Alhainen hemoglobiini, kokemuksia?

minä vain

Olen viikoilla 24 ja nyt todettiin viimeksi neuvolakäynnillä todella alhainen hemoglobiini, joka oli vain 82. Aloitin lisäraudan monivitamiinin lisäksi.

Onko jollain kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta? Olo on väsynyt ja vetämätön, päätä särkee, ruoka ei maistu ja nyt kuvaan astui myös kova huimaus. Töissä olen ollut normaalisti tähän saakka, mutta menen kuitenkin koko ajan jaksamisen äärirajoilla... Pidän kovasti työstäni, mutta pitäisikö jo hetkeksi luovuttaa.

4

401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri-

Ota ihmeessä viikko-pari sairauslomaa, jotta saat olotilasi normalisoitua.
      Miten ne edes antaa neuvolassa ton laskea noin matalalle, mulle huomauttelivat jo rv 26 kun hb oli 119 lisäraudan syömisestä.

Rautaahan voi ottaa hetken aikaa tupla-annoksella. Muista ottaa rautalisä tyhjään vatsaan, imeytyy silloin parhaiten. Kannattaa myös vertailla eri valmisteita. Mulla on Obsidan ollut paras, mutta ei välttämättä sovi juuri sinulle vaan kokeilemalla löydät sen itsellesi parhaan. Ja labrassa kantsii käydä kontrolloimassa muutaman viikonkin välein, niin näet miten lähtee tehoamaan.
      Muista ettet syö kalsiumpitoisia ruokia tai viljatuotteita samalla kun otat rautaa, mieluiten älä mitään. Juo vaikkapa appelsiini/tyrnimehun kanssa, niin ihmeytyy hyvin (c-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä ;) )
      Ruokavalioon sitten vielä tummaa täysjyväleipää, vihreitä lehtivihanneksia ja punaista lihaa veriruokia jos olet lihansyöjä. Erilaiset siemenet on kanssa hyviä, kunhan et pellavansiemeniä vain mene popsimaan. Esim kurpitsansiemenissä on aika hyvä rautapitoisuus, ja ovat kivoja salaateissa.

Lepää ihmeessä hetken aikaa, kun kroppakin ilmoittaa että olet levon tarpeessa. Ja tankkaa rautaa ennen synnytystä, voihan olla että repeät ja vuodat pahasti tai joudut jopa sektioon. Tulee aika tukalat oltavat riski verensiirtoon joutumiselle jos on hemoglobiini noin alhainen jo tossa vaiheessa eikä sitä saada nousemaan. Itse aion vielä ennen h-hetkeä, ehkä rv 35 tai 36 aloittaa kunnon rautakuurin, jotta olis "normaali" hemppari synnytyksen aikaan.

• hemppana

Tuossa eka vastaaja antoikin jo hyviä vinkkejä. Vielä sellaisen lisäisin, että jos heräät kerran tai kaksi yössä käymään vessassa, niin kokeile ottaa rautalisä öisin. Silloin imeytyvyys on hyvä, kun ei vähään aikaan ole syönyt, eikä tule syötyäkään muutamaan tuntiin sen jälkeen.

Sitten kohtalotoverille haluaisin sanoa, että kannattaa kuitenkin tsekata se hemoglobiini siinä viimeisillä viikoilla, ennen kuin vetäiset lisäkuurin, koska yleensä hemoglobiini nousee luonnostaan viimeisellä kolmanneksella. Minulla oli hemppa alimmillaan 107 joskus rv 28, söin muutaman viikon kuurin ja sitten se oli 128. Lopetin lisän syömisen siihen ja viimeinen hemoglobiinimittaus neuvolassa loppuraskaudesta oli 135. Synnytyksen (kiireellinen sektio, jossa menetin verta kuitenkin vain 500 ml) jälkeen ei ollut mitään huimauksia tms. ja jälkitarkastuksessa hemppa oli 140. Tietysti jos sulla on ilman raskauttakin luontaisesti matala hemoglobiini, niin sitten voi lisäkuuri olla tarpeen.

• minä vain

Kiitos vastauksistanne ja vinkeistänne. Täytyykin kokeilla raudan ottamista yöllä, kun vähintään kerran yössä herään vessaan. Ruokavaliota on myös muokattu, nyt vain on sellainen ongelma, ettei ruoka tahdo maistua. Kuulemma alhainen hemoglobiini voi ruokahaluttomuutta aiheuttaa.

Lisärautaa menee, mutta vatsa ei tahdo oikein sitä kestää. Tänään kävin juuri kontrolliverikokeissa, joten katsotaan onko tilanne yhtään lähtenyt helpottamaan viikossa.

• alhainen oli

On kokemusta! Mulla oli lähes koko raskauden ajan alta 100 hemoglobiini, vaikka lisärautaa söinkin kahdesti päivässä. Vasta viimeisellä kolmanneksella lähti nousuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe