Kanalintumäärät ovat kovasti elpyneet täällä

tarkkailija5

Paimion suunnalla. Metsoja näkee miltei aina, kun metsään menee . Tänään katselin ikkunasta, kun sänkipellolla oli arviolta 30-40 yksilön parvi isohkoja paksumahaisia tummia lintuja. Luulin niitä variksiksi, mutta hain kiikarin ja teeriähän ne olivat. Joukossa oli myös ruskeampia naaraita. Kun parvi lähti lentoon kanamaisesti, paljastui niiden tunnusomainen valkea alaperä.

2

178

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentti toivanen

Täällä metsien keskellä Pohjois-Karjalassa ei toki vieläkään metsoja aina näe kun metsään menee.
      Itsekin olen kovasti ilahtunut kun viimeisen parin-kolmen vuoden aikana olen kuitenkin metsoja nähnyt monta kertaa. Teerikannat ovat vahvistuneet mielestäni todella reilusti viime vuosien aikana. Samoin pyitä näkee ja niitä minä näen lähes päivittäin. Tänään näin tuossa lähellä muuten teeriparven ruokailemassa.
      Varmasti tuo metsätalouden kehitys on iso syy siihen, että metsomäärät romahtivat. Nyt yleinen asenne lintujen metsästämiseen on kuitenkin vaikuttanut ja enää ei nykyihminen juurikaan lintuja metsästä. Jos tämä kehitys jatkuu niin kanalintujen kannat tulevat kehittymään paremmiksi. Ja tämä kehitys tapahtuu vaikka nykymetsä ei kaikille lajeille olekaan otollinen.
      Muutama viikko sitten luin maakunnan ykköslehdestä erämiesartikkelin, jossa metsästäjä koki kovin tärkeäksi tavoitteekseen saada metsopaistin Jouluksi.
      Näitä luontoa rakastavia metsämiehiä pitäisi saada entisestäänkin vähenemään jos halutaan lintujen määrän lisääntyvän.

• tiirailija1

Hyvä kanalintutalvi näyttäisi olevan. Metsot eivät kuitenkaan aivan tavanomaista katseltavaa metsässä kävijällä - taidat itse liikkua ns. syvissä metsissä.Teeri on kyllä huomattavasti yleisempi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      320
      1388
    2. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      330
      1316
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      106
      1102
    4. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      50
      998
    5. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      105
      981
    6. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      106
      930
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      792
    8. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      22
      787
    9. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      70
      633
    10. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      5
      627
    Aihe