Harmaa kortti

Lukuisista pyynnöistä johtuen otan asian esille, ja kysyn kameraharrastelijoilta: käytätkö harmaakorttia ja jos käytät, käytätkö aina ,vai ainoastaan sekavalossa kuvatessasi? Jos olet käyttänyt sitä valotuksen säätöön, oletko katsonut siitä olevan hyötyä paremman tuloksen kannalta? Käytätkö lisäksi vielä vaotusmittaria vai luotatko kameran omaan valonmittaukseen? Nimittäin ollessani käymässä serkkuni Olli Härkösen luona Miehikkälässä siellä oli niin kauhea sekavaotus että naamat paloivat punaisina ja seinät keltaisina. Kun ja jos olet turvautunut harmaakorttiin, niin oletko luopunut sen käytöstä sittemmin kokemuksen karttuessa ja räpälöinyt ihan kamerasta oikean valkotsapainon.? Entä miten on jälkikäsittelyn laita? Käsitteletkö jo kamerassa, vai luotatko ennemmin kuvankäsittelyohjelmistoon? Mitä taas tulee valotusmittarin käyttöön, pidätkö sitä kenties turhakkeena näinä digitaalisina aikoina?

35

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bite12

      Hello Orvaskesi,

      Melkoisen paljon olen viettänyt samanlaisen valkotasapainon hakemisessa aikaa ja kotikutoisia nämä käytännöt ovat filmiaikana olleet. Ei silloin ollut mahdollista valaista kohdetta niin "oikein" tai tarkasti että filmille olisi tarttunut kaaosta kummallisempaa. Jostain oli kuitenkin uskallettava ponnistaa.

      Nykyvaatimus on juurtunut turhankin syvään että harmaakorttien kanssa pitää pulata vaikkei luonnonvaloa olisi ollenkaan. Millaisen kuvan saat silloin otettua. Ei ole mahdollista asettaa vaativissa valaistusolosuhteissa täsmällisiä ohjeita siihen milloin kuva on oikein asetuksin valotettu tai edes aito photoshoppaamaton "luontokuva".

      Jokainen digikameran kenno toimii täysin arvaamattomalla määrittelemättömällä tavalla jota voit piiskoa harmaasävypaletilla testikuvassa haluamaasi suuntaan.

      Tosiasia on että harvempi kameran- / kennonvalmistaja on viitsinyt huolehtia omasta selustastaan digikilpajuoksussa. Vastuu on sinun.

      Valota siis aivan rauhassa ilman tunnontuskia kohde parhaan näppituntuman mukaan. Saatat olla silloin lähempänä totuutta kohteen suhteen kuin kukaan muu joka ei ole painanut laukaisinta mutta aukoo suutaan.

    • Dol Biong

      No kylläpä gallupin murjaisit lukuisista pyynnöistä huolimatta

      käytätkö harmaakorttia ja jos käytät, käytätkö aina ,vai ainoastaan sekavalossa kuvatessasi?
      – käytän usein, en aina.
      Pilkkua viilaten en käytä harmaakorttia vaan kolmeosaista (valkoinen-harmaa-musta) joka käy myös dynamiikan (kuvan kontrasin) hallintaan.
      Sekavalolla ei ole mitään vaikutusta asiaan.

      Jos olet käyttänyt sitä valotuksen säätöön, oletko katsonut siitä olevan hyötyä paremman tuloksen kannalta?
      – kyllä aina, mutta ehkä hyöty on enemmän työnkulun (laiskuus) kannalta. Olen nykyisin vain harrastelija joka ei pyri tekemään tulosta.

      Käytätkö lisäksi vielä vaotusmittaria vai luotatko kameran omaan valonmittaukseen?
      – käytän aina tarvittaessa, mutta kysymys ei ole luottamisesta vaan osaamattomuudesta

      Kun ja jos olet turvautunut harmaakorttiin, niin oletko luopunut sen käytöstä sittemmin kokemuksen karttuessa ja räpälöinyt ihan kamerasta oikean valkotsapainon.?
      – pikemminkin päinvastoin, kuvaan aina RAW:na joten kameran WB-säädöllä ei ole merkitystä

      Entä miten on jälkikäsittelyn laita?
      – sen laita on kai ”ihan kiva”
      Käsitteletkö jo kamerassa, vai luotatko ennemmin kuvankäsittelyohjelmistoon?
      – joskus kokeilen kameran HDR:ää maisemiin. Kuvat säädän yleensä C1:lla tai LR:lla

      Mitä taas tulee valotusmittarin käyttöön, pidätkö sitä kenties turhakkeena näinä digitaalisina aikoina?
      – mittari on tarpeen sekä kamerassa, että erillisenä. Käytän mittareita aivan samoin kuin filmiaikana, enkä ole huomannut mitään digiajan tuomaa muutosta.

      Minulle erillisestä mittarista lienee eniten hyötyä potrettikuvien valaisussa, mittaan kohdistuvaa valoa ja säädän päävälon ja pehmennysvalon suhteen mittarin avulla. En osaa käyttää kameran mittaria valojen säätöön (ei ole tullut tarvetta edes opetella) ts vanha koira ei opi uusia temppuja.

      • bite12

        Oppii jos uskaltaa.


      • Dol Biong
        bite12 kirjoitti:

        Oppii jos uskaltaa.

        OK
        Minulle sopii myös, että en uskalla oppia muotokuvan valaisun mittaamista kameralla.

        Se kohdistuvan valon mittaus menee mulla yleensä näin:
        – ensin asennan ja säädän ns päävalon esim. kameran valotusarvoille ISO 100, 1/125 ja f/5,6
        – sitten ns. tasoitusvalon tehon 1,5 tai 1,3 aukkoa pienemmäksi, kohteen ihonväristä (rusketuksesta) ja pukeutumisesta riippuen.

        Mm. noita mittauksia en ole uskaltanut oppia mittaamaan kameralla. Enkä edes tiedä miten kohdistuvaa valoa mitataan kameralla, ekä objektiiviin edessä pitäisi olla opaalilasi tms. suodin?

        Odotan mielenkiinnolla muiden galluptuloksia


    • Hienoa että rekisteröityneitä nimimerkkejä tulee lisää tällekkin palstalle. Yllytän kaikkia tekemään samoin, niin ehkä saadaan keskusteluiden taso nousemaan. Olen taipuvainen ajattelemaan biten kanssa samansuuntaisesti. Oma D700 käyttäytyy jokseenkin sattumanvaraisesti valkotasapainon suhteen sisätiloissa valastuslähteistä riippuen. Harmaakortin käyttö olisi ehkä syytä opiskella, tosin vähän epäilen että kamera roiskii omiaan siitäkin huolimatta. Dol Biongin tapaan raw- kuvia ottamalla valkotasapaino-ongelma olisi melko pitkälle ratkaistu. Niin teinkin yhteen aikaan, mutta jostain syystä luovuin tavasta ja nykyään otan vain jpg-pakattuja kuvia.

    • Dol Biong

      Sisätiloissa kuvatessa harmaakortin käyttö valkotasapainon säätöön on helppoa kuin heinänteko. Varsinkin kun valaistus ei jatkuvasti paljon muutu.

      – voit ”lukita” kameran valkotasapainon harmaakortin avulla ennen kuvaamista

      – tai nappaa yksi kuva jossa on harmaakortti mukana ja käytä sitä referenssinä kuvansäädössä.

      Se kuvaatko jpegejä vai RAW.ta ei vaikuta valkotasapainon säätöön kuvankäsittelyssä, tallennusformaattien ero näkyy vain kuvan sävyjen määrässä.

    • jotain...

      Käytän harmaakorttia kyllä. Usein rungonvaihto tekee tästä "pakollisempaa", kun perstuntuma on hukassa. Lisäksi energiansäästölamput ovat väliin hankalia.

      Valotusmittari menee samoin. Kun tietää, milloin kamera on hukassa niin vanhalla osaa korjata tätä. Uuden kanssa saa sitä mitä sattuu tulemaan.

      Kuvien käsittely on minulle hankalin paikka, koska oikeasti inhoan sitä. Yritän tästä syystä saada kamerasta mahdollisimman valmista. Kameran omia käsittelytaitoja kuvissa en kuitenkaan pidä oikein toimivina. (Tänään, huomenna(tulevaisuudessa) voi olla toisin)

      Mitä valotusmittariin tulee, niin käytin digitekelettä pitkään valotusmittarina sen halvemman hinnan takia filmille kuvatessa.

    • C5D

      Käytän harmaakorttia yleensä aina henkilökuvauksessa ja jos muuten on aikaa. Vaihdoin joku aikaa sitten kolmesävyiseen korttiin. Mikään ei ole niin helppoa kuin tsekata valkotasapaino sen avulla. Pikkusalamoilla käytän Sekonicia oikeaan valotukseen. Taustsn VB:stä en kanna salamavalokuvissa päivänvalossa suurta huolta. Yleisimmin valotan WB Varjo:lla ja RAWia. Lämmin sävy miellyttää. Voihan sitä kotona korjata. Minusta maisemakuviin saa varmuudella parhaat sävyt harmaakortin avulla.

    • Vääntäkääs nyt tyhmälle rautalangasta miten se valkotasapaino lukitaan harmaakortin avulla? Tiedän että kamerassa on joku ohjelma johon otetaan kuva tai kaksi ja sen avulla kamera säätää oikean valkotasapainon. Mutta miten se oikeasti tehdään, niin että se toimii?

      • Näin se käy ainakin D300s rungolla.

        WB -> PRE
        Paina WB kunnes PRE vilkkuu
        Kuvaa valkoinen - harmaa tasainen kohde. Tarkennus kannattaa ottaa pois jotta kamera ei ala hakemaan.
        Jos olet onnistunut alkaa GOOD vilkkumaan ylänäytössä ja valkotasapainosi on kohdallaan.

        Ota huomioon, että noita PRE asetuksia on useita joten voit valmiiksi tehdä tuon tarkastuksen/säädön etukäteen jos tilassa on useanlaista valaistusta.

        Käytän tätä keinovalossa ja on tepsinyt sen jälkeen kun annoin periksi sille, ettei keinovalolla tahdo onnistua vakioasetuksin. Lamppua on niin monen väristä nykyään.


      • D Biong

        Tempun suoritus riippuu kameramallista.
        Helpoimmin asia selviää kamerasi manuaalista.


      • Työeläkeläinen kirjoitti:

        Näin se käy ainakin D300s rungolla.

        WB -> PRE
        Paina WB kunnes PRE vilkkuu
        Kuvaa valkoinen - harmaa tasainen kohde. Tarkennus kannattaa ottaa pois jotta kamera ei ala hakemaan.
        Jos olet onnistunut alkaa GOOD vilkkumaan ylänäytössä ja valkotasapainosi on kohdallaan.

        Ota huomioon, että noita PRE asetuksia on useita joten voit valmiiksi tehdä tuon tarkastuksen/säädön etukäteen jos tilassa on useanlaista valaistusta.

        Käytän tätä keinovalossa ja on tepsinyt sen jälkeen kun annoin periksi sille, ettei keinovalolla tahdo onnistua vakioasetuksin. Lamppua on niin monen väristä nykyään.

        Noinhan se toimii! D300s ja D700 ovat lähes identtisiä kaksosia säädöiltään. Todella helppoa näemmä, kiitos tästä. Harmittaa vietävästi kun en tuota aiemmin älynnyt. Tässähän meni yhdetkin juhlat ja tuskanhikeä pukkasi kun kamera arpoi mitä sattui. No onpahan tämäkin selvillä seuraavia pippaloja silmällä pitäen.


      • orvaskesi kirjoitti:

        Noinhan se toimii! D300s ja D700 ovat lähes identtisiä kaksosia säädöiltään. Todella helppoa näemmä, kiitos tästä. Harmittaa vietävästi kun en tuota aiemmin älynnyt. Tässähän meni yhdetkin juhlat ja tuskanhikeä pukkasi kun kamera arpoi mitä sattui. No onpahan tämäkin selvillä seuraavia pippaloja silmällä pitäen.

        D700 ja D300s ovat samaa ikäluokkaa olevia semipro Nikon runkoja joten oletin niiden toimivan samalla tavalla.

        Väärän värisestä kuvasta saa yleensä lähes oikean jos käyttää ohjelmaa jossa saa R, G ja B historammit harmaan lisäksi näkyviin. Säädät vain "tyhjät" pois noista histogrammeista ja kuva on lähellä oikeaa. Ilmaisista ainakin FastStone toiomii tuossa mainiosti.


    • Kostit on monet

      Minä käytän aina valkeaa monistuskopiokonepaperiarkkia johonka on paksulla mustalla tussikynällä piirretty suuri V kirjain ja pienellä punaisella tussilla pieni punainen piste kameran kalibroimiseen.

    • Koperneekkus

      No huhhuhh.. on täällä monen moista osaajaa ja tietäjää..!

      Aivan aluksi; harmaakorttia EI ole tarkoitettu WB:n eli valkotasapainon mittaamiseen, vaan ainoastaan "oikean" valotuksen aikaansaamiseksi.
      Harmaakortti (esim. Kodakin) -heijastaa korttiin kohdistuvastaa valoa 17% kameraan päin. Kameran valotusmittari on kalibroitu valottamaan oikein, jos kuvauskohteesta heijastuisi aina 17% valoa. Jos ja kun kohde heijastaa enemmän tai vähemmän valoa kuin tuo 17% -valotus yli- tai alivalottuu. Tämä on totuus.
      Tuosta em. syystä joudumme korjaamaan valotusta (sen mitä pystyy) -kuvankäsittelyohjelmalla haluttuun suuntaan.

      Harmaakortti laitetaan kameran ja kohteen väliin siten, että kortilta heijastuva valo(-tusarvo) lukitaan kameraan (valotuksen lukitus) -ja laukaistaan halutun rajauksen jälkeen. Näin saamme kortin ja valotusmittarin yhteistyöllä ns. oikean valotuksen.

      Usein harmaakortin kääntöpuolella on puhtaan valkoinen pinta, jota voi käyttää vallitsevassa (seka)valaistuksessa(kin) antamaan lähtökohtaa oikealle valkotasapainolle. Tuollaisen kovan pahvisen kortin valkoinen pinta on usen harmillisen kiiltävä, eikä se siksi anna kovinkaan luotettavaa arvoa oikeasta valkoisesta pinnasta. Tähän paras tai ainakin parempi olisi matta kopiopaperi, joka jo täällä mainittiinkin.

      -Harmaakortin käytön olen lopettanut, koska paremmin asiansa ajaa kameran takanäytöllä näkyvät ylivalotusalueiden indikaattorit. Digikameran valotusmittarit toimivat lähes ideaalisesti -kuten ihmissilmäkin -hyvine ominaisuuksineen ja puutteineen. En näe mitään järkeä olla käyttämättä tai luottamatta kameran omaa mittaria.

      Missään tapauksessa en anna kameran hoitaa "kuvan käsittelyä", sen teen aina itse, jo siitäkin syystä, että kuvaan RAW-modella.

      ---"Jokainen digikameran kenno toimii täysin arvaamattomalla määrittelemättömällä tavalla jota voit piiskoa harmaasävypaletilla testikuvassa haluamaasi suuntaan."---

      -Päin vastoin, digikameran kenno toimii hyvinkin ennustettavasti ja on sitäpaitsi hyvin määritelty ja speksattu.


      --"Pilkkua viilaten en käytä harmaakorttia vaan kolmeosaista (valkoinen-harmaa-musta) joka käy myös dynamiikan (kuvan kontrasin) hallintaan.
      Sekavalolla ei ole mitään vaikutusta asiaan."--

      Erittäin väärin! Tuollaiset kortit pitäisi lähes lailla kieltää.. noilla et voi päästä lähellekään oikeita arvoja, eikä noita voi missään tapauksessa käyttää referensseinä -usein jo väärän pintamateriaalinsa takia.

      Dynamiikan -saati kontrastin arviointiin näistä ei ole alkuunkaan apua. Ovat muuten aivan kaksi eri asiaa: Dynamiikka kertoo (tässä kontekstissa) kameran kennon kyvystä tallettaa eri valaistusvoimakkuuksia, kontrasti taas liittyy kuvan värien kirkkauseroihin.
      Sekavalolla taas vastaavasti on suurikin merkitys valkotasapainoa ajatellessa.
      Esimerkiksi pienloistelamppujen ja yleensäkin loistelamppujen valo-väri on huonosti hallittavissa ulkopuolisin keinoin. Onnistuu kyllä kuvankäsittelyssä, mutta huonosti -johtuen piikikkäästä värispektreistä. Vastaavasti ns." mustan kappaleen" omaavat valonlähteet mm. hehkulamput -ovatkin jo väriensä puolesta helpommin hallittavissa ja korjattavissa.

      --"Kun ja jos olet turvautunut harmaakorttiin, niin oletko luopunut sen käytöstä sittemmin kokemuksen karttuessa ja räpälöinyt ihan kamerasta oikean valkotsapainon.?
      – pikemminkin päinvastoin, kuvaan aina RAW:na joten kameran WB-säädöllä ei ole merkitystä"--

      WB -säädöllä RAW:lla kuvattaessa ei juurikaan ole merkitystä, mutta se kannattaa ehdottomasti pitää AWB-asennossa, jos kamera antaa valita sen.

      --"Väärän värisestä kuvasta saa yleensä lähes oikean jos käyttää ohjelmaa jossa saa R, G ja B historammit harmaan lisäksi näkyviin. Säädät vain "tyhjät" pois noista histogrammeista ja kuva on lähellä oikeaa. Ilmaisista ainakin FastStone toiomii tuossa mainiosti. "--

      Tuo on yksi, vaan ei paras tapa säätää kuvan harmaabalanssia(eli wb:tä). Oikeammin se käy, jos voit kuvankäsittelyohjelman Levels -työkalullasi säätää eri R-G- B -kanava-arvot (info-ikkunan avulla) -samaan arvoon, kun B-kanava.

      • Ihan Kopernikuksen aivoitusten innoittamana tein kokeen keinovalossa siten, että kamera otti yhtäaikaa jpg ja NEF(RAW) kuvan.

        Ensin valmiilla asetuksella joka kuvitteli värilämpötilaksi 5650 Kelviniä kun harkaakortti virityksen jälkeen kamera katseöli näkymää 3650 Kelvinin spektrin lumoissa.

        jpg ja NEF olivat tuossa automaatilla otetussa saman kellertävän kukertavia mutta kun RAW konvertterissä asetin värilämpötilan 3650 K:n niin kuvat tulivat saman värisiksi.

        Kokeilin tuolla 5650 K kuvalla myös tuolla histogrammi konstilla ja tulos oli lähellä oikeaa vaan ei ihan kohdalla. Se jäi hieman lämpimäksi minun silmilläni katsottuna mutta oikeastaan miellyttävämmäksi.

        Kannattaa siis käyttää harmaakorttia myös RAW kuvissa ja säästää aikaa kuvien kanssa pelaamisessa, ne osuvat heti kohdalleen. Niissä tosin on mahdollisuus korjata virhetä jälkikäteenkin jos haluaa asua niiden kanssa lisäaikaa.


      • kun B-kanava

        Voiko olla niin, että säveltää filmi-kanavalle jumittunut kalkkis?

        ” harmaakorttia EI ole tarkoitettu WB:n eli valkotasapainon mittaamiseen, vaan ainoastaan "oikean" valotuksen aikaansaamiseksi … Erittäin väärin! Tuollaiset kortit pitäisi lähes lailla kieltää.. noilla et voi päästä lähellekään oikeita arvoja, eikä noita voi missään tapauksessa käyttää referensseinä -usein jo väärän pintamateriaalinsa takia.”

        Jos noin on niin miksi kortti on harmaa eikä esim vihreä (puolet kennon pikseleistä mittaa vihreää)?
        Miksi kameroiden manuaaleissa, valokuvauspoppaissa yms neuvotaan mittaamaan/lukitsemaan alkotasapaino harmaakortin tms. avulla?
        Miksi kameranvalmistaja jakavat vääriä ohjeita eivätkä kysy sinulta neuvoa?

        ”Oikeammin se käy, jos voit kuvankäsittelyohjelman Levels -työkalullasi säätää eri R-G- B -kanava-arvot (info-ikkunan avulla) -samaan arvoon, kun B-kanava.”

        Onnistuuko tuo hyvinkin jos kuvassa ei ole mitään harmaata?
        Siis iahnko totta, että punaisen (R), vihreän (G) ja sinisen (B) -kanava-arvot (info-ikkunan avulla) -samaan arvoon, kun sininen B-kanava.”?


      • kun B-kanava kirjoitti:

        Voiko olla niin, että säveltää filmi-kanavalle jumittunut kalkkis?

        ” harmaakorttia EI ole tarkoitettu WB:n eli valkotasapainon mittaamiseen, vaan ainoastaan "oikean" valotuksen aikaansaamiseksi … Erittäin väärin! Tuollaiset kortit pitäisi lähes lailla kieltää.. noilla et voi päästä lähellekään oikeita arvoja, eikä noita voi missään tapauksessa käyttää referensseinä -usein jo väärän pintamateriaalinsa takia.”

        Jos noin on niin miksi kortti on harmaa eikä esim vihreä (puolet kennon pikseleistä mittaa vihreää)?
        Miksi kameroiden manuaaleissa, valokuvauspoppaissa yms neuvotaan mittaamaan/lukitsemaan alkotasapaino harmaakortin tms. avulla?
        Miksi kameranvalmistaja jakavat vääriä ohjeita eivätkä kysy sinulta neuvoa?

        ”Oikeammin se käy, jos voit kuvankäsittelyohjelman Levels -työkalullasi säätää eri R-G- B -kanava-arvot (info-ikkunan avulla) -samaan arvoon, kun B-kanava.”

        Onnistuuko tuo hyvinkin jos kuvassa ei ole mitään harmaata?
        Siis iahnko totta, että punaisen (R), vihreän (G) ja sinisen (B) -kanava-arvot (info-ikkunan avulla) -samaan arvoon, kun sininen B-kanava.”?

        Itse muuten yritin tuota kuvankäsittelyohjelmalla. Säädin R ja G- kanavat samaan arvoon kuin B. Muutaman kerran onnistuin jotenkin, mutta useimmiten tulos oli kaamea ponnisteluistani huolimatta. Joten jätin leikin sikseen. Voi tietysti olla että ymmärsin kaiken väärin, tai sitten tein muuten vaan kaiken päin honkia.


      • 17%?

        ”Harmaakortti (esim. Kodakin) -heijastaa korttiin kohdistuvastaa valoa 17% kameraan päin. Kameran valotusmittari on kalibroitu valottamaan oikein, jos kuvauskohteesta heijastuisi aina 17% valoa. Jos ja kun kohde heijastaa enemmän tai vähemmän valoa kuin tuo 17% -valotus yli- tai alivalottuu.”

        Onkohan tuo 17% joku paise kun tuo Kodakin harmaakortti R27, tuotenumero: BR785005 näyttäisi olevan18%/90%?
        Mitä se on kun ”valotus yli- tai alivalottuu”, onko siinä palanutta infoa ja mustaa infoa?


      • kun B-kanava
        orvaskesi kirjoitti:

        Itse muuten yritin tuota kuvankäsittelyohjelmalla. Säädin R ja G- kanavat samaan arvoon kuin B. Muutaman kerran onnistuin jotenkin, mutta useimmiten tulos oli kaamea ponnisteluistani huolimatta. Joten jätin leikin sikseen. Voi tietysti olla että ymmärsin kaiken väärin, tai sitten tein muuten vaan kaiken päin honkia.

        Uteliaisuuttani kokeilin minäkin. Tuloksena vain luonnottomat värit.
        Lieneekö pelkkä trolli koko sepustus?

        Toisaalta lienee niin, että ohje on ihan kiva jos kuvaa vain itselleen eikä halua, tarvitse tai pysty välittämään muiden mielipiteistä.

        Väistämättä herää kysymys voiko omituisilla sanakäänteillä ja muka-ammattitermeillä piilottaa totaalisen osaamattomuuden?


      • kun B-kanava
        kun B-kanava kirjoitti:

        Uteliaisuuttani kokeilin minäkin. Tuloksena vain luonnottomat värit.
        Lieneekö pelkkä trolli koko sepustus?

        Toisaalta lienee niin, että ohje on ihan kiva jos kuvaa vain itselleen eikä halua, tarvitse tai pysty välittämään muiden mielipiteistä.

        Väistämättä herää kysymys voiko omituisilla sanakäänteillä ja muka-ammattitermeillä piilottaa totaalisen osaamattomuuden?

        ps.

        Mitenkä tuo ohjeen loppu pitäisi ymmärtää:
        …B -kanava-arvot (info-ikkunan avulla) -samaan arvoon, kun B-kanava.

        Mitä tarkoittaa B-kanavan arvojen säätäminen samaan arvoon kuin B-kanava. Eli onko B-kanavan arvo jossain muualla erilainen kuin info-ikkunassa.

        Onko B-kanava huonoin mahdollinen referenssi kun kennon ”siniset pikselit” ylisäteilevät korkeamman syöttöjännitteen vuoksi?

        Olisiko Lab oikeampi kuvan väritila jos WB-säädöt tekee Levels-säätimellä?


    • preWB -suuri

      kyllä kannattaa opetella se WB:n asettelu.
      Itse en ytleensä jaksa edes RAW-kuvia kuvata, jos saan valkotasapainon kohdilleen.
      JPG:stä tulee tällöin ihan oikein käyttökelpoista valmiiksi.

    • Muotokuvaaja

      9 vuotta oon kuvannut pelkkää RAW:tä. Harmaakorttia ja Qp-cardia käytän aninavain vähemmän. Valkotasapainon säätö nykyisillä ohjelmilla/kokemuksella onnistuu melko hyvin muutenkin. Sekavalossa harmaakortit ei välttämättä auta.

      Kameroille oon tehnyt kamerakohtaiset profiilit ColorCheckerin avulla. Kuvat menee CS 6 tai joskus LR4:n kautta.

      Studiossa mittaan valotusmittarilla vain kokonaisvalotuksen, muut valot säädän silmällä kohdilleen kun salamat ovat synkassa keskenään. Miljöössä salamavaloa tulee mitattua vähän enempi.

      • Miljöössä?

        ”Studiossa mittaan valotusmittarilla vain kokonaisvalotuksen … Miljöössä salamavaloa tulee mitattua vähän enempi.”

        Tarkoittaako tuo, että studio ei ole miljöö?
        Missä olet silloin kun mittaat salamavaloa miljöössä vähän enempi?


      • QPcard

    • J©B

      Entä miten on jälkikäsittelyn laita?

      Kuvaan RAW:na joten jos haluan neutraalin väritasapainon ja valotuksen niin esim. LR:ssa:

      – avaan ensin (referenssi)kuvan jossa näkyy harmaakortti
      – valitsen Kameran ja objektiivin profiilin (Lens Corrections)
      – rajaan kuvan niin, että siinä vain harmaakortti on rajattuna
      – siirrän Temp ja Tint -säätimiä kunnes histogrammin RGB-”piikit” ovat päällekkäin
      – säädän kuvan valoisuuden niin, että histogrammi on keskellä asteikkoa

      Jos samasta tilanteesta on vähän kuvia kopioin ja sijoitan (copy/paste) näppäinkäskyillä em. säädöt (ilman rajausta) muihin kuviin.
      Jos samoin valotettuja kuvia on paljon niin tallennan säädön (User Preset) tai/ja teen ns. eräajon.

      Huitaisin pikaisen esimerkin seniorin albumiin:
      https://picasaweb.google.com/111522764413300439856/WBKokeiluja?authkey=Gv1sRgCLCm_Yu6_vyGzwE
      Histogrammi on valotettu oikealle joten säätämätön harmaan histogrammi ei ole keskellä.

      Nämä ei ole opinkappaleita joita vastaan pitää alkaa väitellä, mutta kokeile jos kiinnostaa.

    • digitaaliaikoinna

      Miksi useimmilta vastaajilta jäi lukematta/ymmärtämättä aloittajan kysymykset?

    • Koperneekkus

      Ok, tarkennan hieman.

      --"Jos noin on niin miksi kortti on harmaa eikä esim vihreä (puolet kennon pikseleistä mittaa vihreää)?
      Miksi kameroiden manuaaleissa, valokuvauspoppaissa yms neuvotaan mittaamaan/lukitsemaan alkotasapaino harmaakortin tms. avulla?
      Miksi kameranvalmistaja jakavat vääriä ohjeita eivätkä kysy sinulta neuvoa?"--


      Filmiaikaan ei ollut punaisia, vihreitä eikä sinisiä "pikseleitä".. oli vain se filmi, jolle tallennettiin. Keskiharmaakortti edusti käytännössä kaikissa valaistusolosuhteissa "oikeata" valotusta. Kameran mittari "näki" siis valotusmielessä maailman vain harmaana => keskiharmaana, jota Kodakin harmaakorttikin edusti.
      Jos valotit luottaen _vain_ mittariin, kuva joko ylivalottui tai alivalottui. (liian vaalea tai liian tumma valotus) Jos mittaisit vallitsevassa valaistuksessa harmaakortilta kohteen "oikean" EV:n -saisit aina _oikean_ valotuksen.
      Tuolla _oikealla_ valotuksella ei siis ole mitään tekemistä oikean värilämpötilan kanssa, vaan ainoastaan _valotuksen_ onnistumisen kanssa. (Lue: Et siis saa ali- eikä ylivalottuneita kuvia, tai ainakin kyseinen kohde valottuu oikein.)

      Asioita voi tehdä monella tavoin. Kameran valmistajat antavat tietenkin yksinkertaisia ja simppeleitä ohjeita, koska ne "uppoavat" suurimpaan osaan käyttäjiä. Näin ollen he eivät anna mitenkään vääriä ohjeita. Vain murto-osa käyttäjistä vihkiytyy näihin saloihin.


      --”Oikeammin se käy, jos voit kuvankäsittelyohjelman Levels -työkalullasi säätää eri R-G- B -kanava-arvot (info-ikkunan avulla) -samaan arvoon, kun B-kanava.”--


      Tämä ohje oli hieman oikaisten tehty, tässä tarkka versio Photoshopille ja sielläkin ns. linearisessa tilassa ja 16bit modessa :
      -Avataan kuva ja muutetaan se em. tilaan.
      -Avataan Levels -dialogi, etsitään kuvasta se kohta, joka edustaa puhdasta (puhtainta) valkoista. Tähän pudotetaan hiiren 2-näppäimellä sampleri.
      -Nyt katsotaan Infoikkunasta mitä lukemia sampleri näyttää. (esim. R-G-B, 210-59-44) Mikään ei saa olla 255.
      -Värikanavien R ja G arvot pitää nyt muuttaa yksitellen B-kanavan mukaisiksi, eli 44:ään molemmat ja parhaiten se käy Levels-ikkunan alimmaisella sliderillä.
      -Tämän jälkeen kaikki kanavat yhdistetään R-G-B ja otetaan löysät pois oikeasta eli vaaleasta päästä ja painetaan OK.



      --”Harmaakortti (esim. Kodakin) -heijastaa korttiin kohdistuvastaa valoa 17% kameraan päin. Kameran valotusmittari on kalibroitu valottamaan oikein, jos kuvauskohteesta heijastuisi aina 17% valoa. Jos ja kun kohde heijastaa enemmän tai vähemmän valoa kuin tuo 17% -valotus yli- tai alivalottuu.”

      Onkohan tuo 17% joku paise kun tuo Kodakin harmaakortti R27, tuotenumero: BR785005 näyttäisi olevan18%/90%?
      Mitä se on kun ”valotus yli- tai alivalottuu”, onko siinä palanutta infoa ja mustaa infoa?"--

      Prosenttiluku saattoi olla 18, muistelin 17%. 90% kielisi kortin kääntöpuolen valkoisesta heijastuvuudesta.

      Tiivistetty ajatus: Valokuvahan pyritään valottamaan oikein vallitsevassa valaistuksessa.
      JOS kuvaisit vain harmaakortteja, valottuisivat ne aina oikein ko. valaistuksessa. Mittarin mukaan: ei liian vaalea, eikä liian tumma, vaan Oikea! Värisävy ei välttämättä olisi aina se oikea.
      Kuvan värisävyyn taas vaikuttaa se, että ns. keskiharmaatasapaino on oikein, eli värikanavat R-G-B ovat oikeassa balanssissa keskenään. Kuvassa mahdollisesti oleva valkoinen alue voisi toimia referenssinä oikealle luonnolliselle valkotasapainolle (WB) -jota siis tavoitellaan.
      Jos siis kuvassa tai kuvissa oleva valkoinen ei ole valkoinen, ei muutkaan värit näytä oikeilta.

      Aihe on kieltämättä hankala.

    • Nikonharrastaja

      Kyllä Nikon kehottaa mittaamaan valkotasapainon valkoisesta paperista tai harmaakortista. Olen käyttänyt molempia. Valkoisesta mittasin, kun en vielä omistanut harmaakorttia. Nyt käytössä ns. studioharmaakortti, jonka mukana oli myös musta ja valkoinen. Ongelmana niissä on, etteivät ne ole täysin musta ja täysin valkoinen.
      Myös harmaakortti on pinnaltaan hiukan kiiltävä, saisi olla matta.
      Olen kuvannut kolmena syksynä erään taideseuran teoksia painettua kalenteria varten: harmaakortti taulun viereen ja photoshopissa harmaapipetillä Levels tai Curves valikossa keskiharmaan säätö. Täysin musta ja valkoinen ovat hankalampia, jos niitä ei ole kuvassa. Ainakin omassa käytössäni olevat kortit aiheuttavat liian suuren kontrastin.
      Joskus mittaan valkotasapainon harmaakortista ja asetan vielä kortin kuvattavan kohteen viereen. Kun sitten mittaan Levels valikossa pipetillä keskiharmaan, ei väriprofiili kokemukseni mukaan muutu yhtään.
      Olsiko niin, että tuo "valkotasapainon" säätö ei tarkoitakaan valkotasapainon vaan ennemminkin väritasapainon säätöä?
      Olen harrastajakuvaaja ja n. 15 v. sitten kuvasin parina talvena dialle keskitalvella, usein kovassa pakkasessa. Valon väri vaihtui huimasti aamusta keskipäivään ja iltaan. Mikä siis on oikea väri ja mikä oikea väritasapaino?
      Jussi Jokinen kertoo Digikuva-kirjassaan ettei oikeita värejä ole pystytty tieteellisesti määrittämään, yrityksistä huolimatta.
      Koperneekkuksen ohjeet värikanavien avulla sävyjen säätöön ovat sellaiset, että pakko kokeilla. Olen selaillut viisaitten ja taitavien digikuvaajien tekemiä kirjoja (mm. Freeman, Eisman) mutta yksinkertaisen selkeitä toimivia ohjeita on kovin vaikea löytää mistään. Koperneekkukselle kiitokset etukäteen!

      • Koperneekkus

        Nikon ja moni muukin valkoiselta paperilta mittaamaan kehoittava on oikeassa. Paperi saisi mielellään olla puhtaan valkeaa Xerox-paprua. Itse mittaan kaksinkertaiselta kireäksi pingoitetulta valkaistulta puuvillakankaan palalta. Hieman matta, eikä näin heijastumia synny. Hyvä vaihtoehto paperille, josta saa varsin luotettavan valkopisteen kuvien väritasapainoilussa.
        Kaupalliset musta-harmaa-valko -liuskat kannattaa unohtaa, ainoan hyödyn niistä saa kauppias.

        Harmaakortti -jos tarkoitat kortin valkoista puolta -antaa suht epäluotettavan lähtökohdan valkopisteelle (wb määrittelylle) -johtuen pinnan kiilto-ominaisuuksista.
        Yleisesti ottaen harmaakortti on turha kapistus. Mihin sitä oikeastaan tarvitset!
        Valkoinen puoli on käyttökelvoton tarkkaan valkopistemäärittelyyn ja harmaata puolta et tarvitse oikean valotuksen etsimiseen, kameran mittari on tässä parhaimmillaan, jos kameran takanäytössä on ylivalotusindikaattori -ominaisuus olemassa. (ylivalottuneet kohdat vilkkuvat esikatselukuvassa)

        ""Olsiko niin, että tuo "valkotasapainon" säätö ei tarkoitakaan valkotasapainon vaan ennemminkin väritasapainon säätöä?""

        - Jep, juurikin noin.
        Pähkinänkuoressa; värivirhettä esiintyy kuvassa, jos harmaabalanssi on pielessä.
        Jos ja kun saat kuvan valkopisteen kondikseen -HUPS- ..kuvasi kaikki värit naksahtavat kohdilleen.Tällöin siis kuvasi harmaabalanssi on myös kunnossa.Tästä syystä ei kannata lähteä korjaamaan/säätämään _pelkästään_ harmaapistettä pipettityökaluilla (ei Levelsissä eikä Curvesissa) -koska tehty säätö vaikuttaa yli koko tonaalisen alueen virheellisesti. Virheellisesti tarkoittaa tässä sitä, että kuvassasi olisi edelleen se valkopiste mappautunut väärin.
        Jos teet tämän kaiken ns.lineaarisessa työtilassa saat myös sen mustapisteen (mustan) automaattisesti kohdalleen -tekemättä sille erikseen mitään.. korkeintaan hienosäätöä, usein ei sitäkään.

        Oikeiden (CIElab ) -värien määrittelyä on netti turvoksissa, eikä se vaadi kuin hieman kuuklettamista ja syventymistä. Värisävyt on osaksi mielipideasioita, mutta standardi on onneksi olemassa, johon jokainen digikamera perustuu.

        ""...kuvasin parina talvena dialle keskitalvella, usein kovassa pakkasessa. Valon väri vaihtui huimasti aamusta keskipäivään ja iltaan. Mikä siis on oikea väri ja mikä oikea väritasapaino? ""

        Oikeasta väritasapainosta voidaan olla montaa mieltä, mutta on olemassa ainakin yksi lähtökohta "oikealle" väritasapainolle: icc -laiteprofiili.
        Idea laiteprofiilin tekemisessä on se, että voit tehdä niitä useita, eri valaistukseen sopivia. Hyvin tehty laiteprofiili siis korjaa kameran tietyssä valaistuksessa otetun kuvan värivirheen, sekä mappaa koko tonaalisen alueen oikein. Profiilin tekemän lopputuloksen jälkeen voit sitten fiilisten mukaan taiteilla sitä tunnelmaa kuviin, profiili ei sitä tee puolestasi.

        Tästäkin aiheesta saa kuuklettamalla tietoa, itselläni on jo vakiintunut kuvio tässäkin.

        -K


    • 920

      Valkotasapainon säädössä pitää paikkansa sanonta: Harjoitus tekee mestarin.

      Ihmissilmä on kyllä erehtyväinen, mutta oppii toki näkemään neutraalin värin. Näyttö, sen klalibrointi ja ympäristön väri ja valaistus vaikuttaa asiaan myös paljon.

      Pelkkä pipetin klikkaaminen valkoiseen tai harmaaseen ei tuo läheskään aina hyvää lopputulosta. Usein curvers-säätimellä erikseen vaaleat ja tummat sävyt päästän parhaaseen lopputulokseen.

    • Ehkä valaistus hämää

      Tässä helposti unohtuu sellainen asia että, valkotasapainon säädöllä on nimenomaan
      tarkoitus säätää siinä tilassa jossa kuvataan olevan valon sävyä ainakin "oikeampaan"
      suuntaan ihmissilmälle miellyttäväksi taikka sopivammaksi kun kamera näkee?
      Koska kamera ei näe valoja eikä värejä niinkuin ihmissilmä.
      Vaikka tosiasiassa sitä ei näkisi juuri muuten kun kokeilemalla ja vertaamalla
      näkemäänsä.
      Esim. eräät keinoloisteputket taikka seka valaistus ovat haastavia jopa taitaville ammattikuvaajille jopa niin ettei millään konstilla onnistuta tallentamaan juuri
      sellaista valoa kun oikeasti kuvaspaikalla oli?
      Mutta tietääkö kuvan katselija sitä? Se onkin jo kokonaan eriasia.
      Joskun voidaan kuvata jopa tahallaan ihan väärin valkotasapainottomia värittyneitä kuvia..tehokeinona

      • Ehkä valaistus hämää

        Lisään tähän että, huolellinen kuvauspaikkaan ennalta tutustuminen on erittäin hyödyllistä ja auttaa kuvaajaa paljon muustakin syystä kun valkotasapainon säätämisen takia ennalta saamaan hyviä kuvia.
        Ja aiempaa kokemusta ei korvaa mikään , ennestään tutussa paikassa on mahdollista kuvata jo aiemmin asetetuilla hyviksi koetuilla säädöillä/kuvakulmilla paikoista jotka on havaittu hyviksi.
        Sitä voitaisiin kutsua "käytännönkokemukseksi" paikallisesti vaikka teoriaopinnoilla.


      • 920
        Ehkä valaistus hämää kirjoitti:

        Lisään tähän että, huolellinen kuvauspaikkaan ennalta tutustuminen on erittäin hyödyllistä ja auttaa kuvaajaa paljon muustakin syystä kun valkotasapainon säätämisen takia ennalta saamaan hyviä kuvia.
        Ja aiempaa kokemusta ei korvaa mikään , ennestään tutussa paikassa on mahdollista kuvata jo aiemmin asetetuilla hyviksi koetuilla säädöillä/kuvakulmilla paikoista jotka on havaittu hyviksi.
        Sitä voitaisiin kutsua "käytännönkokemukseksi" paikallisesti vaikka teoriaopinnoilla.

        Jaahas.
        Ennakolta tutustuminen pitäisi tehdä juuri samoissa valaistusolosuhteissa kuin se kuvakin otetaan.
        Monet asiat vaikuttavat valon väriin ja luonteeseen. Vuoden-ja vuorokauden aika, säätila, pilvisyys, ehkä lumen määrä joissanin tilanteissa voi tehdä valosta ihan muuta.


      • keinoloiste?

        ”Esim. eräät keinoloisteputket …”

        —mikä on keinoloisteputki ja miten se eroaa tavallisesta loisteputkesta?
        Jos kuvauspaikalla on loisteputkia niin mistä tietää onko ne tavallisia vai keinoloisteputkia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2262
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2020
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1739
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1656
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1457
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe