koirantaluttajat kävelkää vasenta puolta

vasen yks kans

Ärsyttää, kun jotkut ovat niin tietämättömiä omasta tietämättömyydestään!

Tieliikennelain mukaan jalankulkija saa kulkea yhdistetyn kävely- ja pyörätien (kevyenliikenteenväylän) oikeaa tai vasenta laitaa. Lain mukaan siis molemmat laidat ovat täysin ok.

Pyörää taas täytyy lain mukaan ajaa oikeaa laitaa.

Itse kuljen aina kevyenliikenteenväylän vasenta laitaa. Koirani kulkee minun vasemmalla puollellani eli ojan ja minun välissä.

Joskus vastaan tulee ihmisiä, jotka mumisevat jotakin "väärällä puolella kulkemisesta" tai "aijaa tää on näitä oman tiensä kulkijoita", mutta totuus siis on, että sekä vasen että oikea laita ovat aivan yhtä oikein/väärin.

Jos kevyenliikenteenväylää ei ole, täytyy Tieliikennelain mukaan kävelijän käyttää ensisijaisesti tien vasenta laitaa.

34

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasenta laitaa

      Ajankohtainen aihe, kun Turkkarissakin tästä taas kirjoitellaan ihan miten sattuu.

    • Loogista

      No Joo, mutta kuten se oli aiemminkin niin onhan se loogisempaa kävellä oikeata puolta jalankulkutiellä. Meneväthän ne autotkin oikeata puolta autotiellä. Tottakai se on järkevää kävellä autoja vastaan, jos ei ole erillistä kävelytietä ihan oman reagoitavuudenkin takia.

      En ymmärrä koko älytöntä sääntöä, kun muuttivat sen aikoinaan. Nyt joutuu enemmän tähtäilemään ihmisten välistä ja kolareita sattuu.

    • miten sopii

      Minä kuljen kävellen aina oikeaa laitaa,samoin pyöräilijät jotka helposti siten ohittavat minut.Jos kuljen vasenta laitaa,vastaan tulevat pyörät tulevat samaa reunaa,siksi vasen on parempi puoli myös mukavampi kävelijälle.Tämä siis ihan huomattu,suurin osa kulkee oikeaa laitaa kävellen,ainakin meilläpäin....
      Kaipa se riippuu tietysti ohitustilanteesta ja paljonko on pyöräilijöitä,sauvoilla kulkijoita,koirakoita yms,samaan aikaan liikkeellä.

    • Laki, entä järki..

      Samaan suuntaan ja samaa laitaa kulkeva kävelijä on helpompi ohittaa kuin vastaantuleva, koska samaan suuntaan menevän takana voi valua pyörän kanssa kunnes ohitus on turvallista (jos on vastaantulijoita). Jos taas pyöräilijä ajaa oikeaoppisesti oikeaa reunaa ja kävelijä tulee samaa reunaa vastaan, aiheuttaa se monesti vaaratilanteen kun pyöräilijä havaitsee vastaantulijoita, ei voi lähteä ohitse, hidastaa vauhtiaan ja aivan liian monesti vastaantuleva kävelijä yhtäkkiä havahtuu tilanteeseen ja väistää taakseen katsomatta pois pyöräilijän tieltä -suoraan toisen pyöräilijän eteen.

    • aina vasemalla

      Kumma juttu, kun minulla ei noin monimutkaisen oloisia vaaratilanteita, tai ylipäätään mitään vaaratilanteita, ole koskaan sattunut, vaikka kävelen aina kevyenliikenteenväylän vasenta laitaa.

      Kun kävelee vasenta laitaa, näkee eteensä, eikö niin. Näen siis pyöräilijän, joka lähestyy minua edestäpäin tien oikeaa laitaansa. Tämä on juuri se juju, ja syy lain takana. Tämä lain kohta perustuu tietoon siitä, että ihminen näkee paremmin eteensä kuin taaksensa;=)

      Eikö liikenteessä pidä ensisijaisesti katsoa eteenpäin, eikä kulkea jotenkin koomassa? Tarkoitus ei ole yhtäkkiä "havahtua" huomaamaan, että aijjaa, sieltä edestäpäin on tulossa joku toinenkin. Ihan normaali valveilla olo, varovaisuus ja toisten huomioonottaminen riittää.

      En voi ymmärtää, miksi ihmiset ovat tämän yksinkertaisen asian kanssa aivan sekaisin. Omassa lapsuudessani ei ollut kevyenliikenteenväyliä. Kaikki kulkivat maantiellä. Silloin oli päivänselvää, että kävelijät olivat aina vasemmalla reunalla - koska silloin kaikki kulkijat näkevät toisensa parhaiten - koska se siis on turvallisempaa.

      • mää kans

        samasta syystä kuljen vasenta laitaa


    • Sorrosta iltaa

      Kukin taplaa tyylillään, mutta kun just pyörätiellä porukoita katselin, niin oikealla puolella sitä kävellään. Meneehän joku vastarannan kiiski vasentakin puolta, mutta kyllähän näitä harvinaisuuksia vähän kummeksuen katsellaan. Itse kuljen oikeaa laitaa ja perheen nuorisollekin olen opettanut saman tavan. Me oikealla kulkijat ollaan kumminkin enemmistönä.

      Enkä lähde perustelemaan, tämä on fiiliskysymys. Jos kuljen vasenta laitaa, tulee melkein rikollinen olo, kun muut kävelee oikealla.

    • kävelijäliikkeellä

      Mua sit taasen kävelijänä joskus harmittaa,kun ns."Himopyöräilijät".Ajelevat kaks rinnakkain pyörätiellä pelottavan läheltä ja kovaa.Kaikista kurjimpia on kuitenkin rullaluistelijat,joilla kepit käsissä.Osa osaa ohittaa muut kauniisti huitomatta ohitustilanteessa kepeillä,mutta sitten on niitä jotka huiskii niillä kepeillä myös ohitustilanteessa.Ja muutenkin tulevat kurjan läheltä.Varsinkin kun on lapsi ja joskus myös koira mukana,niin ihan pelottaa että jotain meistä kohta kepillä ohituksessa huitaistaan,sen näköistä on meno välillä.
      Oikealla puolella mekin kuljemme.
      Eli,kiitos niille jotka osaavat liukua pelkästään ohituksessa eivätkä huido,paljon kivempaa niin.

      • pelsätynyt myös

        Joo,ne sauvat kädessä rullaluistelijat vaikuttaa jotenkin super kiireisiltä,ja ihmeen agressiivisilta...Älkää nut vaan pahastuko,tää on vaan mun mielipide :)


      • hmmmmmm

        Luonnollisestikin kuljette kaikki rinnakkain, ja koira vielä "löysällä" jojolla pyörätien toisella puolella asioillaan. Pyöräilijäthän ne tietysti kamalia ovatkin ;)


    • mutkun mutkun

      Pyöräilijät ei siitä tykkää,tullaan niin nokitusten ohituksessa,jos vasemmalla mennään.Eli kuljen kävellen suosiolla oikealla,niin kun muutkin,valituksia siitä ei ole tullut.

    • Oikea puoli

      Vasemmistossa olijat ovat jääneet selvään vähemmistöön. Kyllä kansa tietää.

    • Tulen,näen

      Kiva, että molemmat puolet tiestä on sallittu. Itse kuljen koiran kanssa sitä reunaa jolla puolella on pusikkoa. Kurja kävelläoikeaa reunaa, jos siinä reunassa on autotie, eikä kouralle mitään nuuskittavaa tai paikkaa tehdä tarpeensa. Itsekin kävelen mielummin kauimmaisessa reunassa autotiestä, ettei ihan kaikkia kuravesiä saa vaatteille ohiajavien roiskuttelijoiden toimesta.

    • laumasta turvaa?

      Mikähän teitä estää ymmärtämästä, että vasemmalla kävely on nimenomaan se turvallisempi vaihtoehto?

      Se, että kaikki muutkin tai ainakin suurin osa kävelee oikeaa reunaa näyttää olevan selitys oikean valitsemiselle. Kävelisittekö keskellä tietäkin, jos suurin osa tekisi samoin?

    • Sorrosta...

      Selitys ei ole se, että kun kaikki muutkin, vaan koska se tuntuu luontevimmalta. Siksi minä ja nuo muut just kävellään oikeaa laitaa. Oletko sattumoisin vasenkätinen; en millään tajua miten koet olosi luontevaksi siellä väärällä puolella.

    • laumasta turvaa?

      Sorrolainen, kirjoitit: "Enkä lähde perustelemaan, tämä on fiiliskysymys. Jos kuljen vasenta laitaa, tulee melkein rikollinen olo, kun muut kävelee oikealla". Nyt kuitenkin kirjoitat, ettei oikealla puolella kävelyysi olisi syynä laumasieluisuus. Ei oikein mene yksiin tuon aiemman kirjoituksesi kanssa.

      Ihan rautalangasta, että vasemalla puolella kulkeminen ei ole "väärällä" puolella kulkemista. Vasemalla puolella on sallittua kulkea kevyenliikenteenväylää pitkin JA se on turvallisempaa kuin oikealla puolella kulkeminen. Jos et ymmärrä, miksi se on turvallisempaa, lue uudelleen tämä ketju.

      Aamulla töihin lähtiessäni naapuri tuli maantiellä vastaan oikeaa puolta kulkien. Morjestin, mutta pakko on todeta, että hän se väärää puolta siinä kulki, sillä lain mukaan maantiellä jalankulkijan täytyy kulkea tien vasenta reunaa (koska se on turvallisempaa;=)

    • Vaseeni

      Koirani on Englantilaista rotua ja minä stalinisti niin molemmat kuljetaan vasentalaitaa....

    • Vasemmisto

      Vaikea ymmärtää miten se oikea puoli olisi niin paljon oikeamman oloinen? Ilmeisesti nykyään ihmisillä ei ole paljoa tarvetta kulkea maantiellä kävellen koska itselle se vasen puoli on tasan luontevin. Ja varsinkin kun nykyään koirista valitetaan että haahuilevat ympäri tietä, niin helpoinhan noille on opettaa saman tien kävelemään aina siellä vasemmalla, oli sitten kävelytie tai maantie.

      Eipä sinänsä, kulkekaa missä lystää kunhan ette muille valita :)

      • oikeesti3

        No eikö ne koirat opi kävelemään oikealla? No oK, jos se on brittikoira, niin sen geenit on sitten varmaan vasemmalla. Onhan tämä hieman outoa, että yleensä suomalainen edes automaattisesti kävelisi vasemmalla, kun on aina totuttu oikeanpuoleiseen liikenteeseen. No ainahan autoliikenteessäkin on välillä niitä, jotka yrittävät ajaa moottoritietä vastavirtaan.


      • Vasemmisto
        oikeesti3 kirjoitti:

        No eikö ne koirat opi kävelemään oikealla? No oK, jos se on brittikoira, niin sen geenit on sitten varmaan vasemmalla. Onhan tämä hieman outoa, että yleensä suomalainen edes automaattisesti kävelisi vasemmalla, kun on aina totuttu oikeanpuoleiseen liikenteeseen. No ainahan autoliikenteessäkin on välillä niitä, jotka yrittävät ajaa moottoritietä vastavirtaan.

        Eiköhän ne oppisi mutta kun näin maanteitä suurimmaksi osaksi kävelleenä on edelleen luontevampaa kävellä siellä vasemmalla, eli sinne myös koirani olen ikäni opettanut ja tulen opettamaan niin kauan kuin lainsäädäntö tässä kohdin ei muutu.

        Ja aina olen ihmetellyt, miten voi olla helpompaa opettaa lapsillekaan kaksia eri sääntöjä, jos maanteillä on kuitenkin pakko kulkea vasenta reunaa, niin miksei myös kevyen liikenteen väylällä?

        Mutta edelleen, sama mulle kunhan annatte meidänkin kulkea siellä "väärällä" puolella.


      • Loogikko
        Vasemmisto kirjoitti:

        Eiköhän ne oppisi mutta kun näin maanteitä suurimmaksi osaksi kävelleenä on edelleen luontevampaa kävellä siellä vasemmalla, eli sinne myös koirani olen ikäni opettanut ja tulen opettamaan niin kauan kuin lainsäädäntö tässä kohdin ei muutu.

        Ja aina olen ihmetellyt, miten voi olla helpompaa opettaa lapsillekaan kaksia eri sääntöjä, jos maanteillä on kuitenkin pakko kulkea vasenta reunaa, niin miksei myös kevyen liikenteen väylällä?

        Mutta edelleen, sama mulle kunhan annatte meidänkin kulkea siellä "väärällä" puolella.

        Vasemmalla kävellessä näkee vastaantulevan liikenteen.Oikealla kävellessä et yhtään näe mitä takaa on tulossa.


      • Vasemmisto
        Loogikko kirjoitti:

        Vasemmalla kävellessä näkee vastaantulevan liikenteen.Oikealla kävellessä et yhtään näe mitä takaa on tulossa.

        Niin siis mehän juurikin kävellään siellä vasemmalla, eli väärällä puolella :)


    • vasuri myös

      Hauska tavata muitakin "änkyröitä"! Minäkin kuljen vasenta laitaa, oli sitten maantie tai kevyenliikenteen väylä, ja kyllä joskus sitä ihmiset kommentoi kummissaan.

      "Onhan tämä hieman outoa, että yleensä suomalainen edes automaattisesti kävelisi vasemmalla, kun on aina totuttu oikeanpuoleiseen liikenteeseen."

      Silloin muinoin kun olin lapsi ei ollut kevyenliikenteenväyliä ja KAIKKI kävelijät kulkivat aina tien vasenta laitaa. Sitä toitotettiin kovasti koulussakin. Että tiedoksi tämäkin teille mitä ilmeisemmin kovin nuorille.

    • Oikea puoli

      Ei sentään kaikki entisaikoinakaan tien vasenta laitaa kulkeneet, että tuo "kaikki" on liiottelua. Ja kuten itse mainitsetkin, niin kyllä porukat kummastelee vasemmalla kävelijöitä.

      Ja niin tuo ikäkysymys, ei ole koko 40 ikävuoteni aikana käynyt mielessäkään, jotta rupeaisin temppuilemaan väärällä puolella pyörätietä. Kun kävelijät ja pyöräilijät kulkevat samaan suuntaan, jää se väistely ja jarruttelu väliin kokonaan. Mutta hei, ei voi kaarinalaisilla hirmuisesti huolia olla, kun saadaan kävelemisestä käytyä näin pitkä keskustelu.

    • tieliikennelaki

      Onko vaikeeta?

      Vasen JA oikea puoli ovat sallittuja kävelijöille kevyenliikenteenväylillä.

      VAIN vasen puoli on sallittu kävelijöille maanteillä.

      Ennen vanhaan kun oli vain maanteitä, KAIKKI jalankulkijat olivat aina vasemalla reunalla tietä.

      • järkevää

        No nyt et ihan ymmärtänyt. Kyllähän tämän listan kirjoittajat säännöt tietävät, mutta kysymys on siitä, mikä on loogisin ja turvallisin kävely-alue kevyenliikenteen väylällä. No maantien reunassa koiran taluttajat tulevat usein vastaan oikealla puolella.


    • I dont like a dog!!!

      Mun mielest piskien ulkoiluttajat sais painuu metsään, ni olis poissa edes silmistä!!

      • sosiaalistettu

        Hahhhahhaaaaa,joo ja sä voisit mennä ihan pellolle linnunpelätiksi pönöttämään,tiedettäs siitä kiertää sut kaukaa :)


    • vähän logiikkaa

      Jokainen järki-ihminen jolla on koira, ja taluttaa sitä kevyen liikenteen väylällä, käyttää VASENTA puolta ja taluttaa koiraa vasemmalla puolellaan. Näin tehden vastaantulijan koira on vastakkaisen puolen piennarta nuuhkimassa. Koiran kasvatusoppaissa on vuosikymmenet opetettu että koiraa talutetaan aina ihmisen vasemmalla puolella. Näin logiikka säilyy vaikka oltaisiin maantien pientareella tai pyörätiellä. Siis aina vasen puoli, aina.

    • Oikea puoli

      Tämä vaan jaksaa vaivata ihmismieltä. Vasemman puolen käyttäjät, te saatte kulkea siellä väärällä puolella jos tahdotte, mutta älkää ihmetelkö jos me oikean puolen käyttäjät vilkuillaan teitä vähän säälien. Meidän ajatuksissa pyörii, jotta voi teitä vastarannan kiiskiä, pellelkää vaan siellä missä tahdotte, mutta armoton totuus on, että vähemmistöön jäätte nyt ja aina.

      Ja turha huoli, jotta koiranulkoiluttajat eivät osaisi pitää koiraa poissa toisten koirien tai pyöräilijöiden tieltä oikealla kulkiessa. Koira kipittää piennarta pitkin, ollaan sitten millä puolella pyörätietä tahansa. On ne ohitukset ihan hyvin sujuneet jopa ilman kasvatusoppaita.

    • tieliikennelaki

      Kyl mua ny sit nii kauhiast hävettä ihmiste vilkuilemine!!!!

      Tiedoksi edelleenkin, että vasen puoli ei ole mitenkään "väärä" puoli.

      Vasen JA oikea puoli ovat sallittuja kävelijöille kevyenliikenteenväylillä.

      VAIN vasen puoli on sallittu kävelijöille maanteillä.

    • tieliikennelaki

      Kyl mua ny sit nii kauhiast hävettä ihmiste vilkuilemine!!!!

      Tiedoksi edelleenkin, että vasen puoli ei ole mitenkään "väärä" puoli.

      Vasen JA oikea puoli ovat sallittuja kävelijöille kevyenliikenteenväylillä.

      VAIN vasen puoli on sallittu kävelijöille maanteillä.

    • Oikea puoli

      Eipä näy olevan maantien oikeakaan puoli "kielletty" tai ei ainakaan ole poliisi pysäyttänyt tai kukaan rumia huudellut. Kyytiä on kyllä jokunen tarjonnut vaikken ole tarvinnutkaan. Oikea on oikea. Piste.

    • ;;;;;;;;;;;;;;=====)

      "40 § Tieliikennelaki

      Jalankulkijan paikka tiellä

      ... Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa...."

      Huomaa erityisesti viittaus turvallisuuteen, jonka mukaan jalankulkijan on nimenomaan turvallisuussyistä käytettävä VASENTA reunaa, jollei poikkeuksellsiesti "kulkureitin tai muiden syiden vuoksi" oikean reunan käyttäminen ole turvallisempaa. Kulkureittiin viittaus voi tarkoittaa esim., jos jalankulkija vasenta puolta kulkiessaan joutuu erityisen jyrkkään mutkaan, jolloin vastaantulevan ajoneuvon kuljettaja pystyisi havainnoimaan jalankulkijan paremmin, jos tämä kävelisi tien oikeaa puolta.

      Jos siis kuljet ajoradan oikeaa puolta ilman erityistä turvallisuuteen liittyvää syytä, rikot lakia.

      Oletan poliisin kaupungilla liikkuessaan priorisoivan muita rikkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe