perhehoito poikki

ikävä

Meillä oli perhesijoituksessa yksi pikkupoika. Kerkesi olla yli kolme vuotta. Nyt hiljattain suhteemme katkesi ihan väsymyksen vuoksi. Koko kolme vuotta me juoksimme hakemassa apua. Kävimme kaikki poliklinikat ja lääkärit, psykologit ja psykiatrit. Kolmen vuoden sisällä poika kerkesi käydä päivähoitoa kahdessa eri päiväkodissa. Oli ryhmäkohtasa avustajaa, henkilökohtasta avustajaa, integroitua pienryhmää.... Koulunkin kerkesi aloittaa vaikka koulun aloitusta lykättiin vuodella. Kolme vuotta oli yhtä myllerrystä. Yritin tässä samassa käydä töissä. Ei siitä mitään tullut. Liiallinen stressi alkoi sekoittaa jo päänuppia. Sijoitus katkaistiin kuin kanan kaula kirveellä. Se oli kerrasta poikki. Ei hyvästejä ei hyssyttelyä. Saatiin vielä kaupan päälle lastensuojeluilmoitus ja rikosilmoitus fyysisen vallan käytöstä. Ilmoituksen teki innokkaat poikaan muutoman viikon tutustuneet iltapäiväkerhon ohjaajat. Että nyt selvitellään jälkipyykkiä. Perheessämme on kolme biologista vielä peruskoulua käyvää lasta.
Että ei kestänyt norsunnahka. Käytiin kyllä koulutukset. Olitiin tukiperheenä seitsemäntoista vuotta ennen tätä tappausta. Koulutusta on ihan ammatiksi asti.
Mutta toimimme pojan kanssa äitinä ja isänä. Tunteet tässä on ohjaamassa ei koulutus.
Että harkitkaa toki tarkasti. Nyt todella arvostan niitä perheitä jotka jaksavat ihan oikeasti eikä vain teeskenteke jaksavansa. Kyllä niitä kulisseja voi pitää mutta kuka uskaltaa olla rehellinen ja kertoa aoikeasti omat tunteet ja voimavaransa.

25

3667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijari minäkin

      Kyllä teille varmaan on osunut normaalia haastavampi sijaislapsi. Ja jos olette ensikertalaisia ei sitä ennen lapsen tuloa osaa kysyä oikeita asioita tai ainakaan painottaa niitä oikein -tämä siis oma kokemus meiltä.

      Ole armollinen itsellesi ja ajattele, että kolme vuotta on pitkä aika yrittää ja sinällään lapsi sai olla perheessä kolme vuotta, se on paljon. Miten teidän biolapset ottivat sijoituksen katkeamisen? oliko helpotusta/ ikävää/syyllisyyttä ?

      miten itse voitte nyt, onko mielessä rauhoittumisajan jälkeen uutta lasta tms?

      Tosi kurja juttu nuo ilmoitukset... Joskushan nämä trauma lapset sepittelevät juttuja väkivaltaisuudesta ja kaikesta sellaisesta ihan vain sympatian toivossa. Minä kerroin tämän etukäteen koulussa (tosin mitään sellaista ei ole ilmennyt), koska meillä ei todellakaan fyysisesti rangaista, vaikka lapsesta joskus raivon pyörteissä siltä tuntuukin...

    • ikävä

      Tämä on aika kimurantti juttu koko perhehoito. Perhehoitajillahan on salassapitovelvollisuus. Joten koulua tai hoitopaikkaa vaihdettaessa ei saisi kertoa että kyseessä on sijoituslapsi. No, käytännössähän se jokatapauksessa tulee ilmi. Esimerkiksi kouluhakemusta ei pääse täyttämään ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla jos sijaislapsella on asuinpaikka joku muu kuin vakituinen. Ja sijaislapsillahan se ei voi olla vakituinen.
      Joten olen minäkin hyvin aikaisessa vaiheessa ilmoittanut, että lapsi on asunut perheessämme vasta vuoden tai kaksi ( mikä sitten onkaan ollut oikea aika silloin).
      Joskun on ollut hyvä, että asia on ollut heti kaikkien tiedossa. Mutta meidän viimeisimmässä tapauksessa iltapäiväkerhossa tämä osoittautui isoksi virheeksi. Lapsi joutui esityisesti silmän alle. Hänen kaikki tekemiset ja sanomiset tulkittiin milloin mitenkin. Kun lapsi joka oli jo reiolut kahdeksan halusi aina istua aikuisten sylissä ja seurassa tämä tulkittiin että lapsi ei saa tarpeeksi huomiota ja hellyyttä sijaisperheessä. Sitä kun ei työntekijät tajunneet ihmetellä meille sijaisvanhemmille ääneen. Kyse oli kyllä huomion ha hellyyn hakemisesta mutta vaje oli tullut jo syntymästä. Vaje oli niin suuri ettei siihen sijaisvanhempien pelkkä ilta riittänyt.
      Sijoituksen katkeamisesta on hyvin lyhyt aika. Tässä vielä sekoillaan ja selvitellään. Poika oli hyvin vaikeahoitoinen. Se huomattiin vasta sijoituksen aikana. Ja sen myönsivät myös sosiaalitylntekijät. Tämä huomattiin jo aika pian, ehkä reilun vuoden päästä sijoituksesta. Sitä kun aluksi ajateltiin että kyseessä oli sijoituksesta johtuvia ongelmia, taantumia. Ongelmat eivä tottaneet loppuakseen. Päinvastoin. Muuttivat muotoaan ja suurenivat.
      Sitä vaan yritettiin että jaksetaan, jaksetaan,,,,,, Ei osattu tarpeeksi ajoissa sanoa että nyt luovutetaan.
      Koko perhe, myös lapset tuntevat syyllisyyttä ja surua. Mitä olisin voinut tehdä toisin, Olisi pitänyt jaksaa enemmän, lapset muistelevat kuinkapaljon olivat leikkineet pojan kanssa. Oliko leikkiä liikaa vai liian vähän. Entäs ne riidat ja tappelut. Kuka aloitti, miksi, olisiko pitänyt luovuttaa,,,,,
      Itse olen tullut siihen tulokseen, että sijaislapset vanhemmat eivät voi mennä muualle töihin. Sijaislapsi sitoo vanhemmat täydellisesti. On terapia, tutkimusta, jatkuvaa sylin vajetta. Meille lapsi tuli yli viiden ikäisenä. Siihen ikään mennessä traumat ovat jo niin isot että miten tällainen tavallinen isä ja äiti niihin osaa suhtautua.
      Ikävä lasta on suunnaton. Halu sijaislapseen on kova. Mutta kyllä tämä niin rankka kokemus oli/ on että tuskin sitä uskaltaa enään uudestaan yrittää.
      Saamme vielä kriisiapua. Kiitos siitä. Ihmettelen miten muuto ovat selvinneet.

      • tiedä tämä

        Ammattitaitoiset iltapäiväkerhojen vetäjät, varhaiskasvattajat ym. ymmärtävät sen, että lapsilla on sylin tarvetta. Lapsen perheessä saattaa olla avioero ja lapsi voi olla sylin tarpeessa. Joku lapsi nauttii sylistä vaikka kasvaisi rakastavassa ydinperheessä. Syliin haluaminen ei ole välttämättä traumojen / huonon kiintymyssuhteen yms. merkki, vaan ihmisen luonnollinen tarve läheisyyteen.


    • Sijari minäkin

      Kyllä minä olen valottanut lapsen asioita esim. juuri kouluun. Ennen syksyä tapasin opettajan ja kerroin hieman lapsen taustasta, ongelmista suurimmat ja näytin muutaman lausunnon lapsesta. Onhan opettajallakin vaitiolovelvollisuus ja minusta olisi olllut sekä opelle että lapselle kurjaa, jos jo todetut asiat olisi täytynyt ikään kuin keksiä uudestaan.

      Jos intoa riittää, älkää jättäkö sijaisperheajatusta, jos kerran koulutettu perhe olette. Kun kauemmin näissä piireissä pyörii, että näitä purkuja tapahtuu yllättävän paljon; aina ei vain voi lasta auttaa. Meidän lapsi tuli liki viisi vuotiaana ja vaikeaa on ollut ja vieläkin joskus mietin selvitäänkö murrosiästä niin että lapsi voi meillä olla. Toivottavasti!

    • Saman kokenut

      Minulla myös kokemus katkenneesta sijoituksesta - ts. oli pakko päättää. Lapsi oli niin pahasti traumatisoitunut että ei voinut mitenkään tavallisessa kodissa hoitaa, vahvan ammatillisen avun tarvitsi. Voi valtava miten kamalaa kaikki tuo olikaan. Nyt jo vuosia tuosta takana, mutta lapsi kulkee aina mukanani puristuksena rinnassa. Niin kamalaa oli nähdä (kokea) se kaikki lapsen erittäin vaikea oireilu pystymättä auttamaan. Silloin avautui todellisuus suomalaisesta lastensuojelusta, kun niin sairaita lapsia sijoitetaan (säästösyistä tietenkin lapsen edusta tippaakaan välittämättä) tavallisiin perheisiin, joissa heidän tarpeisiinsa ei totisesti pystytä vastaamaan - niin suuret ovat ongelmat. Tämän jälkeen - kun jälleen lapselle yksi "hylkääminen" lisää - on hänen kuormassaan yksi kivi lisää - ja lisäksi yksi perhe on ajettu totaalisesti loppuun. Kunta ehkä säästi hieman, mutta mitkä ovatkaan todelliset kustannukset - kaikkia niitä ei edes voi mitata rahassa. Lasta miettiessäni muistan aina myös sen, että aikuiset ovat hänen ongelmansa aiheuttaneet - ja kuinka paljon näitäkin lapsia Suomenmaahan mahtuu. Voi voi. Jaksamista Teille!

    • suru vain jäi

      Ihana lukea ja niin kamala. Olen itse joutunut luopumaan elokuulla sijaislapsesta hänen vaikeahoitoisuuden takia. Nyt hän sitten on laitoslapsi ja minä entinen sijaisäiti olen se joka tapaa häntä parin viikon välein viikonloppuna. Olen nyt se etä-äiti. Luin että jotkua ovat saaneet kriisiapua. Hm...Todella hieno juttu sillä kun lapselle ilmoitettiin että hän joutuu muuttamaan pois. Jäi minun hoidettavaksi sopeuttaminen laitokseen ja kun tuo 1,5 kk oli mennyt otti edellisenä päivänä sossut yhteyttä ja kysy kuinka menee. Valitin ja sanoin että näinkö te todella toimitte. Lapsi lähtee ja te ette koko aikana ole kiinnostuneet miten minä tai kaikenkaikkiaan tuo rakas lapsi voi. Sain vastauksen että äitien nyt pitää tehdä kaikkea. Ei sanallakaan että voi. Kerrohan miten lapsi voi. Niin vähäpätöisiä on sijoitetut lapset viranomaisille. Tai nyt yleensäkään yhden kaupuhgin sossuille. Olen ja olemme kokeneet niin paljon huonoa sijaislapsen / sijaisvanhemman kokemana , että haluaisin kirjoittaa julkisesti koko tarinan. En suurimmalle vihamiehellenikään haluaisi tätä pyöritystä ja pahaa mitä on koettu. Olin yksinhuoltaja vaikeahoitoiselle lapselle ja voin sanoa että lapsesta ei kyllä välittänyt kukaan muu kuin minä tai psygiatrit jotka ihan aidosti sanoi että ei teidä miten auttaisi. Kun sijaislapseni muutti pois olin todella vihainen, miksi lapsi oli ylipäätään otettu bioilta pois,kun kukaan ei pysty häntä enää auttamaan. Olisi lapsi jäänyt näiltä lisätraumoilta kun ei ole kotia missään. Tämä vaikeahoitoisten lasten sijoitus pitäisi todella tarkoin harkita. Eikä missään nimessä tavallisiin koteihin. Purkautuessa on sitten lisää sairaita ihmisiä ja surevia. Näin on rikottu myös minun perheeni. Enää emme ole ehjiä. Kotinin on niin hiljainen ja surusta raskas.

      • ikävä

        Tällaista tämä on. Nyt olen minäkin oppinut että ei tämä maailma olekaan niin ruusunpunaisnen kuin luulin. Oletus siitä, että sosiaalialalla on ihmisiä jotka ovat luonteeltaan empaattisia, avuliaita ja sosiaalisia ei pitänytkään paikkansa. Tai sellaiset ihmiset ajetaan työllä pian niin loppuun ettivät he jaksa kovinkaan kauaan olla enään empaattisia. Nopeasti iskee stressi ja sen mukava tulee äreys ja kireys. Olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa niin samaa mieltä, että pahaa tekee. Kyllä sitä on sijoituksen katkettua niin rikki ettei voisi uskoa että elämässä on enään mitään hyvää. Meillä on onneksi kolme biolasta vielä kotona ja he auttamat jaksamaan ja pitävät arjessa kiinni. Tosin vielä ollaan kovin heikolla lenkillä. Itku tulee vähän väliä ja vastoinkäymisten kohdalla on heti valmis luovuttamaan. Meillä kävi tässä katkeamisessa vielä niin ikävästi että lapsen biovanhemmat kieltävät meidän yhteydenotot.
        Kyllä nyt taas kuullaan biovanhempia. Poika ei ole kuullut näistävänhemmista mitään muuta kuin sen mitä me olemme tienneet. Ja se ei ole paljon. Emme itse ole vanhempia tavanneet eikä poika ainakaan seitsemään vuoteen. Pojan meillä ollessa vanhemmat eivät ole ottaneet mitään yhteyttä meihin tai poikaan. He kun ovat olleet kokoajan perhesijoitusta vastaan. Isä itseasiassa ei ole halukas myöstämään edes isyyttä.
        Nyt ollaan kolme viikkoa odotettu että saisimme kuulla pojasta jotain. Jos yritämme soittaa pojalle laitoksesta sanotaan että kaikki yhteydenotot on tehtävä sossun kautta. Ja kuten varmaan tiedätte sossua ei asia voi vähempää kiinnostaa. Soittopyyntöjä on jätetty mutta ei ole puhelua kuulunut. Monena aamuna sitä on ajatellut että meneekö sitä vain pojan koululle aamulla ja morjestaa poikaa "ihan kuin sattumalta" siellä. Pelko on kyllä etttä siitäkin koituisi vain harmia itselle.
        Mitenhän niitä vanhempia kohdellaan jotka joutuvat oman lapsensa tällätavalla antamaan huostaan? Saavatkohan he jotain tukea ja apua? Varmasti. Luulen että he sitä apua saisivatkin vaikka miten olisivat heikkolahjaisia, alkoholisteja, mielisairaita.... Osaa vanhemmista ei edes kiinnosta koko apua ja edes lapsi.
        Olen ensimmäise kerran täällä palstalla saanut purkaa tätä pahaa oloa. Voisin jauhaa näitä tuntemuksia vaikka useamman vuorokauden putkeen sellaisen kanssa joka oikeasti tietäää miltä tämä tuntuu, eikä vain luule tietävänsä.
        Sijaisperheen arkea ei ymmärrä kukaan muu kuin toinen sijaisperhe.


      • ikävä

        Kanssa elän yhdessä menetystäsi. Ikävä ei ikinä lopu. Jos menettää läheisen kuoleman johdosta tuntuu se jotenkin "helpommalta" . Ihminen on kertakaikkiaan poistunut luotamme. Tälläisessä sijoituksen katkeamisessa sitä miettii vähän väliä mitä lapsi nyt tekee, kenen kanssa on, mitä on laittanut päälle, puuttuuko jotain esim. vaatteita, miten koulussa on mennyt.....
        Tiesitkö sijoituksen alussa lapsen hoitoisuudesta? Millä perusteilla lapsi tuli teille? Kävitkö tutustumassa lapseen edellisessä asuinpaikassa?
        Meillä sijoitus tapahtui liian äkkiä. Poika tiesi meistä ennen kuin me hänestä. Tapasimme hänet kerran ja silloin hän jo tiesi että olemme hänen tulevat vanhemmat. Eihän siinä edes käynyt enään mielessä, että tuo lapsi ei tunnu omalta. Mietimme vain miten suuren pettymyksen aiheutamme lapselle jos emme ryhdykkää hänen vanhemmiksi.
        Emme saaneet emmekä osanneet käydä lasta tapaamassa hänen edellisessä asuinpaikassa kuin sen yhden kerran, tunnin. Lapsi kävi meillä muutamana viikonloppuna ja sitten olikin jo muutto.
        Mikä kiire aikaisemmalla sijaituspaikalla (yksityinen perhekoti) oli saada lapsi sijoitettua muualle?
        Olisi pitänyt kysyä sitä silloin.
        Lapsi oli sijoituksen tullessaan sijoittajien mielestä ihana, aurinkoinen ja helppo lapsi jolla ei ole mitään vaikeuksia. Joka menee normaalisti kouluun ja normaali luokalle.
        Edellinen paikka ei vaan ollut oppinut tuntemaan poikaa. Meillä poika uskalsi vastustaa vanhempia, uskalsi riehua ja protestoida. Koska edellisessä paikassa kaikki oli tehty puolesta ei hänelle ollut kehittynyt mitään omantoiminnan ohjausta tai omaa ajattelukykyä.
        Luoja miten vaikeaa hänen oli sopeutua "vapaaseen maailmaan". Hän pelkäsi kaikkea. Kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Kertakäyttökupit, takka, puusauna, veneet, meri, jopa vaatteet omassa huoneessa, vapaasti valittavissa.
        Vessassa käyntikin oli uusi opeteltava asia. Laitoksessa käydään vessassa kuin sanotaan. Jos kukaan ei sano niin ei ole tarvetta käydä.
        Paljon kerkesimme pojalle kolmessa vuodessa opettamaan ja näyttämään. Paljon jäi vielä näyttämättä ja kokematta. Eniten harmittaa ja surettaa että ehdimme vasta tutustua. Emme ehtineet olla tarpeeksi yhdessä. Saisinpa vielä syliin.


    • epävarma

      Edelliseltä kirjoittajalta haluaisin kysyä, että minkä ikäisenä lapsi sinulle tuli? Otan osaa suruusi ja voin vain kuvitella suruasi...itse mietin ja harkitsen, ryhtyäkkö vai ei.

      • ikävä

        Lapsi tuli meille viisi vuotiaana. Oli huostaanotettu kolmevuotiaana. Joten jo kaksi vuotta oli ehtinyt asua laitoksessa. Kolme ensimmäistä vuotta asui äitinsä ja kahden isosilaiskon kanssa. Muuttivat jatkuvalla syötöllä. Siis lähes kerran kuussa. Paikkakunnalta toiselle. Lapsi sairastui vakavasti yksivuotiaana ja vietti lähes puolivuotta sairaalassa ja sitten joitain kuukausia vastaanottokodissa. Kaikki nämä hylkäämiset ja muutot tulivat meille yllätyksenä kuin lapsi oli jo meillä ollut jonkin aikaa. Jos olisin tiennyt lapsen historiasta edes puolia siitä mitä sain matkanvarrella selvitettyä olisin osannut varautua että perheeseemmee muuttaa todella kovia kokenut lapsi. Sijaishuoltokaan ei tiennyt sijoittaessaan lapsen historiaa. Tämä nuorimmainen kuin oli huostaanotettu isompien siskojen ohessa. Muuttaessaan laitokseen lapsilla on eri sosiaalityöntekijä kuin asuessa perheessä. Joten kun poika muutti meille hänelle vaihtui toinen sossu joka ei tuntenut poikaa. Kun pojan nimellä ei ollut papereita ( kaikki kuin oli siskojen nimellä) ei vaivautunut sossu selvittämään tarkemmin historiaa.
        Eli jos joku uskaltaa vielä ryhtyä sijaisvanhemmaksi niin tutkikaa ja kyselkää tarkasti lapsen historia. Mitä on kokenut, mitä vaille on jäänyt, onko miten paljon sukulaisia, keitä sukulaisia tai tuttuja on pidettävä lapsen elämässä mukana. Lapsta kun ei saa irrottaa omasta aikaisemmasta historiasta vaan kaikki tämä tulee lapsen mukana. Koko paketti, sukua myöten.


    • rusanna

      "Mitenhän niitä vanhempia kohdellaan jotka joutuvat oman lapsensa tällätavalla antamaan huostaan? Saavatkohan he jotain tukea ja apua? Varmasti."

      Näinhän tämä asia ei ole, että vanhemmat saisivat huostaanotossa tukea ja apua, siitä on lehdissäkin kirjoiteltu, että vanhemmat jäävät huostaanotoissa usein aivan yksin tunteidensa kanssa. Eli sinun tilanne on totta myös monelle biologiselle vanhemmalle. Sinuna muuttaisin hieman ajatusmaailmaasi ja katsoisit hieman alas omasta erinomaisuudestasi, saattaisit huomata, että voisit ehkä saada vertaistukea jopa biovanhemmilta, joilta lapset on huostaanotettu.

      Miksi ajattelet, että heillä on aina niin pahoja ongelmia, jotain perustavanlaatuista vikaa? Kun sinä taas olet hyvä ihminen ja sinulle sattui vain hankala sijaislapsi? Eikö biovanhemmille voisi sattua hankala biologinen lapsi ja resurssit ei yksinkertaisesti riitä.

      Ei ole tarkoitus kääntää "veistä haavassa", ymmärrän tuskasi, se on varmasti (melkein) verrattavissa biologisen vanhemman tuskaan kun oma lapsi huostaanotetaan, kerran lapsi oli selvästi sinulle rakas ja asui teillä monta vuotta.

    • ikävä

      Ikävää jos ajattelet niin että tuntisin olevani jotenkin muita ylempänä. Enkä todella ajattele että vanhemmilla joilta lapset huostaanotetaan olisi pahoja ohgelmia.
      Niin en todellakaan ole väittänyt. Tosi on kuitenkin se, että syystä tai toisesta vanhemmat eivät ole kyvykkäitä huolehtimaan lapsistaan. Uskoisin, että jos vanhempi todella välittää ja rakastaa lasta, tarjoaa hänelle perusturvan saavat useimmiten lapsensa myös pitää. Mutta jos lapsen perusturva tulee järkytettyä on huostaanotto tarpeellinen.
      Tiedän itse heikkolahjaisia vanhempia jotka itse kasvattavat lapsensa. Tukea he toki tarvitsevat todella paljon. Vaikuttaa paljon minkä tasoisia lapset itse ovat. Ymmärtävätkö he vanhempien puutteet. Ihan pienelle lapselle riittää kun saa hellyyttä ja huomiota. Vaatteet päälle ja ruokaa tarpeeksi. Isommat lapset osaavat jo verrata omaa tilannetta toisiinsa. Silloin saattaa syntyä ongelmia.
      Mutta onneksi minä en ole heidän elämästä päättämässä.
      En mielestäni ole myöskään missään vaiheessa sanonut että lapsi olisi ollut hankala. Juu, vaati kyllä niin paljon aikuista ja huomiota että uuvuimme siihen täysin. Uupuminen tuli salaa. Itsepintaisesti vain yritimme jatkaa ja jatkaa.
      Sitten yksinkertaisesti tuli se vaihe, että emme enään jaksaneet ratkaista lapsen vaikeuksia. Lapsi puhui meistä pahaa koulussa; me esimerkiksi hakkaamme häntä. Poika puhui paljon omiaan jotta saisi sympatiaa osakseen. Meille hän kertoi että iltapäiväkerhossa ei anneta hänelle välipalaa eikä päästetä vessaan. Tätä jatkui monta vuotta. Poika satutti usein muita ihmisiä. Päiväkodissa hoitajia ja toisten lasten vanhempia.
      Me emme vain enään jaksaneet. Päätöksen teki kuitenkin sosiaalitoimi emme me. Jos sosiaalitoimisto ei oleisi ottanut lasta meiltä olisimme varmasti vieläkin yhdessä. Tiedän kuitenkin, että tämä ratkasu oli pojan parhaaksi.
      Mielestäni on asiatonta ruveta kirjoittamaan toisista pahaa tälläisille palstoille. Me pyysimme saada kriisiapua ja sitä myös saimme. Kiitos siitä. Toivon, että sitä tarjotaan kaikille halukkaille. Sitä tuskin tullaan tarjoamaan itsestään kenellekkään ei biovanhemmille eikä sijaisvanhemmille. Itse sitä usein pitää osata apua hakea.
      Minulle on aivan sama saanko vertaistukea muista sijaisperheiltä vai biovanhemmilta joilta lapsi on otettu. Suru on sama kummallakin.

      Että kiitos vaan kannustuksesta ja ystävällisistä sanoista.

      • kävä i

        "pyysimme saada kriisiapua ja sitä myös saimme. Kiitos siitä. Toivon, että sitä tarjotaan kaikille halukkaille. Sitä tuskin tullaan tarjoamaan itsestään kenellekkään ei biovanhemmille eikä sijaisvanhemmille. Itse sitä usein pitää osata apua hakea"

        Perusturva koostuu siitä että vanhemmilla on turvallinen elämä. Aineellisesti vähävarainen perhe ei voi näinä kovien arvojen aikoina tarjota sitä tukea mitä haluaisi. Elätiksi sanovat avun/toimeentulotuen hakijoita. Syntyy Ls-asiakkuus ja kun sitten sen perheen aikuiset pyytävät mitä tahansa julkisen puolen hoitoa/ohjausta/neuvoa/kriisiapua, niin nuopa listataan perheen kyvyttömyydeksi!

        Et hyvä ihminen tiedä mitä höpötät! "Heikkolahjainen vanhempi"... voi elämän kevät!

        "jos vanhempi todella välittää ja rakastaa lasta, tarjoaa hänelle perusturvan saavat useimmiten lapsensa myös pitää. Mutta jos lapsen perusturva tulee järkytettyä on huostaanotto tarpeellinen."

        Perusturva järkkyy kuules sellaselta hyvinkin koulutetulta ja viisaalta ja empaattiselta vanhemmalta, joka omassa elämässään joutuu todistamaan että yksinhuoltajuus ja ihan terve omintakeisuus -mikä muuten liittyy usein luovaan ja rohkeaan ihmiseen, katsotaan epäilyttäväksi yhdistelmäksi.


      • jurppii3

        oletko ottanut huomioon että joskus saattaa olla lapsessakin vikaa ja ei vaan vanhemmissa niin kuin syyllistät. meillä jouduttiin poika sijoittamaan kun oli niin pahoja käytösongelmia ym. paljon muuta. aneltiin apua ja puhekaveria vaan annettiin. haettiin todella apua mutta näin kävi.


    • Jatkakaa elämäänne

      Aloittajalle voimia! Olet antanut tälle ihanalle pienelle lapselle kolme vuotta perhehoitoa, ehkä hän vielä aikuisenakin muistaa nämä hyvät ajat. Se kolme vuottakin poissa laitoksessa on antanut lapselle paljon hyviä muistoja elämää varten.

      Itseään ei saa koskaan liikoja syyttää. Me olemme vain epätäydellisiä ihmisiä: me väsytään, suututaan, petytään ja kiinnytään. Tehdään väärin ja voidaan ottaa oppia virheistämme.

      Teillä oli ihana ajatus auttaa pientä tuntematonta lasta. Jokin meni pieleen. Täällä maailmassa monet asiat menevät pieleen, asiat joihin ei voi edes itse vaikuttaa: ihmiset sairastuu, jää työttömäksi, löytyy hometta talosta vain jotakin mainitakseni.

      Älkää jääkö nyt suremaan tähän elämän vaiheeseen. Keskittykää välillä omiin lapsiinne ja teihin itseenne. Tehkää vaihteeksi jotakin hyvää itsellenne, nyt on teidän vuoronne. Jatkakaa elämää eteenpäin. Tekin olette voineet tehdä jonkin virheen lapsen suhteen mutta älkää enää miettikö asiaa. Antakaa anteeksi itsellenne, sosiaalityöntekijöille! Jatkakaa omaa elämäänne!

    • Jatkakaa elämäänne

      Vielä jatkan! Lähtekää lomalle, ottakaa koko perhe etäisyyttä asiasta. Viikonloppuloma jossain kylpylässä tai jotain vastaavaa. Viikon lomalla etelässä voisi saada asiaan sopivasti etäisyyttä. Keskittykää nyt vain omiin lapsiinne. Miten olisi koiranpentu perheen lapsille, se voisi tuoda sopivasti iloa perheeseen.

      • 2 koiraa ja lasta

        Koiranpentu ei voi olla mikään laastari. Eikä sitä koskaan pidä ottaa lapsille. Siitä on itse asiassa kovasti huolta ja vaivaa. Vaatii koulutuksen. Ei ole sisäsiisti, järsii irtaimistoa ja vaikka sähköjohtoja, tapettia yms. ei siitä välttämättä pelkkää iloa ole(vaikka sitä myös). Koiranpentu voi sairastua jolloin kalliit eläinlääkärikulut, voi tulla leikkauksia yms. Koiran ottamista pitäisi harkita tosi tarkkaan. Jos on muutenkin poikki, ehdotus lomasta kuulosti tosi hyvältä! Mutta se koiranpentu...En suosittele!

        Koiraa pitää ulkoiluttaa useita kertoja päivässä. Vähänkin pidemmät päivät on suunniteltava etukäteen niin, että joku käy viemässä koiraa ulos. Jos on yhdenkin yön reissu niin koira on vietävä hoitolaan tai otettava mukaan.


      • entinen ikävä

        Kiitos. En tiedä minkä johdosta ajattelet näin. Onko kohdallesi sattunut jotain vastaavaa. Oli miten oli niin näin meidän täytyy tehdä. Aikamme murehdimme mutta nyt on vuoro suunnata kohti uusia tuulia. Joulu on tulossa siinä siittää mukavaa puuhaa koko perheelle.
        Muistamme toki poikaamme kirjeitse. Eihän sitä tiedä vaikka me vielä joskus kohtaisimme.
        Kiitos, kammustusta ja kommenttiasi oli lämmittävää lukea. Näillä sivuilla olen oman surutyöni tehnyt. Tämä nimimerkki poistuu palstoilta.


    • viisas sika

      Sijaisvanhempien on hyvä tässä kohden miettiä myös sitä surua, minkä lapsen sijoitus ja joidenkin harrastama tapaamisilla kiristäminen aiheuttaa lapsen vanhemmissa ja sukulaisissa.

      Onneksi kuitenkin löytyy myös sydämestään työtä tekeviä sijaisvanhempia. Kiitos heille.

    • kaipuuta

      Samaan ratkaisuun jouduimme itse päätymään ja suru on ollut syvä. Häpeä, epäonnistumisen tunne jne. on velloneet mielessäni siitä asti kun luopumispäätös oli tehtävä. Lapsi vain oli niin pahoin häiriintynyt että alkoi näkyä jo koko perheessä ja muissa lapsissa. Väkivalta, aggressiot, nukkumisvaikeudet, kaiken rikkominen jne. Yössä sain itse unta n. 4-5 tuntia. Ensimmäiset kuukaudet oltiin 24/7 kun ei ollut perhehoitajavapaita (sijoittava kunta ei pystynyt niitä järjestämään).

      Ei koskaan sijoituksen aikana eikä sen jälkeen ole meiltä kysytty miten me jaksamme, miten voimme, mitä meille kuuluu. Lapsenkin kuulumisia kyseltiin 3 vuoden aikana n. 10 kertaa. Hoitosuunnitelma tehtiin yhden kerran.
      Terapiat, palaverit, erityistarpeet vei aikaa viikossa hurjasti. Alkuun saimme vammaistukea sen minimin ja kun pyysimme järjestämään perhehoitovapaata niin sos.tt sanoi että palkatkaa hoitaja, tehän saatte vammaistuen! =O vammaistuki käytettiin lapsen tarpeisiin; lääkkeisiin, terapiatarvikkeisiin (sellaisiin mitä kotona käytettiin eli jumppapallo, jumppamatto, painopeitto) sekä vitamiinit, maitohapot, kalakapselit ym. ostettiin oista rahoista. Lääkärikäynnit yms. meni sitten kulukorvauksesta.

      Koen että meidät ajettiin piippuun. Lapsen taustasta paljastui mitä ikävempiä asioita pikkuhiljaa, meille alunperin uskoteltiin ihan muuta. Siis ei kerrottu rehellisesti taustaa vaikka se tiedettiin, psykan palavereissa sitten tuli aina uutta ja uutta juttua esille kun sossu oli paikalla ja kaiveli papereitaan. Meille huostaanoton syyksi ja taustaksi kerrottin perustarpeiden laiminlyönti; se ettei lasta ole ruokittu, pesty, kammattu, ei ole hoidettu mitenkään ja se etteivät vanhemmat halunneet ottaa apua ja tukea vastaan. Tausta oli vielä paljon pahempi :/
      Uskon että näin tehtiin jotta kunta säästää rahaa. No, säästö loppui meidän voimien myötä ja väitän että lapsen hoito maksaa tällä hetkellä tuhansia euroja enemmän kuukaudessa. Onneksi hän saa nyt jokapäiväistä ammatillista apua uudessa sijoituspaikassaan. lapsella oli myös muita terveydellisiä ongelmia ja lapsi oli sijoitettuna aiemmin laitoksessa. Sieltäkin kaunisteltiin asioita ja sitten kun jotain kysyimme niin jälkikäteen aina todettiin että on selaista ollut muttei olla muistettu sanoa.

      Sijaisperhehaave elää edelleen ja uskon että olisimme hyviä sijaisvanhempia. Joskus vain lapsi on niin traumatisoitunut että ei kykene perheessä elämään. Myös ammattilaiset sanoivat meille että tällä taustalla tällainen lapsi ei kuulu tavalliseen perheeseen.

      Mietin sijaisperheasiaa edelleen päivittäin, mutta kyselyä en ole uskaltanut laittaa. Se epäonnistumisen olo on mielessä... "ette pystyneet tätäkään huolehtimaan niin miten sitten jotain toista lasta?". Vaikka järki sanoo että sijoituspaikan vaihtuminen pitkällä tähtäimellä ajateltuna oli myös lapsen parhaaksi sillä ammatti-ihmiset ovat hänen seurassaan päivittäin ja pystyvät näkemään niitä asioita mitä me tavallisina tallaajina emme näe. Eli verrataan niin että itse ole lähihoitaja ja uudessa paikassa on mm. psyk.sairaanhoitaja. Hänen kokemus varmasti jo erikoissairaanhoidosta on hyväksi. Tosin, 2v. on kulunut ja suurta edistystä ei ole tapahtunut lapsessa, mutta jospa ajan kanssa.

      Sydämessä on kaipaus kuitenkin..

    • Lapsi parat

      "Terapiat, palaverit, erityistarpeet vei aikaa viikossa hurjasti. Alkuun saimme vammaistukea sen minimin ja kun pyysimme järjestämään perhehoitovapaata niin sos.tt sanoi että palkatkaa hoitaja, tehän saatte vammaistuen! =O vammaistuki käytettiin lapsen tarpeisiin; lääkkeisiin, terapiatarvikkeisiin (sellaisiin mitä kotona käytettiin eli jumppapallo, jumppamatto, painopeitto) sekä vitamiinit, maitohapot, kalakapselit ym. ostettiin oista rahoista. Lääkärikäynnit yms. meni sitten kulukorvauksesta."

      Tuen saaminen edellyttää, että sairaan tai vammaisen lapsen hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu perheelle vähintään 6 kuukauden ajan tavanomaista suurempaa rasitusta ja sidonnaisuutta verrattuna vastaavanikäiseen terveeseen lapseen. Erityissairaanhoidon kustannukset kuuluu sijoittavan kunnan maksaa erikseen. Sitä ei ole kulukorvaukseen laskettu.

      Lapsella oli siis diagnoosi, joka selittää hänen käytöstään. Painopeitto maksaa niin paljon, että sitä ei perusvammaistuella saa. Luontaistuotteiden syöttämisestä ei ole tietellistä näyttöä, ja se on vanhempien valinta miksi, ja mitä syöttää. Aistiyliherkillä lapsilla voi joutua vitamiinikuureja pitämään.

      Voi lapsi parkaa. Hän on täysin lastensuojelun pallona, jota pompotetaan paikasta toiseen. Voin vain kuvitella miten tälläinen lapsi sopeutuu alati vaihtuviin hoitajiin, kun hän jo vammansa puolesta tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja struktuuria, sekä aikuista johon hän voi kiintyä ja luottaa! Erityistuen tarpeessa oleva lapsi jää sijaihoidossa hoitamatta, ja lakisääteinen kuntoutus saamatta. Sosiaalityöntekijät ei voi määrätä vammaistuen käytöstä, he ei sitä myönnä.

    • Anonyymi

      Moi. Arvostan todella kaikkia ketkä jaksaa tehdä perhehoitoa. Olemme tehneet tätä työtä kohta seitsämän vuotta, mutta nyt on paukut loppu ja aika luopua kaikista kuudesta. Kuka ei ole tehnyt tätä työtä, ei voi kuin arvailla mitä se on. Ei ole pelkästään hoidettavat, vaan on omaiset ja valtava määrä eritahojen viranomaisia. Tämä työ syö ihmistä todella paljon henkisesti. Pitää muistaa aina ammatillisuus sekä inhimillisyys ja rakkaus kaikkia kohtaan. Omaa aikaa ei ole juurikaan koskaan. Korvaus tästä kaikesta on mitätön. Kaikille perhehoitajille nostan hattua että jaksatte tehdä tätä arvokasta työtä.

      • Anonyymi

        Ihanaa, että olette jaksaneet noinkin pitkään.
        Me olemme olleet kohta pari kymmentä vuotta sijarina ja kyllä vanhenneet ainakin kolme kymmentä vuotta, takki on ihan tyhjä. Nyt elämme lapsenlapsille, jospa jaksaisimme vielä vähän aikaa heidän kanssaan.
        Puhuit aivan totta työn arvostuksesta ja palkkioista. Nykypäivänä työ on vieläkin haastavampaa ja ymmärrän miksi perhekoteja nousee kuin sieni sateella. Sijaisperheet ovat katoavaa kansanperinnettä ja ehkä juuri siksi, ettei valtiovalta ymmärrä tätä palkansaaja ryhmää, joka tekee työtä melkein ruokapalkalla.


    • Anonyymi

      Voimia teille ❤️

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3548
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      194
      1648
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      863
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      51
      799
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe