kumpaa suosittelet ja miksi: paikalla muurattu hormi vai valmispakkaus? Edut ja haitat? Hinta? Meille tulee takkaleivinuuni, ja samaan piippuun tulee myös saunan kiuas.
muurattu vai valmispiippu?
4
1525
Vastaukset
- Jarmo
Meillä on Rondo-valmispiippu. se on Schidelin valmistama. Olemme rakentaneet sen tähän mennessä välikattoon asti ja nyt alkaa olemaan todella raskasta. Tuplahorminen elementti on hankala käsitellä ellei pysty rakentamaan sitä jonkinlaisen katolla olevan vinssisysteemin kanssa. Käsittely on muuten ollut helppoa. Kiukaan ja takan liitokset helppo tehdä eikä piippua oikein saa menemään mitenkään vinoon. Ainoa hankaluus on todellakin suurten palasten käsittely.
Tiilipiippu on varmasti huomattavasti hitaampi tehdä mutta tuolla välikatossa sen muuraaminen on paljon helpompaa. Sivuillani on muutama kuva piipustamme. Tässä yksi kuva:
http://www.jarmoainasoja.net/taloprojekti/Valiseinat_etenee/DSCN3012.JPG - Jouni
no meille tuli muurattu kolmikanavainen piippu. kolmessa päivässä tuo nousi viiteen metriin, joten ei mikään paha. Töissä on tuttu muurari ja itse kannan tiilet ja sekoitan laastin.
Jos et osaa tehdä itse, eikä ole tuttua muuraria, niin ota muurati tuntipalkalla, sillä piipun tekemisessäkin on paljon yksityiskohtia, joissa voi urakkapalkalla tehdä mieli luistaa. Huolella tehden piipusta tulee tiivis ja hyvin vetävä, eikä jää tiilet irti.
Toisena vaihtoehtona mulla teräksinen valmipiippu, mutta lähinnä ulkonäkösyistä päädyin tiiliseen. - Taavi
Ilman muuta harkkopiippu jossa on eristeet. Tiilipiippu on sama kuin olisi jokusen neliön eristämätön tiiliseinä ulos. Mutta kukin tavallaan...
- Eksile
..piipunteko onnistuu. Meille tuli kevytsoravalettu 2 horminen valmispiippu, jonka hormeissa haponkestävä teräsputki ja tulivilla soran ja putken välissä (sekä tietenkin raudoitus). Pituutta reilut 11 metriä, autonosturilla asennukseen meni se minimi laskutettava eli täälläpäin 1,5 tuntia.
Laskeskelin muiden valmispiippujen / tiilipiippujen materiaalikulut, muurarillekin jotain ja telineiden rakentelun/purkamisen ja mielestäni valmishormi kannatti ottaa.
Käy katsomassa www.piippumies.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241