" Kotimaa E85
Uuden Suomen bloggaaja Pasi Viertola kertoo Vapaavuorossa kokeilustaan tavallisen Citroën C8:n ja E85-bensiinin kanssa.
Hieman yli kuukauden kokeilun tulos on, että lantrattu E85-bensiini toimii käytännössä ongelmitta normaalin polttomoottorin polttoaineena syksyisessä Suomi-säässä.
Viertola kirjoittaa aloittaneensa kokeilun lokakuussa tankkaamalla sekaisin tavallista 95E10- ja E85-bensiiniä. Bensalaadun alkoholipitoisuuden kertoo luku E:n jälkeen, eli E85:ssä alkoholia on korkeintaan 85 prosenttia.
- Aloitin tankkaamalla sekaisin 95E10 ja E85 siten, että etanolipitoisuudeksi tuli 40 prosenttia. Pitoisuus voi olla todellisuudessa pienempi, koska sekä tavallisessa että etanolibensassa voi olla ilmoitettua pienempi määrä etanolia, Viertola kertoo.
- Yllätys: en huomaa mitään eroa auton käynnistyksessä tai muussakaan toiminnassa. Vielä kuuden asteen lämpötilassa auto käynnistyi normaalisti aamulla. Olin odottanut käynnistysvaikeuksia tai nykimistä, mutta ei mitään!
Vasta pakkasten tultua lokakuun lopulla Viertola kohtasi kertomansa mukaan ongelman:
- Nyt auto ei käynnistykään ensimmäisellä avaimen väännöllä, vaan joudun hieman sahaamaan. Lohkolämmittimen käyttö olisi varmaan auttanut, mutta minulla ei ole lämmitystolppaa. Puhdistan lasit ja lähden ajamaan. Auto toimii hienosti, ei mitään ongelmia.
Nollan tienoilla pyörineen aamulämpötilan vuoksi Viertola kertoo laskeneensa etanolin määrän noin 25 prosenttiin.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55265-mies-kokeili-tavallinen-citroen-c8-kulkee-lantratulla-e85-bensiinilla
E85
18
1301
Vastaukset
- yymmöös
Kanattaa ajaa softa ni ei tule mitään ongelmia.
Saat noin 30 hevosta ja kulutus on normaali,eli ei lisäänny.
Voit laittaa myös poksin jos et saa softaa Suomesta..- ST1ABC
"kulutus on normaali,eli ei lisäänny."
höpsistä, E85:n energiasisältö on 35% pienempi kuin bensiinin, jolloin kulutus on vastaavasti saman verran suurempi. - polobolo
ST1ABC kirjoitti:
"kulutus on normaali,eli ei lisäänny."
höpsistä, E85:n energiasisältö on 35% pienempi kuin bensiinin, jolloin kulutus on vastaavasti saman verran suurempi.Onko ikinä käynyt mielessäkään, että polttoaineesta ulosmitattavaan tehoon voisi vaikuttaa muukin kuin energiasisältö?
Tosin tässä tapauksessa omien kokemuksieni mukaan kulutus nousee selvästi, mutta kuitenkin niin vähän, että selvää säästöä tulee, johtuen e85:n halpuudesta. - 5+10
polobolo kirjoitti:
Onko ikinä käynyt mielessäkään, että polttoaineesta ulosmitattavaan tehoon voisi vaikuttaa muukin kuin energiasisältö?
Tosin tässä tapauksessa omien kokemuksieni mukaan kulutus nousee selvästi, mutta kuitenkin niin vähän, että selvää säästöä tulee, johtuen e85:n halpuudesta.on käynyt mielessä, mutta se ei muuta faktaa, että etanolilla kulutus nousee noin 35% bensiiniin verrattuna
- DGC
5+10 kirjoitti:
on käynyt mielessä, mutta se ei muuta faktaa, että etanolilla kulutus nousee noin 35% bensiiniin verrattuna
Mitä sitten on mennyt pieleen jos kulutus ei kasvanut noin paljoa?
- kalkulaattor
DGC kirjoitti:
Mitä sitten on mennyt pieleen jos kulutus ei kasvanut noin paljoa?
kulutuksen laskeminen
- DGC
kalkulaattor kirjoitti:
kulutuksen laskeminen
Miten se sitten pitäsi laskea väärin että saisi sellaisia tuloksia kuin minä? Ajoista riippuen se kasvaa 25 - 30% mutta ei nyt sen enempää kuitenkaan.
Korkeaoktaanisella E85:llä vedätetään alakierroksilla kuten dieselillä eikä kierrätetä kuten matalaoktaanisilla bensiineillä. Sillä saa vähän lisää hyötysuhdetta.
- tappila2
Ompa viimeinkin löytynyt ihmeaine millä ranskakaiset saa toimimaan, ennen ne ei toiminu kuin pieniä pätkiä oli pensa tai tiisseli, korjaantuukohan sähköviatkin
- Sairasta touhua
Mistähän löytisi vielä ihmelääke kaltaisillesi hörhöille.
- normaaliii
"kulutus on normaali,eli ei lisäänny."
E85 ajettu kohta 25tkm vuoden -97 Ryslerillä.... kulutus pari desii enempi kun e10.- 16+16
suomi24:lle voi laukoa mitä sylki suuhun tuo
laitatko tämän tyyppistä dataa esille:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/508621.html?cdetail=1
(ei ole mun auto kyseessä)
- kyr1
Kyllä luulis vähän aivoja kuumentavan.
Jos on kokematon etanooli asiassa.
Minä olen käyttänyt cevyssä jo noin 6 vuotta etanoolia.
Kyllä se varmaan vituttaa jos omistaa vaikka cevy van 6.5 dt joka vie matka ajossa noin 14 litraa satkulla.
Kun taas bensa vani vie noin 12 litraa satkulla etanoolia..
Niin ja etanooli autoissa on se hyvä puoli että ei tarvitse katalisaattorista kantaa huolta..Voit poistaa katin ja happitunnistimet tai ylipäätään kaikki saastelaitteet.
RE85 etanooli palaa puhtaasti,menee päästöistä läpi kevyesti..
Ja mitä kulutuksen nousuun, mitä se haittaa jos vaikka kuluutus nousee on se sen verran halvenpaa.. Mutta jos ajaa merkki kohtaisen softan niin ei kyllä kulutus nouse..
Monissa Suomen autoissa on softa RE 85 etanoolilla valmiina, mutta eipä siitä puhuta eikä maahantuoja siitä mitään tiedä..
Esim oma kokemus kyselin vanista ei saa käyttää etanoolia,sanoin että olen käyttänyt jo noin 6 vuotta. Maahantuoja sanoi ei se ole mahdollista koska etanooli rikkoo tavalliset bensa autot..
Niinpä on taas rikkonut,Usasta sain selvilla että jo vuoden 93 lähtien kaikki toimivat etanoolilla ellei ole Suomessa sipattu.
Ainut ero on bensa ja etanoolilla, että jos autossa on katti vika niin etanoolilla saat auton leimattua...Kokemusta on..- Rampe7
Ilmeisesti et asu Suomessa, sillä täällä e85 polttoainetta on ollut tarjolla vasta kolme vuotta?
Täällä myös katalysaattori tuli pakolliseksi autoihin joskus 90-luvun alussa, eli sitä tuskin voi ottaa pois, jos haluaa leiman saada.
Etanoli ei varsinaisti pala puhtaammin kuin bensiini. Häkä ja hiilivetypäästöt saattavat olla pienempiä, mutta typen oksideita syntyy samaan tapaan ja kaiken lisäksi etanolin palamisessa syntyy aldehydejä, jotka ovat myrkyllisiä ja karsinogeenisiä yhdisteitä. Tavallinen bensiinimoottorin katalysaattori ei riitä näitä tehokkaasti pilkkomaan jos polttoaineen etanolipitoisuus on suuri.
http://www.e10bensiini.fi/kysymyksia_ja_vastauksia/26._miten_etanoli_kayttaytyy_palamisprosessissa - Sprintteeri002
Rampe7 kirjoitti:
Ilmeisesti et asu Suomessa, sillä täällä e85 polttoainetta on ollut tarjolla vasta kolme vuotta?
Täällä myös katalysaattori tuli pakolliseksi autoihin joskus 90-luvun alussa, eli sitä tuskin voi ottaa pois, jos haluaa leiman saada.
Etanoli ei varsinaisti pala puhtaammin kuin bensiini. Häkä ja hiilivetypäästöt saattavat olla pienempiä, mutta typen oksideita syntyy samaan tapaan ja kaiken lisäksi etanolin palamisessa syntyy aldehydejä, jotka ovat myrkyllisiä ja karsinogeenisiä yhdisteitä. Tavallinen bensiinimoottorin katalysaattori ei riitä näitä tehokkaasti pilkkomaan jos polttoaineen etanolipitoisuus on suuri.
http://www.e10bensiini.fi/kysymyksia_ja_vastauksia/26._miten_etanoli_kayttaytyy_palamisprosessissaMikä vaivaa vania,tankkasin 98bensaa vahingossa..
Rupes nykimään eikä tunnu ottavan kaasua,kulutus pompsahti 17 litraa satasella.
Kun taas RE85 etanoolia vie noin 10-12 satasella..
Huomasin vasta kun tankkasin että sain liian vähän polttoainetta,välähti mielessä että pistinkö dieseliä tankkiin..
Mutta bensa ja diesel on lähes saman hintaista litkua.
Niin ja mitä tuohon katti hommaan tulee niin onhan ne pakolliset niin kuin ajaminen selvinpäin..
Mutta V8 suorilla putkilla leimasta läpi ja tietty päästöt kunnossa.
Kone on suojattu panssari levyllä laatikolle asti,eli ei näy niitä katteja ja EGR venttiili on softattu pois.
No,jos vani laitetaan testeriin niin kaikki on kunnossa.
Hei kyseessä on tietokone sitä on helppo muuttaa,esim rippaus,etanoolia varten seokset ajotukset ja tietty laatikon säätö..
Vanhat autot ovat periaatteessa vaikeampia,nyky autot todella helppoja.. - Rampe7
Sprintteeri002 kirjoitti:
Mikä vaivaa vania,tankkasin 98bensaa vahingossa..
Rupes nykimään eikä tunnu ottavan kaasua,kulutus pompsahti 17 litraa satasella.
Kun taas RE85 etanoolia vie noin 10-12 satasella..
Huomasin vasta kun tankkasin että sain liian vähän polttoainetta,välähti mielessä että pistinkö dieseliä tankkiin..
Mutta bensa ja diesel on lähes saman hintaista litkua.
Niin ja mitä tuohon katti hommaan tulee niin onhan ne pakolliset niin kuin ajaminen selvinpäin..
Mutta V8 suorilla putkilla leimasta läpi ja tietty päästöt kunnossa.
Kone on suojattu panssari levyllä laatikolle asti,eli ei näy niitä katteja ja EGR venttiili on softattu pois.
No,jos vani laitetaan testeriin niin kaikki on kunnossa.
Hei kyseessä on tietokone sitä on helppo muuttaa,esim rippaus,etanoolia varten seokset ajotukset ja tietty laatikon säätö..
Vanhat autot ovat periaatteessa vaikeampia,nyky autot todella helppoja..Vanimiestä näyttää ainakin vaivaavan mytomania.
Noin älyttömät sepitykset eivät ansaitse tulla sen enempää kommentoiduiksi. - S500i
Rampe7 kirjoitti:
Vanimiestä näyttää ainakin vaivaavan mytomania.
Noin älyttömät sepitykset eivät ansaitse tulla sen enempää kommentoiduiksi.Hei rampe,täällä naukkis.
Siis Saksan ja Viron autoissa on juuri tehty tuommoisia päivityksiä.
Esim:mb ajettu kolari,kuinka mahdollista että airbäkit puuttuivat.
Abs anturit poistettu,leimattu Suomessa.
Kyseisessä kolarissa pelkääjän paikalla istunut kuoli.
Mb oli 2004.
Kyllä vanimies puhuu asiaa,se on vain virittämistä.
Jos lähdetään poistamaan turvalaitteita se on perseestä,Saksan tuontiautoihin pitäs tehdä tarkistus.
Ei millään testerillä vaan pitäs irroittaa bakit ja katsoa abs yksikkö. - Jukkis886
S500i kirjoitti:
Hei rampe,täällä naukkis.
Siis Saksan ja Viron autoissa on juuri tehty tuommoisia päivityksiä.
Esim:mb ajettu kolari,kuinka mahdollista että airbäkit puuttuivat.
Abs anturit poistettu,leimattu Suomessa.
Kyseisessä kolarissa pelkääjän paikalla istunut kuoli.
Mb oli 2004.
Kyllä vanimies puhuu asiaa,se on vain virittämistä.
Jos lähdetään poistamaan turvalaitteita se on perseestä,Saksan tuontiautoihin pitäs tehdä tarkistus.
Ei millään testerillä vaan pitäs irroittaa bakit ja katsoa abs yksikkö.Kyllä vanimies on oikeassa, jos jeep 2.7crd laitetaan metsäkuntoon.pitää poistaa absit ja tyynyt tiettysti poistetaan katalisaattori eli hiukkaspönttö ja egr.
Pohjapanssari niin pohja on aika peitossa.
Sen verran voin sanoa jenkeistä,toimivat etanolilla. Toki voi poistaa kaikki niin sanotut saastelaitteet ovat vain tiellä..
Usasta saa jenkkeihin etanooli kaasareita,näin se tehdään ruiskut pois imusaejan vaihto ja etanolikaasari kiinni.
Sytkät ei ole mikään olgelma, vaikka auton vuosimalli on päälle 98 ei ole päästöt mikään ongelma..
Onse vaan tehty jo monta kertaa,menee päästöistä lävitse.
RE85 etanoli on todella hyvä keksintö sillä korjaa auton kuin auton,jos päästöissä on ongelmia.
On tossa ollut nettiautossa myynnissä jeep 3.0vm 2006 josta on kyseiset poistettu. On leimassa ja jokapäiväisessä käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2455937Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k304354Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,212500Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E3112279Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast481461Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.1741364Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611339Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1331257- 351034
- 172986