Suolistosyöpä?? Nuori

verkku1

Noniin olen 17-vuotias poika. Ensiksi huomasin kesäkusuta lähtien että ulosteen mukana tulee mikroskooppisen vähän verta mutta nyt marraskuun alussa tuli kerralla paljon. Ulostaessa sen tunsi ihan kuin jokin olisi halennut tai haava auennut. Kun varasin ajan terveystalolle siinä pari pv ennen aikaa odotellessa kävin kauheat nettiselailut läpi eri vaihtoehdoista kunnes syöpä hyppäsi esiin. Epäilin että minulla olisi suolistosyöpä. Seuraavat paripäivää meni jännittäen, uni ei maittanut, maha oli sekasin ynms kunnes pääsin lääkärille joka totesi että siellä on pari peräpukamaa. Okei tämän jälkeen syövänpelko ei kadonnut vaan minua alkoi jännittämään enempi. Seuraavaksi lujin että anemia voisi olla yksi oire. Kävin verikokeissa ja sieltähän hemoglobiini näytti 168. Joten ei sen pelkoa. Parin päivän kuluessa jännitys katosi ja oireetkin kunnes taas nytten 3 pv sitten tuli verta ensimmäistä kertaa peräpuikojen jälkeen. Uudet erinlaiset oireet iskivät. Minua alkoi pistelemänä ympäri mahaa ja se levisi jalkoihinki. Alakroppa alkoi puutumaan helpommin ja sitten ympäri mahaa alkoi tuntuunu pistelyä tai ihan kun tuntisin sen syövän aina eri kohtaa eli tuossa ylävatsan kohalla välillä vasemmalla tai oikealla puolella. Itselleni olen uskotellut että se on lihasjännitystä ja pistely johtuu vaan pelosta. Epäilen itselleni luulosairautta mutta siltikin päässäni pyörii kokoajan kysymys että entä jos? Voisiko joku auttaa ja kertoa mitä pitäisi tehdä kun se syöpä pyörii mielessäni kokoajan..

15

1871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei syöpää.

Ei sulla mitään syöpää ole. Peräpukamat vaan ja se on ihan normaalia.

Syö kunnon ruokaa, niin pukamat ei vaivaa.

Hyviä rasvoja:

Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA

Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.

Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.

Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.

Proteiinit:

Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.

Hyviä kasvikunnan proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan, sieniin, juureksiin tai muihin vihanneksiin. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin. Useissa kasvikunnan tuotteissa jotain aminohappoa on hyvin vähän, mutta yhdistelemällä eri kasviproteiinin lähteitä saadaan lopputulokseksi hyvälaatuinen proteiiniseos.

Hyviä hiilihydraatteja:

Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.

Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?

Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.

Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin 30% maailman väestöstä.

Suurin osa maailman väestöstä ei saa riittävästi C-vitamiinia. C-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeä mm. luustolle ja verisuoniterveydelle.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 100µg / vrk

Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
      http://www.katsomo.fi/?progId=140659

Miksi pillereitä kannattaa syödä pimeällä eli kaikki mitä sinun pitää tietää D-vitamiinista
      http://honkanen.wordpress.com/2012/10/04/d-vitamiini-ihmelaaketta-purkista/

• verkku12345

Kiitos sinulle paljon vastauksestasi :) Asun yksin nyt sattumoisin opiskelujen takia joten harvoin tulee mitään kalaa ynms tuotteita syötyä vaan normaalia opiskelijaruokaa. Asiat mitkä unohdin mainita on että ulosteeni on välillä papanamaista mutta jos saan ajatukset edes puoleksi päivää pois syövästä se tulee jo melko normaalina

• cupcakeboss

Reagoit siis suolistolla stressiin?
      Erittäin tavallista.
      Peräpukamat saattaaa vuotaa joskus aika laillakin. Sehän ei tietenkään ole hyvä, ja kova vuotelu johtaa helposti sitten anemiaan pitkään jatkuessaan. Silloin kannattais pukamat poistattaa.
      Ja tuo mitä kuvasit; vatsan pistely, jalkojen puutuminen jne oli selvästikin jonkinlainen paniikkikohtaus. Pelkäsit, ja aivot löi ylikierroksille ja hälytti vaaraa jota ei ollut.
      Se on epämiellyttävää, mutta menee ohi eikä ole vaarallista.
      Minäkään en nyt kyllä tältä istumalta mihinkään syöpään usko. Keskity opiskeluun ja tyttöihin ;-)ja elä!!

• verkku1234567

Onko myös normaalia että oireet kestävät vaikka viikon putkeen? Olen kyllä miettinyt asiaa viikon putkeen melkein taukoamatta tai aina se tulee mieleen teki mitä teki :S

• cupcakeboss

Mitä oireita mahdat tarkoittaa?
      Stressihän voi jatkua vaikka kuukausikaupalla, ja mahavaivat sen myötä.
      Tuo verenvuoto taas, ja ne peräpukamat jotka sulla on todettu; kuten sanottu jos ne on kipeät tai vaivaa muuten, kannattaa poistattaa. Samoin jos kovin on vuotelua, se johtaa pitemmällä tähtäimellä jo helposti anemiaan.
      Oletko ajatellut, mitä siellä syövän pelon takana oikeastaan on? Se on nimittäin niin, että usein tuollaiset pelot naamioi jotain muuta. Ehkä et saa "kiinni" siiiitä oikeasta tunteesta joka on siellä alla? Voisit miettiä ja tunnustella oletko ehkä yksinäinen? Tai surullinen?
      Olet kovin nuori ja kerrrot asuvasi yksin opiskelujen takia? Olisiko siellä jotain taustalla, juuri tuo yksinäisyys vaikka kavereita olisikin. Se turvallisuuden tunne ehkä puuttuu?
      En ole psykologi, mutta näitä ajatuksia kertomuksesi herättää. Olisiko mahdollista puhua esim. terveydenhoitajalle näistä? Jos on vaikea puhua, tulosta tämä keskustelu ja anna hänen lukea. Ja jos on hyvät luottamukselliset välit vanhempiin/vanhempaan tai muuhun turvallliseen aikuiseen, voisit ottaa asin vähitellen puheeksi hänen kanssaan?
      On nimittäin niin, että toinen, ulkopuolella oleva näkee asiat toisesta näkökulmasta ja ehkä juttuja joita et itse tule ajatelleeksi. Varsinkin kun ajatukset pyörii tuossa syövänpelon oravanpyörässä?
      Sanon taas, että 100000000000000% varmuudella voin sanoa, että syövän mahdollisuus kohdallasi on aika olematon!
      Olen itse terveydenhoitoalan ammattilainen, työskennellyt kolmisen kymmentä vuotta eri sairaaloissa enkä muista koskaan törmänneeni noin nuoreen suolistosyöpäpotilaaseen.
      Mene vaikka uudelleen lääkärille ja pyydä perusteellisempaan tutkimukseen, kerro että pelkäät etkä saa rauhaa noista ajatuksistasi.
      Olet nuori ja ansaitset elää ja opiskella, nauttia nuoruudestasi!
      Tsemppiä sulle!!!! :-)

• verkku11111111

kiitos sinulle tämä helpotti entisestään :)! En usko että olen mitenkään yksinäinen tai turvaton nimittäin olen pelennäyt sairauksia jo lapsuudesta asti :s mutta oireet ovat helpottamassa heti kun tulin kotia jossa näin taas tyttöystävääni jonka kanssa olen ollut yhdessä jo 2 vuotta joten hänelle on helppo puhua :) jos oireet tulee takas samanlailla menen puhumaan terkkarille mutta olen itsekkin hoksannut sen että jos esil nähny ihmisen murtavan jalan minullakin on alkanut pistämään jalkaan :D joten tästä hoksaa sen että ihmisen mili on mahtava mutta myös kiusallinen. Vielä kerran kiitokset sinulle koskaan tämmöiset sanat eivät ole liikaa ja sinä sait nuorelle pojalle hyvän ja turvallisemma mielen :)

• ei syöpää.

Perusoposkelijaruoka on aina ravintoköyhää ja eiheuttaa ummetusta ja kovaa vatsaa.

Itse sain peräpukamat jo sinun ikäisenäsi. Keran ne vuosi vähän verta ja sen jälkeen ei ole vuotanut. Ovat kyllä edelleen tallella. Niitä harvoin leikataan,jos eivät rupea kunnolla vaivaamaan.

Peräpukamia on lähes kaikilla.

Osta C-ja D-vitaminin lisäksi Omega-3 rasvahappoja, koska et syö kunnon kalaa 3 kertaa viikossa.

Pakasteseissä ja kassilohoessa ei juurikaan mitään ravinteita ole.

Ja muista juoda vettä riittävästi.

Muut oireet johtuvat liiasta jännittämisestä.

Se menee ohi, nyt kun olet terve.

• cupcakeboss

Verkku; kiva jos voin olla avuksi! :-)
      Vielä kerran tsemppiä ja kaikkea hyvää sulle opiskeluun ja parisuhteeseen!

• ???

Itse pari kymppinen nuori mies ja vatsa ollut nyt pitemmän aikaa outo. Välistä murisee aika kovaakin ja välistä saattaa hetken aikaa olla oikea tai vasen puoli kyljistä hieman kipeä. Ei siis mitään kovaa kipua. Pitemmän aikaa olen peräaukon haavaumista kärsinyt ja ne menee ohi rasvoilla mutta silloin tällöin palaa taas vaivaamaan. Sen takia yrittänytkin ajoittaa aina ulostamisen niin että pääsee samalla suihkuttelemaan peräaukon puhtaaksi vedellä kuten suositellaan. Uloste on ollut kyllä samanlaista kuin ennenkin. N. parin kuukauden aikana 2 kertaa tullut uloste vetenä mutta epäilen nuiden kertojen johtuvan syödystä ruuasta. Viime kerralla kun tuli vetenä niin samalla vasemmalta puolelta kylkeä kuului muutaman sekunnin mittainen kova murina. Kuinka yleistä tämä suolistosyöpä on 20 vuotiailla?

• ei ole syöpää
    • dvfggfg

itse olen 20 v nuori mies ja pelkäsin mm nyt syksyllä suolisto syöpää,lääkäri sano että todella...TODELLA HARVINAISTA, ei juurikaan dianosoida suomessa ja vaikka joskus tulisikin 30-45 vuotiaille veikkaaan että yksittäisinä tapauksina.

• TietämÄtön

Hei! Olen 15v ja pelkään että olisi suolistosyöpä. Oireita ovat lievä tunne että syolessa on jotain ja välillä on ripulia. Maha kipuakin on mutta ei muutamia. Voisiko olla syöpä?

• ei ole syöpä

EI.

Syöt väärin.

Mikä ihmeen villitys nuorilla on, kun kaikki oireet on jotain syöpää.

• TietämÄtön
        ei ole syöpä kirjoitti:

EI.

Syöt väärin.

Mitkä oireet kertovat varman suolistosyövän? Onko painon lasku tai kuuluuko niihin jotain sellaista?

• TietämÄtön
        ei ole syöpä kirjoitti:

EI.

Syöt väärin.

Sen verran tutkinut omaa suolta, että voi kuulostaa ällöltä mutta sormella tunnustellut ja se on hieman epätasainen, mutta liukas ja muute ok mutta muutamia kohoumia ja sellaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe