HEI kaikki te, joilla on kokemusta SOSIAALIPSYKOLOGIAN ja/tai PSYKOLOGIAN opinnoista!
Olen halukas aloittamaan tänä syksynä jomman kumman aihepiirin tiimoilta Avoimen yliopiston opiskelun Helsingissä (15 tai 20ov). Ennen kuin saan tehtyä tämän kinkkisen päätöksen, olisin halukas kuulemaan, kuinka tarkalleen nämä kahden alan opiskelut eroavat toisistaan?
Kuinka sosiaalipsykologiassa tulee tarkalleen esille se, että on kyse Valtiotieteellisen tiedekunnan yhdestä pääaineesta?
Kumpaan on ehkä helpompi päästä sisään, jos luoja ei juurikaan ole suonut matemaattisia lahjoja...?
...ja titenkin viimeiseksi, että mikä on työllisyystilanne? Luin jostain, että moni sosiaalipsykologiksi valmistunut ei pidä juuri minään omaa titteliään, vaan aivan muut jutut ovat vaikuttaneet palkkalistoille pääsemiseen...
KIITOS TUHANNESTI ETUKÄTEEN KAIKILLE TEILLE, JOTKA NÄiTTE VAIVAA VASTATA TIETÄMÄTTÖMÄLLE!! :)
Sosiaalipsykologia vs. Psykologia
10
5529
Vastaukset
- Heini
Olen opiskellut pääaineena kasvatustiedettä, mutta sivuaineina sekä psykologiaa (35 ov) että sosiaalipsykologiaa (37 ov). Näistä kahdesta sosiaalipsyka oli ylivoimaisesti kiinnostavampaa. Tämä tiede tutkii ihmisten välistä vuorovaikutusta ja olin aivan myyty miten kiinnostavaa tämä oli. Psykologia oli huomattavasti vaikeampaa enkä samalla tavalla jaksanut siitä motivoitua. Työllistymisen kannalta en osaa sanoa oikein mitään. Psykologia on opetettava aine, mutten sitä ole opettanut vaikka opettaja olenkin.
- Kreetta
Siis missä yliopistoissa voi opiskella sosiaalipsykologiaa pääaineena vai voiko?
Mitenkähän esim.Oulussa? - fil.maist.
Kreetta kirjoitti:
Siis missä yliopistoissa voi opiskella sosiaalipsykologiaa pääaineena vai voiko?
Mitenkähän esim.Oulussa?Sosiaalipsykologiaa voi lukea
pääaineena Helsingin, Tampereen
ja Kuopion yliopistoissa.
- kokemusta on
Olen opiskellut sosiaalipsykologiaa yliopistossa kohta cum lauden verran. Opiskelu sinänsä on mielenkiintoista ja tykkään siitä. Mutta sosiaalipsykologia ei valmista mihinkään tiettyyn ammattiin ja monet työnantajat eivät edes tiedä mitä sosiaalipsykologi tekee. Olen kuullut että monet eivät löydä koulutustaan vastaavaa työtä mutta toisaalta yhteiskunnassa tarvitaan vielä paljon sosiaalipsykologin tietämystä. Kuunneltuani juttuja sosiaalipsykologin tulevaisuuden työnäkymistä itse päätin kuitenkin hakeutua psykologiaa lukemaan, koska haluan tehdä psykologin hommia. Se on kuitenkin varmempi ammatti ja töitä on varmasti tarjolla. Sospsykaa voi opiskella kuopiossa, helsingissä ja tampereella.
- psyk.yo
Itse olen lukenut molempia, psykologia pääaineena ja sos.psykasta perusopinnot (se 15 ov). Mielestäni nämä aineet täydentävät toisiaan, eli voithan siis ihan hyvin lukea molempia!
Sosiaalipsykologia eroaa tavallisesta psykologiasta sillä, että se keskittyy lähinnä tarkastelemaan ihmisen (tai ryhmän) toimintaa jossain sosiaalisessa ympäristössä. Tai tässä ote sos.psykan laitoksen sivuilta:
"Sosiaalipsykologiassa tutkitaan, miten sosiaalinen maailma ja yksittäiset ihmiset vaikuttavat toisiinsa ja muovaavat toisiaan."
Tästä erotuksena tavallisen psykologian opiskelussa painottuvat esim. neuro- ja kliininen psykologia sekä tilastollisten tutkimusmenetelmien tunteminen.
Laillistetun psykologin nimikettä saa käyttää vain psykologian maisteri.
En osaa sanoa kumpaa näistä aineista on helpompi päästä lukemaan, se riippuu ehkä myös omista kyvyistäsi ja kiinnostuksen kohteistasi. Itse en päässyt valtsikkaan sos.psykkaa lukemaan koska ainakin Helsingin pääsykokeessa joutuu vastaamaan myös jonkun toisen valtsikan aineen kysymyksiin (eli tuntuuko joku muukin valtsikan aine sinusta kiinnostavilta vai ei?), toisaalta psykologian pääsykokeen tilastotieteen osuus on monelle se suurin kynnyskivi..
Anyway tsemppiä, minkä päätöksen sitten teetkin!- Tahtoo oppimaan
Kiitos infosta! Jos teille tulee vielä jotain mieleenne, olen kiinnostunut kuulemaan. :)
- pena
MITEN SEN ENGLANNIN KIELEN OSAAMINEN VARSINKIN TOSSA PSYKASSA? PITÄÄKS OLLA TOSI HYVÄ, ETTÄ YMMÄRTÄÄ SITÄ PSYKAN KIRJALLISUUTTA?
- Kuu
pena kirjoitti:
MITEN SEN ENGLANNIN KIELEN OSAAMINEN VARSINKIN TOSSA PSYKASSA? PITÄÄKS OLLA TOSI HYVÄ, ETTÄ YMMÄRTÄÄ SITÄ PSYKAN KIRJALLISUUTTA?
kieli olis kyllä hyvä pitää keskellä suuta,ettei TULE HUUTANEEKSI..
- saara
pena kirjoitti:
Minä pääsin melkeinpä rimaa hipoen enkun yo-kirjotuksista läpi, ja hyvin olen sospsykan englannin kielisestä tenttikirjallisuudesta selviytynyt. Aloittelen nyt psykan opinnot, eikä pelota. Kyllä siihen tottuu ja oppii sitä lukemaan.
- wakener
..sos.psyka liippaa tosi läheltä sosiologiaa,niillä on samoja tutkimuskohteita (yksilö ryhmässä,ryhmien vuorovaikutus..) mutta eroja löytyy lähestymistavassa. itse lähden opiskelemaan sosiologiaa,mutta meillä tulee oleen tiivistä yhteistyötä sosiaalipsykologiaa opiskelevien kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862