Energiatekniikka

10+7

Mitä tekee energiatekniikan diplomi-insinööri?
Onko palstalaisista kukaan opiskellut energiatekniikkaa ja päätynyt sen jälkeen työelämään alan hommiin?

19

11325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Energiatekniikkaa

      "Mitä tekee energiatekniikan diplomi-insinööri ?"
      Niin... se riippuu mm. siitä, mitä ja missä on opiskellut. Otaniemessä TKK:lla energiatekniikkaa opiskellaan konetekniikan koulutusohjelman alla, jolloin siis opintojen tarkoitus on johtaa energia-alan koneinsinööritehtäviin. TKK:ssa energiatekniikkaa voi opiskella myös teknillisen fysiikan koulutusohjelmassa, jolloin energia-asioita katsotaan fyysikon näkökulmasta. Jälkimmäinen koulutus antaa laajimmat ja syvällisimmät tiedot energiatekniikan taustalla olevista teorioista, joten opiskelija saa erinomaiset valmiudet vaativaankin tutkimustyöhön suuntautumiseen sekä uusien energiatekniikoiden tutkimus- ja kehitystyöhön.
      Lappeenrannan LUT:issa energiatekniikka on oma koulutusohjelmansa ja suuntautumisvaihtoehdot (esim. sähkötekniikkaan jne... ) ovat nurinkurisesti sen alla. Käytännössä LUT:n energiatekniikka on lähinnä jonkinlainen raskaan koneteollisuuden konetekniikan koulutusohjelma, jossa kaikki opiskelijat enemmän tai vähemmän opiskelevat mitoittamaan taulukkokirjojen avulla höyrykattiloita, pumppuja ja puhaltimia. Energiatekniikan teoreettista puolta LUT:issa ei kuitenkaan ole mahdollista kovin syvällisesti opiskella ja opintoja voineekin kuvata lähinnä konetekniikan soveltavan tason opinnoiksi.
      Kaiken kaikkiaan LUT:n energiatekniikka on hyvin epämääräinen kokonaisuus eivätkä edes opiskelijat tunnu tietävän, mitä se oikein on. Muistan esim. keskusteluja viimeisen vuoden energiatekniikan sähkövoimatekniikan opiskelijoiden kanssa, jotka eivät tienneet, tuleeko heistä valmistuttuaan sähkötekniikan diplomi-insinöörejä. Nämä yli viisi vuotta LUT energiatekniikkaa opiskelleetkaan eivät siis tienneet, mitä ko. opinnot loppujen lopuksi oikein ovat. Oma neuvoni on, että jos et itse varmasti tiedä, mitä jokin asia on, niin älä mene siihen mukaan! Epämääräisyyteen on nimittäin usein "koira haudattuna" eli siitä paljastuu ikäviä yllätyksiä.
      LUT:n koulutusohjelmien ymmärtämisessä auttaa historian tunteminen. Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu on aluepoliittinen hanke, ei opetuspoliittinen. Tämän vuoksi myös koulutusohjelmat on perustettu sillä perusteella, mihin milloinkin on ollut helpointa saada valtion rahoitusta eikä ole niinkään haluttu painottaa koulutuksen todellista tarkoituksenmukaisuutta. Energiatekniikan koulutusohjelma perustettiin 1970-luvun öljykriisin seurauksena. Öljykriisi teki energia-asioista tuolloin muodikkaan media-aiheen, joten LUT:iin perustettiin epämääräinen, mutta tuolloin muodikas energiatekniikan koulutusohjelman.

      • 33776

        Pitääkö tämäkin ketju täyttää uudella paskamyrskyllä LUT:n "huonoudesta"? Oletko sattumalta se katkera jamppa, joka siinä aikaisemmassa ketjussa kertoi opiskelleensa LUT:n puolella joskus 20 vuotta sitten?


      • LUT:in energiatekniikka keskittyy pääasiassa höyryvoimaloihin ja virtauskoneisiin (kompressorit). Esim. Foster Wheelerin suunnittelupuolella on paljon tuolta valmistuneita. Samoin suurissa energiayhtiöissä (Fortum jne.)

        Itse pyörin jonkun verran voimalaitoksilla ja aina niissä näkee LUT-tuttuja.


    • Sokrates energiaa

      Energiatekniikan opiskelijan tai opintoja harkitsevan esittämä kysymys, mitä tekee energiatekniikan diplomi-insinööri, on erittäin hyvä ja aiheellinen kysymys. Mitä siis ihan oikeasti tekee esim. LUT:n energiatekniikan DI ? Vastaukseksi ei tietenkään kelpaa luettelo firmoista tai muista työnantajista, joiden palvelukseen voi yrittää hakeutua. Kiinnostavaa olisi tietää, mitä ihan oikeasti kyseisellä tutkinnolla pääsee tekemään. Vai johtaako se ainoastaan hallinnollisiin tehtäviin ? Mahtaakohan tähän kysymykseen osata vastata edes kyseistä koulutusta järjestävä taho ?

    • energiateekkari

      Tervehdys Lappeenrannan suunnalta ja milleniumin tältä puolen!

      En ole vielä valmistunut ja työelämän pyörteisiin päätynyt, vaan vasta alaa Lappeenrannan Teknillisessä Yliopistossa neljättä vuotta opiskeleva teekkari. Minulla on kuitenkin useita energiatekniikan koulutusohjelmasta muutaman vuoden sisällä valmistuneita ystäviä, ja itsekin olen päässyt jo useana kesänä oman alan kesätöihin. Ajattelin siis valottaa hiukan teille "10 7" ja "Sokrates energiaa" millaisiin työtehtäviin meiltä päätyy; ei siis vain hienoja käyntikortin kahdelle puolelle mahtuvia tehtävänimikkeitä, vaan myös mitä näillä paikoilla oikesti puuhaillaan viitenä päivänä viikossa kahdeksan tuntia päivässä.

      Tässä alkuun esimerkkitehtäviä, joihin ystäväni ovat valmistuneet:

      - konsultti ydinvoima-alan konsultointiyritykseen: Päätehtävänä tässä tehtävässä on sekä kotimaisten että ulkomaisten ydinvoimalaitosten simulointi. Eri ydinvoimalaitokset siis antavat yritykselle ja tälle kyseiselle työntekijälle toimeksiantoja, joissa pyydetään suunnittelemaan vaikkapa jokin ydinvoimalaitoksen komponetti, esimerkiksi reaktoriallas. Suunnittelu tehdään simuloimalla/mallintamalla komponentti tietokoneohjelmien avulla. Näin voidaan suunnitteluvaiheessa tutkia erilaisia vaihtoehtoja komponentin rakenteeksi ja toimintaperiaatteeksi. Toisena päätehtävänä on suunnitella eri puolilla maailmaa toimivissa uraaninrikastuslaitoksissa käytettävien autoklaavien suunnittelu ja prosessien optimointi mahdollisimman tehokkaiksi ja turvallisiksi. Ydivoima-alalla työtehtävät voivat siis olla hyvin kansainvälisiäkin ja mahdollisuuksia ulkomailla matkusteluun työn puolesta on paljon.

      - prosessimallintaja ydinvoima-alan konsultointiyritykseen: Tehtävän mallintaa ydinvoimalaitosten prosessaja erilaisilla tietokoneohjelmilla, kuten edellisessäkin kohdassa. Lisäksi tehtävänä suunnitella ydinvoimalaitosten radioaktiivisten jätteiden käsittelyä, varastointia ja kuljetusta.

      - tekninen asiantuntija : Työtehtäviin kuuluu esimerkiksi kaukolämmön tuotannon ja siirron energiatehokkuuden kehittäminen, kaukolämpöasiakkaiden energiatehokkuusneuvonta, kaukolämmön tuotantolaitosten kunnossapidon kehittäminen lähinnä kunnossapitojärjestelmän kautta ja erilainen touhuaminen energiayhtiön laatujärjestelmän rakentamisen parissa. Työtehtävät voivat siis olla erittäin vaihtelevia, kuten tässä tapauksessa kaukolämmön asiakaspinnasta aina tuotantoon saakka.

      - ydinturvallisuusinsinööri ydinvoimalaitoksella: Päätoimisena tehtävänä on osallistu uuden rakenteilla olevan ydinvoimalaitosyksikön käyttöturvallisuuden varmistamiseen. Tehtävänä myös toimia turvallisuusinsinöörinä laitoksen käyttöönotossa, jolloin mm. valvoo käyttöönottokokeita. Tärkeää työtehtävien hoidon kannalta on mm. prosessijärjestelmien hyvä tuntemus sekä kyky ja halukkuus oppia jatkuvasti uutta.

      - jatko-opiskelija yliopistolla: Tutkii biopolttoaineiden käytön tehostamista ja erityisesti mallinnusta kiertopetikattiloissa.

      Mitä "Energiatekniikkaa":n kommenttiin tulee, haluaisin hiukan päivittää tietoja nykypäivän tasolle. En tiedä kuinka asiat ovat joskus olleet, mutta enää opinnoistamme ei pitäisi löytyä kaivamallakaan haudattuja koiria tai muitakaan epämääräisyyksiä. Itse en ainakaan moisiin ole törmännyt, vaan olen löytynyt neljän opiskeluvuoden aikana hyvin vahvan energiateekkarin identiteetin ja tiedän mitä opiskelen, miksi opiskelen näitä asioita ja millaisiin työtehtäviin voin valmistua minkäkin DI-vaiheen sivuaineen kautta. Energiatekniikan koulutusohjelma on yksi LUT Energia -kokonaisuuden koulutusohjelmista, eikä meillä ole enää moniin vuosiin voinut lukea pääaineena sähkövoimatekniikkaa. LUT Energia -kokonaisuuteen kuuluvat myös sähkötekniikka ja ympäristötekniikka. Kaikki alat muodostavat omat koulutusohjelmansa, eikä esimerkiksi sähkötekniikka ole millään muotoa energiatekniikan alla minään suuntautumisvaihtoehtona. Energiatekniikan kandivaiheen opintoihin voi sisällyttää jostakin toisesta tekniikan koulutusohjelmasta valittavan sivuaineen. Eli jos haluaisin, voisin lukea kandivaiheen sivuaineeni esimerkiksi sähkötekniikan puolelta. Itse olen kuitenkin lukenut sivuaineeni konetekniikan puolelta, enkä voi oikein yhtyä "Energiatekniikkaa":n mielipiteeseen energiatekniikasta "raskaan koneteollisuuden konetekniikan koulutusohjelmana". En ala tässä sen enempää avaamaan konetekniikan opetusta ja opetuksen tavoitteita, koska tarkoituksenani on kertoa energiatekniikan opetuksen nykytilasta. Sen kuitenkin sanon, että nykypäivän energiatekniikan opetus on hyvin kaukana konetekniikasta. Ne kyllä täydentävät toisiaan hyvin, jos haluaa valmistumisen jälkeen työskennellä esimerkiksi teollisuudessa. On suuri etu, että eri tekniikan aloja voi ottaa mukaan omaan energiatekniikan tutkintoon (tai miksei kauppatieteitäkin), sillä näin tutkinnosta saa laaja-alaisen, mitä arvostetaan nykypäivänä suuresti työmarkkinoilla.

      • energiateekkari

        Jatkuu...

        Itselle energiatekniikka on sydämen asia ja suhtautuminen saattaa olla hiukan tunnepitoistakin. Seuraavassa kuitenkin muutama maalaisjärjelläkin perusteltavissa oleva syy, miksi suosittelen lämpimästi harkitsemaan energiatekniikan opiskelua meillä LUT:ssa. Muutkin yliopistot mainostavat antavansa energiatekniikan opetusta, mutta todellisuus kuitenkin on, että mistään muualta et saa niin laajaa puhdasta energiatekniikan opetusta kuin meiltä. Myös Tampereella opetetaan energiatekniikkaa, mutta opetus tapahtuu energia- ja ympäristötekniikan koulutusohjelman alla, joten opetuskin on enemmän ympäristötekniikkaan painottuvaa kuin meillä. Suomi on johtava maa biomassaa polttoaineenaan käyttävien kattilalaitosten teknologiassa. Suuri osa alan yritysten diplomi-insinööreistä koulutetaan meidän yliopistossamme. Alan kasvu näkyy myös opetuksen laadussa. Opetus ei todellakaan ole enää vain "höyrykattiloiden mitoitusta taulukkokirjojen avulla". :D Suomesta löytyy myös lukuisia yrityksiä, kuten ABB ja Siemens, jotka tuottavat ja kehittävät energia-alan laitteita ja komponetteja. Tämänkin alan yrityksissä on paljon Lappeenrannasta valmistuneita töissä. Sekä kaupungeissa että teollisuudessa tarvitaan lämpöä ja sähköä tuottavia voimalaitoksia, joiden käytöstä vastaavat laitosten johtajat ja käyttöinsinöörit. Näihinkin tehtäviin valmistaa LUT:n tarjoama energiatekniikan opetus. Kansainvälisissä energia-alan yrityksissä, kuten Fortumilla, on töissä lukuisia meiltä valmistuneita opiskelukavereitani. Itsekin olen ollut Fortumin Loviisan ydinvoimalaitosyksiköillä kesätöissä. Energiasektorilla Suomessa tarvitaan jatkuvasti lisää suunnitteluinsinöörejä suunnittelemaan niin kokonaisia voimalaitoksia kuin pumppujen osiakin, unohtamatta niin kunnallisen kuin valtakunnallisenkin tason energiapoliittista suunnittelua. Lisäksi erilaisissa valtion laitoksissa, kuten TEKES:llä ja VTT:llä, työskentelee paljon LUT:ssa oppinsa saaneita.

        LUT:n energiatekniikan erikoisuus on ydinenergia-alan opetus. LUT on ainoa ydinsektorilla teknillistä tietoa omaava koulutussarka. Aalto-yliopiston (Otaniemi) teknillinen fysiikka kyllä antaa tietoa mm. reaktorisauvoista ja niiden suunnittelusta. Jonkun on kuitenkin tiedettävä, kuinka niiden tuottama lämpö muunnetaan sähköksi, jotta niistä olisi jotain hyötyä! Aallon ja LUT:n ydinenergian opetus ja tutkimus täydentävät näiltä osin toisiaan. LUT:n opetuksenkaan ei kyllä voi sanoa jäävän ilman teoreettista pohjaa; suurin osa maamme ydinvoimaosaajista on valmistunut LUT:sta ja kuka voisi toimia esimerkiksi vaativissa reaktori-insinöörin tehtävissä ydinvoimalaitoksella tuntematta ilmiöiden taustalla vaikuttavia teorioita.

        Ydinvoimatekniikan ohella toinen yliopistossamme suurta panostusta saanut ala on uusiutuva energia. Käsittääkseni olemme Suomen kamaralla ainoa yliopisto, josta löytyy omat professorit tuulivoimalle ja biopolttoaineiden hankinnalle. Myös aurinkovoimalle on tulossa oma professuuri aivan näillä näppäimillä. Jos tulevaisuuden suunnitelmissa siintää työskentely kehitystrendien mukaisella vähähiilisen energian tuotantosektorilla, kuten esimerkiksi itselläni, suosittelen lämpimästi LUT:a opiskelupaikaksi, sillä kurssitarjonta ja opetuksen laatu tällä alalla on mielestäni kiitettävää ja työllistyminen varmaa. Opetuksemme laadusta kertoo mielestäni paljon se, että valmistuneet työllistyvät hyvin nopeasti, usein työt jatkuvat liukuvasti samassa paikassa, mihin dippatyö on tehty. Siihen en osaa ottaa kantaa, onko opetuksemme seurausta öljykriisistä vai ei, oikeastaan minulle ihan se ja sama, koska olen hyvin tyytyväinen tänä päivänä ja tällä vuosituhannella saamaani opetukseen.


    • Tarkennusta asiaan

      Sattumalta osui silmiini tämä keskusteluketju ja pienen harkinnan jälkeen tulin tulokseen, että ainakin ydinvoimatekniikan osalta asiaa on syytä hieman tarkentaa. Ydinvoimatekniikan osalta koulutuksen jako on Suomessa perinteisesti hyvin selvä ja vakiintunut. Aalto eli Otaniemen TKK vastaa ydinvoimatekniikan varsinaisen ydinteknisen osan koulutuksesta ja tutkimuksesta. Tällä tarkoitetaan fyysikoille annettavaa koulutusta ja Suomessa ei missään muualla vastaavaa koulutusta järjestetä. Ydinvoimatekniikasta (tai ydintekniikasta) puhuttaessa yleensä tarkoitetaan juuri em. osa-aluetta. Lappeenrannan LUT puolestaan järjestää ydinvoimatekniikan voimalaitosteknistä koulutusta. LUT:n antama ydinvoimatekniikan koulutus antaa siis valmiuksia toimia perinteisissä voimalaitosalan tehtävissä (käytönvalvonta tms...) ydinvoimalaitosympäristössä. Opiskelujaan suunnittelevan opiskelijan on hyvin tärkeää ymmärtää näiden kahden välinen ero. En halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta oletan, että monet LUT:n opiskelijatkaan eivät täysin tätä työnjakoa hahmota.

      • Selkokieltä

        Vaikuttaa siltä, että selkokielellä sanottuna LUT on vain perinteistä ns."ruuvi ja mutteri" -tason koulutusta ja kaupallista koulutusta antava oppilaitos. Sopinee hyvin heidän opiskelijaprofiliinsa. Modernista luonnontieteestä kiinnostuneelle LUTilla ei kuitenkaan ole mitään annettavaa vaikka heidän mainospuheensa mitä tahansa sanoisivatkin. Menevät sieltä, missä rima on matalin...


      • Lisää tarkennusta
        Selkokieltä kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, että selkokielellä sanottuna LUT on vain perinteistä ns."ruuvi ja mutteri" -tason koulutusta ja kaupallista koulutusta antava oppilaitos. Sopinee hyvin heidän opiskelijaprofiliinsa. Modernista luonnontieteestä kiinnostuneelle LUTilla ei kuitenkaan ole mitään annettavaa vaikka heidän mainospuheensa mitä tahansa sanoisivatkin. Menevät sieltä, missä rima on matalin...

        Sivusta seuranneena en ole ainakaan itse huomannut LUTin edes markkinoivan itseään minään luonnontieteiden opetusta antavana yliopistona, vaan päin vastoin. Opetusta annetaan kovan tekniikan saralla, ja tätä varten on tottakai opiskeltava myös vähän teoriaa ilmiöiden taustalla luonnontieteiden puolelta. Tämä malli pätee myös ydinvoimatekniikan opetukseen.


      • Selkokieltä

        Selkokilellä edellisen kommentin ("Tarkennusta asiaan") voisi kiteyttää vaikkapa seuraavasti:

        Jos haluat työskennellä varsinaisen ydintekniikan eli ydinvoimatekniikan keskeisimpien aiheiden parissa, niin Suomessa on vain yksi oppilaitos (Aallto TKK), joka tarjoaa alan koulutusta. Jos pidät edellistä liian vaativana vaihtoehtona (ts. matematiikka ja fysiikka ahdistavat sinua) ja sinulle riittää pelkkä työskentely ydinvoimalaitosympäristössä vähemmän keskeisten aiheiden parissa(eräänlainen. "hang around" -elämäntapa), niin LUT on sopiva valinta.


    • LUT opiskelija

      Nimimerkille selkokieltä: Määrittele LUT opiskelijaprofiili?

    • LUT Koneteekkari

      Hienoa Aalto-yliopisto mainostusta taas liikenteessä. Taitaa muutenkin Suomessa olla aika vahvasti pinnalla se, että Aallossa tuotetaan maahan superosaajia, jotka eivät kumminkaan palvele teollisuuden tarpeita suuressa mittakaavassa. Hieno ajatus, että olen alani suurin osaaja ja tiedän kaiken ydinreaktorin ilmiöiden taustasta, mutta tarvitseeko teollisuus tätä?

      Ei. Teollisuus tarvitsee juuri niitä käyttöinsinöörejä ja vastaavia. Tutkimuslaitokset taas niitä fyysikkoja. Kumpiakin tarvitaan, mutta käyttöinsinööreille on enemmän töitä ja vaihtelevammissa työtehtävissä.

      • Tieto ja luulo

        LUT Koneteekkarin kirjoituksesta huomaa, kuinka vähän asioista tiedetään siellä itärajan korvessa.


      • LUTin käyttöinsinöör

        Nimimerkin "LUT Koneteekkari" kertoo, että " Teollisuus tarvitsee juuri niitä käyttöinsinöörejä ja vastaavia.". Mutta eihän teillä siellä Lappeenrannassa ole edes tutkimusreaktoria, jolla opiskelijat ihan oikeasti pääsisivät reaktorin käyttöön perehtymään. Tietääkseni LUT:in opintoihin sisältyy vain yksi vierailukäynti Otaniemen tutkimusreaktorille ja muu osa opintoja on siis ns. "kirjasta lukemista". Onneksi sentään laivojen kapteeneja ei kouluteta siten, että vain kerran vierailtaisiin satamassa oikeaa laivaa katsomassa ja samalla käytäisiin komentosiltaa vilkaisemassa. Vielä pahempaa olisi, jos lentokapteenien koulutukseen sisältyisi vain yksi pikainen tutustumiskäynti lentokoneen ohjaamoon... :)


    • Kommentti asiaan

      Käyttöinsinöörien koulutus kuuluu AMK-tason oppilaitoksille, ei teknillisille korkeakouluille ja yliopistoille. On kuitenkin totta, että monet LUT:n tutkinnon suorittaneet päätyvät AMK-insinööritason työtehtäviin kuten esim. käyttöinsinööreiksi tms...

    • Luttilainen

      Kommentille asiaan:
      Kannattaa ehkä hiukan tutustua diplomi-insinöörien työllistymispaikkoihin. Esimerkiksi ydinvoimalaitoksilla monet toimivat juurikin käyttöinsinööreinä ja täysin koulutustaan vastaavissa tehtävissään. AMK-insinööreillä ei olisi näihin paikkoihin mitään asiaa, kosa AMK:ssa ei aivan tuollaista ydinosaamista anneta... Vai voitko kuvitella AMK-insinöörin suunnittelevan uuden ydinvoimalaitoksen säteilysuojetoimenpiteet tai huolehtivan laitoksen käyttöönotosta?

      Ja mitä tulee Aaltoon, niin edellä mainittuja käyttöinsinöörin tehtäviä ei myöskään hoideta pelkällä puhtaan fysiikan osaamisella, mitä saa teknillisen fysiikan puolelta. Kuten aiempi kirjoittaja totesikin, näitä taitoja tarvitaan tutkimuslaitoksissa.

      Jos LUT:n enteläiset päätyvät AMK:n tehtäviin, niin mitäköhän sitten on Aallon eneläisille tarjolla?!?

    • Ex-eneteekkari

      Itse olen opiskellut Aallon energiatekniikka linjalla 4 vuotta. Lähes kaikki kaverini ovat opiskelu aikaan työttöminä ja valmistumisen jälkeen eivät löydä työtä. Tietysti nyt ovat huonot ajat ja jos ei ole suhteita niin ei voi mitään. Onhan sitä jotkut löytäneet duunia, mutta suhteilla tai sitten muilla taidoilla (esim. osaa harvinaisia kieliä yms.)

      Aallon energiatekniikassa en ole oppinut yhtään mitään joka olisi kouluttanut jotain konkreettista tai edes teoreettista työelämää varten. Pelkkiä turhia kaasuturbiini laskuja ja muuta josta ei hyödy mitään ellei jää tutkijaksi Aaltoon.


      Harmi, että meni 4 vuotta ennenkuin tajusin tämän, mutta nyt olen vaihtanut linjaa ja töitä on löytynyt. En voi suositella kenellekkään Aallon energiatekniikkaa, Täytyy todeta linjan nimen ja sisällön muuttuneen 2013, joten ehkä asiat ovat uusilla opiskelijoilla paremmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1778
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1251
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1077
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe