Minun tarinani...

sillä lailla...

Olen ollut koko ikäni siitepöly/eläin allergikko. Minulla on ollut pajon allergia oireita pienestä pitäen aina keväisin ja loppu syksystä. Olen myös syntynyt pari viikkoa aikaisemmin mitä piti ja jouduin tämän takia "happikammioon" koska keuhkoni eivät olleet tarpeeksi kehittyneet vielä. Mummoni kuoli astma kohtaukseen.

Hommasimme koiran ollessani lukion 2. luokalla eli kun olin 17-vuotias heti koiran hommaamisen jälkeen keuhkoni alkoivat oireilemaan eli tuli hengenahdistusta ym... Koiran hommasimme helmikuussa muistaakseni tolloin. No koira oli niin rakas ettei siitä voinut luopua ja sainkin oireeni kuriin kun asuntoomme hommattiin ilmanpuhdistimia. Jouduin kuitenkin toukokuussa siitepölyaikoina pyörähtämään yhtenä iltana hengittämässä spiiraa (avaava astmalääke) kun pef arvoni olivat laskeneet todella alas (en muista paljon). No silloin aloin puhumaan koiran pois annosta, mutta porukat olivat sitä mieltä, että johtuu vain siitepölystä. Sama homma oli myös siihen aikaan aina kun sairastuin johonkin flunssaan niin saman tien oli hirveet hengenahdistukset. No tällein meni lukion 2. ja 3. luokka.

Tämän jälkeen lähdin armeijaan heinäkuussa jolloin ei ollut juuri minkäänlaisia oireita siis armeijassa ollessani. Ainut vain, että aina kun menin himaan niin jouduin taas koiran kanssa tekemisiin ja silloin alkoi taas henkeä ahistaa. Sen kuitenkin muistan, että öisin aina armeijassa yskitti. No jouduin sitten jossain lokakuussa armeijassa PEF seurantaan ja jouduin myös intissä vähän huonoihin hommiin 9 kk:deksi, niin koitin tämän astman avulla itseni keplutella 6 kk mieheksi joten tuli sitten siihen PEF arvo taulukkoon heiteltyä vähän mitä sattuu. Eli lähinnö jos puhalsin 500-550 niin saatoin laittaa 470 tai jonkun 480 ja aamulla oli laitoin aina arvot ala kanttiin ja illalla normaalit. Kotona kummiskin laitoin aina normaalit arvot viikonloppu lomilla ollessani. No sit lopulta päödyin Kajaanin keskussairaalaan spirometria kokeeseen ja sieltä sitten määrättiin minulle Budesonid Easyhealer 400 mikro grammane inhalaatiojauhe jota otetaan 2 annosta aamuisin ja 2 iltaisin sit vielä Avamys 27,5 mikro grammane 2 suihkausta molempiin sieraimiin iltaisin. Niin ja vielä ventoline diskus aina tarvittaessa. Näillä lääkkeillä sain kummiskin kaikki oireeni kuriin ja jouduin palvelemaan sen 9 kk joka tapauksessa.

No armeija loppui ja muutin kotoani pois opiskelemaan 2010 elokuussa. Edelleen oli astmalääkkeet käytössä ja itsestäni tuntui, että ne voisi lopettaa tosin en kuitenkaan kehdannut vaan hoisin astmaani normaalisti ja kävin myös kontrolleissa. Tulokset olivat aina hyvät tosin spirometria kokeesta muistan sen verran aina, että olikohan uloimmat keuhkorakkulat? eivät aina avautuneet kunnolla ilman ventolineä ja sillä saatiin paremmat puhallusarvot aina lekurissa. Tosin tupakan poltto alkoi myös yhtäaikaa silloin kotoa muutettuani ja tulikin sitten vedettyä toisella kädellä piippua ja toisella norttia keskimäärin noin 10 savuketta päivässä ja tätä jatkui se vuosi. Viimeisin kontrolli oli viime toukokuussa jolloin lääkäri ilmoitti, että voit vähentää lääkityksen (budesonid easyhealer) 1 annokseen aamuin ja illoin.

No vähensinkin keväällä, mutta menin koti paikkakunnalleni töihin ja taas koiran takia jouduin sen tuplaamaan siihen 2 annokseen aamuin illoin vielä 1 annos aamuin ja 1 illloin ventolineä, Tämän lisäksi vielä otin heinix allergilääkkeet käyttöön jotta pystyin asumaan kesän kotonani.

No nyt tänä syksynä palasin taas opiskelemaan ja omaan kämppääni ja aattelin, että nyt voin lyhetään sen annostuksen siihen 1 annokseen aamuin ja 1 illoin, mutta sairastuin viimy syksynä mykoplasmaan joka kesti 6 viikkoa ja keuhkoni olivat aivan paskana. Samaan aikaan jäi myös tupakanpoltto. Nyt kummiskin mykoplasmasta toivuttu ja kokeiliin taas lääkkeen pudottamista 1 annokseen aamuin ja 1 illoin, mutta tuntuu kuin se olisi vajaa eli välillä päivällä alkaa ihan yks kaks ahistmaan sitten se loppuu ja saattaa alkaa parin tunnin päästä taas uudestaan. Mietinkin, että alan taas huomenna vetämään sen 2 annosta aamuin ja 2 illoin sillä mykoplasman jälkeen kun käytin tätä annostusta ei ollut oireita ennen kuin sit tiputin taas siihen 1 annos aamuin ja illoin.

Olenkin alkanut miettimään pikkuhiljaa, että olenko pilannut kirjaimellisesti keuhkoni sillä, että halusin armeijasta aikasemmin pois ja hommasimme koiran vai olisiko tämä "astma" voinut muutenkin puhjeta minulle myöhemmin. Nyt on myös alkanut pelottamaan "kuukasvoisuus" ym. sivuvaikutukset jota saa kun kortisonia käyttää pitkään. Voiko olla, että olen loppu elämäni riippuvainen näistä astma lääkkeistä, jotka osaltaan valehtelemalla itselleni hommasin?

Kiitoksia kaikille vastanneille ja tiedän olen idiootti!

0

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
        Ensitreffit alttarilla
        27
        2900
      2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
        Tunteet
        33
        2545
      3. 148
        2274
      4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
        Kiuruvesi
        54
        2249
      5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
        Suomalaiset julkkikset
        24
        1870
      6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
        NATO
        391
        1706
      7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
        Maailman menoa
        104
        1652
      8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
        Ikävä
        311
        1561
      9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
        Lappajärvi
        135
        1459
      10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
        Maailman menoa
        13
        1446
      Aihe