Antakaa niille bussikuskeille edes toimivat autot

Bussikuskit saavat kaikenlaista rapaa niskaansa, milloin myöhässä, saapumatta, etuajassa, kaahaamista jne. Onhan siellä niitäkin joiden ammattitaidossa ei ole kehumista, mutta tänä vuonna olen jo aivan liian monta kertaa istunut bussissa jossa on jotain vikaa, mikä haittaa jo ajoa. Aamuinenkin meinasi ensin jäädä pariin loivaan ylämäkeen, renkaat luisti niin ettei meinannut pysäkeiltä päästä lähtemään, kunnes ovet ja ties mitkä lakkasivat toimimasta, sinne jäivät matkustajat pysäkille; toivottavasti kuski sai auton edes varikolle asti, ettei jäänyt tien päälle aurauksen esteeksi.

Saattaisi auttaa aikataulussa pysymistä, jos se linja-auto pysyisi edes käynnissä?!

56

1807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henkilöautoilija

      Renkaat luisti... sehän ei ole auton vika vaan keliolosuhteista johtuvaa kun ei busseissa ole nastarenkaita.

      Kerran tai pari olen bussilla jäänyt tien päälle, kesäaikaan moottori ylikuumeni ja auto sammui pysäkille, matkustajat komennettiin ulos odottelemaan toista bussia.

      Kunnossapidolla riittää varmasti haasteita pitää bussit liikennekelpoisessa kunnossa, kuluttavia kilometrejä kertyy varmasti huima määrä vuodessa, lisäksi teiden kunto on heikentynyt ja hidastetöyssyt rasittavat alustarakenteita tarpeettomasti niin busseissa kuin henkilöautoissakin, haittaavat vielä auraustakin.

      Useimmat bussien matkustajista ovat tietysti ajokortittomia autoa ehkä koskaan omistamattomia niin ei ole mitään käsitystä auton kunnossapidosta, vaatimuksia on helppo esittää, niiden toteuttaminen kokonaan toinen asia.

      • Esim. Helbin bussi nro. 727, käyttöönotettu 26.7.2007, mittarinlukema tänä aamuna 697800 km. Eli reilu 5 vuotta liikenteessä... hiukan eri kilometrimääriä kuin useimmilla henkilöautoilla...


      • 400tkm ja paaliin
        helbkuski kirjoitti:

        Esim. Helbin bussi nro. 727, käyttöönotettu 26.7.2007, mittarinlukema tänä aamuna 697800 km. Eli reilu 5 vuotta liikenteessä... hiukan eri kilometrimääriä kuin useimmilla henkilöautoilla...

        Kovin moni henkilöauto ei saavuta noita kilometrejä edes koko käyttöikänsä aikana.


      • linjuri-auto maantie
        400tkm ja paaliin kirjoitti:

        Kovin moni henkilöauto ei saavuta noita kilometrejä edes koko käyttöikänsä aikana.

        onko sulla mopo karannut käsistä.yhdellä linjaautolla ajetaan pikavuorossa 400000 km 12 kuukaudessa.sillä ajetaan vielä 14 vuotta lisää ja siireetään sitten tilausajoon.nykyisin käytetään alumiinia ruostumatonta terästä ym autot kestää nykyisin kauemmin kuin ennen kilometrejä ajaa.henkilöautot onkin eri juttu ennen autot kesti 25 vuotta ja kauemmin itsellä 42 vuotta vanha henkilöauto.mutta nyky autot on tehty vartavasten huonoja ja viiden vuoden jälkeen paaliin,kun ovat loppuun kulutettuja,silloin niiden arvo satasia ja jos poksi hajoaa siihen maksaa uusi poksi saman verran kuin koko auto,ja paaliin heinolaan uusio käyttöön.


      • bussikuski
        helbkuski kirjoitti:

        Esim. Helbin bussi nro. 727, käyttöönotettu 26.7.2007, mittarinlukema tänä aamuna 697800 km. Eli reilu 5 vuotta liikenteessä... hiukan eri kilometrimääriä kuin useimmilla henkilöautoilla...

        eihän tuo lukema ole mitään.pikavuorossa tulee vuodessa 400000 km,ja se on vasta ollut liikenteessä 12 kuukautta.autohan on uusi ainakin minun tietämän mukaan ja maksaa silloinkin 300000 euroa.että lopettakaa höpötykset,sehän on takuun alainen ajoneuvo jolla on takuu 7 vuotta.seitsemän vuoden jälkeen siinä on mittarissa 2800000 km ja sittenkin edessä 8 ajovuotta ja sitten se siirretään maalauksen jälkeen tilausajoon tosin huollon kautta.


      • linjuri-auto maantie kirjoitti:

        onko sulla mopo karannut käsistä.yhdellä linjaautolla ajetaan pikavuorossa 400000 km 12 kuukaudessa.sillä ajetaan vielä 14 vuotta lisää ja siireetään sitten tilausajoon.nykyisin käytetään alumiinia ruostumatonta terästä ym autot kestää nykyisin kauemmin kuin ennen kilometrejä ajaa.henkilöautot onkin eri juttu ennen autot kesti 25 vuotta ja kauemmin itsellä 42 vuotta vanha henkilöauto.mutta nyky autot on tehty vartavasten huonoja ja viiden vuoden jälkeen paaliin,kun ovat loppuun kulutettuja,silloin niiden arvo satasia ja jos poksi hajoaa siihen maksaa uusi poksi saman verran kuin koko auto,ja paaliin heinolaan uusio käyttöön.

        johansin onmeny mitari 100 kertaa ypäri


      • tj johtaja

        autot käy säännöllisesti huollossa eihän takuu ole muuten voimassa.linja-autolla ajetaan vuodessa pika vuoro eb,ssä 400000 km ,12 kuukauteen eihän tuo ole kuin sisään ajoa vasta.kymmenen vuoden ikäisellä vasta ajettu 4000000 km,ja auto on liikenteessä vielä kymmenen vuotta ja kauemmin.ne tehdään nykysin ruostumattomasta ja alumiinista,joten autolla on pitkä ikä edessä.itselläni oli 1982 mallin lahti korinen linja auto.jonka myin sitten eteen päin ja auto on vieläkin liikenteessä nyt ikää on 30 vuotta ja arvoa rahassa 40000 euroa.että se siitä uusien autojen paalaamisesta.joka ei ymmärrä pitäköön louskutus läpensä kiinni.


      • kuski ja ammattimies

        Kuskinpukilta:
        Jossainpäin maata käytetään eturenkaissa nastoja, mutta niissäkään ne eivät tahdo pysyä.
        Kunnossapito taasen on liikennöitsijästä kiinni. Mutta siitä säästetään, koska on pakko. Kunnat ja valtiovalta säästää nykyisin ja reitit kilpailutetaan - jostakin sen liikennöitsijänkin on etsittävä säästöjä, jotta homma edes jotenkin kannattaisi - siis etukäteishuoltoja laiminlyödään. Teknisen vian tullen, sitten korjataan. Bussin jäädessä tielle, ei lopullinen vika ole sinällään liikennöitsijän.
        Kuskihan tietysti kaiken "ryöpytyksen" saa, mutta palkkataso on varsin hyvä ja tartteehan sitä asiakaspalvelijan kestää matkustajan, maksavan asiakkaan kiukku. Tuohon palkkatasoon varmaankin joku puuttuu, mutta, jos verrataan kuskien koulutusaikaa esim sosiaalialojen koulutukseen, niin niihin verrattuna kuskien palkka on huima. Tosin hävitään paperimiehille palkassa, mutta heidän kohdallaanhan on käynyt ja käy, että tehtaat suljetaan ja työt loppuu.


      • bussilla
        400tkm ja paaliin kirjoitti:

        Kovin moni henkilöauto ei saavuta noita kilometrejä edes koko käyttöikänsä aikana.

        bussit ajelevat päivässä paljon joka päivä siksi bussi on kovassa käytössä joskus tulee jokin vika ja jättää keskelle tielle harvinaisin tapaus on joskus saattaa moottori syttyä tuleen näin on käynyt uutisissa on ollut asia


      • ei kiitos
        tj johtaja kirjoitti:

        autot käy säännöllisesti huollossa eihän takuu ole muuten voimassa.linja-autolla ajetaan vuodessa pika vuoro eb,ssä 400000 km ,12 kuukauteen eihän tuo ole kuin sisään ajoa vasta.kymmenen vuoden ikäisellä vasta ajettu 4000000 km,ja auto on liikenteessä vielä kymmenen vuotta ja kauemmin.ne tehdään nykysin ruostumattomasta ja alumiinista,joten autolla on pitkä ikä edessä.itselläni oli 1982 mallin lahti korinen linja auto.jonka myin sitten eteen päin ja auto on vieläkin liikenteessä nyt ikää on 30 vuotta ja arvoa rahassa 40000 euroa.että se siitä uusien autojen paalaamisesta.joka ei ymmärrä pitäköön louskutus läpensä kiinni.

        joo ja oikeasti se on liikennöitsijästä kiinni miten usein se moottori pesetetään. Jaa että mitäkö tällä estetään - no niitä palavia busseja.

        Jotkut liikennöitsijät ei pikkuvikojen takia ota autoja edes ilmoituksesta linjalta, vaan edellyttävät että kuljettaja tietoisesti rikkoo lakia ja ajaa epäkelvolla ajoneuvolla vuoron loppuun tai siihen asti kun se biili sattuu kulkemaan ja jos kieltäytyvät niin ainahan sitä voi halvemmalla palkata uutta verta tilalle.


      • kaikki vaan putkeen
        bussilla kirjoitti:

        bussit ajelevat päivässä paljon joka päivä siksi bussi on kovassa käytössä joskus tulee jokin vika ja jättää keskelle tielle harvinaisin tapaus on joskus saattaa moottori syttyä tuleen näin on käynyt uutisissa on ollut asia

        Oletko ajatellut opetella välimerkkien käyttöä?


      • :D -mies
        kuski ja ammattimies kirjoitti:

        Kuskinpukilta:
        Jossainpäin maata käytetään eturenkaissa nastoja, mutta niissäkään ne eivät tahdo pysyä.
        Kunnossapito taasen on liikennöitsijästä kiinni. Mutta siitä säästetään, koska on pakko. Kunnat ja valtiovalta säästää nykyisin ja reitit kilpailutetaan - jostakin sen liikennöitsijänkin on etsittävä säästöjä, jotta homma edes jotenkin kannattaisi - siis etukäteishuoltoja laiminlyödään. Teknisen vian tullen, sitten korjataan. Bussin jäädessä tielle, ei lopullinen vika ole sinällään liikennöitsijän.
        Kuskihan tietysti kaiken "ryöpytyksen" saa, mutta palkkataso on varsin hyvä ja tartteehan sitä asiakaspalvelijan kestää matkustajan, maksavan asiakkaan kiukku. Tuohon palkkatasoon varmaankin joku puuttuu, mutta, jos verrataan kuskien koulutusaikaa esim sosiaalialojen koulutukseen, niin niihin verrattuna kuskien palkka on huima. Tosin hävitään paperimiehille palkassa, mutta heidän kohdallaanhan on käynyt ja käy, että tehtaat suljetaan ja työt loppuu.

        Juu, joku täällä puuttuu siihen palkkatasoon kuten arvasitkin :)

        Ainakin täällä kehä3:n ulkopuolella, kun ei saa mitään ytv-alueen jne lisiä, bussikuskin palkka vastaa suurinpiirtein kunnan siivoojan palkkaa, yli mennään vain jos sattuu useampi kuin yksi pyhäpäivä 2-viikon jaksolle, tai ylitöitä. Erona on vaan se että kuski joutuu olemaan töihin sidonnaisena paljon pidemmän aikaa kuin siivooja johtuen siitä ettei taukotunteja lasketa siihen 80 tuntiin 2 viikossa, minkä kuskina tiedätkin.

        Kuskilla on paska palkka kun verrataan töihin uhrattua aikaa suhteessa saatuun palkkaan... Ja vastuuseen. Ajat yli 10 tonnin autoa jossa voi olla ruuhka-aikaan 80 ihmistä kyydissä.

        No ei sillä, kyllä mä pienemmänkin palkan hyväksyisin mutta vain työstä mistä pidän ja mistä jää enemmän vapaa-aikaa. Bussin rattiin en lähde enää muuta kuin pakosta, tai jos työehtosopimus saadaan muita aloja vastaavaksi, etenkin työaikojen puolesta.


      • kuljettaja1
        bussikuski kirjoitti:

        eihän tuo lukema ole mitään.pikavuorossa tulee vuodessa 400000 km,ja se on vasta ollut liikenteessä 12 kuukautta.autohan on uusi ainakin minun tietämän mukaan ja maksaa silloinkin 300000 euroa.että lopettakaa höpötykset,sehän on takuun alainen ajoneuvo jolla on takuu 7 vuotta.seitsemän vuoden jälkeen siinä on mittarissa 2800000 km ja sittenkin edessä 8 ajovuotta ja sitten se siirretään maalauksen jälkeen tilausajoon tosin huollon kautta.

        Pitkät on takuut sun busseissa! Yleensä ne on kyllä 2 vuotta :)


      • kuljettaja1
        kuski ja ammattimies kirjoitti:

        Kuskinpukilta:
        Jossainpäin maata käytetään eturenkaissa nastoja, mutta niissäkään ne eivät tahdo pysyä.
        Kunnossapito taasen on liikennöitsijästä kiinni. Mutta siitä säästetään, koska on pakko. Kunnat ja valtiovalta säästää nykyisin ja reitit kilpailutetaan - jostakin sen liikennöitsijänkin on etsittävä säästöjä, jotta homma edes jotenkin kannattaisi - siis etukäteishuoltoja laiminlyödään. Teknisen vian tullen, sitten korjataan. Bussin jäädessä tielle, ei lopullinen vika ole sinällään liikennöitsijän.
        Kuskihan tietysti kaiken "ryöpytyksen" saa, mutta palkkataso on varsin hyvä ja tartteehan sitä asiakaspalvelijan kestää matkustajan, maksavan asiakkaan kiukku. Tuohon palkkatasoon varmaankin joku puuttuu, mutta, jos verrataan kuskien koulutusaikaa esim sosiaalialojen koulutukseen, niin niihin verrattuna kuskien palkka on huima. Tosin hävitään paperimiehille palkassa, mutta heidän kohdallaanhan on käynyt ja käy, että tehtaat suljetaan ja työt loppuu.

        Tosi ammattimies kerro missä olet töissä kun on kerran noi hyvät palkat. Onko se oikeasti palkasta kiini ett paljon joutuu kuuntelemaa aiheetonta palautetta.


    • --eikös tuo ole aivan normaali lukema isommissa kulkupeleissä....
      Ja aloittajan varsin huono arvaus että renkaat sileät kun vikaa voi olla myös jarrujärjestelmässä ja vaikka missä, muiden bussien painellessa ihan normaalisti, mihin luulisi kelin vaikuttavan myös..., mutta en olekaan mikään raskaankaluston asentaja.
      juu, tosi vaativaa laittaa edes polttoainetta koneeseen ettei jää tien päälle, ei ole mitenkään ainutlaatuista. Tai antaa edes uudelle kuskille kunnon kartta, eikä koko seutulinja tulostettuna postikortille. Ja tietääkseni bussit eivät ole tämän vuosituhannen keksintö ja niiden huolto uusinta tähtitiedettä:
      Pointti oli osin myös puolustaa bussikuskeja, jotka saa kuulla kaiken maailman urputusta, ja joiden on mahdotonta pysyä turhan tiukassa aikataulussa, ihme keleissä, ihme kalustolla, ihme säästöbudjettien mukaan.

      T: enemmän kuin "pari" kertaa kyydissä ollut

      • On se pitkän matkan kalustolle ihan normaali, alakanttiin jopa, mutta kaupunkiliikenneautolle aika reilut lukemat...


    • Ja on ihan käsittämätöntä taidetta laittaa renkaat alle niin että ne pysyisi kiinni ajon aikana? tämmöinen ei-ammattikuljettajankin sen on saanut tehtyä monta kertaa, tosin pikkuautoon vain, tietty isommissa "koneissa" ihan mahdoton tehtävä: siellä se bussin rengas näkyi menevän, ihan omineen bussin vierellä....

      • bearingdisaster

        laakerivaurio, koko pyörännapa on riistäytynyt irti tuennastaan.


      • Tony DiNozzo

        Kerran huomannut samanlaisen, mutta silloin oli koko akseli poikki autosta. Vauhtia oli 80km/h ja kohta nolla.


    • toktok

      Vähän kun on pakkasta ja lunta busseja on pitkin poikin pitkin tienvartta.

      Huollot on varmasti tekemättä. Nykyajan kulkuneuvo ei jää tielle jos sitä
      huoltaa.
      Kummeksuttaa myös miksei busseja laiteta piuhan päähän.
      Bussi olisi aamulla matkustajille mielyttävän lämmin, polttoainetta
      säästyisi, lämpimään koneeseen ei tule niin paljon vikoja kuin kylmään.

      • Ja kuka sanoi ettei bussit ole piuhassa? Meillä ainakin on aina...


      • bussailija
        helbkuski kirjoitti:

        Ja kuka sanoi ettei bussit ole piuhassa? Meillä ainakin on aina...

        Onhan siellä lisälämmitin webasto (öljypoltin) ja aamulla kun käynnistetään bussi 0,5-1h ennen ajoonlähtöä niin kerkeää lämmetä kone ja matkustamo, webasto alkaa lämmittämään tehokkaasti 30kW teholla jäähdytinnestettä.


      • diämänd ä kåssä
        bussailija kirjoitti:

        Onhan siellä lisälämmitin webasto (öljypoltin) ja aamulla kun käynnistetään bussi 0,5-1h ennen ajoonlähtöä niin kerkeää lämmetä kone ja matkustamo, webasto alkaa lämmittämään tehokkaasti 30kW teholla jäähdytinnestettä.

        Bussailija niinhän sitä kuulua. Ei kukaan laita webastoa päälle etukäteen näissä bussifirmoissa. Ja toimivia kunnossa olevia busseja kun ei ole niin kuskit ajavat epäkuntoisilla autoilla. Se on sitä kilpailua !!!! Tyypillisiä vikoja on webasto rikki. Ajovalolamppuja rikki sisävaloja rikki akut huonot jouset tyhjänä ja ajetaan vaan. Renkaat huonot.lämmityslaitteet ei toimi säädöt ei toimi. Ovitoiminto viat. Ketään ei vaan kiinnosta korjata mitään kun kuluja ei saa tulla.


      • PAKKASUKKO 1
        bussailija kirjoitti:

        Onhan siellä lisälämmitin webasto (öljypoltin) ja aamulla kun käynnistetään bussi 0,5-1h ennen ajoonlähtöä niin kerkeää lämmetä kone ja matkustamo, webasto alkaa lämmittämään tehokkaasti 30kW teholla jäähdytinnestettä.

        Bussailialle tiedoksi autoa ei saa käyttää paikallaan ollesaan sakon uhalla kuin 2 min. Kuin oikein on talvella pakkasta yli 15c niin sitte saa ihan 5min. Ilmasto pelasto pelastuu !


      • PAKKASUKKO 1 kirjoitti:

        Bussailialle tiedoksi autoa ei saa käyttää paikallaan ollesaan sakon uhalla kuin 2 min. Kuin oikein on talvella pakkasta yli 15c niin sitte saa ihan 5min. Ilmasto pelasto pelastuu !

        2min. ja kovemmalla pakkasella 4 min... :)


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        2min. ja kovemmalla pakkasella 4 min... :)

        Ei mitään 2 tai 4 min. Vaan tarpeen tullen vaikka jatkuvasti käynnissä. Niin teki ja tekee allekirjoittanut eikä tähän mennessä ole virkavalta muuta kuin moikannut ohimennessään. Pelko pois...


      • olen eri mieltä
        PAKKASUKKO 1 kirjoitti:

        Bussailialle tiedoksi autoa ei saa käyttää paikallaan ollesaan sakon uhalla kuin 2 min. Kuin oikein on talvella pakkasta yli 15c niin sitte saa ihan 5min. Ilmasto pelasto pelastuu !

        En minä sammuta moottoria 5 minuutiksi, vaan jos reilusti yli.
        Ilmasto pelastuu jos ei käyttää omaa autoa siirtää omaa persettä naapurikadulle, vaikkapa kaupan käynnille, kuten huomasin. On paljon terveellisempi kun käydä kävelyllä.
        Istutaan joka päivä autoissa ja sitten juostaan kuntosaliin... - urheilukansa!!!... he-he!
        Turhaan,turhaan,turhaan!


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Ei mitään 2 tai 4 min. Vaan tarpeen tullen vaikka jatkuvasti käynnissä. Niin teki ja tekee allekirjoittanut eikä tähän mennessä ole virkavalta muuta kuin moikannut ohimennessään. Pelko pois...

        Mikä on tarpeen tullen päätepysäkillä? Jäätyykö kuski jos auton sammuttaa 5- 10 minuutiksi? Paineet nousee siinä kahdessa minuutissa vaikka ehtisivät laskea 4 kiloon(todella harvinaista). Mitään muuta syytä tyhjäkäynnille ei ole!!!


      • ei startti kulu
        helbkuski kirjoitti:

        Mikä on tarpeen tullen päätepysäkillä? Jäätyykö kuski jos auton sammuttaa 5- 10 minuutiksi? Paineet nousee siinä kahdessa minuutissa vaikka ehtisivät laskea 4 kiloon(todella harvinaista). Mitään muuta syytä tyhjäkäynnille ei ole!!!

        Akut tyhjenee ja auto kylmenee jos sammuttaa. ei kannata ainakaan 5-10 minuutiksi sammuttaa missään tapauksessa. itse olen pitänyt n. 1-2 tuntia rajana että alle tunniksi en sammuta varsinkaan talvella. tarpeen tullen jopa kaksi tuntia voi käydä esim. tilausajossa tai kovalla pakkasella vieläkin pidempään.

        sitäpaitsi vaikka webasto toimiikin niin joissain autoissa patterit kylmenee kun moottorin sammuttaa, ilmeisesti säätöventtiili menee kiinni tms. webasto kyllä polttaa ja pitää nesteet muuten lämpimänä mutta patterit on kylmänä.

        varsinkin tässä tilanteessa on pakko käynnistää moottori, en kyllä ole koskaan kokeillut että jos vaan avaimesta kääntäisi virrat päälle. moottori kun on käynnissä niin silloin varmasti kaikki toimii, paineet pysyy yllä ja akutkin hyvin latingissa.

        sitäpaitsi ilmastointikoje ei toimi milloinkaan jos moottori ei ole käynnissä, kesällä täytyy auto pitää mukavan viileänä ja talvella se lämmittää.

        varsinkin jos on matkustajia kyydissä niin sitten täytyy olla myös sisävalot päällä, ovestakin saattaa joku haluta mennä eli painetta täytyy olla jne... pakko olla käynnissä.

        mitä siitäkin tulisi jos olisi sammuttanut ja sitten ei lähdekään enään käyntiin. varikolla aamulla käynnistää ja illalla sammuttaa.


    • vaihettava

      mikkelissä on huonot bussit kerran olin siinä kyydissä silloin kun oli 21 astetta pakkasta oli niin vetoista ja kylmää kuin jääkaapissa joka paikasta vetosi kylmää kuski sanoi että lämppäri on hieman epäkunnossa tuli vähän lämmintä katosra tuli kovasti viileää bussi vaihdelaatikko vielä rupesi reistailemaan jonkin aikaa siinä vatkaili vaihekeppiä että saisi siihen kohalleen luulin jo että me velin kanssa jäädään siihen keskelle korpeen bussit pitäisi uusia kaikki

      • :D -mies

        Joo se on ikävää istua se vartti siellä bussissa jos lämmitys ei toimi. Kuski joutuu istumaan siellä vähän pidemmän aikaa...


    • Turkulainen asiakas

      Olen samaa mieltä että pitäisi ottaa enemmän Hybridi linjureita käyttöön.

    • Turkkiin!

      Pitäisi viedä ne bussit peruskorjattaviksi, ovat kuin uusia, mutta maksaa 1/4 uudesta autosta. Hyvä esim on Käkelän nro 90 BLE-650 Ajokki Royal

      • Turkkiin!

        Auto on siis alunperin vuodelta 1988.


    • Nykivät kuskit

      ärsyttävät, tulkaahan joskus itse kokeilemaan, minkälaista se on istua nykivällä ajotyylillä ajavan kuskin kyydissä. No kauheaa se on tietysti!

      • Välillä nykivä

        Eivät ne kuljettajat nyi vaan autot. Esim Irisbus Iveco Crossway LE on täysin sietämätön ajettava, sama koskee myös KUB Scalaa, ei tosin ihan niin paha kuin Iveco. On se vaan kumma että aina saa matkustajilta kehuja ajotyylistä kun alla on esim. Lahti 402 Scania, vanhempi Scala tai 8700 Volvo. Kyllä tällä kuljettajalla syy nykivään ajotyyliin löytyy ainakin näistä uusista "hienoista" keksinnöistä. On se kumma että että kaikkien aikojen paras kaupunkibussi Volvo Wiima k202 esiteltiin jo vuonna 1984 ja sen seuraajat Carrus City eri lattiaversioineen kymmenisen vuotta myöhemmin, mutta vuonna 2012 ei osata valmistaa yhtä hyviä autoja. Tietysti päästövaatimukset ovat muuttuneet tiukaksi jne. Uudet Volvot ovat ihan ok mutta kaukana Wiima/Carrus-tasosta.


    • Dösäkuski eläk.

      Ei siinä selittelyt auta , jos Onnikka satuu jostaisinssyystä myöhästymään niin vika on AINA kuskissa !

      Jjokatapauksessa silloin jos tuo kuski vaikuttaa jotenkin Perussuomalaiseta .

      Rasismikortti tosin nykyisin hiljentää useimmat "aikatauluntarkastajat".

      Muutoin käytäntö näkyy olevan aivan sama kuin aina ennenkin .!

    • Jospa otettaisiin bussifirmoilta ne tuet ja avustukset pois kokonaan ja sitten jokainen bussiyrittäjä hinnoittelisi näiden yhteiskunnan tuilla elävien yh-äitien bussimatkat reaalihintaisiksi huoltoineen päivineen. Loppuisi rutina bussien kunnosta, kun ei olisi enää varaa matkustaa niillä.
      Luulen kuitenkin, että nämä uudet korealais-intialaiset käyttöautot seisoo tien poskessa kilometreihin nähden paljon useammin. Kyllä ne bussit pidetään juuri siinä määrin kunnossa, kuin varaa on.
      Busseja vaivaa tietysti myös nämä nykytekniikan ongelmat. Kaikki pitää ohjata elektronisesti, ettei vain tulisi yhtään ylimääräistä hiukkasta pakoputkesta. Sitten kun vehkeessä menee bitti poikittain, se ei enää liiku. Vanhanaikainen tekniikka olisi ehkä luotettavampi, mutta kun se sama bussilla liikkuva kukkahattutäti vaatii, ettei saa tulla putkesta käryä. Istukoon sitten siinä epävarmassa menopelissä ja valittakoon rauhassa.

    • iceass

      mikä sen ihanampaa kuin istua aamun ensinmäisessä umpijäisessä dösässä takapuoli jäässä ja hengitys huuruten..ja kun dösä vielä hyytyy joka toinen minsa tienposkeen alkaa duunimatka olemaan yhtä tuskaa kun katselee kellon viisareita

      jengi vielä valittaa kuumista busseista!!-tervetuloa matkaamaan aamudösillä -takaan että on kyyti on kylmää!

    • eitressiä-13

      Ihmiset valittaa AINA keksii vaikka mistä syyn.Vika voi tulla autoihin ihan milloin vain ei sitä etukäteen voi tietää joten ottakaa "lunkisti" varsinkin näin joulun alla, ennenkaikkea iloista leppoisaa mieltä ja huumoria ennenkaikkea sillä huumori huoltaa sydäntä ! ja lähtekää aikaisemmassa autossa mitä kesäaikaan varsinkin jos sää kurja ..tressitöntä joulun odotusta kaikille tiellä liikkujille !

    • samaa ihmetellyt

      Poika kulkee kouluunsa matkat yhden bussinvaihdon kanssa ja aika usein on käynyt niin että bussi on hajoamisen takia jäänyt tulematta.

      Kun asiaa on ulkopuolisena katsellut, niin jotenkin vaikuttaa kyllä siltä että bussien kunto on aikalailla laskenut ainakin täällä pks:lla. Ja näyttää myös siltä että kaupungin sisäisten linjojen bussit ovat hiukan paremmassa kunnossa kuin seutuliikenteessä olevat. Missä näkee kyllä liikenteessä melkoisia romuja, kulkevat korit vinksallaan, eikä esim rekisterikilvistä saa enää mitään selvää - siitäkin voi varmaan jotain päätellä ajopelin liikkumista maileista... Taitaa olla niin, että tuo reittien kilpailutus on se varsinainen syy kaluston kuntoon? Kunnossapidon laiminlyönnillä haetaan jonkinmoista kannattavuutta ja jotenkin tuntuu, että reitin kilpailutuksen kautta saanut liikennöitsijä hankkii käyttöönsä samaa kalustoa minkä edellinen on jo ajanut loppuun...

    • infinitiivi

      >Bussit alkavat hajoilemaan

      Mitä ihmeen peruskoulun keskeyttäneitä S24:n toimitukseen palkataan? Muutoin ei tuollainen jatkuva kielenraiskaus liene selitettävissä.

    • Ei enää romuja

      Todellakin pitäisi alkaa vaatimaan bussifirmoilta peruskorjauksia autoille, niitä tehdään ainakin Turkissa, Puolassa ja Virossa. Varsinkin turkissa vierailleet näyttävät uusilta autoilta, luulin pitkään käkelän BLE-650:aa uudeksi autoksi.

    • Matkustaja57

      Bussien kunto turussakin on tietyillä linjoilla/liikennöitsijöillä vähän huononemaan päin jos näin kauniisti sanotaan. Jossain vaiheessa oli kuskeissa omituisesti käyttäytyviä mörköjä joilla ei alkeellisiakaan sosiaalisia taitoja eikä välttämättä edes ajotaitoja, mutta täytynee sanoa että vuonna 2012 tuli oltua ammattitaitoisten ja asiallisten kuskien kyydissä hyvinkin paljon. Terveisiä ja kiitokset tätä kautta vaan linjojen 6 ja 99 bussikuskeille. Tärkeää työtä teette ja ei aina välttämättä niin "namiakaan".

      Uudemmat ja/tai paremmin hoidetut autot kuskeille minunkin puolesta!

      • Anonyymi

        Ei ne kaikki siellä Turussakaan ihan selvinpäin ole olleet. Itse olin joskus Naantalista Turkuun tulevan bussin kyydissä, kuski ajoi väärällä kaistalla ja puolet matkasta oli ovet auki. Vauhtiakin oli reilusti. Ja vaikka moni sanoi että ovet on auki, ei kuski tehnyt mitään sulkeakseen ovet. No joka tapauksessa perille keskustaan päästiin. Tämä tapahtui siis joskus 2007-2010 välillä. Vanhentunut juttu jo. Mutta mietityttämään jäi, että missähän kunnossa kuljettaja lopulta mahtoi olla/mitä aineita vetänyt? Ja onpa yksi kuski 52 koululaislinjaa ajaessaan "palvelulinjan" bussilla ajettaessa kaahannut sen verran talvella, että meinasi liukkaalla ajaa toisen perään lähellä majakkarannassa.. Ne autot muuten kulki kovaa ja jos kuski kaahasi tuntui, että mahtaakohan auto koko mutkasta selvitä ilman että kaatuu ojaan.


    • No toisaalta... jos verrataan linja-autoliikennettä junaliikenteeseen, voimme vain hämmästellä sitä täsmällisyyttä. En edes muista, koska olisin viimeksi ollut jotenkin merkittävästi myöhässä olevan bussin kyydissä, vaikka ajokeli olisikin ollut huono.

      Osa kuskeista tosiaan on hermostuneita. Kaupunkiliikenne ja hankalat matkustajat ja moni muukin varmasti stressaa, ja liekö kaikki kuljettajat alalla, jolle parhaiten sopivat.

      Huonokuntoisen bussin kyydissä olen viimeksi ollut lapsuudessani 1970-luvulla. Silloin oli vielä autoja, joissa pakokaasu haisi ja moottori mekkaloi sisällä oikein huomattavasti.

      Eiköhän yritetä tarkastella tätäkin asiaa hyvän kannalta: bussikuskit tekevät suorastaan loistavaa työtä. Jos esimerkiksi tuntemani opettajat joutuisivat bussikuskin hommiin, yksikään auto ei ikinä lähtisi liikkeelle ajoissa, koska kuljettajat vain marmattaisivat torilla... tai jupisisivat yksinään päättärillä. Jos joskus vuoro myöhästyy sään takia, niin kyllä siitä on paras syyttää säätä. On täysin kohtuutonta ajatella, ettei esimerkiksi ankara tuisku tai peilikiiltävän jään peittämät tiet mitenkään vaikuttaisi arkeemme. Tietenkin busseja voisi kehittää ja työn stressaavuuteen puuttua palvelun parantamiseksi entisestään. Niihin seikkoihin ei kuitenkaan auta marmattaminen vaan työ.

    • 23wesd

      hei mutta ainahan voi hommata oman auton.saa kuunnella mieleistään rokkia ja vetää röökiä.

    • Me my self and i

      Olen kyllä tottunut ajamaan ihan itse ja kuulun siihen sukupolveen joka osaa jauhaa purkkaa ja ajaa autoa samanaikaisesti. Eli jos ei kykene pitämään keskusteluketjua keskusteluketjuna ilman, että siitä tehdään elokuva ta tv-ohjelma, niin sen pitämisen voi sitten lopettaa aivan kuten sen elokuvan ja tv-ohjelmankin tekemisen.

      • Me my self and i

        Siitä siis tulee heti ongelma jos nämä jutu tästä johonkin lähtevät.


    • .ikkremimiN

      Mitä isot edellä sitä pienet perässä...vai miten se meni. Taannoin olin menossa rautapyörillä pohjoiseen ja oli aika kylmää kyytiä. Vaunussa ei meinaan toiminut lämmitys ja se oli rikki jo etelästä lähtiessä. Jossakin isomalla asemalla vaunu sitten vaihdettiin paremmin lämpenevään. Ja tämä tapahtui ihan pari vuotta sitten. Valtion Romu:n kuljetuksetkaan eivät aina ole ihan sitä mitä pitäisi, niin voiko sitä vaatia pienemmiltä bussifirmoiltakaan mitkä toimivat kannattavuuden rajamailla?

      • Me my self and i

        Emme me valtion routatieillä matkustakkaan se enempää kuin on tarve kun se on jo tiedossa, ettei siellä oikeastaan mikään toimi. Oliko se sitten iso pyyntö, että jättää keskusteluketjun keskusteuketjuksi, eikä lärvikirjaksi. Minäpä lähden tästä ajamaan autolla ilman valoja ja turvavöitä vastaantulijoiden kaistalla ja sanon olevani poliisi virkatehtävissä ja että ajan takaa postiautoa, koska siinä on ratti oikealla puolella. Niinhän se on valmistettu ja rekistöröity ja niinhän sitä autoa ollaan ajettu vuosikymmenet aina siihen asti, että jollakin VIRANOMAISELLA heräsi mielenkiinto ja epäluulo. Eikä keskus voinut sitten huutaa sinne poliisiradioon, että se on postiauto ja että sitä autoa ajaa yksi ja sama posteliooni kuin aina enennekin ja että hänen ahdisteleminen on suurempi ongelma kuin se, että siinä on ratti eri puolella kuin poliisiautossa.


      • Se vanhabussikuski
        Me my self and i kirjoitti:

        Emme me valtion routatieillä matkustakkaan se enempää kuin on tarve kun se on jo tiedossa, ettei siellä oikeastaan mikään toimi. Oliko se sitten iso pyyntö, että jättää keskusteluketjun keskusteuketjuksi, eikä lärvikirjaksi. Minäpä lähden tästä ajamaan autolla ilman valoja ja turvavöitä vastaantulijoiden kaistalla ja sanon olevani poliisi virkatehtävissä ja että ajan takaa postiautoa, koska siinä on ratti oikealla puolella. Niinhän se on valmistettu ja rekistöröity ja niinhän sitä autoa ollaan ajettu vuosikymmenet aina siihen asti, että jollakin VIRANOMAISELLA heräsi mielenkiinto ja epäluulo. Eikä keskus voinut sitten huutaa sinne poliisiradioon, että se on postiauto ja että sitä autoa ajaa yksi ja sama posteliooni kuin aina enennekin ja että hänen ahdisteleminen on suurempi ongelma kuin se, että siinä on ratti eri puolella kuin poliisiautossa.

        Empälähtisi vaikkapa Rovaniemelt Helsinkiin bussikyydillä !

        Juna on toista , sanokaa mitä sanotte junassa voit rentoutua käydä jaloittelemassa tavata mukavaa seuraa ja vaikka ottaa makuuhytissään yömussut ilman että joku tiukkapipo nostaisi siitä älämön . ,, listaa voi jatkaa junan eduksi niin pitkään kuin tahansa .

        Kaiken kaikkiaan, perin kehno-rakkine on nykyään koko linja auto ja piinallista on sitä kuskata mutta Bussifirmojen isännistä ja alan typerästä työnjohdodta se suureltaosin johtuu vaikka nyky-matkustajilla on erittäin merkittävä osuus kokonaiskuvan kannalta !

        Olisi lopetettava bussiliikenne kaikkialta mistä se suinkin on mahdollista ja siirryttävä kiskoliikenteeseen .Raitiotievaunukin on paljon miellyttävämpi joukkoliikenneväline kuin tärisevä , haiseva ja yhtenään rikkoontuva bussi sekä sen matkustajistokaan ei ole samaa, sanoisinko paskasakkia !


    • Nobinaton

      Nobinat ovat aikamoisia bussinrutkuja, hyvä kun vielä koossa pysyvät.

    • Vitnäsä!!!!

      Arvoisat kuljettajat ja jne!Katsokaa peiliin niin usein kun on tarvetta!Tehkää ne reitit , ajotavat kelin ja ajotaidon mukaisiksi!Vika on aina ihmisissä jos jokin rakkine ei peletä niin kuin pitäisi.Laittetaisi esim pikkujouluissa kunnostautuneet ym muissakin juhlissa kuskeiksi!

    • kilpakilpakilpa

      Se on sitä kilpailutusta. Kun oikein kilpailutetaan ja halvin valitaan, aina laatu kärsii hinnan vuoksi.

    • Pete_47

      Jospa otettaisiin bussifirmoilta ne tuet ja avustukset pois kokonaan ja sitten jokainen bussiyrittäjä hinnoittelisi näiden yhteiskunnan tuilla elävien alkoholistien, huumeveikkojen ja muiden "elämäntapasyrjäytyjien" bussimatkat reaalihintaisiksi huoltoineen päivineen. Loppuisi rutina bussien kunnosta, kun ei olisi enää suomimiehellä varaa matkustaa niillä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe