"Vaihto kitkarenkaiden pääasialliseen käyttöön vähentäisi asiantuntijoiden mukaan ajoväylien hiekoitusta ja tekisi ajosta sujuvampaa."
Jos nastarenkaista siirryttäisiin kitkarenkaisiin (oikeammin: nastattomiin talvirenkaisiin, koskapa kaikkien tienpintaa pehmeämpien renkaiden pito perustuu kitkaan), hiekoitusta pitäisi päinvastoin lisätä, koska nastojen karhentava vaikutus vähenisi tai poistuisi.
Vai aiotaanko samalla lisätä suolausta, mikä olisi tuhoisaa autojen rakenteille ja ympäristölle? Oma kustannuksensa lisääntyvästä suolauksestakin koituu.
Sujuvuuden lisääntymisestäkin voidaan helposti olla eri mieltä. Liukkaalla kelillä nastattomat renkaat eivät pidä, joten syntyy juuttumisia ylämäkiin, risteyksiin jne.
On siinä meillä asiantuntijoita.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/asiantuntijat-hesarissa-nastarenkaat-yliarvostettuja/2012/11/1650338
Outo väite renkaiden vaikutuksesta
23
183
Vastaukset
- Näin se vaan on
Kyse voi olla tilastoharhasta, eli siitä että kitkarenkailla ajaa vain hyvät kuljettajat, mutta tutkimuksissa on todettu että kitkarenkailla ajavat eivät kaipaa liukkauden torjuntaa. Sen sijaan nastarenkailla ajavat mainitsee useinmiten ajamansa kolarin ehkäisykeinoksi liukkauden torjunnan, eli haluaisivat suolaa ja hiekkaa tielle.
Kitkarenkailla ajvat ovat sopeutuneet ajamaan kelin mukaan, kun taas nastarenkailla ajavat odottavat että keli sopeutuu heidän ajotyyliin.
Aiotaan siis todellakin lopettaa suolaus ja kieltää nastat. Pelottaako?- ....,,,,
Vai tutkimuksissa todettu. Yksi kysely autoilijoille Helsingissä ja naapurikunnissa.
- musta nalkero
....,,,, kirjoitti:
Vai tutkimuksissa todettu. Yksi kysely autoilijoille Helsingissä ja naapurikunnissa.
Yksikin kyselytutkimust on enemmän kuin tyhjä louskutus ilman mitään todellisuuspohjaa.
- kesättalvet.....
Ei pelota, minä olen autoillut silloinkin kun talvet ajettiin kesärenkailla, joskus harvoin laitettiin vetäviin pyöriin talvirenkaat. Hyvin pärjäsi niilläkin.
- hölinää
Ajan nykyisin kitkoilla lujempaa, kuin edelisellä autolla,missä nastarenkaat. On kylläkin ajaonvakautus ja luistonesto.
Luistonesto, ajonvakautusjärjestelmä.. Pöljääääääää!!!! Et taida tajuta, että nuo EIVÄT palauta ajokkiasi tielle, mikäli renkaat kadottavat pitonsa.
Ajonvakautus vakauttaa kiikkeryyttä ajon aikana ei se takaa, että se pysyisi tiellä etenkään jos kaahailet holtittomasti.
Mitä luistonestoon tulee.... Siitä ei ole hevonhentinkään hyötyä jos ajaudut luistoon. Kyseinen toiminto tasaa vetäville renkaille tulevan voiman.
Ota se järki mukaan sinne liikenteeseen äläkä käyttäydy kuin mikäkin idiootti!.- Auttaa todella paljo
delfin84 kirjoitti:
Luistonesto, ajonvakautusjärjestelmä.. Pöljääääääää!!!! Et taida tajuta, että nuo EIVÄT palauta ajokkiasi tielle, mikäli renkaat kadottavat pitonsa.
Ajonvakautus vakauttaa kiikkeryyttä ajon aikana ei se takaa, että se pysyisi tiellä etenkään jos kaahailet holtittomasti.
Mitä luistonestoon tulee.... Siitä ei ole hevonhentinkään hyötyä jos ajaudut luistoon. Kyseinen toiminto tasaa vetäville renkaille tulevan voiman.
Ota se järki mukaan sinne liikenteeseen äläkä käyttäydy kuin mikäkin idiootti!.Poju ei ole tainnut koskaan ajaa autolla jossa on ajonvakautusjärjestelmä.
Parasta ABS-jarrujen jälkeen mitä autoihin on tullu. Oikaisee luisut ennen kuin kuski ehtii ragoida. - .....
Auttaa todella paljo kirjoitti:
Poju ei ole tainnut koskaan ajaa autolla jossa on ajonvakautusjärjestelmä.
Parasta ABS-jarrujen jälkeen mitä autoihin on tullu. Oikaisee luisut ennen kuin kuski ehtii ragoida.Parasta olisi jos kaikilla olisi kesärenkaat, polttoaine tankki keulassa, huonot jarrut ja viiden tuuman rautanaula törröttäisi keskellä rattia. Meinaan olisi vauhdit tämän jälkeen kohdillaan. Vai olisiko?
- Hyviä vehkeitä
..... kirjoitti:
Parasta olisi jos kaikilla olisi kesärenkaat, polttoaine tankki keulassa, huonot jarrut ja viiden tuuman rautanaula törröttäisi keskellä rattia. Meinaan olisi vauhdit tämän jälkeen kohdillaan. Vai olisiko?
Kaulan ja niskagtuen ympäri voisi vielä kiepauttaa pianolangan, niin ei pääse pää retkahtamaan kolarissa.
Vakavasti sanoen ABS jarrut ja ESP ajonvakautussydeemit helpottaa ihan simona auton käsittelyä. - ei ole vielä ESP
Hyviä vehkeitä kirjoitti:
Kaulan ja niskagtuen ympäri voisi vielä kiepauttaa pianolangan, niin ei pääse pää retkahtamaan kolarissa.
Vakavasti sanoen ABS jarrut ja ESP ajonvakautussydeemit helpottaa ihan simona auton käsittelyä.=>ESP ajonvakautussydeemit helpottaa ihan simona auton käsittelyä.
Minulla ei sitä valitettavasti vielä ole. Miten se vaikuttaa käytännössä? Käsitykseni mukaan se jarruttaa yksittäistäkin rengasta, mutta se ei kuitenkaan ole sama kuin nelipyöräohjaus. Edellyttääkö se liian suurta tilannenopeutta tai muuta ajovirhettä, eli periaatteessa se voi olemassaolollaan joskus estää airbagin laukeamisen? Ja jos sitä käyttää aktiivisesti ajamiseen ajaa käytännössä riskirajalla?
ABS:ää voi testata tulemalla liian nopeasti risteykseen, se on tuttu laite. Arkiajossa ongelma on pikemminkin takajarrujen jumittuminen käytön puutteessa.
Vetoluistonesto oli aika turhake, saman asian ajoi se että vähän kevensi kaasujalkaa.
Kitkarenkaat on alla, vaikka niille suositellaan tuota ESPiä. - hävittää liukauden
ei ole vielä ESP kirjoitti:
=>ESP ajonvakautussydeemit helpottaa ihan simona auton käsittelyä.
Minulla ei sitä valitettavasti vielä ole. Miten se vaikuttaa käytännössä? Käsitykseni mukaan se jarruttaa yksittäistäkin rengasta, mutta se ei kuitenkaan ole sama kuin nelipyöräohjaus. Edellyttääkö se liian suurta tilannenopeutta tai muuta ajovirhettä, eli periaatteessa se voi olemassaolollaan joskus estää airbagin laukeamisen? Ja jos sitä käyttää aktiivisesti ajamiseen ajaa käytännössä riskirajalla?
ABS:ää voi testata tulemalla liian nopeasti risteykseen, se on tuttu laite. Arkiajossa ongelma on pikemminkin takajarrujen jumittuminen käytön puutteessa.
Vetoluistonesto oli aika turhake, saman asian ajoi se että vähän kevensi kaasujalkaa.
Kitkarenkaat on alla, vaikka niille suositellaan tuota ESPiä.Siksi ajan kitkoilla lujempaa, kuin ennen nastoilla..
Hakee kiihdytyksessä obtimalisen pidon. Nastapellet katselee takavaloja.. - ESP on mahtava
ei ole vielä ESP kirjoitti:
=>ESP ajonvakautussydeemit helpottaa ihan simona auton käsittelyä.
Minulla ei sitä valitettavasti vielä ole. Miten se vaikuttaa käytännössä? Käsitykseni mukaan se jarruttaa yksittäistäkin rengasta, mutta se ei kuitenkaan ole sama kuin nelipyöräohjaus. Edellyttääkö se liian suurta tilannenopeutta tai muuta ajovirhettä, eli periaatteessa se voi olemassaolollaan joskus estää airbagin laukeamisen? Ja jos sitä käyttää aktiivisesti ajamiseen ajaa käytännössä riskirajalla?
ABS:ää voi testata tulemalla liian nopeasti risteykseen, se on tuttu laite. Arkiajossa ongelma on pikemminkin takajarrujen jumittuminen käytön puutteessa.
Vetoluistonesto oli aika turhake, saman asian ajoi se että vähän kevensi kaasujalkaa.
Kitkarenkaat on alla, vaikka niille suositellaan tuota ESPiä.Jos tekee vaikka nopean väistöliikkeen ja auto lähtee luisuun, niin auto jarruttelee salaman nopeasti eri renkailla niin että auto oikenee. Ihan loistava ominaisuus ja tukee kuljettajan auton hallintaa ja jopa korjaa kuljettajan tekemiä virheitä.
- Estää sudittelun
ei ole vielä ESP kirjoitti:
=>ESP ajonvakautussydeemit helpottaa ihan simona auton käsittelyä.
Minulla ei sitä valitettavasti vielä ole. Miten se vaikuttaa käytännössä? Käsitykseni mukaan se jarruttaa yksittäistäkin rengasta, mutta se ei kuitenkaan ole sama kuin nelipyöräohjaus. Edellyttääkö se liian suurta tilannenopeutta tai muuta ajovirhettä, eli periaatteessa se voi olemassaolollaan joskus estää airbagin laukeamisen? Ja jos sitä käyttää aktiivisesti ajamiseen ajaa käytännössä riskirajalla?
ABS:ää voi testata tulemalla liian nopeasti risteykseen, se on tuttu laite. Arkiajossa ongelma on pikemminkin takajarrujen jumittuminen käytön puutteessa.
Vetoluistonesto oli aika turhake, saman asian ajoi se että vähän kevensi kaasujalkaa.
Kitkarenkaat on alla, vaikka niille suositellaan tuota ESPiä."jos sitä käyttää aktiivisesti ajamiseen ajaa käytännössä riskirajalla"
Jos ajaa vaikka mutkaan liian lujaa, tai tahallaan niin lujaa että auto pyrkii lähtemään luisuun, niin ESP pudottaa tehoja ja jarruttee siten että luisto loppuu, käytännössä se pakottaa ajamaan kelin mukaisesti ja estää liian rajun ajon, koska kaasun lisääminen ei lisää potkua. - nastoilla mennään
hävittää liukauden kirjoitti:
Siksi ajan kitkoilla lujempaa, kuin ennen nastoilla..
Hakee kiihdytyksessä obtimalisen pidon. Nastapellet katselee takavaloja..Uskon tuon että antaa lebuuttajabellelle obtimalisen pidon, mitähän lie sitten tarkoittaa, mutta eihän noista lebuuttajabellen muistakaan ajatuksista kukaan normaalijärkinen ota selvää.
- vaihda vaippa..
nastoilla mennään kirjoitti:
Uskon tuon että antaa lebuuttajabellelle obtimalisen pidon, mitähän lie sitten tarkoittaa, mutta eihän noista lebuuttajabellen muistakaan ajatuksista kukaan normaalijärkinen ota selvää.
Jos kuivat housut selkeennyttäs aivoja?
- Kallonkutistaja10
ESP on mahtava kirjoitti:
Jos tekee vaikka nopean väistöliikkeen ja auto lähtee luisuun, niin auto jarruttelee salaman nopeasti eri renkailla niin että auto oikenee. Ihan loistava ominaisuus ja tukee kuljettajan auton hallintaa ja jopa korjaa kuljettajan tekemiä virheitä.
Ja samalla se hidastaa nopeutta, kun kuljettaja tekee virheitä tai yrittää ajaa pidon edellyttämää nopeammin.
- ^^^^^^^^^^^^
Hyviä vehkeitä kirjoitti:
Kaulan ja niskagtuen ympäri voisi vielä kiepauttaa pianolangan, niin ei pääse pää retkahtamaan kolarissa.
Vakavasti sanoen ABS jarrut ja ESP ajonvakautussydeemit helpottaa ihan simona auton käsittelyä.ABS ja ESP saattaa olla joillekin ihan paikallaan, mutta mielestäni jokaisen pitäisi opetella ajamaan ilman niitä.
Itse olen ajokorttini ajanut 1983 ja enimmäksen takavetoisilla ajanut, joten luisujen oikaisu on itsestäänselvä asia.
Ensimmäisen ABS jarruilla varustetun auton ostin 1995 ja heti ensimmäisenä talvena ihmettelin jarrutusmatkojen pituutta. Silloin aivan yleisesti väitettiin,että ABS jarrut pysäyttävät auton niin nopeasti, ettei siihen kukaan tavallisilla jarruilla pysty.
Olin aivan varma, että pysäytän auton lyhyemmällä matkalla ilman ABSsää. No aika pian testeissä todettiin, että ABS jarrut lisäävät jarrutusmatkaa, mutta säilyttää ohjattavuuden. Ehkä niiden käyttö on siten perusteltavissa.
Ensimmäisen ESP auton ostin vasta 2005 ja se vasta vihonviimeinen keksintö onkin. Ensimäisenä talvena meinasin jäädä rekan alle, kun käännyin loivasta ylämäestä isommalle tielle vasemmalle. Katsoin että oikealta tulee tukkirekka, jonka eteen ehdin oikein mukavasti, eikä rekan tarvitse hidastaa vauhtiaan minun takiani (60km/h rajoitus).
Auto lähti ihan hyvin liikkeelle, mutta kun lähdin kääntämään vasemmalle, kojelaudassa alkoi esp:n valo vilkkumaan ja kaikki veto pois. Olin poikittain kaistalla, rekka tulee oikealtä ja auto ei liiku käytännössä mihinkään!
Varovasti lisää kaasua ja auto suvaitsi liikkua, ja sitä auton kiukuttelua kesti niin kauan, kunnes auto oli täysin suorassa tien suuntaisesti, sitten sai alkaa painamaan kaasua reippaammin. toki se rekka oli jo minut saavuttanut ja äänimerkein kehui suoritustani, joka oli mielestäni täysin oikeutettua.
Kuljin samasta risteyksestä päivittäin työmatkallani, eikä edellisellä autollani ollut ikinä mitään vaikeuksia arvioida väliä, johon voi toisia häiritsemättä mennä. Sekä edelliset, että tuo uusi auto oli takavetoisia.
Nykyinen autoni on on toki noilla samoilla ajamisen estävillä varusteilla pilattu, mutta onneksi edes esp:n saa napista pois, jolloin auton nelivetoisuudesta ja tehoista voi edes hiukan joskus nautiskella.
Mutta varmasti noista on jollekkin hyötyäkin.
- kitkat olikin hyvät!
"Liukkaalla kelillä nastattomat renkaat eivät pidä, joten syntyy juuttumisia ylämäkiin, risteyksiin jne."
Sama koskee ensisijaisesti takavetoisia autoja. Toisaalta jos nastattomat renkaat (ei siis loppuunajetut nastarenkaat) ovat liukkaat niin toivottavasti ihmiset oppivat välttämään ylämäkiin pysähtymistä.
Itse en omien kokemusteni perusteella tarvitse nastoja, mutta käytin niitä vuositolkulla turhaan koska kitkarenkaiden käyttöä kehoitettiin välttämään turvallisuussyistä. Enkä tietenkään halunnut maksaa 400 euroa vain kokeillakseni itse pitääkö virkamiesten propaganda paikkaansa.
Nyt en sitten aio enää palata nastarenkailijaksi, vaan mahdollisessa autonvaihdossakin hyvätkin (harvemmin ovat olleet) nastarenkaat menevät kierrätykseen. - Nastaton mulkero
" Liukkaalla kelillä nastattomat renkaat eivät pidä, joten syntyy juuttumisia ylämäkiin, risteyksiin jne."
Tässä oikeastaan kiteytyy nastamulkeron ajatusmaailma. Nastamulkeroa pelottaa että hän jäisi kitkoilla johonkin mäkeen kiinni ja sitten hänelle naurettaisiin ja häntä hävettäisi.
HEI HALOO ääliiö! Ei pidä todellakaan olla huolissaan liikkeillepääsystä vaan jarrutusmatkoista.
Kannattaaa alkaa ajamaan kitkoilla, niin tuollaiset pelot ja väärät luulot karisee hyvin äkkiä. Yllättävän hyvinhän ne pitää, on useimpien ensimmäiset kommentit kun pääsee kitkoja kokeilemaan.- knbkjh
Aloituksessa olleen lainauksen toinen pointtihan oli, että ajosta tulisi SUJUVAMPAA, jos nastarenkaista siirryttäisiin nastattomiin, joiden pito- ja useimmat muutkin ajo-ominaisuudet ovat nastarenkaita huonommat. Syntyy enemmän juuttumisia ja muita seikkailuja, jolloin sujuvuus HUONONEE.
Vai että oikein ääliöksi aletaan noilla argumenteilla nimittelemään. - kitkakuskit parempia
knbkjh kirjoitti:
Aloituksessa olleen lainauksen toinen pointtihan oli, että ajosta tulisi SUJUVAMPAA, jos nastarenkaista siirryttäisiin nastattomiin, joiden pito- ja useimmat muutkin ajo-ominaisuudet ovat nastarenkaita huonommat. Syntyy enemmän juuttumisia ja muita seikkailuja, jolloin sujuvuus HUONONEE.
Vai että oikein ääliöksi aletaan noilla argumenteilla nimittelemään.Kuvitteletko olevasi noita asiantuntijoita fiksumpi, kun olet heidän kanssa eri mieltä? Kyllä se vaan liikenne sujuvoituu kun kitkolla ajaessa on pakko jättää vähän pelivaraa ja opetella ennakoimaan paremmin.
- JOO kyllä se
ajo sujuu valtateillä 2,8, ja 5 mutta ajappa noita sivuteitä kitkolla, niin kuule poika sulta housut kastuu kusesta.
- Ei ole mahdotonta
Ajo sujuu kitkoilla myös pikkuteillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1003459Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3071870Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471707- 961567
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111516Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4301417Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21410Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat401172Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3531015Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden2771002