Viljaton ruokavalio

Avun saanut

Kehotan kokeilemaan viljatonta ruokavaliota ahdistuksen ja masennuksen hoitoon. Itsellä auttoi merkittävästi. Tietoa ja kokemuksia löytyy paljon netistä googlettamalla. Ruokavaliosi vaikuttaa hyvin paljon kokonaisvaltaisesti terveyteesi. Lääkkeillä näitä lukuisia kehon oireita voi yrittää paikkailla, mutta ei lääkkeillä parannu, koska syyt ovat jossain syvemmällä!

12

5101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Nähtävästi tämä aihe on vieras tällä sivustolla vieraileville. Mutta ehdottomasti suosittelen perehtymään tarkemmin.

      Itse sairastin yli 20 vuotta paniikkihäiriötä ja siihen liittyvää ahdistusta ja masennusta. Nyt olen ollut n. 3 kuukautta gluteenittomalla ruokavaliolla ja pyrkinyt syömään mahdollisimman terveellisesti, koko ajan lisäten tietouttani ruokavalion merkityksestä omakohtaisia positiivisia vaikutuksia havaitessani. Maitotaloustuotteita olen myös karsinut minimiin nivel- ja iho-oireitteni vuoksi. Olen viljojen ja maitotuotteiden tilalle lisännyt kasvisten, marjojen, hedelmien, pähkinöiden, mantelin ja siemenien sekä kalan ja vaalean lihan osuutta ruokavaliossani. Sekä ottanut käyttöön D-vitamiinin ja E-epa kapselit lisäravinteiksi jo ennen tätä ruokavalion muuttamista.

      Tuloksena: paniikkihäiriöt ovat hävinneet tyystin, käsien lähes jatkuva tärinä ja sydämen tykyttelyt sekä muutenkin fyysinen epämiellyttävä olo (tiedätte varmaan mistä puhun) ovat poissa. Ahdistus ja masennusoireeni ovat myös helpottaneet huomattavasti verrattuna entiseen. Toki vie aikaa, ennen kuin vuosikausia oireillut keho toipuu, mutta nyt jo vaikuttaa niin hyvältä, että en voisi uskoa todeksi. Muita vaikutuksia verrattuna entiseen lisätäkseni, vatsa ei enää oireile monin eri tavoin,nivelet eivät ole niin kipeät, ihottumat ovat kadonneet, kolesteroliarvoni ovat parantuneet, hikoilu on vähentynyt, pms-oireet ja yleinen vitutus vähentyneet.

      Lapsuudesta asti luulen kärsineeni aliravitsemuksesta imeytymishäiriöiden vuoksi. Olen ollut alipainoinen, väsynyt, vatsaoireinen, anemiaa sairastava ja hentoluinen jo lapsena. Tämän luulen vaikuttavan suuresti myös kehoni psyykkiseen herkkyyteen läpi iän. Siksi pyrin nyt aikuisena "korjaamaan" tätä aliravitsemusta hyvällä ruokavaliolla.

      Ravinto olkoon lääkkeesi, sanoi joku viisas muinoin. Lääketeollisuuden tuotteilla voi vaikuttaa johonkin oireeseen, mutta ei parantaa itse sairauden syytä. Ja lisäbonuksena saa tukun muita vaivoja ja oireita. Lääketeollisuus on iso bisnes, miettikääpä, mitkä arvot tätä maailmaa yleensä pyörittävät - rahan ahneus. Onko se moraalisesti oikein, saati inhimillistä kärsimystä helpottavaa? Ajateltavan arvioisia asioita meille jokaiselle, mistä tahansa sairaudesta kärsivälle.

    • lisää helppoheikkejä

      Oireet poistuvat kuitenkin varmimmin, jos lopettaa syömisen kokonaan. puolen vuoden päästä ei ole ainuttakaan paniikkioiretta, minä takaan.

      • ap.

        Jotenkin odotinkin tuon kaltaista kommenttia, kun joskus tällaisilla palstoilla käynyt ja tietää keskustelujen luonteen.. No helppoheikkiydellä ei ole minun kokemuksieni kanssa mitään tekemistä. En myy tai mainosta mitään, vaan toivon, että joku muukin voisi saada apua ruokavaliotaan muuttamalla. Mahdollisia paniikkihäiriölääkkeitä ei toki voi heittää romukoppaan saman tien, mutta ehkä jatkossa pärjää ainakin vähemmällä lääkityksellä, lopulta jopa ilman. Ja voi muutenkin paremmin. En itsekään ole täysin toipunut uupumuksesta ja ahdistuksen tunteista, niitä edelleen on. Ne ovat olleet osa elämääni jo kauan, ei ne noin vain katoa. Mutta paljon positiivisia vaikutuksia todellakin tullut. Elettyäni kaikkien noitten ihmevaivojen ja oireitten kanssa, tiedän tod., miten raskasta jokapäiväinen arki voi olla. Ruokavalion muuttaminen kokeeksi nyt tuskin haitallista on ja aina voi palata takaisin entiseen, jos ei huomaa mitään muutosta entiseen.


      • exmen
        ap. kirjoitti:

        Jotenkin odotinkin tuon kaltaista kommenttia, kun joskus tällaisilla palstoilla käynyt ja tietää keskustelujen luonteen.. No helppoheikkiydellä ei ole minun kokemuksieni kanssa mitään tekemistä. En myy tai mainosta mitään, vaan toivon, että joku muukin voisi saada apua ruokavaliotaan muuttamalla. Mahdollisia paniikkihäiriölääkkeitä ei toki voi heittää romukoppaan saman tien, mutta ehkä jatkossa pärjää ainakin vähemmällä lääkityksellä, lopulta jopa ilman. Ja voi muutenkin paremmin. En itsekään ole täysin toipunut uupumuksesta ja ahdistuksen tunteista, niitä edelleen on. Ne ovat olleet osa elämääni jo kauan, ei ne noin vain katoa. Mutta paljon positiivisia vaikutuksia todellakin tullut. Elettyäni kaikkien noitten ihmevaivojen ja oireitten kanssa, tiedän tod., miten raskasta jokapäiväinen arki voi olla. Ruokavalion muuttaminen kokeeksi nyt tuskin haitallista on ja aina voi palata takaisin entiseen, jos ei huomaa mitään muutosta entiseen.

        Täällä on myös yksi kokonaan viljatuotteista ja maitotuotteista luopunut. Ja hävisi myös paniikkihäiriökin!
        Vaikeaa on tämä ruokavalio tässä maassa jossa vilja ja maito kuuluu kuin mikäkin kiihkouskovaisten raamattu ja ruokaympyrä yhteen.

        No korvaan maidon d-vitaminilla ja vedellä ja kalsiumilla, viljan lihalla, kalalla ja kasviksilla. Iho on huippukunnossa, kurkku ei ole enää kipeä, vatsa toimii, ilmavaivoja on vain sairastassa korkeintaan. Elämä hymyilee ihan eri tavalla.
        Miettikää ihmiset kuinka kauan näitä jyviä täällä sukupolvet ovat popsineet?

        Vain hyvin vähän aikaa ja mitä on tuo kauppojen maitotökötti. 5 teollista vaihetta, joissa kuumennuksia ja homogenointia. Siinä se vasta luonnontuote purkissa, jossa kaikki on pilkottu niin pieneksi silpuksi että.

        Ja missä on Euroopan yksi sairaammista kansoista, viitaten mielenterveyteen, eniten itsemurhia ylivoimaisesti, 400 000 ihmistä vetelee SSRI lääkitystä. Tiedän kyllä mistä puhun kun tuotakin reilun vuoden jouduin pahimmissa hetkissä ottamaan. Katosi silloin kaikki tunteet ja elämänilot, olipa melkosta harmaahöttöä se.


      • Anonyymi

        joo tollaset kommentit jääköt omiin arvoihinsa koska niittet takana luultavasti henkilö joka on pessimisti eikä mistään mitään tiedä kun ei usko eikä uskalla kokeilla.


    • CBT_terapia

      Komppaan osaksi ko. aihetta. Ryhdyin myös itse viljattomalle, maidottomalle ja gluteenittomalle dietille joskus 3kktta sitten ja muutos FYYSISESTI on valtava, energiaa riittää ihan eri tavalla, nukun paremmin yms. Tällä on ollut iso merkitys myös henkiseen toipumiseen, mutta paniikkihäiriöstä en kyllä pelkällä ruokavaliolla olisi päässyt eroon.

      Summasummarum, kehon hyvinvointi on tärkeä, tärkeämpää kuin uskoisi.

      • 16+18

        Paniikki, ahdistus ja masennus ovat toki myös aivojen fyysistä toimintaa ts. toimimattomuutta. Vaikeat elämän kokemukset tekevät perinnöllisesti herkille herkemmin toki psyykkisiä sairauksia. Mutta eihän näitä psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia voi käsitellä erikseen. Ei ns. aivosairaudet (näihin luettuna paniikkihäiriö, masennus, skitsofrenia mm.) poikkea sen kummemmin muun elimistön sairauksista. Vain herkkyys vaihtelee, kuka sairastuu mihinkin. Ja siksi käsitän, että ruokavaliolla voi vaikuttaa myös hermoston toimintaan.

        Opitut tavat ahdistua pitää myös oppia pois. Ja siihen auttaa mm. psykoterapia. Ruokavalio ja liikunta tukee tätä prosessia.

        Itse olen aiemmin käynyt pitkän psykoterapian, mutta alkanut konkreettisesti parantua vasta muutettua ruokavaliotani.


    • juu ei

      Yksi ja sama näitä postaa tänne. Paniikki ei poistu sillä, että vaihdetaan ruokalaviolta.

      Välillä se vaahtoaa kahvista.

    • ap.
    • viljaton niin ikään

      En ole ikinä kommentoinut tänne,mutta tulin kertomaan että ruokavalio (vilja ja maito) minäkin olen toipumassa ahdistuneisuushäriöstä. Kokeilussa vielä tre tärinäterapia, ihan ehdoton juttu. Lukekaa kirja vaaralliset viljat ja käyttäkää päätänne. Jokaisella on ratkaisun avaimet lautasellaan, siihen ei terapiaa tarvita.

    • Mies 35v

      Nostetaan tätä taas ylös, ylläolevat kommentit ovat kuin olisin ne itse kirjoittanut. Itse olen ollut nyt 1,5v luontaisesti gluteenitomalla maidottomalla ruokavaliolla (tosin jugurtteja ja rahkoja muita hapatettuja voi syödä laktoosittomina). Kertaakaan ei ole enää ollut paniikkihäiriöitä, joista kärsin yli 15 vuotta. Elämä maistuu, toivon että muutkin saisi tästä avun :)

    • Viljaton keliaakikko

      Onkohan nyt arvon viljattomilla ny menny puurot ja vellit vähän kuitenki sekasin. Gluteeniton ei tarkota samaa ku VILJATON.

      Gluteenitonta ruokavaliota (keliakian vuoksi) noudattava VOI syödä paljonkin viljoja ja muuta hiilarihöttöä. Ja yleensä syökin; onhan kaupat nykyään pullollaan gluteenittomia leipiä, kakkuja, keksejä, pullia, jauhoja, puurohiutaleita...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe