Hei!
Pohdin parhaillaan asuntosäästäjäksi ryhtymistä. Tällä hetkellä en voi vielä säästää massiivisia summia opiskelun ohessa, mutta iän takia olen miettinyt ASP eli asuntosäästöpalkkio-tilin avaamista. Muistelen kuitenkin, että ASP-systeemistä esitettiin muutamia vuosia sitten kriittisiä puheenvuoroja. Mihinköhän ne silloin liittyivät? Kyseessä saattoi olla ASP:in silloinen neliökattohinta...?
Olisi tosi mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksia ja näkemyksiä ASP:sta. Miten systeemi on toiminut ja onko ASP niin hyvä vaihtoehto kuin pankit mainostavat?
t.Stytti
Kokemuksia ASP:tilistä?
4
678
Vastaukset
- kerran
Minulla oli asp- säästötili ja otin asp- lainankin siten, että osa omia säästöjä ja loput asp-:ia. Itse olin ihan tyytyväinen, aikaahan siitä on jo 9v ja asuntojen hinnat olivat ihan pohjalla.
Mitään negatiivistä ei ainakaan itselläni ollut, päinvastoin, vapauduin leimaverosta, lainankorko oli silloin halvempi kuin jos olisin ottanut tavallisen lainan. Maksoin kuitenkin lainan pois etuajassa, kun siihen oli mahdollisuus, siinäkään ei ollut mitään ongelmia, eikä lisäkuluja tms. tullut, ilmoitin vain, että seuraava lyhennys on sitten xxxx mk... - erkinpoika
Ostin vähän aikaa sitten asunnon. Otin kaksi lainaa. Tavallisen ja Aspin (jotain 55% ja 45%). Meinaan maksaa tavallisen pois aikaisemmin, niin jää aspi turva vielä voimaan. Rahaa oli ehtinyt aspiin omale tilille säästää sen verran ettei tarvinut takaajia. Parempi tapaha ntuo on kuin, että ei ole aspia. Jos korot menee yli 4,5, niin valtio tukee 70% eli mun tapauksessa jotain 35% (jos olen lyhentänyt lainoja samanverran).
- Mikko
Soittelin pankkiin tänään ja kyselin, että kannattaako ASP verrattuna siihen, että muuten vaan säästelee rahaa. Tulimme siihen tulokseen, että ei kannata.
- Stytti
Kiitos Mikko viestistäsi.
Vähän jäi hämäräksi tuo, miksi ASP ei kannattanut tavalliseen säästämiseen verrattuna. Olisi siis kiva kuulla, millä perusteilla päädyitte tulokseen, jotta voin pohtia omaa tilannettani tarkemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1492489Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot97999- 64871
- 60753
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273691Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18677Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85670Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202648Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap21637