Lopettamis skaba 2!

jenniepk

Aloitin uuden ketjun tähän koska tuo edellinen on vähän vaikealukuinen. Tänne siis mukaan ne jotka haluaa raportoida omasta etenemisestään lopettamisessa. Kiitos paljon kaikille tsemppaavista kommenteista, minua auttoivat varsinkin ne missä sanottiin että ensimmäiset päivät ja viikot ovat vaikeimpia mutta sitten helpottaa. Ja että elämä raittiina on helppoa kun siihen tottuu!

Olen nyt toista päivää raittiina ja olo on kyllä vielä vähän "pöhkö". Nukuin pitkään enkä oikeen jaksa tehdä mitään. Huomenna tulee ensimmäinen oikea kiusaus, kolmas päivä ja keskiviikko(joka normaalisti ollut minulle pikkulauantai). Huh,toivottavasti selviän,kovaa tsemppausta kyllä tarvitaan!
Miten teillä menee? :)

279

3177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmipöllö

Alku on vaikeaa!!!! Mutta, muistaakseni kun täyttyy kolmas päivä, kolmas viikko, kolmas kuukausi ja sitten kun jo tulee puolivuotta täyteen on taas vaikeat hetket käsillä. Onkohan se noin? Varmasti vaikeita hetkiä ja helppoja hetkiä tulee miten milloinkin.
      Jos sorrun aijon aloittaa heti uudestaan!!!!!!!!!! Toivon kuitenkin etten sorru! En siis anna itselleni lupaa sortua sen varjolla, että voihan tämän sit taas aloittaa uudestaan. Kokeiluluonteinen viikkoni, tuskin vielä todistaa mitään, mut katsotaas nyt kuinka mun käy jatkossa.

Nyt jo, vuorokauden jälkeen sunnuntaisesta tipottelustani, teki mieli lähteä kauppaan ja hakea alkoa! Sitten muistin, ettei niin pitänytkään tehdä. Viinahirviö sisälläni yritti huijata mua!
      Sapuskat on aika vähissä, mutta en nyt voi lähteä mihinkään, kun en luota itseeni ja kaikken vähiten siihen viinahirviöön.

Hyvä "jenniepk"! Pidä pintasi!

• jenniepk

En uskalla edes ajatella vielä noin pitkälle kuin puoli vuotta, hyvä jos tästä viikosta selviän! Ompa muuten ihan samanlaisia ajatuksia sulla kuin minullakin. Tuo on hyvä vinkki että jos sortuu, niin ei sen varjolla tosiaa aio jatkaa sitä juomista, vaan lopettaa heti. Täytyy kokeilla sitten kun ja jos se sortumisen aika tulee. Mietin kyllä että voisin sitten joskus parin viikon raittiuden jälkeen viikonloppusin pari juoda mutta koko ajatus tuntuu jo nyt pelottavalta,ikään kuin olisi antamassa periksi. Pelottaa ihan hirveästi olla ilman, ja pelottaa myös sortuminen. Ehkä tämä tosiaan helpottaa tästä! ja muuten, jos käyt kaupassa,niin kierrä alkohyllyt kaukaa, niin aion minä tehdä. Koska jo se että kävelee siitä ohi,voi saada sortumisen aikaan. Jo pelkkä kaljan ajatteleminenkin pelottaa. Yritän keksiä jotain muuta ajateltavaa ja tekemistä huomiselle.... Ja kovasti tsemppiä sullekin ja älä anna ajatustakaan alkoholille. :)

• oulumies10
        jenniepk kirjoitti:

En uskalla edes ajatella vielä noin pitkälle kuin puoli vuotta, hyvä jos tästä viikosta selviän! Ompa muuten ihan samanlaisia ajatuksia sulla kuin minullakin. Tuo on hyvä vinkki että jos sortuu, niin ei sen varjolla tosiaa aio jatkaa sitä juomista, vaan lopettaa heti. Täytyy kokeilla sitten kun ja jos se sortumisen aika tulee. Mietin kyllä että voisin sitten joskus parin viikon raittiuden jälkeen viikonloppusin pari juoda mutta koko ajatus tuntuu jo nyt pelottavalta,ikään kuin olisi antamassa periksi. Pelottaa ihan hirveästi olla ilman, ja pelottaa myös sortuminen. Ehkä tämä tosiaan helpottaa tästä! ja muuten, jos käyt kaupassa,niin kierrä alkohyllyt kaukaa, niin aion minä tehdä. Koska jo se että kävelee siitä ohi,voi saada sortumisen aikaan. Jo pelkkä kaljan ajatteleminenkin pelottaa. Yritän keksiä jotain muuta ajateltavaa ja tekemistä huomiselle.... Ja kovasti tsemppiä sullekin ja älä anna ajatustakaan alkoholille. :)

Terve jenniepk,

Tässä taas 4 kaljaa alla. Tuohon klo 20 asti oltiinkin ihan ok ja kun suihkussa kävin salin jälkeen, sanoin itselleni, että uusi elämä, täätlä tullaan.. mutta sitten tulikin s-market, täältä tullaan ja hain lavan kaljaa vaikka vakuutin itselleni aiemmin, etten hae.

Päästin nälän kasvamaan liian suureksi enkä malttanut alkaa kokkailemaan intialaista lammascurrya kuten piti vaan suuntasin kohti kauppaa huonoin verukkein ja arvata saattaa, kohta sihautan auki sen viidennen kaljan.. huomenna taas luonnollisesti ihmetteen miksi ja samalla pohdin kun jäljellä on "runsaasti", että ptiääkö tässä kietasta pienet sievät.

En taida tosiaan olla valmis henkisesti lopettamaan, fyysisesti kylläkin. Järjestin jo osanottoni ensi kesän tukholman maratominlle, sen on pakko saada lopettamaan, muuten haukon paareissa henkeä ja puhun sekavaa ruotsia ensi kesänä.

• jenniepk
        oulumies10 kirjoitti:

Terve jenniepk,

Tässä taas 4 kaljaa alla. Tuohon klo 20 asti oltiinkin ihan ok ja kun suihkussa kävin salin jälkeen, sanoin itselleni, että uusi elämä, täätlä tullaan.. mutta sitten tulikin s-market, täältä tullaan ja hain lavan kaljaa vaikka vakuutin itselleni aiemmin, etten hae.

Päästin nälän kasvamaan liian suureksi enkä malttanut alkaa kokkailemaan intialaista lammascurrya kuten piti vaan suuntasin kohti kauppaa huonoin verukkein ja arvata saattaa, kohta sihautan auki sen viidennen kaljan.. huomenna taas luonnollisesti ihmetteen miksi ja samalla pohdin kun jäljellä on "runsaasti", että ptiääkö tässä kietasta pienet sievät.

En taida tosiaan olla valmis henkisesti lopettamaan, fyysisesti kylläkin. Järjestin jo osanottoni ensi kesän tukholman maratominlle, sen on pakko saada lopettamaan, muuten haukon paareissa henkeä ja puhun sekavaa ruotsia ensi kesänä.

No älä kuitenkaan syytä itteesi, sillä me kaikki tiedetään että retkahduksia tulee. Itellä oli tänään NIIN lähellä lähteä hakemaan kaljaa että huhhhuh. Onneksi kello on nyt yli 21 ja selvisin! Ei ole silti mitään voittajafiilistä,ehkä se tulee vasta pidemmän raittiuden jälkeen. Henkisesti lopettaminen on todella raskasta, pitäisi vaan päättää että pystyy siihen. :)

• Oulumies10
        jenniepk kirjoitti:

No älä kuitenkaan syytä itteesi, sillä me kaikki tiedetään että retkahduksia tulee. Itellä oli tänään NIIN lähellä lähteä hakemaan kaljaa että huhhhuh. Onneksi kello on nyt yli 21 ja selvisin! Ei ole silti mitään voittajafiilistä,ehkä se tulee vasta pidemmän raittiuden jälkeen. Henkisesti lopettaminen on todella raskasta, pitäisi vaan päättää että pystyy siihen. :)

Monesko päivä menossa? :)

Itellä ainakin toistaiseksi pysynyt taas koko päivän korkki kiinni ja hyvät on fiilikset. Nyt tavoite ja tarkoitus on edetä anakin perjantai iltaan ennenkuin saa kulauttaa kylmää keppanaa sisäänsä.Mielummin kuitenkin lauantaihin, ehkä sitten saunan jälkeen... tai vielä parempaa, odottaa sunnuntaihin ja lasi viiniä ja tanssii tähtien kanssa... tietenkin jos maanantaille odottaisi jne..

Joka päivästä tämä taistelu on :)

Onneksi kaupat ovat nykyään auki pidempään, yritän kauppareissut ajoitella tuonne 21:n jälkeen niin ei ole mahdollista ostaa olutta. Vähän ovat kalliimpia paikkoja, mutta jos sen 10-20e per päivä säästää kun ei kaljakeissiään osta niin väliåkös sillä jos hinnat sen 3% kalliimpia.

Onnea matkaan ja pysy vahvana!

• jenniepk
        Oulumies10 kirjoitti:

Monesko päivä menossa? :)

Itellä ainakin toistaiseksi pysynyt taas koko päivän korkki kiinni ja hyvät on fiilikset. Nyt tavoite ja tarkoitus on edetä anakin perjantai iltaan ennenkuin saa kulauttaa kylmää keppanaa sisäänsä.Mielummin kuitenkin lauantaihin, ehkä sitten saunan jälkeen... tai vielä parempaa, odottaa sunnuntaihin ja lasi viiniä ja tanssii tähtien kanssa... tietenkin jos maanantaille odottaisi jne..

Joka päivästä tämä taistelu on :)

Onneksi kaupat ovat nykyään auki pidempään, yritän kauppareissut ajoitella tuonne 21:n jälkeen niin ei ole mahdollista ostaa olutta. Vähän ovat kalliimpia paikkoja, mutta jos sen 10-20e per päivä säästää kun ei kaljakeissiään osta niin väliåkös sillä jos hinnat sen 3% kalliimpia.

Onnea matkaan ja pysy vahvana!

Niin,tuo kauppojen aukioloaika pidempään on hyvä juttu. Ja myös se 9-21 aika alkoholin ostoon. Olisi vielä hyvä et alkoholin mainonta lopetettas,joskus kun kiusauksia tulee jo lehtimainoksesta.

Tänään minulla neljäs päivä ja kumma kyllä ei tee mieli kaljaa! Onko se sittenkin näin helppoa vai onko tää joku aivojen "huijaus" :D Ehkä huomenna taas tekee mieli,en tiedä mutta yritän nyt koko viikkoa kuivilla ja toivottavasti sen jälkeenkin niin pitkään kuin pystyn. :)

• ??????
        jenniepk kirjoitti:

Niin,tuo kauppojen aukioloaika pidempään on hyvä juttu. Ja myös se 9-21 aika alkoholin ostoon. Olisi vielä hyvä et alkoholin mainonta lopetettas,joskus kun kiusauksia tulee jo lehtimainoksesta.

Tänään minulla neljäs päivä ja kumma kyllä ei tee mieli kaljaa! Onko se sittenkin näin helppoa vai onko tää joku aivojen "huijaus" :D Ehkä huomenna taas tekee mieli,en tiedä mutta yritän nyt koko viikkoa kuivilla ja toivottavasti sen jälkeenkin niin pitkään kuin pystyn. :)

Oliko se lehtimainos sitä kaljaa/olutta vai alkoholia, joka sua kiusaa???

• jenniepk
        ?????? kirjoitti:

Oliko se lehtimainos sitä kaljaa/olutta vai alkoholia, joka sua kiusaa???

Olutta esim. joku 6-pak tarjouksessa niin on jo siitä alkanut tehdä mieli.

• mukana68

Neljäs päivä lähdössä käyntiin reilu 2000 päivän putken jälkeen joten ylpeä itsestäni. Edelleen nukkuminen vaikeaa (normaalisti parin viinipullon jälkeen nukuin kuin tukki, älyttömän äkäinen (normaalisti en suutu tai hermostu mistään),
      käsien aamu vapina vähentynyt selvästi, vatsa kovalla ja ruokahalu ihan järjetön. Tuossa kokemuksia tässä vaiheessa.

• Helmipöllö

Jos sulla "mukana68" , on todellakin 2000:n päivän putki takana ja jos se on ollut humalahakuista kännäämistä, niin varoitan nyt sinua vakavasti.
        En missään nimessä sano että olisit väärällä polulla, mutta herranen aika sentään, sun pitäis olla tietoinen suuresta pikku-ukkovaarasta ja sen aiheuttamista uhkista sinulle ja myös muille.
        Olisko sun nyt parasta heti katsoa puhelimeen valmiiks 112 tai jos sulla on kaikin tavoin selväjärkinen kaveri, niin hän vois tulla vahtimaan sua luuri kourassaan muutamaksi päiväksi kellon ympäri.

Sano, että tuo oli tsoukki!
        Olen huolissani sinusta!

• mukana68
        Helmipöllö kirjoitti:

Jos sulla "mukana68" , on todellakin 2000:n päivän putki takana ja jos se on ollut humalahakuista kännäämistä, niin varoitan nyt sinua vakavasti.
        En missään nimessä sano että olisit väärällä polulla, mutta herranen aika sentään, sun pitäis olla tietoinen suuresta pikku-ukkovaarasta ja sen aiheuttamista uhkista sinulle ja myös muille.
        Olisko sun nyt parasta heti katsoa puhelimeen valmiiks 112 tai jos sulla on kaikin tavoin selväjärkinen kaveri, niin hän vois tulla vahtimaan sua luuri kourassaan muutamaksi päiväksi kellon ympäri.

Sano, että tuo oli tsoukki!
        Olen huolissani sinusta!

Moi Helmipöllö, ei tarvitse olla huolissaa, juominen ei ole ollut humala hakuista (arkisin 1½-2½ pulloa viiniä, viikonloppuisin la,su molempina 3L laatikko), arkisin tuo määrä ei tuntunut enään missään mutta viikonloppuisin oli hieman hiprakassa.
        Tällä hetkellä olo on samanlainen kuin yrittäisi tupakkalakkoa hikoiluttaa sikana.
        Tsemppiä sinullekkin

• Helmipöllö
        mukana68 kirjoitti:

Moi Helmipöllö, ei tarvitse olla huolissaa, juominen ei ole ollut humala hakuista (arkisin 1½-2½ pulloa viiniä, viikonloppuisin la,su molempina 3L laatikko), arkisin tuo määrä ei tuntunut enään missään mutta viikonloppuisin oli hieman hiprakassa.
        Tällä hetkellä olo on samanlainen kuin yrittäisi tupakkalakkoa hikoiluttaa sikana.
        Tsemppiä sinullekkin

Hyvä kait noinkin:-/ Pelotti jo! Aika hurja sun tahtis kuitenkin oli! OLI!
        Koitan olla huolehtimatta! Anna kuulua itsestäsi täällä!

Kysymys kaikille osallistujille!!!
        Ruvettaisko puhumaan vain alkoholista/viinasta ???
        Ei puhuttais edes koirarodusta, olvista, ööleistä, viisasten juomasta, kirkkaasta tai kukonhännistä, sidusta, siideristä, napandereista tms. , koska alkoholi on se oikea nimike kuitenkin oli tuotemerkki tai sekoitus, valmistustapa tai nimike sit mikä tahansa?????

Olisko kannatusta?

• jenniepk

Kuinkahan pitkään nuo vapinat ja muut vieroitusoireet kestävät? Minulla tänään kolmas päivä kuivilla ja oli "pakko" ottaa särkylääke kun lähdin ulos,koska pelkäsin että tulee taas sellaine outo olo. En kyllä tiedä auttaako särkylääke mitään,ajattelin että se vähän rauhoittaisi. Itellä on kans ruokahalu kasvanu näiden parin päivän aikana,koko ajan pitäisi olla jotain syömässä. :D no kai se on parempi sekin,kuin juominen..

• jenniepk
        Helmipöllö kirjoitti:

Hyvä kait noinkin:-/ Pelotti jo! Aika hurja sun tahtis kuitenkin oli! OLI!
        Koitan olla huolehtimatta! Anna kuulua itsestäsi täällä!

Kysymys kaikille osallistujille!!!
        Ruvettaisko puhumaan vain alkoholista/viinasta ???
        Ei puhuttais edes koirarodusta, olvista, ööleistä, viisasten juomasta, kirkkaasta tai kukonhännistä, sidusta, siideristä, napandereista tms. , koska alkoholi on se oikea nimike kuitenkin oli tuotemerkki tai sekoitus, valmistustapa tai nimike sit mikä tahansa?????

Olisko kannatusta?

Minä oon aina sanonut että en juo viinaa,koska juon vaan kaljaa. Viina tarkoittaa minulle väkeviä juomia. Olisi hassua puhua viinasta, kun on miedoista alkosta kyse. En tiedä mihin kategoriaan viini kuuluu,mutta sitä en myöskään juo.

• Helmipöllö
        jenniepk kirjoitti:

Kuinkahan pitkään nuo vapinat ja muut vieroitusoireet kestävät? Minulla tänään kolmas päivä kuivilla ja oli "pakko" ottaa särkylääke kun lähdin ulos,koska pelkäsin että tulee taas sellaine outo olo. En kyllä tiedä auttaako särkylääke mitään,ajattelin että se vähän rauhoittaisi. Itellä on kans ruokahalu kasvanu näiden parin päivän aikana,koko ajan pitäisi olla jotain syömässä. :D no kai se on parempi sekin,kuin juominen..

Juo ja nauti vettä, tuoremehuja ja suoloja! Ota B-vitamiinia ja magnesiumia! En tiedä!!!!!!!, mut hakeudu lääkärille ajoissa! Olet hyvällä tiellä. Onko nyt niin että se unohdettu terve kehonne huutaa apua, kivennäisaineita, vitamiineja ja ties mitä. Lääkäriin heti nyt! Hopi hop! Olkaa rehellisiä itsellenne edes! Apua saa!!!!

En uskalla enää olla ketjussa! Pelkään teidän puolestanne ihan liikaa! En voi enkä halua ottaa vastuuta.... Tsemppaisin teitä mielelläni, mut nyt kuulostaa jo pahalta!

Vain asiantuntijat voivat auttaa! Pärjätkää taistelussa.!!!!!!

Heippa!

• mukana68
        Helmipöllö kirjoitti:

Juo ja nauti vettä, tuoremehuja ja suoloja! Ota B-vitamiinia ja magnesiumia! En tiedä!!!!!!!, mut hakeudu lääkärille ajoissa! Olet hyvällä tiellä. Onko nyt niin että se unohdettu terve kehonne huutaa apua, kivennäisaineita, vitamiineja ja ties mitä. Lääkäriin heti nyt! Hopi hop! Olkaa rehellisiä itsellenne edes! Apua saa!!!!

En uskalla enää olla ketjussa! Pelkään teidän puolestanne ihan liikaa! En voi enkä halua ottaa vastuuta.... Tsemppaisin teitä mielelläni, mut nyt kuulostaa jo pahalta!

Vain asiantuntijat voivat auttaa! Pärjätkää taistelussa.!!!!!!

Heippa!

Moi Helmipöllö,

Ei sinun kuulu kantaa vastuuta kenestäkään, kaikkihan on meistä itsestä kiinni.
        Kyllä näistä kejuista on oikeasti hyötyä koska kirjoittajat ovat osaksi "asiantuntijoita" ainakin juomisen suhteen joten pysy rohkeasti mukana vaan vai pääsitkö jo retkahtamaan (jos niin kävi, niin ei kun uudestaan alusta ).
        Jaksamista!

• Helmipöllö
        mukana68 kirjoitti:

Moi Helmipöllö,

Ei sinun kuulu kantaa vastuuta kenestäkään, kaikkihan on meistä itsestä kiinni.
        Kyllä näistä kejuista on oikeasti hyötyä koska kirjoittajat ovat osaksi "asiantuntijoita" ainakin juomisen suhteen joten pysy rohkeasti mukana vaan vai pääsitkö jo retkahtamaan (jos niin kävi, niin ei kun uudestaan alusta ).
        Jaksamista!

Moi Mukana68!

En mä retkahtanut! Olen "vaan" sekoomassa:-D
        Yöllä oli niin toivoton olo! Kyllä tämä tästä ja porukassa pysyn.

Jaahas, nyt suihkuun läträämään ja rauhottumaan!

• 123 näin lasku alkaa
        jenniepk kirjoitti:

Minä oon aina sanonut että en juo viinaa,koska juon vaan kaljaa. Viina tarkoittaa minulle väkeviä juomia. Olisi hassua puhua viinasta, kun on miedoista alkosta kyse. En tiedä mihin kategoriaan viini kuuluu,mutta sitä en myöskään juo.

Puhut kai kuitenkin alkoholista?????? Juotko tai "nautitko" alkoholia?

• halens3

Minulla on jo 49 min raittiutta, vielä ei ole tullut pahoja mieleen mutta katsotaan tuossa iltapäivällä kun käyn pubissa syömässä.

• Helmipöllö

Hyvää keskiviikkoa kaikille!

Kävin just ruokakaupassa. En ostanut mitään luvatonta. Kävelin siitä hyllyjen välistä vahingossa, mut ei tarttunut mitään mukaan.
      Seuraavaks kävin oikein tuolla keskustassa asti ja suurempien houkutusten äärellä. Hyvin meni sekin reissu!
      Eilen illalla siivosin kaikki pullot ja tölkit pois täältä huushollista. Vein ne pussissa tuonne roskiksen viereen. Löytäjä saa palauttaa ne kauppaan. Oli ne sieltä jo kadonneet.
      Ensi viikolla, jo maanantaina, mulle tulee kova koitos. Ongelma on se, että nyt en oikein tiedä mitä pitäis tehdä tilanteessa jossa kutsutaan kylään ja tiedän että siellä tarjoillaan alkoholia.
      Kauheaahan se on lopettaa sosiaalinen elämä ja jättää muutoin niin kunnolliset kaverit (eivät ole juoppoja tai mitään ryyppykavereita). Kavereiden hylkäämisestä tuskin on kysymys jos kerran livistän, mutta miten sitten jatkossa???
      Eivät he minulle juomaa tyrkytä, mut miten mä itse pärjään taistelussa viinahirviöni kanssa.

Ps. Muistakaa ne hyvät, pienetkin onnistumisen hetket! Pitäkää ne päällimmäisinä ajatuksissanne!

• hEH...

Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
        Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

http://piv.pivpiv.dk/

• Nuoti lääkäri

Eikun löylykauhat perceeseen!

• NAINEN 40

Heips!

Kirjoitin jo tuohon ekaan ketjuun.Olen se sama nainen,joka on sairastanut haimatulehduksen puoli vuotta sitten ja ollut siitä asti ilman alkoholia.

Tuli nyt mieleen erilaisia ajatuksia siitä miltä tuntuu kun alkoholihimo iskee.
      Minullahan on selkeästi erilainen tilanne kuin suurimmalla osalla alkon kanssa kamppailevilla,koska minulla ei ole v a r a a retkahtaa.Muuten lähtee henki.
      Vaikka pakko onkin kovatasoinen motivaattori olla juomatta,kyllä se viinanpiru silti yrittää kurkistella olan takaa ja houkutella.Aivan kauheita ylitsepääsemättömiä tilanteita ei onneksi ole tullut ja kamppailen ettei niitä tulisikaan.

Joku tuossa sanoi,ettei alkoholille saa uhrata ajatustakaan tai muuten se ottaa vallan.Voihan se olla tietenkin niinkin,mutta minä olen antanut itselleni nimenomaan luvan ajatella alkoholia ja käydä läpi kerta toisen jälkeen sitä tunnetta jonka saisin kun ottaisin nousukkaan.En pyri kieltämään ajatuksiani alkoholista,koska olen kokenut kieltämisen samaksi kuin että lakaisisin asian maton alle.Omalla kohdallani tämä tarkoittaisi sitä,että kieltäisin ja kiertäisin ongelman.Tämä sairaus on minussa ja pysyy koko ikäni,siksi käsittelen sitä suoraan päin naamaa ja annan sen pirun melskata mielessäni niin kauan kuin "se" haluaa.Sanoisinko ,että jopa inhimillistän sairauden vihollisekseni joka ei minua saa.Voi kuulostaa pöljältä,mutta olen ainakin tyytyväinen että haluan kohdata sen suoraan, tyyliin -antaa tulla vaan,kilpi on valmiina vastassa.Päätin tämän toimintamallin jo heti raitistumisen alussa ja olen todennut sen hyväksi.

Tänään on ollut tosi inha päivä,jona tuntuu että tavarat tippuu käsistä tai ovat hukassa,ruoka kärähti pohjaan,kissalla on vatsavaivaa,auton tuulilasiin tuli reikä ym.Eli tuli kyllä tunne,että NYT jos koskaan olisi huurteinen paikallaan.Hermostumisen vimmassa pitelin päätäni ja voivottelin puoliääneen,että kylläpä nyt kalja yrittää taas houkutella.
      Keitin kupin kahvia,puin lämpimästi päälle ja menin pihalle istumaan.Poltin antaumuksella tupakin ja ajattelin että siitäs sait.
      Nyt on jo ihan normiolo ja "kaljakaveri" häipyi omille teilleen,tullakseen taas jossain vaiheessa takaisin tänään,huomenna,ensiviikolla....mutta tervetuloa vaan!Osaan jo konstit ajaa sen pois,ei se niin h u r j a n vaikeaa ole.Mutta varuillaan täytyy olla,sen muistan kyllä.

• Helmipöllö

Oot mukana NAINEN 40

HYVÄ JA VIISAS KIRJOITUS!

• Osmo Kuha

Tilasin juuri lastin viinaa, pamit ja beetasalpaajat sekä Melpax on varastossa.
      aion todella lopettaa. FerneBraca oksenteluun. ai nii ohan metoklopramidiakin
      pahoinvointiin. vissyä nestevajaukseen. etc. krapula putkenjälkeen on perin
      monioireinen hoidettava.

• filo. kand.

Lääkäriä sitoo edelleen Hippokrateen vala ja se koskee myös terveydenhuotohenkilökuntaa, joten saapasta perseeseen!

• Luuserit!

Lopettakaa pelkurit ja muut... Mitä te hyödytte provoistanne!???????

• mukana68

viides päivä, ei muita "oireita" kuin psyykkisiä, äkäilyä ja ottanut viinilasin kaapista jo varmaan kymmenen kertaa (ja laittanut takaisin).
      Positiisella puolella ei muuta sanottavaa kuin käsien aamuvapina lakannut lähes kokonaan.

• jenniepk

Onko sinulla viiniä kotona?? Eikö kannattaisi hävittää se? Minä en pystyisi vastustamaan kiusausta jos jääkapissa oisi kaljaa. Paljon helpompaa kun ei tarvi miettiä koko alkoholia. :)

• Mukana68
        jenniepk kirjoitti:

Onko sinulla viiniä kotona?? Eikö kannattaisi hävittää se? Minä en pystyisi vastustamaan kiusausta jos jääkapissa oisi kaljaa. Paljon helpompaa kun ei tarvi miettiä koko alkoholia. :)

Moi Jenniepk, jep, kotona on yhteensä varmaan 100L viiniä. Tämä koko lopettaminen lähti liikkeelle viime viikonloppuna kun olin pitkästä aikaa konttaus kunnossa ja ekaa kertaa elämässäni teloin itseäni kunnolla. Päätin että nyt riitti ja olen kohtalaisen itsepäinen ihminen joten ainakin kipsin poistoon asti aion olla kokonaan ilman.

• ??????
        jenniepk kirjoitti:

Mieti asiaa, mut älä pidä sitä kaapeissasi!

• jenniepk
        Mukana68 kirjoitti:

Moi Jenniepk, jep, kotona on yhteensä varmaan 100L viiniä. Tämä koko lopettaminen lähti liikkeelle viime viikonloppuna kun olin pitkästä aikaa konttaus kunnossa ja ekaa kertaa elämässäni teloin itseäni kunnolla. Päätin että nyt riitti ja olen kohtalaisen itsepäinen ihminen joten ainakin kipsin poistoon asti aion olla kokonaan ilman.

100 litraa? no sitä ei sitten niin helposti hävitetäkkään. Hyvä että olet päättänyt pitää taukoa, se kannattaa!Tsemppiä! :)

• Helmipöllö

Neljäs päivä aluillaan!
      Viime yö meni valvoen. Tunteet heittelehtii sinne sun tänne, laidasta laitaan ja sitten ylös ja lujaa vauhtia alas - pompotipompoti... Masennus taitaa tehdä tuloaan!

Aamu on ollut yhtä kaaosta. Avaimet jäi sisälle ja minä ulos. Huusholli on sekaisin ja tuntuu aina vaan sekottuvan enemmän vaikka koitan siivota. Just kädessä olleet tavarat katoavat, vaikka ovat sit kuitenkin ihan nokan edessä, hermostuttaa! Huohhh...

Ruoka ei oikein maistu, mutta vettä, maitoa ja tuoremehua tuntuu uppoavan meikäläiseen loputtomasti.
      Olisinpa eilen tajunnus ostaa kivennäisvettä. Tänään en poistu kotoani edes sitä hakemaan.
      Suihkussa istuminen rauhoittaa. Menen taas sinne.

• Duurijuoppo

Jep, pikkujoulut lauantaina mutta autolla menen enkä voi ottaa koska vaimo tarttee kulkuvälinettä sitten aamulla. Katellaan toisten juomista ja kerätään mielihalukeskukseen lisää viinanhimoa, kohta 5 kk liipasinta viritelty ja jousta jännitetty, saas nähä koska löysää... Ei kumminkaan tulevana viikonloppuna.

• NAINEN 40

Helmipöllölle:
      Hyvä kun jaksat olla mukana.

Muistutit minua asialla,jonka olin jo "unohtanut",pelkotilat.
      Todellakin alkuaikoina minäkin pelkäsin välillä ihan hirveästi.Luulin tulevani hulluksi,pelkäsin ääniä,pelkäsin kuolemaa,pelkäsin paniikkihäiriötä ja vaikka mitä.
      Pelkotilat eivät kestäneet kauaa.Tosin, kun jouduin haiman takia sairaalaan antoivat he siellä pyytämättä Diapamia muutaman päivän ajan,joten se kai sitten auttoi.Kotiinviemiseksi en pyytänyt reseptiä,koska ajattelin riskiä,että alkaisin sitten väärinkäyttää niitä tai pahimmassa tapauksessa yhdessä kaljan kanssa.

Nuo sinun pelkosi ovat ihan normaaleja ja ne menee kyllä ohi!Minä ole ollut täysin voimissani tästä puolivuotisesta jo varmaankin kolme kuukautta.Tosin tunsin voimien kasvavan jo silloin raittiuden alussa ja se tuntui todella palkitsevalta.Sinäkin tulet tuntemaan niin,usko pois.Hyvinkin pian!

Ja mitä tulee ravintoon,niin muista vaan juoda paljon.Lihaliemi on hyvä.Ruokahalu paranee pikkuhiljaa.Itselläni kävi niin,että aloin syömään makeaa alkoholin sijaan ja alkuun pudotetuista kahdestakymmenestä kaljakiloista on tullut viisi namikiloa takaisin.Mutta ei haittaa yhtään.

Tsemppiä vaan,päivä kerrallaan mennään ,eikös vaan?

• jenniepk

Minulla ei ole tuollaisia pelkotiloja ollenkaan ollut, mitä nyt paniikkikohtauksen pelko kun krapulassa lähtenyt kaljan hakuun. Aina siitä on kuitenkin jotenkin selvinnyt mutta sitä oloa en haluaisi tuntea enää koskaan!

• Helmipöllö

Hyvä sinä!
        Liha- kala- kasvislientä riittää ja kraanallinen vettä on kans käden ulottuvilla! Mikäs meidän on olla köllötellessä! Eipä tartte lähteä kivennäisveden takia kauppaan! Suur kiitos ideasta! Ah! helpotti!

• Helmipöllö
        jenniepk kirjoitti:

Minulla ei ole tuollaisia pelkotiloja ollenkaan ollut, mitä nyt paniikkikohtauksen pelko kun krapulassa lähtenyt kaljan hakuun. Aina siitä on kuitenkin jotenkin selvinnyt mutta sitä oloa en haluaisi tuntea enää koskaan!

Olemme kuulolla Jennie! Puhku ja puhalla! Täällä me seisomme sinun takanasi, edessäsi, edestäsi

• Rubiinipölhö
        Helmipöllö kirjoitti:

Olemme kuulolla Jennie! Puhku ja puhalla! Täällä me seisomme sinun takanasi, edessäsi, edestäsi

Ja olemme rinnallasi Jenniepk!

• Helmipöllö

Pelle olo mulla, helmet on hukassa! Tästä lähetään! Hyvä te kaikki ja jenniepk. eritoten. Kiitos sinulle ja kaikille skapalaisille!
      Sekopää olo, mut huomenna haen kivennäisvettä! Pakko! Meen taas suihkuun lutraaman!

• Helmipöllö

Täällä istun yössä yksinäin! Nuku en sitten millään konstilla! Hyvin lähti mulla homma alkuun, mutta nyt neljän päivän jälkeen olen väsynyt ja itkuinen. En edes muista milloin olen viimeksi itkenyt. Kyyneleitä ja itkun aiheita tuntuu löytyvän nyt loputtomiin.
      Uni ei tule ja se pelottaa!

• Juoppo suomesta

Kävin sitten siellä A-klinikalla... No sainpahan ainakin puhua jonkun kanssa vastatusten. Kovasti painotti että juomatta niin kauan että ajatukset selkiää. No lupauduin sitten tulemaan vielä uudelleenkin. Unet on kateissa itselläkin joten lueskelin aina välillä ja väliin torkuin mitä torkuin. Joku kyseli taannoin siitä Raimo O Kojon kirjasta ja minullahan se on ollut jo pari vuotta. Asiaankuuluvasti kuitenkin kätkettynä piiloon ettei kukaan näkisi. Kirjaston poistomyynnistä sen kerran ostin eurolla. Täytyy tunnustaa että itsekin siitä olen täällä hieman herjaa heittänyt. Nyt sen kuitenkin ajattelin aloittaa lukemaan sillä täytyyhän siinä jotakin olla kun me juopot sitä pelkäämme. Jaksamisia.

• jenniepk

Kiitos vaan tsempeistä! :) Ihmeellistä että nyt on perjantai ja olen selvinpäin! Kaupassakin kävin,mutta onnistuin välttämään kiusaukset. Ostin vaan limua jne. Tärkein motivaationi on tällä hetkellä terveys, haluan nähdä miten erilainen olo on henkisesti ja fyysisesti ilman alkoa. Tänään on jo parempi olo henkisesti ja on ihanaa herätä huomenna ilman krapulaa. Kerrankin lauantai on jotain muutakin kun juomisen jatkopäivä. Kivaa iltaa kaikille ja tsemppiä! :)

• Helmipöllö

Väsyttää! Muuten on aika ihmismäinen olo. Täällä taas valvon. Viimeyökin meni valvoen. Aamuyöstä olin jossain horroksessa hetkittäin. Viinaksia ei tee mieli, mut nyt mullekin on iskenyt tolkuton ruokahalu.
      Olen yritänyt tässä koneella pelailla mahdollisimman tylsiä pelejä. Nyt tuntuis taas siltä että voisin vaikka nukkuakin. Menenpä yrittämään unta taas.

• 999

Vajaa 2 viikkoa ollut selvinpäin ja eilen illalla 21 jälkeen iski eka kerran ihan mieletön kaljanhimo. Korkkaaminen oli lähellä (23 olutta jäänyt edellisviikon lauantaista). Mutta koska röökit oli loppu, huono keli ja abc:lle pitkä matka niin jätin sitten korkkaamatta (en juo jos ei ole röökiä).

En aio juoda tänäänkään.

Jatketaan.

• jenniepk

Hyvä,hyvä tsemppiä! :)

• NAINEN 40

Hei vaan kaikki!

Minulle kävi eilen pieni kämmi.
      Ostin kaupasta kotikaljaa.Teki niin sitä mieli kun en ole juonut sitä vuosikausiin.Kotona sitten join lasillisen janooni ja painuin viltin alle sohvaan katsomaan telkkaria.Alkoi väsyttämään ja tuli kummallinen olo.
      Nousin äkkiä ylös ja ryntäsin jääkaapille katsomaan pullon etikettiä :alkoholia 2,2%!!Säikähdin ihan kamalasti.Kädet ihan tärisi.Mieheni lohdutti,ettei yksi lasillinen voi minua tappaa sentään.No,ei tappanut.
      Tilanne oli kyllä koominen,näin jälkeenpäin ajateltuna,mutta eilen ei naurattanut yhtään.
      Kummallekaan ei tullut mieleen,että kotikaljassa olisi alkoholia,sitähän juovat lapsetkin...tai sitten ne lapset ovat juoneet jotain muuta kotikaljaa,en tiedä.
      Oli muuten jännä huomata kuinka niin pieni määrä noin mietoa juomaa kihahti päähän.No sehän kertoo vain siitä,ettei keho enää ole tottunut alkoholiin :).
      Pikku juttuhan tämä oli, näin jälkikäteen ajateltuna.

Niin,tuli tässä mieleen lähettää teille seuraavanlainen tsemppi:

Jos mielitte pohtia,niin antakaapa ajatus sille,että mikäli aiotte vaikkapa vain vähentää alkoholinkäyttöä,antakaa itsellenne pisteitä siitä,että olette jo niin pitkälle asiaa ajatelleet.Hyvä!
      Tarkoitan,että itse olin niin pöljä,etten ottanut itseäni ajoissa niskasta kiinni ja rajoittanut kaljan litkimistä sillä seurauksella,että sain sen tymäkän haimatulehduksen.Nyt en siis voi ottaa enää koskaan.Takaporttia ei ole.
      Ei sillä,että alkoholinkäyttö olisi mitenkään kannustettavaa,mutta kyllä minusta on hienoa jos edes joku teistä oppii käyttämään sitä kohtuullisesti,tai edes pitämään taukoa.Vasta nyt tajuan sen,miten tärkeää onkaan keholle tipattomat kaudet.Minä olin niin tyhmä,etten suonut itselleni ajatustakaan siitä mahdollisuudesta,että saattaisin sairastua vakavasti kaljan litkimisen takia!Kaljan juonti oli niin (kirjaimellisesti)verissä ja totuttu tapa,etten osannut edes nähdä toisenlaista elämää.Olin ihan sokea.

Nyt kun katson täysin toisesta perspektiivistä elämää,niin löydän vaikka mitä mielenkiintoista,varsinkin sellaista iloa ja riemua mikä jäi hiprakan alle piiloon.Olen löytänyt oman nauravaisen itseni takaisin ja pidän itsestäni tällaisena kuin oikeasti olen.Alkoholi piilotti tunteitani niin paljon ja niin moneksi vuodeksi!Samalla kun olen alkanut pitämään itsestäni on rakkauteni puolisoanikin kohtaan myös kasvanut.Ja minä kun kuvitteilin,ettei ilman alkoholia olisi näin suuria tunteita,päin vastoin!

Jos vain suinkin jaksatte,miettikää myös sitä mahdollisuutta,että saatatte sairastua vakavasti,jos ette vähennä tai lopeta alkoholin käyttöä.Pyydän sitä.
      En pyytäisi,ellen tietäisi millainen tuska haimatulehduksesta tulee omalle kropalle,omalle mielelle,puhumattakaan niiden läheisten tuskasta,jotka istuvat sairaalavuoteen äärellä,teho-osastolla( minun tapauksessani), ja pitävät käsiään kyynärpäitä myöten ristissä että heräisit.
      Tauti on paha ja kuolemanvakava,eikä se pahemmin ilmoittele ennen kuin se iskee.Siinä vaiheessa ei enää voi perääntyä.

Hyvää päivää kaikille ,olkaa reippaita :) !

• jenniepk

Kiitos viestistäsi! Laittoi ainakin minut ajattelemaan. Olen kyllä huomannut itsessäkin että alkoholi aiheuttaa vakavia terveysongelmia. Tiedostan että voisin sairastua vakavasti, ties mitä olen jo keholleni n.5 vuoden juomisellani aiheuttanut. Nyt selvinä päivinä ei ole kuitenkaan mitään kipuja enää ole ollut. En tiedä kuitenkaan tiedostanko tarpeeksi hyvin, mitä oikeasti voisi tapahtua, jos jatkan juomista. Alkoholisti-minä asuu vielä täällä, ja vähän väliä jonkinmoista alkoholin ajattelua pukkaa mieleen. Viime yönä näin untakin että join. Se vaan sekoittaa mielen niin, että todellisuus on ihan hukassa. Saatoin aina herätä hirveässä krapulassa, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta pakotin itseni hakemaan lisää kaljaa vaikkei tehnyt edes mieli juoda. Se oli joku ihme sisäinen pakko, oikee piru. On se jännä miten sitä ei itse huomaa eikä tajua miten se tuhoaa minut. En ole itse kuitenkaan osannut antaa mitään pisteitä tästä viiden päivän raittiudesta, en osaa olla ylpeä itsestäni. Ehkä sitä ei vielä tarvikkaan. :)

• jenniepk
        jenniepk kirjoitti:

Kiitos viestistäsi! Laittoi ainakin minut ajattelemaan. Olen kyllä huomannut itsessäkin että alkoholi aiheuttaa vakavia terveysongelmia. Tiedostan että voisin sairastua vakavasti, ties mitä olen jo keholleni n.5 vuoden juomisellani aiheuttanut. Nyt selvinä päivinä ei ole kuitenkaan mitään kipuja enää ole ollut. En tiedä kuitenkaan tiedostanko tarpeeksi hyvin, mitä oikeasti voisi tapahtua, jos jatkan juomista. Alkoholisti-minä asuu vielä täällä, ja vähän väliä jonkinmoista alkoholin ajattelua pukkaa mieleen. Viime yönä näin untakin että join. Se vaan sekoittaa mielen niin, että todellisuus on ihan hukassa. Saatoin aina herätä hirveässä krapulassa, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta pakotin itseni hakemaan lisää kaljaa vaikkei tehnyt edes mieli juoda. Se oli joku ihme sisäinen pakko, oikee piru. On se jännä miten sitä ei itse huomaa eikä tajua miten se tuhoaa minut. En ole itse kuitenkaan osannut antaa mitään pisteitä tästä viiden päivän raittiudesta, en osaa olla ylpeä itsestäni. Ehkä sitä ei vielä tarvikkaan. :)

Niin ja niitä kotikaljoja on varmaan erilaisia. Toisissa on vähän alkoa,toisissa ei. Hyvä, ettei käynyt mitään, mutta aika pieniä määriähän niissä tosiaan on.:)

• NAINEN 40
        jenniepk kirjoitti:

jenniepk,

Ei sitä kannata murehtia,että ajatukset alkoholista pyörii päässä.Se tulee olemaan jatkuvaa,vielä pitkään.Ei se himo kuitenkaan pois lähde vaikka kuinka yrittäisi siirtää ajatukset muualle.
        Itse olen kohdannut kaikki mahdolliset alkoholin aiheuttamat ajatukset suoraan,jopa yllyttämällä yllyttänyt itseäni ajattelemaan sitä lisää ja niin kauan kunnes ajatus menee itsestään pois.Sillä hetkellä kun ajatus iskee ajattelen sen loppuun asti.En siirrä sitä pois enkä yritä työntää samanaikaisesti jotain muuta ajateltavaa mieleen.Tämä toimii minulla.Jos kerran alkoholi haastaa mielessäni riitaa niin tapellaan sitten kunnolla,kerta toisensa jälkeen ,suoraan ja kohti!

Mitä tulee uniin,niin itsekin olen nähnyt unta että juon.Unessa kiellän itseäni juomasta mutta silti juon,itken ja juon.Olen joskus jopa nähnyt painajaisen jossa muut kaatavat viinaa kurkkuuni pakottamalla, huolimatta siitä että rukoilen heitä lopettamaan.On kammottavaa herätä näistä unista,mutta onneksi todellisuus on toinen,huoh.
        Nykyään en näe juurikaan enää näitä painajaisia,tosi harvoin.Eikä alkoholi tule enää uniin juuri lainkaan,tai sitten sillä on vain joku sivuosa joka ei liikauta uniminää millään tavalla.

Älä ole kovin ankara itsellesi nyt alkuvaiheessa;iloitse kuitenkin näistä viidestä selvästä päivästä,koska tarvitset omaa kannustustasi.Niin,alkuun tuntuu tosi pas.kalta,mutta jos jaksat tsempata itseäsi niin ihan pian varmaan huomaat olevasi ylpeä itsestäsi.Keskity nyt ensin vain siihen,että kroppa tottuu olemaan ilman alkoholia,morkkikset sun muut ehtii ajattelemaan sitten myöhemmin.

Minä annan nyt sinulle mielihyvin ainakin viisi pistettä! Se on enemmän kuin neljä,kolme,kaksi tai yksi pistettä,eli aika paljon! :)

• Helmipöllö
        jenniepk kirjoitti:

Ole ylpeä itsestäsi ihan riemurinnoin. Riemuitse jokaisesta alkoholittomasta päivästä!

• jenniepk
        Helmipöllö kirjoitti:

Ole ylpeä itsestäsi ihan riemurinnoin. Riemuitse jokaisesta alkoholittomasta päivästä!

Kiitos Helmipöllö ja Nainen40. Tänään seitsemäs päivä menossa ja jotenki iski kauhee ahistus. :/ Tää on just se fiilis minkä takia yleensä join. Tai annoin periksi. En kestä kohdata tulevia asioita, vaikka ne on aika pieniä. Pitäs oppia käsittelemään ahdistusta. Onneksi ei tee mieli kaljaa, muuten saattaisin olla jo hakemassa. Niin tuosta alkoholin ajattelemisesta, mietin etten jotenki uskalla ajatella sitä, etten sorru. Yksi päiväkin istuin yhdessä kohtaa sohvallani ja mietin että tässähän minä aina istuin kun olin lähössä hakemaan kaljaa. Olin ihan että en uskalla istua tässä,etten ratkea. Piti siirtyä :D Ihan tyhmää mutta en vain halua ajatella mielessäni kaljatölkkiä, aina se pelkkä mielikuva on saanut minut sortumaan. Mutta tosiaan olisi hyvä ne ajatukset kohdata jossain vaiheessa. On raittiuteni nyt jo paremmassa vaiheessa, ei enää tee mieli juoda niin paljoa, tuskin lainkaan. Pelottaa kuitenkin hieman ensi viikko, pystynkö jatkaa tätä linjaa ja olla juomatta. :s

• Helmipöllö

Huomenna, maanantaina, en mene siihen kyläpaikkaan, jossa on alkoholia tarjolla. Olen nyt mieluummin kotona ja yksin! Luulisin osaavani kieltäytyä alkoholista, mutta enpä nyt riskeeraa ja kun olen muutenkin valvonut ja väsynyt, niin en mä vaan jaksais lähteäkään sinne.
      Viikko tulee kohta täyteen. Olo on jo aika hyvä.
      Nukkumisasia täytyy saada kuntoon. On kait hipsittävä lääkärille selvittämään uniasiaani, jos tilanne ei jo muutamassa päivässä korjaannu.
      Oletteko te muut nukkuneet normaalisti?
      Miten teidän nälkänne ja janonne nyt pelaa?

• jenniepk

Aika pitkään nukun mutta minulla on aina ollut hyvät unen lahjat. Unirytmi kyllä ehkä vähän hakusessa, eilenki taisin nukahtaa siinä kahen aikaan. Nälkä ei enää ole niin suuri kun alkuviikosta, ihan normaali minusta. Limuja olen juonut pullo kaupalla ja suklaata ahistukseen. :)

• Kari V
        jenniepk kirjoitti:

Aika pitkään nukun mutta minulla on aina ollut hyvät unen lahjat. Unirytmi kyllä ehkä vähän hakusessa, eilenki taisin nukahtaa siinä kahen aikaan. Nälkä ei enää ole niin suuri kun alkuviikosta, ihan normaali minusta. Limuja olen juonut pullo kaupalla ja suklaata ahistukseen. :)

Pitkän ,pitkän tissuttelun jälkeen alkoi jälleen yritys raittiista elämästä. Nyt takana 8 päivää, ilman brenkkua ja tupakkaa. Minulla ne kuuluvat automaattisesti yhteen, en polta jos en juo. Mitä tapahtui ? Tulin sairaaksi, 5 PV todella pahoja vierotusoireita , sitten helpotti. Päivä kerrallan mennään, tänään pakkasessa kävely tuntui hienolta, olo kohenee.

• PJA_72

Mukana ollaan myös.

Täällä 8. päivä menossa. Takana muutama vuosikymmentä alkoholista juomista. Lopetusyrityksia on ollut aikaisemminkin mutta viimeisempien pohjanoteerauksien myötä halu lopettamiseen on taas kasvanut uusiin mittoihin.

• Kari V

Tsemppiä Pja_72 ja muut.minulla vuosikymmeniä jatkunut epäsäännöllisen säännöllinen humalanhakuinen juominen.,välillä tosin taukoja., 3-12kk .Nyt vaan tuli hetki että olisko se tässä. Ainakin tänään olen juomatta, 9pv menossa, tuntuu paremmalta. Viimeksi kun olin 4 kk ilman niin elämänlaatu parani huimasti,samoin uni, -10kg, lähti kihti ja morkkikset...Tsemppiä teille muille.

• Toivovainen

Nyt löysinkin tämän ketjun. Aloitin tänä aamuna lukuisten tyhjien kaljatölkkien ääreltä. Uskon että voin käydä tänne usein kirjoittamassa kuinka mones selvä päivä on menossa.

• NAINEN 40

No niin,eilen tuli täyteen tasan puoli vuotta raittiutta.

Ajattelin joskus aikoinaan, kun luin raittiuden tiellä olevien kertomuksia,että voi kunpa minäkin olisin niin vahva että pystyisin.
      Ja pystyinhän minä,pakotettuna tosin,mutta tuskinpa olen sen helpommin tätä raittiinaoloaikaa kulkenut kuin kukaan muukaan.
      Olen ollut tyytyväinen jokaisesta raittiista päivästä,vaikken enää joka päivä välttämättä asiaa ole ajatellutkaan.
      Nyt olen sanoinkuvaamattoman ylpeä itsestäni,joskaan en nosta asiasta tämän kummempaa meteliä.Tämä edistyksen tie jatkukoon.

Tsemppiä kaikille!Olen niin iloinen kaikkien tässä ketjussakin olevien puolesta,jotka olette jaksaneet jo yli viikonkin!Hieno suoritus!Alkuhan on niin pirun vaikeaa,mutta kun kroppa vapautuu kemiallisesta riippuvuudesta on helpottunut olo.Sittenhän alkaakin se tahdon taistelu,joka tekee asiasta mutkikasta,mutta siitäkin selviää,on huomattu.Murheen alhosta alkaa löytyä ilon kipinöitä joita hyödyntäen jaksaa taas eteen päin!
      Jos minä olen päässyt "jo" näin pitkälle,se ei ole mahdotonta teille muillekaan.Sama heikkous ja vahvuus on meissä kaikissa.

Tapellaan lujasti pirua vastaan ja selätetään se tänään,taas!

• jenniepk

Onnea hienosta puolesta vuodesta! Se on kuule pitkä aika :D :)

• jenniepk

Siivoilin tänään pitkästä aikaa ilman alkoa. En tiiä miksi sitäki litkua on ennen siivoomiseen tarvittu, samaltahan tuo tuntui ilmanki.

• Josko raittius

Toinen kuiva päivä illassa, lähes jokapäiväisen puolivuotta kestäneen putken jälkeen. Ihmeeen vakaa olo. Pelkäsin jopa jonkin asteista hepulia, ei ainakaan vielä ole tullut, vaikka lopetinkin melkein kuin seinään, vain pari loivennus päivää jolloin otin muutaman laihan paukun pitkin päivää. Tiukasti päivä kerrallaan edetään.

• Kari V

Tänään 10 pv tipatonta, hyvä olo. Alan palautua pikku hiljaa taas omaksi tuntevaksi ihmiseksi.

• Toivovainen

Yksi päivä ja ilta takana. Oli nauhoitettuna ohjelmia, joita katsoin puolenyön jälkeen. Aika rauhallinen olo yöllä ja nyt, vähän väsyttää, mutta jaksan varmasti kaikki mitä tänään pitää jaksaa. Liikaa en vaadi. Kunhan menen töistä, käperryn peiton alle täyttämään sudokuja.

• ei-taas

parikuukautta raittiina ja eilen sitten kapakassa.
      Kyllä ottaa nyt päähän kun sellaset raivokännit tuli vedettyä.
      Jos juo säännöllisesti niin menee ihan tasaisesti.
      Miksi paussin jälkeen käytös muuttuu ?

• valitettavaa

Tiedän tilanteen. Paussin jälkeen elimistö on vieroittunut sen verran alkoholista että se reagoi voimakkaammin.
        Ne jotka tissuttelee joka päivä toimivat normaalisti mutta jos heiltä evättäis alkoholi heitä luultaisiin humalaisiksi.
        Työpaikallani oli yksi tällainen tapaus joka sitten myös työpaikalle kuoli kun maksa poksahti.

• Arska K

Olen ajatellut lopettaa alkoholin suurkulutuksen. Taitaa vaan tarkoittaa minun tapauksessani absolutismia. Aloitetaanpa siis tästä lähtökohdasta tänään.

• ei-taas

Joo eilen sinnittelin rapulan pois ilman alkoa.
      Tänään myös ja takoitus panna poikki lopullisesti.
      Pelkään vaan niitä himo"kohtauksia."
      Tiedetään, kimmari lähtee yhdestä ,eikä sitä voi sitten pysäyttää.
      Aina sama juttu, pärjään ilman, mutta ekan jälkeen vedän tappiin.
      Tyhmä mikä tyhmä.
      Nyt taas pilattu perhesopu pitkäksi aikaaa.
      Toiset kärsii enemmän kuin itse.
      No, tehtyä ei saa tekemättömäksi.
      Parantaakohan aika haavat, vielä tämän kerran.

• NAINEN 40

Hei,ei-taas!

Mikäli oikein teksteistäsi ymmärsin,olet ottanut rähinä-viinaa?

Taitaa olla korkea aika pistää korkki kiinni mikäli meinaat pitää perheesi.Lukemastani päätellen tämä ei ole ensimmäinen kerta kun muut kärsivät juomisestasi,sinä itse mukaan lukien.
        Tiedäthän itsekin miten harmoonista perhe-elämä voikaan olla ilman juomistasi.

Itse en menettänyt perhettäni tissutteluni takia,mutta en aiheuttanutkaan muille mitään pahaa.En ollut juovuksissa vaikka vuosien tissuttelun jälkeen määrät olivat huomattavia(en silti puolustele tällä juomistani).Olin tasaisesti pienessä sievässä joka ei vaikuttanut toimintakykyyni.Mieheni kertoman mukaan olivat vain huolissaan terveydestäni.Joisin ehkä vieläkin ellen olisi sairastunut haimatulehdukseen.Tuli pakko-stoppi.Nyt puoli vuotta raittiina.

Toivon,ettei sinun tarvitse sairastua tai menettää perhettäsi.Hyvinhän sinulla en mennyt siinä mielessä,että olet pystynyt olemaan välillä pitkään ilman.Tiedät pystyväsi siihen nytkin jos vain haluat.Ei varmasti ole helppoa,tiedän.

Hirveästi tsemppiä!

• Toivovainen

Kaksi päivää takana. Ei nyt ylpeyden aihetta, mutta kohtalaisen tavallinen olo. Nukuinkin jotenkuten.

• Kari V

Siitä se alkaa, tsemppiä, itsellä tipaton pv numero 11. Tänään en ota, päivä kerrallaan kohti toivon mukaan valoisempaa tulevaisuutta. Muutaman kerran olen pitänyt taukoa 3 kk- vuosi, hain Antabuksia joita otin krt / vko ihan henkiseksi tueksi. Sitten kun vuosi meni, luulin oppineeni sivistyneet juomatavat, muutama sauna olut jne...ei aikaakaan kun olin palannut entiseen tissutteluun. Kun nuoresta asti tavoitteena on ollut yksinomaan humalanhakuinen juominen ei kohtuukäytöstä juuri kannata haaveilla. Taas yritetään....

• jenniepk

Hemmetin itsenäisyyspäivä. Tai ei siis päivässä mitään vikaa mutta....tänään kavereilla bileet ja tietysti ne oottaa muakin sinne. Taidan teeskennellä sairasta.. En vaan tiiä miten sen tilanteen kohtaisi. Kaverit ei tiedä tästä mun alkoholismista ja kyllä ne ihmettelisi jos nolla linjalla vetäisin. Toisaalta haluaisin mennä ja kokeilla miten ilta sujuisi. Alkon kanssa tai ilman. Jotenkin kuitenki ressaa nyt mielettömästi tuo homma. Dunno what to do...:/

• NAINEN 40

Moi,jenniepk!

Valkoiset valheet on onneksi keksitty tuollaisiin tilanteisiin.Jos olisin sinä,menisin juhliin käymään tunniksi ja sanoisin olevani sellaisella antibioottikuurilla,jonka kanssa ei voi ottaa.
        Tunnissa ehdit hyvin tunnustella sitä kiusausta,mikä mieleesi johtuu kun kieltäydyt juomasta.
        Jos pelkäät retkahtamista liikaa,älä mene ollenkaan.

Tsemppiä!

• jenniepk
        NAINEN 40 kirjoitti:

Moi,jenniepk!

Valkoiset valheet on onneksi keksitty tuollaisiin tilanteisiin.Jos olisin sinä,menisin juhliin käymään tunniksi ja sanoisin olevani sellaisella antibioottikuurilla,jonka kanssa ei voi ottaa.
        Tunnissa ehdit hyvin tunnustella sitä kiusausta,mikä mieleesi johtuu kun kieltäydyt juomasta.
        Jos pelkäät retkahtamista liikaa,älä mene ollenkaan.

Tsemppiä!

Kiitos tsempistä! Tunniksi meneminen oisi minulle oikeastaan sama kun ei menisi ollenkaan. Tuo antibiootti homma kuulostaa kyllä uskottavalta. :D Täytyy miettiä.. Pelkään että tulee hirveen tylsää jos en juo. Muilla on oikeen skumpat ja kaikki..En kyllä haluaisi juoda sitä. Muutaman kaljan jos osaisi juoda, toisaalta se onnistumis prosentti on aika pieni, luulen.siis että joisin VAIN muutaman.

• Helmipöllö

Saanko sanoa! Kehtaanko tunnustaa? Älkää ottako mallia tyhmästä!

No, mä sit sorruin eilen. Tuli kaveri kylään ja toi juomaa mukanaan. Saasta että mä oon lapsellinen. En kehdannut sanoa ... voi p.aska..., etten juo ja vietän ainakin nenänvalkaisuviikkoja tai että olen luopumassa koko litkusta. tai mitähän seliselejä nyt sit rakentaisin itselleni valehdellakseni.

Eilinen ilta meni pitkäksi ja uni oli mitä oli. Just kun olin saanut nukkumisasiani jo paremmalle tolalle, mä onneton tunari rupesin taas tuhoamaan terveyttäni.

Nyt mun ei auta enää itselleni, eikä muilekaan, uskotella että pystyisin kieltäytymään alkoholista ihan vaan sormia napsauttamalla. Nyt mun on uskottava ja nähtävä totuus.
      Kieriskelen täällä itsesäälissä ja ties missä skeidassa.
      Jatkan tätä skabaa ja aihetta siihen todellakin on!
      Pysykää lujana!

• jenniepk

Ei se haittaa, sortumisia tulee! Nyt vaan uusi vaihe päälle ja raittius takaisin numero ykköseksi! :)

• Josko raittius

Ei tuon tunnustamisessa mitään vikaa ole. Rehellisyys on aivan A ja O. Harva, tuskin kukaan juoppo onnistuu raitistumaan kerralla, tuosta noin vaan. Itse olen harrastanut sitä vasta rapiat 30v. Enemmän ja vähemmän onnistuneesti. Yleensä vähemmän.
        Kuivilla olo on jokapäiväistä pätkätyötä. Se alkaa aina aamulla uudestaan päätöksellä, että tänään ei yhtään, ja siinä päätöksessä sitten pysytään. Vaikka taivas putoaisi.
        Vähänkin pidemmälle menevät lupaukset ovat jo alkuunsa itsensä pettämistä. Taistelutahto ja motivaatio on kerättävä joka aamu uudestaan.
        Ainahan se ei onnistu. Jos retkahdus tulee, vaikka pitkänkin kuivan kauden jälkeen on vaan tilanne nollattava ja katkaistava mahdollisemman pian, ettei juominen taas muodostu pitkäksi putkeksi kuten itsellänikin on viime vuosina tupannut käymään.
        Siitä helvetistä irtautuminen käy aina vain hankalammaksi. Tsemppiä vaan.

• Arska K

No je. Tämähän onnistuu. Ei tipan tippaa tänään keskiviikkona.

• Duurijuoppo

Pikkujoulut meni raittiina, samoin tämäkin ilta. Taas yksi aamu ettei tarvitse olla huolissaa edellisillan tapahtumista eikä tarvitse sydän kylmänä katsoa tiliotetta. On se ihan totta mukavempaa näin.

• Josko raittius

Jenniepk. Itse olen ollut vuosien mittaan usein noissa tilanteissa. Enemmän tai vähemmän pitkän kuivan kauden aikana. Olen aina selvinnyt kuivilla vain olemalla rehellinen niin itselleni kuin muillekin. Olen todennut kaikille, että en nyt ota, olen kuivilla. Että on viime aikoina tullut otettua liikaa.
      Pienen ihmettelyn jälkeen asia on sivuutettu ja porukat ovat keskittyneet siihen mitä heidän omissa laseissaan on, ei minun.
      Pirskeissä et kyllä selvinpäin juuri tuntia paria pitempään viihtyisi, niin karmeaa on katsella sivusta toisten humaltumista, suorastaan mielisairasta touhua.
      Itsellä nyt 5 selvä päivä menossa. Ja mennään varmasti iltaan, eli tänään en ota, huomisesta ei kukaan vielä mitään tiedä.

• kisa seis

Matti Nykänen ei osallistu tähän kisaan vaan on ottanut pari rohkaisuryyppyä ja soittanut Merville.

• Heh heh

Tuo oli ihan oikeasti hyvä kevennys tähän skabaan.

• koira juoskoon
        Heh heh kirjoitti:

Tuo oli ihan oikeasti hyvä kevennys tähän skabaan.

On kevennys ja samalla osoitus alkoholismin parantumattomuudesta

• Kari V
        koira juoskoon kirjoitti:

On kevennys ja samalla osoitus alkoholismin parantumattomuudesta

Aamu nro 13 raittiina, tällä päihde historialla olen yllättänyt itseni. En ollut muistanut miltä tuntuu nukkua kunnolla, herätä levänneenä uuteen päivään ilman kankkusta josta oli muodostunut normiolo. Tänään en juo, tsemppiä muillekkin.

• Josko raittius
        Kari V kirjoitti:

Aamu nro 13 raittiina, tällä päihde historialla olen yllättänyt itseni. En ollut muistanut miltä tuntuu nukkua kunnolla, herätä levänneenä uuteen päivään ilman kankkusta josta oli muodostunut normiolo. Tänään en juo, tsemppiä muillekkin.

Täällä aivan samat fiilikset, tosin vasta 6 aamu menossa.

• Toivovainen

Neljä alkotonta päivää takana, tänään ilta raittiissa seurassa, joten ei hätää. Riemullista! Kiitollista! Harvinaista että eilisistä linnanjuhlista näin kaikki yksityiskohdat, niin ei totisesti aina ole ollut. Mutta entä huomenna, pikkujoulut, joissa oma kumppanini tapansa mukaan juo kuin sieni. Osa hänen kanssa samaa vauhtia, toki osa ihan ihmisiksi. Päätin pitää auton tolpassa, jotta voin hurauttaa omille teilleni milloin tahansa illan tai yön aikana. Onneksi on läheinen paikka, minne ajaa. Uskon vahtuuteeni vaikka epävarmuuskin kaikertaa.

• ei-pikkujouluja

en aio mennä, onneksi ilmoittautumisaikakin on jo ummessa.
      tiedän mihin mallii se kuitenkin menisi.

• NAINEN 40

Itsenäisyyspäivä meni syöden hyvin ja maaten.Ensimmäinen selvä itsenäisyyspäivä vuositolkkuun.Oli mukava katsella telkkaria ja jopa naureskelin kun oli niin kiva fiilis.

Tänään olin energinen ja tein joululahjavalmisteluja,kävin vähän kaupoilla ja väkersin joulukortteja.Älyttömän hyvä fiilis!
      Viime joulun alla vääntäydyin väkisin yhden kerran ostoksille,tosin sain voimaa muutamasta huurteisesta siihen "urakkaan".Joulukortteja en todellakaan jaksanut askarrella silloin.Tänään kaupoissa kierrellessä etenin rauhallisesti nautiskellen,ei ollut kiire minnekään.Ei tullut edes kalja mieleen,vaikka aina ennen kävin vain sellaisessa kaupassa joka oli baarin lähellä,heh.

Puoli vuotta siis raittiutta takana,ja hyvin menee.Ihanaa huomata,että jaksaa touhuta.Ei kyllä yhtään huvittaisi olla pöhnässä ,saati krapuloissa.Paaaaaljon kivempaa näin!

Tsemppiä!

• Kari V

Loistavaa NAINEN 40, 6kk tipatonta. Minulla 2 vkoa ja olo nousee kohisten. Tuo tuttu viinapiru käväisi eilen olkapäällä kuiskimassa, huitaisin pois, ei näkynyt kaveria sen jälkeen. Raitista lauantaita.

• Josko raittius
        Kari V kirjoitti:

Loistavaa NAINEN 40, 6kk tipatonta. Minulla 2 vkoa ja olo nousee kohisten. Tuo tuttu viinapiru käväisi eilen olkapäällä kuiskimassa, huitaisin pois, ei näkynyt kaveria sen jälkeen. Raitista lauantaita.

Minulla viikko raittiutta täyttyy tänään, olo mahtava, tästä on hyvä jatkaa. Jatkan myös tuonne www.paihdelinkki.fi keskustelufoorumille.
        On tämä Suomi 24.n moderointi niin alkeellisella tasolla. Päihteet/Alkoholi osio täynnä mielenvikaisten kakkahuumoria. No, kait ne tänne kuuluu jos on aivonsa viinalla pilannut. En ole kaikkein tiukkapitoisimmasta päästä, mutta joskus toivoisi hiukan asiallisuutta kun sentään keskustellaan niinkin vakavasta asiasta kuin alkoholismi, sairaus, joka koskee, jos kaikki läheiset lasketaan mukaan viidesosaa kansasta.
        Tsemppiä vaan kaikille sinnittelijöille.

• sensuuria
        Josko raittius kirjoitti:

Minulla viikko raittiutta täyttyy tänään, olo mahtava, tästä on hyvä jatkaa. Jatkan myös tuonne www.paihdelinkki.fi keskustelufoorumille.
        On tämä Suomi 24.n moderointi niin alkeellisella tasolla. Päihteet/Alkoholi osio täynnä mielenvikaisten kakkahuumoria. No, kait ne tänne kuuluu jos on aivonsa viinalla pilannut. En ole kaikkein tiukkapitoisimmasta päästä, mutta joskus toivoisi hiukan asiallisuutta kun sentään keskustellaan niinkin vakavasta asiasta kuin alkoholismi, sairaus, joka koskee, jos kaikki läheiset lasketaan mukaan viidesosaa kansasta.
        Tsemppiä vaan kaikille sinnittelijöille.

Olen täysin samaa mieltä, ei kaikenlaista saastakirjoittelua tarvis hyväksyä tällä muuten niin tärkeällä palstalla.

• Toivovainen

Olin pikkujouluissa selvinpäin. Aika hauskaa oli, ihme kyllä. Pari kovaäänistä kännääjää vähän häiritsi, mutta jokseenkin asiassa pysyivät. Ihmettelen heidä taitoaan olla jo aamusta kännissä ja silti selviytyä vielä illan pikkujoulusta. Itseäni ihmettelen että kestin kun uutta pulloa pukkasi pöytään. Siinä rouskuttelin keksejä, juustoja, shipsejä ja hedelmiä. Nyt ei pysty nukkumaan yhtään, on todella levoton olo. Ehkä mässäilyllä on vaikutusta. Ei suoranaisesti tee viinaa mieli, on vain sellainen olo kuin jotain puuttuisi. Huomenna on uusi päivä, joululauluhetki ja myyjäiset. Nyt kyllä tuntuu, ettei sinne mitenkään jaksa mennä. Kumpa pääsisi uneen.

• Duurijuoppo

Naulan kantaan, jotain puuttui, minullakin on se mielihalu vastaavissa tilanteissa kuiskimassa ja aiheuttaa pettymyksen tunteen kun jää mielihalu toteuttamatta. Normi Jaakobin painia, saattaa kestää vuosiakin mutta vääntöön pitää mennä mukaan ja koittaa selättää vaan. Ei sitä juomista lopeta muut kuin itse.

Ajattelen itse aina seuraavaa päivää, millaiseksi sen haluan tehdä. Monesti auttaa, joskus ei sitten auta mikään.

• puutostautia pukkaa

Puuttukohan sulta seksiä? Minä poika join usein vain saadakseni isketyksi naisen.

• Helmipöllö

Do diin!
      Nukkunut olen jo aika hyvin. Pari viimeisintä yötä nukuin oikeinkin hyvin.

Eilen kävin pienellä kävelylenkillä ja nyt lähden taas. Päivän valoa täytyy nyt ahmia aivokoppaan ja raitista ilmaa ja liikuntaa koko keholle.

Itsearvioisin tilanteeni toiveikkaaksi, jollen suorastaan hyväksi. En vielä oli likikään voitolla, mutta ei tämä niin mahdottoman vaikeaa ole kuin voisi luulla. Vaikeaa, mutta ei mahdotonta, sanotaan niin!
      Jatkan harjoitusta:-D
      Ei muuta, kuin lykkyä tykö kaikille!

• NAINEN 40

Sunnuntailäppää...

Vuosia ennen alkoholismiani,lääkäri sanoi minulle,että minun pitäisi juoda kolme-neljä litraa päivässä(tarkoitti vettä ;) ),että veri ohenisi.Minulla oli todella korkea hemoglobiini ja hänen mielestään veri oli "liian paksua".
      En millään pystynyt juomaan vettä niin paljoa vuorokaudessa,yritin juoda sitten maitoa.
      Parin vuoden päästä vetelin jo kaljaa ihan muista syistä, vaan eipä tehnyt tiukkaakaan vetää neljää litraa päivässä ;) .Mitäköhän tohtori olisi tuumannut siitä,jos olisi tiennyt?

Nyt,kun en enää käytä alkoholia,minulle on luontaista,että juon silti nelisen litraa päivässä.Nyt se on vain vissytuoppi joka kulkee mukana sen mukaan missä huoneessa milloinkin oleilen.Eli näköjään alkoholismi voi opettaa juomaan myös oikein,hhah!
      Tämä nyt oli vain tämmöinen läppä sunnuntaipäivän ratoksi.

Asiasta toiseen.Olen vasta nyt tajunnut puolen vuoden raittiuden jälkeen kuinka paljon kaljaan menikään rahaa.Siis aivan hirveästi,jos ajatellaan sitä,että vedin mäyräkoiran ja pari siideriä päivässä!
      Ihmettelen,kuinka ihmeessä mulla oli edes varaa tuhlata niin paljon rahaa?Kuitenkin pidin huolta siitä,että ruokaa oli aina kaapissa ja laskut maksettuina,ettei kukaan vaan pääsisi sanomaan,että juon kaikk rahat.i Eipä sitä rahaa sitten mihinkään muuhun jäänytkään.Itselleni en koskaan ostanut mitään,en vuosiin,muuta kuin kaljaa.
      Nyt on aivan ihmeellistä kun joka kuukausi on aina rahaa jäljellä vaikka tulee jo uusi rahapäivä!Mutta vieläkin mulla on alitajunnassa se vanha kaava,etten millään meinaa "muistaa"ostaa itselleni mitään ,koska ennen piti laskea,että kaljarahat riittää koko kuukaudeksi.
      Ajattelin,että nyt voisinkin sitten vähän palkita itseäni ja ostaa pari vaatetta.Ja alan siirtämään rahaa syrjään , jos vaikka saisin säästettyä johonkin pieneen reissuunkin.

Tällaisia ajatuksia tälle sunnuntaille!

Hyvää päivää kaikille!

• Toivovainen

Hyvä läppä tuo kaljan mahtuminen, oikein naurun hyräytti. Olen itsekin joskus pohtinut, mitä muuta lientä voisi litkiä puoli litraa kerranlla koko illan toinen toisensa jälkeen. Kyllä minulle tekisi wiscy tiukkaa. Ihan hyvä päivä, joulukortteja kirjoitin. Minne Jenniepk on hävinnyt?

• Josko raittius

Repsahdukset kuuluvat tähän ammattiin, ei kun tiukasti etiäpäin. Tsemppiä.

• jenniepk

Kiitos! Päätin heti alussa että en jää murehtimaan jos sorrun, kun ei se mitään auta.

• Kari V

Selvisin viikonlopusta. La kaupassa viinapiru tarrasi olkapäähän, kävelytti niskasta katsomaan olut rivistöä. Siinä väännettiin tosissaan Jakobin painia, pääsin ottelusta voittaja ulos, kassissa suklaata ja Vissyä. Nyt aamu nro 15 raittiina, näillä mennään, hymyssä suin viikkoon, et juo myös tänään.

• jenniepk

Tuo on niin tuttua että oikeen "pitää" kävellä siitä kaljahyllyjen eestä ja vielä kattoa niitä. Muapa ei tänään hetkauttanut yhtään vaikka oli karhun 6-pakki tarjouksessa! :)

• PJA_72

Meni viime viikko totaalisesti penkin alle juomisen suhteen: olin humalassa joka ilta ma-su. Olokin on sen mukainen, ei viime yönä kunnolla saanut nukuttua pyöri vaan sängyssä ja kylmää hikea puski otsasta :(

No, tästä sitten alkaa taas eka päivä raitistumisyritystä.

• jenniepk

Tiedän tunteen. Mutta muista että on muutakin elämää kuin juominen. Tsemppaa itseäsi kaikilla hyvillä asioilla joita raittius toisi :) Tsemppiä!!

• Toivovainen

Hiki ei pukkaa, mutta muuten valvon. Olen jo hyväksynyt, torkun päivän mittaan siellä täällä, joskus jopa työmaalla, bussissa on ihan hyvä, kuski herättää pysäkillä. On tässä kuitenkin enemmän tolkuissaan väsyneenä kuin krapulassa. 7 päivää takana. PJA_72:lle vahvistusta yritykseen! Hyvä kun Jenniepk on taas mukana.

• Juoppo S

No nyt alkaa tulemaan se kolme viikkoa juomattomuutta (raittiushan on hieman eri asia). Nytköhän alkavat sitten ne vaaran paikat... Poika kävi perjantaina ja totesi huomanneensa ettei isännälle soppa ole vähään aikaan maistunut ja kysyi sitten aionko tänään ottaa. Sanoin että huomisesta en tiedä mutta tänään en ota. Kysyi sitten otanko häen poikansa yöksi hoitooni ja tottahan se sopi. Käytiin sitten pojanpojan kanssa saunassa ja nautittiin sen jälkeen keltaista jaffaa ja pullan palat. Aamulla oli kyllä mukava herätä kun oli mukavaa seuraa. Nukkuminen on palannut minulla jo normaaliksi ja olo on ainakin tällä hetkellä hyvä. Lauantaina illalla teki kyllä rehellisesti sanoen mieli viinaa, mutta se meni sitten ohitse. Hyvää jatkoa vaan kaikille.

• jenniepk

Ihana! :D Pojanpoikaskin oli varmaan tyytyväinen :)

• Helmipöllö

Väsymyksen merkit kasvoiltani alkavat siletä. Silmät/katse näyttävät jo melkein terveen/täyspäisen ihmisen kirkkailta. Varmaan veden ja muiden nesteiden nauttiminen nukkuminen selvinpäin ovat auttaneet. Ulkoilla pitäisi enemmän.

Nyt täytyy lähteä kylille hoitamaan asioita ja ruokakauppaan. Pakko vaan mennä itse, kun ei ole ketään muutakaan.
      Punon sotajuonta viinapiruani vastaan. Suunnittelen reittiä ja ostoksiani tarkkaan, etten lipsu mihinkään hulluuksiin.
      Mietin tässä sitäkin, että jospa lähtisin nyt äitini luokse tai sit jouluksi. Siellä kun ei ainakaan alkoholia käytetä. Muuten se on kyllä niin "rankka" paikka että sieltä tultuani olen joka ikinen kerta ryypännyt. Joops, olen oikein jo sinne lähtiessäni varannut tänne kotiin itselleni tervetuliaismalja-aineksia.

Ruokianikin olen joutunut muuttamaan. Mulla kun on joitakin sapuskoita joiden kanssa rupeaa automaattisesti tekemään mieli punaviiniä. Niitäkään ei voi nyt just laittaa.

Voi kun tietäis miten olis parasta olla.

• NAINEN 40

Tein saman huomion kuin Helmipöllö, liittyen ulkonäkömuutoksiin.
      Juomiseni loppuvaiheessa katsoin itseäni peilistä ja haukuin mielessäni itseni pystyyn;olin pilannut kasvoni ja kroppani ihan totaalisesti.Hirveät silmäpussit,silmissä lasikalvo päällä,naama turvoksissa ja maha kuin viimeisillään raskaana olevalla.Ajattelin,että jään sellaiseksi.

Kas kummaa,nyt puolen vuoden raittiinaolon jälkeen peilistä katsoo ihan erinäköinen nainen.Kiloja on karissut parisenkymmentä ja kasvot ovat oikein kelvolliset.Silmäpussit ovat poissa eikä ihohuokoset enää ammota toiselle puolen katua.Olen enemmän kuin tyytyväinen!Nyt näytän normaalilta nelikymppiseltä enkä kuusikymppiseltä.

Ja mitä tulee niihin pinttyneisiin tapoihin,kuten esim. Helmipöllö mainitsi,että on aina varautunut alkoholiin äidillä vierailun päätteeksi,niistäkin pääsee eroon!Ensimmäisen kerran kun poikkeaa totutusta kaavasta auttaa se jo seuraavaa samankaltaista tilannetta.
      Itselläni kaljan pitäminen käden ulottuvilla oli joka päiväistä,aamusta iltaan.Aina.Kun lopetin juomisen seurassani kulkee aina vissytuoppi.Sama tapa siis,mutta ei juomalla ;) .Ja yksi asia mikä on hyvä muistaa,on se,että pitää itsensä koko ajan kylläisenä.Itselläni alkaa ainakin tehdä mieli kaljaa jos on nälkä.Siksipä syön jotakin vähintään parin tunnin välein ettei sitä tunnetta tulisi.
      Joo,on tullut välillä vähän herkuteltuakin ja muutama kilo on tullut takaisin,mutta ei sen väliä.Mielummin napsuttelen puoli pussia sipsiä,kuin juon kaljaa.
      Yhdessä vaiheessa oli "pakko"ostaa pussi karkkia joka päivä ja syödä niitä pitkin päivää.Sain siitäkin tarpeekseni ja nyt tekee mieli karkkia enää vain joka toinen tai joka kolmas päivä.Annan mielihyvin periksi mieliteoilleni kaiken muun suhteen paitsi alkoholin.Ja sitä vartenhan hammaslääkäri on olemassa,että se korjaa reiät,hhah!

Tsemppiä!

• Helmipöllö

Kauppareissu meni aika hyvin. Teki mieli poiketa Oy Ab:hen. Taatana sentään kun oli vaikeaa!
      Nyt menen nukkumaan. Huomenna tulee kultani kylään! :-) On aihetta taisteluun!

• Toivovainen

Virkeänä! 8 alkotonta päivää takana. Kerään voimia viikoloppuun, on kahdet huuruiset pikkujoulut, joihin meinaan mennä. On hyvä kun on ystäviä, haluan olla heidän kanssaan, kun kuitenkin heidän ryyppyiltansa ovat harvinaisempia kuin selvät. Ei kyllä pitäsi ajatella vielä perjantaita ja lauantaita kun sitä ennen on kolme päivää, joihin niihinkin on henkisiä voimia satsattava. Kauppaan, jossa on alko vieressä, en mene.

• NAINEN 40

Tein ikävän huomion.
      Nyt kun suurin(käsittääkseni)alkoholihimo on käsitelty ja elämä on mallillaan ja tasaista,niin kappas kun mieleen työntyy ikivanhoja asioita,jotka ovat joskus painaneet mieltä.
      Nyt taitaa alkaa sellainen aika,jolloin pitää painia kaikkien menneiden käsittelemättömien asioiden kanssa,jotka aiemmin olin painanut villaisella ja ikään kuin "unohtanut".
      Niin helppoa oli jättää asioita käsittelemättä ja turruttaa ne alkoholilla.Kuinka ihmeessä onnistuinkaan!

Nyt mielessä siis kaikenlaista,osa kipeitäkin asioita jotka on PAKKO käsitellä loppuun asti.Tuntuu tosi inhottavalta!
      Yritin tolkuttaa itselleni,että turha menneitä on pohtia,saati joitakin juttuja jotka on tapahtuneet jo vuosia sitten,mutta ei auta.Aivan järkyttävä aivomyrsky käynnissä,jonka seurauksena heräsin taas todellisuuteen ja alkoi tehdä mieli kaljaa.
      Niin ovela on viinapiru;yrittää saada satimeen,että alkaisin juoda turruttaakseni nämä ajatukset!
      En hemmetissä anna periksi!Käsittelen ne asiat yksi kerrallaan vaikka itkun kanssa.Uskon ,että selviän tästä.Jos en meinaa selvitä,haen apua aivan varmasti.
      Uskon kuitenkin,että vaikka nämä asiat tuntuvat juuri nyt ihan kauheilta,niiden mittasuhteet varmaan kutistuvat pienemmiksi,kunhan jaksan vaan rauhassa keskittyä ajattelemaan yhtä asiaa kerrallaan.
      Hui ,tämä on jopa hieman pelottavaa,mutta ei auta.Kerään nyt taistelutahtoa...

• Menneet on menneitä

Ei hyödytä muistella menneitä, suunittele mielummin tulevaa.
        Vai haluatko kärsiä vielä "tuplamorkkikset" jo kauan sitten tapahtuneista asioista ja rypeä niiden ikävien muistojen aiheuttamassa itsesäälissä?
        Parempi elää tässä ajassa ja mennä eteenpäin, kuin ottaa pakkia koko ajan peruutuspeiliä tarkkailemalla.

• NAINEN 40
        Menneet on menneitä kirjoitti:

Ei hyödytä muistella menneitä, suunittele mielummin tulevaa.
        Vai haluatko kärsiä vielä "tuplamorkkikset" jo kauan sitten tapahtuneista asioista ja rypeä niiden ikävien muistojen aiheuttamassa itsesäälissä?
        Parempi elää tässä ajassa ja mennä eteenpäin, kuin ottaa pakkia koko ajan peruutuspeiliä tarkkailemalla.

Täsmentääkseni,kyseessä ei ole mitkään morkkikset eikä tuplamorkkikset.En juomiseni aika töppäillyt koskaan mitään.Kyse on enemmänkin asioista,joihin olisi pitänyt paneutua enemmän joskus aikoinaan ja jotka on nyt selvitettävä.
        Enkä myöskään sääli itseäni,pikemminkin olen armoton.
        Eteenpäin pääsen kun saan suljettua vanhoja ovia niin,ettei karmien raoista vedä.
        Eikä tämä ole pakin ottamista vaan realistista kokemista tunnetasolla.
        Ymmärrän kyllä "menneet on menneitä" kommentin ja sen tarkoittaman positiivisen sanoman.

• Oppiaikäkaikki

NAINEN 40 kirjoittaa menneisyydestään. Luen niitä suurella mielenkiinnolla, kuin oppiakseni miten asiat etenevät tai saattavat edetä omalta kohdaltanikin!
        Kiitos!

• PJA_72

Kolmatta päivää taas. Kyllä huomaa miten tuollanen viikon juominen vaikuttaa kehoon. Olin tänään pelaamassa sulkapalloa ja meni ihan perseelleen pelit. Siihen varmaan vaikuttaa että vielä viime yönäkään ei saanut normaalisti nukuttua vaan vieläkin puolihorrostilassa olemista. On se vaarallinen ja voimakas myrkky kun vielä 3 päivää lopettamisen jälkeekin aiheuttaa tällaisia reaktiota.

Tuli tänään ykkösbonus-tiedote, tuosta lähi siwasta on sen mukaan tullut tämän vuoden aikana ostettua 3100€ arvosta. Varmaan yli 95% siitä on pelkästään kaljaan mennyttä rahaa. Palkinnoksi sain 54,10 € boonusta. Taidan käyttää sen tänä vuonna johonkin muuhun kun kaljaan.

Tässä häämöttää perjantaina firman pikkujoulut. Siellä varmaankin runsainmitoin ilojuomaa tarjolla. Yritän siitä kuitenkin selviytyä ilman niitä.

• AA:n kyylä

Juu, kannattaa aloittaa juomalakko firman pikkujouluista ja saapua paikalle haukkumaan työkavereita juopoiksi.

Niin minä tekisin sinuna.

• tenunenä

On mielenkiintoista, kun vapaa-ajalla tupsiessaan pienessä huppelissa tuntee saavansa hyviä ideoita, joita ei selvänä huomaa.
      Oikeesti ne ei ole hyvii, mutta tuntuvat aivan mahtavilta. Tyyppi tuumii itsekseen; muutama hyvä paukku saa aivot toimimaan paremmin.

Olen ottanut tärpättiä rippikouluikäisestä lähtien, ei ihan rapajuoppona mutta joka viikko kuitenkin. On tullut vastaan ilmiö, ettei viinasta enää hyödy.
      Voi olla, että elimistö kapinoi vastaan, tai aivo...tule tehtyä typeryyksiä, loukkaan joitakin ihmisiä törkeästi, jota ei ikinä tapahtuisi selvin päin.

Tulee surku kun näkee alkossa asioivia hyvin raihnaisia ihmisiä. Näkee että heilläkin viina on vanhentanut parasta ennen päiväyksen.

• AA:n kyylä

Juu, samaa mieltä. Minäkin käyn Alkon myymälöissä, mutta ostan sieltä aina alkoholittomia tuotteita.

Heitä, joiden ostoskoreissa on ollut alkoholia, haukun juopoiksi. Olen odottamassa heitä ostosten maksamisen jälkeen.

• Toivovainen

Luin omani jälkeen tulleet kirjoitukset ja niin ovat tuttuja. 40-naisen vanhanvatvomiset. Asiantuntijan mukaan pitää esim. pari tuntia rypöä kurjuudessa antamalla aivoille vallan käsitellä asiaa. Oikei märehtiä. Sitten pitää ravistaa asia pois, ja jatkaa nykypäivää, kullakin omat keinot ravistamiseen. Itse luen ääneen säästämiäni vahvistavia lauseita, joita poimin lukiessani eri lehtiä. Näitä viinanjuontipausseja kun olen pitänyt, olen päässyt kokonaan irti joistakin luurangoista. Osa on vielä jäljellä, nyt käsittelen yhtä. Rankkaa, mutta omalla kohdallani olen vakuuttunut että näin olen tullut ehjemmäksi ihmiseksi. Tässä on se viisaus, että pakenemalla ei pääse parempaan, asiat täytyy käydä läpi. Toki jankkaamista ja paikalleenjähmettymistä pitää kaihtaa.
      Ja voi miten tuttua nuo mahtavat ideat, onneksi on oppinut selvittyään nauramaan. Tosin ihan muutama känni-idea on toteutunut ja on vielä osoittautunut toimivaksi. Ehkä silloin kun on kovin stressaava elämänvaihe, ideat eivät selvänä pääse pinnalle, putkahtavat sitten kun rentoutuu. Puolitoistaviikkoa takana.

• Kari V

Huomenna 3 vkoa tipatonta. Olo hyvä. En juo tänään.

• kun olin väärässä...

Tein luettelon vahingoittamistani henkilöistä.
        Hyvitin heitä, ellen niin tehdessäni vahingoittanut heitä tai muita.

• Helmipöllö
        kun olin väärässä... kirjoitti:

Tein luettelon vahingoittamistani henkilöistä.
        Hyvitin heitä, ellen niin tehdessäni vahingoittanut heitä tai muita.

Onhan se hyvä käydä läpi omia tyhmiä tekojaan, kunhan ei jää niihin rypemään. Liika rypeminen saa olon tuntumaan kurjalta ja itsesyytökset vievät taas hunningolle. Totuus itsensä entisistä toilailuista on terveellistä silti nähdä.Olisiko noin?

Henkilökohtaisesti sanoisin, etten usko juopon hyvittelyihin ihan ensi-istumalla. Vasta tulevaisuus näyttää onko puheilla myös katetta. Ole vahva! Seiso selkä suorana. Suuntaa katseesi realistisempaan tulevaisuuteen.

Olen minäkin nyt käynyt läpi menneisyyttäni, vaikka en ole (ainakaan) pahasti ketään satuttanut (itseäni eniten). Olen semmoinen yksinäni tissuttelija, mutta huonojen asioiden listaaminen on mullakin menossa. Kyllä tämä tästä!
        Eteenpäin koko joukko! Minä tulla viipotan siellä jossain häntäpäässä.

• Helmipöllö
        Helmipöllö kirjoitti:

Onhan se hyvä käydä läpi omia tyhmiä tekojaan, kunhan ei jää niihin rypemään. Liika rypeminen saa olon tuntumaan kurjalta ja itsesyytökset vievät taas hunningolle. Totuus itsensä entisistä toilailuista on terveellistä silti nähdä.Olisiko noin?

Henkilökohtaisesti sanoisin, etten usko juopon hyvittelyihin ihan ensi-istumalla. Vasta tulevaisuus näyttää onko puheilla myös katetta. Ole vahva! Seiso selkä suorana. Suuntaa katseesi realistisempaan tulevaisuuteen.

Olen minäkin nyt käynyt läpi menneisyyttäni, vaikka en ole (ainakaan) pahasti ketään satuttanut (itseäni eniten). Olen semmoinen yksinäni tissuttelija, mutta huonojen asioiden listaaminen on mullakin menossa. Kyllä tämä tästä!
        Eteenpäin koko joukko! Minä tulla viipotan siellä jossain häntäpäässä.

Unohdin sanoa, että teen myös listaa siitä mitä HYVÄÄ koituu juomattomuudestani.
        Ajatellaan positiivisia asioita tulevaisuudesta!

• Helmipöllö

Aaaaahhh...
      Hyvin menee! Olen ulkoillut parina päivänä aamuin ja illoin. Lunta tupruttaa, mutta mieli on onnellinen kun jaksan ja saan aikaiseksi.

Nyt on perjantai ja tiedän jo etten käytä alkoholia tänä(kään) viikonloppuna.

Uniasiat ovat hyvällä mallilla. Aamulla heräsin levänneen ja seesteisen oloisena nukuttuani yhdeksän tuntisen yön.
      Edellisyönä näin unta ravintolassa olosta. Olipas surullinen uni. Semmoistahan se on pohjimmiltaan todellisuudessakin; ainakin sitten jälkeenpäin ja selvin päin ajateltuna.
      Muutoin ei just ole alkoholi tai muu siihen selkeästi liittyvä ollut mielessä.

• jenniepk

Pakko kirjottaa kun on niin hyvä fiilis! Kello on 8 lauantai aamuna! Ennen mua ei oisi saanut kirveelläkään ylös tähän aikaan. Nyt jo virkeänä ja tosi ylpeä itsestäni, vaan niin mahtavaa olla hereillä' ja valmiina lähtöön kun muut naapurit vielä nukkuu(ehkä krapuloissa). Joillakin ainakin kuului olevan kovat bileet eilen. Minusta on kiva olla selvinpäin! :)

• Joopajoo...

Niin.

Aamuisin raitistunut juoppo on tyytyväisimmillään ja omahyväisimmillään. Iltaa kohti mentäessä alkaa pikkuhiljaa janottamaan yhä enemmän ja ylpeys sekä pöyhkeys karisee.

• Josko raittius
        Joopajoo... kirjoitti:

Niin.

Aamuisin raitistunut juoppo on tyytyväisimmillään ja omahyväisimmillään. Iltaa kohti mentäessä alkaa pikkuhiljaa janottamaan yhä enemmän ja ylpeys sekä pöyhkeys karisee.

Noinhan se menee, miten saada päätös raitistumisesta pitämään taas iltaan asti. Ja taas huomisiltaan. Hetkinen hei, otetaas takaisin, vain tämän päivän iltaan. Huominen on uusi päivä. Se alkaa aamusta.
        Aamulla todetaan että tänään en ota, vaikka mikä tai mitä bileitä tulisi.
        Tie on kivinen, mutta askel/ päivä kerrallaan mennään. Pari viikkoa kuivilla. Taistellaan .

• Juoppo S

Noinhan se menee, miten saada päätös raitistumisesta pitämään taas iltaan asti. Ja taas huomisiltaan. Hetkinen hei, otetaas takaisin, vain tämän päivän iltaan. Huominen on uusi päivä. Se alkaa aamusta.
        Tie on kivinen, mutta askel/ päivä kerrallaan mennään. Pari viikkoa kuivilla. Taistellaan .

Joo niinhän se on että aamulla tuskin kukaan katuu edellisen illan juomatta olemistaan. Olen elämäni aikana ollut usein jopa kuukausiakin juomatta ja mielestäni ne pätkät ovat aina olleet elämäni parhaita aikoja. Niitä en ole koskaan jälkeenpäin katunut. Totuus on että kyllä niihin ryyppyporukoihin pääsee myös helposti takaisin ja kyllä pitkänlinjan juopot ymmärtävät toisiaan myöskin raitistumistarpeen yllättäessä. Ainoastaan nuoremman ikäluokan juopot joskus naljailevat asiasta. Mutta ne voi jättää omaan arvoonsa. Minustakin tänä aamuna kahvi maistui erikoisen hyvälle;) Juomatta eteenpäin.

• jenniepk

Viikonloput, bileet ja pikkujoulut yms. on vaikeimpia, nykyään on minulle jo helpompaa arkipäivisin olla juomatta. Viikonloppu on jo pieni voitto. :)

• Toivovainen

Perjantai-ilta meni hyvin, olin pikkujouluissa, pullo kiersi, jatkoilla tuopit riensi, laulut soi. En ottanut koska motiivi oli kova joko ajaa vielä iltayöstä tai viimeistään lauantaiaamutuimaan. Vahva olo oli aamulla, tein lenkin ja hurautin uusiin pikkujouluihin, jonne pystyi hyvin jättämään auton. Alkoivat jo aamusta ja jatkuivat koko päivän. Siihen sitten loppui jaksaminen, ihmiset joita näen vain pari kertaa vuodessa, Minä hörpin mukana, vasta hotellihuoneessa huomasin olevani niin juovuksissa etten muista vuosiin. Viimeisen ryypyn otin klo 17. Nyt nuppi kipeä, kurja olo joskin paranemaan päin, Klo 15 pitäisi ajaa, alkometri on kotona. Tässä mietin, siirränkö lähtöä. Juhlat olivat loistavat ja kaikki olivat iloisia, vitsit lensi. Ei ole katumusta nyt, Sitten on, jos en jaksa tästä jatkaa viinatta. Yleensä juhlat viinalla eivät ole pitkään aikaan olleet iloisia, siitä tiedän että näin hauskoja juhlia ei ole tulossa kuin korkeintaan ensi vuonna tämän saman sakin kanssa. Lahjoitan pois melkein täyden brändipullon, siitä olen iloinen ettei se enää laskenut.

• Duurijuoppo

Ehkä petailit jo perjantaina että lauantaina kattelet tilannetta sitten erikseen. Jaksoit siksi sinnitellä perjantain. Kaksi perättäistä kemupäivää on hankala rasti pysytellä selvinpäin.

• minä

Hej kaikille,
      Perjantina selailin näitä sivuja ja lueskelin vanhoja viestejä. Nyt maanantai aamuna jatkoin selaamista ja päätin ottaa teistä tukea ja liittyä joukkoonne.

4,5 vuotta sitten kävin läpi avioeron ja sen myötä lapset ovat viikon minulla ja viikon isällään. Kun lapset lähtivät sunnuntaina asunto tyhjeni ja jäljelle jäi minä ja TV. Aloitin yksikseen tissuttelun siinä kun kanavia vaihtelin ja aina väkeviä. Kotona yksikseni.
      Nyt olen tyypillinen perjantaipulloilija ja joskus haen jo torstaina tämä tarkoittaa tietenkin sitä että silloin se myös korkataan.
      Niin kauan kuin pullossa on nestettä ilta tissuttelu jatkuu oli sitten lauantai tai maanantai. Yksi pullo riittää kuitenkin n 3:si illaksi.
      Kokopäivätyössä olen enkä koskaan ole töissä ottanut.

Häpeän tunnustaa kaverilleni että kuse ei ole tavasta niin kuin olen hänelle sanonut : Kyllä minä pystyn lopettamaan koska tahansa tämä on vain paha tapa

Nyt kuitenkin olen itsekseni ajatellut että minun on pystyttävä Alkon ohi kävelemään käymättä ostoksilla. Tähän ajattelin teiltä ottaa tukea sillä nyt .....vaikka joulu ja uusvuosi on tulossa, minä päätin olla menemättä kyseiseen kauppaan.

• Toivovainen

Joukkoon vain. Juuri joulun pitkiksi pyhyksi on syytä lopettaa. Sitä suuremmalla syyllä jos juot vain väkeviä. Mulle käy kaikki muut paitsi liköörit. Melkein joka vuosi olen juhlapyhinä kantanut huoltoasemalta kalliita oluita, kun kaupasta ostetut ovat loppuneet. Sitä luulee varaavansa tarpeeksi mutta juuri ekana joulunpyhänä, kun kaupat ovat kiinni, on liemi loppunut. Nyt päätin etten tarvitse.

• Äijamäinen

Se on aivan sama missä muodossa se alkoholi on. Olutta tai väkeviä. Väkevistä tehdään itsekunkin makuun sopiva paukku, lantrinkina joku limu tai kuten itselläni on ollut tapana pelkkä kraanavesi. Mitä väkevämpää sen paras. Helppoa kantaa kotiin.
      Sitäpaitsi keskikaljasta ei saa kuin vesipöhön, ei kunnon kirkasta humalaa.
      Joulunpyhiksikin kun ostaa muutaman 0,7l. Kossun ei tarvitse juosta minnekään huoltoasemille kantamaan kallista kaljaa. Kun annostelee paukun/ tunti ei ole humalassa vaan pysyy hyvä fiilis. Niin Mannerheimkin teki koko pitkän elämänsä ajan. Kippis ja Hyvää Joulua! Tietysti parempi jos voi olla ilman.

• Duurijuoppo

Minä kun aikoinaan tein jouluglögejä niin punkun osuus nousi aina seuraavalle lasilliselle kunnes viimein pistin rusinoita pelkkään punkkuun.
        Ny kun glögijuomaa maistelee pelkästään... Eipä maistu oikein minulle.

• Tattista vaan

Kippis!

Viestistäsi tuli kiva fiilis.

• kmy

Minä = rekisterötyi KMY
      Nyt on tyhjät pullot siivottu kaapista ( tulipa sinne tilaa) ja auton takakontissa odottamassa rahaksi muuttumista. Käytän sitten ne rahat ja teen jouluksi kunnon lottokupongin enkä vie alkon kassalle kuten on tapana :) Mistä sen tietää ehkä onnistaa.
      Alkuviikko menee hyvin mutta perjantai voi olla eri juttu.

• jenniepk

Minulle "kävi" tänään tyhmä juttu, olin lidlissä ja ostin kaksi kaljaa. En kuitenkaan juonut niitä vielä, vaan ne on jääkaapissa. Piilotin ne limupullojen taakse. En tiedä miksi menin ne ostamaan. :(

• Kari V

26 aamua tipatonta, taistelu jatkuu. Viinapiru kiusasi, juoksutti kahteen otteeseen paikalliseen markettiin katsomaan oluthyllyjä, voi kuinka kaunista. Pääsin alkottomien tuotteiden kanssa ulos, henkinentaisto oli kova. Pidän itseni sopivan kiireisenä ja ennen kaikkea kylläisenä niin tästäkin päivästä uskon selviytyväni voittajana. Jo tämä 26 raitista päivää on antanut paljon, mielialan heittelyt laantuneet, nukun paremmin, minäkuva eheytynyt, kuntoilu alkanut ja vienyt pitkän nesteytyksen jälkeen pöhön pois. Uskon näyttäväni taas ihmiseltä, Hard rock halleluja kaveri joka katsoi aamuisin peilistä on kadonnut. Tsemppiä päivään kaikille.

• 55447554555

Voit varmaankin lahjoittaa ne huomenna jollekin, sanoen vaikka... Kiitos lainasta.

• Toivovainen

Kari V, sinulla on noin selkeästi tasan 26 aamua. Minä joudun sanomaan n. 1,5 viikkoa n. viikko tipatonta. Mutta iloitsen siitäkin. Olen yhden kerran aikaisemmin pystynyt siihen, että päätin olla kaksi kuukautta ilman viinaa, otin yhden kerran välillä ja sitten taas jatkoin raittiutta päätöksen loppuun asti. Sata kertaa sitten en ole pystynyt jatkamaan, vaan jo parin päivän kuluttua Alkoon ja siitä on naukkailu jatkunut. Nyt jankutin itselleni että minkä pystyy kerran, pystyy toisenkin ja niin on. Nyt vain jatkoin raittiutta, eikä tunnu ollenkaan mahdottomalta. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, tarkoitus on ainakin pitkät pyhät olla, ettei tarvii ekapyhänä hakea kalliita oluita huoltsikalta, kun aatonaattona ostetut viinat loppuu alkuunsa.

• kmy

Eileen illalla ensimmäisen kerran kävi mielessä että voisinpa lantrata itselleni ennen kuin menen nukkumaan. Onhan tässä jo mennyt maanantaista lähtien. En kuitenkaan tehnyt kun kaapissa ei ollut mitään toisin olisi varmaan käynyt jos olisi ollut.
      Tiedän että kotona löytyy punaviiniä joka on tarkoitettu tuliaisiksi ja epäilen että jouluateria tulee olemaan haasteellinen.

Hyvin menee Kari V ja Toivovainen myös tottakai :)

• NAINEN 40

Kuusi ja puoli kuukautta selvänä.
      Haikeana ajattelen joulupöydän punaviiniä,olutta ja ruokasnapsia,huoh.Mutta en aio ottaa,tietenkään.

Meillä on ollut koko tämän kuivan aikani kotona viinaa ja viinejä ja olutta.Puolisoni ottaa silloin tällöin paukun tai pari saunaolutta.Itsäni varten on alkoholitonta olutta saunan päälle.Minua ei haittaa eikä tunnu kiusalliselta se,että juomaa on tarjolla .Eikä myöskään se,että puolisoni ottaa joskus.Eihän se hänen vikansa ole etten minä ota :) .Mutta on toki hyvä,että hän ottaa vain joskus ja vähän eikä ole humalassa.Saan siitä lisätsemppiä.

Nyt joulun aikaan olen kyllä kiukutellut itselleni siitä,etten voi ottaa terästettyä glögiä.Sitä tekisi kyllä mieli,vaikken väkevien ystävä ole koskaan ollutkaan.Maistuuhan tuo näköjään ilman viinaakin ihan hyvältä.

Huomaan kyllä,että nyt vähän kuitenkin jännitän noita joulunpyhiä ja uudenvuodenjuhlia.Nekin tulen kokemaan ensimmäistä kertaa selvänä.On omalla kohdallani jo korkea aikakin ;) .

Tsemppiä kaikille!

• Toivovainen

Jouluna minäkin katson kun kumppani ottaa. Pitää vaan ajatella, että nämä päätökset pitää tehdä yksin kenestäkään riippumatta. Tässä vaiheessa uskon itseeni ja on muutenkin positiivinen jouluinen olo. Voimia kaikille mukanaolijoille?

• Duurijuoppo

No huh. Tuli kipattua, oikein muistin nollaukseen asti vaikka yritin pitää ns. Pään pinnalla. Kankkunen ja lievä morkkis kärsitty. Henki säilyi, mitään ei ole hukassa enkä ole ulkoruokinnassa. Nyt selvinpäin kohti joulua ja ensi vuotta. Olikin odotettavissa. Alkoi olla sellainen kutina.

• Duurijuoppi

Tais päästä puolitotuuksia, kankkunen tässä on vasta kärsitty. Morkiksen sulatteluun menee viikkoja mutta onpa tuokin aika rentouttavaa kun ei drikkahommat tule mieleen. Sitten kun tämä elämä alkaapi hymyilemään ja normalisoitumaan niin alkaa taas tappelu juomahimon kanssa. Kestipä raitista jaksoa viitisen kuukautta ja jos vanhat merkit paikkansa pitää niin todennäköisesti kesään mennään nyt näin. Raittiina.

• kauris+krapu

Otetaan vaimon kanssa parit lasilliset AB:n vahvaa Glögiä. Minulle maistuis enemmänkin, mutta hän huolestuu, että innostun juomaan.
        On kivempi aamu edessä kun ei rapella. Jos lumiaura putsaa tiet, portilla on meloinen aurausvalli. Kevyttä pakkaslunta kylläkin.

• jenniepk

Minä voin sanoa että ONNEKSI on joulu, en ole ikinä juonut jouluna, johtuu varmaan siitä että vietän sen perheeni kanssa. Jos olisin joulun yksin, luulisin että joisin. Kaljat jäi jääkaappiin ja minä häippäsin pohjoiseen porukoille joulun viettoon. En sitten tiedä juonko kaljat kun menen takaisin kämpille, en usko että pystyn niitä pois heittää, sentään täysiä tölkkejä.

• Josko raittius

Säästä ne Vapuksi, sitten Juhannukseksi jne. Tai tarjoa jollekulle vierailulle tulleelle.
      Helpolta kuulostava ratkaisu. Ainoa oikea keino, heitä ne helvettiin, heti. Ennen matkaasi, muuten vedät ne naamaasi välittömästi tultuasi pohjoisen matkaltasi.
      Jo paluumatkallasi tietoisuus jääkaapissasi odottamassa olevista kylmistä kaljoista
      saa sinut odottamaan sitä ihanaa sihahdusta kun tölkki aukeaa ja kylmä mallas huuhtelee suusi. Miellyttävä rentous valtaa olemuksesi. Pitkän junamatkan hikinen ja ahdistava kokemus on poispyyhkäisty. Näin sinusta pahimmillaan tuntuu.
      Paluu kotiin on paljon helpompi kun siellä ei ole sitä yhtäkään kaljatölkkiä.
      Siis jos todella haluat jatkaa täysin kuivilla.

• Helmipöllö

Halloota!
      On ollut hurjaa haipakkaa viimeinen viikko. Enimmäkseen hyvää haipakkaa, onneksi!

Viinakset ovat tulleet usein mieleeni.
      Nyt viikolla mun teki mieli keskiviikkona lähteä kapakkaan laulamaan karaokea. Siinä sitä sitten oltais taas oltu. Taatusti olisin ryypännyt jonniinnin verran. Mä mietin ja ramppasin täällä kotona hermostuneena edestakaisin. Kauhea taistelu ja eipäs-juupas-eipäs keskustelua itseni kanssa monta monituista tuntia. Eipäs-kanta onneksi voitti.
      Olipa törkeän paha taistelu. Olis ollut hyvä jos joku olis lyönyt mua puulla päähän, olisin päässyt vähemmällä tuskalla.

Huomenna huitasen itseni äidin luokse jouluksi. Pakko mennä, vaikkei se mikään riemuloma olekaan. Enpähän ainakaan voi ryypätä - siinä syy.
      En sit tällä kertaa hanki kotiinpaluuta varten minkään sortin tervetuliasmaljoja.

Kuulumisiin ystävät ja joulua kaikille!

• äiti ei auta helmiä

Helmipöllö, siun juominen on nyt lähellä tiedät sen itsekin.

• Josko raittius

Kuulostaa todella vaaran paikalta. Jouluna ahdistus helposti saa vallan ja himo iskee.
      Voihan sitä nyt Jouluna sentään hiukan viiniä ruoan kanssa, parit saunaoluet tottakai. Kun lahjat on avattu ja rauhoituttu syömisten jälkeen oleilemaan kaivaa joku sen konjakki tai likööripullon. Eihän nyt yksi pikkutömpsy kahvin ja suklaan kera mitään aiheuta, eihän!
      Juopolle Joulu on ehkä vuoden vaikeinta aikaa. Jopa vaikeampaa kuin Uusivuosi, Vappu tai Juhannus. Lukematon määrä retkahduksia, ja sitä kautta riitoja ja pettymystä omaisten osalta tapahtuu juuri Jouluna. Kokemusta on, ja osaan jo varoa sitä. Eli ei sitä ensimmäistäkään ryyppyä. Reilu kolme viikkoa kuivilla. En laske enää paiviä vaan päiväkerrallaan ilman.
      Hyvää Joulua kaikille.

• NAINEN 40

Kas,ruokaviinihuokailuni jääkin sitten huokailun asteelle,sillä ilokseni löysin marketista alkoholitonta punaviiniä.Ostin oikein kaksi pientä pullollista sitä :) !
      Nyt käyn siipaisemassa parit kinkkusiivut kitaan ja lähdemme hakemaan perheenjäseniä meille joulun viettoon.

Oikein mukavaa joulua teille kaikille!Pitäkää tsemppiä yllä.

• Toivovainen

Pari viikkoa takana, on oikein sopiva olo. Joulu oli rattoisa selvinpäinkin. Nyt lenkille, kunhan sen verran luo lunta että pääsee polulle.

• Duurijuoppo

No, pariin päivään ei ole kukaan mitään kirjoitellut. Ovatkos kaikki skabaajat nyt kaatuneet kosteeseen esteeseen? Ei kai sentään.

Reilu viikko oltu kuivilla, jatkan samalla linjalla.

• Josko raittius

Tiukka linja pitää edelleen. Jo kuukausi täyttymässä. Kohta päästään viettämään perinteistä tipatonta tammikuuta. Se ollut jo vuosia tapana. Toissa vuonna tosin jatkoin huikattomalla helmikuulla, siitä maltaattomalla maaliskuulla ja lopulta aina tämän vuoden heinäkuulle asti kuivilla jolloin retkahdin ottamaan ne parit saunakaljat ankaran polttopuusouvin jälkeen. Siitä se sitten taas aika pian kiihtyi lähes päivittäiseksi kossun kittaamiseksi. Sain lopulta putken poikki tuossa joulukuun alussa. Huh, siinä meinasi taas henki mennä. Mutta nyt on hyvät fiilikset.

• NAINEN 40

Join terhakkaana joulunpyhät alkoholitonta viiniäni ja -oluitani toisten juodessa alkoholillisia tuotteita.Jostakin syystä tämä tuntui ihan lähes ylitsepääsemättömän vaikealta.Jouluaattona kun kaikki muut olivat menneet nukkumaan,yllätin itseni keittiöstä kaatamasta alkoholillista viiniä oman alkoholittoman joukkoon!!
      Ihmettelin siinä itsekseni,että mitä pirua olen oikein tekemässä.No,heitin koko lasillisen lavuaariin ja laitoin lasin tiskikoneeseen.Menin nukkumaan.
      Ai että,kun liippasi läheltä!!Ihan pelästyin.

Nyt kaikki taas kuten ennenkin,elämä jatkuu ilman alkoholia kuten kuukaudet tähänkin asti.
      Aika sissinä tässä saa näköjään olla,mutta eipä tuota taistelutahtoa ole tuntunut puuttuvan.

Jatkakaa tekin samalla linjalla,jos olette päässeet kunnialla pyhien yli.Jos olette sortuneet,eihän se haittaa kun aloitatte tsemppaamisen uudestaan.
      Lähetän kaikille isot tsempit !

• Josko raittius

Tuttua tarinaa vuosien varrelta. Noin minäkin tein, join alkoholitonta viiniä ja olutta kun toiset joivat aitoja. Hiukan kiusasi kun vertailivat hienoja viinejään. Itse lipittelin sitä jotain mitä isäntäväki oli jostain pölyiseltä hyllyltä onnistunut löytämään. Nykyään niitä alkoholittomia on jo useampaa sorttia.

Sitten päätin, että jos en kerran juo alkoholia en juo myöskään mitään ikäänkuin siltä näyttävää, siltä tuntuvaa ja jopa siltä lähes maistuvaa feikkikamaa.

Oli tuttaville tosi vaikeaa selittää, että jos en käytä alkoholia, en tarvitse mitään korviketta, joka mahdollisimman paljon muistuttaa alkuperäistä alkoholijuomaa. En kaipaa mitään niihin viittaavaa. En mitään viinatonta juomaa, joka muistuttaa minua aidoista juomista.

Ei kukaan kykene selvään päähän vetämään alkohlittomia sitä tahtia kun muut juovat vaikkapa olutta.

Olenkin aina, kun kuiva kausi on ollut meneillään, pyytänyt varaamaan minulle vain pari vichy pulloa, ei mtään ihme alkoholittomia viinejä ym. litkuja.

Näin on paras. En tarvitse mitään humalassaolo leikkiä.
        Raittiina olo riittää. Ainakin tänään, toivottavasti huomennakin.

• kmy

Olettepa oleet reippaina. Itsestäni en voi sanoa samaa. Siitä pidin kiinni että alkossa en ole käynyt. Mutta kuinka ollakaan löysin kaupan hyllyltä monenlaista uutta mitä en ole kokeillut. erimaksuisia siidereitä ja oluita. Känniä en ole ottanut mutta yksi tai kaksi tv:tä katsoessa.
      En todella olekaan niin päättäväinen kuin viikko sitten ajattelin :(

• ffdfdgdfddgdfg

Kävin saamassa akupunktiohoitoa alkoholismini hoitoon. Luulin, että siinä korvanlehtiin ja muualle laitetaan äärimmäisen ohuita neuloja ja rentoudutaan.

Mitä vielä! Ensin hoitaja nuiji todella voimalla löylykauhan anuksestani sisään. Se on siellä vieläkin. Tämän jalkeen napsahti 9 tuuman ruosteiset rautanaulat kiveksistä läpi. Sitten hoitaja huusi, että joko raitistuit vai hakataanko lisää nauloja!

Huusin tuskissani, että tunnustan, olen alkoholisti ja nyt täysin raitistunut. Hoitaja pamautti vielä yhden naulan peniksestäni läpi, ja kysyi, onko varma kanssa? Karjuin jo melkein tajuntani menettäneenä, että olen olen, lopeta jo! Silloin jo ripulit turskahti hoitopöydälle löylykauhasta huolimatta.

Ja toden totta, en ole pystynyt naulat kiveksissä ja peniksessä edes kaljakaupassa käymään 3 päivään.

• Naulat pillussa

Oho, nostan hattua. Kai sentään naimaan kykenet, eihän ne naulat peniksessäsi rakastelua estä. Kyllä rakas kumppanisi moisen lisämausteen kokee suorastaan kiihottavana. 9 tuuman rautanaulat heilumassa palleissasihan ovat kuin soivat kirkonkellot. Ja koska et ole päässyt kaljakauppaan 3 päivään olet sen verran virkeässä kunnossa, että panet pitkään, ihanaa. Saanko olla se rakkaasi.

• Toivovainen

Vierastan minäkin alkoholittomia juomia. Ne eivät maistu lainkaan. Vaikuttaa varmaan kauan sitten erään ystäväni kertominen. Jos hän yritti olla kuivilla, niin jopa kotikalja tai määrätynlaisesta pikarista juominen sai putken alkamaan. Olen ilmeisesti aivopesty tästä kertomasta, jotain pelkoa, mutta olkoon. Niinpä juon ruoan kanssa vettä tai maitoa ja muuten kahvia ja korkeintaan tuoremehua. Jos istun iltaa, lähellä on vesilasi tai ei mitään. Olin eilen illalla katsomassa näytelmää, jossa koko maailma haisi viinalta, kun muut asiakkaat nauttivat. Ajatelkaa, sillä ei ollut minuun mitään vaikutusta. Se on ihme!

• Äijämäinen

Mihinkäs innokkaat aloittelijat tosiaan ovat kadonneet. Tahtoo vaan olla niin, että vasta pitkä juomisura antaa perspektiiviä kestää suuret pyhät kuivilla. Useat
        raitistumisyritykset vasta kasvattavat sitkeyttä sietää viinanhimoa. Ja onhan yksi vuoden suurimmista ryyppyjuhlista vasta edessä, Uusivuosi. Kyllä silloin täytyy voida ottaa. Jos ei muuta niin ainakin hiukan kuoharia, eikö.

Toivottavasti olen väärässä ja porukat ovat jo niin innoissaan raittiista olostaan, että kokevat tänne kirjoittelun turhaksi.

• Helmipöllö

Juups! Olen siirtänyt viinilasit olkkarista keittiön yläkaappien perukoille piiloon itseltäni. Olohuoneen vitriinistä ne tuikkivat niin kiusallisen ja pirullisen kutsuvasti. Mikä tahansa alkoholiin liittyvä asia tai esine saa mut melkein sekoamaan.

• Juoppo S

Joulu meni juomatta... No hieman aattona teki mieli mutta siitäkin selvittiin. Nyt kohti uuttavuotta. Pikku rakettipaketti tuli tänään ostettua. Ohjeissa luki että ammuttava selvänä:)

• Helmipöllö

Heips kaikille tasapuolisesti!
      Joulu meni kärvistellessä äidin kanssa. On se vaan niin puuduttavaa seuraa - kuunnella kuustoista kertaa päivässä, päivästä toiseen, samat jutut. Kääkk!
      Nyt olen kotiutunut ja uusi vuosi pukkaa päälle. Toivotaan että vuosi 2013 menee hyvin, mutta mitenkäs mahtaa varsinainen vuoden vaihtumisen ajankohta sujua.

Ryypyttäis jo nyt niin vietävästi. Olen aika hermostunut. Ramppaan täällä kotona ympäriinsä ja mitään en saa tehtyä. Jos jotain aloitankin, niin siihen se sitten jääkin ja kaikki on aina vaan enemmän sekaisin.
      En tosiaankaan enää tiedä oliko mun viisasta viettää äidin luona joulu. Olen entistä rikkonaisempi. Siellä sentään olen kuin ei mitään ongelmaa olisikaan, mutta henkistä voimaa se vie. Kärsivällisyys on taas koottava uudestaan jostain halavatusta; eväspussi meni tyhjäksi.

Nyt olen tullut siihen vaiheeseen että tiedän olevani oikeasti alkoholisoitunut. Tuolla skaba ykkösessä, tuumailin jotain semmoista kuin etten muka olisi juoppo vaan vasta siihen suuntaan menossa. On helppoa valehdella itselleen (ja muillekin).

Mulla ainakin on nyt tosi kysymyksessä. Pakko pysyä yksin kotona ensi vuoden puolelle. Ratkeamiseni on taas lähellä.

• Josko raittius

Minulla on noissa fiiliksissä auttanut vain ryyppäämisen huonoimpien puolten muisteleminen. Kauheat kankkuset, hikoilut, ylävatskivut ja muut vieroitusoireet. Jo muutamasta paukusta alkava uusi putki, jonka kestosta ei tiedä.

Yritän painaa pahkaani, että paraskin kännipäivä on huonompi kuin surkein selvä päivä.

Katse vaan huomiseen, vaikka hammasta purren. Ja aamulla päätös, että tänään en ota, vaikka henki menisi. Sitten taas päivän mittaan ajatukset muualle. Seuraavana aamuna taas päätös, tänään en ota.

• Toivovainen

Helmipöllön rikkonaisuus tuntuu tutulta. Itse oli neljä vuotta käymättä suvussa ja unohdin kaikki ahdistukset. Kävin pari kuukautta sitten ja kaikki ahdistus palasi. Mikähän se on? Tissuttelin koko ajan ja kotona tosiaa piti koota itsensä uudelleen. Onkohan jotain käsittelemättömiä asioita? Turvallista kun on muillakin.

Muuten menee rauhallisesti. Aion katsella illalla tv:tä ja jotain uusivuosinakkeja pureskella, siinä kaikki. Saa nähdä ottaako kumppani jotain alkoa, pyysin ettei ottaisi.

• Äly hoi
        Toivovainen kirjoitti:

Helmipöllön rikkonaisuus tuntuu tutulta. Itse oli neljä vuotta käymättä suvussa ja unohdin kaikki ahdistukset. Kävin pari kuukautta sitten ja kaikki ahdistus palasi. Mikähän se on? Tissuttelin koko ajan ja kotona tosiaa piti koota itsensä uudelleen. Onkohan jotain käsittelemättömiä asioita? Turvallista kun on muillakin.

Muuten menee rauhallisesti. Aion katsella illalla tv:tä ja jotain uusivuosinakkeja pureskella, siinä kaikki. Saa nähdä ottaako kumppani jotain alkoa, pyysin ettei ottaisi.

Eihän siinä aivosolut tai maksa varmastikaan sano pahakseen.

• NAINEN 40

On se vaan hyvä,että arki tulee taas pian.Koko joulunaika,yhteensä melkein kaksi viikkoa on alkoholin käry leijaillut joka paikassa,niin kotona,kylässä kuin kaupoissakin.Hajuaistini on tosi herkkä ja täytyy myöntää,että alan olla saanut tarpeekseni näistä hajuista.Eritoten punaviinin tuoksu saa minut ihan hullaantumaan.Monet eivät pidä alkoholin hajusta,mutta minusta se on ihana,suorastaan koen sen tuoksuna.Ja siksi onkin ollut yllättävän vaikeaa olla juomatta.Sanoin jo toissapäivänä miehelleni,että minulla alkaa toden teolla olla vaikeuksia kun punkku tuoksuu koko ajan.Hän ei sitten juonut enää sinä iltana vaikken sitä erikseen pyytänytkään.Ei se niinkään haittaa jos se hengityksestä vähän tuoksuu,mutta kyllähän te tiedätte ne aromit jotka punaviini lasista huoneeseen hönkää?
      No jaa,eipä hätiä mitiä.Tämän illan kun jaksan vielä kossua haistella niin sitten loppuu kaikilta juhlat ja alkaa arjen aherrus.

Tsempatkaa!Hyviä uudenvuodenjuhlia kaikille,kukin nauttikoon sen tavallaan! :)

• harjakaiska

Hei

kahlasin läpi koko ketjun ja kylläpä oli mielenkiintoista ja kannustavaa luettavaa, ihan omasta elämästä. Tässä on muutaman vuoden juomisia takana, välillä enemmän välillä vähemmän, mutta selkeesti alkoholisti olen. Piste. On alkanut pelottaa terveyden puolesta, olen ajatellut jo pitkään, että joku haimatulehdus on enää ajan kysymys tällä menolla. Olen 42 v. nainen ja enimmäkseen ryyppäilen itsekseni, harvoin käyn kapakassa, joskus muuten kavereitten kanssa otan. Joulu meni selvin päin, eikä mitään ongelmaa, en ole koskaan ryypiskellyt jouluna, perheen kanssa vietän. Mutta sitten tapaninpäivän jälkeen menikin loppu viikko ryypätessä, nyt eka selvä päivä. Onneksi oli töitä sen verran pitkään etten ehtinyt viinakauppaan, niin ei tarvinnut edes sitä taistelua itsensä kanssa käydä, eikä huomennakaan. Lepoa siis suorastaan. Nyt on hyvä mieli kyllä, kun ei edes halua juoda.

Hyvää ja parempaa uutta vuotta kaikille ketjulaisille ja tsemppiä meille kaikille!

• NAINEN 40

Tervetuloa mukaan harjakaiska!
      Tsempataan kaikki yhdessä!
      Hyvää uutta vuotta!

• Josko raittius

Tsemppiä vaan ja parempaa uutta vuotta!
        Itsellä alkoi toinen kuiva kuukausi ja toivottavasti kuiva vuosi. Nyt kyllä iski ensimmäisen kerran halun ottaa taas vaan ne parit kossupaukut. Tuttu tunne vanhalle juopolle. Mutta ei hätää tällä kerralla. Satun tietämään mihin helvettiin se taas johtaisi, muutaman kuukauden lähes pävittäiseen ryyppäämiseen, joka loppuisi vasta kun jalat tuskin kantaisivat. Kivut, tärinä ja hikoilut olisivat kuin kiirastulessa. Ei, onneksi tuli aamulla päätettyä, että tänään en ota.

• Mariette.

Uutena vuotena päätin että nyt olen niin kauan ilman alkoholia kuin pystyn, on tässä tullut tissuteltua koko pieni nuoruus ja nyt kiinnostaa mitä tapahtuu. Tärkeetä on että ei sorru siihen yhteenkään kaljaan muuten aivot "käynnistää" sellaisen tunnetilan että on aivan pakko saada vielä toinen ja sitä seuraava...mut tää on niin hankalaa kun taloudessa on toinenkin "ammattijuoppo!" Vaikeaa olla ilman alkoholia kun toinen juo vieressä! Kalja pyörii mielessä, aina kun alkaa stressiä pukata niin elimistö alkaa vaatimaan kaljaa rauhoittajaksi. Uni ei meinaa tulla ja närästää. Kalja pyörii jo nyt mielessä :D

• harjakaiska

Joo tässä nyt kolmas päivä menossa ilman tipan hiventä. Toistaseks aika hyvin, ei vielä pahoja paikkoja. Mutta myönnettävä on etten töitten jälkeen uskaltanut käydä prismassa kaupassa, kun siellä on alko, ihan vaan lähikaupassa sit kävin. Että kumminki sen verran takaraivossa pyörii. Nyt hyvä mieli kun en juo tänään. Tottahan se että stressitilanteessa siihen on tottunut turvautumaan, että saa nähä, mutta yritystä on. Ja hyvä Mariette että siäkin yrität!

• Toivovainen

Sama kohtalo Marietten kanssa. Kumppani lipittää yleensä vieressä, mutta nyt hän teki poikkeuksen. En edes skumppaa uudenvuodenaattona ja lisäksi hän yrittää olla kuukauden ottamatta. Nyt siis neljäs päivä. Jos hän pystyy olemaan 4.2. asti, niin lahjoitan 100 euroa jo tiedossa olevaan hyväntekeväisyyteen. Liittyy yhteiseen tärkeään tapahtumaan. Olisipa se hienoa, jos pystyisi vaikuttamaan tällä hetkellä itselle kovin merkittävässä asiassa. Mutta tiedän että tässä on vaaransa. Jos hän ottaa niin saatan suivaannuksissani ja pettyneenä ottaa minäkin. Joten voimia tarvitsen itse ja toivon sitä muillekin.

• kmy

Luulin itsestäni tosi paljon ennen joulua. Nyt kuitenkin tiedän paremmin. Ensimmäinen viikonloppu tulee vastaan ja retkahdan. Ajatuksissa kuitenkin pyörii koko ajan että minun on vähennettävä tuota alkoholin käyttöä. Luulen olevani oikealla tiellä kun sen olen itselleni myöntänyt.
      Hengessä olen mukana teidän muitten taistelussa. Tsemppiä

• NAINEN 40

Seitsemän raitista kuukautta!Onpa aika mennyt nopsaan!

Tuntuu tosi hyvältä.Varsinkin kun juhlapyhät on ohi,eikä kukaan enää tuoksahtele alkolle nokkani alla.Kuten totesin tuossa aiemmin,teki todella tiukkaa kun houkuttelevat tuoksut leijali koko ajan nenään.
      Uudenvuoden aattona,jonka luulin olevan ihan helppo kun tiesin,ettei kohta enää hajut kiusaa,sainkin sellaisen "hepulin" että oksat pois.Nimittäin tuo pyhien yli jaksaminen tulikin niin raskaasi,että herkesin ihan itkemään kun niin teki mieli kun haistoin mieheni juoman.Tämä reaktio tuli niin puun takaa,etten edes ehtinyt vaihtaa huonetta,jossa hieman rauhoittua.Mieheni säikähti toden teolla ja pakkohan minun oli sanoa,että nyt jos koskaan olen ihan ratkeamispisteessä.Hän sitten kysyi,että miksen ollut sanonut jo aiemmin.Noh,enhän ollut viitsinyt,koska eihän se hänen vikansa ole,etten minä voi ottaa.
      Hän tyhjensi lasinsa lavuaariin siltä istumalta ja totesi,ettei hänen tarvitse nyt kyllä ottaa yhtään mitään.
      Aika reilusti tehty,mutta koin siitä huonoa omatuntoa,että olin tahtomattani vedonnut hänen tunteisiinsa tässä asiassa.
      Arvostan kyllä häntä todella.

Tällä kivalla arkifiiliksellä taas jatketaan,ei tee enää yhtään mieli juoda.Ehkäpä tuo ratkeamispisteen purkautuminen itkuksi auttoi omalta osaltaan tätä prosessia.Kovin herkäksi näyttää vetävän....mutta eipä tämän helppoa pitänyt ollakaan ;) .
      Tsemppiä kaikille!

• Josko raittius

Se ei todellakaan ole helppoa. Jos se helppoa olisi, ei mitään alkoholiongelmaa olisikaan.

Osoittaa suurta luonteenlujuutta kyetä olemaan ilman kun puoliso tai muu läheisporukka ottaa. Voit todella arvostaa itseäsi siitä.

Osoittaa myös puolisoltasi suurta rakkautta ja lojaaliutta sinua kohtaan kun ymmärtää tilanteesi ja kaataa jopa paukkunsa lavuaariin.

Toivon todella sinulle jaksamista tällä kivisellä tiellä. Tiellä joka askel askeleelta vie aina vaan parempaan. Matka saattaa olla pitkä. Joillakuilla taphtuu vuosien mittaan lankeamisia, pahojakin, suorastaan ojaan suistumisia, kuten minulla usein.

Nyt on jälleen kerran jo toinen raitis kuukausi aluillaan. Päivä kerrallaan edetään.

Mihin on kadonnut ketjun aloittaja, ilmoittele itsestäsi, jos olen retkahtanut, tule vaan joukkoon mukaan. Aloita alusta. Jos olet kuivilla, anna kuulua itsestäsi. Tuemme toinen toisiamme, ketään unohtamatta, ketään väheksymättä.

• Mariette.

Kauheita painajaisia yöllä ja olin ihan hiestä märkä. Sydän takoo päivisinkin tuhatta ja sataa. Tänään ei ole tehnyt erityisemmin mieli juoda, ihme kyllä. Pelottaa kyllä se kun perjantai lähestyy. Yritän tässä vetää light limua ja unohtaa kaljan. Kaupassa käynti jännitti mutta en ostanut alkoholia. jes. Täältä on hyvä lukea kannustavia viestejä ja kuulla kohtalontovereista!

• Josko raittius

Mariette. Koeta sinnitellä päivä , tunti tai jopa minuutti kerrallaan. Älä katso mihinkään pitkälle tulevaisuuteen, kuten en enää ikinä ota. On helpompaa edetä lyhin askelin. Aika pian krapulan helpottaessa, ja olon kohentuessa vieroitusoireetkin, kuten tuo öinen hikoilukin jäävät taa ja elämä voittaa. Selvä pää ja terve kroppa mahdollistavat aivan uudenlaisen elämän. Jokainen raitis päivä tuo mukanaan uudenlaista energiaa kaikkeen siihen mikä kaljapöhnässä jäi tekemättä.
        Jaksamista.

• harjakaiska

Hurraa, paukahti eräänlainen ennätys rikki, neljäs päivä juomatta, en muista millon viimeks näin monta peräkkäin. Viikonloppu vähän minuakin mietityttää, mutta ei varmaan pidä ajatella sinne asti, tämä päivä jälleen voitettu päivä, huomenna ajattelin mennä uimaan töiden jälkeen, niin on mielekästä tekemistä ja saa hyvän olon. Kiva että moni muukin on onnistunut. Ja jos ei ole onnistunut, niin uutta matoa koukkuun ja tänne kirjottelemaan. Tsemppiä!

• Mariette.

No niin, join sitten yhden saunaoluen mutta lähin heti saunan jälkeen lenkille ja söin eikä enää tee mieli olutta. Sekin on eräänlainen voitto että se jäi vain yhteen. Eikä tullut pakottava tarve juoda lisää!

• Helmipöllö

Tästä viestistä siivoan ihan itse kirosanoja! Niitä olisi nyt tulossa tuutin täydeltä vähintään joka toinen sana varsinaisia maailman ensi-iltoja.

Enkö minä alimmaisen kattilan suurin paukapää sit eilen lähtenytkin karaokeen. Syyttäisinkö nyt niitä jotka tarjoamasta päästyäänkin tarjosivat. Laseja kannettiin pöytään kiihtyvällä vauhdilla ja minähän se juoda temmoin kuin viimeistä päivää. Voi kun olisikin ollut viimeinen päivä tuota laatua, mutta pahalta näyttää.

• Josko raitius

Noinhan se useimmin menee. Älä masennu. Kuulostaa ehkä naivilta mutta jos ihan aikuisen oikeasti haluat viinasta irti niin kelaa syyt miksi retkahdit. Oliko se vaan kannen alla muhinut viinan himo joka purkautui nyt karaokeillassa. Et ehkä ollut vielä valmis täysraittiuteen. Aloita alusta päivä kerrallaan, muuta keinoa ei ole.

Taitaa vaan olla niin, että itsekunkin on se pohjakosketuksensa löydettävä. Vasta sitten kun on oma määränsä viinaa tullut juotua, voi lopettaminen ja toipuminen alkaa. Voimia vaan uudelle yritykselle. Niitä voi tulla vuosien mittaan lukemattomia. Itsellä yli 45-vuotis ryypiskelyhistorian aikana eri mittaisia kuivia kausia lukemattomia. En koskaan ole luovuttanut. Parhaillaan toinen kuiva kuukausi meneillään. Päivä kerrallaan, jälleen kerran.

• Helmipöllö
        Josko raitius kirjoitti:

Noinhan se useimmin menee. Älä masennu. Kuulostaa ehkä naivilta mutta jos ihan aikuisen oikeasti haluat viinasta irti niin kelaa syyt miksi retkahdit. Oliko se vaan kannen alla muhinut viinan himo joka purkautui nyt karaokeillassa. Et ehkä ollut vielä valmis täysraittiuteen. Aloita alusta päivä kerrallaan, muuta keinoa ei ole.

Taitaa vaan olla niin, että itsekunkin on se pohjakosketuksensa löydettävä. Vasta sitten kun on oma määränsä viinaa tullut juotua, voi lopettaminen ja toipuminen alkaa. Voimia vaan uudelle yritykselle. Niitä voi tulla vuosien mittaan lukemattomia. Itsellä yli 45-vuotis ryypiskelyhistorian aikana eri mittaisia kuivia kausia lukemattomia. En koskaan ole luovuttanut. Parhaillaan toinen kuiva kuukausi meneillään. Päivä kerrallaan, jälleen kerran.

Retkahdin vain ja ainoastaan kannen alla muhivan viinan himon vuoksi. Jokaisesta raittiista päivästä ja viikosta olen onnellinen, vaikka nyt retkahdinkin. Keho kaikkineen on saanut ainakin hetken levätä ilman myrkytystä.
        Tietysti jatkan ja yritän edelleen. En aio loppuelämääni piinata itseäni alkoholilla. Ei tämä alkoholismi mikään maailman vaikein sairaus ole voitettavaksi, kun ajattelee missä tuskissa ja taisteluissa moni elää sairaaloissa tai peräti vailla hoitoa.

• Josko raittius
        Helmipöllö kirjoitti:

Retkahdin vain ja ainoastaan kannen alla muhivan viinan himon vuoksi. Jokaisesta raittiista päivästä ja viikosta olen onnellinen, vaikka nyt retkahdinkin. Keho kaikkineen on saanut ainakin hetken levätä ilman myrkytystä.
        Tietysti jatkan ja yritän edelleen. En aio loppuelämääni piinata itseäni alkoholilla. Ei tämä alkoholismi mikään maailman vaikein sairaus ole voitettavaksi, kun ajattelee missä tuskissa ja taisteluissa moni elää sairaaloissa tai peräti vailla hoitoa.

Alkoholismi on kyllä yksi niistä vaikeimmin parannettavista sairauksista. Siihen ei oikein ole parannuskeinoa kuten moniin muihin yhtä vakaviin sairauksiin.

Parantuminen, tai oikeastaan alkoholismista ei koskaan parannuta, on jokseenkin vaikeaa. Voi vaan parhaassa tapauksessa elää ilman alkoholia. Kuka siihen siihen sitten kykeneekään. Eripituisia kuivia kausia retkahdusten välissä. Jotkut terveytensä tuhonneet tai muuten asian sisäistäneet kykenevät jopa elämään loppuikänsä kuivilla.

Meidän muiden, alati retkahtavien on vaan taisteltava päivä kerrallaan silloin kun kuivakausi on meneillään, yritettävä venyttää sitä niin pitkälle kuin suinkin. Uskottava
        parempaan huomiseen. Raittiiseen elämään ilman päihteitä.

Tsemppiä vaan, kivisellä tiellä.

• Lupa ottaa

Alkoholismi on kyllä yksi niistä vaikeimmin parannettavista sairauksista. Siihen ei oikein ole parannuskeinoa kuten moniin muihin yhtä vakaviin sairauksiin.

Parantuminen, tai oikeastaan alkoholismista ei koskaan parannuta, on jokseenkin vaikeaa. Voi vaan parhaassa tapauksessa elää ilman alkoholia. Kuka siihen siihen sitten kykeneekään. Eripituisia kuivia kausia retkahdusten välissä. Jotkut terveytensä tuhonneet tai muuten asian sisäistäneet kykenevät jopa elämään loppuikänsä kuivilla.

Meidän muiden, alati retkahtavien on vaan taisteltava päivä kerrallaan silloin kun kuivakausi on meneillään, yritettävä venyttää sitä niin pitkälle kuin suinkin. Uskottava
        parempaan huomiseen. Raittiiseen elämään ilman päihteitä.

Tsemppiä vaan, kivisellä tiellä.

"Meidän muiden, alati retkahtavien on vaan taisteltava päivä kerrallaan silloin kun kuivakausi on meneillään, yritettävä venyttää sitä niin pitkälle kuin suinkin."

Kerro kuka pakottaa sut/teidät retkahtelemaan, kuviteltu sairaus vai heikko luonne?
        Sano suoraan, että tekee mieli silloin tällöin ryypätä kunnolla ja teet sen täysin tietoisesti, omasta vapaasta tahdosta.

• Josko raittius
        Lupa ottaa kirjoitti:

"Meidän muiden, alati retkahtavien on vaan taisteltava päivä kerrallaan silloin kun kuivakausi on meneillään, yritettävä venyttää sitä niin pitkälle kuin suinkin."

Kerro kuka pakottaa sut/teidät retkahtelemaan, kuviteltu sairaus vai heikko luonne?
        Sano suoraan, että tekee mieli silloin tällöin ryypätä kunnolla ja teet sen täysin tietoisesti, omasta vapaasta tahdosta.

Onko se sairaus sitten kuviteltua tai jotain muuta. Kukaan ei todellakaan pakota ketään juomaan. Jos se on heikko luonne niin sitten kai niin. Jostain syystä hyvinkin vahvan luonteen omaavat tarpeeksi ryypättyään havaitsevat olevansa niitä joita tuoppi vie, eikä päinvastoin.

Tietenkin tekee mieli ryypätä silloin tällöin, ei kai sitä muuten juoppo olisikaan. Tottakai teen sen omasta vapaasta tahdosta. Koskaan ei kukaan ole pakottanut minua juomaan. En syytä ketään muuta juomisistani. Yritän raitistua, siinä välillä onnistuen, välillä retkahtaen. Ottaminen vaan joskus pitkittyy, muuttuu pakonomaiseksi krapulan välttämiseksi. Sitä on ns. tavallisten ihmisten vaikeaa ymmärtää. Ei tarvitsekaan. Riittää kun itse tiedän ongelman.

• jääkäripst

itse olen sitä mieltä jos pitää edes harkita lopettamista niin on alkoholisti mie juon sillo ku vtuttaa eli aika palijo ku on syntynyt tähän kylymään maailmaan piru vie

• Suuroska

Niin, kyllähän aivot vaativat alkoholia lopun elämää kun on alkoholisti joi tai ei.
      Ei vammautuneet sen paremmin tervehdy.

• Joopajoo

"Niin, kyllähän aivot vaativat alkoholia lopun elämää kun on alkoholisti joi tai ei."

Höpöhöpö, tuo nyt on täyttä puppua.

• irti riippuvuudesta

Pitkäaikaisestakin alkoholin käytöstä osaksi tuhoutuneet aivot elpyvät kyllä, jos vieroitus jotenkin onnistuu. Jo kaksi viikkoa ilman viinaa riittää näyttämään tervehtymisen merkkejä.
        Vieroitusoireethan ovat tietysti vaikeat; miten korvata viinan mieliteko jollain muulla. Monille se onnistuu.

Olen itte ryypännyt aivoni hunningolle. Näkyy hermoheikkona käyttäytymisenä ja lyhytpinnaisena koheltamisena.
        Kun viinan aiheuttama petos tuli jytkynä tietoisuuteen, se raivon tunne estää lisäjuomisen. En ole kuitenkaan absolutisti.
        Tunsin viikko sitten itseni sairaaksi, voimattomaksi ja viluiseksi. Otin lasillisen konjakkia asperiinin kanssa. Tulin tupsimiskuntoon.

• jenniepk

Hello! Anteeksi etten ole vähään aikaan kirjoittanut, tässä nyt tulisi sitten raporttia! Joulun vietin tosiaan porukoitten luona pohjosessa ja ei mitään ongelmia alkoholin kanssa, koska meillä ei ole tapana juoda jouluna. No, sitten kun tulin takaisin niin päädyin ekana viikonloppuna yökerhoon bilettämään, ja uutena vuotena sitten sama juttu, kavereitten kanssa juotiin skumppaa ja kaikkea muuta... Mutta, nyt on tipaton tammikuu sitten alkanut minulla, tänä viikonloppuna ei edes tehnyt mieli alkoa, niin hyvin tuli vedettyä uv:nä. Sen olen itessäni kuitenkin huomannut etten oikeen enää edes pysty juomaan niin paljon kuin ennen. Se on aika outoa, johtuuko se sitten siitä että olen vähentänyt, kun en juo enää arkisin, vai mistä. Olen huojentunut ettei enää tee mielikään ja se tekee tästä kaikesta helpompaa. Alkoholin himo on laskenut 100%:sta noin 50%:tiin, mikä on minusta erittäin hienoa, ei ole enää hirveitä kamppailuja itseni kanssa juomisesta. Tiedän että jos päätän olla juomatta vaikka seuraavat kaksi kuukautta, niin pystyn siihen. Kokeilen nyt tämän tipattoman tammikuun aluksi, viimeksi olen ollut kuukauden juomatta maaliskuussa 2009. Näin kun ajattelee niin se tuntuu ihan oudolta, enkö muka ole pystynyt sen pitempää olla juomatta, mutta joo näin ainakin tajuaa että ongelmia on ollut alkon kanssa. Ja on edelleenkin. Yritän tässä nyt elää ja keksiä uusia juttuja elämääni, oisi hienoa saada työpaikka ja saada elämästä taas kiinni. Raportoin tänne välillä miten pärjään, tsemppiä kaikille muillekkin ja uusille varsinkin!! :)

• Toivovainen

Mukana maanantai-aamussa tipatonta jatkaen. Kun ennen on miettinyt, haenko illaksi pullon niin huvittavuuteen on siirtynyt. Nyt katson aamulla tarkaan tv-ohjelmat ja nauhoitan tunnollisesti kaikki vähänkin hyvät, että vaan jää mitään katsomatta. Käytän siihen ainakin 15 min. Sitten katson niitä jos en saa nukutuksi. Ja mikä parasta. Kun tiedän että on varalla ohjelmia, uni tuleekin. Mitähän muita vielä ilmenee, kumpa ei pahempia tapoja, onneksi voi itselleen nauraa.

• Mariette.

Vähän pettynyt itseeni, join lauantaina 6 olutta ja sunnuntaina jotain saman verran vaikka ajattelin että pystyn tän viikon olemaan lähes nolla linjalla. Tuli ihmisiä kylään ja sorruin matkimaan muita eli korkkasin pullon ja siitä se lähti. Onneksi en vetänyt överiksi, määrät jäi pienemmiksi kun yleensä ja ei ole krapulaa. Nyt taas uusi viikko ja uusi yritys kehiin. Niin te muutkin, aina lipsahduksen jälkeen uusi yritys, ei saa lannistua.

• Ojasta ylös

Tänään alkoi.
      Olen ryypännyt, tai tissutellut, komisen kuukautta. aamumorkkiksessa aina päättänyt, että tahdonvoimalla tästä selvitään, mutta ei onnistunut. Aina muutama kalja on illaksi kaupasta tarttunut mukaan, tai sitten pullo viiniä.

Kaapissa on ollut odottamassa jo pitkään Antabuspurkki, olen ajatellut kuitenkin, että omalla päätöksellä tämä klaarataan.
      Tänä aamuna kaksi poretablettia tuli otettua, joten selvä ilta tulossa.

Miksi sitten aloin juoda pitkän raittiuden jälkeen... Yllättävä avioero oli olevinaan syy. Tekosyy. uutta naista olen onnistunut hämäämään, ei ole tietoinen minun iltaharrastuksestani. Olisi mennyt jo ajat sitten, jos tietäisi. Nimenomaan olen onnistunut kusettamaan, etten juo kuin sivistyneesti ja vain lasin viiniä korkeintaan aterialla, juhlavammalla. Paska jätkä täällä.

Hyväkin tuuri loppuu, joten pakko ottaa kemikaalita avuksi, jotta saa oltua juomatta. Labrakokeet odottaa, mutta tuskin tuo troppi sen pahempaa maksalle tekee kuin jatkuva alkoholikaan.

Tupakanpoltto tuli aloitettua samaan aikaan kuin juopottelu, sekin pitäisi lopettaa. Mutta asia kerrallaan.
      Siihenkin on lääke, jolla olen joskus lopettanut, mutta pitää kysyä mitä tekee yhdessä Antabuksen kanssa.

• kmy

Huomasin asian joka on auttanut minua tässä juomis asiassakin :)
      Aloitimme kumppanin kanssa tarkan kalori seurannan siinä toivossa että muutama kilokin tässä kevään mennessä olisi lähtenyt. Määrä mitä saan syödä on niin vähän päivänmittaan ja silloin alkaa arvostamaan ruokaa kun kerran saa pienen annoksen eteensä :)
      Tämä vaikuttaa myös siihen että en voi siideriä, olutta eikä alkoholia nauttia koska se vähentää ruoan määrää mitä saan syödä. Tai vaihtoehtoisesti voin käydä 5-6 km lenkillä joka myös ottaa vastaan.

Katsotaan miten meikäläisen käy.

• NAINEN 40

Tuo kmy:n idea on oikein hyvä.Itse asiassa mikä tahansa keino,mikä motivoi pysymään erossa alkoholista ,on hyvä.

Kaloreista puheen ollen,itsellänihän lähti parikymmentä kiloa juomisen lopetettuani ja niitä tuli takaisin muutama kilo kun aloin napsimaan nameja.Kuten jo aiemmin mainitsin,söin niitä surutta ,sillä parempi sekin kuin alkoholi.Aloitin myös tupakin polton uudelleen.
      Nyt sitten on sellainen tilanne,että olen ilmeisesti syönyt niitä nameja tarpeeksi kun ei tee niitä juurikaan enää mieli.Tosin se näköjään on suorassa yhteydessä sitten tupakin määrään,sillä nyt polttelenkin sitten enemmän kuin silloin kun aloitin.Mutta namikilot näyttävät häviävän vähitellen.
      Seuraava etappi onkin sitten nikotiinilaastari.Täytyy pistäytyä apteekkiin päivänä jonakuna.

Nyt kun kesäisestä haimatulehduksesta ja kunnon romahtamisesta on jo aikaa alkaa nyt kuntokin olla jo todella hyvä.Olen lisännyt liikuntaa vähitellen ja nyt jaksan kulkea jo vaikka kuinka paljon.Olen niin energinen,että tästä olisi jo vaikka muille jakaa.Enpä olisi uskonut tätä energian määrää ,kun ajattelen itseäni millainen olin vaikkapa vuosi sitten.Silloin istuskelin naama turvoksissa ja ihmettelin,että kun vaan jaksais päivän normiaskareet tehdä.Niistä en tinkinyt koskaan,vaikka kuinka tuntuikin ettei jaksaisi.
      Nyt mulla meinaa loppua tekeminen kesken kun selväpäisenä tykkään tarttua tekemiseen jos toiseenkin ja saan aikaan paljon asioita.Tätä siis on se normaali elämä,mitä suurin osa ihmisistä viettää,josta joskus ajattelin,että miten ne jaksaakin touhuta!!Aiemmin sekin vähäinen energia mitä oli ,tuli vain kaljasta...kunnes sitten kroppa flippasi.

Tällaisia mietteitä tänään.Ilolla vetäisen verkkarit niskaan ja lähden lenkille,pysykää perässä :) .

• Ojasta ylös

Olipa kiva herätä aamulla pää kirkkaana.
      Tästä jatketaan.
      Minulle tuo Antabus on kävelykeppi, jolla sain putken poikki. Loppuelämän ratkaisu se ei tietenkään ole, mutta hyvä tuki kun omat voimat eivät riitä.

• Toivovainen

Mitä pidemmälle tipaton aika kuluu, sitä harvemmin tulee alko mieleen. Odotin että paino tippuisi, kun sanotaan alkoholin lihottavan. Yksi ruokaviinipullo on n. 600 kcal, eli yhden aterian verran. Vähän mietin, josko kuitenkin alkoholi hieman lisäisi aineenvaihduntaa siten ettei kaikki syöty ruoka imeydy. No, olkoon, kyllä nämä kilot kantaa, kunhan pohdin ravintotieteilijöitten intoilua.
      Tekemistä jonkin verran tosiaan puuttuu, kuten NAINEN40:llä. Olen opetellut vain olemaan, niinhän sitä viiniä lipittäessäänkin vain istuu ja juo. Kyllä siihen tottuu. Lenkki tietenkin piristää, mutta ei aina jaksaisi. Sudokut ja ristisanat ovat hyviä ja viikkolehdet. On tilanteita, ettei jaksa mihinkään vaikeampaan syventyä. Ehkä siksi juuri ottaakin lasillisia, kun sitten antaa itselleen oikeuden olla vaan, muuten pitäisi olla tehokas joka hetki. Näitä miettien...

• Helmipöllö

Nyt on hetken helpompaa! On ilmaantunut paljon muutakin tekemistä kuin/mitä juopottelu oli.
      Ei just nyt ole aikaa tai tilaisuutta kännätä. Pelkäänpä pahoin että kohta taas tilanne on toisin. On mulla aika sekopää olo, mutta eipä johdu ainakaan alkoholista eikä muistakaan päihteistä.

• kmy

Toinen viikonloppu lähestyy. toivon mukaan onnistun nytkin pysymään poissa alkoholipitoisista juomista. Olen ajatellut että pakko tämä on olla ongelma kun mietin juomista koko ajan ja pelkään retkahtavani kun viikonloppu lähestyy :(

Sohvalla TV:tä katsellessani olen tottunut siihen rommikolaan.

Tsemppiä viikonloppuun kaikille

• mäyräkoiraa ulkoilut

Toinen viikonloppu lähestyy tipattomana. Aion pitää kuurin päällä. 1 kk on melko lyhyt aika. Pitäisi oikeestaan saada loppumaan kokonaan. Juomistottumukset olleet vähän huonot: pari mäyräkoiraa aina viikonloppuisin. Tuosta pitää päästä eroon.

• Helmipöllö

Mitä ihmettä nyt mahtoi tapahtua?
      Eilen illalla avasin lahjaksi saamani brandy pullon, kippasin lasiin, tulin tähän koneelle istuksimaan ja maistoin lasistani pikkuisen. Luin tässä sitten lehtiä ja kuuntelin musaa. Sitten pitkän ajan kuluttua huomasin että olin unohtanut lasini kokonaan sen ekan maistin jälkeen.

Tuossa se litku vieläkin kököttää.
      Ei ole mun tapaistani unohtaa viinaksia lasiin pilaantumaan.
      Onko syytä huoleen? :-D

• Toivovainen

Pitkän ulkoilun ja nyt syönnin päälle on mukava olo. Kumppanikin tuossa tepastelee nyt selvänä, mutta eilen killitteli. Ei jaksanut olla mukana, mutta keräsin jo voimia; kun yksin tähän lähdin niin yksin jatkan. En rupea toisia tuomitsemaan.

• myletterbox

Hei,

Tässä mennään nyt:

8.1.13 Järjettömät kalsarikännit eilen - taas -, ihan täysin h-vetin pohjat. Tästä lähdetään. Paluuta ei ole, ei voi olla ilman vakavia terveydellisiä ja taloudellisia seurauksia. Monta kovaa paikkaa on selvitetty, mutta pelkäänpä että tämä on kokonaan erilainen ja hankalin rasti.
      VAPINA: Ulospäin näkyvää, aivan hirveätä. En voi, enkä saa nähdä muita ihmisiä.
      HERMOSTO: Pahoja säpsähdyksiä. Itsetunto huonompi kuin nolla ja hävettää.
      HUIMAUS: Esim. Portaat alas vain kaiteesta kiinni pitäen jne.
      UNI: Sammuminen
      9.1.13 1. alkoholiton päivä yli vuoteen. Alku johonkin muuhun. Huomenna Madrid 1 vko, on sekin paikka yksinäiselle Rehabille, viinaa saatavilla kaikkialla 24/7! Lähtö klo 5:30. Perusidea kuitenkin rikkoa rutiinit osana lopettamista. Kirjoitin Herra Alkoholille jäähyväiskirjeen (tästä sain idean eräästä videosta YouTubesta, symbolista, mutta puhdistavaa). Kuvasin kirjeen kännykkään heikkojen hetkien varalta, miksi olisin eri mieltä myöhemmin kuin nyt kun kaikki tuntuu itsestään selvältä ja pakolta. Aion aina lukea heikkona hetkenä.
      VAPINA: Hyvin voimakasta. Ei voi ruokailla julkisella paikalla, lusikan käytöstä puhumattakaan.
      HERMOSTO: Jatkuvia harhareaktioita ja sätkyjä. Autolla ajaminen vielä illallakin tosi epävarmaa vaikka promillet nolla.
      HUIMAUS: Jos katsoo sivulle ja astuu eteenpäin niin paha horjahdus.
      UNI: Unta ei lainkaan. Ei lähelläkään ja valvoin koko yön. En tiedä miten toimia kun ei sammu nukkumaan.
      10.1.13 Madrid perillä. Itsepalvelulähtöselvitykset ym. meni joten kuten sekavassa tokkurassa. Hieman iltaa pitkin alkoi väsyttää ja v-tuttaa. Yritin väsyttää itseäni fyysisesti paljolla kävelyllä, muuhun ei pysty eikä uskalla sykkeen takia. Ei tee viinaa mieli vaikka metrin päässä baarikaappi pienine 4 cm tinasotilaineen. Otin itsestäni kännykkään myös inhokki läskikuvia, alan myös laihduttaa samaan laskuun.
      VAPINA: Tietyissä tilanteissa, hieman parempi. Rajoittuu sormiin ja käsivarsiin.
      HERMOSTO: Edelleen sätkyjä. Levottomuutta.
      HUIMAUS: Esiintyy edelleen.
      UNI: Uni tuli vihdoin klo 2:00 pariksi tunniksi, eli yli 50 h valvomisen se otti. Sitten lisää unta alkaen klo 5:00. Ajattelin mennä lääkäriin hakemaan rauhoittavia tai unilääkkeitä jos tämä ei viikossa muutu paremmaksi.
      11.1.13 Erittäin kummallisia unia (en ole muistanut uniani vuosiin), vihamielisiä, pelkoa ja voimakkaita tunteita. Aamulla klo 9:00 kuitenkin oikeata raukeata aamu-unisuutta! Yleensä olen pompannut ylös kuin sähköjänis. Hyvä merkki, pieni voitto. Vaikka erittäin paljon kävelyä ja aktiviteettia päivällä, t-o-d-e-l-l-a masentava ilta. Ei voi katsoa edes telkkarista normiohjelmia. Tinasotilaat koskemattomia. Huominen pitää tsempata.
      VAPINA: Parempi. Järkyttävät, koko käsivarsien kouristukset olleet poissa.
      HERMOSTO: Levottomuutta Tulee edelleen 'paniikki' jos on useampi asia yhtä aikaa hoidettavana.
      HUIMAUS: Parempi, rappuja alas jo ilman kaide-apua, pyrin siihen aina jatkossa turvallisissa paikoissa.
      UNI: Uni jo klo 00:30, sen keskeytti vain useaan otteeseen huono äänieritys ja ovien paukuttelu. Kehitystä kuitenkin ja alan muistaa miltä oikea aamu-unisuus tuntuu.
      12.1.13 Yöllä heikko hetki ja v-tutus muiden tuntien mittaisesta melskaamisesta. Osat ovat näemmä vaihtuneet. Yöllä piru nosti kunnolla päätään 1. kertaa; taltutettu laskemalla sataan ja lukemalla jäähyväiskirjeeni Alkoholille. En tiedä onko järkeä säilyttää pikkupullot baarikaapissa. Ne ovat jopa lasiseinän takana niin, että näkösällä koko ajan. Ehkä varmuuden vuoksi pitäisi pyytää siivoojaa viemään ne pois, turhaa machoilua ja leikkimistä varmaan. Aamulla aika Voittajafiilis, mutta nöyränä päivään. Huomaan myös, että energiaa tulee saada tasaisesti, helpottaa oloa ja mieltä. Laihdutukset nyt ei sittenkään mitenkään fiksu ajatus, voimat keskitettävä tähän olennaiseen. Nyt kirjoitan tätä aivan uupumukseen saakka kestäneen kävelyn jälkeen, taisi tulla lähemmäs 30 km.
      VAPINA: Ylpeänä kannoin piripintaisen maitokahvin aamupöytään (!). En lautasen päällä mutta kuitenkin, yhdellä kädellä.
      HERMOSTO: Parempi pl. melkein pimahdus muiden melskaamisesta. Rauhallinen perusolo ja nautinnollinen aamiainen. Nyt vasta huomaan kuinka leposyke on rauhoittunut.
      HUIMAUS: Selkeää parannusta, en ole varsinaisesti testannut tätä, mutta yleisesti tuntuu vakaammalta oleminen.
      UNI: update huomenna

• myletterbox

Edelliseen ei mahtunut (5000 merkin raja):

Hei,

olen lukenut lähestulkoon koko ketjun ja ajattelin laittaa mukaan oman, meneillään olevan "päiväkirjani" kun sitä joka tapauksessa päivitän. Lukekaa tai olkaa lukematta, en ole pyytämässä tai antamassa tässä mitään keneltäkään mutta eihän 'AA-Kerho Pilvipalveluna' olisi mikään huono juttu! Itse kuitenkin huomaan käsittämättömän samanlaisia pikkujuttuja tarinoista ja niistä voi reflektoida näppärästi itselle hyötyä.
        Taustastani voisi kirjoittaa novellin, mutta todettakoon että olen ollut työssäkäyvä alkoholisti jo vuosikaudet. Olen eronnut n. 10 v. sitten joten voin ryypätä muuten vapaasti enkä toisaalta syytä siitä ketään muuta kuin itseäni. Vuosi 2012 oli ennätys, ei yhtään alkoholitonta päivää ja arvioisin keskiannokseksi 12 kpl. Sen ohella siis suhteellisen vaativatkin työt hoidettu ja saatettu vielä täydennysopinnot päätökseen viime vuonna. Juttu on vain siinä, että Joulun ja vuodenvaihteen jälkeisen ryyppäämisen (tahti rankkenee kun on lomaa) totesin, että sairastun varmasti jos en lopeta, ja toisaalta MIKÄÄN tähän astinen tahdonvoimani ei riitä enää pakottamaan fysiikkaani jatkamaan. Olen 50v., fysiikka ei vain enää kestä. Minulla on kaikki oireet: vapina, hermosto-oireet, sydämen tykytys, naaman punotus, hikoilu ja aivan erityisesti univaikeudet. Viimeisen vuoksi päätin lopettaa. Ja siitä pidän myös päiväkirjaa, tällä erää Madridista. Tässä mennään nyt:

• jääkäripst

haistakaa pitkä viinan huuruinen elämä

• Vanha juappo

Pakko se on haistaa. Sodassa vedettiin vaan metaa, sen takia suomessa maistuu edelleen amfetamiini enemmän kuin missään muualla. Vetäisin piriä mielummin jos se olisi laillista.

• NAINEN 40

Hyvä,myletterbox!!!Tervetuloa mukaan!
      Hyvin olet sinäkin tsempannut!
      Jatka samaan malliin,yllättävän pian alkaa helpottaa.Pian peilistäkin katsoo uusi ihminen :)
      Itsellä seitsemän raitista kuukautta takana ja tunnen itseni ehjäksi,iloiseksi,vapaaksi,vastaanottavaiseksi ja positiiviseksi.
      Näin aion jatkaakin.

Hyvää päivää kaikille ja tsemppiä!

• myletterbox

Kiitos NAINEN,

käsittämättömän hyvin tuo elimistö tuntuu tosiaan palautuvan, en olisi uskonut. Seitsemaän kuukautta tekee jo varmaan uuden ihmisen, kuten sinulla. Itse huomaan peilistä tietyn kasvojen turvotuksen jo nyt osin kadonneen. Aika lupaavaa!
        Olen tosin kovasti yllättynyt kun varsinaiset "vieroitusoireet" loistavat poissaolollaan, taitaa ollakin vaikeampi paikka tuo henkinen puoli fyysisen sijaan. Tuntuu oikeastaan, että en ole joutunut tsemppaamaan yhtään mitään?! Aikaa on paljon käytettäväksi, siinä kai se kavaluus on.
        Mutta vaikka uni tuli vasta klo 02:00, oli se oikeata unta ihmeellisen eetterikellumisen sijaan. Aamulla mahtava fiilis lähteä päivään, sen sijaan että kaikki energiat menee voimien rippeiden keräämiseen.

• Toivovainen

Hyvä ilmaisu tuo eetterikelluminen. Eipä ole ollut muutamaan viikkoon. Viime yön nukuin kokonaan ja olipa rentouttavaa. Koko viikon nukuin huonosti. Mutta hyvä kun edes joskus hyvin. Ristisanatehtäviä ja sudokuja onneksi piisaa.

• NAINEN 40

Myletterboxille (ja myös muillekin):

On muuten todella hienoa,että olet todennut ettei kroppasi meinannut kestää enempää alkoholia,ENNEN kuin olisi käynyt kuten minulle kävi ja haima poksahti(olen kirjoittanut tästä tähän ketjuun aiemmin).
      Itse en ymmärtänyt,että ne määrät (mäyräkoira ja pari siideriä/pvä)mitä kittasin päivittäin olivat niinkin vaarallisia.Elimistöni oli niin tottunut alkoholiin,etten ollut ollenkaan humalassa tuosta määrästä,ehkäpä se sitten olevinaan hämäsi kun ajattelin,etten ole mikään känniläinen vaikka alkoholismin tunnustinkin.
      Ja kun minulle kävi mitä kävi,olin pakotettu luopumaan alkoholista kokonaan,mikäli aion henkeni pitää.Minulla ei ole takaporttia,en voi retkahtaa,en koskaan.
      Olisi ollut niin järkevää tajuta jo aiemmin,ettei sellaisesta kittaamisesta voi seurata muuta kuin katastrofi.
      Kuten olen aiemmin sanonut jo pariinkin otteeseen,pakko on kova motivaattori.Tuskin olen kuitenkaan sen helpommin tätä raittiuden tietä kulkenut kuin kukaan muukaan,mutta pakon edessä on ehkä selvempää kulkea tätä tietä kun ei ole vaihtoehtoa.
      Toivonkin niin kovasti,että minun tapauksestani olisi monille hyötyä,teille kaikille,joilla on vielä fyysinen terveys joten kuten tallella.Omalla kohdallani haima on nyt kunnossa ja se on tutkittu ja kuvattu,eikä siihen ole jäänyt arpikudoksia päälle päin.Sisällä sen sijaan varmasti olisi havaittavissa muutoksia,muttei sitä sen tarkemmin tarvitse tutkia,koska insuliinituotanto on kuitenkin kunnossa.Lääkkenä on vain ja ainoastaan raittius.

Mitä sanoit kirjoituksessasi,on totta,että kun fysiikka alkaa pelata, alkaakin psyyken työstäminen joka on melkoisen haasteellista.Tulee mieleen kenties käsittelemättömiä asioita,joita omalla kohdallani oli kertynyt monia vuosien juomisen aikana.Kun olen kohdannut ja käsitellyt näitä asioita sitä mukaa kun ne ovat askarruttaneet,on taas hyvä jatkaa elämää kun asian on saanut pois päiväjärjestyksestä.Itselläni on ollut todella epämiellyttäviä olotiloja käsitellä näitä asioita ja on ollut tunne,että nyt kun sais kaljan tahi kaksi,olisi helpompaa käsitellä niitä.Onneksi ei ole sitäkään mahdollisuutta ollut vaan asiat on kohdattava selvänä.Ei loppujen lopuksi ollenkaan hassumpaa.

Ulkona näyttääkin olevan oikein mukava sää.Lähdenkin nyt reippailemaan

Hyvää päivää!

• myletterbox

NAINEN 40:lle (ja muillekin),

on tosiaan vaikea selittää tuota tuntemusta, mutta *vaistosin* kehoni ääntä ja varoitusta j-o-t-e-n-k-i-n, sitä on vaikea selittää. Olen edelleen siinä, uskossa, että esim. haiman tms. fysiikan romahtaminen oli lähellä. En ole juonut pelkästää 2012 vaan viimeiset 20 v. kovaa viinaa yli normirajojen, Ainoa rajoite on ollut se, että en koskaan juo krapulaan ja arkijuominen rajoittui välille klo 16:00 - 21:00 pääsääntöisesti. Se mahdollisti jonkinlaisen työkyvyn, mutta aikaa myöten siinäkin tuli pää vetävän käteen.
      Pitää kai kiittää geenejä, että tällainen törkeä kehon pahoinpitely ei ole tuottanut pahempia vammoja, tai mistäs minä sen tiedän.

Jätin muuten hiljattain Ikäkausitutkimuksenkin duunissa väliin kun en jaksanut olla raittiina / pelkäsin mitä sieltä löytyy...(aika hiton hullua!!).
      Tosiasiassa minun täytyy kiittää tuuriani, sillä olisin pikemmin minulle olisi pitänyt käydä samoin kuin sinulle. Toisaalta, vaikka 'pakkoa' ei ole, niin käytännössä olen samassa asemassa kuin sinä. Olen alkoholisti enkä osaa juoda kuten normaalit ihmiset. Kun saan sen YHDEN ryypyn niin aivot lähtee hetkessä ihan laukoille. Eli sma kuin heittäisi tulitikun ruutitynnyriin.
      Tänään 6. raitis päivä ja meikäläinen on vuokrannut täällä fillarin kahdeksi päiväksi! Eilisestä vaelluksesta jalat täysin muussina.
      Taidan hallita tämän, mutta mutta arki odottaa ja se on kokonan eri peli tosiaan kuten mainitsit.

• Toivovainen

Taas palstalla joku outo riekkuja. Sain eilen lahjaksi pullon ja on vielä kaapissa. Se on ihme. On vähän levoton olo.

• myletterbox

Miten tämä voi olla mahdollista? Eikö täällä ollakaan nimettöminä?

• NAINEN40

Siis,mitäettä? myletterbox?En oikein ymmärtänyt?

• myletterbox

Moi NAINEN,

ymmärsin väärin Toivovaisen assosiaation, unohda, sorry.

Loma (2 vkoa) josta viikko Espanjassa, loppuu tähän ja ensi viikolla koittaa arki. Olen todella nauttinut ja toisaalta käynyt pitkää keskustelua itseni kanssa. En muista vastaavaa aikaa ja alkuperäinen ajatus on onnistunut, vihdoinkin rauha, myös oikea uni!. Tärkein huomio on, että enää en uhraa itseäni työlle ja että minun tulee varjella terveyttäni. Olen 20 v. painanut aivan TÄYSILLÄ sinänsä naurettavien tavoitteiden eteen, itseäni ja aikaani säästämättä, mikä idiootti!.

Kuten NAINEN kerroit, alkoholin jälkeen tulee paljon uusia muita juttuja. Kipeitä.

• Helmipöllö

Nukuttaa! Ulkoilu ei kiinnosta. Oikeastaan mikään ei kiinnosta. Tätä kutsutaan kaiketikin masennukseksi. Ainut asia joka jyskyttää päässäni on toive että kesä tulisi pian. En tiedä mihin kesä auttaa - auttaako mihinkään?
      Tuntuu vaan siltä että kesällä olisi enemmän mahdollisuuksia tehdä jotain. Mitähän se sitten olisi. Viime kesä meni kotona sisällä mököttäessä ja viinaksia lipättäen.

Taloudellinen tilanne on kohentunut kun on kapakatkin jääneet osaltani käyttämättömiksi. Jospa kesällä olisi mahdollisuus sen puoleen johonkin olemiseen ja menemiseen paremmat. Näköalattomuus vaivaa!

• josko raittius

Koitahan nyt piristyä. Tuo ei ole mitään masennusta vaan saamattomuutta. Lähde liikkeele, elä!. Maailma on täynnä mahdollisuuksia, ilman viinaa.

Ala harrastaa jotain, netistä löytyy mitä vaan kun etsii. Mene vaikka kirjastoon, sieltä helposti aukeaa kiinnostusta mihin vaan haluat.

Avoimin mielin ilman viinaa.

• harjakaiska

Niinhän sitä tuli sorruttua tuon muutaman päivän raitistelun jälkeen. Että silleeen...Mutta luovuta en. Uusi yritys jälleen.

• Duurijuoppo

Tilannepäivitus, eipä uutta ilmoitettavaa, kuukausi selvinpäin.

• josko raittius

Kuin myös, reilu puolitoista kk. ilman. Päivä päivältä parempi olo. Jatketaan päivä, tunti ja minuutti kerrallaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

Tsemppiä kaikille.

• Helmipöllö

Voihan vanha vihtahousu!
      Mulla ei mee hyvin. Mä oon luuseri!
      Yritän siltikin edelleen!

• Tipaton tavaksi

Vieläkin tipaton jatkuu. Tästä viikonlopusta kun selviää ilman huikkaa, niin koko kuukausikin menee samalla painolla. Jälleen tuli mieleen ostaa ja kantaa kotiin olutlaatikko, mutta psyykkaus kannatti. Nyt on menossa pakasteuunipizza ja alkoholitonta olutta kyytipoikana. Erikoisen makuista tuo Winkbräu alkoholiton olut. Ei edes maistu oluelle. Kyllä tämä kuitenkin keskarin korvaa ihan hyvin ruokajuomana. Paljaaltaan ei maistu.

• jenniepk1

Mokasin tänää,kännis....Huoh..nokai tää tästä...eikä nimimerkkiäkää anna laittaa v.....

• jenniepk1

Tosiaan tipaton tammikuu lopahti sitten viime viikonloppuun. Harmittaa vähän, mutta olen silti päässyt siihen tavoitteeseen mihin halusinkin, eli että jos juon niin vaan viikonloppuna. Viime viikko oli hirveän ahdistava raittiuden kannalta, koko viikon teki yhtäkkiä mieli juoda. Vaikka alkukuukaudessa ei mitään ongelmaa. On tää ihmeellistä.Oli kyllä vähästä kiinni etten oisi jo viikollakin juonut. Vielä on tekemistä näemmä.

• josko raittius

Aivan, raittiuteen pyrkiminen on vaikeaa. Järki sanoo toista, kroppa vaatii viinaa. Usein kestää valitettavasti vuosia, joskus jopa vuosikymmeniä päästä tasolle ( jotkut sanoo pohjille ), jolloin sielu on niin riivitty, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se todella lopullinen stoppi juomiselle. Sitä odotellessa kannattaa vaan aloittaa aina uudestaan. Päivä kerrallaan. Analysoi sen mistä ne retkahdukset yleensä tulevat, voi yrittää korjata käyttäytymistä/ mielihaluja, tilanteita, fiiliksiä jotka saavat taas avaamaan sen korkin. Homma ei ole helppo. Mutta onnistuminen palkitsee.

Itsellä tipaton onnistui, nyt jatketaan huikattomalla helmikuulla, päivä kerrallaan. Joka ikinen aamu päätös, tänään en ota, vaikka mitä tapahtuisi. Katsotaan sitten huomenna uudestaan. Tsemppiä, tämä on taitolaji.

• Kylmät kädet

Jos lopetan, kuolen.

• Kylmät kädet

Se tyttö oli kasvoiltaan 15-20 vuotias, mutta pitkä vähintään 180 cm. Se löi sen piikin kylkeeni, mutta rintaan alkoi pistämään.

• Äijämäinen
        Kylmät kädet kirjoitti:

Se tyttö oli kasvoiltaan 15-20 vuotias, mutta pitkä vähintään 180 cm. Se löi sen piikin kylkeeni, mutta rintaan alkoi pistämään.

Arvoisa kalseakäsi, eksyitkö mömmöpäissäsi väärälle palstalle.

• NAINEN 40

Hei vaan,pitkästä aikaa!
      Ketju on näköjään vähän jumittunut.Missä kaikki ovat? :)

Nyt olen ollut raittiina yli kahdeksan kuukautta.
      Enää ei tee oikeastaan koskaan mieli alkoholia.Ihan satunnaisin väläyksin saattaa joku kaljapullon kuva leijailla silmänpohjan perukoilla ja se on siinä.
      Yllätyin myös tuossa eräänä päivänä kun sain suruviestin läheiseni poismenosta,ettei minulle tullut surussani edes mieleen tarttua pulloon!Tajusin tämän vasta pari päivää viestin saatuani,että onpa merkillistä kun en edes ajatuksissani hakenut lohtua alkoholista.Merkillistä.

Enää en ajattele alkoholia siten,että se kiusaisi minua tai yrittäisi koukuttaa.Se on vaan yksinkertaisesti jäänyt taka-alalle eikä kuulu minun elämääni millään lailla.Toki muistan,että se himo on siellä jossain piileskelemässä odottaakseen sopivaa hetkeä tullakseen esiin,mutta niin kauan kuin se pysyy omassa kolossaan jatkan elämääni ihan tavallisesti.

Tämä raitis elämä on osoittanut minulle,että olen aivan pirun vahva ihminen kun olen päässyt alkoholista eroon.Tämä vahvuus ulottuu myös ihan kaikille elämän osa-alueille;jos kerran pystyin sellaisesta kiviriipasta irrottautumaan,niin pystyn kyllä oikeastaan mihin vaan.Tarkoitan tällä ylipäätään rohkeutta tarttua elämän eri haasteisiin.No,eivät minun haasteeni niin kovin suuria ole,mutta ovat kuitenkin sellaisia,että uskallusta tarvitaan.Sitä aitoa uskallusta selvin päin.

Ja mitä tulee tuohon suruni käsittelyyn,niin jollain tavalla kun käsittelen sitä selvänä,se on helpompaa kuin mitä pöhnässä olisi ollut.Ikään kuin osaan sen järkevämmin käsitellä osana elämän kulkua,enkä jää siihen tuskaan makaamaan viikkokausiksi ja märehtimään sellaista mille ei voi enää mitään.Se on vapauttavaa.

Elämä on ylipäätään nykyään niin vapauttavaa ja vapaata.Vaikka arkeni on periaatteessa yhtä tylsää kuin silloin kun join,niin silti se tylsyyskin tuntuu ihan hyvältä.Tarkoitan,että olen oppinut myös hyväksymään sen,ettei tässä elämässä tarvitse itseään puuduttaa,että jaksaisi arjessa.Päin vastoin,monet ennen niin tylsät kuviot ovat jopa hauskoja omassa yksinkertaisuudessaan.
      Kuljen siis suurta oivaltamisen tietä.Monet ennen merkityksettömät pienet asiat ovat saaneet uuden merkityksen,niille on löytynyt oma tarkoituksenmukainen paikkansa.Ja toisaalta taas isommat asiat,joita tuli vatkattua aivan turhaan pöhnäpäissään ,ovat menettäneet suuruutensa ja niillekin on löytynyt oma paikkansa.Elämä ei ole,eikä sen tarvitsekaan olla niin dramaattista tai jatkuvaa paremman tavoittelua.Elää voi näköjään ihan hiljakseenkin,kaikessa rauhassa,ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Hyvää päivää kaikille.

Käykäähän palstalla!

• josko raittius

Hei vaan, ollaan kyllä palstalla käväisty. Tsemppailtu kohtalotovereita. Itsellä tiukka linja pitänyt, ainakin toistaiseksi. Tipattoman tammikuun jälkeen huikaton helmikuu hyvällä alulla. Eli se ainoa ja oikea toimiva keino sinnitellä raittiuden kaidalla polulla: Tänään en ota, huomisesta en tiedä. Siis vain ja ainoastaan yksi päivä kerrallaan.

Sinulla Nainen 40 on kyllä käsittääkseni viinasta pidättäytyminen ehkä hiukan helpompaa kuin muilla ns. terveillä juopoilla, tarkoitan meitä, joille ei vielä ole iskenyt haimatulehdusta tai muuta sairautta, joka totaalisti estää juomisen jatkumisen. Tarkoitan että et kertakaikkiaan voi ottaa. Jos siis otat, voi tulla noutaja. Se kyllä pitänee korkin kiinni.

No, maksakirroosi saattaa kyllä jo olla ainakin aluillaan, siinähän ei juuri oireita ilmene kun vasta loppuvaiheessa.
        Sydän onkin sitten kyllä sotkettu pilalle, eli pysyvä eteisvärinä. Sen kanssa elellään. Syödään verenohennuslääkkeitä loppuikä. Eipähän siinä mitään. Kun tietää realiteetit. Ilman viinaa elämä sujuu paremmin kuin kännissä. Siis ihan aikuisen oikeasti:

Eli 45 vuotta taistelua takana. Nyt 60 kymppisenä ihmettelen kuinka olen yleensä hengissä, saati edes jokseenkin järjissäni. Muutaman kuukauden pituisia kuivia kausia toki on ollut, mutta yleensä viikoissa on ollut enemmän känni kuin selviä päiviä. Nyt pari kk. kuivilla. Hyvin menee. Päivä päivältä paremmin.

Sen voin jälleen todeta, että mitkä tahansa asiat hoituvat paljon paremmin selvin päin. Esimerkiksi tämän tekstin kirjoittaminen kymmensormijärjestelmällä, systeemi joka oli jo viinahuuuruissa unohtunut.
        Havahtuminen siihen, että kaikkea ei olekaan vielä menetetty. Toivoa on.

Esimerkki on kenties pieni, mutta kertoo siitä mikä raitistumisessa ehkä on ihmisen kannalta merkityksellisintä. Saada mahdollisuus mennä taas elämässä eteenpäin. Päästä irti turruttavasta pysähtyneisyyden tilasta, tilasta missä mikään henkinen tai miksei fyysinenkään tavoite etene.

Ryyppykierteen jälkeinen, vain muutaman viikon kestänyt raittius avaa yleensä suunnattoman tarmon ja positiivisen aktiviteetin tuoman tilan, jolloin tulee tunne omasta kaikkivoipaisuudesta. Aufoorinen olotila missä keho ja mieli ovat jo alkaneet tervehtyä.

Tässä piileekin suurin vaaranpaikka, minkä pidemmän juomishistorian omaavat useasti retkahtaneet hyvin tietävät. Paraskaan hyvä olo ei ole niin hyvä etteikö olisi varma siitä, että matto vedetään hetkessä jalkojen alta, ja alamäki alkaa entistä jyrkempänä. Raittiuden / juomisen välissä on vain yksi ryyppy. Pidättäytymällä siitä ensimmäisestä ollaan kuivilla. Se on siinä. Ilman ehtoja. Ilman selityksiä.

Tähän nyt monet terveet, alkoholin käyttöään vielä toistaiseksi kontrolloimaan kykenevät vastaavat sen vakiovastauksen: korkki kiinni, ei kukaan pakota liikaa juomaan." Mitä siinä alkoholismia surkuttelette, se on itsestä kiinni kuinka paljon juo. Ei minulla mitään ongelmaa ole, eikä tule, juon vain hallitusti rentoutuakseni ".

Näin itsekin ajattelin, alkuun, sitten vuosikymmeniä. Jostain 1970 luvun alusta lähtien. Nyt ajattelen toisin. Sen aikaisista hauskoista opiskelukavereista on suurin osa poistunut yläkerran kaljabaareihin. Kuka ennemmin, kuka vasta aivan viime viikkoina.

Silti, ketään syyllistämättä, kaikkia kannustaen. Tsemppiä ja sitkeyttä.

• Nainen 40
        josko raittius kirjoitti:

Hei vaan, ollaan kyllä palstalla käväisty. Tsemppailtu kohtalotovereita. Itsellä tiukka linja pitänyt, ainakin toistaiseksi. Tipattoman tammikuun jälkeen huikaton helmikuu hyvällä alulla. Eli se ainoa ja oikea toimiva keino sinnitellä raittiuden kaidalla polulla: Tänään en ota, huomisesta en tiedä. Siis vain ja ainoastaan yksi päivä kerrallaan.

Sinulla Nainen 40 on kyllä käsittääkseni viinasta pidättäytyminen ehkä hiukan helpompaa kuin muilla ns. terveillä juopoilla, tarkoitan meitä, joille ei vielä ole iskenyt haimatulehdusta tai muuta sairautta, joka totaalisti estää juomisen jatkumisen. Tarkoitan että et kertakaikkiaan voi ottaa. Jos siis otat, voi tulla noutaja. Se kyllä pitänee korkin kiinni.

No, maksakirroosi saattaa kyllä jo olla ainakin aluillaan, siinähän ei juuri oireita ilmene kun vasta loppuvaiheessa.
        Sydän onkin sitten kyllä sotkettu pilalle, eli pysyvä eteisvärinä. Sen kanssa elellään. Syödään verenohennuslääkkeitä loppuikä. Eipähän siinä mitään. Kun tietää realiteetit. Ilman viinaa elämä sujuu paremmin kuin kännissä. Siis ihan aikuisen oikeasti:

Eli 45 vuotta taistelua takana. Nyt 60 kymppisenä ihmettelen kuinka olen yleensä hengissä, saati edes jokseenkin järjissäni. Muutaman kuukauden pituisia kuivia kausia toki on ollut, mutta yleensä viikoissa on ollut enemmän känni kuin selviä päiviä. Nyt pari kk. kuivilla. Hyvin menee. Päivä päivältä paremmin.

Sen voin jälleen todeta, että mitkä tahansa asiat hoituvat paljon paremmin selvin päin. Esimerkiksi tämän tekstin kirjoittaminen kymmensormijärjestelmällä, systeemi joka oli jo viinahuuuruissa unohtunut.
        Havahtuminen siihen, että kaikkea ei olekaan vielä menetetty. Toivoa on.

Esimerkki on kenties pieni, mutta kertoo siitä mikä raitistumisessa ehkä on ihmisen kannalta merkityksellisintä. Saada mahdollisuus mennä taas elämässä eteenpäin. Päästä irti turruttavasta pysähtyneisyyden tilasta, tilasta missä mikään henkinen tai miksei fyysinenkään tavoite etene.

Ryyppykierteen jälkeinen, vain muutaman viikon kestänyt raittius avaa yleensä suunnattoman tarmon ja positiivisen aktiviteetin tuoman tilan, jolloin tulee tunne omasta kaikkivoipaisuudesta. Aufoorinen olotila missä keho ja mieli ovat jo alkaneet tervehtyä.

Tässä piileekin suurin vaaranpaikka, minkä pidemmän juomishistorian omaavat useasti retkahtaneet hyvin tietävät. Paraskaan hyvä olo ei ole niin hyvä etteikö olisi varma siitä, että matto vedetään hetkessä jalkojen alta, ja alamäki alkaa entistä jyrkempänä. Raittiuden / juomisen välissä on vain yksi ryyppy. Pidättäytymällä siitä ensimmäisestä ollaan kuivilla. Se on siinä. Ilman ehtoja. Ilman selityksiä.

Tähän nyt monet terveet, alkoholin käyttöään vielä toistaiseksi kontrolloimaan kykenevät vastaavat sen vakiovastauksen: korkki kiinni, ei kukaan pakota liikaa juomaan." Mitä siinä alkoholismia surkuttelette, se on itsestä kiinni kuinka paljon juo. Ei minulla mitään ongelmaa ole, eikä tule, juon vain hallitusti rentoutuakseni ".

Näin itsekin ajattelin, alkuun, sitten vuosikymmeniä. Jostain 1970 luvun alusta lähtien. Nyt ajattelen toisin. Sen aikaisista hauskoista opiskelukavereista on suurin osa poistunut yläkerran kaljabaareihin. Kuka ennemmin, kuka vasta aivan viime viikkoina.

Silti, ketään syyllistämättä, kaikkia kannustaen. Tsemppiä ja sitkeyttä.

Kyllä,se on ihan totta,että juomisen lopettaminen on minulle ollut helpompaa kuin terveille alkoholisteille.Tai,itse asiassa tie on yhtä kivinen kuin muillakin,mutta kun ei ole vaihtoehtoa,niin on ollut pakko tehdä heti haimatulehduksen saatuani se päätös,että en enää juo.Olen myös lähes varma siitä,että joisin vieläkin,jos tätä stoppia ei olisi tullut.

Muistelin juuri viime kevättalvea ja sitä kuinka olin väsynyt juomaan.Ristin monesti käteni ja pyysin yläkerrasta apua vaikken mitenkään kovin uskovainen olekaan.No,ilmeisesti "joku" kuuli ja päätti auttaa naista mäessä,jyrkässä alamäessä.Tämä apu tuli nyt sitten sairastumisen muodossa.Sanonpa,että onneksi sairastuin.Alkoholi olisi varmaan ollut tuhoksi lopulta jollain muulla tavalla kenties.Ei psyykekään voi kestää jokapäiväistä juomista vuositolkulla,olisin varmasti menettänyt järkeni jossain vaiheessa.Uskon,että se olisi paljon pahempaa kuin haimatulehdus.Tähän löytyy yksinkertainen ja ilmainen lääke-raittius.Mutta entäpä jos olisin juonut mieleni siihen pisteeseen,että tunne-elämä olisi ollut aivan pirstaleina?Siitä en usko,että olisin hengissä selvinnytkään.

Haimatulehduksesta ei ole minun kohdallani sinänsä mitään muuta haittaa kuin se,että tunnen itseni lähinnä naurettavaksi kun päästin itseni niin huonoon kuntoon,tuhlasin lähimmäisteni energiaa,jota he käyttivät pohtiessaan itsekseen juomisestani "kenties" tulevia seurauksia sekä käytettyäni oman mokani takia pitkään sairaalahoitoa.Ja onhan sekin naurettavaa,että kohtelin kehoani niin kaltoin.Mutta nämä ovat vain henkilökohtaisia ajatuksia omasta itsestäni,yhtään muita mollaamatta.Jokaisella on oma tarinansa.

Elikä pakolla jatkan raittiutta,vaikkei se pakolta juuri tunnukaan...enää...vielä...toistaiseksi...tai ihan miten vaan.Ei voi tietää...
        Elämänvalinta ja elämän valinta :)

• Mariette.

Yritetty on mutta silti vedän nytkin olutta :( Kauhee olo kun tuntuu että alkoholi on "polttoaine" jota ilman ei jaksa tätä elämää. Voi kun pystyisi edes yli viikon olla kuivilla mutta ei.Aina on pakko ottaa lärvit muuten elämä ei jatku. Ja siitä se putki lähtee! Nytkin olen juonut koko viikon, joka päivä. En kauheita määriä mutta liikaa silti. Eikä se edes auta! On tosi masentunut olo ja välillä tekis mieli lopettaa tää kurja elämä. Inhoon ulkonäköäni vaikka en ole lihonnut alkoholin takia, mutta olo on kokoajan turvonnut ja närästää. Voi kun sais voimaa olla ilman tätä litkua! Mutta mitä ottaa sen tilalle :(?
      Tsemppiä kaikille jotka pystytte olemaan raittiina! On kivaa ja rohkasevaa lukea näitä viestejä. ehkä sitä joskus itsekin ottaa opikseen.

• josko raittius

Yritä saada kerättyä motivaatiota katkaista putki. Mene terveyskeskukseen, tai mitä näitä katkaisupaikkoja sitten missäkin onkaan. Kunnat ovat velvoitetut hoitamaan homman.

Tärkeintä on, että saat elämänhalusta kiinni. Jos kykenet itse irroittautumaan juomakierteestä, tai sitten jotain muuta kautta, niin ala tehdä mitä tahansa millä saat normaalit päivärutiinit käyntiin. Sitten alat kerätä selviä päiviä kalenteriin. Joka aamu aloitat toteamalla. Tämä päivä tulee olemaan parempi kuin eilinen. Tänään ei mikään tai kukaan pakota minua juomaan. Itse en halua, enkä juo. Huomenna katsotaan uudestaan, mikä silloin on tilanne. Mutta tänään en tarvitse alkoholia, en ota, yhtään.

Jos olet juonut jo pitkään, viikkoja, kuukausia ja silti elämäntilanteesi on sellainen, että et koe olevasi valmis mihinkään kunnalliseen, virallisluonteiseen katkaisuhoitoon etc. vaan yrität itseksesi päästä irti juomakierteestä, yritä määrätietoisesti vähentää annosten määrää päivittäin siten että pääset 3-4 pvän jälkeen nollaan.

Itse en ole koskaan turvautunut mihinkään hoitosysteemeihin vaan aina katkaissut itse. Lainkaan väheksymättä niitä. Olen vaan sen verran oman tieni kulkija, että en helposti turvaudu vieraan apuun. Ehkä olisi joskus kannattanut.

• Duurijuoppo

Ei tässä ole mitään erityistä ilmoiteltavaa, välillä on mieli tehnyt juoda, välillä ei. Jälkimäinen olotila on lähinnä nukkuessa. Kuten tuo nimmarinikin kertoo että se koomanotto tapahtuu satunnaisesti, hyvin satunnaisesti ja välissä voi olla vuodenkin raittius. Mutta ongelma se että minusta tulee todellinen megamokailija ja dagenefteristä alkaen on sitten morkkista niskassa. Kun aikaa on edellisestä kerrasta tarpeeksi ja häppee haihtunut niin alan olla taas vaarallisilla vesillä ja uusi vauhti-ilta on vääjäämättömästi edessä. Ainakin toistaiseksi on näin elämä mennyt. Raitistumisessani on jotain jäänyt puolitiehen.

• Helmipöllö

Huhuuh!
      Vaihtelevalla menestyksellä taaperran päivästä toiseen. Juopotellut olen! Sen tunnustan. Mitään ryyppyputkia ei sentään ole enää ollut. Vai onko kaksi päivää alkoholihuuruissa pörräämistä jo putki. Sitten muutama päivä tai viikko selvänä.
      Nyt, taas kerran, olen päättänyt yrittää lujemmin. Jokainen alkoholiton päivä on hyvä päivä sielulle ja ruumiille.

• josko raittius

Hyvä. Et ole luovuttanut. Jokainen tietää itse kuinka monta päivää tai tuntia ryyppäämistä on itselle liikaa.

Ei kannata asettaa mitään pitkän tähtäimen suunnitelmia. Kuten en enää ikinä juo. Tai nyt alkoi 3 kk. raittius. Ne kaikki yleensä epäonnistuvat.

Ainoa ja tuloksellinen keino pysyä kuivilla on yksi päivä kerrallaan menetelmä:
      Tänään en ota. Sillä päätöksellä sitten mennään tunti tunnilta, minuutti minuutilta kohti iltaa. Joskus kun kiusaus äityy aivan ylivoimaiseksi jopa sekunti sekunnilta.

Tarkoitus on päästä iltaan ja untenmaille ilman viinaa. Seuraavana aamuna aletaan alusta. Joka ikinen päivä aletaan aina alusta. Taakse ei katsella. Jos on retkahduksia, lyhyempiä tai pitempiä, niitä ei jäädä märehtimään. Tilanne nollataan. Aletaan taas joka aamu alusta, katse eteenpäin. Vain seuraavaan iltaan. Ei yhtään pitemmälle. Tämä on kaikkein tärkeintä! Ei yhtään pitemmälle kuin sen päivän iltaan jonka aamuna raittiuspäätös syntyi.

Näin edetään ikäänkuin keräämällä kalenteriin selviä päiviä. Voi käyttää ihan konkreettista kalenteria. Näin itsekin teen. Käytän suurta seinäkalenteria, johon merkkaan joka aamu, heti ylösnoustua suurilla punaisilla kirjaimilla: TÄNÄÄN EN JUO. Ihme ja kumma se toimii, siten on helpompaa pysyä päätöksessä kuin vain ajatella mielessään yrittää pysytellä ilman viinaa.

Kannattaa kokeilla, itsellä se on toiminut yli 45 vuoden aikana suoden sentään useita pitkiäkin kuivia kausia. Nyt ollaan taas hyvällä alulla, pari kk. kuivilla.
      Tsemppiä kaikille.

• Äijämäinen

No. Mihin ovat kaikki kadonneet. Kovin on hiljaista palstalla. Ovatko ketjun aloittaja ja muut innokkaat ratkenneet ryyppäämään. Oikein pitkää putkea kun eivät käy kuittaamassa.

Itsellä taas kolme selvää päivää takana. Välillä otan, sitten taas en.

• Duurijuoppo

Kovin ovat hiljaa, tässä kohta kaks kuukautta selvillä vesillä.

• Juoppo S

Kait se on käytävä ilmoittautumassa että ratkeaminen tapahtui. No jos se yli kahden kuukauden ottamattomuus on kuitenkin parempaa kuin jatkuva kännääminen. Tästä kait on taas lähdettävä johonkin suuntaan kun vain tietäisi mihin.

• Josko raittius

Niin, jos se ottamattomuus on parempaa kuin jatkuva kännääminen. Josko on , josko ei. Jos kännääminen on parempaa niin sitten sitä. Niin pitkälle kunnes pohja tulee vastaan. Se tulee, varmasti, ihan jokaiselle, jossain vaiheessa. Kelle ennemmin, kelle myöhemmin. Joillekin liian myöhään. Kun kaikki on mennyt, perhe, kämppä, työ, terveys. Kaikki.

Tai sitten korkki kiinni. Aletaan alusta, hitaasti päivä kerrallaan. Toipuminen on elinikäinen projetki. Ei se tapahdu sormia napsauttamalla tuosta vaan: en enää koskaan juo viinaa! Ei, yhdellä miljoonista se voi noin onnistua. Meidän muiden täytyy ottaa se tosissaan.

Täytyy kääntää uusi lehti elämässä. Aina ratkeamisen jälkeen uusi. Aloittaa alusta, eikä jäädä murehtimaan menneitä. Repsahdus oli ja meni.

Alkaa kerätä päivä kerrallaan niitä selviä päiviä, pyrkiä välttämään karikoita, eli niitä tilanteita milloin se viina tulee mieleen. Tulee mieleen niin voimakkaana että iskee halu lähteä siitä paikasta hankkiutumaan känniin. Alussahan näitä tulee. Aina silloin tällöin. Kun niistä pääsee yli, elämä helpottaa ja kunnon kohentuessa on helpompi vastustaa kiusausta.

Pitää vaan muistaa, että kun olo alkaa olla normaali, ruoka maistuu, yö kuluu unia nähden, aamulla herätään virkeänä, ilman saatanallista krapulaa, iskee se vaaran paikka. Voisinkohan ottaa jo pienet, ihan vaan ruokajuomat, siihen päälle parit rentouttavat. Ei, ei yhtään, ei ainakaan tänään. Huomenna katsotaan uudestaan.

• Duurijuoppo

Niin, jos se ottamattomuus on parempaa kuin jatkuva kännääminen. Josko on , josko ei. Jos kännääminen on parempaa niin sitten sitä. Niin pitkälle kunnes pohja tulee vastaan. Se tulee, varmasti, ihan jokaiselle, jossain vaiheessa. Kelle ennemmin, kelle myöhemmin. Joillekin liian myöhään. Kun kaikki on mennyt, perhe, kämppä, työ, terveys. Kaikki.

Tai sitten korkki kiinni. Aletaan alusta, hitaasti päivä kerrallaan. Toipuminen on elinikäinen projetki. Ei se tapahdu sormia napsauttamalla tuosta vaan: en enää koskaan juo viinaa! Ei, yhdellä miljoonista se voi noin onnistua. Meidän muiden täytyy ottaa se tosissaan.

Täytyy kääntää uusi lehti elämässä. Aina ratkeamisen jälkeen uusi. Aloittaa alusta, eikä jäädä murehtimaan menneitä. Repsahdus oli ja meni.

Alkaa kerätä päivä kerrallaan niitä selviä päiviä, pyrkiä välttämään karikoita, eli niitä tilanteita milloin se viina tulee mieleen. Tulee mieleen niin voimakkaana että iskee halu lähteä siitä paikasta hankkiutumaan känniin. Alussahan näitä tulee. Aina silloin tällöin. Kun niistä pääsee yli, elämä helpottaa ja kunnon kohentuessa on helpompi vastustaa kiusausta.

Pitää vaan muistaa, että kun olo alkaa olla normaali, ruoka maistuu, yö kuluu unia nähden, aamulla herätään virkeänä, ilman saatanallista krapulaa, iskee se vaaran paikka. Voisinkohan ottaa jo pienet, ihan vaan ruokajuomat, siihen päälle parit rentouttavat. Ei, ei yhtään, ei ainakaan tänään. Huomenna katsotaan uudestaan.

Oikeassa olet ja itseänikin tässä mietin kun on mennyt niinsanotusti hyvin pari kuukautta, on käyty salilla ja tehty kuntolenkkejä, perheasiat kunnossa ja muutenkin hyvä mieli. Ei tästä sitten puutu kuin se yksi tilaisuus missä joutuu koville kun pitää päättää ottamisen ja selvin päin pysymisen välillä. Olen alkanut jo välttelemään tilaisuuksia missä narahtamisen vaaraa olisi.

• Mariette.

UP

Tässä sitä mennään. Välillä paremmin ja välillä alamäkeä alas ja kovaa. Pari päivää oon ollut aina viikolla kuivilla ja sit taas tissutellut. Ei siis kauheen hyvää kerrottavaa.

• TheJ2

On muuten niin samanlaista kuin minulla. Muutama päivä ilman, sitten pientä tissuttelua, välillä kunnon perskänni, joskus viikonloppuputki jne.. Nyt olen ottanut viimeisen kerran sunnuntaina, nyt siis viisi päivää ilman. Perjantai-ilta ja selvinpäin, mahdottomalta kuulostava yhtälö. Mutta kaupasta ei enää saa kaljaa, enkä selvinpäin yleensä lähde baariin. Viime yönä nukuin ensimmäistä kertaa edes kohtalaisesti, eikä unetkaan olleet painajaisia.

• Äijämäinen
        TheJ2 kirjoitti:

On muuten niin samanlaista kuin minulla. Muutama päivä ilman, sitten pientä tissuttelua, välillä kunnon perskänni, joskus viikonloppuputki jne.. Nyt olen ottanut viimeisen kerran sunnuntaina, nyt siis viisi päivää ilman. Perjantai-ilta ja selvinpäin, mahdottomalta kuulostava yhtälö. Mutta kaupasta ei enää saa kaljaa, enkä selvinpäin yleensä lähde baariin. Viime yönä nukuin ensimmäistä kertaa edes kohtalaisesti, eikä unetkaan olleet painajaisia.

Hyvä, jatka vaan kuivilla. Itsellä se vanha ja vuosikymmeniä koettu kuvio. Elikäs, oli runsaan parin viikon kuivakausi takana. Tuli aika talviloman ja parin yön reissu vaimon sekä tuttavapariskunnan kanssa kylpylään. Tiukka päätös, en ota mitään.

No, jo menomatkalla kiukkuisena kuin se pers.potkittu karhu. Tiesin että perillä selvinpäin olo olisi kuin muslimilla katolisen kirkon aamumessussa. Tai toisinpäin.

Paikanpäällä illansuussa homma alkoi tietenkin pienillä konjakkipaukuilla. Ihan vaan vatsan terveyden kannalta, ettei mikään pöpö pilaa reissua. Vaimoni ikiaikainen tapa reissuilla. Huom. Hän ei ole alkoholisti. Voi jättää siihen yhteen paukkuun.

Itselläni se konjakki avasi taas kaikki endomorfiini, tai mitä niitä aivoreseptoreita onkaan. Eli hirveä viinanhimo päälle.

Ilta jatkui hohtokeilauksen kautta kapakkaan. Ei liene vaikeata arvata kuinka meikäläisen raittiusrupeaman taas kävi. Kaksin käsin kunnon känni. Seuraavana pvnä. allasosastolla sama meininki. No, hauskaahan se oli, muistaakseni, kai.

Nyt viikko reissun jälkeen ryypätty enempi vähempi putkeen. Tiukka yritys katkaista tähän viikonloppuun. Vaimo töissä, lipittelen hänen konjakkipullostaan korjaussarjaa. Kunhan päivä sarastaa, taksi alle ja alkoon. Konjakkia vaimon pulloon ja itselle Kossua. Kaljaa en ole enää vuosiin päihtymistarkoituksiin juonut. Vettä saa kraanastakin.

Huomenna taas taistellen selvä päivä. Maanataina töihin. Ei ikinä enää viinaa. Heh.

• NAINEN 40

Heippa vaan kaikille,pitkästä aikaa.
      Näyttää tyrehtyneen keskustelut tässä ketjussa ja toivonkin,että moni olisi hyvällä tiellä.
      Itselläni tulee pian 10 kuukautta raittiutta.Voin erittäin hyvin!
      Alkuinnostuksen "pakko pystyä,pakko pystyä,pystyn ,pystyn"-jälkeen ei tarvitse enää alkoholille uhrata juuri ajatustakaan.Mitä nyt mietiskelen torjuvasti entisiä aikoja ja sitä kuinka kamalaa se oikeasti on,että joku aine koukuttaa niin pahasti,ettei osaa muuhun kuin juuri pakolliseen keskittyäkään.
      Huvittavaa on nyt ollut se,että olen sairastellut talven aikana enemmän kuin yhteensä niinä vuosina kun join!En sitten tiedä,johtuuko se alkoholin antamasta "suojasta"pöpöjen tappajana,vaiko siitä,että kesällä haimatulehduksen takia peruskuntoni romahti.No,ihan sama,otetaan flunssat vastaan sellaisina kuin tulevat,selvin päin nekin ;) .

Tässä on tapahtunut myös muutakin positiivista,nimittäin mieheni on luopunut myös alkoholista lähes kokonaan!Hänelle se on helppoa,koska hän ei ole alkoholisti,sanoi hän itsekin.Itse en ole tähän vaikuttanut mitenkään,muutoin kuin omalla esimerkilläni.Mieheni on sanonut,että tässä iässä pienikin ottaminen aiheuttaa jo krapulan jonka seurauksena ei saa aikaiseksi yhtään mitään.Hyvä huomio sekin.Sanoisin,että on kyllä mukavaa nähdä mies lauantai- ja sunnuntaiaamuisin lenkkivermeet päällä valmiina lähdössä kilometrien lenkille.Onnea hänellekin!
      Palkitsevinta itselleni on hänessä tapahtunut asennemuutos juurikin siksi,etten ole millään tavoin puuttunut hänen alkoholinkäyttöönsä.Se on hänen oma asiansa ja oma elämänsä.Ja onhan se myönnettävä,että tästä on ollut minulle kovasti apua kun ei toinenkaan osapuoli ota.Olisipa aika metkaa huomata,että viinipullot pölyyntyvät baarikaapissa :) Sellaista ei olisi tässä huushollissa ennen tapahtunutkaan,heh.

Näillä mennään kohti kevättä ja kesää!
      Toivotan kaikille hyviä fiiliksiä!

• Josko raittius

Hauska kuulla niin sinun kuin muidenkin onnistuneesti tsempanneiden pärjäämisestä. Itse olen onnistunut pysymään kuivilla sieltä joulukuun puolivälistä. Lopetin jo päivien laskemisen. Parempi kun elää päivän kerrallaan muistelematta menneitä.

Elämä on niin hyvää kuin se vaan raittiina olla voi. Viinaa ei enää tee mieli. Tarkkana on silti koko ajan oltava.

Hyvää kevättä kaikille.

• Juoppo S

Tiukka uusi yritys ja taas on yli kuukausi juomatonta kautta. Viinan himoa ei vielä ole ollut oikeastaan ollenkaan ja hyvä niin. Sairastellut flunssia olen minäkin mutta tässä vain kuitenkin mennään kevättä päin. Juomatta.

• Duurijuoppo

Selvillä sävelillä täälläkin päin. Alkoi neljäs selvä kuukausi. Toivottavasti palstan kura-Eeroilla ei lopu embo kesken.

• Kaljakita

Täältä tulee yksi mukaan. Pitelen harvanlaisesti lyhyehköjä pausseja juopottelussa. Nyt on aika, kun alkaa mennä hulinaksi ja hirvittää pääsiäspyhät. Sydäntä vihloo, kuinka lie sydänlihas rapautunut ja henkinen kantti on heikoilla. Ahdistaa.

• alcoholic?

Terve kaikille. Kerron oman tarinan lyhyesti, Äiti alkoholisi vaikkei sitä myönnä isälle ja siskolle maistuu kyllä mutta oikeasti kohtuudella. Minun juopotteluni alkoi noin 10 vuotta sitten aluksi pieniä määriä jotka vain kasvoi ja kasvoi jotta pääsisi humalaan, tällä hetkellä määrä on noin kori päivässa. Vaimolle olen kertonut alkoholismista mutta kiellän asian kun hän kysyy olenko juonut tänään jotain. Tällä hetkellä yritän etsiä tietoa pakkohoidosta koska en näe muuta ulospääsyä, olen sentään myöntänyt itselle ongelmani. Talous aivan kuralla vaikka palkka ollut ihan kohtuullinen, sosiaalinen elämä... ei ole kun riittää että saa ottaa perseet, mikä pahinta itsetuhoiset ajatukset velloo kokoajan sisällä. Terveys ja sosiaaliset ongelmat pahoja joten älkää lähtekö tälle linjalle. Osa meistä hakee tukea täältä joten paskat kommentit pois.

• mandra

Vai muka kori päivässä, älä kehtaa valehdella hei

• alcoholic?
        mandra kirjoitti:

Vai muka kori päivässä, älä kehtaa valehdella hei

Ikävä kyllä en valehtele, viina ei vaan mene päähän niin kuin ennen. Kun tarpeeksi kauan juo niin määrät lisääntyy.

• Josko raittius

Kovin on hiljaista palstalla. Ovatko kaikki alkuaikojen osallistujat retkahtaneet ja jatkavat juomista vai raitistuneet, eivätkä siksi viitsi tilaansa kommentoida.

Itsellä pari retkahdusta viikon aikana. Näitä sattuu, hiukan harmittaa, oli hyvä raitis kausi puoli välistä joulukuuta.

Nyt vaan tiukka ote ja korkki kiinni, katse eteenpäin.

• Helmipöllö

Huhuu!
      Olen retkahdellut ja ilokseni voin myös todeta että alkoholin käyttöni on huomattavasti vähentynyt näiden kuukausien aikana. On ollut tuhottoman - tai siis tuhollisen paljon ongelmia niin työn, perhesuhteiden kuin melkein kaiken muunkin kanssa. Parisuhde on sentään kunnossa.
      Olen sentään jo oppinut ettei alkoholi esimerkiksi rentouta kun ketutus on huipussaan ja maailma kaatuu päälle. Uniasioista sen verran, että jokin kumma vaivaa, nukuttaa niin vietävästi vaikka en ainakaan tunne olevani esim. masentunut tms.

Kesää odotan, koskapa näillä näkymin saan viettää pitkän loman saaristossa ja ihan kaikessa rauhassa. Opettelen surffaamaan, kalastelen tai olen vaan ja ihmettelen.

• Kaljakita

Seuraan tätä palstaa mutta en ole ollut ottamatta. Nyt yritän taas aloittaa. Ei ole oikeastaan mikään asia ihan persuuksillaan ja olisi harmi jos elämänlaadun huonontumisen vain ihan itse aiheittaisi liialla lipityksellä. Hyvä Josko raittiua kun kysyt ja välität meistä muista. Kumpa pystyisi olemaan edes pari viikkoa.

• riksuuu87

Hellou! Juomingit alko n17vuotiaana tyylillä joka toinen vklp ja perjantai..siitä sitten kuvioihin muutaman ajan päästä, että toinen päivä putkeen.
      Tällä tyylillä jatkettiin taas hieman aikaa kunnes alettiin ottamaan joka vklp ja kaks päivää.
      Jossain vaiheessa koulun keskeytys ja työelämään, palkat meni aina kurkusta alas, mutta hauskaa oli (toisaiseksi) nyt ikää n20v ja tässä vaiheessa alkoivat ensimmäiset viitteet ahdistuksesta, noo ei se mtn.. joka ilta aina pari tölkkiä niin oli mukava olo ja sai iltasin unta :) Nyt alkoi jo pieni loiva alamäki, muija lähti. Pidempää päivää vaan töissä ja iltasin pidempää päkkiä kaupasta.
      Armeeijaan 21vuotiaana vuodeksi, mutta aina lomilla kaikki päivät sekaisin. Armeijasta pois n22vsuoraan työttömäksi välillä pätkähommia, nyt alko jo henkinen olo olemaan huono. Sosiaalistentilanteideen pelkoa, velkaantumista,suhteet lähimmäisiin kärsi ymsyms. Mut kännis oli helmee.. 24vuotiaana muutto isoon kaupunkiin, siellä uutta kaveripiiriä, uusi työpaikka, muija. Kuinkas ollakkaan 9kk jaksoi töitä krapuloissaan painaa. 2012helmikuussa alkoi alamäki---------> kämpästä häätö..no sain uuden asunnon ja senkin kusin ja kusin myös monta hyvää ystävää ja katkaisin välit sukulaisiin ilman syytä. Jouluna 2012 aloin miettimään itsemurhaa ja helmikuun puolessa välissä olikin takana jo melkein 4-5kk juoma/muu päihde putki takana ja köysi kädessä.
      Nyt kohta 1.5kk selvää aikaa takana(3känni retkahdusta) ja olo on jos ei nyt todella hyvä niin parempi ainakin. Melkeen kaikki lähimmäiset onnistuin etäännyttää itsestäni kavereista puhumattakaan. Velkaa jäi vitusti ja monet luottamukset ikiajoiksi.
      n6vuotta kesti tulla huipulta täysin pohjalle, nyt 25v..
      Onnea ja jaksamista kaikille. -RR87-

• miia56

Hei, tässä yksi vanha alkoholisti liittyy joukkoon. Eksyin tarkoituksella tähän ketjuun ja eilen tulikin kahlattua läpi tuo ensimmäinen "painos" ja aattelin jotta pistän korteni kekoon meidän kaikkien yhteiseen hyvään.
      Vanhalla alkoholistilla tarkoitan yli 20 vuoden kokemusta melkein päivittäisestä tissuttelusta valkoviinin otteessa. On niin paljon kerrottavaa joista toivon jollekkin olevan apua. Tästä jaksosta kirjoittelen lisää myöhemmin.

Olen nyt sellaiset neljä vuotta tehnyt lopettamista vaihtelevalla menestyksellä. Yksin ja ryhmässä. Neljä vuotta siksi, sillä silloin menetin työpaikkani alkoholin takia.
      Yleensä oravanpyörä pyörii 3 kk raittiutta- 3 viikkoa tissuttelua- 4 pvää vierotusta sohvalla kädet ristissä ja uusia lupauksia antaen. Näin vankalla kokemuksella vierotusoireet pahenee kerta toisensa jälkeen. Ei mikään ihme kun tissuttelujaksolla kulahtaa helposti 4 pulloa viiniä päivässä kurkusta alas ja sitten tietysti aamulla hoidetaan kroppa kuntoon muutamalla keppanalla vapinan ja pelkotilan tasaamiseksi.

Päätöksiä ja päätöksiä ja mielenrauhan etsimistä. Jo pelkästään "tänään en ota"-päätökseen valmistaudun n. viikko etukäteen vähentämällä päiväannosta "vain pariin" viinipullolliseen.
      Henkinen pahoinvointi ja morkkis epäonnistumisista on pahinta.

Näen paljon itseäni nimimerkki "jenniepk1" kanssa. Näin toimin myös nuorempana, eli viikonloput meni hippaillessa, päivät koulussa tai töissä. Silloin kroppa kestikin paremmin ja turnajaiskestävyys oli korkealla. Mutta ei enää. Nyt ikää 56 vee ja yksi tärkeimmistä elämän asioista on raitistua. Voisi kyllä sanoa jotta on tärkein !

Olen myöntänyt itselleni riippuvuuden alkoholista ja myös läheiseni tietävät sairaudestani. Oli suuri askel myöntää juomisongelma, mutta henkisesti se on antanut voimaa taistelussa kuningas alkoholia vastaan.

Tänään on 15. päivä raittiutta menossa ja korkki pysyy kiinni. Toivottavasti meillä kaikilla:)

• NAINEN 40

Hei taas kaikille!
      Muutama rivi tästä keväästä.

Yli kymmenen kuukautta on korkki pysynyt kiinni.Ja tulee pysymään tästä eteenkin päin.
      Keväiset sairasteluni(joista aiemmin vähän mainitsinkin) ovat olleet pieniä paluita pitkään sairaalajaksoon ja ärhäkkään haimatulehdukseen viime kesältä.
      Olen kuumeillut koko talven ja syitäkin on löytynyt.Kaikki johtuu yksin ja ainoastaan siitä,että pilasin terveyteni aiemmalla kaljan kittaamisellani .Olenkin kysynyt lääkäreiltä,että onko nyt kysymys siitä,että olen ns.juonut sisuskaluni pilalle?Lääkärit ovat todenneet,että pahempaakin on nähty,mutta ilman alkoholia minulla ei olisi näitä vaivoja,joita on nyt paranneltu veriarvoista selvinneiden epäkohtien ansioista.Olen ravannut sairaalassa monta kertaa tämän asian tiimoilta ja nyt on sellainen vaihe,että pienten operointien jälkeen olen taas kasassa ja voin hyvin.Operointeja tulee vielä lisää,se on varmaa.
      Tässä sitä nyt niitetään sitä mitä on kylvetty.Ottaa ankarasti päähän,mutta turhaanpa tässä on päätä hakata seinään.Näin se vaan menee,että velanmaksun aika tulee aina joskus.Jotkut pääsee vähemmällä,toiset vähän vaikeamman kautta.
      Mutta,eipä minulla ole yhtikäs mitään hätää koska minua voidaan hoitaa.Maksamiani verorahoja käytän nyt sitten itseeni,joskin on niin typerää joutua käymään hoidettavana itse aiheutetusta tilasta,kun on niin paljon sairaita jotka ansaitsisivat tulla hoidetummaksi kuin minä.No,itsensä soimaamisella on toki rajansa.Täytyy myös olla armollinen itselleen;olenhan kuitenkin hoitanut itseäni mahdollisimman hyvin tämän reilut kymmenen kuukautta.

Halusin kertoa teille tämän pienenä varoituksena ja vinkkinä.Varsinkin te,jotka ette ole vielä pilanneet sisukalujanne ,miettikää millaisia juttuja voi seurata juomisesta.Minäkin luulin,että haimatulehduksesta selvittyäni pysyn kunnossa kun en vain juo,mutta tällaista se sitten voi kuitenkin olla,raittiudesta huolimatta.Olen elävä esimerkki siitä.
      Tilanteeni ei onneksi ole mitenkään vakava nyt,mutta kyllä pistää ajattelemaan.Taas kerran,aina ja ikuisesti.

Noh,kaikesta huolimatta jatkan reippaana ja iloisenakin kohti kesää.Pikkasen kompastellen,mutta hyvä tie on kuitenkin auki :)

Tsemppiä teille kaikille!

• Josko raittius

Tsemppiä minunkin puolesta kaikille. Mukavaa kun raitistumisen problematiikka taas näyttää täällä kiinnostavan.

Hommahan on elinikäistä vuoristorataa ylä ja alamäkineen. Kenellä alamäki on lyhyempi, kenellä pidempi. Täytyy vaan hakea niitä korkki kiinni päiviä, vaikka vain yksittäisiä, edes silloin tällöin.

Sisuskalut tuhoutuvat vääjäämättä ryyppäämällä. Se on faktaa. Tässä itsekin jo 40
        vuotta alaa harrastaneena voi vain ihmetellä kuinka olen yleensä hengissä.

Miten muuten Nainen 40. Selvisitkö haimatulehduksesta saamatta Diabetestä.
        Se on kait aika yleinen seuraus. Tunnen pari tapausta. Eli haima lakkasi tuottamasta
        insuliinia haimatulehduksen seurauksena. Toinen sairastui myöhemmin haimasyöpään
        johon hän sitten melko pian menehtyi. Viina ihan oikeasti tappaa. Stä ei vaan tule ajatelleeksi silloin kun juominen maistuu ja kunto sen vielä kestää.

Hyvää kesän odotusta ja tervehtymistä vaivoistasi!

• Kaljakita

Lähisukulaiseni ei selvinnyt haimatulehduksesta ilman diabetestä. Vuosikausia sitä ruokavalion, insuliinin ja mittausten myötä huolellisesti hoisi ja pärjäsi hyvin. Taitavasti osasi juodakin siinä ohessa. Liika alkoholi kuitenkin mursi sydämen kohtaukseen ja siihen loppui 60-vuotinen meno. Toinen kuoli ensimmäiseen haimatulehdukseen nuorena ja kolmas sydämenpysähdykseen puolinainen viskipullo viimeisenä ystävänään. Niin että rasitteita ja perinnöllisyyttä on. Tässä taiteilen pausseja pitäen välillä itselleni kiitosta antaen ja välillä itseäni ehkä kohtuuttomastikin syyllistäen. Kaikesta huolimatta hoidan toistaiseksi kaiken mitä elämässä eteen tulee, eikä se ole vähäistä. Periksi en anna. Mukava kun nainen 40 antoi väliaikatietoja.

• Josko raittius

Lueskelin uudestaan näitä viimeisimpiä postauksia ajatuksen kanssa. Kaikki omanlaisiaan, mutta jokaisessa selkeä toive paremmasta tulevaisuudesta.

Hyvä niin, alkoholismi on todellakin tunne-elämän sairaus. Sitä ei vaan aina itsekään halua tunnustaa. Vaikka kuinka haluaisi raitistua tyyliin " lopetan tähän känniin ja huomenna alkaa täysraittius". Ei se vaan toimi. Vaikka olisi jo kuinka fyysisesti viinan sairastuttama, jalat lähes toimimattomat, liikutaan rollaattorilla jo nelikymppisenä. Sydämessä pysyvä eteisvärinä (alkoholistin rytmihäiriö ), itseäni vaivannut jo vuosia.

Eli juominen vain jostain mystisestä syystä vaan jatkuu. Viinan himo, joka lähtee ikäänkuin jokaisesta solusta nousevasta halusta saada viinaa käy ylitsepääsemättömäksi tarpeeksi, jota ei kykene vastustamaan. Sen täytyy olla suorastaan fyysistä solutasolla olevaa pakkoa mihin tahtotila ei yllä.

Henkilön, joka ei ole vielä tautiin sairastunut, on helppo sanoa, että laita vaan korkki kiinni, se on siinä. Niinhän meillekin alkoholisteille ennen oli. Valitettavasti ei enää. Nyt on elämä jokapäiväistä loppuelämän jatkuvaa taistelua viinaa vastaan. Ainoastaan täydellinen raittius voi auttaa. Kuinka siihen kukin kykenee, se vaihtelee. Joku onnistuu AA-n avulla, joku ihan itsekseen, joku löytää ratkaisun uskosta.

Kukin tyylillään. Jatketaan sotaa viinaa vastaan. Joskus hävitään taistelu, joskus taas voitetaan. Tsemppiä.

• NAINEN 40

Josko raittiudelle:

Vastaus diabetes-kyselyyn:Ei,en sairastunut diabetekseen kaikkien suureksi hämmästykseksi.Sokerit olivat aivan sekaisin silloin kun haimatulehdus oli päällä,mutta kun tulehdus saatiin kuriin sokeriarvotkin palasivat ennalleen.Ja ovat pysyneet normaaleina.Eli haima näköjään pystyy hoitamaan tehtäväänsä edelleen.Siitä en tiedä voiko diabetes iskeä haimatulehduksen takia joskus myöhemmin,enpä ole älynnyt kyselläkään.Senpä näkee sitten jos niikseen on.

• Josko raittius
        NAINEN 40 kirjoitti:

Josko raittiudelle:

Vastaus diabetes-kyselyyn:Ei,en sairastunut diabetekseen kaikkien suureksi hämmästykseksi.Sokerit olivat aivan sekaisin silloin kun haimatulehdus oli päällä,mutta kun tulehdus saatiin kuriin sokeriarvotkin palasivat ennalleen.Ja ovat pysyneet normaaleina.Eli haima näköjään pystyy hoitamaan tehtäväänsä edelleen.Siitä en tiedä voiko diabetes iskeä haimatulehduksen takia joskus myöhemmin,enpä ole älynnyt kyselläkään.Senpä näkee sitten jos niikseen on.

Hyvä, olet ollut onnekas sen suhteen. Kysyin vaan kun tuttavapiirissäni on ollut haimatulehdusta josta on seurannut pahimmassa tapauksessa diabetes.
        Sitähän ei täysin varmasti tiedä olisiko heille tullut diabetes ilman haimatulehdustakin.

Mistäpä näitä sairauksia etukäteen kukaan tietää. Toivottavasti vältytään niiltä.
        Hyvää jatkoa!

• Duurijuoppo

Ja täällä taas viides kk alkoi, työreissuilta ollaan vältytty eikä kotona kurkkua kutita joten mukavast menee.Kohta se on kesä käsillä. Hyviä vointeja, jos kompuroidaan, niin siitä on sitten hyvä nousta.

• Duurijuoppo

Kuudes kuukausi tjsp alkoi. Misäs kaikki on, onx ketju jo liian pitkä tai putki.

• Josko raittius

Sanopas se, hiljaista. Itsellä parit kentillä käynnit. Muuten mennään taas kuivilla. Käykääs ketjun alkuaikojen aktiivit kuittailemassa. On sitten mennyt syteen tai saveen.

Yritetään yhdessä aina, vai miten siinä laulussa sanottiinkaan.

• NAINEN 40

Heippa!
      Vuosi ja rapiat raittiina!Ihanaa!

Viime kesä oli niin ankea ja surullinen kun haiman kärvistellessä meni niin pitkään sairaalassa.
      Viime kevään uudet terveysongelmat ovat nyt ns.hallinnassa ja elämä jatkuu mukavasti.Tämä on minun kesäni,ensimmäinen selvä kesäni miesmuistiin!Nautin tästä todella.
      Monet ihmiset eivät tiedä minun raitistuneen,koska juuri kukaan ei edes ole tiennyt,läheisiäni lukuunottamatta,että minulla oli alkoholiongelma.Tässäpä sitten kerran tuli tuttavani meille kyläilemään muutamaksi päiväksi ja sanoi,että hänellä on minulle yllätys.Nooh,hän oli rinkastaan kasannut vierashuoneen pöydälle lukuisia herkullisia likööripulloja ja kehotti iloiseen ääneen,että nyt sitten jutellaan ja nautitaan näistä!Minä ratkesin nauramaan kaksin kerroin ja sain kakaistua hekotuksen lomassa,että olen raitis,en käytä enää ollenkaan alkoholia.Olisittepa nähnyt ilmeensä! :D Kehoitin tosin häntä ottamaan juomia ihan rauhassa,ettei se minua haittaa.Hän totesi,ettei huvita itsekseen vain ottaa.No,hauskaa meillä oli toki ihan selvin päinkin,ei siinä liköörejä olisi tarvittukaan.
      Toisella kerralla kun menin itse kylään erään tuttavani luokse,oli hänkin ostanut oikein konjakkipullon,että vedetään nyt sitä sitten kahvin kanssa oikein koko pullo.Jäipä avaamatta sekin lesti,hehheh.
      Ihan hauskoja tapahtumia olivat nämä :) .

Täytyy sanoa,että yhden kerran tuossa hellepäivänä tuli sellainen olo,että voi kun voisi mennä terassille juomaan kylmää kaljaa.Mietiskellessäni tätä yhtäkkistä mielihalua,totesin vain,että miksiköhän minun niin teki mieli sitä terassikaljaa,koska en käynyt koskaan terassilla edes silloin kun vielä join?!Aika huvittavaa..Otinpa sitten nollaprossasen Nikolain kaapista ja istahdin omalle pihalle.Tuntui mukavalta.Noista nollaprossaisista kaljoista vielä sen verran,että hyviä ovat kesäjanoon.Talvellakin minulla on aina niitä kaapissa pääasiassa saunaa varten,mutta myös silloin tällöin juotuna muutenkin ovat passeleita.

En kyllä ikävöi pätkääkään niitä aikoja kun kittasin kalja-kaljoja.Kun olen käynyt tätä raittiuden tietä jo näinkin kauan,on ihan utopistista edes ajatella ,että tarttuisin alkoholiin enää.Ja kun toki muistan sen tosiasian,että haimatulehduksen läpikäytyäni en edes saa ottaa,niin eipä tässä ole vaihtoehtoina kuin pillimehu ja nollaprossanen ;) .Passaa mulle loistavasti!

Hyvää kesää kaikille ja tsemppiä!
      Antakaahan kuulua!

• Kaljakita

hei Kaikille
      Olen saanut jotenkin pidetyksi tolkussa juonnin vaikka liikaa otan vieläkin ajoittain, esim. loman alkaessa 3 kaljaa ja puoli litraa viinaa. Siinä tissuttelin koko päivän ja maalasin. Nyt muutama päivä taas ilman ja tarmokkuus on palannut. Vielä ei ole terveysongelmia, syyllisyydentunnetta ja ahdistusta kyllä aina krapulassa. Krapula on jäänyt aika vähäiseksi. Hoidan itseäni muuten hyvin liikunnalla ja ruokavaliolla. Viime kesänä olin raittiina parhaan terassikauden, nyt toivoisin samaa, mutta huomaan että tarhto ei riitä.
      Onnittelut kaikille onnistuneille! Mukava lukea teistä.

• Duurijuoppo

No huh, heti kun tilaisuus tuli niin täss sitä ollaan pieruissa. Enpä tiedä kaduttaako tässä vaiheessa aamua vai myöhemmin. Mikäli menee kuin ennenkin niin seuraava latkimishetki koittanee joulun tienoilla. Kunhan en vain töppäis.

• Kaljakita

Sunnuntaista asti ottamatta. Viime vuonna aloitin näin ja pystyin olemaan pahimman terassikauden ilman. Yritän nyt samaa, ei ainakaan ole mitään kekkereitä tulossa ennen elokuun puolta väliä.
      Pieruista pois pääsyä ja pysymistä duurijuopolle toivoen

• Duurijuoppo

Hengissä ollaan ja ei tullut sanomista. Tää on niin nähtyä, nyt jaksanee taas kuukausia ilman.

• Helmipöllö

Moro! Päivitän tietojani!
      Olipa rankka kesä. Kiukuttelin ja raivosin kaiketi alkoholin puutteessa. Surffaamaan en kunnolla oppinut - vatsanahka oli verillä lukuisista sukelluksistani ja ylös kapuamisistani. Olen sentään purjehtinut ja sikäli perusasioiden luulin olevan kunnossa... Kunto oli huono. Raivoa ja ketutusta riitti vaikka olin suurimman osan kesästä yksin. Yksinkään ei ole hyvä olla!!!
      Heti kun palasin saaristosta ns. sivistyksen pariin, vedin pääni täyteen ihan itseään alkoholia. Vidu!
      Nyt taas olen ihmisiksi. Alkoholin kulutus on kuitenkin vähentynyt ja olo tuntuu ajoittain jo melko terveeltä... se näkyy naamastakin.

• Helmipöllö

No niin! Nyt näyttää elämä jo valoisammalta!
      Juominen on loppu! Vähän itseäni epäillen sanon tuon kuitenkin. En uskalla edes maistaa viiniä tms. Uusi projekti pukkaa päälle. Maanantaina marssin terveyskeskukseen hakemaan reseptin tupakoinnin lopettamislääkitykseen. Pärjäillään, ystävät hyvät!

• Helmipöllö

Tättärää!
      Nyt olen ollut yli kolme kuukautta täysin ilman alkoholia ja kaksi kuukautta tupakatta.

Oppikirjojen mukaan kolmen kuukauden paikkeilla sekä alkoholittomuudessa että tupakoimattomuudessa tulee vaikeat hetket käsille. Niinpä tuntuu tulevan!

Oikeastaan tämä kuluva viikko on ollut sitä, että aivoissa jäytää jokin peto (tai kaksi) joka maanittelee sortumaan molempiin. Nyt on onneksi kelit suosineet ulkoilua ja olen koittanut kuluttaa päivittäin pitkät pätkät ajastani ulkoilemalla. Se auttaa, mutta nyt tuntuu että apu on vain hetkellistä. Milloin tämä helpottaa? Tuskin koskaan aivan täydellisesti!

• Anonyymi

Miul männäö päi vittua, kun Oon lespo, kirjoitti Taimi, Sun tarhassas

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe