turha ajatella..

moi
mä ihastuin fretteihin ja oon lukenu niistä paljon, mutta ainoo asia estää sen ja seon se että meillä on marsu ja jouluna tulee toinen :// Oon lukenu paljon että marsu voi stressata fretistä, mut entä jos fretti on mun huoneessa ja marsu mm.wc ?? (älkää kysykö miks se on siel) ? on meillä kyl 2koiraa ja kissa


turha varmaa haaveilla fretistä

22

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uneton.

      Fretit, kissat ja koirat tulevat ainakin yleensä toimeen keskenään, mitä nyt olen kuullut ja nähnyt. Tietysti aina parempi jos fretti ja vaikka koira tulevat taloon pentuina samaan aikaan, jolloin ne tottuvat paremmin toisiinsa. Tiedän kyllä useampiakin tyyppejä joilla fretti on tullut ennen tai jälkeen kissaa/koiraa, ja ne tulevat silti hyvin toimeen. :)
      Sen sijaan fretti ja marsu eivät tule toimeen. Vaikka marsu olisi toiseessa huoneessa, se haistaa fretin ja toistepäin. Marsulle se voi olla hyvin stressaavaa, jolloin riski esimerkiksi sydänkohtauksesta kasvaa.
      On hyvä muistaa, että fretti on kuitenkin lihansyöjä ja sen ajatusmailmassa marsu kuuluu ruokalistalle eikä leikkikaveriksi.

    • kasva kakara

      kakara, kasva viel pari vuotta (vähintään 5) ja kato jos sillo ees haluut enää frettiä. et tunnu tietävän freteistä mitään

      • Kyl mä tiän et oon nuori, mut mul on paljon eläimistä kokemusta.
        ajattelin vaan kysyä mitä mieltä te olette.
        Usko pois tiiän freteistä aika paljon.


      • embbu99 kirjoitti:

        Kyl mä tiän et oon nuori, mut mul on paljon eläimistä kokemusta.
        ajattelin vaan kysyä mitä mieltä te olette.
        Usko pois tiiän freteistä aika paljon.

        ja

        Moi ja thanks viesteistä :)
        Sain äiten paremmin innostuu fretti aiheesta ja se kyseli sen kavereilta,
        Meille on sit tulossa tossa toukokuus fretti ja kuulem saadaan viel opastusta,vaikka tiedetäänkin aika paljon (:


      • embbu99 kirjoitti:

        ja

        Moi ja thanks viesteistä :)
        Sain äiten paremmin innostuu fretti aiheesta ja se kyseli sen kavereilta,
        Meille on sit tulossa tossa toukokuus fretti ja kuulem saadaan viel opastusta,vaikka tiedetäänkin aika paljon (:

        eikä! ihan epäreiluu! :D minäkin haluisin ihan hirveesti fretin!


    • KenraaliFretti

      Olisin kiinnostunut kuulemaa, että mitä tiedät freteistä? Sulaa hulluutta edes ajatella ottavansa frettiä taloon, jossa asuu marsu ja sinne on tulossa toinen. En voi suvaita, että eläintä pidetään stressissä. >:l

      • kyl mä tien niist paljo... ja itse kasvattajalta olen kuullut että marsu ja fretti voi olla samassa talossa ..


      • joo o
        embbu99 kirjoitti:

        kyl mä tien niist paljo... ja itse kasvattajalta olen kuullut että marsu ja fretti voi olla samassa talossa ..

        jos tollasta tietoo antaa niin kasvattaja on suoraan sanottuna perseestä (:


      • uneton.
        embbu99 kirjoitti:

        kyl mä tien niist paljo... ja itse kasvattajalta olen kuullut että marsu ja fretti voi olla samassa talossa ..

        Mitäköhän sä tarkalleen ottaen tiiät ?
        Ja esim kuinka paljon oot freteistä opiskellu ?
        Muutaman päivä, viikon, kuukausia, useamman vuoden ?

        Se ei riitä että tiiät paljon, olennaista on MITÄ sä freteistä tiedät.


    • uneton.

      Oothan ottanut huomioon miten paljon fretti vie aikaa, ja miten paljon se eroaa esim marsuista ?
      Pentuna fretti puree paljon, yleensä enemmän jos sillä ei ole leikkikaveria.
      Fretti on utelias, ja sen kanssa on oltava hyvin varovainen. Vinkulelut, korvatulpat, kengän pohjat ja muut aiheuttavat helposti suolitukoksen.
      Lisäksi fretti menee kaikkiin koloihin mihin sen pää mahtuu. Se kaivautuu lakanoihin, kenkiin, sohvatyynyjen ALLE. Se menee siis lähes kaikkialle mitä löytää.
      Fretti tarvitsee paljon enemmän seuraa kuin marsu. Satunnainen rapsuttelu ei riitä. Fretin kanssa täytyy olla valmis leikkimään useita tunteja päivässä, siivoamaan vessat, ruokkia, vaihtaa vesi, leikata kynnet tarvittaessa jne. Lisäksi fretti ei koskaan opi täysin sisäsiistiksi. Ensimmäiset pari kuukautta fretin kanssa voi olla yhtä helvettiä. Fretti puree, paskoo lattialle, sotkee.
      Miten aijot taata fretille mahdollisimman hyvät elinolot? Fretti on lihansyöjä, vaikka sille on nappuloitakin. Monille freteille nappula ei kelpaa ollenkaan. Oletko miettinyt vaihtoehtoja, että joudut päivittäin sulattamaan ja pilkkomaan kaiken mailman kanankauloja, siipiä, sydämiä tms ?

      • juu oon ottanu huomioon :))


      • hyvä asia on tietenkin ottaa huomioon noi vastuutkin mutta pitää ajatella hyviäkin! esm. jos on tylsää fretti hoitaa! jos on suruja fretti piristää! jos on yksin fretti leikkii! ja kun fretti haluaa levätä voi ottaa päikkärit sen kanssa ja sitten taas leikkiä!


      • oikeestaa pari vuottakin voi olla, kun oon haaveillu fretistä, mutta hankinkin sillo marsu


      • mimosa.kokko kirjoitti:

        hyvä asia on tietenkin ottaa huomioon noi vastuutkin mutta pitää ajatella hyviäkin! esm. jos on tylsää fretti hoitaa! jos on suruja fretti piristää! jos on yksin fretti leikkii! ja kun fretti haluaa levätä voi ottaa päikkärit sen kanssa ja sitten taas leikkiä!

        jeb (:


    • lukisit ees vähän

      ÄLÄ ota frettiä marsun kanssa samaan talon

    • oletkos valmis ruokkimaan frettiä raakaruoalla ?
      ja muutenkin suosittelen odottamaan vielä muutaman vuoden.
      ja lisäksi, kasvattajat ei anna frettejä aivan helpolla ihan tuntemattomille.
      ja jos hankit fretin ( toivottavasti et vielä ) hanki se viralliselta , hyväksytyltä kasvattajalta.
      lisäksi odota ensin että muutat omaan kotiin ja koirat ja marsu jää vanhemmille.
      fretti voi myös tehdä tuhojaan ja niihin menee monia satoja euroja kuussa.
      muista myös että FRETIN PAIKKA EI OLE HÄKISSÄ !!!
      kannattaa käydä myös paikallisen harrastajan luona tutustumassa fretteihin , se voi muuttaa käsityksen freteistä

      katso myös suomen frettiliiton kotisivut !

      linkkejä;

      http://frettiliitto.fi/
      http://www.vs-fretit.fi
      http://www.pk-fretit.fi/
      http://posufretit.nettisivu.org/

      • kiitos tiedoista :))
        ja joo oon kyl valmistautunu tähän ruuat jne,
        kasvattaja on äiten tuttu ja tosi hyvä sellanen ja lupas antaa viel ohjeita ja voin mennä katsoon niitten frettejä ja tutuilla on.
        niih, mutta tarkotus on kun me muutetaan niin sil olis siel ihan oma huone, kun saisin kaksi huonetta niin sit se sais olla siel vapaana. ( muut eläimet ei olis lähellä)
        en oo viel frettiä hankkimassa, mutta me katotaan äiten kans sit vast toukokuussa.


    • olen itsekkin kiinostunut freteistä mutta onneksi koirat tulee ihan hyvin toimeen frettien kanssa. Mutta en usko jos esm. siellä wc.ssä on marsu niin se voisi olla haitaksi samalla kun toisessa huoneessa on fretti :)

      • aih :) ja joo suuniteltiinkin nyt, kun sain äiten innostuu aiheesta niin et me muutetaan tos enskesänä omakotitaloon ja mul olis ylhääl 2 huonetta niin se sais olla siel vapaana sit ja marsu(t) olis ihan muualla muutenkin...


    • pelokas jyrsijä

      Fretit ovat ihania eläimiä, mutta kannattaa oikeasti olla varovainen marsujen kanssa. En usko, että frettisi ja marsusi tulevat keskenään toimeen. Olen kuullut tapauksesta, jossa fretti ja pupu olivat samassa talossa, mutta eri huoneissa, eikä se oikein toiminut. Fretti on nopea, vilkas ja ovela eläin, se kärkkyy ovea siltä varalta, että se jäisi auki. Varsinkin kun se haistaa jyrsijän toisessa huoneessa. Tässä tapauksessa haavereilta kuitenkin vältyttiin, kun pupu muutti pois toisen omistajansa kanssa talosta. Monesti fretti kuitenkin pääsi luikahtamaan huoneeseen ja oli yrittänyt syödä kaltereita ja päästä pupun luokse häkin lävitse. Kerran oli "läheltä piti"-tilannekkin, pupu parka juoksi ympäri taloa frettiä karkuun, mutta kaikki päätyi onneksi hyvin omistajien nopeiden refleksien takia.

      Marsujesikin mielenterveyden kannalta, toivon että harkitset asiaa! Voi olla, että tuo järjestely toimiikin (esim. tiedän talouden, jossa chincilla ja fretti), mutta kunhan et tuota turhaa kärsimystä eläimillesi stressillä. Keskustele vielä äitisi kanssa kunnolla järjestelyistä (missä mikäkin eläimet olisivat) ja miten talo turvataan tapaturmien välttämiseksi.

      Kaikkea hyvää sinulle ja frettikuumeellesi.

    • harkitkaa vielä

      Miksi pitää olla marsu(t) ja fretti samaan aikaan. Etkö osaa päättää kummasta pidät enemmän? Jos haluat oikeasti fretin, niin malttaisit odottaa kunhan marsuista aika jättää tai etsi sille(niille) uudet kodit. Olen tutulta kuullut eläinhoitolassa sattuneesta tapaturmasta, jossa häkissä olleesta kanista tuli eri huoneessa asustaneen fretin välipala. Haluatko ottaa riskin ja turhaan mahdollisesti stressata eläimiä? Fretissä on erittäin voimakas pedon tuoksu ja monella on myös kova saalistusvietti tallella.

      Ymmärtäähän äitisi, ettei fretti ole häkkieläin ja tarvitsee paljon virikkeitä tilaa? Yhdessä huoneessa pitäminen ei mielestäni ole riittävää. Onko myös kunnollista fretin ruokaa myyvät yritykset tiedossa ja löytyykö lähistöltä pätevää eläinlääkäriä? Ja oletko valmis syöttämään fretille myös raakaruokaa (myös kanit, hiiret, marsut, tiput)?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe