Koskahan kirkon risteykseen saadaan aikaan kiertoliittymä. Nykyiset liikennevalot eivät ole enää nykyaikaa tuossa paikassa. Kangasala on kehittynyt jo sen verran, ettei liikennevaloja tarvita enää osoittamaan kaupunkimaisuutta. Liikkeellelähdöt ja kiihdytykset aiheuttavat tarpeetonta melusaastetta ja energian tuhlausta. Liikenne seisoo minuutti tolkulla valoissa aivan turhaan. Kiertoliittymän välityskyky olisi huomattavasti sujuvampaa kuin ylipitkät liikennevalot.
Kevyttä liikennettäkään ei ole sen enempää kuin linja-autoaseman ympyrässä.
Tila- ja maakysymykset ovat varmaan ratkaistavissa.
Uusi liikenneympyrä keskustaan
22
360
Vastaukset
- Autoileva Naisihmine
Ei niitä nykyisiäkään liikenneympyröitä osata käyttää.
Suurin osa autoilijoista ei ymmärrä sellaista fysiikan lakia että hiukan liikkeessä oleva auto on paljon helpompi kiihdyttää haluttun ajonopeuteen kuin täysin pysähtynyt..
Siihen ympyrän menoaukolle pysähdytään odottelemaan muita kulkijoita. Ja kyllähän sieltä aika pian yleensä joku väistettävä tuleekin, jos siihen jää vartoilemaan.
Sekaan vaan, vaikkei seisokaan! - Sujuvuutta lisää
Liikenneympäristön parannukset on tarkoitettu lähinnä normaali liikenteelle ja tienkäyttäjille. Aina on tumpuloita, jotka eivät osaa missään tilanteessa toimia oikein. Ei kehitystä voi lopettaa sillä perusteella, että ihmiset eivät osaa kulkea sääntöjen mukaan. Kuljettajien taso kertoo aika paljon niistä opeista, joita he ovat ajamista varten saaneet. Eli katseet kääntyvät autokoulujen suuntaan. Jos Kangasalla ei osata ajaa liikenneympyröissä, niin opetus on ollut aika kehnoa. Ympyröitä on sen verran monta, että luulisi tyhmemmänkin väkisin oppivan. Liikennevaloistakaan ei muuten punaisella mennä vaikka kuinka seisoisi.
- Autoileva Naisihmine
Minun mielestä ei voi syyttää pelkkiä autokouluja.
Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät yhtään tiedä, mitä pitää tehdä autolle äkkitilanteessa.
Nuoremmille kuljettajille on kyllä liukasradat ym parannukset saatu vuosien saatossa, mutta ne eivät pelasta sitä tilannetta että ihminen vuodesta toiseen junnaa autollaan vain tuttuja reittejä tasavauhdilla ja ainoa ajatus päässä on "Hui, kamala! Pääsenköhän perille ilman kommelluksia?"
Ajamista pitää koko ajan harjoitella tai se taito ruostuu. Ihan sama montako kurssia ottaa autokoulussa, jos ei koskaan kokeile turvallisessa paikassa autonsa käyttäytymistä erilaisissa tilanteissa.
En minäkään tykkää ajaa suurissa kaupungeissa ruuhka-aikana, mutta välillä menen sinne ettei kynnys kasva liian korkeaksi ja taidot unohdu. Tai samaten pimeällä ajamisesta en tykkää, mutta kukas sitä mun autoa ajaisi jos en itse?
Kaikki vaan rohkeasti jollekin marketin parkkipaikalle sunnuntai-aamna kokeilemaan auton käyttäytymistä ja mm liikkeelle lähtöä paikaltaan/pienestä vauhdista.
Ihminen oppii ajamaan vain tekemällä tarpeeksi toistoja. Ja erilaisia toistoja. - Fiksumpi
Sellaisen ihmisen, joka ei tiedä mitä auton kanssa eri liikennetilanteissa pitää tehdä, ei pidä lähteä liikenteeseen ollenkaan. Jos ajotaito on tuolla tasolla, sitä voi parantaa esim. autokolujen järjestämillä lisäkursseilla. Ongelmana on vain se, että juuri nämä eniten oppia tarvitsevat eivät tule kursseille.
Liikenteessä on kuitenkin monentasoisia kuskeja ja kaikilla on oikeus (ainakin pitäisi olla) liikkua siellä. Fiksu kuljettaja joustaa ja ottaa huomioon hitaammatkin kulkijat antaen heille tarvittaessa aikaa ilman noitumista. - Autoileva Naisihmine
Joo, mutta fiksu kuski myös katsoo välillä sinne taustapeiliin ja arvioi senkin, onko hän tientukkona. Jos on, niin on kohteliasta päästää ihmiset ohi, ettei tule turhia ohituksia ja ärtymisiä.
Näin itse tein aikanani kun ajoin paljon maantieajoa ja talviliukkailla hirvitti ajaa edes sitä sallittua 80 km/h.
Samaten välillä -joskin harvoin- ajan työkonetta. Tapanani on antaa tietä, koska mikään ei ole niin raivostuttavaa kun on kiire ja joku valtaa itsekkäästi koko tien. - jalan kulkeva
En kaipaa yhtään ainutta ympyrää enää lisää, että on edes joku paikka jossakin missä ei tarvitse pelätä että ajetaan päälle kun olen ylittämässä suojatietä.
Tänä syksynä olin Lidlin kulmilla kun seisoin suojatien alussa ja katselin koska pääsisi tien yli. Seuraava auto joka lähestyi, alkoi hidastamaan ja luulin että kuski tekee sen sen takia että minä pääsen yli. Lähdin sitten reippaasti kävelemään suojatien yli, ja mitä tekee kuski: SOITTAA TORVEA! Sain sentään juostua alta pois.
Ilmeisesti oli sitten hidastanut sitä ympyrää varten, ei suojatien ylittäjää, eli minua.
Kerran olin puolestaan Suoramalla suojatien alussa ja näin auton tulevan, jolloin jäin seisomaan ja käänsin selkänikin sinne tiellepäin että kuski näkisin että EN aion ylittää tietä. Hänpä jysäyttikin autonsa siihen paikkaan ja jäi oikein mielenosoituksellisesti odottamaan että marssin sen tien yli, halusin tai en.
Pikonlinnassa puolestaan on ollut tilanne jossa olin ylittämässä tietä, en suojatietä pitkin koska eihän täällä semmoisia ole, kun ketään ei näkynyt olevan tulossa missään. Vaan mutkan takaapa syöksähtikin kuuraketin lailla joku ameriikan kaara ja tämän kuski sitten huudatti minulle torvea perääni kun juoksin loppumatkan tien yli.
Jos käytäntö Kangasalalla on se että kuuluu mennä täysin autoilijoiden sen hetkisten mielenoikkujen mukaan, niin pliis, antakaa edes yhden risteyksen olla rauhassa liikennevaloin ohjattu risteys että edes jossakin kohdassa jalankulkijallakin on kerrankin jotain oikeuksia ja TURVAA!- jalan kulkeva
PS. Tuntemani ihmisen päälle ajoi auto kolmion takaa liikenneympyrässä kun hän oli ylittämässä suojatietä. Tämä ei tapahtunut Kangasalalla, mutta ilmeisesti nämä liikenneympyrät ovat paikkoja joissa on henki höllässä.
- Autolla mennään
jalan kulkeva kirjoitti:
PS. Tuntemani ihmisen päälle ajoi auto kolmion takaa liikenneympyrässä kun hän oli ylittämässä suojatietä. Tämä ei tapahtunut Kangasalalla, mutta ilmeisesti nämä liikenneympyrät ovat paikkoja joissa on henki höllässä.
Jalankulkija, joka pitää kiinni oikeudestaan mennä ensin, on varsin tyhmä. Aina pitää katsoa tilanne ensin ja sitten vasta rynniä suojatielle. Auto on aina vahvempi.
Suomalaisessa liikenteessä on vain oikeuksia, ei lainkaan velvollisuuksia. Sen kun ottaa huomioon liikkuessaan, niin osaa varoa ja säästyy monelta murheelta. - jalan kulkeva
Autolla mennään kirjoitti:
Jalankulkija, joka pitää kiinni oikeudestaan mennä ensin, on varsin tyhmä. Aina pitää katsoa tilanne ensin ja sitten vasta rynniä suojatielle. Auto on aina vahvempi.
Suomalaisessa liikenteessä on vain oikeuksia, ei lainkaan velvollisuuksia. Sen kun ottaa huomioon liikkuessaan, niin osaa varoa ja säästyy monelta murheelta.Jaaha. Kerropas sitten että miten kehitän sellaisen telepaattisen kyvyn, että kun kuski hidastaa(!!!) lähestyessään, tajuan että hän ei hidasta sitä varten että aikoo päästää ihmisiä suojatien yli?
Oli meinaan jonkin aikaa tuon Lidlin kulman kokemuksen jälkeen Kangasalan Sanomissa yleisönosastokirjoitus jossa joku mies totesi että autoilijoiden pitää päästää ihmisiä kulkemaan suojatien yli liikenneympyröissä. En muista miehen nimeä enkä titteliä, mutta tuntui olevan jostakin jotain tietävä tyyppi.
Minä en ole koskaan RYNNINYT suojatielle. Rauhallisesti olen sinne mennyt, mutta jos hidastava kuski päättääkin simpsalapimpsala päässään että enpä päästäkään tuota ihmisraiskaa tien yli, niin kyllähän siinä juoksuksi saa pistää suojatien puolivälissä kun torvi raikaa.
Olen tosin päättänyt että en mene tien yli enää ollenkaan kuin muiden ihmisten perässä (tuskinpa sentään kukaan kuski meinaa tappaa samantien useita ihmisiä?) tai kun ketään ei takuulla näy missään. Jälkimmäinen on vaikeaa kun on mutkista ja ympyröistä kyse, kun ei niiden taakse näe.
Onkohan sinne ympyrän sisälle ihan pakko alkaa kaikenlaista kasvillisuutta keräämään... Kun joissakin ympyröissä taitaa rehottaa melkonen viidakko? - jalan kulkeva
jalan kulkeva kirjoitti:
Jaaha. Kerropas sitten että miten kehitän sellaisen telepaattisen kyvyn, että kun kuski hidastaa(!!!) lähestyessään, tajuan että hän ei hidasta sitä varten että aikoo päästää ihmisiä suojatien yli?
Oli meinaan jonkin aikaa tuon Lidlin kulman kokemuksen jälkeen Kangasalan Sanomissa yleisönosastokirjoitus jossa joku mies totesi että autoilijoiden pitää päästää ihmisiä kulkemaan suojatien yli liikenneympyröissä. En muista miehen nimeä enkä titteliä, mutta tuntui olevan jostakin jotain tietävä tyyppi.
Minä en ole koskaan RYNNINYT suojatielle. Rauhallisesti olen sinne mennyt, mutta jos hidastava kuski päättääkin simpsalapimpsala päässään että enpä päästäkään tuota ihmisraiskaa tien yli, niin kyllähän siinä juoksuksi saa pistää suojatien puolivälissä kun torvi raikaa.
Olen tosin päättänyt että en mene tien yli enää ollenkaan kuin muiden ihmisten perässä (tuskinpa sentään kukaan kuski meinaa tappaa samantien useita ihmisiä?) tai kun ketään ei takuulla näy missään. Jälkimmäinen on vaikeaa kun on mutkista ja ympyröistä kyse, kun ei niiden taakse näe.
Onkohan sinne ympyrän sisälle ihan pakko alkaa kaikenlaista kasvillisuutta keräämään... Kun joissakin ympyröissä taitaa rehottaa melkonen viidakko?Ai niin joo... taisi olla semmoinenkin lainkohta jonka mukaan jos ihminen on jo ehtinyt suojatielle (enkä edelleenkään tarkoita mitään yllätysatakkia, vaan sitä että sinne rauhallisesti menee hyvissä ajoin!), hänet on päästettävä tien yli. Tiehän voi olla vaikka liukas ja jos pakottaa kaasua polkaisten ja torvet soiden ihmisen laittamaan juoksuksi siellä keskellä tietä, voi raatojakin tulla.
Silloin kun suojatiellä on koroke puolivälissä, riittää että päästää jalankulkijan kulkemaan kynnykselle.
Tämmöisiä muistelisin aikoinaan jossain opetetun.
- En minä aio hengenmenetyksen uhalla pitää väkisin oikeuksistani kiinni, toteanpahan vain että autoilla ajelee myös idiootteja ja lakien kunnioitus taitaa olla vähän niin ja näin.
- Autoileva Naisihmine
Kyllä sitä järkeä voi puolin ja toisin käyttää ja seurata liikennettä oli sitten autossa sisällä tai sen ulkopuolella.
Minä ainakin päästän ihmisiä usein tien yli, mutta valitettavan monet ihmiset eivät seuraa yhtään liikennettä. Kun hidastaa hyvissä ajoin vauhtia ja näyttää kädellä "ole hyvä" niin siinä vain toljaillaan ja katsellaan mihin sattuu ja lähdetään sitten ylittämään kun olen jo kyllästynyt odotteluun ja aion jatkaa matkaani.
Pienet lapset tosin osaavat aika hyvin tienylitykset. Luulen että tilanne on sen verran jännä että ovat sen takia skarppina.
Jalankulkijat ovat yllättävän epäloogisia liikkuessaan autojen seassa. Lähdetään peruuttavan auton takaa kulkemaan, vaikka samalla vaivalla voisi kiertää nokan kautta ja hortoillaan miten sattuu. Ja pimeällä usein ilman heijastimia. - Fiksumpi
"Tua taas tulee joku s..tanan kohjo ja mun pitäs mennä tosta suajatiätä pitkin yli. No meemmää kun kerran saa mennä".
"Mitäs tää h..vetin ämmä tossa koikkelehtii ja meinaa juasta suaraan alle. Kyä on tyhmä".
Tuttuja ajatuksia niin tien reunasta, kuin ratin takaakin.
Älkää olko vihollisia toisillenne. - Autoileva Naisihmine
Hih! Juuri näin.
Kerran näytin yhdelle pönäkälle turkiksiin pukeutuneelle ämmälle keskisormea kun meinasi ajaa varpaille. Tuli varmaan kaheksaakymppiä vaikka siinä on viidenkympin rajoitus ja jyrkkä mutka. Hyvä etten heittänyt kivellä perään.. Itse haluaisin uuden liikenneympyrän kunnan talon ja Nordean risteykseen. Liikenne sujuisi paljon paremmin ja olisi turvallisempaa myös jalankulkijoille. Se hidastaisi myös pakosti autojen vauhtia. Kunnan talon lähellä on paljon suojateitä ja siinä mennään moneen suuntaan (joka suunnasta voi kääntyä oikealle ja vasemmalle sekä mennä vielä suoraankin). Jonoja syntyy ja varsinkin nyt talvella risteyksessä olevien lumikasojen takaa on vaikea nähdä liikennettä.
Toinen aivan surkea risteys on Myllystenpohjantieltä kun käännytään uimahallille. Miksi uimahallilta tulijoilla ei voi olla kolmiota? Usein olisi kolissut myös (jos olisin noudattanut etuajo-oikeuttani) Myllystenpohjantien seuraavassa risteyksessä eli kun kääntyy kampaamolta ja kelalta päin Myllystenpohjantielle, niin kääntyjillä on etuajo-oikeus, mutta usein Myllystenpohjantietä pitkin ajavat posottavat vaan suoraan kohti Tamperetta.- auraajille tiedoksi!
Olen aivan samaa mieltä "tiukkapipo75" nimimerkinkanssa kunnanviraston kulmalla olevan risteyksen vaarallisuudesta. Talvella vielä hankalampi, koska ihanat auraajat kasaavat lumet jatkuvasti siihen risteyksen kulmaan, jolloin vasemmalle kääntyvä ei näe yhtään Huutijärveltä päin tulijoita ... ja sieltä tullaan monesti lujaa (vaikka keskustassa on 40 km/h nopeusrajoitus).
- A. Ura
Keskustan liikennevaloissa joissa tulin Mäntyveräjästä päin ja tarkoitukseni oli ylittää suojatie kävelläkseni kohti poliisia, postia jne. oli jätetty lumivalli eteen niin että jouduin koukkaamaan keskelle ajotietä autojen sekaan päästäkseni suojatielle.
Että on tosiaan siinä aurauksessa parantamisen varaa! Liikenneympyröistä niinkään väliä.
- Ammattitaitoinen
Jostain syystä auraushommat annetaan näille tumpuloille, joilla ei ole yhtään pelisilmää tai halua edistää millään lailla liikenneturvallisuutta. Risteyksiin kasataan korkeat näköesteet aivan kuin piruuttaan. Ammattimies osaa kyllä jättää penkat niin matalaksi, ettei ne jää näköesteeksi. Yksi merkittävä syy tähän hutilointiin on huono valvonta. Aurauksen tilaajaa ei tunnu kiinnostavan yhtään työn jälki, riittää kunhan auraus jotenkin huitaistaan. Ruutanantien päässä jalkakäytävällä liikennevaloissa on selkeä esimerkki siitä, kuinka osaamattomissa käsissä aurauskalusto on. Tarjouskilpailussa voisi edes hieman edellyttää ammattitaitoa. Veikkaanpa silti, ettei kyseiset auraajat olleet edes hinnaltaan edullisimmat. Hyvävelijärjestelmä tuntuu purevan joka asiassa.
- Kiitos ja kumarrus
No nyt se on totta! Liikennevalot on korvattu kiertoliittymällä ja liikenne sujuu. Hienoa, että päättäjätkin lukevat Suomi 24:jää ja ottavat ideoita vastaan, (vai keksivätköhän ihan itse).
- poissaoleva.
Ai sujuu vai? Onkos ne asfalttiin järsityt kohdat jo korjattu, missä lähipäivinä autot ovat joutuneet hidastamaan "kynnyksellä" mennen, tullen?
- Malttia
poissaoleva. kirjoitti:
Ai sujuu vai? Onkos ne asfalttiin järsityt kohdat jo korjattu, missä lähipäivinä autot ovat joutuneet hidastamaan "kynnyksellä" mennen, tullen?
Ne kynnykset voisivat jäädä pysyväksi, että pysyisivät nopeudet kohtuuden rajoissa.
Sujuvuus ei tarkoita kaahaamista hidastamatta. - poissaoleva.
Malttia kirjoitti:
Ne kynnykset voisivat jäädä pysyväksi, että pysyisivät nopeudet kohtuuden rajoissa.
Sujuvuus ei tarkoita kaahaamista hidastamatta.Aika hurjapää saa olla joka alkaa liikenneympyrässä kaahaamaan. "Kahdella vanteella..."
- sujuvuutta
Kiertoliittymään tullessa jotkut valitettavasti kaahailee, eikä ympyrässä jo ajava voi tietää, pysähtyykö kaahailija vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812627
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2492146- 431922
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408