fretistä kiinnostunut :)

mimamila

Olen miettinyt frettiä, mutta eikö ne alun perin tarkoittettu metsästämään pieniä eläimiä? Minulla on kani, olisiko fretti vaaraksi sille? Syötetäänkö niille lihaa? Tarvitsevatko ne lajitoverin? Voisinko pitää fretin öisin jossain pienemmässä alueessa esim häkissä? Ettei se tekisi mitään pahaa nukkuessani. Voisiko fretti olla vaarallinen suuttuessaan? Eikös sillä ole terävät hampaat ja kynnet? Kiitos jos jaksatte vastata!

12

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hocke5

      Fretti ja kani ei sovellu samaan taloon. Vaikka ne olisi eri huoneissa kani haistaa silti fretin ja fretti kanin. Varsinkin kanille tämä on stressaavaa. Älä ota frettiä josteillä on kani tai muu pieneläin. Fretti on peto ja se syö lihaa. Fretille on kuivaruokaa mutta raakaruokinta on sille hyväksi. Raakaruokinnassa käytetään tipuja, kanankauloja yms. Fretti ei tarvitse lajitoveria, mutta ihmisen pitää jaksaa silloin leikkiä hyperaktiivisen fretin kanssa pitempään. No voihan fretti purra kovaa jos se haluaa, mutta purevaisuutta pitää kouluttaa pois.

      Tässä hyvä linkki, sopiiko fretti sinun lemmikiski: http://tassujentahdissa.blogspot.fi/2012/01/sopisiko-fretti-sinun-lemmikiksesi.html


      Siulle ei kuitenkaan frettiä kun teil on kani..

    • -.-

      Fretti on peto joten ei frettiä kanin kaa! Ootko muutenkaa valmis siivoilee fretin paskoja, hoitamaa eläinlääkäri ja ruokakuluja, leikkii sen kaa, syöttää sille raakaa lihaa ja tipuja, kouluttaa sitä, tekemään asunnostas fretti turvallisen joka meinaa et heihei kasvit, veitset ja muut fretille vaaralliset, tukkii kaikki väh. 5cmx5cm kolot ja lapsilukot kaappeihi jne.

    • nskldzfg

      www.taskuvarkaani.blogspot.com

      Katso vaikka sivupalkista 'Mitä fretin ruokalautanen sisältää?' ja 'Katsaus näätäkuluihin' Oletko valmis samaan? Meillä frettien ruokavalioon kuuluvat myös kanit.

    • milami1

      ääk, miten pystytte syöttämään nille tuollaista ruokaa? varmaan valmiiksi kuolleina?
      onko verta sitten ruoka paikalla?

      • Unknown or...

        Kyllä koko talo on ihan veressä. Varsinkin albiinofretit ovat aivan punaisia.-.- sarkasmiiii


    • AhaLol

      Tottakai ne ovat kuolleita. Ei eläviä saa syöttää. En kyl suosittele teille frettiä vaikka ei oiskaa kania kun et tiedä niist eest ton vertaa et ne syö raakaruokaa. Vaikka fretti on söpö se on vaativa, eikä mikään kiltisti häkissä elävä hamsteri.

      • Syanidi

        Ovata ne sentään valmiiksi kuolleita, verta nyt tulee muissakin lihoissa (esim. kalkkunan ja broilerin siivissä on todella isoja verisuonia, jotka purskahtavat auki lihoja pilkkoessa). Eniten kyllä verta tulee kokonaisista pieneläimistä, kuten juurikin kaneista, tipuista ja hiiristä. Kyllähän ruokapaikalta silloin tällöin verta löytyy, joskin enemmän muualta lattioilta kun fretit kuskaavat ruuan muualle ja syövät siellä. Jos syövät, yleensä (aina) jää nurkkiin kuivumaan ruokaa, joten kokonaisia eläimiä syötettäessä kannattaa olla tarkka ettei jää esim. tipun päitä sohvan tai pöydän alle. :-)

        Itse olen vegaani ollut jo useita vuosia, enkä ennen ensimmäisen frettini tuloa ollut vuosiin koskenutkaan lihaan, mutta nykyään pidän sen paloittelemisesta ja näädille laittamisesta. Mitä sitä nyt ei rakkaiden lemmikkiensä hyvinvoinnin ja terveyden eteen tekisi? :-)


      • mimamila
        Syanidi kirjoitti:

        Ovata ne sentään valmiiksi kuolleita, verta nyt tulee muissakin lihoissa (esim. kalkkunan ja broilerin siivissä on todella isoja verisuonia, jotka purskahtavat auki lihoja pilkkoessa). Eniten kyllä verta tulee kokonaisista pieneläimistä, kuten juurikin kaneista, tipuista ja hiiristä. Kyllähän ruokapaikalta silloin tällöin verta löytyy, joskin enemmän muualta lattioilta kun fretit kuskaavat ruuan muualle ja syövät siellä. Jos syövät, yleensä (aina) jää nurkkiin kuivumaan ruokaa, joten kokonaisia eläimiä syötettäessä kannattaa olla tarkka ettei jää esim. tipun päitä sohvan tai pöydän alle. :-)

        Itse olen vegaani ollut jo useita vuosia, enkä ennen ensimmäisen frettini tuloa ollut vuosiin koskenutkaan lihaan, mutta nykyään pidän sen paloittelemisesta ja näädille laittamisesta. Mitä sitä nyt ei rakkaiden lemmikkiensä hyvinvoinnin ja terveyden eteen tekisi? :-)

        taitaa olla turha haaveksia fretistä kun on se kani =(


    • kamulla on fretti

      ei fretti olisi kanille vaaraksi ne tulevat hyvin toimeen et tarvitsisi fretille omaa häkkiä kun se olisi kanin kanssa samassa. fretit syö raksuja, niitä saa monista kaupoista. fretti on häkki eläin joten se on tietenkin häkisä muuten se voi vaikka purra johtoja ja kuolla.

      • ...

        rehellisesti et tiiä freteistä mitää joten mee vittuun niitte raksujes kanssa :)


    • eläinystävä

      mulla on 2 gerbiiliä ja marsu, ja äiti lupas ostaa fretin seuraavista pennuista :)

      • uneton.

        Kuinka paljon ensinnäkin tiedät freteistä ?
        Fretti ei tule toimeen edes gerbiilien tai marsujen kanssa. Fretti haisee sen verran, että sitä on mahdoton piilottaa jyrsiöiltä. Gerbiileille ja marsullesi se on hyvin stressaavaa, ja ne todennäköisesti saavat sydänkohtauksen tai vastaavan.
        Lisäksi, mistäköhän aijot sen fretin hankkia ?
        Frettejä myydään ainoastaan Puustellin akvaariossa (en tiedä myydäänkö enää sielläkään), ja fretit eivät siellä ole terveitä, koska ne asuvat puruissa. Purut taas aiheuttavat freteille esimerkiksi hengityssairauksia. Fretti tarvitsee myös seuraa, joten eläinkaupasta ostettu fretti ei saa tarpeeksi käsittelyä, se siis luultavasti puree tavallista enemmän.
        Ainut suositeltava paikka ostaa fretti, on virallinen kasvattaja, ja ne tuskin myyvät sinulle frettiä, jos sinulla on jyrsijöitä. Lisäksi sinun pitää tietää freteistä paljon, ja kasvattajan on luotettava siihen, että takaat fretille mahdollisimman hyvät elinolot ja ravinnon. :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe