Det har varit en livlig debatt på svenska yle om pölisens ovilja att tala svenska i Pargas. Borde inte vi svenskatalande ha rätt att få samhällstjänster på vårt modersmål ?Varför betraktas vi som besvärliga när vi vill ha helst en liten bråkdel av samma rättigheter som finskspråkiga betraktar som självklara.
Är vi svenskspråkiga bråkiga och besvärliga.
7
83
Vastaukset
- så är det
Jag har råkat ut för osaklig och nedlåtande behandling av polisen,när jag ville använda mitt modersmål som är svenska.
- besynnerligt
Varför skickar man en enspråkigt finsk polispatrull till Pargas ?
- prövat på
besynnerligt kirjoitti:
Varför skickar man en enspråkigt finsk polispatrull till Pargas ?
Man skall inte låta sig lockas att tala finska med polisen ,om det blir mera "papperskrig "så får man alla dokument på finska.
- framtiden+
prövat på kirjoitti:
Man skall inte låta sig lockas att tala finska med polisen ,om det blir mera "papperskrig "så får man alla dokument på finska.
Om vi alltid bara är "artiga "så får vi snart vara utan all svensk service.Myndigheterna meddelar helt kallt att vi ALLA behärskar finska.
- behärska <> förstå
framtiden+ kirjoitti:
Om vi alltid bara är "artiga "så får vi snart vara utan all svensk service.Myndigheterna meddelar helt kallt att vi ALLA behärskar finska.
Behärska och verkligen förstå är två skilda saker -- visst behärskar jag bägge språken och kan diskutera "kummalla vaan", men kommer det till viktiga mera invecklade diskussioner som inkluderar fackligt språk, så har jag en klar syn att på vilket språk jag vill ha den diskussionen...
Eller med vilket språk vill du diskutera med läkaren om behandlingen av din cancer? - patient333
behärska <> förstå kirjoitti:
Behärska och verkligen förstå är två skilda saker -- visst behärskar jag bägge språken och kan diskutera "kummalla vaan", men kommer det till viktiga mera invecklade diskussioner som inkluderar fackligt språk, så har jag en klar syn att på vilket språk jag vill ha den diskussionen...
Eller med vilket språk vill du diskutera med läkaren om behandlingen av din cancer?Vardagssaker klar väl det flesta av oss att sköta på finska,men viktiga frågor med myndigheter och läkare tex. dem vill man nog sköta på sitt modersmål.Det kan bli farliga missförstånd annars.
- strandbo
patient333 kirjoitti:
Vardagssaker klar väl det flesta av oss att sköta på finska,men viktiga frågor med myndigheter och läkare tex. dem vill man nog sköta på sitt modersmål.Det kan bli farliga missförstånd annars.
Med litet god vilja och sunt förnuft borde det gå att ordna servicen på svenskspråkiga orter.Om vi inte "gnäller "så tror ju myndigheterna att allt är bra.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086