Minun tarinani...

sillä lailla...

Olen ollut koko ikäni siitepöly/eläin allergikko. Minulla on ollut pajon allergia oireita pienestä pitäen aina keväisin ja loppu syksystä. Olen myös syntynyt pari viikkoa aikaisemmin mitä piti ja jouduin tämän takia "happikammioon" koska keuhkoni eivät olleet tarpeeksi kehittyneet vielä. Mummoni kuoli astma kohtaukseen.

Hommasimme koiran ollessani lukion 2. luokalla eli kun olin 17-vuotias heti koiran hommaamisen jälkeen keuhkoni alkoivat oireilemaan eli tuli hengenahdistusta ym... Koiran hommasimme helmikuussa muistaakseni tolloin. No koira oli niin rakas ettei siitä voinut luopua ja sainkin oireeni kuriin kun asuntoomme hommattiin ilmanpuhdistimia. Jouduin kuitenkin toukokuussa siitepölyaikoina pyörähtämään yhtenä iltana hengittämässä spiiraa (avaava astmalääke) kun pef arvoni olivat laskeneet todella alas (en muista paljon). No silloin aloin puhumaan koiran pois annosta, mutta porukat olivat sitä mieltä, että johtuu vain siitepölystä. Sama homma oli myös siihen aikaan aina kun sairastuin johonkin flunssaan niin saman tien oli hirveet hengenahdistukset. No tällein meni lukion 2. ja 3. luokka.

Tämän jälkeen lähdin armeijaan heinäkuussa jolloin ei ollut juuri minkäänlaisia oireita siis armeijassa ollessani. Ainut vain, että aina kun menin himaan niin jouduin taas koiran kanssa tekemisiin ja silloin alkoi taas henkeä ahistaa. Sen kuitenkin muistan, että öisin aina armeijassa yskitti. No jouduin sitten jossain lokakuussa armeijassa PEF seurantaan ja jouduin myös intissä vähän huonoihin hommiin 9 kk:deksi, niin koitin tämän astman avulla itseni keplutella 6 kk mieheksi joten tuli sitten siihen PEF arvo taulukkoon heiteltyä vähän mitä sattuu. Eli lähinnö jos puhalsin 500-550 niin saatoin laittaa 470 tai jonkun 480 ja aamulla oli laitoin aina arvot ala kanttiin ja illalla normaalit. Kotona kummiskin laitoin aina normaalit arvot viikonloppu lomilla ollessani. No sit lopulta päödyin Kajaanin keskussairaalaan spirometria kokeeseen ja sieltä sitten määrättiin minulle Budesonid Easyhealer 400 mikro grammane inhalaatiojauhe jota otetaan 2 annosta aamuisin ja 2 iltaisin sit vielä Avamys 27,5 mikro grammane 2 suihkausta molempiin sieraimiin iltaisin. Niin ja vielä ventoline diskus aina tarvittaessa. Näillä lääkkeillä sain kummiskin kaikki oireeni kuriin ja jouduin palvelemaan sen 9 kk joka tapauksessa.

No armeija loppui ja muutin kotoani pois opiskelemaan 2010 elokuussa. Edelleen oli astmalääkkeet käytössä ja itsestäni tuntui, että ne voisi lopettaa tosin en kuitenkaan kehdannut vaan hoisin astmaani normaalisti ja kävin myös kontrolleissa. Tulokset olivat aina hyvät tosin spirometria kokeesta muistan sen verran aina, että olikohan uloimmat keuhkorakkulat? eivät aina avautuneet kunnolla ilman ventolineä ja sillä saatiin paremmat puhallusarvot aina lekurissa. Tosin tupakan poltto alkoi myös yhtäaikaa silloin kotoa muutettuani ja tulikin sitten vedettyä toisella kädellä piippua ja toisella norttia keskimäärin noin 10 savuketta päivässä ja tätä jatkui se vuosi. Viimeisin kontrolli oli viime toukokuussa jolloin lääkäri ilmoitti, että voit vähentää lääkityksen (budesonid easyhealer) 1 annokseen aamuin ja illoin.

No vähensinkin keväällä, mutta menin koti paikkakunnalleni töihin ja taas koiran takia jouduin sen tuplaamaan siihen 2 annokseen aamuin illoin vielä 1 annos aamuin ja 1 illloin ventolineä, Tämän lisäksi vielä otin heinix allergilääkkeet käyttöön jotta pystyin asumaan kesän kotonani.

No nyt tänä syksynä palasin taas opiskelemaan ja omaan kämppääni ja aattelin, että nyt voin lyhetään sen annostuksen siihen 1 annokseen aamuin ja 1 illoin, mutta sairastuin viimy syksynä mykoplasmaan joka kesti 6 viikkoa ja keuhkoni olivat aivan paskana. Samaan aikaan jäi myös tupakanpoltto. Nyt kummiskin mykoplasmasta toivuttu ja kokeiliin taas lääkkeen pudottamista 1 annokseen aamuin ja 1 illoin, mutta tuntuu kuin se olisi vajaa eli välillä päivällä alkaa ihan yks kaks ahistmaan sitten se loppuu ja saattaa alkaa parin tunnin päästä taas uudestaan. Mietinkin, että alan taas huomenna vetämään sen 2 annosta aamuin ja 2 illoin sillä mykoplasman jälkeen kun käytin tätä annostusta ei ollut oireita ennen kuin sit tiputin taas siihen 1 annos aamuin ja illoin.

Olenkin alkanut miettimään pikkuhiljaa, että olenko pilannut kirjaimellisesti keuhkoni sillä, että halusin armeijasta aikasemmin pois ja hommasimme koiran vai olisiko tämä "astma" voinut muutenkin puhjeta minulle myöhemmin. Nyt on myös alkanut pelottamaan "kuukasvoisuus" ym. sivuvaikutukset jota saa kun kortisonia käyttää pitkään. Voiko olla, että olen loppu elämäni riippuvainen näistä astma lääkkeistä, jotka osaltaan valehtelemalla itselleni hommasin?

Kiitoksia kaikille vastanneille ja tiedän olen idiootti!

0

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
        Paltamo
        44
        5269
      2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
        Ihastuminen
        24
        3450
      3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
        Maailman menoa
        299
        2850
      4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
        Maailman menoa
        57
        2672
      5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
        Ikävä
        172
        2338
      6. On ikävä sua

Koko ajan
        Ikävä
        25
        2137
      7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
        Kotimaiset julkkisjuorut
        127
        1889
      8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
        Ikävä
        366
        1855
      9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
        Ikävä
        88
        1771
      10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
        Ikävä
        16
        1391
      Aihe