Kiinasta Suomeen, pelottaa...

zhong guo ren

Olen asunut Kiinassa varsin lyhyen aikaa, vain kolme vuotta, mutta kyselen teidän muiden kokemuksia.

En haluaisi palata Suomeen, mutta on pakko :( Miten tämä ulkomailla asuminen onkaan avartanut ja miten erilaiselta Suomi näyttää täältä kaukaa katsottuna!

Lento takaisin on alle kuukauden päästä ja ahdistus on suuri. Miten te selvisitte suomalaisten tylyydestä ja kateudesta. Ilmeisesti ei kannata kenellekään mainita, että on asunut ulkomailla?

Työt naisvaltaisessa työpaikassa alkavat tammikuun alussa. Millä tavalla Suomesta kannattaa puhua ja suositteletteko olemaan hiljaa rakkaudesta Kiinaan?

245

4036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne____

      Sanoisin että vika ei ole Suomalaisissa vaan sinussa. Kateutta ja tylyyttä löytyy ympäri maapallon, jos sinusta tuntuu että sitä on Suomessa enemmän kuin muualla, pitäisi ehkä katsoa peiliin. Jo tämän postauksen perusteella suhtautuisin sinuun jokseenkin tylysti ja syy ei ole suinkaan se, että olet asunut ulkomailla, pidät Kiinasta tai olisin joteenkin kateellinen. Syy on yksinkertaisesti asenteessasi ja suhtautumisessasi muihin ihmisiin.

      Ai niin, olen itse asunut kymmenisen vuotta Jenkkilässä jossa kulttuuri on hyvin erilainen kuin Suomessa, kaikesta television, leffojen sun muiden vaikutuksesta huolimatta, samoja yhtä tylyjä ja kateellisia ihmisiä sielläkin oli, kuten myös mukavia avoimia ja anteliaita. Asioiden ilmaisutapa vain oli eri, ja ennen syvempää tutustumista johtopäätökset usein vääriä, kun pintaa vähän rapsutti, niin samoja ihmisiä sieltä löytyi kuin Suomestakin.

      • Janne____

        Lisättäköön vielä, että jos itse puhuisin kuinka pelottaa muuttaa Kiinaan, maahan joka on täynnä inhottavia, huijaavia keltaisia miehiä niin minua syytettäisiin ihan ansaitusti rasistiksi. Sinun tapauksessasi muutama vuosi ulkomailla näyttää tehneen sinusta rasistin Suomalaisia kohtaan. Yleistäminen on typerysten touhua, kohdistuu se sitten omaan synnyinmaahasi tai ulkomaailmaan.


      • Zhong guo ren
        Janne____ kirjoitti:

        Lisättäköön vielä, että jos itse puhuisin kuinka pelottaa muuttaa Kiinaan, maahan joka on täynnä inhottavia, huijaavia keltaisia miehiä niin minua syytettäisiin ihan ansaitusti rasistiksi. Sinun tapauksessasi muutama vuosi ulkomailla näyttää tehneen sinusta rasistin Suomalaisia kohtaan. Yleistäminen on typerysten touhua, kohdistuu se sitten omaan synnyinmaahasi tai ulkomaailmaan.

        Eli toisin sanoen pysyn siis hiljaa.

        Oletko lukenut erilaisista vaiheista, joita expatit käyvät läpi?


      • Janne____
        Zhong guo ren kirjoitti:

        Eli toisin sanoen pysyn siis hiljaa.

        Oletko lukenut erilaisista vaiheista, joita expatit käyvät läpi?

        Ongelma on monesti se, että Suomen kulttuuri on muuttunut poissaolon aikana vieraaksi. Eri maissa eri asiat tulkitaan töykeiksi ja loukkaaviksi. Siinä missä esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa itse asuin, kontaktia otetaan ventovieraisiin aivan toisella tavalla kuin Suomessa. Suomessa taas voidaan kokea töykeänä jonkun ventovieraan tunkeutuessa bussissa viereen ja alkaessa selittää itsestään. Kyse ei ole siitä että jompi kumpi olisi lähtökohtaisesti toista töykeämpi, kyse on vain kulttuurieroista ja siitä mitä kyseisessä kulttuurissa pidetään töykeänä ja mitä ei.

        Metsään mennään siinä vaiheessa kuin näitä kulttuurueroja ruvetaan yleistämään ihmisiin. Se johtaa helposti siihen että rupeat myös käyttäytymään eritavalla heitä kohtaan, entisestään pahentaen sopeutumisongelmia. Kuten varmaan ensimmäisestä vastauksesta huomasitkin, ihmiset reagoivat agressiivisesti jos he tuntevat itseään arvosteltavan. Vaikka tietoisesti et ilmaisisikaan pitäväsi ihmistä tylynä, ihmiset yleensä aistivat sen käytöksestäsi ja reagoivat siihen.

        Mikä siis avuksi? Avoinmieli, älä lähtökohtaisesti oleta ihmisistä pahinta. Joillekkin persoonallisuustyypeille eri kulttuurit sopivat paremmin kuin toiset, mutta tärkeää on ymmärtää näitä kulttuureja ja sitäkautta rakentaa ihmissuhteita. Suomalainen kulttuuri on monesti pidättyväistä ja sulkeutuneempaa kuin muiden maiden, mutta kyllä täältä siitä huolimatta löytyy avoimia ja itseään ilmaisevia ihmisiä.


      • ffgfgdf
        Janne____ kirjoitti:

        Ongelma on monesti se, että Suomen kulttuuri on muuttunut poissaolon aikana vieraaksi. Eri maissa eri asiat tulkitaan töykeiksi ja loukkaaviksi. Siinä missä esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa itse asuin, kontaktia otetaan ventovieraisiin aivan toisella tavalla kuin Suomessa. Suomessa taas voidaan kokea töykeänä jonkun ventovieraan tunkeutuessa bussissa viereen ja alkaessa selittää itsestään. Kyse ei ole siitä että jompi kumpi olisi lähtökohtaisesti toista töykeämpi, kyse on vain kulttuurieroista ja siitä mitä kyseisessä kulttuurissa pidetään töykeänä ja mitä ei.

        Metsään mennään siinä vaiheessa kuin näitä kulttuurueroja ruvetaan yleistämään ihmisiin. Se johtaa helposti siihen että rupeat myös käyttäytymään eritavalla heitä kohtaan, entisestään pahentaen sopeutumisongelmia. Kuten varmaan ensimmäisestä vastauksesta huomasitkin, ihmiset reagoivat agressiivisesti jos he tuntevat itseään arvosteltavan. Vaikka tietoisesti et ilmaisisikaan pitäväsi ihmistä tylynä, ihmiset yleensä aistivat sen käytöksestäsi ja reagoivat siihen.

        Mikä siis avuksi? Avoinmieli, älä lähtökohtaisesti oleta ihmisistä pahinta. Joillekkin persoonallisuustyypeille eri kulttuurit sopivat paremmin kuin toiset, mutta tärkeää on ymmärtää näitä kulttuureja ja sitäkautta rakentaa ihmissuhteita. Suomalainen kulttuuri on monesti pidättyväistä ja sulkeutuneempaa kuin muiden maiden, mutta kyllä täältä siitä huolimatta löytyy avoimia ja itseään ilmaisevia ihmisiä.

        HYviä neuvoja, mielestäni.

        Asuin yli kaksikymmentä vuotta Australiassa, nyt onnellisesti Suomessa jonkin aikaa. Kyllä ihmiset ovat olleet kiinnostuneita Australiasta, ja varsinkin siitä, miksi palasin. Olihan sekin ihan hieno maa, upea kokemus. Meni tosiaan yli 15 vuotta, ennen kuin aloin arvostaa suomalaisuutta(ni). Tänne paluu oli jonkinlaisen muutoksen tulos. Tarvitsein nuo vuodet ulkomailla tajutakseni, miten suomalainen olen. Nautin kävelystä kaduilla ja kaupoissa sulautuen muuhun joukkoon. Olen samannäköinen kuin muut, puhun samaa kieltä, olen samantapainen reagoinniltani. Se tuntuu hyvältä.

        Jos katselisin ihmisiä nokkaani pitkin ja venyttelisin muka reteesti, että "siellä Australiassa oli näin ja noin", kai minua karsastettaisiin ja takanapäin naurettaisiin. Sen sijaan, kun olen nauttinut SUomesta ja kertonut muillekin, mistä kaikesta pidän täällä, Australiaa haukkumatta, sitä on kuunneltu kiinnostuneena.

        Minulle pois muutto ja paluu olivat osia prosessista, joka edelleen jatkuu. Olen monta kokemusta rikkaampi nyt. Ei se tee minusta parempaa kuin muut suomalaiset. Aika monet nykyään matkustelevat, opiskelevat ja asuvat muissa maissa. Netti on laajentanut maailmaa. Nyky-Suomi on hyvin erilainen kuin 90-luvun Suomi. Kolme vuotta on niin lyhyt aika, että et ehkä vielä ole osannut kehittää paljon perspektiiviä, mutta ehkä sieltä matkalta jotain jäi mieleen, jos vain hoitelet asenteesi kuntoon.


      • sigtuna1

        Kyllä se on totta että Suomeen palaajalta vaaditaan rohkeutta, sim. työpaikalla puhua siitä että, olen asunut ulkomailla sen ja sen aikaa. Itse asuin 30vuotta Ruotsissa. Sinä aikana Suomi oli kokenut suuren muutoksen. Jopa se että menin virastoihin asioitteni kanssa, pohdin että ymärtääköhä ne minua, osaanko esitää asin niinkuin suomalaiset ovat tottuneet. Sitten menin töihin, aluksi oli aivan jännää nähdä kuinka täällä työkaverit puhuttelevat toisijaan. Minä tein suuren virheen kun puhuin kaikelaista ja kerroin kuinka me tämän ja tämän asian teimme ruotsissa näin. Jopa se kuinka töykeästi täällä puhutellan työkavereita, oli shokki itselleni. Myös se että, täällä ei ole rento ilmapiiri töissä. Puhumattakaan että, täällä kehutaisiin tai kiitettäisiin toisen tekemisiä. MUtta se on varma että, Suomalaiset ovat kateelisia kun on asunnut ulkomailla. Aivan kuin he eivät haluaisi kuulla että, joku on asunnut ulkomailla. ainakin näin pienellä paikkakunnalla. kyllä ulkomailla asuminen avartaa näkemystä, ja suhtautumista toisiin kanssa ihmisiin. Joskus tuntuu että, suomi on 10v jälessä momissa asioissa. Nyt olen asunut täällä jo 8vuotta.Kyllä kaipaan ruotsiin ja monija asioita siellä ja sitä ystävällistä ilmapiiriä.


      • Kauan maailmalla
        Janne____ kirjoitti:

        Lisättäköön vielä, että jos itse puhuisin kuinka pelottaa muuttaa Kiinaan, maahan joka on täynnä inhottavia, huijaavia keltaisia miehiä niin minua syytettäisiin ihan ansaitusti rasistiksi. Sinun tapauksessasi muutama vuosi ulkomailla näyttää tehneen sinusta rasistin Suomalaisia kohtaan. Yleistäminen on typerysten touhua, kohdistuu se sitten omaan synnyinmaahasi tai ulkomaailmaan.

        asuneena ja yhä asuvana alkaa olla kohta vaikeaa keksiä mitään positiivista Suomesta ja suomalaisista. Oikeat ystävät ovat ja pysyvät mutta yleinen suhtautuminen on kateuden värittämää. Varsinkin kun täällä on ollut nohevalla mahdollisuus menestyä taloudellisesti. Kateuden, sekä piilevän että avoimen huomaa joka kerta lomilla Suomessa käydessään. Jopa siitä että arvoauton kylkiä näytetään kolhittavan parkkipaikoilla tahallisesti. Siitähän katkera suomalainen näyttää erityisesti iloitsevan, kun ei parempaakaan pysty. Käyn silti kesäisin Suomessa vaikka ihan vaan persaukisille näyttääkseni.


      • 3xex-pat
        Zhong guo ren kirjoitti:

        Eli toisin sanoen pysyn siis hiljaa.

        Oletko lukenut erilaisista vaiheista, joita expatit käyvät läpi?

        Tästä oli hlijan joku tutkimus täällä, kuinka palaajat kokevat tilanteen vaikeaksi kun eivät voi jakaa kokemuksiaan yms. Olen itse palannut ulkomailta kolme kertaa ja tunnistan joitakin tilanteita.

        Paluu eksoottisista elämää kuhisevista paikoista on shokki kun palaa länsimaihin ja erityisesti talvella Skandinaviaan.

        Olen joka kerralla huomannut että torvisoittokuntaa ei ole Hki-Vantaalla ja elämä pyörii täällä hienosti ilman minuakin. Kun hiukan tutkiskelin itseäni huomasin myös että 99.9% oma ongelma: kuinka kummassa toiset voisvat "jakaa" kokemuksiani ja ymmärtää? On ihan kohtuullista odottaa että heitä kiinnostaa ja koskettaa yhtä paljon kuin vaikkapa jonkun lomakuvien katselu.

        Hyvä jomma on tuoda pikku maistiaisia ja järjestää joku kahvihetki töissä tms ja näyttää halukkaille vaikkapa 20 itselleen merkittävää valokuvaa. Omat kokemukset rikastuttavat kyllä elämää ihan riittävästi :) joten turha tehdä kauheata draamaa tämmöisestä. Olet todennäköisesti kuitenkin elänyt hyvää ja turvallista elämää: ei sotatoimialueita eikä luonnonkatastrofeja joten turha märehtiminen pois.


      • Sinua ei kaivata
        Kauan maailmalla kirjoitti:

        asuneena ja yhä asuvana alkaa olla kohta vaikeaa keksiä mitään positiivista Suomesta ja suomalaisista. Oikeat ystävät ovat ja pysyvät mutta yleinen suhtautuminen on kateuden värittämää. Varsinkin kun täällä on ollut nohevalla mahdollisuus menestyä taloudellisesti. Kateuden, sekä piilevän että avoimen huomaa joka kerta lomilla Suomessa käydessään. Jopa siitä että arvoauton kylkiä näytetään kolhittavan parkkipaikoilla tahallisesti. Siitähän katkera suomalainen näyttää erityisesti iloitsevan, kun ei parempaakaan pysty. Käyn silti kesäisin Suomessa vaikka ihan vaan persaukisille näyttääkseni.

        " Käyn silti kesäisin Suomessa vaikka ihan vaan persaukisille näyttääkseni."
        No juuri tuo näyttäminen aiheuttaa sen kateuden. Suomessa on sellainen kulttuuri ettei rahoilla ole tapana rehvastella. Osoitat melkoista moukkamaisuutta kun tulet sitten tänne osoittamaan rikkautesi (=paremmuutesi) meille tyhmille persaukisille tänne jämähtäneille tolloille. Käytöksesi osoittaa kaikkea muuta kuin nohevuutta enkä ihmettele ettei sinulla ole montaakaan ystävää täällä. Ehkä hekin naureskelevat hölmöyttäsi selkäsi takana mutta ovat liian fiksuja ja hyväkäytöksisiä arvostellakseen suoraan.


      • Catsy666
        sigtuna1 kirjoitti:

        Kyllä se on totta että Suomeen palaajalta vaaditaan rohkeutta, sim. työpaikalla puhua siitä että, olen asunut ulkomailla sen ja sen aikaa. Itse asuin 30vuotta Ruotsissa. Sinä aikana Suomi oli kokenut suuren muutoksen. Jopa se että menin virastoihin asioitteni kanssa, pohdin että ymärtääköhä ne minua, osaanko esitää asin niinkuin suomalaiset ovat tottuneet. Sitten menin töihin, aluksi oli aivan jännää nähdä kuinka täällä työkaverit puhuttelevat toisijaan. Minä tein suuren virheen kun puhuin kaikelaista ja kerroin kuinka me tämän ja tämän asian teimme ruotsissa näin. Jopa se kuinka töykeästi täällä puhutellan työkavereita, oli shokki itselleni. Myös se että, täällä ei ole rento ilmapiiri töissä. Puhumattakaan että, täällä kehutaisiin tai kiitettäisiin toisen tekemisiä. MUtta se on varma että, Suomalaiset ovat kateelisia kun on asunnut ulkomailla. Aivan kuin he eivät haluaisi kuulla että, joku on asunnut ulkomailla. ainakin näin pienellä paikkakunnalla. kyllä ulkomailla asuminen avartaa näkemystä, ja suhtautumista toisiin kanssa ihmisiin. Joskus tuntuu että, suomi on 10v jälessä momissa asioissa. Nyt olen asunut täällä jo 8vuotta.Kyllä kaipaan ruotsiin ja monija asioita siellä ja sitä ystävällistä ilmapiiriä.

        Tulin Etelä-Amerikasta ja kyllä Suomessa oli hiljaista niin kuin ihmiset olisivat lääkittyjä tai jotain (varmaan olivatkin) tai niin kuin kirjastossa. En minä sano, että metelöiminen olisi oikein, mutta silti. Etelä-Amerikassa oli varaa olla kohtelias sellaisillekin, joilta ei mitään tule ikinä saamaan. Minä opin sen saman kohteliaisuuden. Nyt tervehdin kaikkia saman talon asukkaita. He eivät aina tervehdi takaisin.
        Minä en suomalaistu takaisin suomalaiseksi enää. Minä olen mamu loppuikäni. Se tulee olemaan hankalaa, suomalaiset käyttävät sosiaalista eristämistä.


      • muu maa mustikka...

        Suomalaiset eivät ole tylyjä eikä tunnevammaisia. Kiinalaisiin verrattuna ehkä sulkeutuneita ja ujojakin, mutta muuten ihan yhtä mukavaa porukkaa kuin kuka tahansa muunmaalainen. Meistä on moneksi, kuten kaikista kansallisuuksista. Todellista kansainvälisyyttä on se, että osaa sopeutua eri kulttuureihin ja arvostaa sitä mitä kenelläkin on. Me suomalaiset usein väheksymme itseämme, siihen ei ole mitään syytä enkä ymmärrä milto.teemun kommenttia: "Järkevämpää kuin alistaa yksilöä on kysyä, miten suomalaiset saadaan kuritettua." Miksi meitä pitäisi kurittaa? Kirjoituksestasi kuultaa vihamielisyys suomea kohtaan. Eikö tämä ole kotimaasi, muuta toki muualle jos ei miellytä. Lopuksi vielä ohje kaikille jotka ovat muuttamassa takaisin ulkomaankomennuksen jälkeen: Tulkaa takaisin selkä suorana, älkää nöyristelkö mutta älkää myöskään tuputtako muille sitä maata missä olitte. Kiinnostuneet tulevat kysymään lisätietoja,ne jotka ovat kateellisia voidaan jättää omaan arvoonsa. Jos vanha kotimaa tuntuu ulkomaan jälkeen huonolta, aina pääsee takaisn ulkomaille.


      • eisuomalainen?
        sigtuna1 kirjoitti:

        Kyllä se on totta että Suomeen palaajalta vaaditaan rohkeutta, sim. työpaikalla puhua siitä että, olen asunut ulkomailla sen ja sen aikaa. Itse asuin 30vuotta Ruotsissa. Sinä aikana Suomi oli kokenut suuren muutoksen. Jopa se että menin virastoihin asioitteni kanssa, pohdin että ymärtääköhä ne minua, osaanko esitää asin niinkuin suomalaiset ovat tottuneet. Sitten menin töihin, aluksi oli aivan jännää nähdä kuinka täällä työkaverit puhuttelevat toisijaan. Minä tein suuren virheen kun puhuin kaikelaista ja kerroin kuinka me tämän ja tämän asian teimme ruotsissa näin. Jopa se kuinka töykeästi täällä puhutellan työkavereita, oli shokki itselleni. Myös se että, täällä ei ole rento ilmapiiri töissä. Puhumattakaan että, täällä kehutaisiin tai kiitettäisiin toisen tekemisiä. MUtta se on varma että, Suomalaiset ovat kateelisia kun on asunnut ulkomailla. Aivan kuin he eivät haluaisi kuulla että, joku on asunnut ulkomailla. ainakin näin pienellä paikkakunnalla. kyllä ulkomailla asuminen avartaa näkemystä, ja suhtautumista toisiin kanssa ihmisiin. Joskus tuntuu että, suomi on 10v jälessä momissa asioissa. Nyt olen asunut täällä jo 8vuotta.Kyllä kaipaan ruotsiin ja monija asioita siellä ja sitä ystävällistä ilmapiiriä.

        taas tätä ainaista yleistystä.
        ''suomalaiset ovat kateellisia''...jne.
        Noh mä en sitten varmaan ookkaan suomalainen.
        Musta ainakin ois tosi ihanaa jos joku kertois elämästään ulkomailla ja just näyttäis jotain valokuvii ja kertois mitä kaikkee hauskaa on sattunu ym. ja toki ois kiva kuulla kyseistä kieltäkin että mitä on kerenny oppimaan ym. :)
        Ja just et miten erilaiset tavat on että esim. tervehtimistavat tai miten jonkun kotona ollaan että otetaanko kengät pois vai jätetäänkö vaan jalkaan.
        Niin! ja eläimistä kans et näkikö mitää erikoisii eläimii mitä ei suomest löydy.
        Mitäs muuta ;)
        Noh mä oonkin tälläinen joka tykkää kuunnella muita ja lisäksi jos nyt työskentelisin niin en kyllä koskaan voisi aatella olevani kellekään töykee tai mitään oon ite vähä sellane et haluun miellyttää ja hauskuuttaa muita ja et kaikil ois hyvä fiilis ym.
        Nii ja sit kun törmää tälläsiin viesteihin...

        Sry tuli vähän sekava viesti, mut toivottavasti tajusitte ees jotain :)


      • käpykylä2013
        ffgfgdf kirjoitti:

        HYviä neuvoja, mielestäni.

        Asuin yli kaksikymmentä vuotta Australiassa, nyt onnellisesti Suomessa jonkin aikaa. Kyllä ihmiset ovat olleet kiinnostuneita Australiasta, ja varsinkin siitä, miksi palasin. Olihan sekin ihan hieno maa, upea kokemus. Meni tosiaan yli 15 vuotta, ennen kuin aloin arvostaa suomalaisuutta(ni). Tänne paluu oli jonkinlaisen muutoksen tulos. Tarvitsein nuo vuodet ulkomailla tajutakseni, miten suomalainen olen. Nautin kävelystä kaduilla ja kaupoissa sulautuen muuhun joukkoon. Olen samannäköinen kuin muut, puhun samaa kieltä, olen samantapainen reagoinniltani. Se tuntuu hyvältä.

        Jos katselisin ihmisiä nokkaani pitkin ja venyttelisin muka reteesti, että "siellä Australiassa oli näin ja noin", kai minua karsastettaisiin ja takanapäin naurettaisiin. Sen sijaan, kun olen nauttinut SUomesta ja kertonut muillekin, mistä kaikesta pidän täällä, Australiaa haukkumatta, sitä on kuunneltu kiinnostuneena.

        Minulle pois muutto ja paluu olivat osia prosessista, joka edelleen jatkuu. Olen monta kokemusta rikkaampi nyt. Ei se tee minusta parempaa kuin muut suomalaiset. Aika monet nykyään matkustelevat, opiskelevat ja asuvat muissa maissa. Netti on laajentanut maailmaa. Nyky-Suomi on hyvin erilainen kuin 90-luvun Suomi. Kolme vuotta on niin lyhyt aika, että et ehkä vielä ole osannut kehittää paljon perspektiiviä, mutta ehkä sieltä matkalta jotain jäi mieleen, jos vain hoitelet asenteesi kuntoon.

        Kiitos Janne & Kumppanit, Selväksi tuli. Ei tulla v... takaisin, ette tarvitse koulutettuja hyvätuloisia sosiaalisia sivistyneitä ihmisiä, ja suomalaiset eivät ole yhtään rasisteja, erittäin avarakatseista edistyksellistä kansaa. Meillä ja loppu maailmalla on vain helvetin huono ASENNE. Siitä se on kaikki kiinni. Kelan luukut, arvauskeskus, TE-älyttömyys toimistot, virkamieshallinto ja lälly poliitikot, kuralla olevat ja kohta ripuliksi muuttuvat talous. Syökää perunoitanne ja pitkää vittu asenteenne korkealla.


      • Janne____

        En nyt tiedä pitäisikö ottaa tosissaan henkilöä joka photoshoppaa oman(?) naamansa Duane "The Rock" Johnsonin kuvaan, mutta oletetaan nyt että olit tosissasi. Syyllistyt samaan ajatusvirheeseen mihin aloittajakin, yleistät ilmeisesti omia kokemuksiasi koko kansaan. Katsoin tuossa profiilisia ja havaitsin että tunnut olevan erityisen pettynyt suomalaisiin naisiin, joilta et mielestäsi saa ansaitsemaasi huomiota. Oletko nyt aivan varma että tämä on vain suomalaisten ongelma, vai voisiko sinulla olla sama ongelma muuallakin päin maailmaa? Ehkä ongelmasi eivät johdukkaan muista ihmisistä vaan itsestäsi?


      • Janne____
        käpykylä2013 kirjoitti:

        Kiitos Janne & Kumppanit, Selväksi tuli. Ei tulla v... takaisin, ette tarvitse koulutettuja hyvätuloisia sosiaalisia sivistyneitä ihmisiä, ja suomalaiset eivät ole yhtään rasisteja, erittäin avarakatseista edistyksellistä kansaa. Meillä ja loppu maailmalla on vain helvetin huono ASENNE. Siitä se on kaikki kiinni. Kelan luukut, arvauskeskus, TE-älyttömyys toimistot, virkamieshallinto ja lälly poliitikot, kuralla olevat ja kohta ripuliksi muuttuvat talous. Syökää perunoitanne ja pitkää vittu asenteenne korkealla.

        En tiedä mitä kirjoituksia oikein olet lukenut, tule ihmeessä takaisin, mutta ilman ennakko-asenteita. Kyllä Suomesta löytyy rasisteja, mutta se ei tee kaikista suomalaisista rasisteja tai Suomesta rasistista maata. Enkä nyt ole varma edustatko sinä "loppu maailmaa" mutta siinä olet epäileämättä oikeassa, että pienellä asenteen korjauksella kaikki olisi varmasti helpompaa, tuon vuodatuksen jälkeen kuitenkin pelkään pahinta, mutta itsehän me helvettimme rakennamme.


      • Virvatuuli.
        Zhong guo ren kirjoitti:

        Eli toisin sanoen pysyn siis hiljaa.

        Oletko lukenut erilaisista vaiheista, joita expatit käyvät läpi?

        Olen asunut jo 45 vuotta Etelä-Ruotsissa . Minun lapset ja lastenlapset on syntynyt täällä mutta kuitenkin kaipaan takaisin pieneen kotikaupunkiini. Voi olla että muutankin lähi aikoina suomeen asunaan . Etsin sieltä sopivaa osaketta ! Toivon että löydän joitakin vanhoja ystaviä myös . Vaikka tiedän että monet on muuttanut pois eri paikkakunnikke . --- OMA MAA MANSIKKA , MUU MAA MUSTIKKA .


      • raakkuna1

        Olet todellakin tutustunut Kiinan kansalaisiin hyvinkin, ja ymmärrettävästi ihastunut tuolla 3 vuoden asuinseudullasi kaikkeen. Ja haluaisit jakaa hyviä kokemuksiasi suomalaisten kanssa, ja tiedustelet että olisiko yleensä mahdollista löytää paikkaasi suomessa. Niin haluan vastata sinulle että tulet mieltymään vielä suomeenkin, mutta se vaatii muutaman vuoden oleskelun.


      • blablah
        Janne____ kirjoitti:

        Lisättäköön vielä, että jos itse puhuisin kuinka pelottaa muuttaa Kiinaan, maahan joka on täynnä inhottavia, huijaavia keltaisia miehiä niin minua syytettäisiin ihan ansaitusti rasistiksi. Sinun tapauksessasi muutama vuosi ulkomailla näyttää tehneen sinusta rasistin Suomalaisia kohtaan. Yleistäminen on typerysten touhua, kohdistuu se sitten omaan synnyinmaahasi tai ulkomaailmaan.

        Olen ihan sama mielta - Suomi on huonoin niistä kaikista, heti Venäjän jälkeen. Jos voinut valita vapaasti olisi lähtenyt pitka aika sitten


      • chilly
        eisuomalainen? kirjoitti:

        taas tätä ainaista yleistystä.
        ''suomalaiset ovat kateellisia''...jne.
        Noh mä en sitten varmaan ookkaan suomalainen.
        Musta ainakin ois tosi ihanaa jos joku kertois elämästään ulkomailla ja just näyttäis jotain valokuvii ja kertois mitä kaikkee hauskaa on sattunu ym. ja toki ois kiva kuulla kyseistä kieltäkin että mitä on kerenny oppimaan ym. :)
        Ja just et miten erilaiset tavat on että esim. tervehtimistavat tai miten jonkun kotona ollaan että otetaanko kengät pois vai jätetäänkö vaan jalkaan.
        Niin! ja eläimistä kans et näkikö mitää erikoisii eläimii mitä ei suomest löydy.
        Mitäs muuta ;)
        Noh mä oonkin tälläinen joka tykkää kuunnella muita ja lisäksi jos nyt työskentelisin niin en kyllä koskaan voisi aatella olevani kellekään töykee tai mitään oon ite vähä sellane et haluun miellyttää ja hauskuuttaa muita ja et kaikil ois hyvä fiilis ym.
        Nii ja sit kun törmää tälläsiin viesteihin...

        Sry tuli vähän sekava viesti, mut toivottavasti tajusitte ees jotain :)

        Juuri näin. Samoja ajatuksia oli itsellä mielessä. Erillaisuus on rikkaus ja tasapäistäminen ja yleistys on turhaa! :)
        itsekin kuulen mielelläni muualla asuneiden kokemuksia ja koska mielikuvitusta riittää rikkaalla kerronta tavalla kuvailtuna voin melkein itsekin tuntea olevani reissussa. Ei ole mitenkään minulta pois,jos toinen on päässyt näkemään maailmaa ja kokemaan eri kulttuureja. Olen ylpeä suomalaisuudestani,mutta silti kaipaan minäkin maailmalle.


      • huaki on kula
        Sinua ei kaivata kirjoitti:

        " Käyn silti kesäisin Suomessa vaikka ihan vaan persaukisille näyttääkseni."
        No juuri tuo näyttäminen aiheuttaa sen kateuden. Suomessa on sellainen kulttuuri ettei rahoilla ole tapana rehvastella. Osoitat melkoista moukkamaisuutta kun tulet sitten tänne osoittamaan rikkautesi (=paremmuutesi) meille tyhmille persaukisille tänne jämähtäneille tolloille. Käytöksesi osoittaa kaikkea muuta kuin nohevuutta enkä ihmettele ettei sinulla ole montaakaan ystävää täällä. Ehkä hekin naureskelevat hölmöyttäsi selkäsi takana mutta ovat liian fiksuja ja hyväkäytöksisiä arvostellakseen suoraan.

        Heh. Suomessa on aina ollut käytäntö että kellä onni on se onnen kätkeköön. Muualla maailmassa toisen hyvä onni on vaan hyvä asia, täällä ei. Käyt selvään provoon kiinni kuin hauki varpaaseen.


      • Burning Bush
        Janne____ kirjoitti:

        En nyt tiedä pitäisikö ottaa tosissaan henkilöä joka photoshoppaa oman(?) naamansa Duane "The Rock" Johnsonin kuvaan, mutta oletetaan nyt että olit tosissasi. Syyllistyt samaan ajatusvirheeseen mihin aloittajakin, yleistät ilmeisesti omia kokemuksiasi koko kansaan. Katsoin tuossa profiilisia ja havaitsin että tunnut olevan erityisen pettynyt suomalaisiin naisiin, joilta et mielestäsi saa ansaitsemaasi huomiota. Oletko nyt aivan varma että tämä on vain suomalaisten ongelma, vai voisiko sinulla olla sama ongelma muuallakin päin maailmaa? Ehkä ongelmasi eivät johdukkaan muista ihmisistä vaan itsestäsi?

        Puskista on hyvä huudella, dear Janne____


      • Tämä on totuus
        käpykylä2013 kirjoitti:

        Kiitos Janne & Kumppanit, Selväksi tuli. Ei tulla v... takaisin, ette tarvitse koulutettuja hyvätuloisia sosiaalisia sivistyneitä ihmisiä, ja suomalaiset eivät ole yhtään rasisteja, erittäin avarakatseista edistyksellistä kansaa. Meillä ja loppu maailmalla on vain helvetin huono ASENNE. Siitä se on kaikki kiinni. Kelan luukut, arvauskeskus, TE-älyttömyys toimistot, virkamieshallinto ja lälly poliitikot, kuralla olevat ja kohta ripuliksi muuttuvat talous. Syökää perunoitanne ja pitkää vittu asenteenne korkealla.

        Jos sä nyt oikeasti edes olet tämän keskustelun aloittaja niin viimeistään tästä viestistä huomaa, kuinka ylimielinen ihminen ainakin nykyään olet. Ulkomailla asuminen ei tee kenestäkään ihmisestä toista parempaa.


      • Esme
        Janne____ kirjoitti:

        Lisättäköön vielä, että jos itse puhuisin kuinka pelottaa muuttaa Kiinaan, maahan joka on täynnä inhottavia, huijaavia keltaisia miehiä niin minua syytettäisiin ihan ansaitusti rasistiksi. Sinun tapauksessasi muutama vuosi ulkomailla näyttää tehneen sinusta rasistin Suomalaisia kohtaan. Yleistäminen on typerysten touhua, kohdistuu se sitten omaan synnyinmaahasi tai ulkomaailmaan.

        Samaa mieltä Nimimerkin "Janne____" kanssa erityisesti siitä, että yleistäminen on todella typerää! Täällä foorumeilla pyörii jatkuvasti tietämättömiä ihmisiä, jotka yleistävät kaikkea kaikista. Sellaiset ihmiset ovat kykenemättömiä hahmottamaan asioita kokonaisvaltaisesti, koska he ajattelevat yksipuolisesti, keskittyen usein ainoastaan huonoihin puoliin. Järkevä ihminen näkee aina asioiden MOLEMMAT PUOLET, sekä hyvät että huonot. Järkevä ihminen ei myöskään yleistä. Suomessa on yli 5 miljoonaa ihmistä. He kaikki eivät ole samanlaisia! Täältä löytyy mm.
        ahdasmielisiä, suvaitsemattomia, sisäänpäinkääntyneitä rasisteja, mutta niin löytyy myös avarakatseisia, suvaitsevaisia, kansainvälisyyttä ja monikulttuurisuutta arvostavia, ystävällisiä ihmisiä. Itse kuulun luonnollisesti jälkimmäiseen ryhmään. Erilaisuus ei ole uhka, vaan rikkaus :)

        Aloittaja, tervetuloa takaisin. Kyllä täällä vielä hyviä ihmisiä on, niinkuin on aina ollut :)


      • rekattu nimimerkki
        Tämä on totuus kirjoitti:

        Jos sä nyt oikeasti edes olet tämän keskustelun aloittaja niin viimeistään tästä viestistä huomaa, kuinka ylimielinen ihminen ainakin nykyään olet. Ulkomailla asuminen ei tee kenestäkään ihmisestä toista parempaa.

        Tälläiset keskustelut kannattaisi aloittaa rekisteröidyllä nimimerkillä niin olisi selvää, mitkä ovat aloittajan viestejä ja mitkä ei.


      • Pauli K.
        ffgfgdf kirjoitti:

        HYviä neuvoja, mielestäni.

        Asuin yli kaksikymmentä vuotta Australiassa, nyt onnellisesti Suomessa jonkin aikaa. Kyllä ihmiset ovat olleet kiinnostuneita Australiasta, ja varsinkin siitä, miksi palasin. Olihan sekin ihan hieno maa, upea kokemus. Meni tosiaan yli 15 vuotta, ennen kuin aloin arvostaa suomalaisuutta(ni). Tänne paluu oli jonkinlaisen muutoksen tulos. Tarvitsein nuo vuodet ulkomailla tajutakseni, miten suomalainen olen. Nautin kävelystä kaduilla ja kaupoissa sulautuen muuhun joukkoon. Olen samannäköinen kuin muut, puhun samaa kieltä, olen samantapainen reagoinniltani. Se tuntuu hyvältä.

        Jos katselisin ihmisiä nokkaani pitkin ja venyttelisin muka reteesti, että "siellä Australiassa oli näin ja noin", kai minua karsastettaisiin ja takanapäin naurettaisiin. Sen sijaan, kun olen nauttinut SUomesta ja kertonut muillekin, mistä kaikesta pidän täällä, Australiaa haukkumatta, sitä on kuunneltu kiinnostuneena.

        Minulle pois muutto ja paluu olivat osia prosessista, joka edelleen jatkuu. Olen monta kokemusta rikkaampi nyt. Ei se tee minusta parempaa kuin muut suomalaiset. Aika monet nykyään matkustelevat, opiskelevat ja asuvat muissa maissa. Netti on laajentanut maailmaa. Nyky-Suomi on hyvin erilainen kuin 90-luvun Suomi. Kolme vuotta on niin lyhyt aika, että et ehkä vielä ole osannut kehittää paljon perspektiiviä, mutta ehkä sieltä matkalta jotain jäi mieleen, jos vain hoitelet asenteesi kuntoon.

        You Have Gone The Cuture Exhange, that you will not forget at all.
        You are one of the kind that have experienced it.
        Pls. Be Proud of it.
        Ei jokainen sinua Ymmarra! Ok.
        From Your Text I think You are a Woman, Nice and....... all said above!


      • koriantura
        eisuomalainen? kirjoitti:

        taas tätä ainaista yleistystä.
        ''suomalaiset ovat kateellisia''...jne.
        Noh mä en sitten varmaan ookkaan suomalainen.
        Musta ainakin ois tosi ihanaa jos joku kertois elämästään ulkomailla ja just näyttäis jotain valokuvii ja kertois mitä kaikkee hauskaa on sattunu ym. ja toki ois kiva kuulla kyseistä kieltäkin että mitä on kerenny oppimaan ym. :)
        Ja just et miten erilaiset tavat on että esim. tervehtimistavat tai miten jonkun kotona ollaan että otetaanko kengät pois vai jätetäänkö vaan jalkaan.
        Niin! ja eläimistä kans et näkikö mitää erikoisii eläimii mitä ei suomest löydy.
        Mitäs muuta ;)
        Noh mä oonkin tälläinen joka tykkää kuunnella muita ja lisäksi jos nyt työskentelisin niin en kyllä koskaan voisi aatella olevani kellekään töykee tai mitään oon ite vähä sellane et haluun miellyttää ja hauskuuttaa muita ja et kaikil ois hyvä fiilis ym.
        Nii ja sit kun törmää tälläsiin viesteihin...

        Sry tuli vähän sekava viesti, mut toivottavasti tajusitte ees jotain :)

        Samaa mieltä! On meitä muitakin muun maailman tekemisistä kiinnostuneita! Erilaiset kulttuurit ja tavat on tosi mielenkiintoisia ja pyrin "sivistämään" kotosalta käsin itseäni niistä sen verran kun voin. Minusta on vain hienoa että ihmiset avartavat maailmankuvaansa ja uskaltavat ottaa ja lähteä kauas vieraaseen maahan asumaan. Itseäkin se kovasti kiehtoisi, muttei talous taida sallia...
        En ole myöskään huomannut että tuttavapiiriini kuuluisi yhtäkään ulkomailla asuneeseen nuivasti suhtautuvaa. Meillä on töissä paljon ulkomaalaisia, yksi paluumuuttaja ja kaikilla tosi mukavaa yhdessä. Jos edellä kuvattuja ikäviä ihmisiä tosiaan Suomesta löytyisi enemmältikin, ei huolta, vastapainoksi on yhtä lailla täysin toisenlaisia. Etsiydy vaan heidän seuraan!


    • ex-ateenalainen

      Kuules Janne, pysy sina itse hiljaa vain ja katso omaa naamaasi peilista ! Kuka olet haukkumaan taman alkuperaisen kysyjan, kuka siis luulet olevasi ?

      Ei varmaankaan kannata puhua kenellekaan esim Kiinasta, sen olosuhteista, etta asuit siella jne. koska ihmiset Suomessa EIVAT ole kiinnostuneita.
      Asun taalla nyt yli 3 vuotta paluumuuttajana, ja sama laulu jatkuu. Ihmiset OVAT toykeita, ja kateellisia, ja varsinkin kun menet nyt takaisin tyoelamaan, pida omat kokemuksesi ja tietosi vakan alla. Useimmat ovat kateellisia vain, ettei sulle tule pahaa mielta.

      Yrita sopeutua takaisin Suomen kaytantoon, tapoihin, sosiaaliseen elamaan, ja kylla se sitten alkaa sujua, 3 vuotta ei ole pitka aika olla poissa taalta. Toista on jo olisit ollu 30 vuotta pois, niinkuin mina.

      Kysyt expatin eri vaiheista lapikayda.
      Sanoisin sopeutuminen ilmastoon, ihmisiin, ensin niita vain tuijottaa ja kuuntelee, eika joskus ymmarrakkaan mita ne tarkoitta puhellaan, sitten tulee vaihe jossa tajuat ettet voi muuttaa mitaan ja hyvaksyt vain sen. Silla sina itse olet muuttunut.
      Ala valita taman Jannen kommenteista, se on tyhma.

      • Janne____

        Toistan, Yleistäminen on idioottien hommaa. Yritäppä yleistää samalla tavalla jonkun toisen maan kansalaisia, joita pidetään jo sorrettuna vähemmistönä, kuten esimerkiksi Somalialaisia. Jos joku sanoisi sinulle Somalialaisten olevan tyhmiä ja laiskoja, niin onko hän mielestäsi rasisti? Miksi siis näitä asioita saisi sanoa Suomalaisista, miksi se olisi yhtään fiksumpaa? Harvempi vain älähtää asiasta koska asumme Suomessa jossa tällaisia kommentteja toki pidetään tyhminä, mutta Suomalaisten asemaan Suomessa sillä ei ole mitään merkitystä. Rasisteja tulee kaiken näköisissä paketeissa.


      • Janne____

        Ja kysymys pikemminkin kuuluu, kuka alkuperäinen kysyjä on haukkumaan minua tylyksi, kateelliseksi ja töykeäksi?


      • Janne____
        Janne____ kirjoitti:

        Toistan, Yleistäminen on idioottien hommaa. Yritäppä yleistää samalla tavalla jonkun toisen maan kansalaisia, joita pidetään jo sorrettuna vähemmistönä, kuten esimerkiksi Somalialaisia. Jos joku sanoisi sinulle Somalialaisten olevan tyhmiä ja laiskoja, niin onko hän mielestäsi rasisti? Miksi siis näitä asioita saisi sanoa Suomalaisista, miksi se olisi yhtään fiksumpaa? Harvempi vain älähtää asiasta koska asumme Suomessa jossa tällaisia kommentteja toki pidetään tyhminä, mutta Suomalaisten asemaan Suomessa sillä ei ole mitään merkitystä. Rasisteja tulee kaiken näköisissä paketeissa.

        Kokeillaanpa vielä esimerkillä joka todennäköisemmin menee perille: Kreikkalaiset ovat loiseläjiä ja tuhlareita.

        Onko kyseinen yleistys mielestäsi fiksu?


      • Terv. idiootti Janne
        Janne____ kirjoitti:

        Toistan, Yleistäminen on idioottien hommaa. Yritäppä yleistää samalla tavalla jonkun toisen maan kansalaisia, joita pidetään jo sorrettuna vähemmistönä, kuten esimerkiksi Somalialaisia. Jos joku sanoisi sinulle Somalialaisten olevan tyhmiä ja laiskoja, niin onko hän mielestäsi rasisti? Miksi siis näitä asioita saisi sanoa Suomalaisista, miksi se olisi yhtään fiksumpaa? Harvempi vain älähtää asiasta koska asumme Suomessa jossa tällaisia kommentteja toki pidetään tyhminä, mutta Suomalaisten asemaan Suomessa sillä ei ole mitään merkitystä. Rasisteja tulee kaiken näköisissä paketeissa.

        "Toistan, Yleistäminen on idioottien hommaa. "

        "maahan joka on täynnä inhottavia, huijaavia keltaisia miehiä"


      • jhgjhgj
        Terv. idiootti Janne kirjoitti:

        "Toistan, Yleistäminen on idioottien hommaa. "

        "maahan joka on täynnä inhottavia, huijaavia keltaisia miehiä"

        Oletko vähän tyhmä? Jannehan käytti tuota esimerkkinä yleistämisen typeryydestä.


      • Den iise kalaa

        Voi voi, miten pieni onkaan ajatusmaailmasi.
        Että peräti 3 vuotta ollut ulkomailla ja nyt jo tuollaisia kommentteja.
        Itse olin 20 vuotta eri maissa ( mm. Kreikassa 6 vuotta ) ja palatessani ei ole kertaakaan tullut vastoinkäymisiä.
        Eiköhän ole tarpeen katsoa peiliin jos ei oteta avosylin vastaa.
        Sto kaloo.


      • Den iise kalaa
        Den iise kalaa kirjoitti:

        Voi voi, miten pieni onkaan ajatusmaailmasi.
        Että peräti 3 vuotta ollut ulkomailla ja nyt jo tuollaisia kommentteja.
        Itse olin 20 vuotta eri maissa ( mm. Kreikassa 6 vuotta ) ja palatessani ei ole kertaakaan tullut vastoinkäymisiä.
        Eiköhän ole tarpeen katsoa peiliin jos ei oteta avosylin vastaa.
        Sto kaloo.

        Niin, tuo vastaus minulta oli tarkoitettu ex-ateenalaiselle


      • hug heija
        Den iise kalaa kirjoitti:

        Niin, tuo vastaus minulta oli tarkoitettu ex-ateenalaiselle

        Tiloin itseni suomalaisella työmaalla,
        verta valuu vieläkin, huhheijä ja haistakaa vittu!


      • Burning Bush
        Janne____ kirjoitti:

        Ja kysymys pikemminkin kuuluu, kuka alkuperäinen kysyjä on haukkumaan minua tylyksi, kateelliseksi ja töykeäksi?

        Ei sinua ole, on vaan joku nimimerkki joka huutelee puskista


      • Esme
        jhgjhgj kirjoitti:

        Oletko vähän tyhmä? Jannehan käytti tuota esimerkkinä yleistämisen typeryydestä.

        Nimenomaan, sehän oli selkeästi havainnollistava esimerkki yleistämisen typeryydestä, ei hänen oma mielipiteensä. Mutta näköjään jotkut täällä eivät ymmärrä lukemaansa vaan tekevät hätäisiä johtopäätöksiä luettuaan kirjoituksia huolimattomasti.


      • Hehheh
        Burning Bush kirjoitti:

        Ei sinua ole, on vaan joku nimimerkki joka huutelee puskista

        Kuules Burning Bush : Se, joka toiselle kuoppaa kaivaa, Se itse siihen putoaa!

        Äläs huutele sieltä kuopasta ;)


    • ei helppoa

      yli 30 vuotta ulomailla olleena, sanoisin, että paluu ei aina ole helppoa. Joskus ehkä parempi pitää pienempää ääntä siitä missä on ollut !!!! Olen toistamiseen yruttämässä paluuta Suomeen, mutta ainakin minun kohdallani työpaikan saanti näyttää olevan suurin ongelma.

    • qwertyöö

      Voit kyllä kertoa asuneesi Kiinassa jos joku sinulta kyselee, mutta älä kovin kehu Kiinaa ja olosuhteita siellä verrattuna Suomeen, koska se herättää helposti ärtymystä muissa suomalaisissa.


      Älä missään tapauksessa kerro että et olisi halunnut palata Suomeen.

      • munamäen impi

        Miksi edes palata suomeen jos kokee muualla olot paremmiksi. Itse kun häippäsen, en takaisin tule.


    • fgdfgdfsg

      Kiinaan niin täysin sopeutuneena ja sen politiikkaa ihailevana, sinähän voit esittää työnantajallesi, että haluata työskennellä kiinalaisella palkalla, majoittua parakkiin ja tehdä 12 tuntia päivässä töitä. Ei mitään ateriataukoja, hotkit evääsi juostessasi. Ei palkallisia lomia, ja ei tietysti mitään eläkkeitä. Eläköön suuri ja mahtava Kiina, jossa poliittinen "eliitti" on rikastunut ja edelleen rikastuu kansan selkänahasta. Sellainen järjestelmähän on jo tulossa SUomeen. Orjatyö on ollut voimassa jo vuosia. Muistakin olla ottamatta suomalaisia palkkaetuja, vaan vaadi kiinalaisia.

      Niin, ja tietysti hoidat sitten vanhempasi ja muut sukulaisesi, kun he sairastuvat vanhuuttaan. Se on perheen velvollisuus, ja pakkokin se on, Kiinassa, koska valtio ei siellä maksa eläkkeitä eikä hoitoja edes osittain, niin kuin Suomessa vielä maksaa.

      • fdgffdfg

        Ja otat tietysti yksityisen sairausvakuutuksen, koska julkisia palvelujahan et käytä - ei Kiinassakaan sellaisia olisi. Tai piipahda Kiinassa hakemassa hoitosi. Siellähän voi saada vaikkapa elinsiirron hyvin edullisesti, he kun saavat niitä "lahjoituksena" poliittisilta vangeilta.


      • Pikkasen oli
        fdgffdfg kirjoitti:

        Ja otat tietysti yksityisen sairausvakuutuksen, koska julkisia palvelujahan et käytä - ei Kiinassakaan sellaisia olisi. Tai piipahda Kiinassa hakemassa hoitosi. Siellähän voi saada vaikkapa elinsiirron hyvin edullisesti, he kun saavat niitä "lahjoituksena" poliittisilta vangeilta.

        katkeransuloinen vuodatus mutta ah, niin totta, niin totta!!! ;D


      • Totuus alkaa paljast
        fdgffdfg kirjoitti:

        Ja otat tietysti yksityisen sairausvakuutuksen, koska julkisia palvelujahan et käytä - ei Kiinassakaan sellaisia olisi. Tai piipahda Kiinassa hakemassa hoitosi. Siellähän voi saada vaikkapa elinsiirron hyvin edullisesti, he kun saavat niitä "lahjoituksena" poliittisilta vangeilta.

        Tässä näitä esimerkkejä suomalaisista nyt on.

        Typeriä, perustelemattomia, yleistäviä yksittäistapauksiin perustuvia väitteitä.

        Negatiivisella asenteella kuorrutettuna sokean "suomi on maailman paras" -nationalismin propagandan uhrin lujalla rintaäänellä.

        Ei ihme ettei rahaa ole edes mummojen eläkkeisiin!


    • Bring it on...

      Voi vittu mitä vastauksia täällä on tälle ap kirjottaja paralle. Hän esitti ihan hyvän kysymyksen tai pari ja sieltä tuli heti se suomalainen morkkaus ja kade esiin.
      Olen itse asunut englannissa 30v ja tiedän varsin hyvin miltä tuntuu mutta ohje sinulle älä puhu kiinasta tai mistä vaan tulet pariin vuoteen mitään äläkä vaan sano mitään hyvää siitä voit tietenkin sanoa että olet asunut siellä mutta se siitä. Minä haluaisin kyllä tulla sinne suomeen takaisin ja joku päivä tulenkin oon saanu jo tarpeeksi matkailusta. Suomi on mun koti aina ja suomalaiset mun sydämmessä vaikka miten kateita olisivat niin tykkään heistä vaikka ovatkin sen olen oppinut täältä että en ota asioita niin vakavasti.

    • peräkylä2013

      noista vastauksista (Jannen varsinkin) paistaa läpi mitä tulet Suomessa kohtaamaan. Kun palasimme tulimme syrjityiksi. Mainittakoon, että ei ole mistään 'asenteista' kyse, on asuttu viidessä maassa. Syrjinnästä on myös objektiivisia mittareita (kuten tulla yksi mainitsi esim. työnhaku). Emme sopeutuneet, tai ei miellyttänyt, lähdimme uudestaan muualle.

      • tervemenoa vaan

        päädyitte parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun, asenteellasi olevia ihmisiä en ainakaan minä tänne kaipaa


      • Janne____

        Mikäköhän siitä paistaa sitten läpi? Se että Suomalaiset ylipäätään eivät pidä siitä että heidät leimataan tylyiksi ja kateellisiksi? Omat kokemukseni ovat aivan päinvastaiset kuin sinulla. Minulle siitä että olen tehnyt töitä ulkomailla on päinvastoin ollut apua työnhaussa. Enkä itse kohdannut mitään kateellisuutta muussa kuin korkeintaa positiivisessa mielessä, ihmiset olivat kiinnostuneita millaista elämä Yhdysvalloissa, jossa itse asuin, todellisuudessa oli, verrattuna siihen kuvaan jonka mediassa saa.

        Varmasti niitäkin voi löytyä jotka negatiivisessa mielessä olisivat kateellisia, mutta että leimata koko Suomen kansa sellaiseksi? Pff... Väitän että jos tuolta rupeaa tuntumaan, on vikaa myös omissa asenteissa. Kyllä negatiivisen reaktion saa aikaan asiasta kuin asiasta jos sen esittää väärin. Olet sitten missäpäin maailmaa tahansa.


      • Tämä kommenttihan
        tervemenoa vaan kirjoitti:

        päädyitte parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun, asenteellasi olevia ihmisiä en ainakaan minä tänne kaipaa

        vain vahvistaa kaiken sen pskan jota Suomeen palatessaan silmilleen saa. Tämänkaltaista avoimen kateellista luuseripaskasakkia Suomi on nykyään täynnä.


      • Catsy666
        tervemenoa vaan kirjoitti:

        päädyitte parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun, asenteellasi olevia ihmisiä en ainakaan minä tänne kaipaa

        Haista paska!


      • asdf ghjklö
        Tämä kommenttihan kirjoitti:

        vain vahvistaa kaiken sen pskan jota Suomeen palatessaan silmilleen saa. Tämänkaltaista avoimen kateellista luuseripaskasakkia Suomi on nykyään täynnä.

        Näin on. Olosuhteiden pakosta täällä joutuu asumaan ja voi kamala jos sanoo totuuden jollekin urpolle niin alkaa kateellinen pompotus heti.


      • Totuus alkaa paljast
        Janne____ kirjoitti:

        Mikäköhän siitä paistaa sitten läpi? Se että Suomalaiset ylipäätään eivät pidä siitä että heidät leimataan tylyiksi ja kateellisiksi? Omat kokemukseni ovat aivan päinvastaiset kuin sinulla. Minulle siitä että olen tehnyt töitä ulkomailla on päinvastoin ollut apua työnhaussa. Enkä itse kohdannut mitään kateellisuutta muussa kuin korkeintaa positiivisessa mielessä, ihmiset olivat kiinnostuneita millaista elämä Yhdysvalloissa, jossa itse asuin, todellisuudessa oli, verrattuna siihen kuvaan jonka mediassa saa.

        Varmasti niitäkin voi löytyä jotka negatiivisessa mielessä olisivat kateellisia, mutta että leimata koko Suomen kansa sellaiseksi? Pff... Väitän että jos tuolta rupeaa tuntumaan, on vikaa myös omissa asenteissa. Kyllä negatiivisen reaktion saa aikaan asiasta kuin asiasta jos sen esittää väärin. Olet sitten missäpäin maailmaa tahansa.

        Leimataan?

        Eiköhän se totuus paista läpi noista kommenteista. Ei taida tulessakaan palaa että olisi pientä asenneremonttia olisi tarvittu monilla jo vuosikymmeniä.


    • Peräkammarin pojat.
      • Janne____

        Milläköhän tapaa minä olen rasisti? Varmasti minultakin jotain ennakkokäsityksiä muun maalaisista löytyy, mutta enkö juuri puhut rasismia vastaan? Henkilö voi olla yhtä hyvin rasisti myös meitä Suomalaisia kohtaan, jos henkilö näkee kaikkia Suomalaiset tylyinä ja kateellisina, ei siinä ole mitään eroa siihen että näkisit vaikkapa Turkkilaiset likaisina ja laiskoina. Yleistäviä rasisitisia mielipiteitä kummatkin.

        En yhtään epäile etteikö paluumuuttajilla olisi vaikeuksia sopeutua takaisin Suomeen. Aivan samalla tavalla kuin heillä varmasti oli vaikeuksia sopeutua lähdettyään Suomesta. Mutta onko se meidän Suomalaisten kollektiivinen vika? Kuten jo aikaisemmin totesinkin, olen itsekkin asunut ulkomailla kymmenisen vuotta. Paluun jälkeen uuden ystäväpiirin luominen, vanhojen tuttavuuksien tapaaminen, työn löytäminen, jne jne... Olihan siinä hommaa, mutta ei nyt mieleeni tullut syyttää siitä Suomea tai Suomalaisia ylipäätään. Itse en huomannut että kukaan olisi ollut kateellinen kuin korkeintaan positiivisessä mielessä. Varmasti niitäkin ihmisiä saattaa löytyä, mutta harvassa ovat jotta koko kansan voisi yleistää kateelliseksi.

        Mutta kerroppa sinä nyt sitten vuorostasi miksi pidät minua rasistina?


      • ulk.suom.
        Janne____ kirjoitti:

        Milläköhän tapaa minä olen rasisti? Varmasti minultakin jotain ennakkokäsityksiä muun maalaisista löytyy, mutta enkö juuri puhut rasismia vastaan? Henkilö voi olla yhtä hyvin rasisti myös meitä Suomalaisia kohtaan, jos henkilö näkee kaikkia Suomalaiset tylyinä ja kateellisina, ei siinä ole mitään eroa siihen että näkisit vaikkapa Turkkilaiset likaisina ja laiskoina. Yleistäviä rasisitisia mielipiteitä kummatkin.

        En yhtään epäile etteikö paluumuuttajilla olisi vaikeuksia sopeutua takaisin Suomeen. Aivan samalla tavalla kuin heillä varmasti oli vaikeuksia sopeutua lähdettyään Suomesta. Mutta onko se meidän Suomalaisten kollektiivinen vika? Kuten jo aikaisemmin totesinkin, olen itsekkin asunut ulkomailla kymmenisen vuotta. Paluun jälkeen uuden ystäväpiirin luominen, vanhojen tuttavuuksien tapaaminen, työn löytäminen, jne jne... Olihan siinä hommaa, mutta ei nyt mieleeni tullut syyttää siitä Suomea tai Suomalaisia ylipäätään. Itse en huomannut että kukaan olisi ollut kateellinen kuin korkeintaan positiivisessä mielessä. Varmasti niitäkin ihmisiä saattaa löytyä, mutta harvassa ovat jotta koko kansan voisi yleistää kateelliseksi.

        Mutta kerroppa sinä nyt sitten vuorostasi miksi pidät minua rasistina?

        Ihmisten kansalaisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella eli esim. suomalainen, turkkilainen, somalialainen jne. Muuten ihan mielenkiintoista tekstiä.


      • kaikkea...
        Janne____ kirjoitti:

        Milläköhän tapaa minä olen rasisti? Varmasti minultakin jotain ennakkokäsityksiä muun maalaisista löytyy, mutta enkö juuri puhut rasismia vastaan? Henkilö voi olla yhtä hyvin rasisti myös meitä Suomalaisia kohtaan, jos henkilö näkee kaikkia Suomalaiset tylyinä ja kateellisina, ei siinä ole mitään eroa siihen että näkisit vaikkapa Turkkilaiset likaisina ja laiskoina. Yleistäviä rasisitisia mielipiteitä kummatkin.

        En yhtään epäile etteikö paluumuuttajilla olisi vaikeuksia sopeutua takaisin Suomeen. Aivan samalla tavalla kuin heillä varmasti oli vaikeuksia sopeutua lähdettyään Suomesta. Mutta onko se meidän Suomalaisten kollektiivinen vika? Kuten jo aikaisemmin totesinkin, olen itsekkin asunut ulkomailla kymmenisen vuotta. Paluun jälkeen uuden ystäväpiirin luominen, vanhojen tuttavuuksien tapaaminen, työn löytäminen, jne jne... Olihan siinä hommaa, mutta ei nyt mieleeni tullut syyttää siitä Suomea tai Suomalaisia ylipäätään. Itse en huomannut että kukaan olisi ollut kateellinen kuin korkeintaan positiivisessä mielessä. Varmasti niitäkin ihmisiä saattaa löytyä, mutta harvassa ovat jotta koko kansan voisi yleistää kateelliseksi.

        Mutta kerroppa sinä nyt sitten vuorostasi miksi pidät minua rasistina?

        Ainakin olet nukkunut äidinkielen tunnilla. Kansalaisuus ei ole erisnimi.


      • Janne_____
        kaikkea... kirjoitti:

        Ainakin olet nukkunut äidinkielen tunnilla. Kansalaisuus ei ole erisnimi.

        Hienoa että osasit puuttua oleelliseen. Omat puutteesi eivät siis ole äidinkielen saralla.


      • Burning Bush
        Janne_____ kirjoitti:

        Hienoa että osasit puuttua oleelliseen. Omat puutteesi eivät siis ole äidinkielen saralla.

        whiplash...passiivinen aggressio johtaa hmm...jääköön sanomatta. Se vaan on osoitus jostain negatiivisesta suhtautumisesta muihin ihmisiin.


      • Hehheh
        Burning Bush kirjoitti:

        whiplash...passiivinen aggressio johtaa hmm...jääköön sanomatta. Se vaan on osoitus jostain negatiivisesta suhtautumisesta muihin ihmisiin.

        Nimimerkki Burning Bush : vieläkin huutelet sieltä kuopasta, jonka yritit Janne____:lle kaivaa, mutta johon itse putosit! Naurettavaa.


      • Esme
        Janne____ kirjoitti:

        Milläköhän tapaa minä olen rasisti? Varmasti minultakin jotain ennakkokäsityksiä muun maalaisista löytyy, mutta enkö juuri puhut rasismia vastaan? Henkilö voi olla yhtä hyvin rasisti myös meitä Suomalaisia kohtaan, jos henkilö näkee kaikkia Suomalaiset tylyinä ja kateellisina, ei siinä ole mitään eroa siihen että näkisit vaikkapa Turkkilaiset likaisina ja laiskoina. Yleistäviä rasisitisia mielipiteitä kummatkin.

        En yhtään epäile etteikö paluumuuttajilla olisi vaikeuksia sopeutua takaisin Suomeen. Aivan samalla tavalla kuin heillä varmasti oli vaikeuksia sopeutua lähdettyään Suomesta. Mutta onko se meidän Suomalaisten kollektiivinen vika? Kuten jo aikaisemmin totesinkin, olen itsekkin asunut ulkomailla kymmenisen vuotta. Paluun jälkeen uuden ystäväpiirin luominen, vanhojen tuttavuuksien tapaaminen, työn löytäminen, jne jne... Olihan siinä hommaa, mutta ei nyt mieleeni tullut syyttää siitä Suomea tai Suomalaisia ylipäätään. Itse en huomannut että kukaan olisi ollut kateellinen kuin korkeintaan positiivisessä mielessä. Varmasti niitäkin ihmisiä saattaa löytyä, mutta harvassa ovat jotta koko kansan voisi yleistää kateelliseksi.

        Mutta kerroppa sinä nyt sitten vuorostasi miksi pidät minua rasistina?

        Edelleen samaa mieltä Janne____:n kanssa.
        Kummallista, millä tavalla jotkut täällä tulkitsevat lukemaansa. Janne____ on nimenomaan puhunut rasismia vastaan ja yrittänyt tuoda esille sitä, että yleistäminen on typerää. Hän on ollut mielestäni asiallinen ja hän on käyttänyt hyviä, havainnollistavia esimerkkejä.

        Suomalaisia on paljon ja he ovat kaikki erilaisia, yksilöitä. Toistan vielä aiemmin sanomani: Osa suomalaisista on mm. ahdasmielisiä, suvaitsemattomia, sisäänpäinkääntyneitä rasisteja; osa on avarakatseisia, suvaisevaisia, kansainvälisyyttä ja monikulttuurisuutta arvostavia, ystävällisiä ihmisiä. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, kuten kuuluu mitä ilmeisimmin myös Janne____.

        Lukekaa hyvät ihmiset tarkemmin näitä kirjoituksia ja sisäistäkää niiden sanoma. Ottakaa aina huomioon se fakta, että asioilla on aina kaksi puolta. Nähkää siis sekä ne hyvät että huonot puolet, älkääkä olko niin yksipuolisia.


    • ex surusilmä

      Jannen kommentit ovat tämän ketjun asiallisimpia ja hän yrittää todella auttaa aloittajaa ja muitakin paluumuuttajia sopeutumaan. Veikkaan, että hän on itse asunut muualla tai asuu edelleen.

      Minä olen ollut onnellinen Suomessa kohta vuoden, jos nyt tämä kauhea virkamiesdiktatuuri ja työkkärin kyykytykset jätetään muistamatta. Kävelen kaduilla yhtenä kaltaisistani; en ole enää muukalainen, olen kotona. Se on ihana tunne!

    • Trollaustako?

      Mikä pakko tänne on palata?

      Luulis Kiinasta löytyvän hommia, vaan enpä ole kuullut kenekään ennen kovin Kinkkiladiaa kiitelleen...

      • Catsy666

        Missään ei ole tehty maahanmuuttoa eikä maassa pysymistä helpoksi, siksi joutuu joskus palaamaan, vaikka ei haluaisi.

        Minusta nimenomaan pitää kertoa, miten paska jäätynyt pohjoiskorea tämä Suomi on, eihän tämä ikinä muutu, jos me olemme hiljaa tai lähdemme pois!


    • emm3

      ITSE MUUTIN TAKAISIN SUOMEEN USA:STA 13 VUODEN POISSAOLON JÄLKEEN. UUDESTA TYÖPAIKASTA KYLLÄ LÖYTYI HETI YKSI HENKILÖ, JOKA TUNSI SYVÄÄ ANTIPATIASA AMERIKKAA KOHTAAN JA ANTOI MINUN MYÖS SEN YMMÄRTÄÄ. EI ULKOMAILLA OLOA KANNATA HIRVEÄSTI MAINOSTAA MUTTA LÖYTYY MYÖS NIITÄ, JOTKA OVAT ITSE OLLEET MUUAALLAKIN JA OVAT SAMALLA AALTOPITUUDELLA. MIETI SUOMEN HYVIÄ PUOLIA JA ARVOSTA KOKEMUKSIESI ANTAMAA HENKISTÄ AVARTUMISTA JA KAIKKI MENEE HYVIN!

      • Tuo muuten varmaan

        pitää paikkansa mitä sanoit ameriikasta. Osa sitä vihaa, kuten itsekin olen aika närkästynyt sen maan toimintaan. Toiset taas rakastaa sitä niin liikuttavan ehdoitta, että miettii vallan onko kaikki mutterit kohdalla. Mutta muut maat ovat oikeastaan aika neutraaleja. Ei synny positiivista eikä negatiivista reaktiota. Noo, ehkä venäläiset saavat jotain samankaltaista tunnereaktiota, osin historiallisista syistä.


      • mitapahaa

        No mitä pahaa emm3 kirjoituksessa nyt oli? taas huomaa miten tyhmiä suomalaiset on....


      • nettietiketti
        mitapahaa kirjoitti:

        No mitä pahaa emm3 kirjoituksessa nyt oli? taas huomaa miten tyhmiä suomalaiset on....

        Se, että kirjoitti koko tekstin isoilla kirjaimilla eli huusi.


      • taaskerran..
        mitapahaa kirjoitti:

        No mitä pahaa emm3 kirjoituksessa nyt oli? taas huomaa miten tyhmiä suomalaiset on....

        yleistys...


    • ghtjt

      Taidettiin antaa vaihtoehdoiksi hyväksyä paikallinen työsopimus tai etsiä uusi työpaikka? "Expatien" uho loppuu yleensä siinä vaiheessa kun länsimaisen työsopimuksen tilalle tarjotaan paikallista työsopimusta jossa on huomattavasti huonommat ehdot.

    • pirjoleena

      älä tule suomeen jos minä olisin ollu ulkomailla noinkin kauan pysyisin visusti siellä täällä kaikki on prenkllaan valtionpäämiehetkin elää aivan mielivaltaisesti viis välittävät kansalaisista kuhan vaan itellä herroilla menee hyvin täällä vanhukset nuoret työttömät ja tavan duunarit voivat huonosti ku kuaan ei välitä vanhukset on heitteillä nuoriso myös ja kaikkein heikkoosaisimmilta karsitaan lisää että köyhyys on tiällä pahasti vaan nousussa

      • >novoivoi>

        Sun pitäisi ehdottomasti kuule PirjoLeena päästä käymään hetkeksi tuolla muualla... Käyppä vaikka Kongossa ja tule parin vuoden jälkeen kertomaan miten ihanaa siellä oli ja kuinka valtio toimi eikä virkamiehet olleet lahjottavissa tai kuinka herroja ittejä joilla menee hyvin ei siellä ollut ollenkaan. Kaikki oli vaan kertakaikkisen iiiihanaaa!!!

        Totta silti puhut siinä että olemme menossa kovaa kyytiä kohti Kongon Demokraattisen Tasavallan päätähuimaavaa elintasoa.


      • dfsafsadfsad
        >novoivoi> kirjoitti:

        Sun pitäisi ehdottomasti kuule PirjoLeena päästä käymään hetkeksi tuolla muualla... Käyppä vaikka Kongossa ja tule parin vuoden jälkeen kertomaan miten ihanaa siellä oli ja kuinka valtio toimi eikä virkamiehet olleet lahjottavissa tai kuinka herroja ittejä joilla menee hyvin ei siellä ollut ollenkaan. Kaikki oli vaan kertakaikkisen iiiihanaaa!!!

        Totta silti puhut siinä että olemme menossa kovaa kyytiä kohti Kongon Demokraattisen Tasavallan päätähuimaavaa elintasoa.

        En vertaa Suomea Kongoon enkä Somaliaan, vaan siihen, millaiseksi voisimme maamme tehdä. Olen samaa mieltä Pirjoleenan kanssa, että Suomesta on tehty kauhea virkamiesdiktatuuri, jossa on kurjaa olla köyhä. Työttömiä satoja tuhansia ja heitä syyllistetään omasta kurjuudestaan ja pakotetaan ilmaistöihin yksityisiin yrityksiin. Suomi on LAILLISTANUT orjatyön!

        Turha urputtaa, että Kongossa on vielä huonommin. Älytön vertaus. Tehdään Suomesta parempi maa. Tulkaa takaisin, te maailmaa nähneet, ja auttakaa parantamaan Suomea.


      • Ei tulisi
        dfsafsadfsad kirjoitti:

        En vertaa Suomea Kongoon enkä Somaliaan, vaan siihen, millaiseksi voisimme maamme tehdä. Olen samaa mieltä Pirjoleenan kanssa, että Suomesta on tehty kauhea virkamiesdiktatuuri, jossa on kurjaa olla köyhä. Työttömiä satoja tuhansia ja heitä syyllistetään omasta kurjuudestaan ja pakotetaan ilmaistöihin yksityisiin yrityksiin. Suomi on LAILLISTANUT orjatyön!

        Turha urputtaa, että Kongossa on vielä huonommin. Älytön vertaus. Tehdään Suomesta parempi maa. Tulkaa takaisin, te maailmaa nähneet, ja auttakaa parantamaan Suomea.

        mieleenkään tulla takaisin Suomeen teitä avuttomia luusereita jeesaamaan. Suomesta tulisi heti parempi maa kaikille jos te työhön kykenevät mutta laiskat alkaisitte tehdä työtä kykyjenne mukaisella palkalla. Ei se "kykyjenne mukaisella" taida teille käydä, sillä tehän vaaditte ammattilaisen palkkaa osaamatta mitään ja työmoraalistakaan ei ole tapauksessanne juuri havaintoja. Muuten, joka maassa on kurjaa olla köyhä. Muualla työtätekemättömään yhteiskunnan elättiin kohdistuu vain huomattavasti kovempi paine systeemin ja kanssaihmisten taholta.


      • Kaltaisteisi
        Ei tulisi kirjoitti:

        mieleenkään tulla takaisin Suomeen teitä avuttomia luusereita jeesaamaan. Suomesta tulisi heti parempi maa kaikille jos te työhön kykenevät mutta laiskat alkaisitte tehdä työtä kykyjenne mukaisella palkalla. Ei se "kykyjenne mukaisella" taida teille käydä, sillä tehän vaaditte ammattilaisen palkkaa osaamatta mitään ja työmoraalistakaan ei ole tapauksessanne juuri havaintoja. Muuten, joka maassa on kurjaa olla köyhä. Muualla työtätekemättömään yhteiskunnan elättiin kohdistuu vain huomattavasti kovempi paine systeemin ja kanssaihmisten taholta.

        keltaista nestettä päässä olevien takia häpeän joskus suomalaisuuttani. Jos, ja toivottavasti, asut jossain muualla jo, niin toivottavasti ymmärrät pysyä poissa hautakuoppaasi asti. Teoistaan mies tunnetaan eikä suurista, öykkärimäisistä, sanoistaan.


      • burning bush
        Kaltaisteisi kirjoitti:

        keltaista nestettä päässä olevien takia häpeän joskus suomalaisuuttani. Jos, ja toivottavasti, asut jossain muualla jo, niin toivottavasti ymmärrät pysyä poissa hautakuoppaasi asti. Teoistaan mies tunnetaan eikä suurista, öykkärimäisistä, sanoistaan.

        No mitäs sinä olet tehnyt paitsi huudellut puskista


    • Elämä

      Kuuden vuoden ulkomailla vietetyn ajan jälkeen oli vaikeaa palata. Elämä tuntui hiljaiselta ja tylsältä. Kymmenen suomessa vietetyn vuoden jälkeen olisin jälleen valmis lähtöön jos se tulee ammatillisesti järkeväksi.

      Suomessa on hyvää luonto, kesä ja turvallisuus. Uusia ihmissuhteita en ole juurikaan saanut muodostetuksi, kovan työn takana ovat olleet ne harvatkin uudet tuttavuudet. Yhteisöllisyys loistaa poissa olollaan.

    • åäö

      oon asunu yhteensä 6 vuotta ulkomailla ikää vain 14. jos joku tulis sanoo mulle et joo me suomalaiset olla ihania ja niin ennakkoluulottomii sanoisin että paskat. en haluu yleistää mut se on nähty et suomalaiset on iha helvetin tylyjä. tottakai joka puolel maailmaa on tylyjä ihmisii mut suomalaisten ystävällisyys menee kyl nii lujaa vauhtii päi helvettiä

    • suomi=islam

      Ihan kuule jääpä sinen Kiinaan.
      Suomessa on niin paljon somaleita ja muita islamiuskosia ettei tätä Suomeksi enää edes tunnista. Kohta on Suomessa sharia että jos tahdot pysyä hengissä Suomessa niin osta Burqha valmiiksi

      • FaktojenPuolestaPuhuja

        Nimimerkki "suomi=islam": Sinä olet elävä esimerkki sellaisesta suomalaisesta, joka on ahdasmielinen, suvaitsematon, sisäänpäinkääntynyt rasisti. Sinulla on säälittävän ahdasmielinen ajatusmaailma. Suhtaudut ilmeisesti kaikkiin muslimeihin erittäin kielteisesti ja kuvittelet kaikkien muslimien olevan samanlaisia. Olet ilmeisesti muodostanut muslimeista yleistävän, negatiivisen kuvan tietämättömyytesi sekä ennakkoluulojen ja stereotypioiden kautta muodostuneiden käsitystesi perusteella. Se, että muslimeihin liitetään paljon negatiivisia asioita (joista monilla asioilla ei edes ole oikeasti mitään tekemistä varsinaisen Islamin uskon kanssa) on vääristänyt monien käsityksiä muslimeista entisestään. Näin on mitä ilmeisimmin käynyt myös sinulle.
        Fakta on, että muslimien arvioitu määrä maailmassa on n. 1,3 miljardia. Vain idiootti kuvittelee tuon suuren joukon ihmisiä olevan samanlaisia. Eroavaisuuksia muslimien välillä on todella paljon, aivan kuten esim. kristittyjenkin välillä on suuria eroja. Useat asiat, jotka liitetään muslimeihin, eivät liity uskontoon ollenkaan, vaan ovat mm. kulttuurista johtuvia asioita. Sitten on nämä ääri-asiat, kuten terrorismi, jolla ei ole mitään tekemistä Islamin uskon kanssa.

        Mihinkään muuhun uskontoon ei liity niin paljon ennakkoluuloja, stereotypioita ja vääriä käsityksiä, kuin Islamin uskoon. Muslimeista tehdään myös jatkuvasti typeriä yleistyksiä.

        Ottakaa selvää tosiasioista!


      • FaktojenPuolestaPuhuja
        FaktojenPuolestaPuhuja kirjoitti:

        Nimimerkki "suomi=islam": Sinä olet elävä esimerkki sellaisesta suomalaisesta, joka on ahdasmielinen, suvaitsematon, sisäänpäinkääntynyt rasisti. Sinulla on säälittävän ahdasmielinen ajatusmaailma. Suhtaudut ilmeisesti kaikkiin muslimeihin erittäin kielteisesti ja kuvittelet kaikkien muslimien olevan samanlaisia. Olet ilmeisesti muodostanut muslimeista yleistävän, negatiivisen kuvan tietämättömyytesi sekä ennakkoluulojen ja stereotypioiden kautta muodostuneiden käsitystesi perusteella. Se, että muslimeihin liitetään paljon negatiivisia asioita (joista monilla asioilla ei edes ole oikeasti mitään tekemistä varsinaisen Islamin uskon kanssa) on vääristänyt monien käsityksiä muslimeista entisestään. Näin on mitä ilmeisimmin käynyt myös sinulle.
        Fakta on, että muslimien arvioitu määrä maailmassa on n. 1,3 miljardia. Vain idiootti kuvittelee tuon suuren joukon ihmisiä olevan samanlaisia. Eroavaisuuksia muslimien välillä on todella paljon, aivan kuten esim. kristittyjenkin välillä on suuria eroja. Useat asiat, jotka liitetään muslimeihin, eivät liity uskontoon ollenkaan, vaan ovat mm. kulttuurista johtuvia asioita. Sitten on nämä ääri-asiat, kuten terrorismi, jolla ei ole mitään tekemistä Islamin uskon kanssa.

        Mihinkään muuhun uskontoon ei liity niin paljon ennakkoluuloja, stereotypioita ja vääriä käsityksiä, kuin Islamin uskoon. Muslimeista tehdään myös jatkuvasti typeriä yleistyksiä.

        Ottakaa selvää tosiasioista!

        P.S.

        Arvasin, että joku muslimeita vastaan oleva rasisti tulee TÄNNEKIN ulisemaan ja levittämään ahdasmielisiä ajatuksiaan. Mistä tuollaisia ihmisiä sikiää?


      • Totuus alkaa paljast

        Tällaisten koulutus on veromarkoilla maksettu mutta mitään hyötyä ei näyttänyt ilmaisesta koulutuksesta olleen.


      • Totuuden puolesta.
        FaktojenPuolestaPuhuja kirjoitti:

        P.S.

        Arvasin, että joku muslimeita vastaan oleva rasisti tulee TÄNNEKIN ulisemaan ja levittämään ahdasmielisiä ajatuksiaan. Mistä tuollaisia ihmisiä sikiää?

        Muslimi ei ole rotu joten se joka arvostelee islamin uskontoa ei ole rasisti.


    • Mielipiteitäni

      Hei!

      Itsekin aikoinaan Suomeen palannut:
      Ihmiset täällä ovat sulkeutuneempia, mutta hyviä tyyppejä löytyy kyllä.
      Meikäläinen kulttuuri on kieltämättä ahdistava, mutta tutkimusten mukaanhan me olemme onnellisia --> joo, tätä en usko minäkään ulkomailla olleena.

      Suomessa julkiset palvelut toimivat hienosti verrattuna moniin muihin maihin. Se on iso etu. Luontoa on. Hyvä olo syntyy silti paljolti hyvistä ihmissuhteista. Muuttaisin pois Suomesta, mutta se ei ole nyt realismia.

      Aika auttaa ja enemmän niiden ihmisten kaltaiseksi, joiden parissa elät. Suomessa ei välttämättä avoimeksi ja iloiseksi, mutta ainakin sopeudut. Näin on käynyt itsellenikin.

      • gdfgdfgsdg

        Ai mitkä julkiset palvelut toimivat hyvin? Sairaanhoito vai? Vanhustenhoito? Vammaisten, lasten hoito? Työttömyysturva? Alkoholismi on hoidettu pois? Verotus järkevää ja yritteliäisyyttä kannustavaa? Siis oletko ollut Suomessa lainkaan?


      • klhhui8777

        huijausta koko onnelisuus tutkimus minulta ei ole kysytty mitään onnellisuudesta, eikä kavereilta, eivät ole viitineet lähettää papereita ihmisille vaan täyttäneet ite ja pistäneet sitten takasin mailmanpomoille. Jos multa olis kysytty niin olisin kirjoittanut haista paska siihen


      • Ca666

        Luontoa on vähän joka maassa ja se on hienompaa, mitä Suomessa. Suomen turvallisuus ei ole kovin kaksista. Eniten minua on missään kuumotettu Suomessa ja jossain Meksikossa.


    • Made in Finland

      Kyllä se takaisinpaluu ja sen onnistuminen on itsestä kiinni:
      Itse asuin Kreikassa, Kyproksella ja Belgiassa yhteensä 18 vuotta, Suomessa olen nyt asunut 6.5 vuotta ja hyvin on kaikki mennyt.
      Osaan arvostaa Suomessa asioita joita en ehkä olisi arvostanut, ellen olisi nähnyt muutakin elämäntyyliä.

      Joka maassa on hyvät ja huonot puolensa.
      Miksi sitä täytyy kysellä jossain lehtien / nettipalstalla koska jokainen on oman onnensa seppä.

      • Esme

        "Joka maassa on hyvät ja huonot puolensa"

        Totta! Tämä pätee kaikessa, kuten myös uskonnoissa, kulttuureissa ym. Kaikissa asioissa on aina hyvät ja huonot puolensa! Tämä fakta valitettavasti unohtuu monilta ihmisiltä. Jotkut ajattelevat kaikesta yksipuolisesti. Surullista.


    • sadey.breakdown

      Miksi jättää kertomatta, että on asunut muualla kuin suomessa? Itse en ainakaan näe sitä mitenkään huonona asiana, päinvastoin. Sehän kertoo, että ihmisellä on rohkeutta tehdä isoja ratkaisuja, ja sietokykyä/kiinnostusta muita kulttuureita kohtaan. Monethan käyvät ulkomailla esimerkiksi hankkimassa työkokemusta tms ja sitä katsotaan vain hyvällä.
      Mutta sen pitäisin omana tietonani, että ei pidä suomesta, tai pitää jotain muuta maata "omaansa" parempana. Se voi monessa herättää närkästystä.

      Itse jumitan vielä suomessa, koulutuksen ja töiden takia, mutta vielä joskus seuraan veljeni jalanjälkiä ja lähden täältä. Ehken sitten vain ole tavis suomalainen, kun ulkomaat ovat minusta hieno vaihtoehto ja täynnä mahdollisuuksia.

      • Tervetuloa!

        Minunkin on vaikea ymmärtää, miksei kokemuksistaan saisi kertoa. Omassa työyhteisössäni (naisvaltainen) ei ainakaan ruvettaisi kadehtimaan jonkun toisen rohkeutta matkustaa ja asua vieraissa maissa. Varmaan kaikki olisivat uteliaita, innokkaita asiasta ja kyselisivät millaista Kiinassa oli.

        Ja mitä pahaa siinä on, jos kertoisitkin pitäväsi Kiinasta? Tai jos sanot, ettet olisi halunnut palata Suomeen? En ymmärrä, miten joku voisi pahastua sellaisesta.

        Tuntuu, että moni kommentoija on aika iäkäs, ainakin mielipiteiltään. Nuoret suhtautuvat ehkä luontevammin ja uteliaammin monikulttuurisuuteen kuin vanhemmat ihmiset (jotka käyvät ehkä kerran kesässä Kanarialla ja syövät vain paikoissa, joissa ruokalista on suomeksi).

        Ja kommentit tyyliin "pysy Kiinassa" ovat aivan ala-arvoisia.

        Tervetuloa takaisin Suomeen ja nauti Suomen hyvistä puolista! Voithan jossain vaiheessa lähteä taas jonnekin muualle jos siltä tuntuu.


      • Huomaatko kuinka
        Tervetuloa! kirjoitti:

        Minunkin on vaikea ymmärtää, miksei kokemuksistaan saisi kertoa. Omassa työyhteisössäni (naisvaltainen) ei ainakaan ruvettaisi kadehtimaan jonkun toisen rohkeutta matkustaa ja asua vieraissa maissa. Varmaan kaikki olisivat uteliaita, innokkaita asiasta ja kyselisivät millaista Kiinassa oli.

        Ja mitä pahaa siinä on, jos kertoisitkin pitäväsi Kiinasta? Tai jos sanot, ettet olisi halunnut palata Suomeen? En ymmärrä, miten joku voisi pahastua sellaisesta.

        Tuntuu, että moni kommentoija on aika iäkäs, ainakin mielipiteiltään. Nuoret suhtautuvat ehkä luontevammin ja uteliaammin monikulttuurisuuteen kuin vanhemmat ihmiset (jotka käyvät ehkä kerran kesässä Kanarialla ja syövät vain paikoissa, joissa ruokalista on suomeksi).

        Ja kommentit tyyliin "pysy Kiinassa" ovat aivan ala-arvoisia.

        Tervetuloa takaisin Suomeen ja nauti Suomen hyvistä puolista! Voithan jossain vaiheessa lähteä taas jonnekin muualle jos siltä tuntuu.

        ihmiset ovat iloisia kommentistasi ja kannattavat sitä aivan varauksettomasti. Tällä palstalla paljastuu suomalainen kansanluonne kaikessa katkeruudessaan.


      • Huomaatko kuinka
        Huomaatko kuinka kirjoitti:

        ihmiset ovat iloisia kommentistasi ja kannattavat sitä aivan varauksettomasti. Tällä palstalla paljastuu suomalainen kansanluonne kaikessa katkeruudessaan.

        Nuo kymmenet miinukset ja plussat ovat jonkun nörttiprovokaattorin antamia. Fiksu jättää ne huomioimatta.


    • Baazu

      Hei,

      Iselläni kovimmille otti pienet asiat, se että kaikki puhuvat suomea oli todella omituinen kokemus pitkästä aikaa. Suomalainen mielenlaatu ottaa edelleen välillä koville, selvinpäinhän ei small talkia harrasteta jne. Olen nyt ollut ex-expattina suomessa nelisen vuotta, vuoden päästä palaan ulkomaille.

      Ei kannata liikaa jännittää, muista maailmalla oppimasi ja pääseehän täältä aina takaisin reissuun jos kylmä ja pimeä ahdistaa.

      PS. Täällä on paljon puita.

      • Buuza

        Se small talk on suomeksi paskan jauhamista. Tunnetaan jenkeissä myös bullshittinä.


    • minävain2012

      Tervetuloa takaisin suomeen. Turhaan jännität. Tottakai voit kertoa missä olet asunut ja miten siellä sujunut. Minua ainekin kiinostaisi kuulla. Ei suomalaisia tartte pelätä :)

    • suoli synnyinmaa

      Otan osaa onnettomuuteesi että joudut palaamaan tänne! Mutta ehkä pääset vielä täältä joskus -aika näyttää. Minäkin lähtisin heti jos se olisi taloudellisesti mahdollista.

    • voi voi

      Jos tulet takaisin juuri tuolla asenteella että " miten selvisitte suomalaisten tylyydestä ja kateudesta", niin turhaa toivot että sinut otetaan avosylin vastaan....

    • <3 <3 <3

      Taitaa olla omasta asenteesta aika pitkälle kiinni.

      Jos olet koko ajan äänessä, että siellä oli niin ja niin paljon parempi ja täällä on ihan perseestä, niin kyllä saat ärtymystä aikaiseksi. Osa meistä muista rakastaa olla kotona, ihan me ex-expatitkin.

      Itse asuin aikoinani Kanadassa ja parissa muussa maassa, enkä kotiintullessani KOSKAAN kohdannut asenteita. Mutta koskaan en mollannut kotimaatani enkä tehnyt vertauksia, ellei joku suoraan kysynyt.

      Rakastin Ranskaa niin paljon että luulin kotiintultuani tehneeni virheen, mutta pari viikkoa kotona ja kuukauden kulttuurishokistä kärsiminen, ja kaikki helpottui. Ihan hyvin pärjäsin, tosin minä halusinkin tulla kotiin (ja jäin sitten, kun löysin miehen).

      Ulkomailla asumisesta on ollut kohdallani hyötyä tosi monesti, ei koulutuspaikan tai työn saannissa, vaan sosiaalisesti. Jotenkin saanut monesti kunnioitusta, että olen uskaltanut lähteä. On aina puheenaihe ihmisten kanssa, varsinkin ulkomaalaisten (ainakin asumistani maista kotoisin olevien)... Mutta ikinä, ikinä en ole tuntenut jotakuta huonommaksi siksi että hänen ulkomaillakäyntinsä on rajoittunut ruotsinlaivalle.

      Jos joku on kysynyt että miksi tulin takaisin kun ei ollut pakko, sanoin mielipiteeni ihan rohkeasti. Suomalaisille kysyjille kerron totuuden, että vasta ulkomailla ollessa ja asuessa tajusin kuinka hyvä maa Suomi on. Muunmaalaisille sanoin vähän riisutumman totuuden, että käytännön syistä tulin kotiin ja rakkaus vaati jäämään.

      Alkuperäinen: expattina oltuasi olet yhtä kokemusta rikkaampi, mutta et yhtään sen parempi kuin muut ihmiset. Suomessa on paljon hyvää ja kaunista, mutta jos kieltäydyt sitä näkemästä, olet vapaa lähtemään pois. Täällä ei ole pakko olla, se etu meillä on päälimmäisenä, että olemme vapaita.

    • 5+16=?

      Aina Tulisin Takaisin Kotimaani on aina SUOMI

    • 1 suomalainen

      En muuttaisi takaisn. Olen asunut Suomessa useassa paikassa ja olen huomannut, kuinka pikkusieluisia suomalset voivat olla. Täällä ollaan nurkkakuntaisia ja ahdasmielisiä.
      Jos olisin päässyt ulkomaille asumaan, kuten olen usein toivonut, en tulisi sieltä tänne takaisin.
      Sinun on itse arvioitava, mitä haluat ja missä vaikutat. Jokainen on oman onnensa seppä.

    • pysy ulkomailla

      Ihmettelen miksi joku tunkee Suomeen takaisin kun kerran on täältä pois jo päässyt. Maa on mennyt kokoomusvallan aikana ihan päin persettä kaikin tavoin ja muuttunut taloudenkin kannalta jääkylmäksi kapitalismiksi, jossa kenenkään köyhän toimeentulosta ei välitetä.
      Pysy vaan ulkomailla äläkä vaivaudu maahan, joka on menossa ihan väärään suuntaan. Olen itsekin suunnittelemassa muuttoa pois Suomesta kokonaan, takaisin en aio tulla.

      • Catsy666

        Sarvikuonojen maa. Nyt suometutaan kapitalismiin ja yhtä rähmällään ollaan niiden edessä kuin ennen Neuvostoliiton, paitsi että vielä enemmän. On sellaista itämaista alistumista ja heittäytymistä suuremman jalkoihin. Vastenmielistä. Varmaan ne nauravat Brysselissä tälle huorakansalle. Huorat tosin saavat rahaa huoraamisestaan, kun taas Suomen eliitti huoraa ja vielä luopuu entisistäkin rahoistaan.

        Kuten sanoin, Suomeen tullaan siksi, ettei pysyvää maahanmuuttoa toiseen maahan ole tehty missään helpoksi, ei ainakaan ellei omista nippua seteleitä.


    • no daa

      Et sinä ainakaan tämän viestisi perusteella kovin avarakatseiselta vaikuta. Suomalaisille tyypillisestä alemmuudentunteesta et ole päässyt eroon - ilmaiset sitä nimenomaan negatiivisella suomalaiskäsitykselläsi.

      Minä en ymmärrä miksi sinun pitäisi jättää kertomatta se, että olet asunut ulkomailla. Erittäin monet suomalaiset ovat. Olet hyvin samanlainen kuin moni muukin.

      Jokainen kertoo työpaikalla niitä asioita itsestään mitä haluaa. Mitä merkitystä arvelet olevan sillä, että aloitat työn nimenomaan naisvaltaisessa työpaikassa? Kun nyt sen mainitset ilman mitään erityistä syytä.

      Sosiaalinen lahjakkuus on nimenomaan erilaisten sosiaalisten koodien ja erilaisten normien tunnistamista ja kykyä elää niiden mukaan kuten nimim. Janne hyvin selittikin. Yleensä vieraassa kulttuurissa elävälle ulkomaalaiselle annetaan paljon anteeksi - toisin kuin tälle kotimaasssa, joten varsinkin sosiaalisesti heikompilahjaiselle syntyy helposti se käsitys, että siellä on kotimaassa on kaikki ihan käsittämätöntä ja hirveää; kun taas täällä Kiinassa/Intiassa/Italiassa jne. on nii-in ihanaa, olen kuin kotonani...;-)

    • Otan osaa.

      Suomessa saat varautua nälvintään, yksinäisyyteen ja kylmyyteen. Esimerkiksi täällä 180 cm pituista (miestä) haukutaan selän takana pätkäksi. Ystäviä on vaikea saada, jos toista ei tunne jo entuudestaan päiväkodista tai ala-asteelta. Jos et ole nainen, joudut myös armeijaan. (En tiedä ikääsi tai sukupuoltasi, mutta totean kuitenkin.) Saa olla kiitollinen, jos hyisessä metsässä vietettyjen öiden jälkeen on vielä kunnossa.
      Eipä minulla muuta.

      • sddscece

        Jaa, eipä ole hakuttu pätkäksi tätä 176 senttistä yksilöä, joka on vieläpä onnistunut löytämään ystäviäkin... Ihan varma ettei osa syystä nyt ole omilla harteillasi?

        Ja ottiko se armeija nyt oikeasti niin koville, että "hyisessä metsässä vietettyjen öiden" jälkeen saat olla kiitollinen että olet vielä kunnossa? Joo, alkaa hieman avautumaan miksi sinulla saattaa olla hankaluuksia saada ystäviä, kenties taipumusta ylenpalttiseen valittamiseen ja melodramaattisuuteen?


      • Donnall
        sddscece kirjoitti:

        Jaa, eipä ole hakuttu pätkäksi tätä 176 senttistä yksilöä, joka on vieläpä onnistunut löytämään ystäviäkin... Ihan varma ettei osa syystä nyt ole omilla harteillasi?

        Ja ottiko se armeija nyt oikeasti niin koville, että "hyisessä metsässä vietettyjen öiden" jälkeen saat olla kiitollinen että olet vielä kunnossa? Joo, alkaa hieman avautumaan miksi sinulla saattaa olla hankaluuksia saada ystäviä, kenties taipumusta ylenpalttiseen valittamiseen ja melodramaattisuuteen?

        Ja sinä olet todennäköisesti se isoturpainen pikkumies yläasteelta? Suomi on ujon ihmisen helvetti ja ujous yleensä kaltaistesi polleiden nutipäiden aiheuttamaa.


      • sfefscvs
        Donnall kirjoitti:

        Ja sinä olet todennäköisesti se isoturpainen pikkumies yläasteelta? Suomi on ujon ihmisen helvetti ja ujous yleensä kaltaistesi polleiden nutipäiden aiheuttamaa.

        No, et sinä nyt kauhean ujolta vaikuta, vai onko se nyt tätä internetin nimettömyyden antamaa rohkeutta? Mutta antaapi nyt ainakin lisäselvyyttä miksi kaverit ovat vähissä. Osanottoni.


      • Otan osaa.
        sddscece kirjoitti:

        Jaa, eipä ole hakuttu pätkäksi tätä 176 senttistä yksilöä, joka on vieläpä onnistunut löytämään ystäviäkin... Ihan varma ettei osa syystä nyt ole omilla harteillasi?

        Ja ottiko se armeija nyt oikeasti niin koville, että "hyisessä metsässä vietettyjen öiden" jälkeen saat olla kiitollinen että olet vielä kunnossa? Joo, alkaa hieman avautumaan miksi sinulla saattaa olla hankaluuksia saada ystäviä, kenties taipumusta ylenpalttiseen valittamiseen ja melodramaattisuuteen?

        "Jaa, eipä ole hakuttu pätkäksi tätä 176 senttistä yksilöä"
        Olisinpa minä ollut yhtä onnekas.

        "on vieläpä onnistunut löytämään ystäviäkin"
        On minullakin ollut muutamia kavereita, mutta jokainen heistä on sittemmin muuttunut k*sipääksi. Oikeastaan tällä hetkellä minulla ei ole ystäviä, jos jotain sisaruksia perheineen, vanhempia ja vastaavia ei sellaisiksi lasketa.

        "Ihan varma ettei osa syystä nyt ole omilla harteillasi?"
        Olen aika varma, että ei ole.

        "Ja ottiko se armeija nyt oikeasti niin koville, että "hyisessä metsässä vietettyjen öiden" jälkeen saat olla kiitollinen että olet vielä kunnossa?"
        Siinä paikassa oli juuri edellisessä (tai sitä edellisessä?) saapumiserässä menehtynyt yksi ihminen. Tuo tieto mielessä oli sitten ihanaa aloittaa palvelus. Huonetovereita nyt en edes oikein haluaisi muistella. Ikävää pientä tönimistä, pään aukomista ja syrjintää se puoli vuotta oli. Yksin en olisi niin monelle mitään mahtanut. Luojan kiitos, että se on ohi...

        "Joo, alkaa hieman avautumaan miksi sinulla saattaa olla hankaluuksia saada ystäviä, kenties taipumusta ylenpalttiseen valittamiseen ja melodramaattisuuteen?"
        Oletinkin jotain tuollaista vastausta, mutta ei se mitään. Kiva kuitenkin, että vastasit.


      • sfsefsf
        Otan osaa. kirjoitti:

        "Jaa, eipä ole hakuttu pätkäksi tätä 176 senttistä yksilöä"
        Olisinpa minä ollut yhtä onnekas.

        "on vieläpä onnistunut löytämään ystäviäkin"
        On minullakin ollut muutamia kavereita, mutta jokainen heistä on sittemmin muuttunut k*sipääksi. Oikeastaan tällä hetkellä minulla ei ole ystäviä, jos jotain sisaruksia perheineen, vanhempia ja vastaavia ei sellaisiksi lasketa.

        "Ihan varma ettei osa syystä nyt ole omilla harteillasi?"
        Olen aika varma, että ei ole.

        "Ja ottiko se armeija nyt oikeasti niin koville, että "hyisessä metsässä vietettyjen öiden" jälkeen saat olla kiitollinen että olet vielä kunnossa?"
        Siinä paikassa oli juuri edellisessä (tai sitä edellisessä?) saapumiserässä menehtynyt yksi ihminen. Tuo tieto mielessä oli sitten ihanaa aloittaa palvelus. Huonetovereita nyt en edes oikein haluaisi muistella. Ikävää pientä tönimistä, pään aukomista ja syrjintää se puoli vuotta oli. Yksin en olisi niin monelle mitään mahtanut. Luojan kiitos, että se on ohi...

        "Joo, alkaa hieman avautumaan miksi sinulla saattaa olla hankaluuksia saada ystäviä, kenties taipumusta ylenpalttiseen valittamiseen ja melodramaattisuuteen?"
        Oletinkin jotain tuollaista vastausta, mutta ei se mitään. Kiva kuitenkin, että vastasit.

        Ikävää jos olet joutunut kiusauksen kohteeksi, mutta se on kyseisten yksilöiden häpeä, ei suomalaisten yleisesti. Vaikka kiusaamiseen ei mikään oikeuttaisikaan, on vikaa hyvä myös etsiä itsestään, harvemmin kiusatuksikaan tullaan täysin sattumalta, varsinkin jos tätä on tapahtunut eri ihmisten toimesta. maailma ei ole se reiluin paikka, ei Suomessa eikä muuallakaan. Kuten sanottua, itse olen 176 senttinen, eikä kukaan ole pituudestani mitään huomautellut, ja miksi huomauttelisikaan, kuitenkin kohtalaisen lähellä keskipituutta, joka taitaa tällähetkellä olla juuri mainitsemasi 180 senttiä. Ja tällä tiedolla varustettuna varmasti itsekkin tajuat, että jos sinua oikeasti on haukuttu pätkäksi tai jotain vastaavaa, syynä ei ole ollut pituutesi vaan henkilöt ovat täysin muista syistä halunneet sinua loukata.

        Mieti siis mikä tekee sinusta alttiin tälle kiusaamiselle ja miksi et ole onnistunut ystäviä saamaan. Yritä sitten muuttua näillä osa-alueilla. Täydellisessä maailmassa sinun ei tietysti tarvitsisi, mutta ihan lähiaikoina sellaista ihmettä tuskin tapahtuu. Olemalla katkera, ja syyttämällä kaikkia suomalaisia kohtalostasi varmistat vain sen että niitä kavereita tulee jatkossakin olemaan hankala löytää.


      • Otan osaa.
        sfsefsf kirjoitti:

        Ikävää jos olet joutunut kiusauksen kohteeksi, mutta se on kyseisten yksilöiden häpeä, ei suomalaisten yleisesti. Vaikka kiusaamiseen ei mikään oikeuttaisikaan, on vikaa hyvä myös etsiä itsestään, harvemmin kiusatuksikaan tullaan täysin sattumalta, varsinkin jos tätä on tapahtunut eri ihmisten toimesta. maailma ei ole se reiluin paikka, ei Suomessa eikä muuallakaan. Kuten sanottua, itse olen 176 senttinen, eikä kukaan ole pituudestani mitään huomautellut, ja miksi huomauttelisikaan, kuitenkin kohtalaisen lähellä keskipituutta, joka taitaa tällähetkellä olla juuri mainitsemasi 180 senttiä. Ja tällä tiedolla varustettuna varmasti itsekkin tajuat, että jos sinua oikeasti on haukuttu pätkäksi tai jotain vastaavaa, syynä ei ole ollut pituutesi vaan henkilöt ovat täysin muista syistä halunneet sinua loukata.

        Mieti siis mikä tekee sinusta alttiin tälle kiusaamiselle ja miksi et ole onnistunut ystäviä saamaan. Yritä sitten muuttua näillä osa-alueilla. Täydellisessä maailmassa sinun ei tietysti tarvitsisi, mutta ihan lähiaikoina sellaista ihmettä tuskin tapahtuu. Olemalla katkera, ja syyttämällä kaikkia suomalaisia kohtalostasi varmistat vain sen että niitä kavereita tulee jatkossakin olemaan hankala löytää.

        "se on kyseisten yksilöiden häpeä, ei suomalaisten yleisesti"
        Minulla on kai sitten vain ollut todella huono tuuri, kun olen törmännyt vain sellaisiin ikäviin yksilöihin.

        "harvemmin kiusatuksikaan tullaan täysin sattumalta, varsinkin jos tätä on tapahtunut eri ihmisten toimesta"
        Ainoa syy on ehkä se, että olen aika hiljainen. Mitään muuta en nyt millään keksi. Tuota ominaisuutta en oikein pysty muuttamaan.

        "Kuten sanottua, itse olen 176 senttinen, eikä kukaan ole pituudestani mitään huomautellut"
        Olen sen verran nuori (varmaan sinuakin nuorempi?), että ainakin tässä ikäryhmässä joskus lukiossakin (miesten) keskipituus oli jotain lähemmäs 185 cm. Lieneekö sitten kyseessä ollut keskivertoa pidempiä opiskelijoita koulu täynnä...

        "Täydellisessä maailmassa sinun ei tietysti tarvitsisi, mutta ihan lähiaikoina sellaista ihmettä tuskin tapahtuu"
        No ei varmaankaan tapahdu :)

        Ehkä muotoilin tuon ensimmäisen viestini vähän liian kärkevästi, mutta halusin kuitenkin kertoa kokemuksistani.


    • Expatriaatti

      Olen ollut lähetettynä työntekijänä ulkomailla - tosin Euroopassa - 1,5 vuotta. Toinen saman mittainen rupeama on vielä edessä, jos niin haluan. Kotimassa olen käynyt lomillani muutamia kertoja.

      Olen sopeutunut asemamaahani erittäin hyvin ja nauttinut sekä työsteni että vapaa-ajastani. Koska tiesin jo lähtiessäni palavani takaisin, olen yrittänyt otaa tästä ajasta ne hyvät puolet irti. Yhdessä Euroopan metropoleista kun asun, niitähän on paljon. Jokaiselle päivälle riittää näkemistä ja kokemista, jos niin haluaa. Arki perusasioineen on toki paljolti samanlaista kuin kotimaassakin. Käydään töissä, tehdään kotihommia ja käydään ruokakaupassa. Vapaa-aikana on mahdollista tehdä nyt melkein mitä vaan.

      Suomen vierailluillani en ole kokenut kuvaamasi kaltaista kateutta. Ihmiset ovat olleet kiinnostuneita kokemuksistani. Meillä on myös käynyt paljon vieraraita kotimaasta.

      En ole tuntenut koti-ikävää, mutta on monia aiemmin itsestäänselvyyksinä pitämiäni asioita, joiden merkityksen olen ymmärtänyt vasta nyt. Hanoista tulee vettä, se on lämmintä tai kylmää - ihan kuten haluan - ja sitä voi juoda. Asioiden hoitaminen sujuu helposti ja yleensä myös verkossa. Sisällä ei koskaan tarvitse palella. Ilma on puhdasta ja luontoa löytyy aina läheltä. Ihmiset tuntuvat tutuilta ja käyttäytyvät ennakoitavasti. Helsinki tuntuu hiljaiselta puhumattakaan siitä pienemmästä kaupungista, johon olen palaamassa.

      Vertailla ei kannata. Kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kiinassa varmaan rahalla saa kaikkea ja korruptio kukoistaa. Suomi taas on suhteellisen tasa-arvoinen, periaatteessa ainakin mahdollisuuksien tasa-arvon on vallitseva tila. Avoimin mielin olen itse palaamassa monta kokemusta rikkaampana. Tähän maahan ja kaupunkiin jää varmasti elinikäinen vahva side, mutta koti on ja tulee aina olemaan Suomessa.

    • Kiinan myös kokenut

      Älä murehdi, itse palasin juuri Kiinasta, olin siellä tosin vain puoli vuotta, mutta ihastuin maahan ja ihmisiin siellä.
      Nyt arki kotimaassa edessä ja voit olla varma, että tähänkin tottuu taas.
      Koti on siellä missä me itse olemme, eikä niitä hyviä muistoja kukaan pois pyyhi...

    • SuperNeuvoton

      Ei kolme vuotta ole pitkä aika ja suurin ero on suomalaisten mykkyys.

      Kun on kolme vuotta ulkomailla, maasta riippumatta, avartaa paljon. Ole kuitenkin oma itsesi.

    • suomalainen..

      Osasit sentään vielä suomeksi kirjoittaa, ettei ollut kieli kokonaan 3 vuodessa unohtunut. Onko sinun aivan pakko takaisin tänne tulla jos noin vaikealta tuntuu.

    • Moi,

      Mulla taas kävi niin päin, että kun muutin 12 vuotta sitten Suomesta pois niin aloin ymmärtää ja arvostaa sitä maana aivan eri lailla kuin koskaan aikaisemmin.
      Suomi on upea maa. Mulla on arvostus sitä kohtaan noussut huimasti, vaikka olen asunut kolmessa eri maassa tänä aikana, enkä ole Suomeen palaamassakaan pysyvästi koska nykyisestä kotimaastani löydän käytännön puolelta paremman elämän.

      Ei kannata tosiaankaan alkaa mankumaan kuinka ei olisi halunnut takaisin Suomeen, tai vertailla maita keskenään - se on sanalla sanottuna rasittavaa kun joutuu kuuntelemaan sellaista valitusvirttä.

      Tuskin monikaan kateellinen olisi; nykyään on niin helppo muuttaa ja asua muualla kuin Suomessa että siihen pystyy melkeinpä kuka vain jos oikeasti haluaa. Eli älä kuvittele olevasi mitenkään erikoisasemassa tuon asian kanssa.

      Silti ymmärrän tilannettasi, vaikken tiedäkään miksi et voisi jäädä tai uudelleen palata Kiinaan. Täytyyhän olla keino, jos kerran noin kovasti paikast tykkäät :)
      Ja jos et Kiinaan pääsisikään takaisin, niin voihan olla joku muu maa mitä kokeilla? Kyllä vaihtoehtoja aina löytyy, usko pois.

      Koita nähdä ne kauniit asia Suomessa, niin pärjäät kyllä. Itse palasin, mutta jouduin pakostakin lähtemään pois vajaan vuoden sisällä, koska en vain pystynyt elämään siellä.

      Tsemppiä sulle!

      • Tuleva paluumuuttaja

        Minulle kävi ihaqn samalla tavalla, eli aloin arvostaa Suomea ihan eri tavalla muutettuani ulkomaille.

        17 vuotta on takana ja 20 vielä edessä mutta eläkkeellä on tarkoitus muuttaa takaisin Suomeen pysyvästi. Nykyisin vietän siellä kuutisen viikkoa vuodessa eli kaksi viikkoa joulun aikaan ja kuukauden kesällä. Näiden vuosien aikana olen huomannut Suomen ja suomalaisten muuttuneen jonkin verran, mutta ei niin että vanha kotimaa tuntuisi vieraalta. Ehkä suht. tiheät vierailut ovat syynä siihen.

        Itse nautin eniten siitä että saan puhua omaa äidinkieltäni sen kaikkine vivahteineen. Luulen että mitä vanhemmaksi tulee sitä tärkeämpi tästäkin seikasta tulee.


    • Jos antaa arvon juurilleen ja omalle kielelle, viihtyy paremmin. Jos nauttii siitä että saa ilmaista itseään vapaasti ja ymmärtää kaiken mitä ympärillä puhutaan auttaa myös viihtymään. Ja jos osaa ystävystyä suomalaiseen tapaan, arvostaen muita tuomatta omaa paremmuuttaan ( siinä että on asunut ulkomalla) esille, on onnellinen. Hyvä saa aina olla, mutta täällä pienessä maassa kaikki poikkeava tulee näkyväksi. Mikä täällä pysyvästi asuvana eniten närkästyttää, on se että täällä on niin vähän ihmisiä, Hesassakin. Siksi on hyvä olla kaikkien kanssa väleissä. Ja erityisesti itsensä kanssa, viihtyä yksinkin. Siksi suomalaiset lukevat niin paljon, kun on paljon omaa aikaa. Ei täällä välttämättä helppoa ole, ja siitä on lähdettävä.

    • Äkkiä pois

      Itse muutin takaisin asuttuani USA:ssa yli kymmenen vuotta. Olin naimisissa amerikkalaisen naisen kanssa, joten puhuin suomea vain muutaman kerran vuodessa. Ja juuri kieli oli se syy miksi kaipasin takaisin Suomeen. Puhuin englantia ilman aksenttia, joten sopeutuminen USA:ssa oli nopeaa ja helppoa. Mutta... mutta se paluu tänne Suomeen, olen ollut täällä nyt 12-vuotta ja jotenkin jo menee. Mutta ensimmäiset 5-7-vuotta olivat vaikeita. Tämä on yksi harvoja paikkoja maailmassa, jossa ihmiset eivät puhu. Ja siihen tottuminen on aivan mielettömän vaikeaa. Lisäksi ihmiset on yleisesti heikosti koulutettuja ja sorry nyt vaan, aika yksinkertaisia. Ja kyllä. olemme perheen kanssa muuttamassa takaisin ihmisten pariin. Ensi kesänä lähdetään ja takaisin ei enää tulla kuin lomalle.

      • Rapakon taakse

        "Lisäksi ihmiset on yleisesti heikosti koulutettuja ja sorry nyt vaan, aika yksinkertaisia"
        Niinhän se menee. Itseäni oikein hävettää olla suomalainen. Jos olisin syntynyt Yhdysvaltoihin puhuisin todennäköisesti nyt englantia, enkä mitään suomea, jolla ei Suomen ulkopuolella tee oikeastaan juuri mitään. Lisäksi kukaan ei olisi koskaan tullut pakottamaan minua armeijaan vankilan uhalla. Opiskelut olisivat alkaneet vuotta aikaisemmin ja sitä kautta myös työelämä.


      • Kummallista

        "Lisäksi ihmiset on yleisesti heikosti koulutettuja ja sorry nyt vaan, aika yksinkertaisia."

        Tuo on kyllä aika outo yleistys. Suomessa on kuitenkin korkeakoulutettujen osuus suurimpia maailmassa. Olet tainnut liikkua siellä USAssa aika suppeassa porukassa, joka on ollut korkeasti koulutettua. Kyllä sieltä löytyy enemmän täysin kouluttamattomia kuin suomesta (väkimäärään suhteutettunakin).


      • Janne____

        Suoraan sanoen, minun on vaikea uskoa kirjoitustasi itse kymmenisen vuotta Yhdysvalloissa asuneena. Toki, Amerikkalaiset ovat pääsääntöisesti paljon ulospäinsuuntautuneempia kuin Suomalaiset, mutta tämä tulee lähinnä ilmi tutustumisvaiheessa ja ventovieraiden kesken. Itselläni ei koskaan ollut vaikeuksia sopeutua kumpaakaan suuntaan, eroja oli, mutta eivät ne nyt niin valtavia olleet. Ja koulutus... Jos jotain, niin se on jotain josta Suomalaisten pitäisi olla ylpeitä. Itse en lähde asiaa nyt kokemuspohjalta arvioimaan, koska oma ystäväpiirini siellä lähinnä koostui oman alani, suhteellisen korkeastikoulutetuista henkilöistä, mutta kaikkien tilastojen mukaan koulutus on yksi niistä aloista joissa Suomi on selvästi USA:ta edellä. Yksinkertaisia ihmisiä taas löytyy suurinpiirtein samassa suhteessa kummastakin maasta, mikäli standardisoituja älykkyystestejä on uskominen. Olettaen että siis Yhdysvalloissa asuit, niin olisiko ongelma sittenkin enemmän asenteessasi?


      • King Corvax
        Rapakon taakse kirjoitti:

        "Lisäksi ihmiset on yleisesti heikosti koulutettuja ja sorry nyt vaan, aika yksinkertaisia"
        Niinhän se menee. Itseäni oikein hävettää olla suomalainen. Jos olisin syntynyt Yhdysvaltoihin puhuisin todennäköisesti nyt englantia, enkä mitään suomea, jolla ei Suomen ulkopuolella tee oikeastaan juuri mitään. Lisäksi kukaan ei olisi koskaan tullut pakottamaan minua armeijaan vankilan uhalla. Opiskelut olisivat alkaneet vuotta aikaisemmin ja sitä kautta myös työelämä.

        Todennäköisesti olisit myös korviasi myöden opintoveloissa ja pyörittelisit sämpylöitä Burger Kingissä tai vaihtelisit renkaita jossakin. Lihava tyttöystäväsi olisi tullut sinulle raskaaksi valehtelemalla 19-vuoden iässä juuri kun sitä mahtavaa koulutustasi olisit ollut aloittelemassa.

        Tämän ihan vaan päättelen siitä, ettet ole ollut sen verran kiinnostunut opiskelusta että englanti taittuisi ja et ole edes ilmaisen koulutuksen maassa kyennyt viemään itseäsi pisteeseen, johon haluat.

        Nyt jos opettelet sen englannin ja jos sulla on edes vähän varakkuutta ja mahdollisuus tehdä töitä Yhdysvalloissa, niin olisit varmaan kuumaa tavaraa siellä ainakin naisille... Mutta muista: kaikki Ameriikassa on isompaa... myös naiset (vaikka ei Suomi paljoa kauas jää naisten koossa)


      • 11+8
        Janne____ kirjoitti:

        Suoraan sanoen, minun on vaikea uskoa kirjoitustasi itse kymmenisen vuotta Yhdysvalloissa asuneena. Toki, Amerikkalaiset ovat pääsääntöisesti paljon ulospäinsuuntautuneempia kuin Suomalaiset, mutta tämä tulee lähinnä ilmi tutustumisvaiheessa ja ventovieraiden kesken. Itselläni ei koskaan ollut vaikeuksia sopeutua kumpaakaan suuntaan, eroja oli, mutta eivät ne nyt niin valtavia olleet. Ja koulutus... Jos jotain, niin se on jotain josta Suomalaisten pitäisi olla ylpeitä. Itse en lähde asiaa nyt kokemuspohjalta arvioimaan, koska oma ystäväpiirini siellä lähinnä koostui oman alani, suhteellisen korkeastikoulutetuista henkilöistä, mutta kaikkien tilastojen mukaan koulutus on yksi niistä aloista joissa Suomi on selvästi USA:ta edellä. Yksinkertaisia ihmisiä taas löytyy suurinpiirtein samassa suhteessa kummastakin maasta, mikäli standardisoituja älykkyystestejä on uskominen. Olettaen että siis Yhdysvalloissa asuit, niin olisiko ongelma sittenkin enemmän asenteessasi?

        Perus- ja lukiokoulutus on Suomessa huomattavasti korkeatasoisempaa kuin Yhdysvalloissa. Mutta Yhdysvalloissa on suuri määrä erittäin korkeatasoisia yliopistoja/korkeakouluja. Suomesta ainoastaan Helsingin yliopisto pääsee kansainvälisellä tasolla 100 parhaimman korkeakoulun joukkoon.


      • äkypää
        Kummallista kirjoitti:

        "Lisäksi ihmiset on yleisesti heikosti koulutettuja ja sorry nyt vaan, aika yksinkertaisia."

        Tuo on kyllä aika outo yleistys. Suomessa on kuitenkin korkeakoulutettujen osuus suurimpia maailmassa. Olet tainnut liikkua siellä USAssa aika suppeassa porukassa, joka on ollut korkeasti koulutettua. Kyllä sieltä löytyy enemmän täysin kouluttamattomia kuin suomesta (väkimäärään suhteutettunakin).

        Montako intellektuellia löydät Suomesta? ja vielä sellaita jotka uskaltavat avoimesti osallistua? Koulutustaso on myytti. Niitä on helppo viljellä Suomessa kun on homogeeninen pieni kansa, ja valtio vääntää urakalla tilastoja. Ei suomalaisten koulutustaso kovin hääppöinen ole..ja kirjoittaja viittaa myös yleissivistykseen, kun muusta mailmasta erillään asuu ja muutamassa päivässä homehtuvaa ruisleipää hienoksi luulee..alkaa linssi suppea ja metsään päin suunnattu. Suomi on viimevuosina umpeutunut uudelleen. Ulkomainen pääoma vetäytyy, samoin yritykset, vientikauppa ei vedä. Noin miljoona suomalaista asuu muualla kuin Suomessa, se on noin 20% väestöstä, veikkaisin että ovat siitä korkeammin koulutetusta joukosta..


      • 141933
        11+8 kirjoitti:

        Perus- ja lukiokoulutus on Suomessa huomattavasti korkeatasoisempaa kuin Yhdysvalloissa. Mutta Yhdysvalloissa on suuri määrä erittäin korkeatasoisia yliopistoja/korkeakouluja. Suomesta ainoastaan Helsingin yliopisto pääsee kansainvälisellä tasolla 100 parhaimman korkeakoulun joukkoon.

        Ei pääse. Laajemman tilaston mukaan oli sijalla 153...


      • Janne____
        11+8 kirjoitti:

        Perus- ja lukiokoulutus on Suomessa huomattavasti korkeatasoisempaa kuin Yhdysvalloissa. Mutta Yhdysvalloissa on suuri määrä erittäin korkeatasoisia yliopistoja/korkeakouluja. Suomesta ainoastaan Helsingin yliopisto pääsee kansainvälisellä tasolla 100 parhaimman korkeakoulun joukkoon.

        Itse pidän huomattavasti tärkeämpänä tasa-arvoista, hyvintoteutettua ja korkealaatuista opiskelija-ainesta tuottavaa peruskoulusysteemiä, kuin häviävän pienelle prosentille tarkoitettuja, kalliita huippuyliopistoja.

        Yliopistojen rankkaaminen paremmuusjärjestykseen on myös ongelmallista. Lista johon nyt viittaat, on todennäköisimmin Shanghain yliopiston ARWU-vertailu, jossa kriteereinä käytetään tieteellisten julkaisujen määrää, laatua, Nobel-palkintoja jne. Ongelmana tässä on, että nämä mittarit suosivat suuria yliopistoja, eivätkö edes välttämättä kerro opetuksen tasosta. Kaikesta tästä huolimattakin, Suomi on pärjännyt listalla kokoonsa nähden hyvin.

        En nyt myöskään halua aliarvioida Yhdysvaltain koulujärjestelmää, tai yliopistoja. Ongelmistaan huolimatta se tuottaa kuitenkin huomattavan määrän huipputiedemiehiä ja eri alojen asiantuntijoita. Mutta toisin kuin mitä nimimerkki "Äkkiä pois" väitti, koulutustasoa rapakon toisella puolella pidetään yleisesti alhaisempana kuin täällä.


      • 11+8
        141933 kirjoitti:

        Ei pääse. Laajemman tilaston mukaan oli sijalla 153...

        Kerro ihmeessä mikä tämä laajempi tilasto on?


      • Joopajjoo
        äkypää kirjoitti:

        Montako intellektuellia löydät Suomesta? ja vielä sellaita jotka uskaltavat avoimesti osallistua? Koulutustaso on myytti. Niitä on helppo viljellä Suomessa kun on homogeeninen pieni kansa, ja valtio vääntää urakalla tilastoja. Ei suomalaisten koulutustaso kovin hääppöinen ole..ja kirjoittaja viittaa myös yleissivistykseen, kun muusta mailmasta erillään asuu ja muutamassa päivässä homehtuvaa ruisleipää hienoksi luulee..alkaa linssi suppea ja metsään päin suunnattu. Suomi on viimevuosina umpeutunut uudelleen. Ulkomainen pääoma vetäytyy, samoin yritykset, vientikauppa ei vedä. Noin miljoona suomalaista asuu muualla kuin Suomessa, se on noin 20% väestöstä, veikkaisin että ovat siitä korkeammin koulutetusta joukosta..

        No tuskimpa tuo USAssa asunut tyyppi mitään älymystöä tarkoitti. Eiköhän kyse ollut tavallisen kansan koulutustasosta.


      • 11+8
        Janne____ kirjoitti:

        Itse pidän huomattavasti tärkeämpänä tasa-arvoista, hyvintoteutettua ja korkealaatuista opiskelija-ainesta tuottavaa peruskoulusysteemiä, kuin häviävän pienelle prosentille tarkoitettuja, kalliita huippuyliopistoja.

        Yliopistojen rankkaaminen paremmuusjärjestykseen on myös ongelmallista. Lista johon nyt viittaat, on todennäköisimmin Shanghain yliopiston ARWU-vertailu, jossa kriteereinä käytetään tieteellisten julkaisujen määrää, laatua, Nobel-palkintoja jne. Ongelmana tässä on, että nämä mittarit suosivat suuria yliopistoja, eivätkö edes välttämättä kerro opetuksen tasosta. Kaikesta tästä huolimattakin, Suomi on pärjännyt listalla kokoonsa nähden hyvin.

        En nyt myöskään halua aliarvioida Yhdysvaltain koulujärjestelmää, tai yliopistoja. Ongelmistaan huolimatta se tuottaa kuitenkin huomattavan määrän huipputiedemiehiä ja eri alojen asiantuntijoita. Mutta toisin kuin mitä nimimerkki "Äkkiä pois" väitti, koulutustasoa rapakon toisella puolella pidetään yleisesti alhaisempana kuin täällä.

        En viitannut ARWU-vertailuun vaan tähän http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2012


    • Pysy Kiinassa, ei sua kaivata täällä :(
      Siellä saastuneessa maassa, onkin mukava asua :(

      • Yh... yhyy :(

        :(


    • Let hate flow:

      Asun Maltalla jonne muutin hiljattain Irlannista, ja en ainakaan itse halua muuttaa Suomeen. Täynnä persuja ja kitisijöitä. Käyn aina silloin tällöin, ja on hauska nähdä kavereita ja syödä salmiakkia, mutta olen myös iloinen etten asu siellä.
      Eli itse neuvoisin että hae töitä ulkomailta, ei sinne ole pakko jäädä.

    • nutritionist

      Olen itse muuttanut Suomesta 2 vuotta sitten, enkä takuulla tule takaisin tähän takapajulaan, päinvastoin, aion luopua kansalaisuudesta heti kun siihen tarjoutuu hyväksyttävä tilaisuus.

      Suomea ja suomalaisuutta ei enää ole. Suomesta on tullut Amerikan läänitys ja ihmiset ovat myös amerikkalaistuneet. Hyi helvetti.

      Hyvästi, maailman persläpi.

      • gdfgdfgsdfgdsfgs

        Suomen "valtaan" äänestetyt kansan "edustajat" ovat myyneet Suomen EU:lle. Pahinta täällä on minulle se, että luomuvihannesruokaa ei ole saatavilla tuoreena ja kohtuuhintaan. En tiedä, selviydynkö fyysisesti tästä muutosta. Asiaa parantaa se, jos saan oman kasvimaan tuottamaan. Siihen taas ei olisi Australiassa ollut varaa. Talot (vanhat maatalot) ovat halpoja Suomessa!

        Työttömänä täällä on kauheaa olla. Työttömyys nähdään rikoksena tai sairautena ja sitä yritetään parantaa orjatyöllä.

        Oman suomalaisuuteni olen kuitenkin ulkomailla löytänyt ja olen onnellinen täällä imieni joukossa nyt. Kunhan saan tämän yhteiskunnan järjestykseen - siinä riittää pientä näpräämistä iltapuhteiksi hankien keskellä:)


      • Sarvi kuonojen maast
        gdfgdfgsdfgdsfgs kirjoitti:

        Suomen "valtaan" äänestetyt kansan "edustajat" ovat myyneet Suomen EU:lle. Pahinta täällä on minulle se, että luomuvihannesruokaa ei ole saatavilla tuoreena ja kohtuuhintaan. En tiedä, selviydynkö fyysisesti tästä muutosta. Asiaa parantaa se, jos saan oman kasvimaan tuottamaan. Siihen taas ei olisi Australiassa ollut varaa. Talot (vanhat maatalot) ovat halpoja Suomessa!

        Työttömänä täällä on kauheaa olla. Työttömyys nähdään rikoksena tai sairautena ja sitä yritetään parantaa orjatyöllä.

        Oman suomalaisuuteni olen kuitenkin ulkomailla löytänyt ja olen onnellinen täällä imieni joukossa nyt. Kunhan saan tämän yhteiskunnan järjestykseen - siinä riittää pientä näpräämistä iltapuhteiksi hankien keskellä:)

        "Kunhan saan tämän yhteiskunnan järjestykseen - siinä riittää pientä näpräämistä iltapuhteiksi hankien keskellä:) "

        Kuule, siinähän sitä sarkaa riittääkin yhdelle naiselle tai miehelle. =) Tämä on sarvikuonojen maa, ei siitä pääse mihinkään - mutta yritetään kestää...

        Tuolta löydät muuten hyvää aineistoa iltapuhteita varten:

        https://www.facebook.com/EettistenSaantojenValvontaRy

        http://esvry.nettisivu.org/sivu-2/?fb_action_ids=10200213332281062&fb_action_types=og.likes&fb_source=timeline_og&action_object_map={"10200213332281062":457903207574643}&action_type_map={"10200213332281062":"og.likes"}&action_ref_map=[]

        Osallistu ja vaikuta millaisen Suomen haluamme tulevaisuudessa.


      • Oraakkeli2030

        Totta joka sana.

        Suomi vajoaa kuin uppoava laiva. Kiitos etunenässä presidentti Koivistolle, joka aloitti kaiken suomalaisen hyvinvoinnin alasajon. Suomi oli lähes velaton 1980-luvun puolivälissä ja köyhyys olisi voitu poistaa helposti jopa kokonaan.

        Nyt 2010-luvulla Suomi on vajonnut oikeasti lamaan, josta se ei tule selviämään.
        Suomen tulevaisuus on kreikkalainen. Joka viides ihminen on maksuhäiriöinen. 61% miehistä on ollut poliisin kanssa tekemisissä. Yli miljoona köyhyysrajan alapuolella elävää. Palkat on jäädytetty ja hinnat kasvaa. Suomalaisten ostovoima on Romanian tasoa. Sosiaaliturva ei enää toimi ja rahat valuvat yrityksistä osinkoina ulkomaille. Lisäksi vapaamarkkina" Eu-alue" takaa sen, että Suomi ei voi kerätä veroja. Yritykset siirtävät toimintansa muualle, ja Suomelle käy siis se mikä jollekin Detroitille kuten M15 on nerokkaasti sanonut.

        Suomesta tulee aavekaupungin kaltainen IMF:n, yritysten pankkien ja Eu:n pääomasta tyhjäksi pumpattu reservaatti, jonne saksalaisturistit tulevat lähinnä katsomaan susia. Näin siis n.30 vuoden kuluttua.

        Jos on älliä ja rahaa, niin lähtekää Suomesta. Suomi on talouden titanic.


      • kehitysmaa
        Oraakkeli2030 kirjoitti:

        Totta joka sana.

        Suomi vajoaa kuin uppoava laiva. Kiitos etunenässä presidentti Koivistolle, joka aloitti kaiken suomalaisen hyvinvoinnin alasajon. Suomi oli lähes velaton 1980-luvun puolivälissä ja köyhyys olisi voitu poistaa helposti jopa kokonaan.

        Nyt 2010-luvulla Suomi on vajonnut oikeasti lamaan, josta se ei tule selviämään.
        Suomen tulevaisuus on kreikkalainen. Joka viides ihminen on maksuhäiriöinen. 61% miehistä on ollut poliisin kanssa tekemisissä. Yli miljoona köyhyysrajan alapuolella elävää. Palkat on jäädytetty ja hinnat kasvaa. Suomalaisten ostovoima on Romanian tasoa. Sosiaaliturva ei enää toimi ja rahat valuvat yrityksistä osinkoina ulkomaille. Lisäksi vapaamarkkina" Eu-alue" takaa sen, että Suomi ei voi kerätä veroja. Yritykset siirtävät toimintansa muualle, ja Suomelle käy siis se mikä jollekin Detroitille kuten M15 on nerokkaasti sanonut.

        Suomesta tulee aavekaupungin kaltainen IMF:n, yritysten pankkien ja Eu:n pääomasta tyhjäksi pumpattu reservaatti, jonne saksalaisturistit tulevat lähinnä katsomaan susia. Näin siis n.30 vuoden kuluttua.

        Jos on älliä ja rahaa, niin lähtekää Suomesta. Suomi on talouden titanic.

        Täysin samaa mieltä. Lisäisin, on hyvä muistaa, että vielä 60-l Suomi oli IMF luokituksissa lähinnä jos ei ihan kehitysmaa niin kehittyivä maita. Erikoista kyllä niitä silloisten talouspoliittisten ohjeiden jäänteitä löytyy vielä Suomen notkeasta virkamieskoneistosta.


    • Tuoksuva orkidea

      Veikkaan että et ole ihan "zhongguoren" vaikka siltä tuntuisi.

    • 48v mies

      Moron . En kyllä tänne muuttaisi , jos on vaihtoehtoja . En ole asunut kuin kaksi kertaa puoli vuotta aasian suunnalla,mutta kaipaan sinne .Täällä en näitä räkänokkia kattelisi ellei olisi pakko .Jos voit jäädä sinne suuntaan asumaan , niin en miettisi kahtaa kertaa tuommoista asiaa . Tänne ei tule ikävä , ja jos tulee , niin ainahan voit täällä käydä ihmettelemässä lomilla mitä piru me täällä oikein ollaan . Pysy siellä . Se on voitto sulle . Usko pois tyttöseni .

    • Ulkosuom.

      Um, itse olin asunut poissa Suomesta 7 vuotta, kun palasin noin vuodeksi takaisin. Ja kyllä oli aika myrkkyä olla ihastuttavalla suomalisella työpaikalla se aika.

      Palkka oli perseestä ja sen eteen olisi saanut tehdä 3-4 kertaa enemmän työtä kuin ulkomailla, täällä sentään työmäärä tuntuu olevan paljon kohtuullisemmassa suhteessa ansioihin.

      Mitä ulkomailla asumiseen tuli, itsestään epävarmat kyrmyt ottivat heti silmätikuksi. Eräs parikymppinen pojannulkki oikein kihisi kateudessaan ja alemmuuden tunteessaan. Tuijotti silmät viiruina ja oli heti korvat hörössä jos jollekin kerroin kokemuksistani että sielläkö se mulkku taas leveilee!

      Muuan toinen möhömahainen, ruokkoamaton poninhäntä päässään kulkeva miksotukihenkilö, parikymppinen mies hänkin, kyyläsi otsa kurtussa toimitilojen toiselta puolen jos osuin sen näkökenttään.

      Sitten oli tietysti persuhtavat kiihkonationalistit jotka, tosin verhotusti, dissasivat moista "kansanpetturia" joka oli kehdannut jättää ylvään ja uljaan Suomen taakseen.

      Oma lukunsa olivat lähinnä vartuneet naisihmiset jotka ihastelivat ja tahtoivat koko ajan puhua kokemuksistani, mikä tietenkin kiihdytti yllä mainittuja ilmiöitä.

      • "Muuan toinen möhömahainen, ruokkoamaton poninhäntä päässään kulkeva miksotukihenkilö, parikymppinen mies hänkin, kyyläsi otsa kurtussa toimitilojen toiselta puolen jos osuin sen näkökenttään."

        Hahhah, täytyy myöntää että tuon tyypin tunnen jopa minäkin ;)


      • Avoin ei kade

        Kerro ihmeessä, mikä on se maa ja mikä ammatti jossa pitää tehdä Suomessa enemmän töitä merkittävästi huonommalla palkalla?

        Minä nimittäin olen myös tyytymätön palkkaani ja haluaisin ehkä kokeilla siipiäni muualla. Mutta en vain tiedä, missä sitten asiat olisivat paremmin.


    • paluumuuttaja

      83 muutin takaisin suomeen ruotsista en olisi tullut jos olisin tiennyt miten vaikeaa aloittaa jälleen suomessa eläminen ,ja työssä käyntini ruotsissa työskentelyni oli paljon joustavampaa kuin täällä sarvikuonojen maassa

    • Kiinassa käynyt

      Moikka,

      Itselläni oli samoja ongelmia kun aikanani opiskelin ja olin töissä ulkomailla useita vuosia ja useissa eri valtioissa.
      Yleensä minulle tapahtui niin, että suomeen palaamisen jälkeen jatkoin elämäntyyliä, johon olin tottunut ulkomailla ja siinähän sitten tuli ylinopeussakkoa, haukkumista, nimittelyä, vaatekaupoissa kiertelyä, julmia katseita sun muuta ja se tuntui todella pahalta ja omituiselta, koska en itse tuntenut tekeväni mitään väärää ja minulle tuli tunne kuin olisin ulkomaalainen, joka muuttaa suomeen.

      Toisaalta voi ajatella, että minähän olin ulkomaalainen, joka muutti suomeen ja alkoi totuttelemaan suomalaiseen järjestelmään.

      Opin kuitenkin suomalaiseen elämäntyyliin, mutta ulkomailla asuminen jäi veriin ja tuntuu edelleen, että haluaisin muuttaa suomesta pois, koska huomasin, että ulkomailla pystyy elämään yhtä hyvin kuin suomessa jos pitää järjen päässä, ei kuluta liikaa rahaa, eikä hommaa itseään epämääräisiin paikkoihin.

      Meitä avarakatseisia ihmisiä löytyy suomesta ja ainakin minä olisin kiinnostunut katsemaan millaisia kuvia otit kiinasta ja juttelemaan pitkäänkin sinun matkasta.

      Toivon, että et masennu kun palaat suomeen. Tee oma työ, älä mainosta liikaa matkaasi tai sitä kuinka mukavaa kiinassa oikesti. Kerro vain kysyttäessä ja ala vaikka suunnittelemaan jotain kivaa ulkomaan matkaa itsellesi.

      Tässä minun vinkit. Hyvää joulua ja muuten itsekin olen kiinassa suzhoussa ollut ja tiedän jotain kiinastakin.

    • Ei kannata tulla

      Olen palannut Suomeen kahdesti. Kolmatta kertaa ei tule. Kun oikeasti kysyy itseltään miksi tulisi Suomeen, niin perusteltua vastausta ei löydy. Suomessa ei ole mitään, mitä ei olisi Englannissa, Espanjassa ja nyt Sveitsissä.
      Lisäksi ikävä todellisuus on, että Suomi on konkassa viiden vuoden sisällä.

    • muu maa mansikka

      Mietit liikaa! Mutten itsekään tahtoisi olla Suomessa juuri tuon junttius kulttuurin takia. Ja ettei oikein ole hyviä työpaikkoja Suomessa.. pomot on ns kusipäitä melkein olipa missä firmassa tahansa. Ja poliisit alkaa olla korruptioituneita. Haluavat vaan porukkaa vankilaan ja lait vaan tiukentuu.

      Ulkomailla ihmiset ystävällisempiä ja fiksumpia useissa maissa.. myös Kiinassa.

      Ole vaan oma itsesi, jos ei tuo riitä, niin voit lähteä aina uudestaan ulkomaille.

      • että silleen

        Useammassa maassa pomo saa irtisanoa työntekijän, joka ei miellytä vaikka ulkonäöllisesti. Työ saattaa loppua myös jos kieltäydyt ylitöistä ihan oikeaan syyhyn vedoten, jopa äitiyslomaa. Suurimmassa osassa maailmaa työntekijällä ei ole minkäänlaista lain tarjoamaa suojaa.

        Joissain maissa kuolet kadulle, jos sinulta ei löydy vakuutusta joka korvaa sairaanhoitosi. No, et ehkä sinä, mutta muut ihmiset. Jos jäät työttömäksi, alat vaikka keräämään pulloja.

        Suomessa rikolliset pääsevät kaikkein helpoimmalla. Suomalainen sakko on joissain maissa hengenlähtö. Suomalainen huomautus on joissain länsimaissa ihan vankilassa istumista.

        Täällä vielä toistaiseksi saa sanoa aika pitkälle mitä ajattelee. Joissain sivistysvaltioissa joita tässäkin ketjussa on niin kehuttu on niin järjetön kaksinaismoralismi ja ollaan niin vieraannuttu luonnosta, että mielipiteet on parempi pitää masussa.

        Jos olet kusipää, suomalaiset ovat sinulle kusipäitä. Jos olet kiltti, rehellinen tyyppi, saat suomalaisesta parhaimman ystäväsi.

        Että mietipä vähän sitä ylistystäsi.

        Tämän sanon asuttuani puolet elämästäni muualla kuin Suomessa, enkä pelkästään "sivistysvaltioissa".


    • muutto menossa

      yritä jäädä sinne. ei tänne kukaan fiksu enää palaa. suomi kohta ö luottoluokassa

    • Ulkosuomalainen vm63

      Kolme vuotta on todellakin lyhyt aika ja takaisinmuutto ei ole vielä ihan mahdotonta. Suomi ei kolmessa vuodessa ole muuttunut kovinkaan paljoa.
      Mutta olet jo tuon lyhyen ulkomaillaolon aikana oppinut näkemään Suomen toisenlaisena, kuin siellä asuessasi. Näin käy lähes jokaiselle.

      Suomi on hieno maa. Mutta ihmiset ovatkin ihan toinen juttu. Suomalaisten kateus, muukalaisviha ja pienisieluisuus ovat niitä negatiivisia puolia, jotka pilaavat muuten niin hyvän maan. Juuri tästä syystä suomalaisen yhteiskunnan henkinen ilmapiiri on ulkosuomalaiselle niin ahdas. Siellä on "vaikea hengittää.".

      Itse en milloinkaan tule muuttamaan takaisin Suomeen. Lapset ja lastenlapset ovat täällä, eikä minulla Suomessa ole enää mitään. Näin se menee.

    • jääsinne

      suomi on paska maa, kaikki suomalaiset sen tietää ei vaan uskalla sanoa mitään kun haluavat kunnioittaa suomea kun ovat suomalaisia. Suomessa on liikaa töykeitä ihmisiä,ja paskat ilmat.

      • ...

        Suomalaisten kateus, muukalaisviha ja pienisieluisuus ovat niitä negatiivisia puolia


        aivan TOTTA!


    • Hei!

      Mielestäni Jannella on hyvä teoria!

    • tifff

      Kyllä minä ainakin annan pojalleni elämänohjeeksi opetella kieliä ja nostaa kytkintä mahdollisimman pian ja päästä pois tästä banaanivaltiosta. Valtiosta, joka tuhoaa koko ajan omaa luontoa ja verottaa asukkaat puolikuoliaiksi. Valtiosta, jonka elinolosuhteet on epäinhimilliset ja ihmiset turpa mutrulla. Kiina on kyllä mielestäni naurettava maa, jossa yksilönoikeudet eivät paina mitään.

      • Itsehän

        olet kokoomukselaista äänestänyt. Oma vika.


      • että silleen

        Se sinun poikasikin on niillä "hirveillä" verovaroilla koulutettu, samoin sinut. Sinua on myös ruokittu kouluruualla, hoidettu terveeksi pilkkahinnalla.. Miten on opintotuen laita? Varmasti sitä sait itse. Suomessa on täysin mahdollista selvitä opiskeluista velatta, muualla joutuu paiskimaan paskahommia paskapalkalla ja silti ottamaan lainaa.

        Niin että veroja ei voi maksaa ja maa on perseestä, mutta kaikki sen antimet ovat kyllä kelvanneet?


    • exexpat

      Suosittelen olemaan aivan hiljaa, jostakin syystä suomalaiset katsovat ulkomailla asumisesta kertomisen brassailuksi (tiedostamatonta, myötäsyntyistä kateutta aivan kaikesta mahdollisesta), eivät toki työnantajat. On tehty lapset ja kuljettu valmiiksi kirjoitettua suomalaista elämäntietä, vailla mahdollisuutta tai uskallusta elää muualla. Poikkeavuus ärsyttää.

      Minun puolestani ei käy tilannettasi juuri nyt kateeksi, palasin itse miltei viisi vuotta sitten ja vasta viimeaikoina olen saanut itseni turrutettua kestämään joten kuten Suomea. Paluu oli rehellisesti sanoen aidosti elämäni kammottavin kokemus. Ainoa oikeasti helpottava tekijä on ollut se, että olen yrittänyt olla ajattelematta mennyttä, nykyisyyttä tai tulevaa. Jos sinulla on kollegoissa kaveriksi asti tutuksi tulleita, pidä heihin tiukasti yhteyttä - vain he jakavat samat menneisyyden kokemukset kanssasi ja ymmärtävät mistä puhut.

      Etsin jatkuvasti mahdollisuutta lähteä ulkomaille, toivo siitä, että elämä palaa joskus ennalleen pitää järjissään. Voimia.

    • muuttovaris

      Ihmettelen, mistä oikein tiedät, että "suomalaisten kateus ja tylyys" tulee olemaan niin hirvittävää, että joudut kyselemään muilta netissä "selviytymisneuvoja" jo ennen paluutasi? Ahdistiko Suomessa eläminen jo ennen ulkomaille muuttoa, vai oletko rakentanut pääsi sisälle negatiivisen Suomi-kuvan ulkomailla asuessasi?

      Olen itsekin asunut ulkomailla jonkun verran, ja huomannut, että monella muualla asuvalla naksahtaa päälle jonkinlainen kuvitelma siitä, että kotimaata pitää haukkua ja keskittyä vain taivastelemaan sitä, miten ikävää onkaan palata takaisin - joku nainen takavuosina oikein kirjoitti lehteen siitä, kuinka ei kehtaa kulkea hienoissa, ulkomailta ostamissaan design-vaatteeissa kaupungilla, kun "kaikkien oletetaan pukeutuvan tuulipukuun", aivan naurettavaa. Kerro toki asuneesi ulkomailla, mutta älä hehkuta, kuinka hirvittävää sinusta olikaan palata takaisin. Puhu toki rakkaudestasi Kiinaan, mutta älä hauku siinä sivussa Suomea. Pukeudu pirteästi ja tuo väriä katukuvaan, se saattaa jopa olla tarttuvaa - mutta älä ala oma-aloitteisesti itse nihkeilemään ja valittamaan ja voivottele sitten, että olisit kyllä muuten ihanan energinen mutta kun tämä Suomi on niin kamala maa ettei täällä hyväksytä positiivisuutta.

      Jos palaat takaisin sillä asenteella, että "voi kamala miten pieni ja syrjäinen takahikiä tämä maa onkaan, siellä MAAILMALLA on kuulkaa niin erilaista ja ihmiset AIDOSTI välittäviä ja kaikin puolin ihanampia, täällä on niin kylmää ja pimeää ja sivistymätöntä ja kallista ja harmaata ja kurjaa oijoijoijoi ja tekin kaikki kateellisia minulle kun olen asunut siellä MAAILMALLA", lupaan sinulle, että paluustasi tulee vaikea. Aniharvassa paikassa missään päin maailmaa arvostetaan ihmistä, joka muuttaa sinne valittamaan ja ylimielisesti haukkumaan uutta asuinpaikkakuntaansa. Veikkaan, että Kiinassakaan sinuun ei oltaisi suhtauduttu kovin hyvin, jos olisit joka käänteessä tuonut esiin, kuinka hirveä ja meluinen ja likainen ja ahdistavan ahdas Kiina on ja kuinka itkit muuton lähestyessä.

      Varmasti jonkinlaista kulttuurishokkia on tiedossa, mutta joka kolikolla on kääntöpuolensa ja Suomalainen kulttuuri omalla tavallaan erikoista, mutta silti arvokasta. Yritä keskittyä positiiviseen ja löytää ne hyvät asiat. Joka ikisessä kulttuurissa on omat hyvät puolensa ja omat virheensä jotka vain pitää ohittaa - en usko, että Kiinakaan on mikään täysin ongelmaton paratiisi-onnela.

      Luulen kuitenkin, että olet niin negatiivisesti ennakkoluuloinen ja valmiiksi päättänyt, että Suomi on ikävä, harmaa, masentava pakastin, että paluustasi tulee vaikea. Jos määrätietoisesti päättää olla nihkeä, masentunut ja keskittyä etsimään niitä negatiivisia puolia, niin todennäköisesti tulee käymään. Syy ei kuitenkaan varsinaisesti ole Suomessa vaan sinussa ja asennevammassasi.

      • Esme

        Samaa mieltä Nimimerkin "muuttovaris" kanssa. Monet ajattelevat yksipuolisesti ja ottavat ainoastaan huonot puolet huomioon.
        Sanonnassa "Kolikolla on aina kääntöpuolensa" -kiteytyy hyvin tärkeä pointti, joka monilta valitettavasti unohtuu.
        Onneksi meitäkin on vielä paljon, jotka osaamme ottaa asioiden molemmat puolet huomioon.


    • bahalim

      Ei suomeen kannata jäädä. Itse aion muuttaa valmistuttuani mahdollisimman nopeasti pois, enkä palaa tänne koskaan. Toki monet sanoo, että suomi on paras maa asua, mutta pääasiassa tämä tarkoittaa vähätuloisia ja köyhiä. Varakkaiden on suomessa huono asua verrattuna muihin maihin, kuten Yhdysvaltoihin ja Kiinaan. Myös suomalainen kulttuuri on aika apaattista verrattuna esim värikkääseen Kiinan kulttuuriin, jonka juuret ulottuvat 8000 vuoden päähän. Täällä on myös kylmä ja pimeää.
      Loppujen lopuksi absoluuttisesti ei voi määrittää parasta maata, sillä vastaus on aina subjektiivinen. Mutta aina voi määritellä mikä on itselleen paras maa asua. Ei hyvä sosiaalitruva ja ilmainen koulutus välttämättä ole jokaiselle se ihanne. Kaikki riippuu omasta itsestään.

      • sosiaalivaltio

        Varmaan se maksuton koulutus on kuintekin kelvannut?


      • Koulutus maksullisex
        sosiaalivaltio kirjoitti:

        Varmaan se maksuton koulutus on kuintekin kelvannut?

        Suomalaisen koulutuksen kansainvälisen menestymisen myötä suomalaiset pöyhistelevät rintaansa rottingille ja ulkomailla olevat yhtiöt kohteliaasti kiittävät kun saavat hyvin koulutettuja suomalaisia palkattua töihinsä.
        Suomalaisten veronmakasajien rahoilla koulutetut henkilöt ovat heille erittäin edullisia ja haluttuja työntekijöitä.


      • Viisaasti jos
        Koulutus maksullisex kirjoitti:

        Suomalaisen koulutuksen kansainvälisen menestymisen myötä suomalaiset pöyhistelevät rintaansa rottingille ja ulkomailla olevat yhtiöt kohteliaasti kiittävät kun saavat hyvin koulutettuja suomalaisia palkattua töihinsä.
        Suomalaisten veronmakasajien rahoilla koulutetut henkilöt ovat heille erittäin edullisia ja haluttuja työntekijöitä.

        valtio tekisi niin laittaisi hintalapun muutolle. Ok, antaa palaa mutta vasta kun kulut on maksettu.


      • GlobalTrekker

        Ei Suomi mikään hyvinvointivaltio ole.
        Mitä tulee siihen, että kiina tai usa olisi parempi rikkaalle niin eipä pidä paikkaansa.
        Hyvä sosiaaliturva suojaa rikollisilta paremmin kuin aidatut alueet. Suomessahan rikkaan on parhainta asua. Saa maksaa pienempää veroa pääomatuloista kuin köyhyysrajalla elävä duunari. Suomessa tuloerot ovat kasvaneet eniten aina 1990-luvun alusta asti.

        Joutuisit usassa kärräämään lapset ja kumppanisi aina autokyydillä paikkoihin ettei heitä ryöstettäisi. Mutta sitä tosiaan saa mitä tilaa. Kiitos siitä suomen retardeille ihmisille.

        Näkee ettet ole asunut kuin jossain jakomäessä.


    • suomi akka

      Tulet takaisin niin kuin olet lähtenytkin, pikkuhiljaa tutustuen uuteen maahan tapoihin ja elämiseen.
      Siitä se elämä lähtee uudessa maassa lutviutumaan. Jos ei lähde, teet uudet suunnitelmat, opiskelet tai muuta ja lähdet taas. Lähdet ehkä uuteen maahan. Tai sitten siellä menet naimisiin kiinalaisen kanssa. Mutta taitaa kiinanpoika haluta Suomeen myös.

    • sampo****

      Moi!

      Aattelin tässä nyt muutaman sanasen laittaa omista kokemuksistani. Palasin muutama kuukausi sitten takasin Suomeen ja aloitin opiskelut asusteltuani seitsemisen vuotta Englannissa. Tähän astisen kokemukseni mukaan valintani oli ehkä elämäni surkein.

      Yleisesti ottaen en ole mainostanut kellekkään asumistani toisaalla, enkä tule sitä jatkossakaan tekeen, niin kauan kuin olen puheissa suomalaisten kanssa.

      Paluuta pohdiskellessani tiesin, ett luvassa tulee oleen aika eri meininki kuin mihin aikasemmin olin tottunut. En toki tiedä mikä meininki on Kiinassa, mut Englannissa ihmiset saattaa aivan hyvin tulla jutteleen bussipysäkillä tai vaikka jonotellessa johonkin. Täällä taas oon kuullut useampaan kertaan homottelua ja vain sen takia että esim kysyin neuvoa miten löydän jonkin hakemani paikan.. Toistaiseksi ei oo oikein auennut onko näillä ihmisillä täällä joku ongelma vai mistä moinen johtuu.

      Tähän mennessä en oo tutustunut kovinkaan hyvyn kehenkään suomalaiseen, toki sillä saattaa olla merkitystä kun en juo, sillä suomalainehan ei pysty keskusteleen kenenkään tuntemattoman kanssa, ellei ole ottanut vähintään muutamaa kaljaa pohjalle.. Jotenkin tilanne hyvin kuvastaa se, ett ainoot ihmiset joihin oon tutustunut on samassa talossa asuva pariskunta, joista toinen on puolalainen ja toinen ranskalainen..

      No kaikesta huolimatta toivotan sut erittäin lämpimästi tervetulleeksi takaisin Suomeen.. Tosin siihen se lämpö sitten taitaakin täälä jäädä, ikävä kyllä..

      • w9erwernwrwrh

        Jaa, kyllä mulle on tuntemattomat tulleet puhumaan bussipysäkillä ja kaupassa ym.

        Ja mulla on hauskaa muiden kanssa, vaikka en juo kuin parit oluset enkä ota koskaan känniä ja hyvin juttu luistaa muiden kanssa.

        Sun kirjoitus on niin negatiivinen että silmään pistää, jopa tulee tunne, että osa asioista on liioiteltuja.

        Alempana on hyvä kirjoitus siitä miten ihminen luo itselleen sen onnen, kanee siis katsoa myös peiliin.


      • Miten sen ottaa

        Englannissa aletaan juomaan kaljaa "after noon". Täällä vasta perjantaina töiden jälkeen.

        En tiedä mutta ainakin vaimon serkku on Englantiin opiskelemaan muutettuaan pahasti alkoholisoitumassa ja opiskelu on vitsi.


    • komppaan henkilöä joka ensimmäisenä pisti kommenttia... aiheen aloittajana itse olet näköjää katkeroitunu ämmä, ja nyt herää kysymys että kuka on sut pakottanu kiinaan 3 vuodeks?

      itse olen ulkomailta muuttanu suomeen (syntyperältäni olen ulkomaalanen) ja pakko se vaan on myöntää että hyvin oon viihtyny. On korkeatasonen kouluttautumis-mahdollisuus, töitä riittää niille jotka niitä haluu tehdä, KAIKKIEN toimeentulo turvataa elämäntilanteesta ja taustoista riippumatta ja ihan mihin tahansa töihin meneeki, nii palkka on sen mukanen että edes ittesä elättää... ellei sitte oo kauhee bilehirmu ja ei pysty hommaa edes leipää pöytää ja maksaa vuokraa (ne jotka vuokralla asuu).

      vieläkö aiheen alottaja (ja muut ängstipellet) haluu että luettelen lisää hyvii puolii suomesta?

      • Pauli K.

        This Is What We Need To Hear!


    • zen zin

      Jää sinne sitten vittuako täällä ruinaat!

      • Pauli k.

        Mennahan Ensteksi Mettahan, Eika Ymmarreta Muista Mitaa, Hah. Okkosa vaha passnyt koulutuksesta vahemmalle, sentakia, jottet edes osaa ymmartaa muita maita, kulttuureja, ruokaa, KIROSANOJA, ja Itseasi!


    • piupaupöö

      Viikon ulkomaanreissullakin tutustuu useampaan ihmiseen kun suomessa 5 vuoden aikana. Täällä ei kertakaikkiaan löydä enää aikuisikäisenä hyvänpäiväntuttuja syvempää ystävyyttä :(

      Vikaa on taatusti myös itsessäni, olenhan "jäyhä ja sulkeutunut" suomalainen :)

      Totta puhuakseni, tuskin monikaan suomalainen tahallaan on tyly tai välttelevä...

      • Nikki katti

        Mielestäni suomalaiset eivät vain ymmärrä sitä että kyllä täällä kotomaassakin saisi ystäviä ihan yhtä hyvin kun vaan jaksaa olla aloitteellinen.

        Muualla ihmiset tulevat juttelemaan ja suomalainen kuvittelee herkästi, että se on jotain oikeaa ystävyyttä.

        Ihmiset muualla arvostavat hyvän päivän tuttuja ja koittavat screenata niistä itselleen oikeita ystäviä. Täällä Suomessa me olemme tottuneet että elämän törmäyksissä sitä ehkä vaan tulee ne muutamat ystävät haaviin.


      • Pauli k.

        Se On Sellanen Asia, Jotta; Ensiksi Pitaa Ottaa Itsestaan Kiinni, olla Itsevarma.
        Ja sehan tapahtuu sillalailla, jotta on kohtelias kaikille muille,.... eika valita mistaan.....Huomaa V A L I T A ! Ei Itke! Maailma on se mita itse tekee, Ystavia ja Tuttavia aina loytyy.
        Toisaalta Olet Oikeassa jottei ystavia loydy, mutta myoskin sinun pitaa ymmartaa, jotta jos olet poissa kylasta, niin ystavasi unohtavat sinut myoskin.
        Tyyneytesi sinulle tuo ystavia ennen pitkaan. se on vain se pitkan ajan jalkeen, jotta olettaa, jottei kuulu ystava-perheeseen,......... mutta voin sanoa, jotta aivan todella loydat uudet ystavat pikapuoliin, paremmat tai ~paremmat, mutta kuitenkin voit valita! Sinun Elamasi Taas Uudestaan tulee kaantymaan posiitiviseksi, (Positive)?


      • Pauli K.
        Nikki katti kirjoitti:

        Mielestäni suomalaiset eivät vain ymmärrä sitä että kyllä täällä kotomaassakin saisi ystäviä ihan yhtä hyvin kun vaan jaksaa olla aloitteellinen.

        Muualla ihmiset tulevat juttelemaan ja suomalainen kuvittelee herkästi, että se on jotain oikeaa ystävyyttä.

        Ihmiset muualla arvostavat hyvän päivän tuttuja ja koittavat screenata niistä itselleen oikeita ystäviä. Täällä Suomessa me olemme tottuneet että elämän törmäyksissä sitä ehkä vaan tulee ne muutamat ystävät haaviin.

        Yes, It Is The Person...... to.... Person Communication, which makes a Friend, And That is the Long-Process-Progress.
        Friend is the Long-Known Person, that we have learned to trust.
        We Human are Pack-Animals, and tend to associate with the "Pack".
        We Tend to assimilate each-other, therefore associate each-other into that Pack.
        The Wolfs do that, and How it works; one is master, and the others are followers!
        About Finlanders; They tend to not follow the Pack, but they are Much More Independent than any-one else. Therefore We Do Not Trust Any-One,.... Nor We Give an opportunity to Anyone to trust to us!
        It is the common feature for us,.... to not trust, hence no-one can trust us either.
        Well: Can I Or can I Not....... That Is done by the experience........ and even then, some-one will allways put us down,......But Not Every-one! 80/20: 80-procent of the people in all-around the World are nice, and 20-procent IN ALL Around The World Are Not So Nice. That Is A Fact.


      • Pauli K.
        Pauli K. kirjoitti:

        Yes, It Is The Person...... to.... Person Communication, which makes a Friend, And That is the Long-Process-Progress.
        Friend is the Long-Known Person, that we have learned to trust.
        We Human are Pack-Animals, and tend to associate with the "Pack".
        We Tend to assimilate each-other, therefore associate each-other into that Pack.
        The Wolfs do that, and How it works; one is master, and the others are followers!
        About Finlanders; They tend to not follow the Pack, but they are Much More Independent than any-one else. Therefore We Do Not Trust Any-One,.... Nor We Give an opportunity to Anyone to trust to us!
        It is the common feature for us,.... to not trust, hence no-one can trust us either.
        Well: Can I Or can I Not....... That Is done by the experience........ and even then, some-one will allways put us down,......But Not Every-one! 80/20: 80-procent of the people in all-around the World are nice, and 20-procent IN ALL Around The World Are Not So Nice. That Is A Fact.

        KauniP.S.sta Pohojalaasta Eklantia! P.S. What is 17 8 = Pls. Help Me?


    • nice boy

      I'm nice to You. Can You give me 10 dollars ?

      • pay or pay

        I`m not nice for enybody. You pay me 5 millions euros and everytings all right. OK


      • huonoa englantia
        pay or pay kirjoitti:

        I`m not nice for enybody. You pay me 5 millions euros and everytings all right. OK

        Your English sucks.


      • Pauli K.
        pay or pay kirjoitti:

        I`m not nice for enybody. You pay me 5 millions euros and everytings all right. OK

        I'll give You Two Pakistani Rupees! :)


      • Pauli k.
        huonoa englantia kirjoitti:

        Your English sucks.

        Meee Too! That was that my 2-year young son used to tell meeeee :).


      • Pauli K.
        huonoa englantia kirjoitti:

        Your English sucks.

        Did You Say: Hienoa Eklanktia?


    • Reissumiesthri

      Hei

      Ajattele mielummin positiivisesti, mun mielestä on vähän eriskummallista tulla tänne ja kirjoittaa suomalaisten tylyydestä ja kateudesta kun juurikin omalla ällillä ajatteleva miettii positiivisa asioita eikä jää jumiin negatiivisissa asioissa.

      Sitä paitsi kateyttä ja tylyä luonnetta löytyy ihan joka maasta, mä en allekirjoita tuota sun stereotyyppistä ajattelua suomalaisista, mulla on ainakin hirmu kivaa töissä ja se ulkopuolella ja paljon hyviä kavereita ja ihmisiä ympärilläni mitä erillaisemmissa ympyröissä.

      Ihmisillä on jokin ihme käsitys, että suomalaiset on tylyjä, kovia ja apatia kukoistaa, mä olen asunut 3 vuotta USA:ssa, vuoden Vietnamissa ja matkustellu suht paljon ja ihmiset on ihan samanlaisia ympäri maailmaa, toki poikkeavuuksiakin on eri kultuureissa ja uskonnoissa mutta perus ihminen on aina sama eli niin on niitä ikäviä sekä hyviä puolia yhtä lailla eri maailman kolkissa, niitä vaan toteutetaan hieman eri tavalla sen paikallisen kultuurin mukaisesti.

      Iso osa ihmisen onnesta tulee suoraan oman pään sisästä, jos näkee vain sen pahan ympärillään eikä juurikaan sitä kivaa ja kaunista niin on syytä katsoa peiliin ja miettiä miten saisi itsestään onnellisemman ja kun on itse onnellisempi niin sitä onnea jakaa ympärilleen myös tietoisesti ja tiedostamattaan.

      Ja mitä hei tulee Kiinaan, en ole siellä asunut mutta matkanut pari kertaa ja täytyy sanoa, että on paljon hienoa mutta myös osin ei niin hienoa kuten ne köyhät ihmiset joiden asunnot on aivan hirveässä kunnossa, puhumattakaan Kiinan ihmisoikeustilanteesta ym. ikävästä mutta mikään maa ei ole täydellinen ja kuten sanoin, joka maassa on hyviä ja huonoja puolia ja vain se tapa hieman on erillainen riippuen kultuurista.

      Tule tänne Suomeen ja nauti tästä valkoisesta lumesta ja pakkasesta, nauti nelljästä eri vuoden ajasta, katso kun keväällä päivä pitenee, ilmat lämpenee ja pääset tavlivaatteista eroon ja luonto alkaa elämään vihreästi ja kesä tulee. Suomessa on paljon hyvää ja luontokin ihan kaunis, ihmiset on ihan mukavia ja vielä ainakin ihan kiva asuakin, toki muuallakin on kivaa ja elämä maittaa.

      Tee itsellesi palvelus - > Ole onnellinen ja nauti elämästäsi aina siellä missä liikut ja asut, pätee ihan kaikkialla.

      • Esme

        Samaa mieltä Nimimerkin "Reissumiesthri" kanssa.

        Hyvin sanottu! :)


      • Pauli K.

        Here Is The... PERSON... Who has the Braind-Cells in the Right Corners (Lokerossa)! :)

        Lopulta taalla Tama Ylla-Kirjottajalla on KAUNIIT Mielipiteensa Maailmasta!
        Nyt Kaikki!!!! Kuuntelette Reissumiesthrihia, Tottaolokohon. Amen!

        Thnak You Ms./Sir!


    • en osaa neuvoa

      ongelmani on päinvastainen: muutan takaisin Suomeen ja tuskin maltan odottaa! Vasta nyt osaan arvostaa miten hieno maa Suomi on asua. Ennen otin kaikki ne hienot asiat itsestäänselvyyksinä, en enää.

      Asenne ratkaisee. Jos menet Suomeen valmiiksi tuollaisella asenteella että Suomi huono Kiina paras, niin tuskaa tulee sulla olemaan, sen takaan.

      Itse näen ulkomailla asumisen jälkeen Suomen lähes paratiisina... saas nähä miten todellisuus sitten vastaa odotuksiani.

    • Kiiiikkaaakk

      Olen lukenut nyt puolet tästä ketjusta ja aion lukea loputkin.

      En ole vielä nähnyt mitään negatiivista sanottavaa näiltä paluumuuttajilta. Hiljaisuus: hyvä juttu. Vähän ihmisiä: erittäin hyvä juttu. Ihmiset ei puhu: no saa puhua jos haluaa mutta jos ihmiset ei halua puhua niin täällä ei ole pakko. Eikä kukaan tule häiritsemään. Kateus on varmasti ilmiö, jota ei näin täältä käsin huomaa etenkin kun on köyhä. Ehkä sen huomaisi sitten.

      Kyllä minulla ainakin on ystäviä ja tiedän saavani koska tahansa uusia ystäviä täältä Suomesta ja suomalaisista. No ehkä se on sitä että olen ystävällinen enkä vaadi että minulle tullaan ensin juttelemaan ja ollaan ensin ystävällisiä. Tiedän, että useimpien happamien naamojen takana on samanlaisia ihmisiä kuin minä, ystäväni ja sukulaiseni.

      Ja kyllä niitä idiootteja tuntuu löytyvän joka maasta ainakin mitä olen katsellut vierestä ja kuullut tarinoita ulkomailla asuneilta. Suomalaisilla on tiettyä nöyryyttä kun taas esim tapaamani kiinalaiset tai puolalaiset ovat jotenkin aina "oikeassa" mielestään.

    • Catsy666

      Suomi on paska maa ja tänne on ikävä palata. : (
      Suomessa pyri elämään paljon netissä ja vältä kosketusta suomalaisen ulkomaailman kanssa.

    • palaantakas

      Aloittajalle, samat tuntemukset itsellä. Olin jonkin aikaa ulkomailla töissä ja se todella avarsi maailmaa, huomasin etten viihdy suomessa, en pidä suomalaisuutta enää ihmeellisenä, sitä kun on toitotettu syntymästä lähtien, että on onni olla suomalainen. Paskat. Heti kun tulee tilaisuus lähden takaisin sinne missä olin. Pienen hetken joutuu odottamaan, mutta ei se haittaa. Ehkä sen aikaa siedän tätä suomalaista mentaliteettiä..niin joo ja kun väitetään suomalaisen työmoraalin olevan kova, uskallan väittää nykytietämyksellä toisin. Moraali joo, mutta siinä missä suomalainen pähkäilee, ulkomaalainen on työn jo tehnyt.

    • Asuin 18 v. Münchenissä ja palasin Suomeen v. 2005. Olin miettinyt paluuta 5 v. enkä ole katunut päätöstäni. Ensimmäiset kuukaudet Suomessa sujuivat kuin kuherruskuukautena, mutta sitten iski todellisuus vastaan. Kaikissa paikoissa on hyviä ja huonoja puolia. Itse kyllästyin ainaiseen tungokseen ja halusin kasvattaa lapseni mieluummin Suomessa, jossa sukulaiset asuvat ja kesämökki odotteli meitä... Minulta on kyselty ihan mielenkiinnolla siellä elämisestä enkä ole kokenut negatiivista suhtautumista. Ehkä Saksa herättää monilla positiivisia muistoja. Minulle eri elämäntilanteisiin sopivat eri asuinmaat. Nyt olen tyytyväinen Suomessa! En ole katkaissut ystävyyssiteitä Saksassa, joten kielitaitokin säilyy. : )

      • Isänmaa Miesvihamaa

        Se, mikä minua yllättää on, että kukaan paluumuuttaja, edes mies, ei ole tuonut esiin sitä, mikä MINUN mielestäni Suomessa on vialla. Olenko siis väärässä kun väitän, että täällä ei nimittäin ole miehille juuri mitään muuta annettavaa kuin ilmainen koulutus.

        Koko maa pyörittää naisten taloutta ja naisten elinehdoilla mennään. Eli veroja kerätään julkisiin palveluihin eli hyysäämään. Miehet pakotetaan eri tavoilla solmimaan parisuhteita joihin heidän ei olisi luonnostaan haluja ryhtyä. Miehet on demonisoitu ja syypäitä: olitpa sitten seurakunnassa, politiikassa, kaveripiirissä tai parisuhteessa. Miehiä ei arvosteta. (nyt joku kuvittelee että olen katkera koska en saa naisia mutta niin ei ole, ei ole naisetonta kautta ollut sitten 17v ikävuoden). Miehiltä itseltäänkin puuttuu keskinäinen veljeys ja ymmärrys. Eipä ihme, että niin moni surmaa itsensä ja "rakkaansa" tai ainakin kiduttaa itseään alkoholilla.

        Koulutus, luonto ja toimivat putket. Siinä Suomen valtit. Poikamieselämä ei vaadi mitään noista kun koulutus on hankittu! Ne on tarkoitettu lapsille ja naisille.

        Nimitys isänmaa pitäisi vaihtaa äidinmaaksi.


      • valdemar2
        Isänmaa Miesvihamaa kirjoitti:

        Se, mikä minua yllättää on, että kukaan paluumuuttaja, edes mies, ei ole tuonut esiin sitä, mikä MINUN mielestäni Suomessa on vialla. Olenko siis väärässä kun väitän, että täällä ei nimittäin ole miehille juuri mitään muuta annettavaa kuin ilmainen koulutus.

        Koko maa pyörittää naisten taloutta ja naisten elinehdoilla mennään. Eli veroja kerätään julkisiin palveluihin eli hyysäämään. Miehet pakotetaan eri tavoilla solmimaan parisuhteita joihin heidän ei olisi luonnostaan haluja ryhtyä. Miehet on demonisoitu ja syypäitä: olitpa sitten seurakunnassa, politiikassa, kaveripiirissä tai parisuhteessa. Miehiä ei arvosteta. (nyt joku kuvittelee että olen katkera koska en saa naisia mutta niin ei ole, ei ole naisetonta kautta ollut sitten 17v ikävuoden). Miehiltä itseltäänkin puuttuu keskinäinen veljeys ja ymmärrys. Eipä ihme, että niin moni surmaa itsensä ja "rakkaansa" tai ainakin kiduttaa itseään alkoholilla.

        Koulutus, luonto ja toimivat putket. Siinä Suomen valtit. Poikamieselämä ei vaadi mitään noista kun koulutus on hankittu! Ne on tarkoitettu lapsille ja naisille.

        Nimitys isänmaa pitäisi vaihtaa äidinmaaksi.

        Hyvin hoksattu. Suomi on matriarkaalinen maa. Viimeisin villitys on tuoda suomeen afrikkalaisia poikia ja sitten maksattaa näidenkin hauskanpito suomalaisella miehellä. Aisankannattamista. Itse ulkomailla oleskeltuani ja työtä etelän maissa haettua, koin suomeen paluun vaikeaksi. Töitä on vaikea saada missään mutta muuten elämä oli erilaista ulkomailla monissa asioissa. Suomessa ihmiset on lampaita ja jos et ole lammas niin aijai. Joka paikassa sinut kuohitaan. Ainoa mikä itselle jäi ulkomailta paluun jälkeen oli pakottava tarve hakeutua pois suomaliasta. Ei täällä mitään miehille ole. Naisetkin on opetettu perse ojossa menemään jokaisen turistin kanssa. Opiskelkaa ihmiset kieliä. Tässä maassa ei ainakaan miehillä ole tulevaisuutta. Jollei halua jonkun turistin jyystämää femakkoa pilaamaan elämäänsä ja töihin buranan ja tonnin palkan voimin.


      • Hyi olkoon
        valdemar2 kirjoitti:

        Hyvin hoksattu. Suomi on matriarkaalinen maa. Viimeisin villitys on tuoda suomeen afrikkalaisia poikia ja sitten maksattaa näidenkin hauskanpito suomalaisella miehellä. Aisankannattamista. Itse ulkomailla oleskeltuani ja työtä etelän maissa haettua, koin suomeen paluun vaikeaksi. Töitä on vaikea saada missään mutta muuten elämä oli erilaista ulkomailla monissa asioissa. Suomessa ihmiset on lampaita ja jos et ole lammas niin aijai. Joka paikassa sinut kuohitaan. Ainoa mikä itselle jäi ulkomailta paluun jälkeen oli pakottava tarve hakeutua pois suomaliasta. Ei täällä mitään miehille ole. Naisetkin on opetettu perse ojossa menemään jokaisen turistin kanssa. Opiskelkaa ihmiset kieliä. Tässä maassa ei ainakaan miehillä ole tulevaisuutta. Jollei halua jonkun turistin jyystämää femakkoa pilaamaan elämäänsä ja töihin buranan ja tonnin palkan voimin.

        Nimimerkki "valdemar2" :

        Ajatusmaailmasi on viestisi perusteella erittäin ahdasmielinen. Vaikea uskoa, että kaltaisesti tyyppi on oleskellut ulkomailla, sillä yleensä asuminen ulkomailla avartaa ajatusmaailmaa. Sinulla se näyttää menneen vain entistä ahdasmielisemmäksi.
        Mitähän sinulle oikein on tapahtunut, kun pursuat noin paljon vihaa?
        Tuollainen vihamielisyys on puistattavaa.


    • ukkomaalainen

      Kuten olet jo huomannutkin niin "kohtalotovereitasi" on aika monia. Itse asuin Floridassa kymmenen vuotta ja muutto takaisin Suomeen ei ollut kovin mukava mutta ei se mua tappanut joten tänne vaan. Täällä ei ainakaan tarvi puhua kaupan jonossa kenellekään eikä tervehtiä jokaista vastaan tulevaa ihmistä.

    • myös nähnyt...

      Niin kiinassahan kaikki on hyvin.....respassa tyttö teki töitä ympäripyöreetä ja nukkui takahuoneessa, olemattomalla palkalla....kannattaa arvostaa.....ja ei kiitos enää koskaan....

    • ...

      Missä päin Suomea te oikein asustatte kun joka puolella vaanii vaan kamalia kateellisia ihmisiä? Itse olen asunut muutaman vuoden ulkomailla ja vaikka täällä on ihan hyvä olla niin en malta odottaa että voin muutaman vuoden kuluttua (tilanteen salliessa) muuttaa takaisin Suomeen. Minä olen kohdannut hyvin vähän kateellisia ihmisiä, hiljaisempia kylläkin, mutta myös lojaalimpia. Small talk ei kerro välittämisestä tai edes ystävällisyydestä, se kertoo enemmänkin hiljaisuuden pelosta. Small talkia harrastetaan esim. täällä Englannissa sen(kin) takia, että muutaman lauseen perusteella pystytään kartoittamaan puhujan sosiaaliekonominen tausta (eli sosiaaliluokka). Suomessa on todella hyvä koulutus, ihanaa luontoa, ihania ihmisiä ja neljä vuodenaikaa. Toki huonojakin puolia löytyy, mutta ei mielestäni siinä mittakaavassa mitä täällä väitetään. Tosin pikkukaupungeissa maaseudusta puhumattakaan voi olla eri meininki, mutta itse viihdyn erinomaisesti esim. Helsingissä ja Tampereella.

    • en muuttas takas

      Kun täälä pois pääsisin en tulis takas! niin ahdas on maa , veroja ihme lakeja .. autoilialle täys helv**** . ruoka kallista ja vielä erittäin huonoa , lääkäriin pääsy mahdotonta , hammaslääkäristä puhumattakaa mutta kaikki todella kallista !!! ihmiset itseensä sulkeutuneita vaikeasti lähestyttäviä . tässä maassa ei ihme jos itsemurha tilastot mitä on . täälä ihmiset sulkeutuu sinne köyhään yksiö koppinsa ja sielä istuu , baarissa pikkusen sexiä etsivät ja takas koppiin istuun

      • Totta osa

        Tarkoitatko että autoilijoille on kalliin hinnan vuoksi helv'tti? Vaiko sään vai liikenteen huonostitoimivuuden?

        Ruoka on kyllä todella kallista. Ei tarvitse alle 2000 kk palkalla paljon naudanlihoihin koskea eikä ainakaan mitään kalliita salaatinlehtiä puputtaa.

        Täällä Tampereella muuten meikä pääsi hammaslääkäriin kiskomaan viisaudenhampaan irti ihan muutaman kuukauden odottelulla. Ilmeisesti muualla on vuoden jonot. Täällä pääsee myös lääkäriin soittamalla työterveyteen taikka maksamalla 50€ yksityisestä. Ehkä pienemmissä paikoissa voi olla heikommin.

        Paikasta riippumatta olen huomannut kyllä maanmiesteni olevan helposti lähestyttäviä. Ei tarvitse kuin heilauttaa päätään ja sanoo "moro" ja heittää läppää. Naiset ovat todella kylmiä pääsääntöisesti, ellet lähesty selvästi vain kaverina ja tee heti ensitutustumiseksi jotakin palveluksia.

        Täällä on myös paljon luontoa johon voi lähteä yksiöstään. Sitä ei ihan jokapaikassa olekaan.


    • Säästyi abortilta

      Pakko heittää tähän Kiinasta käyneen työkaverini mietteitä Suomesta.

      Täällä on puhdasta! Ihmiset koristavat kotinsa myös ulkopuolelta (hän otti valokuvia tuosta lähiön rivareista) vailla pelkoa, että joku varastaa köynnöskasvit (ei tullut mieleenkään että joku varastaisi risuja toisten pihoilta).

      Helsinki ei ole pieni kaupunki muttei isokaan. Ihmisiä on todella vähän (huomasin sen itsekin kun hänen juttuja kuunteli. Olisi voinut ampua kanuunalla keskellä katua osumatta kehenkään). Täällä voit kääntää päätäsi ulkona 30 astetta ilman, että näkökenttääsi osuu perhe.

      Täällä ei pakoteta naisia tekemään abortteja. Täällä se on suuri oikeus. Jos olet nainen, sinua palvotaan täällä. Jos taas olet mies, sinulla on sentään pieni mahdollisuus löytää parisuhde olematta rikkainta yhteiskuntaluokkaa.

      Täällä vanhemmat eivät pakota naimisiin.

      Täällä näkyy tähdet.

      Täällä kiinalainen ruoka ei ole kiinalaista.

      Tänne myös kuulemma voisi muuttaa ihan sen takia että voisi tehdä lapsia useamman kuin yhden.

      Kyllä siinä meikä mietti, miten hyvin täällä on asiat verrattuna Kiinaan. Eihän tavis Suomimamma pystyisi elämään yhteiskunnassa, jossa hänen ei sallittaisi pusertaa uutta nutipäätä maailmaan aina kun sattuu fiilis niin sanomaan.

    • N1n1

      Olisi kiva tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin / olleisiin. Olen paluumuuttaja ja kaipaan sellaisten ihmisten seuraa, jotka tietävät mistä (kokemuksesta) puhun, millaista oli palata Suomeen ja millaista se siirtymävaihe on, kun ehkä ajattelee tehneensä virheen "kotiin" palatessaan. Miten sopeutua, pitääkö sopeutua, miten juurtuisi taas tähän kulttuuriin..?

      On siis vaikea suositella paluuta tai jos palaat, kannattaa varmistaa, että sinulla on työ ja muut kuviot mietittyinä valmiina. Ei täällä muutoin voi asua..Itselläni pelastus oli työ, jonka pääsin aloittamaan heti palattuani. Nyt olenkin sitten uuden päätöksen edessä, kun tämä sijaisuus alkaa olla lopuillaan.

      Varaudu palatessasi ainakin ihmisten tylyyteen ja epäkohteliaisuuteen. Täällä ei naapuria tai lähimmäistä paljon huomioida..vieraille ei puhuta (paitsi Savossa) ja jos erehdyt hymyilemään tai tervehtimään, olet heti iskemässä ;)

    • Home sweet home?

      Olin 11 vuotta USAssa, nyt 5,5 vuotta taas Suomessa. Minun kokemukseni mukaan ketään ei kertakaikkiaan kiinnosta, missä asuin neljäsosan elämästäni. En ole ikinä koettanut "brassailla" ulkomailla asumisella, mutta useimmiten kun siitä alkuaikoina (en enää moneen vuoteen) mainitsin, ilmapiiri muuttui heti jotenkin oudoksi. Niinpä neuvoni tänne palaamista suunnitteleville on että älä tule, ellei ole aivan pakko. Jos ulkomailla menee hyvin, nauti elämästäsi siellä ja käy täällä vain lomalla. Suomea osaa arvostaa aivan eri lailla, kun täällä ei tarvitse asua, sillä ei tämä ihan niin hieno maa ole kuin mitä ihmiset kuvittelevat.

      N1n1, olen aivan samaa mieltä kanssasi tuosta mitä laitoit kirjoituksesi loppuun!

    • JKOPP

      NIINKÖ

    • Ei kannata

      En palaisi Suomeen. Ulkomailla on niin paljon parempi olla, ilman kusipäistä verotusta, kateellisten naapurien kyttäystä, peltipoliiseja ym. järjetöntä holhousta.

    • Aidan toisella puole

      Itse kävin E-Koreassa kuukauden ja jos olisi ollut raha-asiat kunnossa, niin en olisi koskaan tullut takaisin.

      Kulttuuri/ruoka/ihmiset ovat niin paljon parempia omasta mielestäni, en näe suomessa sossun tuella elämisen ja oman äidinkielen lisäksi mitään hyvää verrattuna E-Koreaan, ja varmasti muihinkaan aasian maihin.

      • awdadwd

        Ihan kokonaisen kuukauden? Epäilemättä tunnet kyseisen maan nyt kuin omat taskusi, muista aasian maista puhumattakaan.


    • älätuu

      Älä tule. Ei täällä ole mitään tekemistä, ei ole töitä, ja ihmiset on aina naama norsunvitulla. Pysy vaan poissa.

    • murmiaumiau

      Mielenkiintoista, miten mustavalkoisia ihmisten asenteet ovat. Olen itse asunut ulkomailla vuoden ja matkustellut paljon. Koin viihtyväni sosiaalisen elämän puolesta ulkomailla paremmin ja haluan takaisin. Kuitenkin Suomessa on monta todella hyvää asiaa, joita arvostan, kuten myös suomalaisissa ihmisissä. Jopa kaipaan niitä varmasti tulevaisuudessa. Itselläni ei ole ainakaan ollut koskaan ongelmaa puhua siitä, että olen ollut ulkomailla ja haluan takaisin, mutta ehkä se on omasta asenteesta kiinni ja kenen kanssa yrittää kommunikoida. Toisaalta en myöskään brassaile asialla tai anna siitä kuvaa, että halveksin kotimaatani.

      Olen myös tavannut niitä ulkosuomalaisia, jotka koko ajan valittavat kaikesta ja korostavat jopa sitä, miten eivät halua puhua suomea jne. En edes itse viihdy heidän seurassaan, vaikka muuten aina haluan kuulla ihmisten kokemuksia ja yleensä ystävystyn muuten ulkosuomalaisten kanssa hyvin. En myöskään kuulu siihen kategoriaan, joka yrittää puhua täydellistä englantia, koska en halua vahingossakaan paljastua suomalaiseksi. Eli omasta asenteesta kiinni!

    • Ei Suomessa hyvästä

      Jannepa taas sen näytti.Ei kannata Suomessa mistään kivasta mitään sanoa,toisten liiallisen raivon ja kateuden vuoksi.Ainakaan tällä palstalla.Pelkästään pullosta kun puhut,niin sitten hymyillään.Ei muuten.

    • No problems

      Minä olen täällä jo ollut jonkin aikaa eikä kukaan minulta ole kysellyt missä oon aiemmin ollut enkä oo itekään heitä viittinyt rasittaa itsekeskeisillä monologeilla elämänvaiheistani. Kaikki on tyytyväisiä.

    • Rasisti.. ihan oikeasti? Tästä on tullut ihan joku ihme "muotisana". Eiku vaan mustatpekat ja neekerinsuukot takas kauppojenhyllyl imo.

    • UrbanLover23

      suomessa ei ole koskaan hyvä sää, joskus....muutenkin aika paskaa..mutta kyllä on hyvä vaivaton panon saanti.. ;))

    • muut vast. sinne

      Kannattaa pysyä vain Kiinassa eikä tulla pelkäämään synnyinmaahansa!

    • paluumuuttaja

      Kuten aviokriisissä, neuvon sinua listaamaan paperille kaikki hyvät sekä huonot puolet, eri puolille paperia. Tutki ja mieti, miten haluat painottaa asioita.
      Toki paluu ja ikävä on aina jonkinaikaa, mutta kolmessa vuodessa tuskin olet unohtanut suomalaisuuttasi. Ja toki suurin osa varmaan haluaa mielenkiinnolla kuulla kokemuksiasi, kateelliset olkoot kuuntelematta !
      Olen ehkä saanut olla onnellinen, sillä minun maailmassani on lähes kaikki ihmiset olleet mukavia, ellei niin .. niin ainakin mielenkiintoisia :) Ensimmäisen inhottavan naapurinkin olen kohdannut vasta tänä vuonna.
      Taitaa siis olla niin että Asenne ratkaisee aina ! :)

      • minäkin paluumuuttaj

        Suomessa pitää olla hajuton,väritön ja mauton. Ei saa nousta esiin millään erikoisuudessa, tukanvärillä, värikkäillä vaatteilla, suunsa avaamisella. Pitää vähätellä, ei kuulu mitään erikoista, en osaa mitään, ei ole aikaa harrastaa, pitää olla hiljaa kateellinen ja antaa ymmärtää, mitä ajattelee vaikkei mitään sanokaan. Ei missään tapauksessa saa olla iloinen, hymyilevä, positiivinen eikä nauttia elämästä. Sehän on hirveetä itsensä korottamista. pröystäilyä, itsekehua. Pitää valittaa ja narista. Eikä saa olla myötätuntoinen. Täytyy olla samaa mieltä.


      • sdfsdfsadfadf
        minäkin paluumuuttaj kirjoitti:

        Suomessa pitää olla hajuton,väritön ja mauton. Ei saa nousta esiin millään erikoisuudessa, tukanvärillä, värikkäillä vaatteilla, suunsa avaamisella. Pitää vähätellä, ei kuulu mitään erikoista, en osaa mitään, ei ole aikaa harrastaa, pitää olla hiljaa kateellinen ja antaa ymmärtää, mitä ajattelee vaikkei mitään sanokaan. Ei missään tapauksessa saa olla iloinen, hymyilevä, positiivinen eikä nauttia elämästä. Sehän on hirveetä itsensä korottamista. pröystäilyä, itsekehua. Pitää valittaa ja narista. Eikä saa olla myötätuntoinen. Täytyy olla samaa mieltä.

        Tuota nuin...
        Viestistäsi välittyy, että pidät itseäsi muita suomalaisia värikkäämpänä, erikoisempana, osaavampana. Sen sijaan, että saisin sinusta kuvan iloisena ja positiivisena, jätät minulle vaikutelman valittavasta narisijasta. Eli pata kattilaa soimaa. Tämä on tällä palstalla melkein yleisin teema; valitetaan ja naristaan sitä, että muut valittavat ja narisevat. Itsekin jatkan samalla linjalla:) Seura tekee kaltaisekseen. Tai sitten tosiaan me suomalaiset olemme tällaisia. Hyväksy suomalaisuutesi, niin voit lakata narisemasta. Ne omat viat, joita ei ole vielä hyväksynyt, ärsyttävät toisissa eniten, niinhän sitä sanotaan.


      • minäkin paluumuuttaj
        sdfsdfsadfadf kirjoitti:

        Tuota nuin...
        Viestistäsi välittyy, että pidät itseäsi muita suomalaisia värikkäämpänä, erikoisempana, osaavampana. Sen sijaan, että saisin sinusta kuvan iloisena ja positiivisena, jätät minulle vaikutelman valittavasta narisijasta. Eli pata kattilaa soimaa. Tämä on tällä palstalla melkein yleisin teema; valitetaan ja naristaan sitä, että muut valittavat ja narisevat. Itsekin jatkan samalla linjalla:) Seura tekee kaltaisekseen. Tai sitten tosiaan me suomalaiset olemme tällaisia. Hyväksy suomalaisuutesi, niin voit lakata narisemasta. Ne omat viat, joita ei ole vielä hyväksynyt, ärsyttävät toisissa eniten, niinhän sitä sanotaan.

        Hölmöyksissäni aloin olemaan värikäs, puhuin liikaa ja olin iloinen. Nyt olen jo oppinut pitämään suuni supussa ja olemaan samaa mieltä. Jouduin nimittäin työpaikallani heti kiusatuksi, kun sanoin mielipiteeni. Me täällä tehdään asiat vähän toisin ja katseet kertoivat, että sä oot vähän pimee etkä kelpaa seuraan. Työpaikkani oli työn takana pitkän ulkomailla oleskelun jälkeen enkä halunnut luopua siitä. En ole parempi kuin toiset. Mutta minä en alennu puhumaan pahaa toisista selän takana.

        Palaisin jos voisin.


    • ei takaisin

      jo riittaa..just noin ..en muuta takaisin kiitos Jumalalle etta paasin pois..

      • kiitos allah

        kovasti nayttaa kylla suomen asiat kiinostavan, kun taallakin hillut ;)


    • 24hrs

      Vaihda lippu ja muuta muualle. Kiinan taidoillasi kelpaat minne vain.

      • Pauli K.

        No Sellasta se on, jotta jotkut ei koskaan opi,...... Edes toista kielta, Ja Siten He Eivat Ymmarra mistaan Muustakaan Maasta, Koska Ollahan Niin Kateellihisia, Tottaolokohon. Ota Peukalosi Pois Sielta,..... Puhdista se, ja rupea sita imemaan uudestaan,... Vauva!


      • Pauli K.

        Muttei Ainakaan Sellaasihin Paikkoohin, jossa Ikkunat Ovat Mettahan Pain! Olet Hyvin Kapea-Ajatuksinen Elain!


    • olet väärässä

      Itse olen asunut muutamassa maassa ja nyt Suomessa enkä lähtisi täältä enää pois. Esim. Englannissa ihmiset vahtivat naapureitaan ja niiden tulemisia ja menemisiä koko ajan. Jos he sattuvat kysymään että mistä tulet ja vastaat että Suomesta niin tyypillinen vastaus oli usein että ihana maa, olen aina halunnut käydä siellä ja sitten että missä se on...kohteliaita ollaan sanoissa ei niinkään teoissa.
      Kyllä joka maassa on hienoja ihmisiä, sinä voit olla yksi niistä. Ja jos ihmiset eivät ole kiinnostuneet kuulemaan juttujasi Kiinasta niin ei se tarkoita että he olisivat kateellisia; heillä on vain muuta mielessä eikä sinun jutut kiinnosta. Yritäpä itse olla kiinnostunut heidän jutuistaan vaikka puhuisivat vain kaupassa käymisestä. Sillä todellisuudessa ulkomailla olo ei ole mitään kadehtittavaa useimpien suomalaisten mielestä, nuo paluumuuttajat vain haluavat ajatella että he ovat ainoita jotka ovat olleet pois Suomesta ja sitten kun toiset eivät jaksa kysellä tai olla kiinnostuneita heidän elämästään niin leimataan heidät kateellisiksi.

    • brhrh

      Minne sitten menisit? Länsi-Euroopan maissa ja Pohjois-Amerikassa on akateemisia työttömiä aivan tarpeeksi omasta takaa. Lisää valmistuu jokavuosi yliopistoista. Sitäpaitsi nämä paljon puhutut "expatit" eivät ole muuta kuin pääosin englanninkielisestä maailmasta tulevia valkokaulus siirtotyöläisiä. Ettei vain ole niin että katselit töitä muualtakin kuin Suomesta mutta huomasit ettet olekaan niin "kuumaa tavaraa" paikallisilla työmarkkinoilla kuin kuvittelit.

    • ftyjnf yhg

      Suosittelen lämpimästi pysymään pois suomesta, jos se suinkin on mahdollista. Kummelin jackpotissa liikemies Pentti Köyri tiivistää asian muutamaan sanaan: suomi on ihan paska maa ja kaikki täällä on perseestä.

      • Pauli K.

        Notta Tottaolokohon, Pyydetaan Pysymaan Poissa Suomesta. Ookko Vaha Tyhyma, Vai muuten Katellinen Kapea-Nakoinen Kusipaa?
        Maailma ei pyori Sinun Ymparillasi!


    • antifinlandese

      jävla finne...

    • 2356

      Vai että suomalaissa on jotain vikaa. Melkoista yleistämistä. Olisiko kuitenkin niin että vika olisi itsessänne? Eikä teidän oikeasti tarvitse muuttaa käyttäytymistänne mitenkään sopeutuaksenne suomalaiseen kulttuuriin. Olkaa yhtä sosiaalisia kuin ulkomaillakin. Jos joku "kantasuomalainen" ei ensi näkemällä ole riittävän sosiaalinen, niin ei siitä kannata hermostua koska kysymys ei ole ihmisistä vaan ihan puhtaista kulttuurieroista. Ehkä sama tyyppi seuraavalla kerralla muistaa sinut ja juttu alkaa luistaa ihan eri tavalla. Ottakaa enemmän huumorilla niin pärjäätte kevyesti ja huomaatte myös että ihmiset ovat pohjimmiltaan ihan samanlaisia kaikkialla maailmassa.

    • Onko Suomi Edistynyt

      Olen asunut yli puoulet elamastani ulkomailla, Japanissa seka Austraaliassa. Lahdin pois Suomesta vuonna 1987. Aidinkeileni on Ruotsi, kun kuulin liian monta kertaa "- Saatanan hurri, halutsa turpaan?", "Puhu Soumea hurri paska!" Tama oil 70 seka 80 luvun Suomessa.

      Kavin minun tytto-ystavani kanssa tana kesana Suomessa kaymassa, han on syntyperalta Kanadasta ja Kiinalaiselta perheelta, asumme nykyaan Austraaliassa. Olin jarkyttynyt kunka ihmiset suhtaituivat meihin Helsingissa, "muukalais-viha" hanta kohtaan oli todella uskomatonta! Kerran kadulla kuin kavelimme huudettiin peraan: "- Vittu kun kadulla yokottaa"... Ikeita katseita ym.

      Olin syvasti pettinyt etta 70 ja 80 luvun asenteet eivat paljon ole muuttuneet, hurri-juureni alkavat Suomessa vuonna 1626, jos joku haluaa tietaa. Varmaan Suomessa on nykyaan enemman suvaitsevampia ihmisia, en vaan valitettavasti tavannut niita talla kertaa.

      Vika on varmaan minussa etta olen asunut liian kauan poissa Suomesta, olin ajatellut elake vousinani tull takaisiin Suomeen, kun se aika tulee olisi mukava nahda "edistyneempi asenteet" ulkomailla Suomalaisia asuneita kohtaan.

      Ensi kerralla kun tulen Suomeen kaymaan, pidan turpani kiini, naama rypyssa ettei tule turpiin...

      • Pauli K.

        Olen Kovasti Pahoillani jotta nama Suomalaiset Kusipaat Ovat saaneet sinun/hanen matkanne ja mielipiteenne........VALITETTAVASTI SILLE tasolle.
        Nimittain mina en myoskaan Ymmarra heidan kieltanne enaa!
        Kaikenpaivaiset keskustelut pitaisi pitaa silla tavallisella Saatana-Perkeleen-Tasolla,.... mista en itsekaan pida........ Yet Your Wife!

        I have been on the road some 27-years, and all I see is the Swearing, when in Finland, about 3-times since.

        Now I do not know in where I belong to, for sure not to Saatana-Perkele Country!

        Finland supposed to be Beautiful...........Finlad supposed to accept any-one!?
        That Is Not True any-more.
        Finns are Sawaged People, they belong to midle-ages, they are Sawages, not human!
        They are ........ I can not even say the word!

        I feel Your Suffering!
        Pls. do not take your kind lady in there!
        I have Not!

        I'd have so much to say, but Nothing Anymore will change my view of them,.... unfortunately!


      • Pauli K.

        Ei ole! Suomi on mennyt taysin to Middle-Ages!
        Jokapaivainen kieli tarvitsee Kirosanan Joka-Toiseen Sanaan!
        I even get the feeling about it in here in north america.
        When I meet people & say may inheritance, then allways they start swearing at me in finnish swear-words!
        I think it is mandated by the government?
        Whe I was young, we were mandated to learn/study other language.
        But nowa-days they must have the Swearing-Glasses as well!
        Ok... 80/20..... Therefore 80% of fins are Idiots, but Voila,..... Maybe 20% are nice,.... I can not quarantee that!

        If You'd not wish to hear those Swear-Words, Then You'd wish to live in Isolated areas, like very north in lappland,........ maybe not, for they swear too!

        I'm so sorry about your experience.

        I've gone so far as writing a letter to the Some Local Church, but they only say nothing or the'll just swear at me? Is That the Nice Life In Otherways Beautiful Country? I do not think so!


    • zhong guo ren

      Jopas on tullut vastauksia! Kiitos kaikille :)
      Tarkoitukseni ei ollut ketään loukata, vaan halusin kirjoittaa
      paluumuuttajien palstalle tunteeni nimimerkillä. Kaipa se on
      keskustelupalstojen tarkoitus? Ehkäpä kirjoitin liian lyhyesti, en
      perustellut tarpeeksi.

      Ihmettelin aiemmin ihmisiä, jotka muuttivat pois mahtavasta
      hyvinvointivaltiosta, Suomesta. Kun itse lähdin, sopeuduin Kiinaan
      heti. Vaikeampaa on Suomeen paluu. Kun lähdin kauas, näin lähelle. Näin
      Suomen erilailla. Hyvinvointivaltio? Koen että Suomi on
      pahoinvointivaltio. Ymmärtääkö sitä kukaan? Itsemurhatilastot,
      murhatilastot, kouluammuskelut ym. Enkä nyt vertaa Kiinaan, vaan ihan
      yleisesti ottaen, miettikääpä.
      Minulle hyvinvointivaltio tarkoittaa sitä, että ihmisillä on hyvä olla.
      Onko Suomessa ihmisillä hyvä olla? Vanhukset mätänevät vaippoihinsa,
      lastensuojelu retuperällä, murhia, itsemurhia, nuoret miehet
      räjäyttelee ostoskeskuksia ja ampuu kouluissa, töitä ei tarvitse tehdä
      kun sossusta saa rahhoo...
      Suomen terveydenhuoltojärjestelmää kehutaan maailmalla. Paperilla homma
      toimii, käytäntö onkin sitten ihan eri juttu.

      Kiinassa ujo pieni tyttö puhkesi kukkaan. Ujous on poissa ja tilalla on
      jatkuvasti hymyilevä, paljon puhuva, erilailla maailmaa katsova
      ihminen.

      Kiinan tilanteesta on kenenkään turha kommentoida, jos on vaan lukenut
      maasta artikkeleita Iltalehdestä.

      Täällä kitistään turhista asioista. Suomalaiset ovat valittajakansaa,
      mikään ei ole koskaan hyvin. Vaikka kiinalainen tienaa 60 euroa kuussa,
      hän silti syö, rukoilee ja hymyilee.

      Olen nyt palannut. Kiva paikka, täällä on tietty kivojakin juttuja, en
      sitä kiellä. Hauskinta on ollut se, kun menee ruokakauppaan pelkkä
      pankkikortti taskussa ja toteaa, ettei saa ostoskärryjä irti
      toisistaan. Onneksi lastenkärryissä on sellainen lippu ja siinä kahva,
      niitä on kiva työnnellä. Se hymyilyttää :) Minua, ei muita.
      Pankissa kun jonotin vuoroani, piti olla hiljaa kuin kirjastossa.
      Ystäväni hyssytteli jos puhuin normaalilla äänellä. Minua nauratti, ei
      muita.

      Kun minä hymyilen, toivon että maailma hymyilee kanssani. Koitan pitää
      positiivisuuteni. Välillä kitisen, olenhan suomalainen.

      Tulin siihen tulokseen, että en puhu rakkaudestani Kiinaan. Jos joku
      haluaa kuulla, niin kerron kokemuksistani ja muuten olen hiljaa. Kun on
      kysytty, että onko kiva kun palasit Suomeen, niin vastaan kuitenkin
      rehellisesti, että asuisin mieluummin muualla. Jonain päivänä
      toivottavasti asunkin. Meitä on niin moneksi.

      • SeliSeli..

        feikki.


      • Pauli K.

        Liian Pitka Kirje!


      • Pauli K.

        Kiitoksia Kauniisti viestistasi!
        Olen pahoillani, jotta sinulla/teilla ovat nama kokemukset olleet.
        Ja Olen Aivan Samaa Mielta Sinun Kanssasi,....... Valitettavasti!

        Suomessa On Nyt Uuusi Kieli: Se On Luultavasti maaratty hallituksen taholta!
        Uusi Saanto on ollut jo voimassa ainakin 20-vuotta:
        Saanto On Se, Notta: Kun Suomalaanen puhuu, niin joka-toinen sana pitaa olla Kirosana!
        Jos ei muista toista kirosanaa, niin aina toisen voi toistaa.
        Kuten: saatanan saatana kun vittu minulla saatana taas vittu menoo saatanan hyvin.

        Uudempi Tenavien Kirja on Nyt Lahetetty Afganistaniin, jotta he voivat sen Hyvaksya suomalaisille tenaville esikoulussa! Kirosanat on tassa kirjassa kolminkertaistettu, jottei suomalaaset saatana niita unohda!

        No Vittu,


        Yours Sincerely,
        Understanding You Pain.


    • Pauli K.

      Et Ole Ainoa,
      Sinun Veli-Sisarus-Parvi ei ehka sinua enaa tunne.
      Siihen et voit mitaan, koska sinun nakemyskantasi maailmasta on aivan toinen, kuten heilla joilla on "ikkunat metsaan pain" !

    • Pauli K.

      Don't You Worry, They'll Slaughter You! I Know it of my own experience.
      See: In Finland, The Widows of the house are allways pointed towards the ForestThey'll never understand!
      Typivally as allways,.... 80/20!
      Usually 80% are quite nice............ Now Flip The Coin & That is what You Are Gonna Get. Unless you are the lucky-one.

      So Now: Please do yourself a favor & stay in Helsinki,...... Those are 50/50!

    • SannaS3

      Hei!

      Kommenttini alkuperäiselle tekstillä ja hänen kommenteillaan viime vuoden lopussa.

      Itse muutin vajaan vuoden lyhyen Kiinan työkomennuksen jälkeen takaisin Suomeen noin kuukausi sitten. Elän ns. limbossa joka toinen päivä olen lähdössä takaisin ja joka toinen yritän sopeutua. Erityisen vaikeaksi tekee tällä hetkellä sopeutiminen tähän ikuisesti jatkuvaan talveen...ja sen lisäksi siihen että kaipaa vilinää ja vilskettä ja sen lisäksi kaipaan pikku asioita, mistä sain nauttia Kiinassa kuten siitä että on siivooja, joka hoitaa talouteni minun käydessä työssä, takseihin, millä sai huristella vapaasti ympäriinsä ilman että se olisi jollain tavalla tuntunut kukkarossa ja muihin palveluihin, mitä saa Kiinassa puoli ilmaiseksi. Joku varmaan närkästyy tästä kommentista mutta tämä on vain minun näkemykseni elämästäni Kiinassa.

      Olen myös ennen asunut ulkomailla. Kiinan työkomennus ei siis ollut ensimmäinen muuttoni ulkomaille eikä myöskään varmaan viimeinenkään. Lähdin jo 16-vuotiaana ensimmäisen kerran maailmalle ja sen jälkeen minulla on aina enemmän ja vähemmän ollut levottomat jalat ja olen muutamassa maassa sen seurauksena asunut.

      Meitä todella on moneksi ja se että minua vaivaa kauko kaipuu, ei tarvitse muihin vaikuttaa lähinnä olen kiinnostunut jakamaan kokemuksia muiden kanssa sielujen kanssa.

      Ai niin ja vielä syyt miksi pidän ulkomailla asumisesta tai miksi pidin Kiinassa asumisesta niin syy on hyvin yksinkertainen Suomi on aivan liian kylmä ja pimeä paikka minulle. Olen onnellinen että tänä talvena en ole kokenut kaamosväsymystä ja viime syyslukukausi meni pitkään kesäisessä säässä. Yksinkertaista.

      Niin ja miksi olen takaisin nyt Suomessa sekin syy on yksinkertainen tulin työni perässä. Ihan vaan tiedoksi jos joku haluaa närkastyä täastä tekstistäni ja haluaa toivottaa minut takaisin ulkomaille. :)

      P.S. Maasta ei riipu ihmisten asenteet, joka paikasta löytyy kiukkusia ja iloisia ihmisiä. Mielestäni kaikki on kiinni itsestä ja miltä itsestä tuntuu. On totta että Kiinassa tulee hymyiltyä paljon mutta niin myös Suomessa se vain kuuluu luonteeseeni. :)

    • totinen suomalainen

      Ihan äkkiseltään tulee Kiinan ja Suomen eroista mieleeni:

      Kiinassa ei ole demokratiaa, ihmisoikeuksia eikä lehdistön vapautta. Suomessa on.

      Kiinassa laitetaan toistuvasti muovijauhoa äidinmaidonkorvikkeeseen, ja ties mihin muuhun. Suomessa ei.

      Kiinassa ei ole lainsäädäntöä suojelemaan luontoa ja siinä sivussa ihmisiä teollistumisen haitoilta. Suomessa on.

      Kiinassa on valtava poikien ja miesten enemmistö, koska tyttölapsia on tapettu vastaava määrä. Suomessa molempia sukupuolia on suurin piirtein yhtä paljon.

      Aasian harvinaiset eläimet ovat kuolemassa sukupuuttoon, koska niitä käytetään kiinalaiseen lääketieteeseen. Suomessa luotetaan enimmäkseen tylsään länsimaalaiseen lääketieteeseen.

      Kiinassa pidettiin karhufarmia, jossa elävien karhujen sappeen laitettiin putki, jonka kautta sappinestettä valutettiin. Suomessa ei.

      Kiinassa on historiallisesti ollut mielenkiintoisia tapoja, kuten maaorjuus ja naisten jalkojen sitominen. Suomessa ei ole.

      Näin tylsänä, kateellisena ja kaikin puolin myrtsinä suomalaisena olen ihan tyytyväinen sen suhteen, että olen palannut Suomeen omalta ulkomaanreissultani (reilut 20vuotta). Viihdyn täällä todella hyvin!

    • sdfsdgdfagad

      Kiinassa ei ole demokratiaa, ihmisoikeuksia eikä lehdistön vapautta. Suomessa on virkamiesdiktatuuri, orjatyö ja hyvävelijärjestöjen omistamat lehdet.

      Kiinassa laitetaan toistuvasti muovijauhoa äidinmaidonkorvikkeeseen, ja ties mihin muuhun. Suomessa lisätään savulihaankin kemikaalia savustamisen sijasta.

      Kiinassa ei ole lainsäädäntöä suojelemaan luontoa ja siinä sivussa ihmisiä teollistumisen haitoilta. Suomessa on Talvivaara.

      Kiinassa on valtava poikien ja miesten enemmistö, koska tyttölapsia on tapettu vastaava määrä. Suomessa molempia sukupuolia on suurin piirtein yhtä paljon, eikä niitä juuri erota toisistaan.

      Aasian harvinaiset eläimet ovat kuolemassa sukupuuttoon, koska niitä käytetään kiinalaiseen lääketieteeseen. Suomessa luotetaan enimmäkseen tylsään länsimaalaiseen lääketieteeseen, jolle syöpäkin on vain ansaintakeino.

      Kiinassa pidettiin karhufarmia, jossa elävien karhujen sappeen laitettiin putki, jonka kautta sappinestettä valutettiin. Suomessa karhut tapetaan varmuuden vuoksi.

      Kiinassa on historiallisesti ollut mielenkiintoisia tapoja, kuten maaorjuus ja naisten jalkojen sitominen. Suomessa orjuus on tuotu nykypäivään.

      Näin tylsänä, kateellisena ja kaikin puolin myrtsinä suomalaisena olen ihan tyytyväinen sen suhteen, että olen palannut Suomeen omalta ulkomaanreissultani (reilut 20vuotta). Viihdyn täällä todella hyvin!

      • totinen suomalainen

        Wikipediasta:

        "Kiinan ympäristöhaasteet ovat valtavat. Kiinan ympäristöviranomaisten mukaan 1/4 kiinalaisista juo saastunutta vettä, 1/3 väestöstä hengittää vakavasti saastunutta ilmaa ja 70 % syöpätapauksista johtuu ympäristösaasteista. Kiinan ilmastokaasupäästöt ovat maailman suurimpia. 300 kaupungissa on vakava vesipula, joista 70 % on vakavasti saastuneita. Kiinalaisista eläinlajeista 385 on vaarassa kuolla sukupuuttoon.

        Worldwatch instituutin mukaan 80 % Kiinan energiasta oli hiiltä vuonna 2007.Vuonna 2005 Kiinan energiasta oli 70 % hiilivoimaa ja 2 % ydinvoimaa. Hiilen käyttöä edistää sen alhainen hinta. Hiiltä hankitaan halvan työvoiman avulla turvattomista kaivoksista ja päästöistä piittaamatta. Greenpeacen Yangin mukaan hinta nousisi 30 %, jos ympäristö- ja terveysvaikutukset otettaisiin huomioon.

        80 % sairaanhoitoresursseista on kaupungeissa, vaikka 70 % väestöstä asuu maalla. Yrtit - yrttilääketiede, rohdokset, rohdoshoito, osuus lääkemarkkinoista on yhä 30-50 %. Sairaalat saavat tulonsa lääkkeiden myynnistä. Siksi lääkärit myyvät mahdollisimman kalliita lääkkeitä. Sairausvakuutuksen puutteen vuoksi vähävaraisilla ei ole varaa etsiä hoitoa. Järjestelmä tukee antibioottien ylitarjontaa, joka lisää resistenttikantojen riskiä. Tiedonvapauden puute hidastaa terveyskatastrofien torjuntaa"

        ---
        Näin tylsänä, kateellisena ja kaikin puolin myrtsinä suomalaisena olen ihan tyytyväinen sen suhteen, että olen palannut Suomeen omalta ulkomaanreissultani (reilut 20vuotta). Viihdyn täällä todella hyvin!


      • hjgjhfgjdgfsfds
        totinen suomalainen kirjoitti:

        Wikipediasta:

        "Kiinan ympäristöhaasteet ovat valtavat. Kiinan ympäristöviranomaisten mukaan 1/4 kiinalaisista juo saastunutta vettä, 1/3 väestöstä hengittää vakavasti saastunutta ilmaa ja 70 % syöpätapauksista johtuu ympäristösaasteista. Kiinan ilmastokaasupäästöt ovat maailman suurimpia. 300 kaupungissa on vakava vesipula, joista 70 % on vakavasti saastuneita. Kiinalaisista eläinlajeista 385 on vaarassa kuolla sukupuuttoon.

        Worldwatch instituutin mukaan 80 % Kiinan energiasta oli hiiltä vuonna 2007.Vuonna 2005 Kiinan energiasta oli 70 % hiilivoimaa ja 2 % ydinvoimaa. Hiilen käyttöä edistää sen alhainen hinta. Hiiltä hankitaan halvan työvoiman avulla turvattomista kaivoksista ja päästöistä piittaamatta. Greenpeacen Yangin mukaan hinta nousisi 30 %, jos ympäristö- ja terveysvaikutukset otettaisiin huomioon.

        80 % sairaanhoitoresursseista on kaupungeissa, vaikka 70 % väestöstä asuu maalla. Yrtit - yrttilääketiede, rohdokset, rohdoshoito, osuus lääkemarkkinoista on yhä 30-50 %. Sairaalat saavat tulonsa lääkkeiden myynnistä. Siksi lääkärit myyvät mahdollisimman kalliita lääkkeitä. Sairausvakuutuksen puutteen vuoksi vähävaraisilla ei ole varaa etsiä hoitoa. Järjestelmä tukee antibioottien ylitarjontaa, joka lisää resistenttikantojen riskiä. Tiedonvapauden puute hidastaa terveyskatastrofien torjuntaa"

        ---
        Näin tylsänä, kateellisena ja kaikin puolin myrtsinä suomalaisena olen ihan tyytyväinen sen suhteen, että olen palannut Suomeen omalta ulkomaanreissultani (reilut 20vuotta). Viihdyn täällä todella hyvin!

        Ok, voitit.

        Kiinahan taitaa olla ratkaisemassa pulmiaan osittain sillä, että kiinalaisia muuttaa jatkuvasti muihin maihin. Kuinkahan paljon maailmalla heitä onkaan jo? Minusta se tyttöjen abortointi on hyvä käytäntö. Miksei poikiakin voisi? Jos Kiinan väestö romahtaisi, se olisi maailmalle mahdollinen pelastus.

        Siinä olen kanssasi eri mieltä, että Lännen sairausteollisuus olisi jotenkin edistyksellisempää kuin Intian ja Kiinan ikivanhat luonnonmukaiset parannuskeinot. Niitä kaipaisin meillekin. Sen sijaan EU kieltää yhä uusia kasveja tulemasta markkinoille. Johan ne yrittivät rajoittaa koivunlehtien, katajanmarjojen ja siankärsämöidenkin myyntiä. Onkohan se mennyt läpi?


    • totinen suomalainen

      Olen tosiaan oikeassa näissä Kiinan ongelmien suuruudessa, ikävä kyllä. Olisin paljon mieluummin väärässä.

      Kiina tuskin pystyy ratkaisemaan ongelmiaan maasta ulosmuutolla; niin suuri on väestömäärä, ja jossainhan heidänkin pitää sitten maapallon resursseja kuluttaa.

      Ai sinusta tyttösikiöiden abortointi on hyvä käytäntö? Et ole tainnut päätäsi vaivata käytännön sosioekonomisia seurauksia? Luehan asiasta, en jaksa nyt enää valistaa siitäkin.

      Suomalaisia puhtaita koivunlehtiä, katajanmarjoja ja siankärsämöä löytyy onneksi ihan helposti vaikka sähkölinjojen alta, jolloin niitä voi kerätä itse mielin määrin, ekä koivunlehtienkään keräykseen sieltä tarvita maanomistajan lupaa.

      Nämä ikivanhat kiinalaiset luonnonmukaiset parannuskeinot ovat ihan yhtä päteviä kuin ne vanhat suomalaisetkin: osa pätee, osa on täysin huuhaata. Kun ei ole ollut käytössä tieteellisiä tutkimusmenetelmiä, niin vaikutuksia ei ole voitu tutkia. Uskomus on ollut paras todiste toimivuudesta. Edelleenkin uskomus jonkun vaikuttavuudesta vastaa noin 30 prosenttia.

      Oma vanha sukulaiseni kertoi suomalaisesta tavasta antaa kissan repiä vähän tuottavan lehmän selkää. Ilmeisesti joku lehmäparka oli joskus repimisen jälkeen vähän maitoa liruttanutkin, ja avot, sitten jo tiedettiinkin, että repiminenhän edistää maidontuotantoa.

      Esimerkiksi kaikkinaisten luonnon "ulokkeiden" on oletettu nostattavan ihmismiehen potenssia: siksipä sarvikuonot ympäri maailman ovat kuolemassa sukupuuttoon. Aasialaisia lajeja on ilmeisesti jäljellä vain muutamia kappaleita, mutta afrikkalaisia sarvia viedään kovasti Aasiaan ja erityisesti Kiinaan.

      Se, että joku on luonnosta, ei vielä tarkoita, että se olisi ihmiselle hyvää ja terveellistä.

      • hjgjhfgjdgfsfds

        Jos jollakin kemikaalilla olisi yhtä suuri vaikutus johonkin tautiin kuin plasebolla, uskolla, sitä myytäisiin ennätysmäisiä määriä. 30% on todella suuri määrä. Ajattelussa todella on mahtava voima. Myrkkyteollisuus on kehitellyt sille nimen plasebo, ja pyrkii luomaan mielikuvaa, että sitä ei pidä ottaa huomioon - vaikka siihen keskittymällä saataisiin terveyttä edistettyä ilmaiseksi!

        Ehdotin kaikkien kiinalaisten abortointia siksi, koska se olisi ainut keino, suursodan ohella, romahduttaa heidän lukumääränsä. Sotaa en kannata, mutta aborttia tai kohdunpoistoa en vastusta, jos se on ainut tapa pysähdyttää liikakasvu. Se toisi vähäksi aikaa ongelmia, kun populaatio vanhenisi, mutta muutaman vuosikymmenen päästä alkaisi hyöty näkyä. Onneksi minun ei tarvitse päättää tätä asiaa. Ja niin, minulla ei ole lapsia.


    • ihana Kiina

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe