Alpha One Gen 1 välitykset moottoriveneessä.

Uusia asia

Tervehdys.

Voisitteko hieman antaa näkemystä koska tiedän että täällä on asiantuntijoita ja asiallisia kanssa veneilijöitä jotka asianmukaisesti osaa opastaa ja antaa vinkkejään. Kiitokset jo etukäteen!!


Murheena on se että minulla on alkuperäinen otsikon vetolaite 1:50 (laskin rattaat, yläpuoli 22 ja alapuoli 20) yläosa joka on tiensä päässä (runko syöpymät). 22/20=1,1

Minulta löytyy toinen otsikon vetolaitteen yläosa joka on hyvässä kunnossa ja ratasluvuksi laskin yläosaan 20 ja alaosaan 16. 20/16=1,25
Tarpeena olisi tietää kestääkö ja toimiiko veneeni paketti jos laitan harvemmilla välityksillä olevan yläosan.
Alaosan välityksiä en tiedä kuin arvio laskemalla 1,1*X=1,50 eli 1,5/1,1= 1,36?? Löytyykö täältä tietoa tähänkin??

Potkuri veneessä on 14"/17 Mirage plus.
Loogisesti ajateltuna tämä uudempi ylävaihteisto pyörii siis hieman nopeammin ja siitä olisi minulle hyötyä, mutta veneilyssä on paljon muuttujia joten en iloitse asiasta tässä vaiheessa.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löysin että kyllä muitakin välityksiä käytetään samanhenkisissä venepaketeissa mitä itsellä on.

Vene on SeaRay 220DA (2000kg) ja dieselkoneesta otettu irti 175hv noin 3600rpm. Rajoitettu 3800rpm. Nykyisellä Alpha paketilla 1:50 menee vene 3650 rpm 29kn kun on pläkää ja vetää vatsan sisään.. Plaaniin nousee nätisti kun osaa aputrimmilevyjä käyttää oikeaoppisesti.

Arvioisin että potkuri pyörii nykyisellä 1:50 paketilla 3600rpm 5400rpm
ja jos tämän toisen yläosan laitan kiinni, pyörii potrkuri samoilla kierroksilla noin 6120rpm

Toivon asiallisia vastauksia, tosin veneilijät ovat aina reilua ja avuliasta porukkaa!!

25

3268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      Pikkasen pielessä ovat nuo sinun laskelmat. Sinulla on ilmeisesti välitykseltä 1,5:1 vetolaite. Se tarkoittaa, että kun moottori pyörii 1500 rpm, niin potkuri pyörii 1000 rpm. Eli täysillä 3600 rpm tarkoittaa 2.400 rpm potkurilla. Se tarkoittaa 17" nousulla potkurisuihkun nopeudeksi n. 32,6 solmua. Jos menee 29 solmua, niin luisto on siis 11 % luisto. Se on aika hyvä arvo. Jos muutat välitystä, niin sinun pitäisi vaihtaa samalla isompinousuinen potkuri. Suosittelen, että pysy siinä 1,5:1 välityksessä.
      Välityksen muuttaminne tarkoittaa myös sitä, että vetolaitteen kestävyys huononee.
      Miksi se muuten on mennyt rikki? Mikä moottori sinulla on? Kuka on tehnyt asennuksen?

      • Uusi asia

        Todella suuret kiitokset sinulle. Juuri tälläista tietoa hain..tosiaan laskelmani oli puhtaasti hakuammuntaa. Tulen ehdottomasti pysymään 1,5:1 välityksissä. Edellinen veneeni omistaja ei ollut ilmeisesti tiennyt mikä on sinkkianodi koska yläosa on todella pahasti syöpynyt ja katson parhaaksi vaihtaa uuden tilalle. Tilalle minulla olisi siis antamiesi tietojen perusteella 1,84:1 välityksellä oleva yläosa. En sitä paikalle tule laittamaan.
        ps. voisitko kertoa miten lasken potkurisuihkun eli työntövoiman niin että saan sen nopeudeksi muutettua.

        Kiitos vielä. Pelastit ensi kesän veneilyni.


      • "mietiskelijä"

        kestävyys heikkenee?? miksi mercruiser siis aikanaan laittoi 454 isolohkon perään alphan 1.32 välityksen ,kun vahvempi pikkulohkon 1.5 :kin olis ollu tarjolla?


      • Uusi asia
        Uusi asia kirjoitti:

        Todella suuret kiitokset sinulle. Juuri tälläista tietoa hain..tosiaan laskelmani oli puhtaasti hakuammuntaa. Tulen ehdottomasti pysymään 1,5:1 välityksissä. Edellinen veneeni omistaja ei ollut ilmeisesti tiennyt mikä on sinkkianodi koska yläosa on todella pahasti syöpynyt ja katson parhaaksi vaihtaa uuden tilalle. Tilalle minulla olisi siis antamiesi tietojen perusteella 1,84:1 välityksellä oleva yläosa. En sitä paikalle tule laittamaan.
        ps. voisitko kertoa miten lasken potkurisuihkun eli työntövoiman niin että saan sen nopeudeksi muutettua.

        Kiitos vielä. Pelastit ensi kesän veneilyni.

        Unohtui sanoa että FSD Group Turku on rakentanut vuonna 2000 SeaRay 220DA veneeseeni 5.7 V8 bensa tilalle GM 6.2 V8 dieselin joka näyttäisi olevan ns.Peninsular marinoitu. Pitää sanoa että ei ole ollut valittamista ks.moottori ja vene yhdistelmään.


      • Uusi asia
        Uusi asia kirjoitti:

        Todella suuret kiitokset sinulle. Juuri tälläista tietoa hain..tosiaan laskelmani oli puhtaasti hakuammuntaa. Tulen ehdottomasti pysymään 1,5:1 välityksissä. Edellinen veneeni omistaja ei ollut ilmeisesti tiennyt mikä on sinkkianodi koska yläosa on todella pahasti syöpynyt ja katson parhaaksi vaihtaa uuden tilalle. Tilalle minulla olisi siis antamiesi tietojen perusteella 1,84:1 välityksellä oleva yläosa. En sitä paikalle tule laittamaan.
        ps. voisitko kertoa miten lasken potkurisuihkun eli työntövoiman niin että saan sen nopeudeksi muutettua.

        Kiitos vielä. Pelastit ensi kesän veneilyni.

        Unohtui sanoa että FSD Group Turku on rakentanut vuonna 2000 SeaRay 220DA veneeseeni 5.7 V8 bensa tilalle GM 6.2 V8 dieselin joka näyttäisi olevan ns.Peninsular marinoitu. Pitää sanoa että ei ole ollut valittamista ks.moottori ja vene yhdistelmään.


      • Mielenkiintoista.

        Mikä nopeus on tuo 32.6 solmua ?


      • mercr
        "mietiskelijä" kirjoitti:

        kestävyys heikkenee?? miksi mercruiser siis aikanaan laittoi 454 isolohkon perään alphan 1.32 välityksen ,kun vahvempi pikkulohkon 1.5 :kin olis ollu tarjolla?

        eiköhän versio ollut 7.4 eikä 454, miksi 1.5 olisi vahvempi kuin 1.32 välitys?


      • Ville...
        Mielenkiintoista. kirjoitti:

        Mikä nopeus on tuo 32.6 solmua ?

        Veneen nopeus tietysti.


      • Potkurin vesisuihku
        Mielenkiintoista. kirjoitti:

        Mikä nopeus on tuo 32.6 solmua ?

        Potkurin työntämän vesi"patsaan" teoreettinen nopeus. Eli se massaliike joka työntää venettä eteenpäin. Vene ei liiku samalla nopeudella, vaan hitaammin.
        Mieti lentokoneen suihkumoottoria, sa periaate, vaihda ilma/pakokaasuvirta vain vedeksi...

        Odotaan vaan milloin se hihittäjä tulee tuhoamaan tämänkin keskustelun.


      • Mielenkiintoista.
        Potkurin vesisuihku kirjoitti:

        Potkurin työntämän vesi"patsaan" teoreettinen nopeus. Eli se massaliike joka työntää venettä eteenpäin. Vene ei liiku samalla nopeudella, vaan hitaammin.
        Mieti lentokoneen suihkumoottoria, sa periaate, vaihda ilma/pakokaasuvirta vain vedeksi...

        Odotaan vaan milloin se hihittäjä tulee tuhoamaan tämänkin keskustelun.

        Joo, noin tuumin itsekin, mutta mistä noin tarkka nopeus on vetäisty ?


      • Teoreettinen vetäisy
        Mielenkiintoista. kirjoitti:

        Joo, noin tuumin itsekin, mutta mistä noin tarkka nopeus on vetäisty ?

        Kierrosluvut koneella on tiedossa, perän välitys on tiedossa, joten potkurin kierrosnopeuden voi laskea. Potkurin nousu one se teoreettinen etäisyys jonka potkuri etenee yhdellä kierroksella, tiedetään miten monta kierrosta tunnissa joten voidaan laskea miten monta mailia tunnissa se etenee laskennallisesti, eli arvioida potkurivirran nopeus. Avot!


      • A'Vot
        Teoreettinen vetäisy kirjoitti:

        Kierrosluvut koneella on tiedossa, perän välitys on tiedossa, joten potkurin kierrosnopeuden voi laskea. Potkurin nousu one se teoreettinen etäisyys jonka potkuri etenee yhdellä kierroksella, tiedetään miten monta kierrosta tunnissa joten voidaan laskea miten monta mailia tunnissa se etenee laskennallisesti, eli arvioida potkurivirran nopeus. Avot!

        Potkuri pyörii 2400 r/min nousu on 17"..

        > 2400*60*17*2.52 / 1852 = 33,6 kn

        No'Vot


      • Laskuvirhe sielläkin
        A'Vot kirjoitti:

        Potkuri pyörii 2400 r/min nousu on 17"..

        > 2400*60*17*2.52 / 1852 = 33,6 kn

        No'Vot

        Kerroin vain laskentatavan, en tarkistanut toisen tekemää laskelmaa. Ei toi sultakaan mennytihan nappiin, muunsit tuumat senteiksi, ja jaoit sittem merimailin metrimäärällä, tuli 100 kertaa liian iso tulos. Periaate on kuitenkin avot!


      • Pelinsiirrot
        Laskuvirhe sielläkin kirjoitti:

        Kerroin vain laskentatavan, en tarkistanut toisen tekemää laskelmaa. Ei toi sultakaan mennytihan nappiin, muunsit tuumat senteiksi, ja jaoit sittem merimailin metrimäärällä, tuli 100 kertaa liian iso tulos. Periaate on kuitenkin avot!

        No nyt kuiten oikea tulos 2400* 17*0,0008=32,64


      • Laskuvirheitä taas
        Pelinsiirrot kirjoitti:

        No nyt kuiten oikea tulos 2400* 17*0,0008=32,64

        No laske mielummin 0,000823 kertoimella, se on tarkempi. Lopputulos 33,57 solmua. Ja tuuma on sitten 25,4 mm, oli väärin ton toisen kaverin kaavassa sekin.


      • HÄH ! !
        Pelinsiirrot kirjoitti:

        No nyt kuiten oikea tulos 2400* 17*0,0008=32,64

        Ei kai ?

        Eikös , 60*.0254/1852 ole 0.000823 , eikä 0.0008, joten A'Vot .

        Käyttäkää niitä googlattuja vakiokertoimia oikein, tai ottakaa selvää mistä ne on johdettu.

        Jos laskentakaavassa on epätarkkoja kertoimia, lopputulos ei voi olla kerrointa tarkempi.

        Hieman toissijaista kiistellä arvioiden oikeellisuudesta, kun tarkka-arvokin on laskettavissa.

        Tämä oli siis teoreettinen, nousun mukaainen potkurivirran nopeus, käytäntö on sitten aivan muuta


      • 19+7
        HÄH ! ! kirjoitti:

        Ei kai ?

        Eikös , 60*.0254/1852 ole 0.000823 , eikä 0.0008, joten A'Vot .

        Käyttäkää niitä googlattuja vakiokertoimia oikein, tai ottakaa selvää mistä ne on johdettu.

        Jos laskentakaavassa on epätarkkoja kertoimia, lopputulos ei voi olla kerrointa tarkempi.

        Hieman toissijaista kiistellä arvioiden oikeellisuudesta, kun tarkka-arvokin on laskettavissa.

        Tämä oli siis teoreettinen, nousun mukaainen potkurivirran nopeus, käytäntö on sitten aivan muuta

        No noinhan minä sen jo kerroin 20 minuuttia ennen sinua


      • HÄH ! !
        19+7 kirjoitti:

        No noinhan minä sen jo kerroin 20 minuuttia ennen sinua

        Sori

        En huomannut kirjoitustasi ennen postausta.

        Tuli varmaan nyt selväksi oikein tuplasti D: D:


      • Hähille
        HÄH ! ! kirjoitti:

        Sori

        En huomannut kirjoitustasi ennen postausta.

        Tuli varmaan nyt selväksi oikein tuplasti D: D:

        Joo, nyt se on ainakin selvä, toi tarkennuksesikin on hyvä. :D


      • R K-S
        mercr kirjoitti:

        eiköhän versio ollut 7.4 eikä 454, miksi 1.5 olisi vahvempi kuin 1.32 välitys?

        Pienempi alennusvaihde on kestävämpi, koska silloin rattaisiin kohdistuva vääntömomentti on pienempi. Eli kun ierroslukua alennetaan, niin vääntömomentti kasvaa samassa suhteessa. Viime kädessä ratkaiseva tekijä on potkuri. Ymmärrät varmaan, että jos 1,32:1 välityksen erään laitetaan iso halkaisijainen ja nousuinen potkuri, niin joko moottori ei jaksa sitä pyörittää tai hampaat eivät kestä sitä voimaa.


      • R K-S
        Mielenkiintoista. kirjoitti:

        Mikä nopeus on tuo 32.6 solmua ?

        Se on potkurisuihkun nopeus. Se olisi veneen nopeus, jos luisto olisi 0 %.


      • Mitä nyt ? ? ? ?
        R K-S kirjoitti:

        Se on potkurisuihkun nopeus. Se olisi veneen nopeus, jos luisto olisi 0 %.

        Luitko lainkaan edellisiä vastauksia vai toisteletko vain lukemaasi, ymmärtämättä mitä puhut ?


      • Samat asetelmat
        Uusi asia kirjoitti:

        Unohtui sanoa että FSD Group Turku on rakentanut vuonna 2000 SeaRay 220DA veneeseeni 5.7 V8 bensa tilalle GM 6.2 V8 dieselin joka näyttäisi olevan ns.Peninsular marinoitu. Pitää sanoa että ei ole ollut valittamista ks.moottori ja vene yhdistelmään.

        Minulla on sama 6,2 kone veneessäni, mutta joudutaan tekemään taustatyötä nyt lakimiehen kanssa, koska asiallista keskustelua ei saada tekijän kanssa aikaan.
        Vikoja on:
        Öljyn liian nopea pikeentyminen, eli ilmeisen alimittainen lämmönvaihdin=asennusvirhe.
        Koneen suorituskyky olematon. Vene ei nouse liukuun.


      • jormi

        varmaan turusta


      • ei_hyvä
        Samat asetelmat kirjoitti:

        Minulla on sama 6,2 kone veneessäni, mutta joudutaan tekemään taustatyötä nyt lakimiehen kanssa, koska asiallista keskustelua ei saada tekijän kanssa aikaan.
        Vikoja on:
        Öljyn liian nopea pikeentyminen, eli ilmeisen alimittainen lämmönvaihdin=asennusvirhe.
        Koneen suorituskyky olematon. Vene ei nouse liukuun.

        Tuo 6,2 diiseli on huono venemoottori. Painoonsa nähden pienitehoinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe