Minulla on luultavasti kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja saan siihen pian lääkityksen. Onko jollakin kokemuksia näistä lääkkeistä? Vaikuttavatko ne jotenkin painoon tai esim. mielialoihin?
kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys
42
30845
Vastaukset
- bluedolphin
sain myös tänään kuulla että aloitetaan lääkitys kyseiseen vaivaan.kertokaa toki ihmiset infoa lääkkeistäja muusta.on tämä vähän pelottavaa...
- anni
kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys ei ole mitenkään pelottavaa. Päin vastoin. Kyse on samasta aineesta (tosin teollisena) jota kilpirauhanen muutenkin tuottaa eli tyroksiinista. Kun sen käytön aloittaa, vähitellen huomaa olon helpottuvan. Väsymys häviää, palelu häviää, mieli muuttuu valoisammaksi. Ehkä lihominenkin loppuu.
Lääkitys aloitetaan usein pienellä annoksella, ettei tulisi yhtäkkisestä liian suuresta annostuksesta esim. sydänvaivoja. Annostusta nostetaan vähitellen seuraamalla kilpirauhaskokeen tuloksia.
Eli ei mitään pelättävää! - Murmeli
anni kirjoitti:
kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys ei ole mitenkään pelottavaa. Päin vastoin. Kyse on samasta aineesta (tosin teollisena) jota kilpirauhanen muutenkin tuottaa eli tyroksiinista. Kun sen käytön aloittaa, vähitellen huomaa olon helpottuvan. Väsymys häviää, palelu häviää, mieli muuttuu valoisammaksi. Ehkä lihominenkin loppuu.
Lääkitys aloitetaan usein pienellä annoksella, ettei tulisi yhtäkkisestä liian suuresta annostuksesta esim. sydänvaivoja. Annostusta nostetaan vähitellen seuraamalla kilpirauhaskokeen tuloksia.
Eli ei mitään pelättävää!Minulla huomattiin n. vuosi sitten ehkä jo vuosia kestänyt vajaatoiminta (lievänä diagnosoitu) ja lääkitys aloitettiin heti.
Arvot olivat:
S-THS = 37,30 (Viitearvo 0,6-4,2)
S-T4-V = 10,6 (viitearvo 9-20)
S-TyglAb = 25600 (viitervo - Anni
Murmeli kirjoitti:
Minulla huomattiin n. vuosi sitten ehkä jo vuosia kestänyt vajaatoiminta (lievänä diagnosoitu) ja lääkitys aloitettiin heti.
Arvot olivat:
S-TyglAb = 25600 (viitervoAsiasi eivät selvästikään ole kunnossa, ja tuo viimeinen TSH-arvo on yhä liian korkea. Se pitäisi saada alle 2,5. Eli lääkitystä on ehdottomasti lisättävä. Uudestaan lääkäriin, mars, mars.
Mutta tuo aiempi TSH-arvo 37,30, onko sellainen mahdollinen? (Viitearvo tarkoittaa muuten niitä arvoja, joiden sisällä omien tulostesi pitäisi olla, mutta ainakin TSH:n suhteen käytetään usein liian korkeaa viitearvoa, eli 2,5 on sopiva yläraja.)
TSH on suomeksi tyroksiinia stimuloiva hormoni, joka on ikään kuin merkkiaine joka kertoo millä tolalla asiat ovat. T4V taas kertoo tyroksiinin määrästä veressä. Tuosta TyhgIAb:stä en oikein tiedä tiedä, tyroksiinin vasta-aine näyttäisi olevan. Se tuntuu olleen pahasti yli viitearvon.
Lue lisää tuolta:
http://www.kolumbus.fi/kilpirauhasliitto/vajaa.htm
Voit lisäksi mennä Googleen ja kirjoittaa hakusanakasi "kilpirauhasen vajaatoiminta" (lainausmerkkien kanssa), niin saat paljon tietoa. Sulattele sitä vähitellen, kaikkea ei pysty yhdellä istumalla omaksumaan. - Murmeli
Anni kirjoitti:
Asiasi eivät selvästikään ole kunnossa, ja tuo viimeinen TSH-arvo on yhä liian korkea. Se pitäisi saada alle 2,5. Eli lääkitystä on ehdottomasti lisättävä. Uudestaan lääkäriin, mars, mars.
Mutta tuo aiempi TSH-arvo 37,30, onko sellainen mahdollinen? (Viitearvo tarkoittaa muuten niitä arvoja, joiden sisällä omien tulostesi pitäisi olla, mutta ainakin TSH:n suhteen käytetään usein liian korkeaa viitearvoa, eli 2,5 on sopiva yläraja.)
TSH on suomeksi tyroksiinia stimuloiva hormoni, joka on ikään kuin merkkiaine joka kertoo millä tolalla asiat ovat. T4V taas kertoo tyroksiinin määrästä veressä. Tuosta TyhgIAb:stä en oikein tiedä tiedä, tyroksiinin vasta-aine näyttäisi olevan. Se tuntuu olleen pahasti yli viitearvon.
Lue lisää tuolta:
Voit lisäksi mennä Googleen ja kirjoittaa hakusanakasi "kilpirauhasen vajaatoiminta" (lainausmerkkien kanssa), niin saat paljon tietoa. Sulattele sitä vähitellen, kaikkea ei pysty yhdellä istumalla omaksumaan.Moi,
Kiitos vastauksestasi!
Kyselit aiempaa 37,30 TSH-arvoa, arvo on laboratoriovastauksesta, josta pyysin kopion ja se on tässä minulla itselläni, joten dokumentti asiasta löytyy. Ehkä juuri tämä pelästytti lääkärin ja hän oli tosi huolissaan kunnostani. Olin jo pidemmän aikaa sairastellut "milloin mistäkin" ja tutkittiin muita juttuja niin tämä vajaatoiminta löytyi ikäänkuin vahingossa. Itse olen sitä mieltä, että muihin ongelmiini voisi olla vajaatoiminta juuri syynä tai sitten ei - tutkimukset jatkuvat hitaasti mutta kuitenkin.
Lääkäriinmeno ei ole ihan niin simppeli juttu. En kuulu mihinkään terveydenhoidon piiriin vaan olen terveyskeskusasiakas. Endolääkärillä kävin mutta en sieltäkään mitään sen kummempaa apua saanut - no ainakin kurkunseutu tutkittiin. Minulla ei ole varaa "hypätä yksityislääkärillä", joten olen terveyskeskuksen armoilla. Lääkärin olen kuitenkin menossa ja otan tämän asian puheeksi myös. Uutena vaivana maitoruokien sopimattomuus, joka liittyy kuulema myös kilpir. sairauksiin.
Arvoista vielä sen verran, että kuka tämän 2,5 arvon on "keksinyt", kun labrapaperissa se on 0,6-4,2 mU/l ja labrapapru on päivätty 5.1.2004. Sanonko nyt terveyskeskuksessa, että olette näiden suhteen väärässä?
Siinä olet oikeassa, että kaikkea tietoa ei pysty sulattamaan yhdellä kertaa, tietoa sairaudesta olen kyllä netistä lukenut - ajan kanssa.
Hyvää loppukesää Sinulle Anni. - Anni
Murmeli kirjoitti:
Moi,
Kiitos vastauksestasi!
Kyselit aiempaa 37,30 TSH-arvoa, arvo on laboratoriovastauksesta, josta pyysin kopion ja se on tässä minulla itselläni, joten dokumentti asiasta löytyy. Ehkä juuri tämä pelästytti lääkärin ja hän oli tosi huolissaan kunnostani. Olin jo pidemmän aikaa sairastellut "milloin mistäkin" ja tutkittiin muita juttuja niin tämä vajaatoiminta löytyi ikäänkuin vahingossa. Itse olen sitä mieltä, että muihin ongelmiini voisi olla vajaatoiminta juuri syynä tai sitten ei - tutkimukset jatkuvat hitaasti mutta kuitenkin.
Lääkäriinmeno ei ole ihan niin simppeli juttu. En kuulu mihinkään terveydenhoidon piiriin vaan olen terveyskeskusasiakas. Endolääkärillä kävin mutta en sieltäkään mitään sen kummempaa apua saanut - no ainakin kurkunseutu tutkittiin. Minulla ei ole varaa "hypätä yksityislääkärillä", joten olen terveyskeskuksen armoilla. Lääkärin olen kuitenkin menossa ja otan tämän asian puheeksi myös. Uutena vaivana maitoruokien sopimattomuus, joka liittyy kuulema myös kilpir. sairauksiin.
Arvoista vielä sen verran, että kuka tämän 2,5 arvon on "keksinyt", kun labrapaperissa se on 0,6-4,2 mU/l ja labrapapru on päivätty 5.1.2004. Sanonko nyt terveyskeskuksessa, että olette näiden suhteen väärässä?
Siinä olet oikeassa, että kaikkea tietoa ei pysty sulattamaan yhdellä kertaa, tietoa sairaudesta olen kyllä netistä lukenut - ajan kanssa.
Hyvää loppukesää Sinulle Anni.Pari kommenttia: olen itsekin terveyskeskuksen "armoilla". Täällä on vähän liikaa korostettu sitä erikoislääkäriin menoa. Totta kyllä että olen joskus saanut itse vähän huomauttaa että eikös olis lääkityksen korjaamisen paikka. Mutta kun on ollut lääkitys 10 vuotta, alkavat jo uskoa että tiedän itse jotakin.
Se arvo 2,5 on sellainen, jota jotkut alan asiantuntijat pitävät nykyaikana parempana. Se on huomattu vaan ihan potilaiden oireiden perusteella. Eli jos palelet, olet väsynyt, masentunut lääkityksestä huolimatta, annoksen nostamista on syytä harkita. Minulla on siis TSH 1.3 ja T4V on 16, ja voin kohtalaisen hyvin. Olen näitä keskusteluja seuratessani huomannut että tuo ns. virallinen TSH-arvo on ollut monella sellainen, että oireet ovat yhä voimakkaat.
Tuo esille oireet ja sano lääkärille että eikös nyt kannattaisi kokeilla, kun tuohon toiseen ääriarvoon on vielä paljon matkaa. Oireita on tietysti itse aika vaikea nähdä ennen kuin sitten kun ne ovat ohi, kun niiden voimistuminen tapahtuu niin pikku hiljaa. Älä sano että "olette väärässä", vaan ehdota.
Laktoosi-intoleranssi on tosiaan yleinen kilpparivaivaisten ongelma. En siedä juuri mitään maitotuotteita, samoin myöskään ei tyttäreni.
Toivottavasti apu löytyy pikku hiljaa
Kaikkea hyvää
t. Anni - Anni
Anni kirjoitti:
Pari kommenttia: olen itsekin terveyskeskuksen "armoilla". Täällä on vähän liikaa korostettu sitä erikoislääkäriin menoa. Totta kyllä että olen joskus saanut itse vähän huomauttaa että eikös olis lääkityksen korjaamisen paikka. Mutta kun on ollut lääkitys 10 vuotta, alkavat jo uskoa että tiedän itse jotakin.
Se arvo 2,5 on sellainen, jota jotkut alan asiantuntijat pitävät nykyaikana parempana. Se on huomattu vaan ihan potilaiden oireiden perusteella. Eli jos palelet, olet väsynyt, masentunut lääkityksestä huolimatta, annoksen nostamista on syytä harkita. Minulla on siis TSH 1.3 ja T4V on 16, ja voin kohtalaisen hyvin. Olen näitä keskusteluja seuratessani huomannut että tuo ns. virallinen TSH-arvo on ollut monella sellainen, että oireet ovat yhä voimakkaat.
Tuo esille oireet ja sano lääkärille että eikös nyt kannattaisi kokeilla, kun tuohon toiseen ääriarvoon on vielä paljon matkaa. Oireita on tietysti itse aika vaikea nähdä ennen kuin sitten kun ne ovat ohi, kun niiden voimistuminen tapahtuu niin pikku hiljaa. Älä sano että "olette väärässä", vaan ehdota.
Laktoosi-intoleranssi on tosiaan yleinen kilpparivaivaisten ongelma. En siedä juuri mitään maitotuotteita, samoin myöskään ei tyttäreni.
Kaikkea hyvää
t. AnniVielä niistä labra-arvoista: nehän eivät ole mitään täsmällisiä on/ei ole -arvoja, eli että kun arvo nousee esim. 2,5, oireet häviävät kaikilta. Siksi niitä ei pidä tuijottaa liian tiukasti. ARvot ovat määräytyneet varmaankin potilaiden seurannan mukaan ja ovat siinä mielessä liukuvia. Nähdäkseni TSH-arvo on koko ajan ollut liukumassa pienemmäksi. Monen artikkelin perusteella tärkein kriteeri on potilaan oma tuntemus voinnistaan.
Voit tuoda esille tämän 2,5 sillä tavalla, että olet kuullut muilta vajaatoimintaa potevilta tällaisia viitteitä.
Kun minun tutkimukseni alkoivat 90-luvun alussa ja TSH heilui 6-7 tienoilla, lääkäri oli sitä mieltä että katsotaan nyt vielä. Jankutettuani tarpeeksi sain sitten vihdoin lääkkeen, ja tosiaan kyllä siinä on omaakin mielipidettä tarvittu. - Murmeli
Anni kirjoitti:
Pari kommenttia: olen itsekin terveyskeskuksen "armoilla". Täällä on vähän liikaa korostettu sitä erikoislääkäriin menoa. Totta kyllä että olen joskus saanut itse vähän huomauttaa että eikös olis lääkityksen korjaamisen paikka. Mutta kun on ollut lääkitys 10 vuotta, alkavat jo uskoa että tiedän itse jotakin.
Kaikkea hyvää
t. AnniKiitos taas pikaisesta vastauksestasi!
Viimeksi, kun otettiin arvot niin terveyskeskuslääkäri ilmoitti puhelimessa, että TS-H on hiukan yli 5. Olen juuri muuttanut ja en ole tavannut omalääkäriä kertaakaan - kaikki on hoidettu puhelimitse.
Tässä on nyt se hankaluutena, että ihan, kuin he eivät välittäisi tai tietäisi näistä kilpir. asioista nämä lääkärit. Ihmettelin sitä itsekin, että eikö ole syytä nostaa annostusta, kun arvot ovat jälleen nousussa, olisi ehkä myös ollut syytä mennä uudestaan verikokeeseen vaikkapa kk:n kuluttua mutta mitään tällaista ei ehdotettu. Puhelinajat lääkärille on poikkeuksetta sellaisia, että "väliin et pysty sanomaan mitään" vaan olet lääkärin armoilla ja se siitä. Mutta niin kuin sanoin viime viestissä niin tilaan nyt ajan ja otan puheeksi nämä arvokysymykset. - Anni
Murmeli kirjoitti:
Minulla huomattiin n. vuosi sitten ehkä jo vuosia kestänyt vajaatoiminta (lievänä diagnosoitu) ja lääkitys aloitettiin heti.
Arvot olivat:
S-TyglAb = 25600 (viitervoToivottavasti saat nyt lääkityksen kuntoon. Ja kontrolli olisi kyllä syytä ottaa parin kuukauden kuluttua. Äidillä alkoi juuri keväällä heitellä arvot, ja hänellä kontrolloitiin kuuden viikon välein. Tyttärelläni sama juttu ja hänellä YTHS:n lääkäri käski kontrolliin kuukauden kuluttua.
On huonoa hoitoa, jos ei seurannasta pidetä huolta. Sitten kun tilanne vakiintuu, yleensä katsotaan vuoden välein.
Jos muistat, niin olis kiva täällä palstalla kuulla, miten lopulta kävi. - eva
Ei kannata pelätä,ei mitään pelottavaa.
Kokeilemalla löydetään itsekullekin sopiva annostus. - Puntsi
Anni kirjoitti:
Asiasi eivät selvästikään ole kunnossa, ja tuo viimeinen TSH-arvo on yhä liian korkea. Se pitäisi saada alle 2,5. Eli lääkitystä on ehdottomasti lisättävä. Uudestaan lääkäriin, mars, mars.
Lue lisää tuolta:
Voit lisäksi mennä Googleen ja kirjoittaa hakusanakasi "kilpirauhasen vajaatoiminta" (lainausmerkkien kanssa), niin saat paljon tietoa. Sulattele sitä vähitellen, kaikkea ei pysty yhdellä istumalla omaksumaan.Kysymyksenä oli, että voiko olla niin korkeaa arvoa kuin 37. Voi hyvinkin, itselläni kun vajaatoiminta huomattiin oli TSH 138, tutullani yli 200. 200 on kuitenkin sellainen arvo, jonka yli ei ilmeisesti normaalilaboratorio-olosuhteissa pysty enää saamaan selvää lukemaa, tutulleni vain ilmoitettiin arvon olevan yli 200.
Minulle lääkäri on maininnut, että hoitotaso on hyvä, kun TSH on 1-2, silloin useimmat tuntevat olonsa hyväksi. Ja olen myös ollut vain terveyskeskuslääkäreiden hoidossa, heissäkin on vähän joka lähtöön, itselläni on sattunut hyvä tuuri omalääkärin kanssa. - KILPI(rauhas)KONNA
Puntsi kirjoitti:
Kysymyksenä oli, että voiko olla niin korkeaa arvoa kuin 37. Voi hyvinkin, itselläni kun vajaatoiminta huomattiin oli TSH 138, tutullani yli 200. 200 on kuitenkin sellainen arvo, jonka yli ei ilmeisesti normaalilaboratorio-olosuhteissa pysty enää saamaan selvää lukemaa, tutulleni vain ilmoitettiin arvon olevan yli 200.
Minulle lääkäri on maininnut, että hoitotaso on hyvä, kun TSH on 1-2, silloin useimmat tuntevat olonsa hyväksi. Ja olen myös ollut vain terveyskeskuslääkäreiden hoidossa, heissäkin on vähän joka lähtöön, itselläni on sattunut hyvä tuuri omalääkärin kanssa.Kyllä saadaan mitatuksi myös yli kahden sadan arvoja!! Itselläni kilpparin vajaatoiminta löydettiin arvoilla TSH 258.2!!! Eli aika hurjat lukemat!! Anopin ystävättärellä oli myös aikoinaan tutkimuksissa löydetty vajaatoiminta arvoilla TSH 330!! Voin vaan kuvitella miten huonossa kunnossa ihminen on silloin kun itsekin olin kävelevä zombie!!
- entinen zombie
KILPI(rauhas)KONNA kirjoitti:
Kyllä saadaan mitatuksi myös yli kahden sadan arvoja!! Itselläni kilpparin vajaatoiminta löydettiin arvoilla TSH 258.2!!! Eli aika hurjat lukemat!! Anopin ystävättärellä oli myös aikoinaan tutkimuksissa löydetty vajaatoiminta arvoilla TSH 330!! Voin vaan kuvitella miten huonossa kunnossa ihminen on silloin kun itsekin olin kävelevä zombie!!
Puhutaanko ollenkaan enää samasta tutkimuksesta?
Kun minä olin täysi zombie S-TSH arvon ollessa 7.
Entäpä jos se ei ollutkaan seerumista saatu arvo? Voidaanko se ottaa jostakin muusta? jolloin arvo voisi olla hämmentävän suuri? - Sandee-82-
KILPI(rauhas)KONNA kirjoitti:
Kyllä saadaan mitatuksi myös yli kahden sadan arvoja!! Itselläni kilpparin vajaatoiminta löydettiin arvoilla TSH 258.2!!! Eli aika hurjat lukemat!! Anopin ystävättärellä oli myös aikoinaan tutkimuksissa löydetty vajaatoiminta arvoilla TSH 330!! Voin vaan kuvitella miten huonossa kunnossa ihminen on silloin kun itsekin olin kävelevä zombie!!
Heippa.
Kävin taas eilen kontrollissa ja mulla on TSH 86 ja T4V oli liian matala. Huolettaa melkolailla kun oon vielä raskaanakin.
Kohta pitäs lääkärin soittaa..
- Elämä hymyilee
Uskoisin ja toivoisin sinulle käyvän niin kuin minullekin...
Olin itse oikeastaan tyrmistynyt thyroksiinin vaikutuksesta. Olin aivan kuin toinen ihminen ja heräsin kait vuosien unesta aloitettuani lääkityksen. Järkyttävä väsymys hävisi, energiaa on riittänyt sinne ja tänne, ihmeelliset säryt ja turvotuksetkin ovat hiukan helpottaneet, kuukautisista tuli huomattavasti siedettävämmät jne...
Ja pisteenä i:n päälle... Kotona riehunut "monsteri" katosi leppeän ja iloisen äidin/vaimon tieltä... kotiväkikin tykkää :)- birgitta
Minulle lääkitys aiheutti myös lähes samanlaisen kokemuksen. Kuin olisin herännyt pitkästä unesta ja muuttunut toiseksi ihmiseksi. Pitkästä aikaa hymyilytti ja nauratti. Asioita jaksaa taas tehdä ja olo on hyvä. Olen yksinkertaisesti onnellisempi. Sivuvaikutuksia lääkityksestä ei ole. On vain positiivista sanottavaa.
Ehkä pahin ongelma on se, että tuttavat ei usko, että elämä voi muuttua lääkityksen ansiosta niin paljon. Ärsyttää, kun he hokevat psykoparannustaan ongelmiini (masennukseen), kun yritän vakuuttaa, ettei niitä enää ole. Ja se, etteivät he usko väsymyksen johtuneen elimellisestä sairaudesta. Mutta ehkä se menee ajan mittaan ohi.
- eva
Olen syönyt jo pitkään thyroxin lääkettä
kilpirauhasen vajaatoimintaan eikä minkäänlaisia
sivuvaikutuksia ole ilmennyt- toinen zombie
olin täysi zombie vaikka minulla oli tällaiset arvot:TSH 4.7 ja T4V noin 10.
Lääkitys aloitettiin heti. - Aina Sairas
toinen zombie kirjoitti:
olin täysi zombie vaikka minulla oli tällaiset arvot:TSH 4.7 ja T4V noin 10.
Lääkitys aloitettiin heti.minulla s - tsh on 4.88 ja s - t4 - v on 15.1 . Olen 15 - vuotias tyttö , ja olen hyvin väsynyt ja aika lailla masentunut . Itse luulin sen vain johtuvan koulusta , koska jokaistahan se vähän on joskus stressannut . Ihoni on hyvin kuiva , ja palelen aika usein . Terveydenhoitaja sanoi että ei ole varma että tarvitseeko tähän lääkitystä aloittaa , mutta eräs toinen lääkäri vielä katsoo arvoni ja päättää saanko lääkkeet vai en.
- erj
Alotin itse lääkityksenn.2kk sitten ja huomasin eron kyllä heti ensimmäisinä viikkoina. Itse ainakin piristyin ja väsymys katosi. Ja sellanen jaksamattomuuden olotila hävisi. Laihtumista ei nyt huomattavasti ole vielä tapahtunut.Sivuoireita ei ole ilmennyt.
- ida83
aloitin lääkityksen reilu pariviikkoo sitten ja väsymys on aivan kamala!!mitään en jaksa edelleenkään tehdä ja pitkää päivää töissä tehtävä että ihan itkettää kun ei kukaan ymmärrä tätä uupumusta. Kauan kestää että lääkkeet vaikuttaa?entä että sivuoireet häviää?mulla ollut huimausta ja rytmihäiriöitä. Rytmihäiriöt on ollut jokapäiväistä, mutta niitä oli kyllä jo ennen lääkityksen aloittamista, mutta nyt tuntuu että ne vaan pahenee.. ei tee mieli syödä lääkettä, mutta pakko tehdä jotain tälle voimattomuudelle. Lääkärissä on seur kontrolli käynti jo kahen viikon päästä koska oon raskaana. Mutta en tiedä haluanko että annostusta nostetaan (jos väsymys vois johtua liian pienestä annoksesta) koska rytmihäiriöt on aiban kamalia!! Onko muilla ollut samanlaista väsymystä vaikka lääkitys olisi ollut jo muutaman viikon?
- erj
ida83 kirjoitti:
aloitin lääkityksen reilu pariviikkoo sitten ja väsymys on aivan kamala!!mitään en jaksa edelleenkään tehdä ja pitkää päivää töissä tehtävä että ihan itkettää kun ei kukaan ymmärrä tätä uupumusta. Kauan kestää että lääkkeet vaikuttaa?entä että sivuoireet häviää?mulla ollut huimausta ja rytmihäiriöitä. Rytmihäiriöt on ollut jokapäiväistä, mutta niitä oli kyllä jo ennen lääkityksen aloittamista, mutta nyt tuntuu että ne vaan pahenee.. ei tee mieli syödä lääkettä, mutta pakko tehdä jotain tälle voimattomuudelle. Lääkärissä on seur kontrolli käynti jo kahen viikon päästä koska oon raskaana. Mutta en tiedä haluanko että annostusta nostetaan (jos väsymys vois johtua liian pienestä annoksesta) koska rytmihäiriöt on aiban kamalia!! Onko muilla ollut samanlaista väsymystä vaikka lääkitys olisi ollut jo muutaman viikon?
Minulle viimekerralla sanottiin että kun tulee ajankohtaiseksi tuo raskaus niin sillon pitäisi annosta nostaa mutta en muista kuinka paljon. Kyllä sen pitäis helpottua muutamaskuukaudessa ainakin olotilan. Ite oon endorologilla käyny mutta tiedän kyllä tunteen. Mutta koita jaksaa Itelläni porrastaen nostettiin se annos kolmeen taplettiin ja nyt viimekäynnin jälkeen sain nostaa neljään. Että toivottavasti tuo ajan kanssa auttaa. Älä Lannistu!!
- oona
erj kirjoitti:
Minulle viimekerralla sanottiin että kun tulee ajankohtaiseksi tuo raskaus niin sillon pitäisi annosta nostaa mutta en muista kuinka paljon. Kyllä sen pitäis helpottua muutamaskuukaudessa ainakin olotilan. Ite oon endorologilla käyny mutta tiedän kyllä tunteen. Mutta koita jaksaa Itelläni porrastaen nostettiin se annos kolmeen taplettiin ja nyt viimekäynnin jälkeen sain nostaa neljään. Että toivottavasti tuo ajan kanssa auttaa. Älä Lannistu!!
siis kolme tablettia viikossa? päivässä? Kumpaa vahvuutta?
- erj
oona kirjoitti:
siis kolme tablettia viikossa? päivässä? Kumpaa vahvuutta?
Moikka
No mulla on 3 taplettia0,25 ja nyt nostettiin se neljään että sitten voin valita syönkö jatkossa satagrammasta vai 0,25 kolmea taplettia päivässä. - oona
erj kirjoitti:
Moikka
No mulla on 3 taplettia0,25 ja nyt nostettiin se neljään että sitten voin valita syönkö jatkossa satagrammasta vai 0,25 kolmea taplettia päivässä.tabletit ovat
miedompi on 0,025 mg eli 25 mikrogrammaa
vahvempi on 0,1 mg eli 100 mikrogrammaa. Eli voisit ostaa tuota 0,1 mg:n lääkettä. Se tulee käsittääkseni halvemmaksi, vaikkei lääke sinänsä ole kallis.
Saan korvattavana ja alennus siinä lienee tuollaista 50 sentin luokkaa. - coppy
oona kirjoitti:
tabletit ovat
miedompi on 0,025 mg eli 25 mikrogrammaa
vahvempi on 0,1 mg eli 100 mikrogrammaa. Eli voisit ostaa tuota 0,1 mg:n lääkettä. Se tulee käsittääkseni halvemmaksi, vaikkei lääke sinänsä ole kallis.
Saan korvattavana ja alennus siinä lienee tuollaista 50 sentin luokkaa.http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto9_1.pdf
"Oman kokemukseni perusteella on olemassa
yksittäisiä potilaita, jotka tarvitsevat TSH:n
viitearvojen alapuolelle vieviä tyroksiiniannoksia
voidakseen hyvin." Tämä siis endokrinologian professorin, Matti Välimäen virallista tekstiä. Linkissä on paljon muutenkin hyödyllistä tietoa professorilta!
TSH todella voi joskus nousta "pilviin" eli tuo 30 ei ole virhe, vaikka tietysti ääritapausta kuten 300, mutta jo viitten yli menevä arvo voi tehdä kamalan olon, ja joillekin se virallisissa viitteissä olevakaan arvo ei tuo vielä helpostusta, kuten proffakin toteaa.
Tyroksiini ei ole lääke, vaan korvaushormonihoito. Tyroksiini on samaa hormonia, jota terve kilpirauhanen tuottaa sopivia määriä. Kilpirauhassairauksissa hormonia tulee liian vähän/ liikaa tai sekalaisia määriä.
Joillekin ei riitä vuoden välein kontrollit, jos se oma kilpirauhanen seilaa tuotantonsa kanssa korvaushormonin ohella, varsinkin, jos vasta-aineita on löytynyt. Moniltahan ei edes niitä tarkisteta eikä T4V:tä, saati sitten T3V:tä. 20%:lla ei vasta-aineita löydy, vaikka on selkeä autoimmuunitauti.
TSH 5 ei todellakaan ole ok. Joskus montakymmentä vuosikymmentä sitten saattoi vielä ollakin lääkärien meilestä, mutta ei nykylääketieteen.
Laihtuminenkin pitäisi onnistua, kun "lääkitys" on kohdillaan. Siihen asti tuskin onnistuu. Joillakin vaatii vielä T3V lisän, jota on Suomessa vaikea saada. Joillakin elimistö ei muunna varastohormonia, T4V:tä T3V:ksi, mutta tästä ei kovin moni suomalainen lääkäri ole kiinnostunut.
- `telma eevi
Mitä tarkoittaa hypotyreoottinen?
- .......
Kilpirauhasvajaatoimintainen (onko sille sujuvaa "yhden sanan suomennosta"...? ;) ). Eli kilpirauhanen toimii liian vähän (eli on vajaatoimintainen) tai vajaatoimintaisen lääkitys on liian matala.
- tiedoton2
Hei! S-TSH oli pari kk sitten 9,32 ja uusin tulos on 6,37. Taasen S -T4-V ei ole laskenut, vaan on 12,4. Mitä mieltä te kokeneemmat olette, onko lääkityksen aloitus mahdollista vaikka T4-V on vielä viitearvojen puitteissa? Väsynyt olen, paino on noussut vuoden aikana 8kg ja mielialat seilaavat aika rajusti.. Molemmissa ranteissa on ollut kipuja, joita tutkittiin monta kuukautta, kunnes huomattiin kohonnut S-TSH
- Lääkettä!
Jos sinulla on TSH ollut 9,32 ja sitten 6,37 niin tarvitset pian lääkityksen. Sinulla on ihan tumpelo lääkäri. Mene yksityiselle jos olisi parempi.
- Thyroxin edes
Lääkettä! kirjoitti:
Jos sinulla on TSH ollut 9,32 ja sitten 6,37 niin tarvitset pian lääkityksen. Sinulla on ihan tumpelo lääkäri. Mene yksityiselle jos olisi parempi.
> ... kunnes huomattiin kohonnut S-TSH
Tyypillistä julkista terveyden"hoitoa" että mitataan liian harvoja.
Ja että viitearvot ovat tärkeämpiä kuin asiakkaan vointi.
Perussetti voisi olla TSH - T4v - T3v - Tpoab
Suomen ykkösasiantuntija usein aloittaa koelääkityksen rajatapauksissa
- eljii
> Kokeilemalla löydetään itsekullekin sopiva annostus.
5...10 prosentissa tapauksia pitää etsiä itsekullekin sopiva lääkekin.
(T4 ja/tai T3, synteettinen/eläinperäinen, mikä yhdistelmä...)
Perustapauksessa Thyroxin (T4) auttaa, jopa kymmeniä vuosia.
Harmillisesti joskus lakkaa osittain tai kokonaan toimimasta.
"Osittain" tarkoittaa että joissakin kohde-elimissä ei muunnu T4->T3
( https://hypotyreoosi.wordpress.com/2014/11/08/yhdysvaltain-terveysviraston-tutkimuksia-t3-monoterapiasta-osa-2/ )
Viitearvoissa?
Prof Välimäki korostaa että hoitaa pitää POTILASTA, ei viitearvoja !
Viitearvojen sisälläkin oleville voi mainiosti alkaa koelääkityksen
Luepa tästä Suomen arvostetuimman endokrinologin "teesit" :
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/11/kilpirauhasen-vajaatoiminta-ei-nay-aina-testeissa
Linkitetyn yle-sivun lopussa teesit ova lopussa punaisessa "laatikossa"
Siinä mainitaan myös T3-lääkkeen (Liothyronin) mukaanotto tarvittaessa.
T3 on parempi (painonpudotus, eri kolesterolit) mutta "äkäisempi".
T3 on nyttemmin valviran erityissyynissä ja vaikeahko saada. - Äippäliini
Liotyroniini (T3) onko sama aine kuin L-tyrosiini? Viimeksi mainuttuahan kai saa luontaistuotekaupasta. Osaako joku selvittää näitä tuotteita ja niiden sopivuutta kilpparin vajaatoimintaiselle?
- 4- tai 3-jodinen
Ei.
Englanninkielilisissä teksteissä T4 taisi olla jotain Levotyroksiinia tms.
"Virallinen" usein tehoamaton T4-lääke Suomessa on Orionin "Thyroxin"
T3-lääke "Liothyronin" on erikoisluvallinen ja valviran vainosyynissä. - .........
4- tai 3-jodinen kirjoitti:
Ei.
T3-lääke "Liothyronin" on erikoisluvallinen ja valviran vainosyynissä.Tyrosiini on aminohappo http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyrosiini
Tyroksiini on T4-hormoni, levotyroksiini synteettista sellaista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyroksiini - Liothyronin on lääke
Liothyronin ei ole samaa ainetta kuin L-tyrosiini. Liothyronin on reseptilääke ja sitä saa vain apteekista. Reseptin lisäksi tarvitaan erityislupa-anomus.
Liothyronin on synteettistä T3 hormonia. T3 hormonin nimi on trijodotyroniini (kirjoitusasu vaihtelee), tai englanniksi triiodothyronine. - tyrosiini
......... kirjoitti:
Tyrosiini on aminohappo http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyrosiini
Tyroksiini on T4-hormoni, levotyroksiini synteettista sellaista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyroksiini> Tyrosiini on aminohappo ...
... ja sen arvellaan joskus auttavan sydänhäiriöissä.
Jotka usein vaivaavat kipirauhaspotilaita.
Mutta todella eri asia kuin T3-lääke - TR.
4- tai 3-jodinen kirjoitti:
Ei.
T3-lääke "Liothyronin" on erikoisluvallinen ja valviran vainosyynissä.""Virallinen" usein tehoamaton T4-lääke Suomessa on Orionin "Thyroxin""
Voisitko laittaa faktaa ko. lääkkeen tehoamattomuudesta, kiitos. - ThyroxinEhkäToimii
TR. kirjoitti:
""Virallinen" usein tehoamaton T4-lääke Suomessa on Orionin "Thyroxin""
Voisitko laittaa faktaa ko. lääkkeen tehoamattomuudesta, kiitos.> Voisitko laittaa faktaa ko. lääkkeen tehoamattomuudesta, kiitos.
https://hypotyreoosi.wordpress.com/2014/10/19/suomalaisia-kyselyja-eri-laakityksista/ - vain T2 auttoi
ThyroxinEhkäToimii kirjoitti:
> Voisitko laittaa faktaa ko. lääkkeen tehoamattomuudesta, kiitos.
https://hypotyreoosi.wordpress.com/2014/10/19/suomalaisia-kyselyja-eri-laakityksista/http://yle.fi/uutiset/minkalaisia_kokemuksia_sinulla_on_kilpirauhashoidosta/7294019
- vain T3 auttoi
vain T2 auttoi kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/minkalaisia_kokemuksia_sinulla_on_kilpirauhashoidosta/7294019
hups ... edellisenkin otsikkon piti tulla "vain T3 auttoi"
- perustellut syyt
vain T3 auttoi kirjoitti:
hups ... edellisenkin otsikkon piti tulla "vain T3 auttoi"
Kolmetuhattakaksisataa potilasta v 2013 sai muuta kuin pelkkää Thyroxinia. Ei varmaankaan ilman pätevää syytä. Syy yleensä se että T4 ei ainakaan kaikissa kohde-elimissä muunnu T3:ksi. Harvinaisempaa on että elimistö ei siedä muruakaan Thyroxin:ia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1822120
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641846Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461806- 1231523
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1711341Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia611328Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen741155- 711001
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P29987- 15939