Migreeniä? Vai epilepsiaa?

Tiedoista kiitolline

Migreenistä menin lääkäriin, ja tulin "mahdollinen epilepsia" -diagnoosin kanssa kotiin. No tämä diagnoosinpoikanen oli toki nuoren lääkärin tekemä (hyvä juttu, nuoret vastavalmistuneet lääkärit ovat tarkkoja ja laittavat herkemmin lisätutkimuksiin) ja jatkotutkimuksiin on lähete. Mutta oireiden mukaan ei kuullosta varsinaisesti migreeniltä.
Lyhyesti:

- päivää tai kahta aikaisemmin sormen, yleensä pikkurillin, puutuminen tai kihelmöinti. Kestää joitain minuutteja, säteilee myös kyynärpäähän
- puhevaikeus 2-3 tuntia ennen varsinaista kohtausta. Änkötys-sössötys-sanat hukassa.
- kirkkaat valot laukaisevat (huoneen täysi valaistus, aurinko, mahd. tietokone)
- alkaa näköhäiriöillä, vaikeus kohdistaa katsetta / lukea / sokea piste / kuollut kulma -> pientä pahoinvointiakin
- aura alkaa hyvin pienenä oikeassa silmässä, voi olla 10-15 minuuttia melko pieni
- lähtee laajenemaan hiljokseen vasemmalle
- 30-45 minuutin kohdalla välkkyvä aura molemmissa silmissä
- pahoinvointia, huonoa oloa. Kertaakaan en ole vielä oksentanut. Yleensä tässä vaiheessa olen mennyt lepäämään ja jos liikahtaisin vähänkin niin varmasti oksentaisin
- pahoinvointi helpottaa kyllä, mutta jää tavallaan taustalle
- eli jatkuu vielä seuraavaankin päivään asti, vatsassa omituinen vellova / pyörivä olo, kiertää.
- jollakin kohtauskerralla myös silmät ovat tulleet hyvin kipeiksi. Ei kärsi liikuttaa, niitä särkee. Näkö on tavallaan huono. Vähän samantapainen kuin jos hieroisi kunnolla hetken silmiä ja avaa ne niin on sellainen epäselvä näkö
- kertaakaan ei ole särkenyt päätä. Ei minkäänlaista särkyä. Toki tämän kohtauksen jälkeen jää sellainen tukkoinen olo päähän, ei oikein kulje ajatus täysillä, mutta siis särkyä ei ole
- ylipäätään mulla on todella harvoin päänsärkyä

Ja siis lääkärin mielestä epilepsian mahdollistaa päänsäryttömyys ja puhevaikeus. Itse olen lukenut, että aurallinen migreeni voi olla myös päänsärytön.

Parina viimeisenä kohtauskertana olen ottanut Burana600:n (yleensä siinä vaiheessa kun pieni aura tulee oikeaan silmään) ja aura on kohta loppunut ja muutenkin kohtaus mennyt ohi.

Ylipäätään kohtauksia on ollut tämän vuoden aikana 7-8. Joskus on ollut tosi väsynyt, joskus on tullut silmät kipeiksi, joskus on ollut sössötystä, joskus vain näköhäiriö-aura-pahoinvointi-loppu.

Jos tästä nyt joutuu neurologille ja siihen aivosähkökäyräkuvaukseen, niin kauanko se kuvaus tällaisessa tapauksessa kestää? Epilepsiaa sairastavalla ystävälläni tällainen seuranta kesti päiviä.

6

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kestoista

"Kuinka kauan se kuvaus tällaisessa tapauksessa kestää?"

Ns. perus-EEG on alle tunnin, uni-EEG pari tuntia. Siihen pitää tosin varautua jo edeltävänä yönä valvomalla. Video-EEG saattaa kestää viikonkin, koska siinä pyritään aiheuttamaan kohtauksia.

Minäkin olen kahden vaiheilla, että olisiko sinulla epilepsia vai migreeni. Saat tietoja migreenikohtauksista yhdistyksen sivuilta, http://www.migreeni.org

• jepje1

minulla on nuo samat oireet ollut 2 kertaa niilläkin 7 vuotta väliä, nuo samat jutut samassa järjestyksessä ku sulla, mutta lopussa lähteny taju olen kuulemma sätkiny siinä...minusta se tuntuu on tosi pelottavalta ja lääkärit vaan keksi,että mulla on epilepsia tyypeistä kaikista harvinaisin tapaus.viime kohtauksesta 8 vuotta nyt enkä ole syönyt mitään lääkkeitä 7 vuoteen.
      tosin oireita ei pahemmin kyllä ole enään ollut.

• Ap.

Nykyään noita kohtauksia tulee viikottain. Olen merkannut päivät ylös kalenteriin ja selkeästi huomaa, että kohtaukset -mitä ne sitten ikinä ovatkaan, tulevat tiheämmin kuin kesällä. Harmittaa, että yleensä kohtauksen jälkeen koko loppupäivä on "käyttökelvoton".

=(

• riina*

Oli sitten migreeniä tai epilepsiaa, stressihän saattaa pahentaa molemmissa tapauksissa kohtauksia, ja voivat tulla useamminkin. Koeta rentoutua. (helpommin sanottu kuin tehty kun vaiva ei täysin selvillä, tiedän!) Jos sinulta menee tuo särkylääkkeellä ohi, niin ei kyllä sen puolesta kuulostaisi epilepsialta. Mutta sittenhän se selviää, kun käyt tutkimuksissa. Tsemppiä! :)

• slowdown 67

itse en kyllä keksi, mikä tuossa viittaisi epilepsiaan??? mulla ihan samanlainen oirekirjo kun aloittajalla paitsi että mulla saattaa kestää usean päivänkin tuo vellova ja toistaitoinen olo.. migreeniksi todttu ja estolääkityksellä loppuivat

• ap....

Se oli sen nuoren lääkärin tekemä diagnoosi ja kun tuli kutsu eeg:hen niin siinäkin luki, että lähete tehty epilepsiaepäilyn vuoksi.

Vaikea sanoa kun en ole lääkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe