Sopiva päivärytmi?

kaksi + kuusi

Hei! Minulla on 16v. kiltti torinhevosruuna.
Ja kysymys kuuluu: Onko tämä sopiva päivärytmi?

7.00 Aamukaurat tallissa, tarkistan jalat. Heinät saa tarhassa. Hevosen ollessa tarhassa syömässä heiniä siivoan karsinat.

12.00 Heinät tarhaan.

15.55 Hevonen sisälle. Kaurat ja heinät sisällä.

16.30 Harjaan 30min, ratsastus 1h 15min.

18.15 Pikaharjaus, tarhaan.

19.00 Hevonen sisälle.

20.00 Iltaruoat.

Siinä oli arjen ohjelma.

Hyppään esteitä kevyesti kerran viikossa.
Ratsastan maastossa 1-2 kertaa viikossa.

Ja tässä aikataulu, jos hevosella vapaata.

7.00 Aamukaurat tallissa, tarkistan jalat. Heinät saa tarhassa. Hevosen ollessa tarhassa syömässä heiniä siivoan karsinat.

12.00 Heinät tarhaan.

15.55 Hevonen sisälle. Kaurat ja heinät sisällä.

16.30 Harjaan 30min, maastoon kävelylle joka kestää n. 30min.

17.30 Pikaharjaus, tarhaan.

19.00 Hevonen sisälle.

20.00 Iltaruoat.

Eli siis, viikossa ratsastan 7h 30min.

P.S. Otan kritiikkiä vastaan, mutta asiallista.

9

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ¤.¤

      No jjaa.. Minusta ratsastat aivan liian vähän. Hevonen on iso eläin ja tarvitsee ja myös haluaa paljon liiluntaa :) itse ainakin ratsastaisin niin isolla hevosella enemmän.
      :)

    • _katherine_

      Itse en antaisi kauroja ja heiniä juuri ennen ratsastusta. Jos hevosen on pakko saada väkirehuja 3krt päivässä, antaisin ne aamulla, klo 7, klo 12 ja klo 20.

      Harjauksen ajaksi hevoselle voi antaa pienen tupon heinää, mutta ei ole hyvä että se syö väkirehuja. Jos heinää haluaa antaa 4krt päivässä, antaisin iltapäiväheinät ratsastuksen jälkeen tarhaan tai sitten ajoissa ennen ratsastusta (esim. klo 15).



      Muuten kuulostaa ihan järkevältä. Ratsastuksen kanssa voi hyvin joustaa, eli välillä ratsastaa kauemmin,välillä vähemmän. Tuskimpa joka päivä ratsastat täsmälleen 1h 15min :)
      Hyvin voi välillä käydä esim. kolmen tunnin maastolenkillä tai jos vaikka juoksuttaa, riittää hyvin 45min kävelytyksineen.

      Ratsastuksen jälkeen on muuten hyvä harjata ainakin joskus hevonen oikein kunnolla! Kun hevonen lämpiää, ihohuokoset aukeaa ja lika irtoaa erityisen hyvin pintaan. Tällöni harjauskin on tehokasta.
      Toki jos heppa kovin hikinen, on turha jäädä harjaamaan, vaan mieluummin loimi vaan päälle.

      • kaksi + kuusi

        Olen lukenut, että hevosen suolistossa on oltava miltei koko ajan heinää, tai hevonen voi saada vatsahaavan. Miksi et antaisi juuri ennen ratsastusta ruokaa?


    • _katherine_

      Se on totta, että hevosen suolistossa on oltava koko ajan ruokaa. Ei ole kuitenkaan hyvä, että hevonen syö vatsansa täyteen juuri ennen liikutusta.
      Kilpahevosilla sanotaan, että ei saisi antaa väkirehuja 2h ennen eikä jälkeen liikutuksen. Harrastehevosilla (jotka syövät huomattavasti vähemmän) asialla ei toki ole niin väliä.

      Aiheesta löytyy varmasti tarkemmin asiaa googlettamalla.

      Hevoselle voi antaa vähän heinää ennen liikutusta.

    • Kasiro

      Katherine puhuu asiaa! Koitappa itse juosta täydellä vatsalla niin tiedät miksi ei sapuskaa ennen ratsastusta.
      Lisäksi : miksi viedä hikinen hevonen tarhaan palelemaan? Minä laittaisin sisälle, varsinkin kun tunnin kuluttua otat sen sisälle kuitenkin. Varsinkin talvella ja syyssateilla.

      • _katherine_

        Kasiro, älä vastaa noin ilkeesti. Tuohan oli vain kysymys. Hyvä että lysyi, ennen kuin tekee mitään.


      • _katherine_

        Kasiro, älä vastaa noin ilkeesti. Tuohan oli vain kysymys. Hyvä että kysyy, ennen kuin tekee mitään.


    • MoidoHeppa

      Itsellä tälläinen rytmi kun on suokki tuolla pihalla tallissa.


      7.00 Talliin ja aamukaurat. Vien pihalle ja pistän heinät.
      n. 14.15 heinää tarhaan ja putsaan karsinan. Meen tarhaan ja letitän harjan.
      15.00-16.00 Ratsastan.
      n.17.00 Iltamössö ja vähän heinää. Sillonku se syö putsaan tarhaa tai siivoan tallia.
      17.30 Vien viellä ulos väkäksi aikaa ja annan vähän herkkuja.
      19.00 Sisälle ja talli loimi päälle. Avaan sen letin jos oon pistäny. (tai avaan letit aikasemmin)
      20.30 Yö heinät ja

    • Ruokaa

      Tämmönen ruokinta suokilla. (7.v)


      Aamulla ennenkun meen kouluun 2kg heinää ja peacemaker. Sitä 3,5dl turvotettuna

      Koulun jälkeen 2kg heinää ja päivä mössö. 1,5dl pellavarouhetta, 2dl kivennäistä, 1l kauraa


      Viiden aikoihin 2kg heinää ja 1l kauraa

      Illalla viellä 1-2kg heinää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe