Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Reumaatikolle sopiva ammatti?

Tyttö 30v

Jos tässä pääsee uudelleenkoulutukseen niin mikähän olisi passeli ammatti/ala reumaa sairastavalle? Leipomotyö alkaa olla jo liian raskas ja niistä hommista ei löydy kevyttä vaihtoehtoa. Että mille sitä sitten alkas?

6

3625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies79

      Hieman pessimistinä sanoisin että mikään ei ole hyvä joten valitse vähiten huono. Istumatyö ei välttämättä ole ainakaan selkäreumaiselle hyvä mutta se on kuitenkin ehkä helpoin tie. Vaikka olisikin huonompia aikoja ei pieni nilkutus tai särky yleensä estä toimistotyötä. Jos on koko ajan pelko työkyvystä, se lisää stressiä jota on sairauden vuoksi yleensä jo tarpeeksi elämässä.

      Itse olen yrittäjänä ja vielä fyysisellä alalla. Vaikeaa on, mutta en nähnyt vaihtoehtoja enää, yhteiskunnan apu on kankeaa ja hidasta. Olin muutaman vuoden työttömänä ja kaipasin apua. Nyt kun ei ole enää työttömän statuksella niin niitä koulutuslappusia alkaa tulemaan. Eli tämänkin takia kannattaa pysyä työttömänä..

    • 10-8

      Tässä samaa asiaa pohtinut. Koulutus on sosiaali- ja terveysalalta. Olen tehnyt kaikenlaisia raskaita töitä elämäni aikana: Lehtien jako, kylmävarastotyö, siivous, laitoshuolto... Olen myös tehnyt puhelinhaastattelutyötä, mutta siihen en ala enää koskaan. Koulutuksen jälkeen olen ollut osastonsihteerinä ja nyt tekstinkäsittelijänä.

      Osastonsihteerin työ oli todella stressaavaa ainakin siinä kohteessa jossa työskentelin. Tekstinkäsittely on muuten ok, mutta tietenkin aika rankkaa ranteille ja hartiaseudulle. Ei myöskään ole hyvä istua koko päivää.

      Mulla on nyt toinen ranne osittain jäykistetty, mutta muuten aika ok tilanne. Enemmän ongelmana kova väsymys. Hyvä ratkaisu olisi varmaan lyhyempi työpäivä, esim. 6 h työtä/pv, mutta näin pienellä palkalla ei ole siihen mahdollisuutta, eikä osa-aikaeläkkeeseen ole myöskään mahdollisuutta. Eli aika rankalta tuntuu, kun työmatkoihinkin menee tunti suuntaansa, vaikka pidänkin työstäni.

      Kävin aikoinaan jossain ammatinvalintaneuvojalla, jonka olisi pitänyt auttaa mua miettimään mitä voisin opiskella ammatikseni, kun sairaus oli todettu. Hän suositteli mulle yliopisto-opintoja ja kyseli mistä olin lukiossa kiinnostunut... Mulla oli edellisistä sos.- & terv.opinnoista jo usempi tuhat e opintovelkaa ja sitten olisi pitänyt aloittaa taas pitkät opinnot. Ja kuka ne olisi rahoittanut? Opintotuki ei riittänyt edes vuokraan silloin. Ei mitään toivoa, että olisi jaksanut käydä opiskelujen ohessa vielä työssä.

      Harkitsin myös, että hakisin jotain osapäivätyötä ja nostaisin soviteltua työttömyyskorvausta, mutta ei oikein löytynyt sopivaa paikkaa. Kun ei terveillekään tahdo löytyä työtä, kaikkiin toimistohommiin on niin paljon hakijoita. Useita satoja parhaimmillaan yhteen paikkaan! Reumaatikolla muka jotain toivoa? Mehän ollaan työnantajan pahin painajainen.

      Myöskin työkaverit tykkäävät huonoa, jos joku on paljon pois. Paikasta riippuen tietenkin, mutta jos poissaolijan työt lankeaa muille ilman eri korvausta, niin kyllä saa tuntea vihaiset katseet selässään.

      • Jokueräs

        Minä olen tehnyt fiksun ratkaisun heti lukion jälkeen ja luin itseni DI:ksi. Ei sinällään tarvinnut reuman puhjettua miettiä ammattia uudelleen. Näissä hommissa tosin ongelma on stressi ja vastuu. Vaikka työ joustaa hyvin olon mukaan - istun päivästä noin puolet ja harvoin teen mitään fyysisesti raskasta ja ne raskaatkin tehtävät voi siirtää hyvälle päivälle. Olenkin muutamaan otteeseen miettinyt alan vaihtoa henkisesti helpompiin tehtäviin. Tosin moisen alan löytäminen on ollut melkoisen haastavaa.

        Laborantin tehtävät ovat usein sitä, mutta minulta puuttuu se vaadittava tarkkuus. Olen kesätöinäni tehnyt sitä ja huomannut useampaan otteeseen, miten paljon huolellisuus vaatii minulta.


    • reumariidu

      hei, kerrohan sitten kuin sun kävi" ? ootko ajatellut työkokeilua eri aloilla, tai keventää tunteja, ehkä 4 h. päivässä? jos pikä saikku uhkaa niin kyllähän ne mietti eri vaihtoehtoja sullekin, onko mahista päästä osatyökyv.eläkkeelle mene vaan työterveyshuoltoon jutteleen.

    • qhshjhg124

      Hey. Tuttuni on ollut metsillä töissä vaikka reuma

    • mitätästä

      Hei. Mitä kuuluu tänään sinulle?
      Löysitkö uuden ammatin ?
      Miten olette selvinnyt?
      Olen pian 50 v.
      Nykyinen työ ei sovi. Raskas.
      Moni paikka on rikki. Lisäksi on muita kroonisia sairauksia reuman lisäksi.
      Koulutus ei varmaa enää onnistu jo näiden vaivojen kipujen takia.
      Minulla on aika kova lääkitys reumaan.
      Ja voisi sanoa että voimia ei pahemmin ole.
      Mutta pitäisi tehdä jotain kuitenki.
      Tänä tilanne on kyllä aika tressaava -`` (
      Vuosia olen ollut täysi työkyvytön.
      Eläkettä joskus haettu.
      En tiedä tuleeko sitten joku työkokeilu.
      Selviäminen tulee varmaan olemaan vaikeaa.
      Eikä oikeata alaa edes tahdo mielee tulla.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe