Takajarrut jäätyilevät

C4 Explosive

Takajarrut meinaa jäätyä autossa. Joskus ne on todella lukossa. Miten tämä voi olla mahdollista? Jos liukkaalla kelillä jarrut voi jäätyä noin niin sehän on vaarallista! Onko kellään vastaavanlaisesta kokemusta?

24

2909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takajannut

      On. Sinulla ja Jormalla.

    • vannevaih

      vaihda vanteet erilaisiin jotta jää tilaa enenmän jarrusatulan sekä vanteen väliin
      takajarrutko kyseessä

    • eusygtfsd

      Eh eh. Pieni suunnitteluvirhe jarruissa. Mitäs ostit. Oma vika. Jaappanialaisissa ei samanmoisia vikoja löyry. Vaihda merkkiä.-

      • Suunnitteluvirhe

        Puhu pukille. Ainakin meikäläisen Mazdan jarrut olivat jäässä joka talvi lumikelillä. Suurin syy on aluventeet suurilla aukoilla, josta lumi pääse pyörän sisään. Peltivanteilla ei ole ongelmia. Siinä se suunnitteluvirhe. Talvipyörille peltivanteet.


    • 20+15

      Tojossa takajarrut juuttuvat, jos niitä ei joka toisessa huollossa herkistellä. Tämä on huolto-ohjelmassa, joten se ei ole vika vaan ominaisuus.

      Tuo vannejuttu vaikuttaa jarrujen juuttumiseen ja kaiken kaikkiaan on hyvä ajaa auto välillä sulamaan lämpimään talliin. Minulla ei Citikan jarrut ole juuttuilleet, minun Citikka asuu lämpimässä tallissa.

      • Kuranttia kuraa

        Se ei ole Tojoissa ominaisuus, vaan vika. Tarkemmin sanottuna valmistusvirhe.


      • sitikka ja japskimie

        Jaa jaa, uutta tietoa minulle.. 325000km mittarissa eikä takajarruja ole huollettu vielä millään lailla. Miten se on mahdollista?


      • Friikkipena
        sitikka ja japskimie kirjoitti:

        Jaa jaa, uutta tietoa minulle.. 325000km mittarissa eikä takajarruja ole huollettu vielä millään lailla. Miten se on mahdollista?

        325 000 km ajettu, eikä takajarruille ole ikinä tehty mitään...?

        Valehtelu on sinulle luonnollinen tapahtuma.


      • Anonyymi
        Friikkipena kirjoitti:

        325 000 km ajettu, eikä takajarruille ole ikinä tehty mitään...?

        Valehtelu on sinulle luonnollinen tapahtuma.

        Laittaa Scanian ja jarrut toimii.


    • handeande

      Kyllähän tuo varsinkin edellisen korimallin c-nelkuissa oli enemmän sääntö kuin poikkeus huolimatta siitä mitä vanteita käytti. Suunnitteluvirhe selvästi, sillä hiukan enemmän ajettuna ei syksyinen herkistelykään auttanut. Itsellä viimeisen sarjan Xsara Picasso tällä hetkellä eikä siinä samaa ongelmaa ole kuin oli nelkussa. Toki näillä pöpperökeleillä tahtoo monen muunkin auton jarrut jäätyä, hieno lumi pakkaantuu jarruihin ja sulaa pysähdyksen jälkeen, tämän huomasin esim. tänään työ-Mondeossa. Eikä tohjo ollut aikoinaan kummempi, edellinen työauto oli Avensis. Koetamma pärjätä.....

      • nouranskis

        05-C4:ssa ei ole yhtenäkään talvena voinut käyttää käsijarrua jäätymisongelman vuoksi,on kuulemma tyyppivika, kuten koko autokin!


      • saaran kaa

        Tottako? Entäs uusin C4? Pitääkö vielä harkita auton päivittämistä.
        -05 Xsara, eikä siinä ole yhtenäkään talvena ollut minkäänlaista ongelmaa jarrujen(kaan) kanssa.


      • Pertti Tossavainen

        C5,ssa jarrujen jätyessä palat ovat jäätyneet jarrulevyyn kiini koko leveydellä. Palat on väärin suuniteltu tasan vaakataoon niin vesi ei valu pyörännapaa kohti vaan valuu tasaisesti levyn ja palojen väliin. Jos ei pienistä jäljistä välitä iin putkenpätkällä kun lyö vanteen pinnojen välistä niin pyörät pyörivät. Jollain fordin mallilla on varaosina haitarikumeja jos käsijarrun vaijerit jäätyvät. Helppo asentaa jo tarvitsee talvella käsijarrua.


    • pena vaan

      Takajarrut eivät ole koskaan jäätyneet. Vain se on vikana, että auto ikään kuin tempautuu ojaan, mutta muuten se on hyvä Citroen.

      • Citikkakeiju

        Haluaisin tavata tämän Penan ihan naamatusten. Olisi kiinnostavaa nähdä, millainen ihminen viitsii kirjoitella jatkuvasti tällaista soopaa ja vieläpä ilman mitään taloudellista hyötyä.


      • jotain rajaa
        Citikkakeiju kirjoitti:

        Haluaisin tavata tämän Penan ihan naamatusten. Olisi kiinnostavaa nähdä, millainen ihminen viitsii kirjoitella jatkuvasti tällaista soopaa ja vieläpä ilman mitään taloudellista hyötyä.

        Minä taas en juuri välittäisi, tavata penan kaltaisia. Jotenkin vaikea olla, kun suuri tyhmyys suorastaan huokuu kanssaihmisestä.


    • Jack Daniels

      Puhdista jarrut ja voitele. Jarrujen rakenne on nykyautoissa kaikissa varsin samankaltainen.

      Citikan kannattaisi lisätä jarrujen puhdistus ja voitelu useampaan huoltoon. Xsarassa se on 60 000 km:n välein ja Toyotassa 30000 km välein. C4:n tilannetta en ullkoa muista.

      Toyotasta joku edellä väittti, että kyseessä on valmistusvirhe jos joarrut eivät toimi. Katso itse huolto-ohjelmasta, että jarruja tosiaan rassaillaan tiheaan Toyotassa:

      http://www.toyota.fi/omistajalle/huolto/huolto_ohjelmat.tmex

    • penan veli

      Helppo huoltaa jarrut siinävaiheessa kun auto on tempaantunut katolleen. Pitää vain muistaa koota jarrut peilikuvana. Ps. rumpujarrut kestää talvella.

    • pena vaan

      Citroenistani hajosi tänään tuulilasi. Ajoin normaalisti moottoritiellä ja sitten kuului ritinää ja tuulilasi meni kokonaan hajalle. Aika outoa, ja pelästyin aika paljon kun vauhtia oli 140km/h. Mutta muuten ei ole ollut mitään ongelmia.

    • GLK

      Paljon tuntuu citikoissa olevan ongelmia.

    • Tuskaa on!

      Kyllä Citikan pitäminen on sitten hankalaa.
      Yöllä auton kattoon oli pudonnut meteori ja viime viikolla zunami vei takapuskurin mennessään. Kyllä on yhtä tuskaa.

    • Wild Rover

      Sitikalla voi tämän talventulon konkreettisesti havaita jo syksyllä, kun alkaa takajarrut jumiutua seuraavaksi oven lukot temppuilla ja sitten on vuorossa mittaritaulun "revontulet" käynnistys yrityksineen ja jotta sitikan omistajuuden ihanuus täydentyisi niin joku pakkasaamu on sitten nestelammikko alla tai jos tienpäälle asti pääsee niin huohotin on jäässä ja alkaa grande finale.

    • pena vaan

      Jos jarrut jäätyvät syy voi olla, että niihin on päässyt vettä joka jäätyy ja sitten ne eivät toimi. Omassa C5 moista ongelmaa ei ole ollut, vaan ovat pelanneet hyvin. Toinen vaihtoehto jäätymiselle voipi olla jarrupalojen jäätyminen ja niiden pulttien juuttuminen kiinni mitkä pitävät jarrupalat kasassa.

    • pena vaan

      Vielä jatkoa edelliseen, toinen vaihtoehto jarrujen jäätymiselle on se, että kondensaatiovettä pääsee pyörien takaiskuventtileihin ja ne jumiutuvat ja lyövät jarrut lukkoon.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe