Paimion suunnalla. Metsoja näkee miltei aina, kun metsään menee . Tänään katselin ikkunasta, kun sänkipellolla oli arviolta 30-40 yksilön parvi isohkoja paksumahaisia tummia lintuja. Luulin niitä variksiksi, mutta hain kiikarin ja teeriähän ne olivat. Joukossa oli myös ruskeampia naaraita. Kun parvi lähti lentoon kanamaisesti, paljastui niiden tunnusomainen valkea alaperä.
Kanalintumäärät ovat kovasti elpyneet täällä
2
88
Vastaukset
- pentti toivanen
Täällä metsien keskellä Pohjois-Karjalassa ei toki vieläkään metsoja aina näe kun metsään menee.
Itsekin olen kovasti ilahtunut kun viimeisen parin-kolmen vuoden aikana olen kuitenkin metsoja nähnyt monta kertaa. Teerikannat ovat vahvistuneet mielestäni todella reilusti viime vuosien aikana. Samoin pyitä näkee ja niitä minä näen lähes päivittäin. Tänään näin tuossa lähellä muuten teeriparven ruokailemassa.
Varmasti tuo metsätalouden kehitys on iso syy siihen, että metsomäärät romahtivat. Nyt yleinen asenne lintujen metsästämiseen on kuitenkin vaikuttanut ja enää ei nykyihminen juurikaan lintuja metsästä. Jos tämä kehitys jatkuu niin kanalintujen kannat tulevat kehittymään paremmiksi. Ja tämä kehitys tapahtuu vaikka nykymetsä ei kaikille lajeille olekaan otollinen.
Muutama viikko sitten luin maakunnan ykköslehdestä erämiesartikkelin, jossa metsästäjä koki kovin tärkeäksi tavoitteekseen saada metsopaistin Jouluksi.
Näitä luontoa rakastavia metsämiehiä pitäisi saada entisestäänkin vähenemään jos halutaan lintujen määrän lisääntyvän. - tiirailija1
Hyvä kanalintutalvi näyttäisi olevan. Metsot eivät kuitenkaan aivan tavanomaista katseltavaa metsässä kävijällä - taidat itse liikkua ns. syvissä metsissä.Teeri on kyllä huomattavasti yleisempi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865467- 1643622
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032126- 351931
- 331864
- 461823
- 571714
- 191683
- 191627