spondylartropatia

Ikikukka

Missä ammatissa te muut, joilla spondylartropatia, pystytte toimimaan. Itse olen yrittänyt kaupanalaa, toimisto ja kotiavustajan työtä (kevyttä), mutta ei vaan onnistu. Dg:tä ei ole saatu selkärankareumaan eikä muuhun, on vaan tuo epämääräinen spondy..ja alkaa jo epätoivo iskeä kun rahatta ei suomessa pärjää. Osa-aikainen kuntutustukikin hylättiin. Millä te muut elätte?

7

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuks

      Ei taida kyseinen tauti rajoittaa elämää. On aika vähäinen.

    • Toimistotyö onnistuu

      Toimistohommissa olen, ja ihan hyvin sujuu. Pitää vaan muistaa liikkua päivän mittaan tuolilta johonkin, hyvä tapa on nousta vaikka aina seisomaan kun puhelin soi. Syön myös evääni seisaaltaan, ja yritän käydä tekemässä pienen kävelylenkin keskipäivällä. Vapaa-aikana lisäksi runsaasti liikuntaa kivun sallimissa rajoissa, sillä se sujuu. Itselläni oli myös vuosikausia vain tuo spondylartropatia-epäily, nyt olen jokunen vuosi sitten saanut diagnoosin selkärankareumatyyppiselle nivelpsorille.

      • Talon1

        Kuinka tuo dg muodostui. Röntgen kuvistako sait varmistuksen? Oliko selässä muutoksia vai käsissä?


      • Edellinen
        Talon1 kirjoitti:

        Kuinka tuo dg muodostui. Röntgen kuvistako sait varmistuksen? Oliko selässä muutoksia vai käsissä?

        Magneettikuvissa näkyi muutoksia rangassa, si-nivelet onkin jatkuvasti kipeät. Pahin kipu on aina ollut alaselässä, mutta nivelpsorissa on myös jänteiden ja lihasten kiinnityskohdissa tulehduksia, mulla esim. akillesjänteissä, kyynärpäissä, ranteissa, jalkapohjissa. Lisäksi oli iriittejä silmissä, mutta nämä tuli kyllä diagnoosin jälkeen. Iho-oireet ovat olleet ihan minimaalisia, mutta muutama psorikynsi oli myös paljastamassa diagnoosia.


      • talon1
        Edellinen kirjoitti:

        Magneettikuvissa näkyi muutoksia rangassa, si-nivelet onkin jatkuvasti kipeät. Pahin kipu on aina ollut alaselässä, mutta nivelpsorissa on myös jänteiden ja lihasten kiinnityskohdissa tulehduksia, mulla esim. akillesjänteissä, kyynärpäissä, ranteissa, jalkapohjissa. Lisäksi oli iriittejä silmissä, mutta nämä tuli kyllä diagnoosin jälkeen. Iho-oireet ovat olleet ihan minimaalisia, mutta muutama psorikynsi oli myös paljastamassa diagnoosia.

        kuullostaa niin tutulta nuo kivut. Myös jänteiden kiinnityskohdat ovat kipeät, millä se todetaan, ultrallako? Olen lääkärille maininnut ja hän on vaan käsin kokeillut. Tuskastuttava tie diagnoosiin.


      • kalatonna
        talon1 kirjoitti:

        kuullostaa niin tutulta nuo kivut. Myös jänteiden kiinnityskohdat ovat kipeät, millä se todetaan, ultrallako? Olen lääkärille maininnut ja hän on vaan käsin kokeillut. Tuskastuttava tie diagnoosiin.

        Olettteko joutuneet sairauslomalle ko. taudista? Onko kela kuinka nihkeä myöntämään sairaslomarahaa, kun ei selkeää dg:tä. Kivut paheni pari viikkoa sitten kamalaksi ja tuntuu ettei töistä tule mitään.


    • nivelet ja nikamat

      Kuulin omasta spondylartropatiasta hiljattain. Pieni sokki iski kuullessani, että mulla on reuma. Olen hoitoalalla, sairaanhoitaja. Peruskenttätyössä. Kestääkö mun ruho siellä? Kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe