Millainen on pv?

SilverHorse00

Oon kohtapuolin 13 täyttävä tyttö. Oon harrastanut ratsastusta vähän päälle viisi vuotta. Ekat 2 vuotta ratsastuskoulussa (tunnit kerran viikossa), ja 3 vuotta tuttuni tallilla (3-6 krt. viikossa). Hevosen hankinta on ollut mielessä (ei toki 100% mun vastuulleni, äiti ratsastaa myös), ja eri roduista oon tietoa hakenut.
Olisko joku pv hyvä ensihevoseksi? Joku suomalainen tai hollantilainen.
Hevosesta olisi tulossa 'monitoimi' ja rakas perheen jäsen.
Te, jotka omistatte sellaisen; kuvailkaa hevosenne luonnetta, mitä hyviä ja huonoja puolia? :)

Kiitos!

5

1726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      puoliverinen ei ole varsinaisesti rotu, vaan hevostyyppi. Siksi puoliverisiä on hyvin paljon erilaisia. On herkkiä kilpahevosia ja niitä pomminvarmoja turvapolleja ja kaikkea siltä väliltä.
      Todennäköisesti siellä ratsastuskoulussakin suurin osa hevosista oli puoliverisiä.

      Hevosta ei koskaan (ellei sitten halua kasvattaa tiettyä rotua) pidä ostaa rodun perusteella, vaan katsoa sitä hevosen koulutustasoa, luonnetta ja terveyttä.

      Ei ole mitään järkeä etsiä jotain tiettyä puoliveristä, tyyliin vain suomalaisia puoliverisiä, koska ihan yhtä hyviä yksilöitä voi löytyä muistakin puoliverisistä. Äläkä unohda erilaisia tilastohevosia, joiden joukossa voi olla erittäin hyviä yksilöitä. Myös esim. eestinhevosissa on paljon kivoja urheiluhevosia.

    • SilverHorse00

      Kyllä tiedän että se on rotutyyppi. Ja ratsastuskoulussani ei ollut kuin yksi pv, muut kylmäverisiä. Enkös kysynyt muiden kokemuksia hevosistaan? Minkälaisia heidän hevosensa on.. Vai selitinkö epäselvästi? :)

    • kasiro

      Jos löydät tanskalaisen hevosen kannattaa mennä katsomaan, oli puoliverinen tai ei. Itselläni ei ole ollut mutta olen tuntenut ja ratsastanut neljää tanskalaista ja ovat juuri sopivia perhehepoiksi, ovat liikennevarmoja, rauhallisia, silti menohaluisia, eivät pelkää vesilätäköitä, sateenvarjoja eivätkä haukkuvia koiria. Itselläni on tanskalainen poni ja on samanlainen, vielä ei ole tullut vastaan sellaista mitä se pelkäisi. Olen aikuinen mutta pienikokoinen joten ratsastan isolla ponilla. Suosittelen tanskalaisia!

    • _katherine_

      Lähinnä ajattelin, että mitä väliä muiden kokemuksilla on, kun puoliverisiä on niin paljon erilaisia.

      Jotain omia kokemuksia:

      Minulla oli vuokralla tosi ihana fwb-tamma. Oli luonteeltaan tosi ystävällinen, joskin hieman turhan riippuvainen muista hevosista (kisoissa huuteli kavereiden perään). Kuitenkin kaikinpuolin mahtava hevonen.

      Vuokrasin myös erästä pv-tammaa, joka oli entinen kilpahevonen. Se oli tosi herkkä suusta ja kuumeni herkästi. Kuumetessaan viskoi päätä paljon. Toimi kuitenkin hyvin, jos ratsasti hyvin herkällä kädellä.

      Eräs oldenburg-tamma, jonka tunsin oli aivan kamala. Se oli todella hidas pohkeelle ja erittäin raskas ratsastaa. Lisäksi hevonen oli todella arvaamaton ja saattoi tehdä säikähtäessään valtavia pukkeja, joista yleensä jokainen tipahti. Useampi ratsastaja oli tippunut melko pahasti tuolta selästä. En ratsastanut tällä kuin pari kertaa.

      Yksi lemppari kaikista hevosista, millä olen ratsastanut oli trakehner ruuna. Se oli todella ihmisystäävllinen ja sen kanssa oli ihana viettää aikaa. Se oli sopivan herkkä, mutta ei kuitenkaan säikky.


      Ja tosiaan on eteen utllut paljon muitakin puoliverisiä. On ollut niitä superlaiskoja tuntipolleja ja sitten muutama ihan liian herkkä kilpahevonen.

      Suurin osa ratsuhevosista on puoliverisiä.

    • SilverHorse00

      "Lähinnä ajattelin, että mitä väliä muiden kokemuksilla on, kun puoliverisiä on niin paljon erilaisia"
      Kunhan hyvällä mielellä kysyin muiden hevosten luonteita. Ja kuulumisia, yms... ._.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe