isotretinoin actavis, rasvoittuva iho?

Heij!

Elikkä olen 16 vuotias tyttö ja ala asteelta asti olen joutunut kestämään huonoa ihoani... FInnejä tulee etenkin T-alueelle koska ihotyyppini on rasvoittuva (eli se hankalin). Pesen ja pyyhin kasvojani kasvovedellä 3x päivässä ja käytän skinoren nimistä akne voidetta jonka teho on tosin jo alkanut hiipua yli vuoden käytön jälkeen.

Ensin sain oricyclin (tai joku sellainen) nimisen antibiootti kuurin jota söin puoli vuotta mutta ei auttanut _yhtään_. hiuksia vain lähti päästä! Nyt tasan viikko sitten minulle määrättiin isotretinoin actavis kuuri (20 mg, painan 50 kg) joka toinen päivä yksi kapseli ja joka toinen kaksi kapselia.

Eroa en ole ainakaan vielä huomannu paitsi tuntuu että iho huonontunut? suu pieliin ja otsaan tullut enemmän kipeitä patti finnejä mitä ennen ei juurikaan ole ollut. Itsetuntoni on todella alhainen koska oma peili kuva saa itkemään vaikkei pahimman tason akne olekkaan...

Olisi kiva kuulla muiltakin keillä on rasvoittuva iho tyyppi että miten nopeasti tuo lääke alkoi vaikuttaa? paheniko iho ja kauanko se kesti? Kuinka pitkää teidän piti syödä että iho parantui?

Kiitos näin etukäteen, arvostaisin erittäin paljon jos saisin hyviä vastauksia :)

p.s. onnea kaikille ketkä taistelee aknen kanssa! ei ne finnit ikuisia ole ;)
2670
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Hei!

No itse en syö tuota kuuria, mutta tässä jotain mitä olen kuullut.

Kuulemma alussa niitä paiseita tulee sellaisiinkin paikkoihin, mihin niitä ei ole aikaisemmin tullut. Tavallaan se kuuri nostaa ne moskat pintaan. Yleensä ihmiset syövät sitä n. puolivuotta... vaihtelevasti 4kk-8kk. Tuo Actavis alkaa varmaan vaikuttaa n. 2-3 kuukauden päästä. En ole ihan varma. Kannattaa syödä sitä sen aikaa, kun lääkäri on sinulle määrännyt.Tuo Actavishan vaikuttaa juuri siihen ihon talintuotantoon, joten vähentää ihon rasvaisuutta.

Kuuri kuivattaa ihoa paljon, joten muistathan rasvata/kosteuttaa sitä tarpeeksi.

Äänestä

Heippa!

Tää vastaus voi tulla jo vähän myöhässä, mutta ehkä tästä on hyötyä jollekin toiselle.

Anyways, itsellä rasvoittuva/sekaiho (tietyt kohdat naamataulusta kiiltää rasvasta, tietyt hilseilee kuivuuttaan. Siis normaalisti, ilman lääkekuureja), ja lääkärin mukaan "tavallista vaikeampi akne". Paiseista kärsitty yli 10 vuotta, olen 25. Molemmilla vanhemmilla huonoihoisuutta ollut nuorempina.

Ensimmäisinä paisevuosina (12-14 v.) kokeilin "kotikonsteja", kaupan Cleasarilit jne. Silloin laitettiin vähän niin kuin murrosiän piikkiin tätä vaivaa, eikä se ihan niin paha ollutkaan silloin vielä. 15-vuotiaana naama räjähti käsiin, 16-v. sitten ihotautilääkärille ja Tetralysal-myrkkyä syömään. Myös Basiron-rasvaa siihen rinnalle. Auttoi tasan niin kauan kun lääkekuuri kesti, paiseet palasivat kun Tetralysalit loppuivat.

17-v. aloitin siis ensimmäisen kerran Isotretinoin Actavisin ja auttoihan sekin, kun sitä söi. Haittaoireita: hiustenlähtö (ei kovin pahasti ohentunut tukka kuitenkaan), selkä- ja nivelkivut, lihassäryt, silmien kuivumiset, ihon hilseily... Niin, ja se alussa tullut naaman pahenemisvaihe, joka oli yhtä helvettiä.

Kuuri loppui noin puolen vuoden päästä, sitten oli parin kuukauden tauko ja sen jälkeen uudestaan Isotretinoin Actavista 4 kk, muistaakseni. Tämän toisen lopetuksen jälkeen muutama kuukausi meni hyvin, sitten paiseet palasivat.

Muutaman vuoden lamaannuksen aika ja tolleen, nyt syön Istotretinoiinia taas. Kuuria takana noin 6 kk, samoin kuin sivuoireita: selkä- ja nivelkivut, lihassäryt, silmäongelmat (kirvely, hakertaminen, vuotaminen, polttelu), ihoa lähtee levyinä naamasta ja käsiin ja jalkoihin tulee "suomuja". Naama myös punoittaa ja polttelee ajoittain pahastikin. Ja tämänkin kuurin alussa tuli paiseiden pahenemisvaihe.

Itselläni on iho, johon jää jokaisesta rikkoumasta jälki, ja naama on toki sen näköinenkin nyt kun varsinaiset finnit ovat poissa (hetkellisesti). Uusi lääkäri määrännyt pigmenttisalvaa ja miettii jatkohoitomenetelmiä. Varoittelee tosin, että tauti voi uusia vuodesta kymmeneen vuoteen välillä. Itse pelkään sen taas räjähtävän käsiin, kun myrkyt loppuu.

Täytyy kyllä sanoa, että kaikista ikävistä haittaoireista huolimatta tämä kuurin aika on ollut elämäni parasta aikaa: tunnen itseni melkein jopa ihmiseksi ajoittain. Kauhistuttaa ajatellakin Isotretinoiinin loppumista.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


UPDATE_10146050 kirjoitti:

Heij!

Elikkä olen 16 vuotias tyttö ja ala asteelta asti olen joutunut kestämään huonoa ihoani... FInnejä tulee etenkin T-alueelle koska ihotyyppini on rasvoittuva (eli se hankalin). Pesen ja pyyhin kasvojani kasvovedellä 3x päivässä ja käytän skinoren nimistä akne voidetta jonka teho on tosin jo alkanut hiipua yli vuoden käytön jälkeen.

Ensin sain oricyclin (tai joku sellainen) nimisen antibiootti kuurin jota söin puoli vuotta mutta ei auttanut _yhtään_. hiuksia vain lähti päästä! Nyt tasan viikko sitten minulle määrättiin isotretinoin actavis kuuri (20 mg, painan 50 kg) joka toinen päivä yksi kapseli ja joka toinen kaksi kapselia.

Eroa en ole ainakaan vielä huomannu paitsi tuntuu että iho huonontunut? suu pieliin ja otsaan tullut enemmän kipeitä patti finnejä mitä ennen ei juurikaan ole ollut. Itsetuntoni on todella alhainen koska oma peili kuva saa itkemään vaikkei pahimman tason akne olekkaan...

Olisi kiva kuulla muiltakin keillä on rasvoittuva iho tyyppi että miten nopeasti tuo lääke alkoi vaikuttaa? paheniko iho ja kauanko se kesti? Kuinka pitkää teidän piti syödä että iho parantui?

Kiitos näin etukäteen, arvostaisin erittäin paljon jos saisin hyviä vastauksia :)

p.s. onnea kaikille ketkä taistelee aknen kanssa! ei ne finnit ikuisia ole ;)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu