Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

farmaseutit/farmasian oppilaat, hätä kyseessä?

tosiapua

Hei

Minulla on pieni ongelma ammattini suhteen. Olen valmistunut syyskuussa farmaseutiksi, mutta en osaakaan työtä.Lähdin luottavaisin mielin apteekkiin työelämään, mutta saan satunnaisesti kuitenkin toistuvasti palautetta esimieheltä reseptin käsittelystä. Tällä tarkoitan sitä, että joskus olen vanhingossa toimittanutkin yli 3 kuukauden annoksen erikoiskorvattavasta lääkkeestä ja Kelalta on tullut huomautus. Toinen esimerkki oli sellainen, että en ollut huomannut iterointia ja apteekille tuli taas kelalta sakkomaksu.

Haluaisinkin kysyä nyt teiltä, että miten minun tulisi ryhdistäytyä? Tarkoitan tällä sitä, että tarvitsen selkeästi/hyvän ohjenuoran, kun otan reseptin vastaan, mitä tarkastan ja missä vaiheessa? Tiedän, että olisi pitänyt hioa jokin järjestys reseptin toimittamiselle jo aiemmin. Tyhmä kun olin en tehnyt tätä! Missä kohdin apteekki voi saada sakkomaksuja kelalta eli mitkä ovat oikeasti niitä pahimpia sudenkuoppia???? Mulla ei ole enää varaa mokata!!!!! Apteekkari on ollut vihainen näistä virheistä!!!! Pelkään potkuja ja ihan sopimattomuuttanikin alalle. Nyt toivon erittäin paljon asiallisia vastauksia tähän ongelmaan, jotta pystyisin oikeasti työskentelemään farmaseuttina, kun kuitenkin opiskelin siihen jo reilu 3 vuotta! Autattehan minua! Kiitos jo etukäteen auttajille! Toivon, että vittuilijat eivät sotkeennu tähän!!!!

Esim.
1. Ota resepti vastaan
2. Pyydä kela-kortti ja tarkista korvattavuudet(numerot)/korvattavuuksien voimassa olevat kuukaudet
3.Kirjoita resepti
-huomio ei korvattavat valmisteet: ehkäisypillerit, rasvat (joissa ei merkintää:pitkäaikainen ihosairaus), mirena (ellei määrätty yksityisellä lääkäriasemalla), ravintolisät, vitamiinit Mitä muuta?
4.kun laitat tarran, tarkista vielä reseptin laatu
5. tarkista että olet toimittamassa 3 kuukauden annoksen (poikkeukset erikseen ei korvattavissa)
6. jos erityiskorvattava, oletko katsonut toimitusvälin?
7. liimaa tarra
8. kurkkaa vielä kerran oliko resepti iteroitu, jos oli tarkista, että resepti oikeasti ok toimittaa?

Ja tyhmiä kysymyksiä vielä, mistä kaikesta Kela voi lähettää apteekille sen sakkomaksun? Minkä suhteen farmaseutin, pitää olla super tarkka?

Näitä ovat ainakin iteroinnit, erityiskorvattavuuksien toimitusvälit, saa toimittaa maksimissaan 3 kuukauden lääkkeet kerralla? Mitä muuta listaan kuuluu?

3

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samalla alalla

      Toivon sydänmestäni ettet anna alkutaipaleen vaikeuksien sinua masentaa. Olen siis itsekin kokenut jotain vastaavaa oman työelämäni aikana.
      On todella tärkeää että saat tutkia reseptin rauhasssa ja katsoa kaikki tärkeät merkinnän paperiresepteistä. Älä lähde asiakkaan ylläpitämään keskusteluun koska se rikkoo keskittymiskykyäsi, asiakas voi kyllä kysyä kysymyksensä sitten kun olet käsitellyt reseptit ja laittanut tarrat paikoilleen ja tarkistanut valmistusnumerot paketeista ja etiketeistä. Tuo iterointi on karannut reseptien kirjoituskäytännössä ihan väärille teille. Sehän on alunperin rajoitettu käytettäväksi PVK-lääkeiden toimitusaikaa rajoittavaksi tiedoksi lääkärin ja apteekin välisessä tiedovälityksessä ja nythän näkee ainakin täällä meilläpäin sitä että verenpaine ynnä muut ei-väärinkäyttöön soveltuvat lääkereseptit iteroidaan vaikka entinen tapa vaikkapa 4x98 tablettia lääkeelle jota käytetään 1 tabletti kerran vrk:ssa on täysin toimiva käytäntö. Näissä iteroiduissa paperiresepteissä on mielestäni ehdottomasti sitten heti ensimmäisellä kerralla vedettävä viivat uusinta "lokeroiden " päälle tai ainakin sen sarakkeen päälle joka on tarkoitettu iteroidulle lääkkeelle, ikävä kyllä lääkärit eivät sitä itse yleensä tee eikä kyllä sitten farmaseutisetkaan useinkaan vaikka pitäisi. MUISTA että APTEEKISSA SÄILYTETTÄVIÄ RESEPTEJÄ EI SAA LÄÄKÄRI KOSKAAN ITEROIDA. Eli jos sellainen eteesi tulee voi sen toimittaa vain kerran ELLEI asiakas esim.ota voimakkaasta kipulääkkeestä jota on määrätty 100 kaps vaikka vaan 20 niin sitten voi kyllä toimittaa uudelleenkin enintään sen määrän mitä on jäljellä ja joka ei ylitä kolmen kuukauden annosta ( itse lasken kolme kuukautta yhtä kuin 90 vrk ). Jos sinulla on mahdollista saada käsiisi paperinen FF ( tiedähän tämän oppaan ) niin siinä osassa jossa on tiivistelmä lääketiedoista on myös lääkelaki ja sitä kannattaa aina tilaisuuden tullen tutkia. Siellä on juuri tästä iteroinnista milloin sen saa tehdä milloin ei. Samoin jos teidän apteekkari antaa henkilökunnan selata SAL:n nettisivuja niin siellä on , en nyt sitä otsikkoa muista mutta kuintenkin, uudet päivitetyt kelaohjeet. Se on muuten niin että eri alueiden Keloissa on eroja toisten ovat tiukkoja toisten lievempiä. Se on myös hyvä tietää että Kela ei hyväksy syyksi lisääntyneelle uni tai muulle PVK-lääkkeen käytölle perusteluksi lääkärin suullista ohjetta eli ei saa toimttaa sen mukaan jos asiakas kertoo ottavansa uni/nukahtamislääkettä 2 tablettia jos resepttin on kirjoitettu 1 tabletti. Jos annosta on nostettu lääkärin täytyy korjata se kirjoittamalla käsin reseptiin ja laitaa omakätinen allekirjoitus ja vielä leimakin, näin täydellisesti se harvoin on kuitenkaan tehty. Tämä reseptien epäselvyyksien selvittely on ellei joka päiväistä niin usein toistuvaa kuitenkin, en pidä sitä. Ihmettelen esim. usein kuinka nuorisopsykiatrit määrävät sellaisia mielialalääkkeitä alle 18-vuotiaille ilman SIC!-merkintää vaikka FF:ssa on selvästi sanottu että niitä ei ole tutkittu alle 18 - vuotiailla. Meillähän kovasti toitotetaan kuinka meillä ollaan tarkkoja mutta kyllä kokemukseni on että luovaa ajattelua käytetään paljon että lääke toimitetaan asiakkaalle vaikka reseptissä on ihan päivän selviä puuttellisuuksia ja lääkäri pitäisi ensin saada per puh kiinni ennenkuin lääke annetaan asiakkaan käyttöön. Mutta tämä näin alkajaisiksi.

    • kyllä se siitä

      Tulevana lääkärinä kommentoin vaan sen verran et olet varmasti alalle ihan sopiva. Jokainen tekee uransa alkuvaiheessa virheitä ja varmasti oppii niistä. Jo se että olet tiedostanut omat heikkoutesi ja haet niihin neuvoja kertoo että sulla on loistava asenne työtäsi kohtaan.

    • Paapyoralla

      Eikö työhön nykyään ole koulutusta? Vai mitä siellä yliopistossa opetetaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe