Lauste vai Ilpoinen?

Sitkeä iloinen sissi

Tämäntapaiset viestit ovat usein typeriä, mutta jos sentään vastaisitte (kun olen tosissani enkä oikein muutenkaan voi saada ns. käyttäjän näkökulmaa)? Kiitos jo etukäteen vaivautumisesta! - Muutan Turkuun opiskelemaan (olen kyllä jo iäkäs mutta huippureipas) ja nauttimaan historiasta. Jos ei ole varaa muuhun omistusasuntoon kuin Lausteen tai Ilpoisten kaksioon, niin kumpaan kannattaisi päätyä?

16

1987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sissi

Täytynee vähän selventää aloitusta, että olisi teidän helpompi vastata: Osaan hyvin käyttää julkisia kulkuneuvoja (ja katsoa netistä reittejä), mutta sanokaa, kummasta olisi nokkelampi liikkua yliopistolle ja rautatieasemalle! Tykkään kauheasti merestä, mutta eikö Ilpoisista hilpaisisi rannalle Uittamoon äkkiä kävellenkin? Ovatko bussimatkat Lausteelta keskustaan selvästi nopeampia kuin Ilpoisista? Kummassa on paremmat kirjastot?
      PS. Mistään värivikaisista ei kannata selittää; olen asunut joka puolella maailmaa pitkiä aikoja, ja ympärillä olevien värit ovat totaalisen yhdentekeviä.

• Juustoo3

Busseista en tiedä mitään, mutta vahva veikkaus on, että Lausteelta kulkevat paremmin.

Matka molemista keskustaan on jotakuten samanmoinen.
        Lausteen tykö paremmat palvelut, mutta Ispoinen ehdottomasti muuten elinolojen puolesta parempi. Rauhallisempi, kauniimpi, historiallisempi.

Ispoisista kävelee tosiaan meren rannalle. Molemmista paikoista pyöräilee nopeasti keskustaan.
        Yliopistoon (yliopiston mäelle) pääsee kyllä kätevämmin Lausteelta.

Joten jos asuinympäristö painaa vaakakupissa, niin Ispoinen. Jos taas palvelut ja liikkumisen helppous, niin Lauste.

• Sissi

Ilahtuneet kiitokset tosi fiksusta (ja asiallisesta) vastauksesta!! Unohtuikin mainita, että olen myös innokas fillaroija, mutta varsinkin opiskelukausina on kuitenkin valtaosin muun liikkumisen varassa. Täytyy nyt kyllä vakavasti pohtia... (Ja varmaan tehdä reissut katsomaan kumpaakin paikkaa.) Olen tutkinut tilanteita toistaiseksi lähes pelkästään asunnonvälittäjien nettisivujen perusteella. - Saisiko vielä lisätä kysymyksen: millainen lienee niiden yliopiston läheisten Hakapellonkadun elementtitalojen maine (suunnilleen siis Nummesta kyse)? Pari, kolme vuotta olen katsellut, ja kummasti on niidenkin kämppien hinta noussut. Lienevätkö nyt hintansa arvoisia? Ainakin on niinkin perustavia ongelmia kuin saveen vajoavia paalutuksia ym. mukavaa.

• Entinen turkulainen

Kannattaa ehkä silti miettiä jotain muitakin vaihtoehtoja. Pienempi asunto keskustasta olisi varmasti mukavampi kuin nuo mainitsemasi lähiöt.

Historian laitos näyttää olevan nykyään vanhalla kasarmialueella. Siitä on näppärästi yhteydet myös joen yli, joten kannattaa katsella myös siihen suuntaa. Halusten ghetto kannattaa kuitenkin kiertää kaukaa.

• Sissi

- Suurkiitos taas asialliselle vastaajalle! Olen vain ollut laskevinani, ettei keskustasta saisi edes yksiötä vastaavalla rahasummalla..(?) Muuten olisin kyllä täysin samaa mieltä; olenhan pyörinyt turistina Turussa ja rakastanut sitä kaikkea!!! Yritän katsella kartoista sitä joen toista puolta. Aiemmin katsellessa näytti juuri se Halinen kivalta, mutta olen kyllä huomannut, että sitä haukutaan kovasti. Itse olen tykännyt suuresti suurin piirtein kaikista paikoista, joten usein tulee epäillyksi juuri niitä haukkumisia..!

• Entinen turkulainen

Mihin tahansa päädytkin, niin muista välttää 60- - 80-lukujen elementtirakennuksia. Ennuste niiden arvon säilymiseksi ei ole hyvä.

Läheltä keskustaa voi löytää edullisestikkin peruskuntoisen asunnon vanhemmasta talosta. Ihmiset tuijottavat vain asunnon pintoja eivätkä ymmärrä katsoa, missä kunnossa itse rakennus on. Hyvästä 50-luvun yhtiössä oleva peruskuntoisen asunto ei tarvitse kuin maalia ja uuden parketin, niin se on taas vuosia ok.

Turkulaisissa yhtiöissä pitää putkiremppojen lisäksi selvittää aina myös perustukset. Keskustassa pyydetään joskus 60-luvun talossa ihan täyttä hintaa, vaikka sekä perustusten korjaus että putkiremppa on tekemättä.

• Juustoo3
        Entinen turkulainen kirjoitti:

Mihin tahansa päädytkin, niin muista välttää 60- - 80-lukujen elementtirakennuksia. Ennuste niiden arvon säilymiseksi ei ole hyvä.

Läheltä keskustaa voi löytää edullisestikkin peruskuntoisen asunnon vanhemmasta talosta. Ihmiset tuijottavat vain asunnon pintoja eivätkä ymmärrä katsoa, missä kunnossa itse rakennus on. Hyvästä 50-luvun yhtiössä oleva peruskuntoisen asunto ei tarvitse kuin maalia ja uuden parketin, niin se on taas vuosia ok.

Turkulaisissa yhtiöissä pitää putkiremppojen lisäksi selvittää aina myös perustukset. Keskustassa pyydetään joskus 60-luvun talossa ihan täyttä hintaa, vaikka sekä perustusten korjaus että putkiremppa on tekemättä.

Samaa mieltä. Vältä oikeasti noita elementtitaloja. 60- ja 70-luku niitä pahimpia, mutta kyllä 80-luvullakin vielä tehtiin melkoisia suorituksia.
        90-luvun talot jo aivan toista maata, ja ne ovat vertailukelpoisia nykykerrostaloihin (vessan ja keittiön koko, sauna löytyy, kunnon pyöräsuojat, varastotilat yms.)

50-luvun talot kyllä ihan varmaankin asiallisia, mutta kannattaa niissäkin huomata pari seikkaa: saattavat olla kylmiä (mikä tuntuu kyllä uskomattomalta, mutta tiedän pari kämppää jossa käytetään sähkötoimisia lämmityspattereita talvisin apuna). Lisäksi vessa on mitoitettu siten, että yksi ihminen mahtuu sisään, ei muuta. Ei pesukonetta, ei pyykinkuivaustelinettä eikä ainakaan saunaa löydy. Myös parveke on pieni, jääkaappi todennäköisesti puolikorkuinen, liesi ilman kunnollista liesituuletinta, kovaääninen hissi, vähän kaappitilaa, huono äänieristys kaikuvaan rappukäytävään, ei autopaikkoja (sinun tapauksessasi ainakaan alkuun ei haittaa)..

Halinen on mainettaan kyllä parempi. Sanoisin, että jos Lauste on mahdollinen asuinpaikka, niin on sitten Halinenkin. Halinen on jopa maineeltaan vähän Laustetta parempi. Halinen sijaitsee lähempänä yliopiston mäkeä, on uudempaa asuinrakennuskantaa, joukkoliikenne hyvää (menee busseja suunnilleen yötä päivää kymmenen minuutin välein).

Tuo Hakakatu on rauhallisempaa seutua kuin Halinen. Hakakadun talojen huolto- ja kunnossapito on kyllä ihan silmämääräisesti havaittavissa puutteelliseksi. Varmasti todella kalliita peruskorjauksia tulossa (ovat juuri sitä halvinta/huonointa rakennuskantaa mitä Suomessa on koskaan rakennettu), eikä niistä koskaan hyviä tulla saamaan.

Nyt kun suunnilleen kaikki on tullut lytätyksi, niin voisin antaa yhden suosituksen: Liisankatu (Luolavuoressa). Kivaa 50-luvun rakentamista, viihtyisä miljöö, hyvin ylläpidetyt kiinteistöt yms. Hintatietoa tai myyntikohteista ei ole tarkkaa tietoa, mutta kannattaa ainakin netistä vilkaista. Toinen voisi olla Käpytie (Luolavuorentien puolelta). Kannattaa myös tarkistaa Betanian kadun hinnat. Näitä kaikkia yhdistää 50-luku, hyvin huolletut kiinteistöt ja kohtuullisen kiva ympäristö.

• Sissi

Oi kiitos aivan valtavasti teille kaikille ihanille vastaajille!! Luen myöhemmin vielä paremmalla huolella & ajatuksella ja osaan ehkä sitten vastata paremmalla ajatuksella! Teidän vastauksistanne jo tajuan, että vaisto on sanonut oikein,ja juuri Turku on se oikea paikka (kuten olen aanaillutkin - ja ihan turistireissuilta tajunnut). Sen verran jo nyt pystyn sanomaan, että olen Oulusta ja Helsingistäkin jo ajat sitten tajunnut, että ne 50-luvun talot ovat omaa luokkaansa...! Kun vain kaukaa aina tajuaisi,mitä ne oikeat talot/alueet vieraalla paikkakunnalla todella ovat..... K i i t o s kaikille, t. Airi
      PS. vieläkin saa mielellään kertoa mielipiteitä/tietoja, kiitos!

• Sissi

Väliaikatiedotus: laitoin mieleen (aakkosjärjestyksessä): Betaniankatu, Käpytie, Liisankatu. Karmeata vain, etten muista kertaakaan nähneeni yhtään myytävänä olevaa asuntoa yhdelläkään näistä kaduista... On tosiaan totta, että Oulussakin olivat 1950-luvun talot aivan huippua - siis ainakin verrattuina myöhempien vuosikymmenten kaameaan makulatuuriin. Mutta sitten ovat kanssa ne kriteerit, joiden perusteella ihmiset arvioivat, hirveän erilaisia: en ehkä itse pidä minään suurenmoisena etuna huoneistosaunaa (oikeastaan aika älytön keksintö kerrostalossa), jättikokoista parveketta tai muitakaan sinänsä kivojen vastaajien mainitsemia "tärkeitä juttuja". (Pieni esim: minkä helevetin takia pitäisi vessaan mahtua kerrallaan enemmän kuin 1 ihminen??) - Tästä huolimatta iloinen kiitos myös nimim. Juustoo3:lle; monista asioista olen samaa mieltä kanssasi!!

• Entinen turkulainen

Tsekkaa myös Portsa

• Sissi

Portsa on aivan järkyttävän kallis; rehellisesti sanottuna tuntuu, että jollain älyttömällä tavalla täysin yliarvostettu (siis hinnoissa).

• S/L

Ensimmäinen vastaaja oli lukenut väärin. Eli ei ISpoinen vaan Ilpoinen oli kysymys.

• Ilpoinen

Ilpoinen. Asusin itse vuoden siellä opiskeluaikoina, lähellä kauppaa joka tuntui olevan aina auki, bussit kulki yllättävän hyvin ja nopeasti keskustaan (talvellakin ruuhka-aikaan max 20minuuttia). Muuttaisin itsekin takaisin sinne, ei tarvinnut pelätä mutanaamoja (anteeksi rasistinen kommentti) tai mitään muutakaan. Suosittelen ilolla ja lämmöllä!

• Sissi

Kiitos kaunis taas asiallisille ja mukaville vastaajille!! Varsinkin "Suosittelen ilolla ja lämmöllä!" oli ihana. Se sai minut muistamaan oman 1980-lukuni Espoon Soukassa, joka on varmaan aika samantapainen - ja rakastinhan sitä suuresti. Kyllä varmaan Ilpoisiin päädyn; nimenomaan hinta-laatusuhde on selvästi siellä erinomainen.

• usoihdhkijsgsd

Ilpoisista kulkee linja 61 arkisin 10 minuutin välein torille. Keskustaan menee aikaa 20 min. Tosiaan, jos rakastat merta, niin Ilpoisista on noin 2 km Uittamon rantaan ja hieman lyhyempi matka Katariinan laakson luonnonsuojelualueelle, joka on aivan upeaa tammilehtoa/rantakaislikkoa.

http://luonto.v-smol.fi/katariina/Sijainti.html

• Sissi
        usoihdhkijsgsd kirjoitti:

Ilpoisista kulkee linja 61 arkisin 10 minuutin välein torille. Keskustaan menee aikaa 20 min. Tosiaan, jos rakastat merta, niin Ilpoisista on noin 2 km Uittamon rantaan ja hieman lyhyempi matka Katariinan laakson luonnonsuojelualueelle, joka on aivan upeaa tammilehtoa/rantakaislikkoa.

http://luonto.v-smol.fi/katariina/Sijainti.html

Kiitos linkistä ja viestistä; olet varmaan mukava luontoihminen! Aivan ihanalta näytti tuo talvikuvakin Katariinanlaaksosta, ja voin vähän kuvitella, millainen alue on keväästä alkaen... Varsinais-Suomen tammilehdoista kuuli jo ala-asteikäisenä ja ihmetteli ja ihaili mielessään. Tulee olemaan vallan ihanaa tutustua. - Kiitos vielä kerran kaikille, kun olette jaksaneet niin ystävällisesti vastailla, vaikka alkuperäinen kysymys oli vähän hölmönlainen!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe