Käytän propral beetasalpaajaa jännittämisen vuoksi, satunnaisesti. Eli esim. ennen kauppareissua saatan ottaa. Annokseni koko on 10mg, onko tästä jotain haittaa? Vaikka käyttäisin sitä säännöllisesti? Haittaako jos ottaa 10mg propralia ennen lääkärillä käyntiä, eli vaikuttaako se verenpaineeseen tms.?
Propral beetasalpaajasta
10
7138
Vastaukset
- Sairaanhoitaja
10mg annostus ja 1 x vrk, on todella olematon. Aivan huoletta voit ottaa useammin kuin kerran. Propral on betasalpaaja, eli laskee nopeaa pulssia, ja nain ollen toimii apuna myos jannityksessa. Monet esim: luennoitsijat joutuvat turvautumaan propraaliin ennen esiintymista.
Betasalpaaja ei aiheuta riippuvuutta !!! Ja ainoastaan saattaa laskea verenpainetta, koska alentaa sydammen lyontitiheytta.- levoton
olen pohtinut samaa asiaa, ja mulla ois vähän lisäkysymyksiä. syön lähes päivittäin 10-20mg:n annoksina propralia, oloni on jotenkin "varmempi". kärsin jännittämisestä joten lääke helpottaa huomattavasti elämistä. tuntuu etten uskalla mennä ruokalaan jos en varalta ota lääkettä. ennen lääkkeitä nolasin itseni pari kertaa "kahvikuppineuroosin" iskiessä niin pahasti että rupesin varmaan niiden tilanteiden jälkeen pelkäämään seurassa ruokailua ja kahvittelua. voiko tämä olla paniikkihäiriötä?kädet vapisevat myös heti kun joku tuijottaa tehdessäni jotain tarkkaa. jos en ota lääkettä, myös kaupan kassalla saattaa rueta ahdistamaan kun esim. kirjoitan kuittiin nimeä. mitä tämä oikeastaan on, jännittämistä vai paniikkihäiriön oireita? joskus myös sydän hakkaa ja hikoilen näissä tilanteissa, tuntuu että kaikki tuijottaa.saako propralia syödä tuollaisena annoksena raskauden aikana edes satunnaisesti? tai edes vähemmän? haluaisin lapsia joskus mutta mieltäni vaivaa miten selviän kaikki tuollaiset tilanteet ilman propralia jos se on raskauden aikana kielletty.tunnen itseni niin poloiseksi koko vaivan vuoksi. voisiko joku antaa vinkkejä tai kertoa kokemuksia!
- Mari
Tämä on liian vähän.Itselläni on kaksi kertaa päivässä.Otan sitä illalla ja aamulla samaan aikaan.Kuulemma pysyy veressä tasaisesti.Voi olla ettei laske verenpainetta.Propral 40g laskee, kun siinä lukee,että laskee verenpainetta.Lääkettä ei saa lopettaa äkillisesti.Siitä huomaa jos ottaa lääkettä liikaa pulssi käy liian hitaasti.
- Nita
Mari kirjoitti:
Tämä on liian vähän.Itselläni on kaksi kertaa päivässä.Otan sitä illalla ja aamulla samaan aikaan.Kuulemma pysyy veressä tasaisesti.Voi olla ettei laske verenpainetta.Propral 40g laskee, kun siinä lukee,että laskee verenpainetta.Lääkettä ei saa lopettaa äkillisesti.Siitä huomaa jos ottaa lääkettä liikaa pulssi käy liian hitaasti.
Tenoprin(sama kuin Atenol) Syönnyt jo monta vuotta. Oli ensin Propral mutta lääkäri sanoi että tämä on pitkävaikutteinen.Tarvitse ottaa vaan tabletin päivässä.Raskaudesta en sitten tiedä.Varmaan pitää lääkäriltä kysyä kaikki raskauden ajan käyttämät lääkkeet varmuuden vuoksi.Muuten lääkäri sanoi että näitä voi syödä vaikka loppuelämän. Eivät ole haitallisia.
- Ovidiu
Mari kirjoitti:
Tarkoitit varmaan 40 mg:n tablettia. Ei se paljon laske paineita. 80-160 mg on tarkoitettu korkean verenpaineen hoitoon, mutta koska uudemmat beetasalpaajat tehoavat paremmin, ei propranololia juuri hypertoniaan enää käytetä.
- Anonyymi
levoton kirjoitti:
olen pohtinut samaa asiaa, ja mulla ois vähän lisäkysymyksiä. syön lähes päivittäin 10-20mg:n annoksina propralia, oloni on jotenkin "varmempi". kärsin jännittämisestä joten lääke helpottaa huomattavasti elämistä. tuntuu etten uskalla mennä ruokalaan jos en varalta ota lääkettä. ennen lääkkeitä nolasin itseni pari kertaa "kahvikuppineuroosin" iskiessä niin pahasti että rupesin varmaan niiden tilanteiden jälkeen pelkäämään seurassa ruokailua ja kahvittelua. voiko tämä olla paniikkihäiriötä?kädet vapisevat myös heti kun joku tuijottaa tehdessäni jotain tarkkaa. jos en ota lääkettä, myös kaupan kassalla saattaa rueta ahdistamaan kun esim. kirjoitan kuittiin nimeä. mitä tämä oikeastaan on, jännittämistä vai paniikkihäiriön oireita? joskus myös sydän hakkaa ja hikoilen näissä tilanteissa, tuntuu että kaikki tuijottaa.saako propralia syödä tuollaisena annoksena raskauden aikana edes satunnaisesti? tai edes vähemmän? haluaisin lapsia joskus mutta mieltäni vaivaa miten selviän kaikki tuollaiset tilanteet ilman propralia jos se on raskauden aikana kielletty.tunnen itseni niin poloiseksi koko vaivan vuoksi. voisiko joku antaa vinkkejä tai kertoa kokemuksia!
COOKLETA : SYMPATIKOTONIA ,KUULOSTAA SILLE
- hämmästynyt
Mulla Propral 20 mg laski pulssin sairaalassa sadasta 52:teen ja kotona olen ottanut 10 mg rytmihäiriöihin jolloin pulssi on laskenut 67:stä 49:ään.
Sairaalassa rauhoitti oikeasti, vaikka pulssi laski vähän liikaa, mutta kotona ei poistanut oireita joihin sitä on määrätty, vaan laski vain pulssia.
Miten ihmeessä jotkut voivat syödä 40-80 mg Propralia? Oma kehoni maximi normaalisykkeellä näyttää olevaan 10 mg. Olen siis kolmekymmpinen normaalikokoinen nainen, jollla epäillään sympaattisen hermoston yliaktiivisuutta.- Utelias pelkuri
Heräsi uteliaisuuteni tuosta sympaattisen hermoston yliaktivisuudesta. Onko se ihan lääkärin otaksuma ja mahdollinen diagnoosi? Onko ongelmasi nuo rytmihäiriöt vai onko sinulla myös esim. kahvikuppineuroosia, liikajännittämistä tai muuten sosiaalisten tilanteiden pelkoa?
Olen usein pohtinut sitä, että olisiko sosiaalisten tilanteiden pelon takana ihan fysiologinen vika/ominaisuus ja juuri tuollainen hermoston synnynnäinen ylivilkkaus ja reagointiherkkyys?
- hämmästynyt
En tiedä voiko sympaattisen hermoston yliaktiivisuutta synnynnäisenä, mutta luulen että herkkyys sille voi olla synnynnäisesti olemassa.
Jokaisella varmasti on omanlaisensa oireet.
Minun tapauksessani muutaman peräkkäisen rankan ajanjakson jälkeen kehon toiminta romahti. Olin stressannut todella pitkän ajanjakson erilaisia asioita, mutta luulin että ja jaksan ja olen kunnossa.
Tiedostettuani että kaikki aiemmin painaneet asiat ovat nyt menneisyyttä ja edessä on helpotus, kehoni reagoi minulle odottamattomasti.
Eräänä päivänä minua alkoi huimata. Lopulta huimaus oli niin kova, etten pystynyt edes päätäni nostamaan juodakseni. Olin maannut sägyssä jo tunnin verran.
Minulla on ennen todettu vaarattomia kammion lisälyöntejä, mitkä kuulemma aiheuttavat tunteen siitä että sydän löisi "väärin". Olen saanut niihin tarvittaessa Bisoprolollia, mutta se laski liikaa verenpainetta, joten en sitä uskaltanut käyttää.
Tunsin erilaisia rytmihäiriöitä ja kipuja. Tuntui kuin sydän löisi väärin, hakkasi nopeasti (120), muljahteli, viilsi, puristi ja pisti.
Jalat ja kädet puutuivat osittain sekä koko kehon lihakset olivat heikkoina.. Jalkaterät ja kämmenet olivat kylmänhikiset.
Tuli kouristuksen omaisesti aalloittain tunne, kuin laskisin alleni ja oksentaisin yhtä aikaa, mitä ei kumpaakaan kuitenkaan tapahtunut.
Tuntui kuin vereni olisi lakannut kiertämästä ja näin ajoittain harmaita sumuisia pilviä sekä korvani soivat lujaa, mutta vain pienen hetken kerrallaan.
Puolentoista tunnin kuluttua saapui ambulanssi. Sairaalassa minulle annettiin minimimääriä bisoprolollia 2,5 mg puolet kerrallaan. Ne helpottivat oloa aina hetken, kunnes taas kaikki paheni. Tätä kesti 2 vuorokautta ja minut oli kotiutettu kolmesti tarkkailusta ja annettu diagnoosiksi krapula..
Neljäntenä päivänä pääsin puolikuntoisena omalääkärille. Juteltuamme hetken hän kertoi että minulla on sympaattisen hermoston yliaktiivisuus päällä. Siihen auttaa aika, lepo, rauhoittavat ja beetasalpaajat silloin kun pulssi on kova. Sillloin sain Proprallia, ja totesinkin aiemmassa viestissäni, etten sitä todellakaan uskalla ottaa ellei pulssi ole yli sataa.
Tästä on kulunut nyt viisi viikkoa, ja joudun edelleenkin ottamaan rauhoittavia kun samat tuntemukset alkavat palata. Siinä mielessä parempi ettei ainakaan vielä ole iskenyt uudelleen täyskaaosta, ja tunnistan oireiden alun ja otan rauhoittavan ennenkuin oireet pahenevat.
Verenpaineeni heittelehtii korkeasta matalaan ja mieliala myös. Jokainen fyysinen ja psyykkinen pienikin rasitus saa oireet alkamaan. Joten luulen että kuntoutumiseeni menee ainakin vielä kuukausi tai kaksi. Toivottavasti ei enempää.
Ja sitten kysymykseesi vastaus: minulla ei ole kahvikuppineuroosia eikä sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Joskus on kyllä tullut paniikinkaltaisia tilanteita esim. isossa väkijoukossa tai bussissa että minun on pakko päästä pois.
Se mikä minut on tähän ajanut, on yksinkertaisesti se etten ole purkanut pahaa oloani silloin kun olisi pitänyt. Yritin vain jaksaa ja jaksaa.
Kun helpotus iski, romahti kroppa, jota nyt tässä yritän saada taas toimintakuntoon.- Anonyymi
Minä olen potenut aivan samoja oireita jo vuodesta - 15 ,ja samoista syistä ..ensin Monimuotoinen panikki häiriö ,päälle sympatikotonia ,vielä Ahdistuneisuushäiriö ,joka syntyi sopimattomasta lääkkeestä Diapam ,kunnei auta niin syntyy ahdistuneisuushäiriö ,lääkkeen vähennystä olen tehnyt jo 7: n vuotta ,ja jatkuu ,on varsinainen pahis tuo Diapam ,vierotukset ei helppoja todellakaan .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244402Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132978Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141239Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.44983Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22970PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht119809Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport38776- 37764
- 109733
- 135677