Nyt oikeuteen, ei olisi saanut ottaa kiinni äidin pikkupoikaa

Kansankynttilä

Poika 13 v heitti lumipallolla auton lasin rikki. Juoksin pojan kiinni ja pidin takista kiinni kunnes kertoi nimen ja osoitteen. Nyt vanhemmat tehneet minusta rikosilmoituksen ja kieltäytyvät korvauksista, vaikka poikaan ei jäänyt mitään jälkiä tms, en nostanut edes ilmaan.. Miten näitä nykynuoria kasvatetaan kun ei edes saa pahantekijää ottaa kiinni. Poliisikin sanoi että olisit soittanut virkavallan etsimään poikaa, mutta tuskin olisivat edes vaivautuneet paikalle. Itse saa maksaa satojen eurojen lasin ja vielä ehkä sakot jos mennään käräjille.

43

3266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On se niin väärin

      Siis miksi vanhemmat ovat tehneet rikosilmoituksen.? Ei kai ole kiellettyä kysyä nimeä.?
      Voi perk.le tommosia vanhempia.
      Tää on tälläistä nykyaikana. Ei ole ihme et kakarat tekee pahojaan.

      • Kansankynnttilä

        Vanhemmat ovat tehneet rikosilmoituksen kun olen pitänyt poikaa kiinni takista ja kävelyttänyt kohti tapahtumapaikkaa, sillä oletin hänen asuvan siinä lähellä. Päästin irti kun poika kertoi nimensä ja osoitteensa. Vanhempien mukaan olen raahannut heidän kullannuppuaan (vaikka kullannuppu käveli kiltisti itse).


    • 89jnkml

      Kyllä rikoksentekijän saa ihan lain mukaan ottaa kiinni. Ei mitään syytä paniikkiin.

      • Kansankynttilä

        Poliisin mukaan en olisi saanut koskea


    • juosten kiinni

      Olen tehnyt saman, että juoksin autoja kivittäneen pojan kiinni, sillä aikaa kun muut soittivat poliisit paikalle. Minulle ei tullut mitään seuraamuksia, kiitosta lukuunottamatta. Minun ei tarvinnut koskea poikaan, vaan hän palasi "rikospaikalleen" käskystäni vapaaehtoisesti, kun olin hänet pinkonut kiinni.

    • kasvatusvelvollisuus

      Onpa tuomiosi sitten mikä tahansa, oikein teit! Kyllä lapselle pitää opettaa, että teoilla on seurauksensa. Mitä tällaisista nuorista tulee, jos ei kukaan ota kiinni ja sano, että näin ei saa tehdä!

      Mitähän muuta tämä nuori mies on vapaa-ajallaan tehnyt, tuskinpa autosi ikkuna oli ensimmäinen ilkivaltainen teko!

      Pysy sinä vain nyt rauhallisena ja vaadi omia oikeuksiasi. Totta kai pojan vanhemmat maksavat auton ikkunan, jos poika on sen ilkeyttään rikkonut! En ole ikinä kuullutkaan, että korvausvelvollisuutta ei synny, jos tahallaan jotakin hajottaa. Jos minä nyt menen tuonne ikkunastani näkyvälle parkkipaikalle ja vasaran kanssa hakkaan autojen ikkunoita rikki, niin eikö minun tarvitse maksaa siitä autonomistajille mitään? Kuka ne auton ikkunoitten korvaukset sitten maksaa?

    • eevertti3

      Valitettavasti oikeutta ei saa ottaa omiin käsiin. Kiinnikäyminen kielletään laissa ja siksi sinä joudut siitä vastuuseen. Poika teki ehdottomasti väärin rikkoessaan autosi lasin, mutta kuten huomaat itse teit myös virheen,, kun kävit poikaan kiinni. Oliko tilanteessa silminnäkijöitä? Uskonpa, että jos et olisi käynyt kiinni, sinulla olisi ollut paremmat mahdollisuudet selvittää tilanne itsellesikin edullisesti. Aina virkavalta paikalle kun jotain tuollaista tapahtuu. Kasvatuksellisestikin parempi vaihtoehto pojalle. Poliisi olisi ehkä laittanut pojan miettimään asiaa ja säikäyttänytkin, mutta nyt tapaus ratkottiin kiinnikäymällä...ja sitä eivät vanhemmat sulata. Ehkä he haluavat kasvattaa huom! LASTA väkivallattomuuteen ja varmasti myös käyvät pojan tekosia kotona läpi, että mitä ei kannata ja saa tehdä. Näin uskon itse vanhempana.

      • juosten kiinni

        Niin minunkaan mielestä ei pitäisi koskea sormellakaan. Tuon ikäinen nulikka kyllä tottelee, kun juoksee hänet kiinni ja omalla kehollaan estää poistumisen kuten koripallonpelaaja ja "karjaisee", että nyt palataan takaisin, mistä lähdettiin kertomaan poliisisedälle henkilötiedot.


      • 16+4

        Ja sit tulee peter pan ja miekkailee kapteenikoukun kanssa? Mistä teitä sikiää..


    • Aloittaja älä luovut

      Kyllä ovat vanhemmat todella pahasti epäonnistuneet lapsensa kasvatuksessa, jos kolmetoistavuotias poika tahaten heittelee lumipalloilla ihmisten ikkunoita rikki! Ja sitten juoksee karkuun. Kyllä tuollaisen pojan kasvatuksessa ollaan ainakin 13-vuotta myöhässä.

      Eniten aina ihmettelen niitä aikuisia, jotka haluavat painaa kaikki nuorten tekemät rötökset villaisella. Ikkunoitten rikkikivittäminen ei ole aivan viatonta huvia. Aineellistakin vahinkoa syntyy.

      Jos tuo kasvattomaton huligaani olisi päässyt karkuun niin eihän häntä olisi saatu koskaan millään tavalla teostaan vastuuseen! Olisi jatkanut koko senkin illan pahantekoa ympäri lähiötä. Hyvä, että saatiin kiinni tuollainen!

      Aloittajan ei mielestäni kannata painaa asiaa villaisella vaan ottaa rahat tuolta nuorelta uuteen ikkunalasiin. Minä en ikimaailmassa antaisi periksi tuollaisessa asiassa. Jos rikkoutuminen olisi tapahtunut vahingossa niin sitten antaisin anteeksi mutta tuollainen tahallinen ilkivalta on väärin. Niitähän on paljon sellaisia nuoria, joilla on jopa satoja autovarkauksia ynnä muita tilillään- hyvä että tämäkin saatiin kiinni. Noin nuorella iällä voi varmasti vielä jokin kasvatuslaitoskin auttaa!

    • Virheetön?

      Vaikka vanhempi olisi suu vaahdossa puhunut ja opettanut käytöstapoja, niin joskus niitä ylilyöntejä kuitekin tapahtuu lapsille. Aivan varmasti tuollaisen tempun jälkeen saa armottoman kuulustelun vanhemmiltaan. Mokaa ne kunnolliset aikuisetkin joskus, sinäkin. Mut sitä mieltä olen et kyllä perhe on kuitenkin korvausvastuullinen, ja itse tekisin niin et ottasin pojan mahdollisista omista säästöistä sen korjausrahan, niin näkisi et teoilla on kurjat seuraukset juuri itselleen.

    • Anteeksipyyntö myös

      Jos kyseinen lapsi olisi oma poikani, maksaisin ehdottomasti lasin korjauskustannukset. Minut on nimittäin kasvatettu niin, että omat virheet pitää aina sovittaa. Kyseisessä tapauksessa ottaisin rahat pojan taskurahoista. Poika oppisi näin, että teoilla on seurauksensa ja miettisi seuraavan kerran kannattaako esineiden hajoittaminen.

      Vielä tärkeämpää minusta olisi, että menisin yhdessä pojan kanssa soittamaan aloittajan ovikelloa ja poika esittäisi hänelle anteeksipyyntönsä ja antaisi kimpun kukkia.

      Näin siis menettelisin, jos poika olisi minun.

    • ei voi tajuta

      Miten nolot vanhemat pojalla onkaan. sen, sijaan, että tekisivät, niinkuin oikein on, eli laittaisivat penskan pyytämään anteeksi ja maksamaan seuraavan kahden vuoden viikkorahoistaan tuulilasin korjauksen, niin sen sijaan PUOLUSTAVAT kuritonta nulikkaansa!

      Tuollaisten ei pitäisi antaa lisääntyä!!! Varmaan jotain tuilla eläviä yhteiskunnan loisia, jotka tässä näkevät oman vastuunsa sijasta mahdollisuuden ansaita hieman ekstraa.

      Jos minun 13-vuotiasta, siis ihan isoa lastani olisi joku aikuinen vastaavassa tilanteessa hieman perässään vetänytkin, niin katsoisin sen vaan hyväksi opetukseksi. Miten kummassa voi omaisuuttaan ja yleistä järjestystä suojella, jos ilkivallan tekijästä ei edes saa ottaa kiinni? Kummallinen laki joka suojelee ihan vääriä ihmisiä!

    • paskaa postiluukkuun

      Laita tänne vanhempien nimi ja osoite, niin voidaan joukolla kertoa, mitä mieltä ollaan heidän kasvatustavoistaan.

    • Lappi5

      ALOITTAJA. Voitko kertoa mistä päin suomea olet? Ilmeisesti ihan pohjoisesta, kun sitä lunta ei ole muualla suomessa josta voi tehdä lumipallon....

      • ....

        Kyllä meillä Turussa ainakin on ;)


      • Pohjoisen poika

        Lappi vitoselle tiedoksi. Ei pohjois suomessa ole suvennut koko talvena, että olisi lumipalloa saanut pysymään koossa. Etelässä ne ovat tukehtua lumeen.


    • kimber2

      Siis vaikka on ihan ymmärrettävää että teit tuon siitä syystä että lapsi teki väärin, niin olet kajonnut hänen koskemattomuuteen. Kyllä on poliisit olleet oikeassa, että niin ei olisi saanut tehdä. Aikuisen kohdalla tietty hei sit eriasia. Mut nyt oli kyse lapsesta.

      • aloittaja oikeassa

        Jos aloittaja ei olisi ottanut kiinni kyseistä nuorta, ei olisi koskaan selvinnyt kuka on ikkunan rikkonut. Tämä nuorihan juoksi karkuun teon tehtyään.

        Jos nuori ei olisi jäänyt kiinni, niin kuinkahan monta auton ikkunaa hän olisi vielä rikkonut tämän vuoden aikana?

        Hyvä kun jäi kiinni, nyt poika tietää, että poliisit tarkkailevat jatkossa nuoren tekemisiä. Jos alueella särkyy uusia ikkunoita tai autoja vahingoitetaan, tietävät poliisit ketä epäillä.


    • Kakarat kuriin

      Aloittaja on täysin oikeassa ja ihmettelen poliisin suhtautumista. Lain mukaan tuossa tilanteessa on todella kiinniotto-oikeus. Laki sen sanoo suoraan ja tuossa on kyseessä ehdottomasti jo ainakin lievä vahingonteko.

      Tuossa on käytetty juuri tilanteeseen sopivia "voimakeinoja". Tämä on vielä poliisilta tarkistettu, joten outoa suhtautumista ko. partiolta tuohon asiaan. Eri juttu on silloin jos lasiin ei tule mitään. Silloin se on kuulemman vaan huonoa käytöstä ja rikosta ei ole tapahtunut.

      1 LUKU
      Kiinniottaminen, pidättäminen ja vangitseminen
      Kiinniottaminen
      1 §
      Jokamiehen kiinniotto-oikeus

      Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. (12.7.2002/615)

      Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.

      Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

      Jos kiinniotettava tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin. (13.6.2003/516)

      Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä. (13.6.2003/516)
      2 §

    • Ei tippuis fyrkkaa

      Mun poika ei ainakaan maksais mitään, pitää katsoa missä ajelee autollaan, kai nyt aikuinen ihminen sen verran ymmärtää.
      Multa ois ainakaan turha tulla rahaa pyytämään, mulla on korvikset ja kalju.

      • Totuuksiakin

        TIEDOKSI KORVIKSELLE JA KALJULLE, VAI EI TIPPUIS FYRKKÄÄ ? Hienosti ajateltu alaikäinenkin on korvausvelvollinen aiheuttamastaan vahingosta. Onhan hienoa tulla täysi ikäiseksi ja pahimmassa tapauksessa menettää luottotietonsa jo opiskeluvaiheessa, jollei ole varaa maksaa, sitä vanhaa korvausta jopa 18 % korkoineen ja oikeudenkäyntikuluineen.
        Siinäs se summa äkkiä moninkertaistuu.


    • väkivallan viholline

      Itsellä oli vähän samanlainen tilanne puolivuotta sitten, suusanallisesti toruin lapsia lumipallon heittämisestä. Nyt ollaan menossa oikeuteen. Eläköön suomi 2013. P.S. Tämä on valitettavasti tosi juttu.

      • nainen.1982

        Ihan uskomatonta jos tollasesta saa syytteen. Itse en ainakaan anna pentujen hyppiä silmille. Omille lapsilleni annan arestia ja tukkapöllyä jos käyttäytyvät huonosti.


    • mek

      Mitä sinä kitiset ja onhan sinulla ilkivaltavakuutus autossa ja sieltä olisit e sen lasin korjauttanut ja ei ne lapsen vanhemmat ole korvausvelvollisia lastensa toilailuista ja laita vakuutuksen piikkiin niin pääset paljon helpommalla.

      • Kansankynttilä

        Niin ja sitten lapset ymmärtää asian niin että saa tehdä mitä haluaa ja vakuutukset korvaa. Ei Ei Ei,,,, haloo !
        jos tekee jotain hassua on myös vastattava teoista ja vanhempien kuuluu tietää mitä jälkikasvu touhuaa, ettei sitten isompana tarvi yllättäen mennä vankilaan tutustumaan ja ihmettelemään, että tällainenko se tämä meidän "Ville" on


      • ....

        Kyllä ne vanhemmat on korvausvelvollisia alaikäisen lapsensa tolloiluista.

        Aivan tuolla naantalissakin tuli mukavat velat maksettaviksi niiden hotellinpolttaja teinien vanhemmille.


      • mek
        .... kirjoitti:

        Kyllä ne vanhemmat on korvausvelvollisia alaikäisen lapsensa tolloiluista.

        Aivan tuolla naantalissakin tuli mukavat velat maksettaviksi niiden hotellinpolttaja teinien vanhemmille.

        EIkä ole suomen alin mukaan vaan kun korvaukset määrätään lapselle niin ne saa sitten kun henkilö menee töihin ja peritään palkasta jos on perinnässä. Vaikka alle a5v henkilöä ei voisa oikeudessa tuomit mutta korvausvastuussa on ja jos vanhemmat eivät maksa niin se on sitten siinä ja niitä ei voi edes ulosoton kautta periä venhemmilta että silleen.


    • väkivallan viholline

      Hei viestin aloittaja! Miten toi sun juttus päättyi, vai onko vielä kesken?

    • Kansankynttilä

      Vanhemmat korvasivat lopulta :)

      • kansankynttilä

        .... eikä minua vastaan nostettu virallista juttua, joten kaikki Ok


    • väkivallan viholline

      Hieno homma!
      Itselläni oikeusjuttu kolmen vko:n kuluttua.... saapi nähdä voittaako järki..vai "oikeus"
      Nastolassa 83 v kaveri sai 3000€ oikeuden käyntikuluja muutama satku kivusta ja särystä maksettavaa, pikkunassikat oli heitelly kiviä papan vesi ojaan.
      Mun mielestä papalle pitäisi järjestää raha-keräys noihin maksuihin.

      • Kansankynttilä

        Eli joudutko tosiaan oikeuteen suusanallisen torumisen johdosta,
        vai otitko tekijän/-t fyysisesti kiinni ?


      • väkivallan viholline
        Kansankynttilä kirjoitti:

        Eli joudutko tosiaan oikeuteen suusanallisen torumisen johdosta,
        vai otitko tekijän/-t fyysisesti kiinni ?

        Homma lyhykäisyydessään meni näin: Ikkunaan kolahti lumipallo (vaimo tuli takaovelle kertomaan) olin itse takapihallamme ja näin kolme halloween "kummitusta" pyörätiellä,,,hetken kuluttua samaiset "kummitukset" tulivat takaisin. Hetken mielijohteesta pysäytin heidät ja kysyin lumipallon heitosta, (kielsivät tietenkin kaiken) samalla heilutin tussikynää tehostaakseni sanojani. Lasten mielikuvitus teki tepposet ja luulivat tussia puukoksi,(oli pimeää ja sumuinen ilma) no kahden piltin äiti on perheneuvoja ja hän sitten oli soittanut poliisit. Luulis, että perheneuvojalla olisi toimensa puolesta joku muukin tapa selvittää asiota kuin oikeusteitse. Yritin tavoittaa äityliä, mutta hän ei suostunut keskustelu yhteyteen muuten kuin poliisin kautta. Toki nyt tiedän jatkossa miten kuuluu menetellä. Voi jee sentään. Itsekkin vielä -70 luvun lopulla saatiin ekaks naapurilta selkään ja sit ku faija kuuli niin sit siltä. Yhdeltä piltiltä nostin v a r o v a s t i naamaria, mutta muuten en kajonnut heihin. Sori ajatus vähän harhailee. Asian tekee kummalliseksi se, että jos olisin myöntänyt puukon, hän olisi vetänyt syytteen pois. Kuka myöntää sellaista jota ei ole tehnyt?? Rikospoliisi sanooi kuulustelussa minulle, että tälläinen juttu ei mene oikeuteen..vaan kuinkan sitten kävikään, haiskahtaa aika pahasti "hyvävelijärjestön" touhuilta. Sanotaan, että olemme itsekkäitä, mikäköhän on meidät siihen ajanut? Tämä on opettanut minut siihen, että en todellakaan enää aio puuttua mihinkään jos asia ei varsinaisesti koske itseäni tai perhettämme. P.S. tätä nykyä taskussa on kokoajan sellanen digitallennin.


      • pentti vm60
        väkivallan viholline kirjoitti:

        Homma lyhykäisyydessään meni näin: Ikkunaan kolahti lumipallo (vaimo tuli takaovelle kertomaan) olin itse takapihallamme ja näin kolme halloween "kummitusta" pyörätiellä,,,hetken kuluttua samaiset "kummitukset" tulivat takaisin. Hetken mielijohteesta pysäytin heidät ja kysyin lumipallon heitosta, (kielsivät tietenkin kaiken) samalla heilutin tussikynää tehostaakseni sanojani. Lasten mielikuvitus teki tepposet ja luulivat tussia puukoksi,(oli pimeää ja sumuinen ilma) no kahden piltin äiti on perheneuvoja ja hän sitten oli soittanut poliisit. Luulis, että perheneuvojalla olisi toimensa puolesta joku muukin tapa selvittää asiota kuin oikeusteitse. Yritin tavoittaa äityliä, mutta hän ei suostunut keskustelu yhteyteen muuten kuin poliisin kautta. Toki nyt tiedän jatkossa miten kuuluu menetellä. Voi jee sentään. Itsekkin vielä -70 luvun lopulla saatiin ekaks naapurilta selkään ja sit ku faija kuuli niin sit siltä. Yhdeltä piltiltä nostin v a r o v a s t i naamaria, mutta muuten en kajonnut heihin. Sori ajatus vähän harhailee. Asian tekee kummalliseksi se, että jos olisin myöntänyt puukon, hän olisi vetänyt syytteen pois. Kuka myöntää sellaista jota ei ole tehnyt?? Rikospoliisi sanooi kuulustelussa minulle, että tälläinen juttu ei mene oikeuteen..vaan kuinkan sitten kävikään, haiskahtaa aika pahasti "hyvävelijärjestön" touhuilta. Sanotaan, että olemme itsekkäitä, mikäköhän on meidät siihen ajanut? Tämä on opettanut minut siihen, että en todellakaan enää aio puuttua mihinkään jos asia ei varsinaisesti koske itseäni tai perhettämme. P.S. tätä nykyä taskussa on kokoajan sellanen digitallennin.

        Ei tottavie. Tuntuu aivan epätodelliselta kun näitä tapauksia lukee. Tulevaisuus pelottaa oikeasti. Uskon kuitenkin Suomen oikeusjärjestelmään, että tässäkin voittaa järki ja oikeus. Se on ikävää kun resursseja tavallaan tuhlataan tällaisten turhien juttujen parissa.


    • 13+15

      "Miten näitä nykynuoria kasvatetaan kun ei edes saa pahantekijää ottaa kiinni."

      Hommahan on juuri siinä, että ei nykykakaroita kasvateta. Kehutaan vaan kokoajan ja annetaan kaikki. Lasin rikkonut poikakin saa varmasti MacDonaldsissa valita itselleen aterian ja uuden pleikkari pelin, koska hehän säästivät rahaa kun tekivät rikosilmoituksen.

      Nykykasvatus on sitä, että lapsi kun potkii jotain toista lasta naamaan niin pikku Elmerille sanotaan soo soo ja katotaan kun se huomenna tekee sen. Sitten kovaan ääneen huudetaan oikeutta kun Vilmerin isä, joka suuttuu kun viranomaiset eivät asialle tee mitään käykin Elmerin isälle tarjoamassa 43 koon kengänpohjaa kasvoihin. Kukaan ei hänelle sano, että soo soo. Elmerin isä on nössö uhri, jota sitten hyssytellään Vilmerin isän rahoilla, vaikka hän halusi vain ja ainoastaan että poika saa leikkiä pihalla ilman väkivallan uhkaa.

      • väkivallan vihollinen

        Syyttet hylättiin.


      • räyh räyh
        väkivallan vihollinen kirjoitti:

        Syyttet hylättiin.

        Hienoa!. Ei hyvä heilu, jos lapsille niiden idioottivanhemmat opettaa, ettei kullannupuille voi mitään tehdä tai sanoa ja tekemisiinsä ei voi puuttua. Mutta vaikkeivät syytteet menisi läpi, niin voivat tuollaiset vanhemmat vaikeuttaa kanssaihmisten elämää tuntuvasti. Sinäkin olet joutunut ihan syyttä suotta, täysin asiallisen aikuisen toiminnan johdosta ihan oikeuteen asti.

        Väkivaltaa en kannata, mutta pakkohan lapsista on saada ottaa kiinni, kun eivät nuo nykymukulot sanallisilla käskyillä jää paikalleen vastaamaan teoistaan.

        Luulen, että vanhempien reaktiot ovat jonkinlainen defenssi - lapsen toiminta nolottaa ja oma vanhempana epäonnistuminen syö niin, että tilanne on pakko kääntää jonkun muun syyksi, kun muuten ei pysty olemaan. Häpeällistä, lapsellista toimintaa. Ei tuollaisille pitäisi lapsia antaa, kun ovat psykologisesti lapsia itsekin. MIten tuollaiset opettaa lapsille vastuunottoa?

        Ja sekin on niin nykyaikaa, että vanhemmilla ei ole mitään kritiikkiä lastensa sanomisia kohtaan - ainakin itse lapsena, jos en suorastaan tietoisesti valehdellut, niin ainakin väritin juttuja, liioittelin, täydensin ja varmaan uskoinkin lopulta muunneltuihin totuuksiini... Ja jo hyvin pieni lapsi osaa kaunistella tarinaa itselleen edulliseksi. En tajua, miksei nuo jotkut vanhemmat tajua, ettei lapset aina puhu ihan totta ja että lapsen juttuihin pitää suhtautua melkoisella kritiikillä? Lapsista löytyy melkoisia pikku manipuloimismestareita, jotka saavat asiat aina kuulostamaan siltä, että heitä nyt väärin syytetään ja muut on ilkeitä...

        Turhauttaa nykymeno...


      • kkööoouuuasdg
        räyh räyh kirjoitti:

        Hienoa!. Ei hyvä heilu, jos lapsille niiden idioottivanhemmat opettaa, ettei kullannupuille voi mitään tehdä tai sanoa ja tekemisiinsä ei voi puuttua. Mutta vaikkeivät syytteet menisi läpi, niin voivat tuollaiset vanhemmat vaikeuttaa kanssaihmisten elämää tuntuvasti. Sinäkin olet joutunut ihan syyttä suotta, täysin asiallisen aikuisen toiminnan johdosta ihan oikeuteen asti.

        Väkivaltaa en kannata, mutta pakkohan lapsista on saada ottaa kiinni, kun eivät nuo nykymukulot sanallisilla käskyillä jää paikalleen vastaamaan teoistaan.

        Luulen, että vanhempien reaktiot ovat jonkinlainen defenssi - lapsen toiminta nolottaa ja oma vanhempana epäonnistuminen syö niin, että tilanne on pakko kääntää jonkun muun syyksi, kun muuten ei pysty olemaan. Häpeällistä, lapsellista toimintaa. Ei tuollaisille pitäisi lapsia antaa, kun ovat psykologisesti lapsia itsekin. MIten tuollaiset opettaa lapsille vastuunottoa?

        Ja sekin on niin nykyaikaa, että vanhemmilla ei ole mitään kritiikkiä lastensa sanomisia kohtaan - ainakin itse lapsena, jos en suorastaan tietoisesti valehdellut, niin ainakin väritin juttuja, liioittelin, täydensin ja varmaan uskoinkin lopulta muunneltuihin totuuksiini... Ja jo hyvin pieni lapsi osaa kaunistella tarinaa itselleen edulliseksi. En tajua, miksei nuo jotkut vanhemmat tajua, ettei lapset aina puhu ihan totta ja että lapsen juttuihin pitää suhtautua melkoisella kritiikillä? Lapsista löytyy melkoisia pikku manipuloimismestareita, jotka saavat asiat aina kuulostamaan siltä, että heitä nyt väärin syytetään ja muut on ilkeitä...

        Turhauttaa nykymeno...

        Tosi tarina, kaupunginosassamme poikaporukka rikkoi ja hajoitti talojen pihalta omaisuutta ja sotki seiniä samoin lähikauppamme ym kaikkea muuta poiken vanhemmille soiteltiin niin selitys oli: meidän poika on ollut nukkumassa siihen aikaan. Nyt nämä kyseíset kaverit ovat parikymppisiä ja kaikki jonkinsortin pikkurikollisia. Rikokset vaan suurenivet vuosien myötä vanhempien pitäessä heidän puoltaan. Polttavat kannabista ja nuuska huulessa että saavat rohkeutta ja varastetaan autoja mopoja ym. tihutyötä kokoajan , nuorisovankilat ym käyty ja huumausaine rikokset lisäksi ja vanhemmat sanoo, ei se meiän nuppu oo mitään tehny se on hyvä poika. Ihan kun erään murhaajan vanhemmat aikanaa.


    • En ymmärrä

      Miten voi olla laitonta tarttua takista kiinni jos joku on heittänyt lumipallolla auton ikkunan rikki. Kalliit huvit kyseisellä pojalla. Varmaan olisi kyseisen pojan vanhemmatkin ihan innoissaan, jos joku rikkoiain heidän autostaan ikkunat. En ymmärrä nykynuoria. Vaikken iotsekkään kovin vanha ole.

    • Usko mennyt

      Nykyään tulee hirveät jeesustelut jo siitä, että edes kieltää rikkomasta toisten pihojen omaisuutta. Mennään itkemään muille ihmisille tai tullaan isossa porukassa kostamaan. Kasvatetaanko näitä kakaroita enää yhtään? Vai onko tämä juuri se kasvatus, että saa rikkoa muiden omaisuutta mielin määrin ja v*ttuilla ihmisille, kun sitten joku kieltää, tulee vanhemmat silmille?

      • väkivallan viholline

        Juuri näin, maailma muuttui tällaiseksi 90-luvun alussa. Näin kertoi poliisi.


      • Mymmeli1202
        väkivallan viholline kirjoitti:

        Juuri näin, maailma muuttui tällaiseksi 90-luvun alussa. Näin kertoi poliisi.

        Sinulla on oikeus ottaa pahantekijä kiinni. Liikaa voimakeinoja ei kuitenkaan tule käyttää, joten kerro tilanne tarkasti poliisille ja pojan vanhemmille jottei väärinymmärryksiä synny.
        Jos kyseinen poika olisi minun kasvatettavani, maksaisin kulut pojan viikkorahoista. Näinpähän oppii seuraamuksia. Olisin myöskin laittanut pojan esittämään mitä nöyrimmät pahoittelut, vaikka ovellenne olisin lähettänyt esittämään anteeksipyyntönsä. Olisin myöskin heti ottanut pojan puhutteluun. Olisimme kotona keskustelleet kohteliaisuudesta, käytöksestä ja tekojensa seuraamuksista. Rangaistuksena siis olisin maksanut kulut pojan taskurahoista ja ei olisi vähäänaikaan kulkenut ulkona iltaisin ilman valvontaa. Tämä siksi että 13-vuotiaan olettaa osaavan käyttäytyä kylillä ilman aikuisia, mutta tuo esimerkki pojan ilkityöstä kuulostaa 7-vuotiaan tempaukselta eikä niin kypsältä kuin odottaisin tuon ikäiseltä. Omassa pihassa ja kotikadulla saisi käppäillä pimeän tultua yksin, mutta kauemmas ei olisi vähään aikaan asiaa ilman aikuista. Saa semmoista kohtelua kuin teoistaan voisi odottaa.
        Viikkorahahan siinä pitkäksi aikaa menisi, samoin luottamus poikaan.
        Tämä on kasvatusmenetelmäni näissä tilanteissa. Väkivaltaa ei käytetä, mutta et sinä niin tehnytkään. Jos poika asuisi minun huushollini katon alla, olisi varmaa että seuraamukset olisivat näin tekojensa mukaisia. Suosittelen samaa myös kyseisen pojan vanhemmille.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe