Pyöräily suojatiellä

Kyllästyy pyöriinkin

Onko täällä Iisalmessa uudet ja omat lait, kun polkupyörällä ajella huristetaan suojatiellä. Oman käsitykseni mukaan suojatie on tarkoitettu jalankulkijalle, joten polkupyörä tulee taluttaa suojatiellä. Toinen asia on, jos suojatien vieressä on kevyenliikenteen kaista. Niitäkin löytyy Iisalmesta.
Tarkkailkaapa liikkujia.

50

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laki kuunniaan

      Pyöräilijät eivät näy tarvitsevan edes valoja pyörässään.
      Aikoihin on eletty, sanoisin että hurjaa on meininki,,,,,,liikenteessä.

    • ennen oli toisin

      säänöistä viis ,kun ei kukaan sakota.

    • ihme käsityksiä

      Mistä löydät sellaisen pykälän jossa ajoneuvoa on talutettava? Pitäisiköhän sinun päivittää käsityksiäsi. Pahin virhe kuitenkin tapahtuu siinä, kun auto lähestyy suojatietä, niin ei millään tavoin osoiteta aietta väistämisestä. Miten jalankulkija uskaltaa ylittää tien ennen kuin on varma auton väistämisestä. Jos autolla liikkujat hidastaisivat ajoissa, niin usein jalankulkija ehtisi mennä, eikä kummankaan tarvitsisi odotella toista.

      • näin olen käsittänyt

        Jos pyörätie ei jatku suojatien yli.niin lain mukaan pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli.mutta kukaan tuskin tekee niin.


      • lentäjäpoijjat
        näin olen käsittänyt kirjoitti:

        Jos pyörätie ei jatku suojatien yli.niin lain mukaan pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli.mutta kukaan tuskin tekee niin.

        "Näin olen käsittänyt" ja järkevät toiminta ja lakipykälät ovat täysin eri
        asioita, joten pysy vain omissa päätelmissäsi, mutta älä tule tänne niitä
        runoilemaan!
        Liikenteessä on varmaan satoja tärkeimpiä asioita, kuin polkupyörällä
        ajaminen tai taluttaminen suojatien yli tai ali, sivuttain tai poikittain.

        Päätön kanakin lentää vielä vähän matkaa!


      • näin olen ajatellut
        lentäjäpoijjat kirjoitti:

        "Näin olen käsittänyt" ja järkevät toiminta ja lakipykälät ovat täysin eri
        asioita, joten pysy vain omissa päätelmissäsi, mutta älä tule tänne niitä
        runoilemaan!
        Liikenteessä on varmaan satoja tärkeimpiä asioita, kuin polkupyörällä
        ajaminen tai taluttaminen suojatien yli tai ali, sivuttain tai poikittain.

        Päätön kanakin lentää vielä vähän matkaa!

        Kyllä tulen runoilemaan.enkä kysy lupaa sulta päätön kana.


      • Autokoulun uusinta?
        näin olen käsittänyt kirjoitti:

        Jos pyörätie ei jatku suojatien yli.niin lain mukaan pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli.mutta kukaan tuskin tekee niin.

        Suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä tai kevyen liikenteen väylältä suojatielle (riippumatta siitä jatkuuko pyörätie tien toisella puolella vai ei).

        Miksi tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää, en käsitä!


      • Liikennemies

        Siis mitä heIvettiä? tottakai polkpyörä pitäisi taluttaa suojatien yli. Jos sitä ei taluta yli, niin polkupyöräilijää ei tarvitse väistää. Myöskään jalkakäytävällä ei saa pyörällä ajaa, mutta jos ajat, niin sinua ei silti kohdella jalankulkijana, vaan ajoneuvona joka ajaa jostain syystä jalkakäytävää pitkin.

        Hyvä olis säännöt tietää miten ne oikeesti menee, vaikka niitä rikkoiskin, arvon pyöräilijät.. Minua ei kiinnosta noudatatteko sääntöjä vai ette, mutta hyvä muistaa että kun jäätte pyörällä ajaessanne auton alle suojatiellä niin vika on teidän, jos ette taluttaneet.


      • Liikennemies
        Liikennemies kirjoitti:

        Siis mitä heIvettiä? tottakai polkpyörä pitäisi taluttaa suojatien yli. Jos sitä ei taluta yli, niin polkupyöräilijää ei tarvitse väistää. Myöskään jalkakäytävällä ei saa pyörällä ajaa, mutta jos ajat, niin sinua ei silti kohdella jalankulkijana, vaan ajoneuvona joka ajaa jostain syystä jalkakäytävää pitkin.

        Hyvä olis säännöt tietää miten ne oikeesti menee, vaikka niitä rikkoiskin, arvon pyöräilijät.. Minua ei kiinnosta noudatatteko sääntöjä vai ette, mutta hyvä muistaa että kun jäätte pyörällä ajaessanne auton alle suojatiellä niin vika on teidän, jos ette taluttaneet.

        Pyörätie on asia erikseen, mutta monilla keskustan jalkakäytävillä ei saisi ensinkään ajaa edes polkupyörällä.


    • ...

      Ja ihan siitä tulit tänne itkemään, yhyy

    • werwrwer

      minä siirryn kohta autoilijoiden kanssa ajamaan ajoradalle, koska klv:tä ei viitsitä aurata

    • Lopullinen ratkaisu

      Kun autoilija näkee jalankulkijan tai pyöräilijän on hänen välittömästi keskeytettävä ajosuoritus. Auto on sammutettava, valot sammutettava ja radio on laitettava kiinni samoin mahdollinen puhelin. Hätävilkut kytketään päälle.
      Autosta on poistuttava välittömästi lukiten kaikki ovat ja pensatankin korkki. Nyt on tarkkailtava auton välittömässä läheisyydessä että mahdolliset Jalankulkijat/pyöräilijät pääsevät turvallisesti ajoradan yli. Näitä on mahdollisuuksien mukaan sitten käytävä kättelemässä ja maahanmuuttajia voipi poskelle pussata, ellei aivan susiruma satu olemaan tahi samaa sukupuolta luultavammin edustamaan isokokoisena henkilönä.
      Näiden turvallisuustoimien jälkeen voidaan jatkaa ajosuoritusta erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta noudattaen, kuitenkin jatkuvasti tarkkaillen ympäristöä mahdollisten uusien uhkatekijöiden välttämiseksi. HIljaa ajaen ykkösvaihteella, kytkimellä vielä liiraten jos yllätten jossain suojatie vaikka paukahtaa vastaan.

    • Vajakit asialla

      Huomaa useista kirjoittajien kommenteista, että monilla tuntuu olevan korvien välissä melkoisesti lilluvaa ainesta tyhjän seassa, koska on niin ala-arvoista kirjoitusta. Vaikuttaa siltä, että näille henkilöille auto ja autoilu on sama kuin kullinjatke.

      • delete4

        Liikenteessä on muitakin kuin jalankulkijoita ynnä pyöräilijöitä. Kaikille osapuolille on säännöt ja sääntöjä pitää noudattaa. Kun minä autoa ajan kadulla, en voi jatkuvasti näin Joulun alla taivaalle tuijottaa. Josko sieltä Siisus lapsi kapaloissaan moksahtaa eteeni. Sama koskee valottomia pyöriä ja jalankulkijoita ilman heijastimia. Tahallisesti rikkovat nämä kulkijat liikennesääntöjä.
        Kerran ajoin pääväylää kaupungissa, vihdeä aalto sinä oli menossa autoille. Vauhtia oli se neljäkymmentä . Jalankulkijat siinä valoissaan kahtapuolen katua odottivat autojen menoa. Näin että joku urheilija, lenkkeillijä tulee kovasti josten valoihin eikä pysähdy. Ajattelin että nyt on todistajia tarpeeksi. Jalkaa en kaasulta nostanut jarrulle, peltikuoret minulla. Siitä, päin punaisia, mennä sutkahti tämä lenkkeilijä. Hyvä ettei tennari kolahtanut autoni keulaan. Tältä juoksijalta teko oli tahallinen. Jos oli kopsahtanut keulaan, minuko pitäisi sitten syyllisyyttä tuntea? En aja varmasti tahallani kenenkään päälle. Jos joku juoksee tahallaan auton alle, ei sille kukaan mahda yhtään mitään.
        Tämmöistä parhaillaan tuolla liikenteessä näkee, täytyy vaan ajatella asiat kuten eräs rekkamies. Oli tullut henkilöauto keulaan. Löytyi itsemurhakirje tältä. Rekka nurin lasti ojassa, jaloistaan kiinni hytissä. Tämän jälkeen on neljä autoa tullut nokkaan vielä vuosien varrella. Kertoi että on aina nostanut jalkoja, ettei itselle tule vammoja. Pyrkii pitämään, ja on pitänytkin, rekan jatkossa aina tiellä. Eikä tunne syyllisyyttä noista tapahtumista, koska ei kertomansa mukaan pysty vaikuttamaan siihen että joku hänen rekkansa keulaan haluaa päivänsä päättää.


      • ---

        Ja siinä taas joku hyysäri, oletko kenties jonkin sortin luontohippi.


      • Jumittaa
        delete4 kirjoitti:

        Liikenteessä on muitakin kuin jalankulkijoita ynnä pyöräilijöitä. Kaikille osapuolille on säännöt ja sääntöjä pitää noudattaa. Kun minä autoa ajan kadulla, en voi jatkuvasti näin Joulun alla taivaalle tuijottaa. Josko sieltä Siisus lapsi kapaloissaan moksahtaa eteeni. Sama koskee valottomia pyöriä ja jalankulkijoita ilman heijastimia. Tahallisesti rikkovat nämä kulkijat liikennesääntöjä.
        Kerran ajoin pääväylää kaupungissa, vihdeä aalto sinä oli menossa autoille. Vauhtia oli se neljäkymmentä . Jalankulkijat siinä valoissaan kahtapuolen katua odottivat autojen menoa. Näin että joku urheilija, lenkkeillijä tulee kovasti josten valoihin eikä pysähdy. Ajattelin että nyt on todistajia tarpeeksi. Jalkaa en kaasulta nostanut jarrulle, peltikuoret minulla. Siitä, päin punaisia, mennä sutkahti tämä lenkkeilijä. Hyvä ettei tennari kolahtanut autoni keulaan. Tältä juoksijalta teko oli tahallinen. Jos oli kopsahtanut keulaan, minuko pitäisi sitten syyllisyyttä tuntea? En aja varmasti tahallani kenenkään päälle. Jos joku juoksee tahallaan auton alle, ei sille kukaan mahda yhtään mitään.
        Tämmöistä parhaillaan tuolla liikenteessä näkee, täytyy vaan ajatella asiat kuten eräs rekkamies. Oli tullut henkilöauto keulaan. Löytyi itsemurhakirje tältä. Rekka nurin lasti ojassa, jaloistaan kiinni hytissä. Tämän jälkeen on neljä autoa tullut nokkaan vielä vuosien varrella. Kertoi että on aina nostanut jalkoja, ettei itselle tule vammoja. Pyrkii pitämään, ja on pitänytkin, rekan jatkossa aina tiellä. Eikä tunne syyllisyyttä noista tapahtumista, koska ei kertomansa mukaan pysty vaikuttamaan siihen että joku hänen rekkansa keulaan haluaa päivänsä päättää.

        Jummi ! Onko teillä Iisalmessa jo liikenteessäkin vihreä aalto?? Mistä minne ?


      • antaa mennä vaan
        delete4 kirjoitti:

        Liikenteessä on muitakin kuin jalankulkijoita ynnä pyöräilijöitä. Kaikille osapuolille on säännöt ja sääntöjä pitää noudattaa. Kun minä autoa ajan kadulla, en voi jatkuvasti näin Joulun alla taivaalle tuijottaa. Josko sieltä Siisus lapsi kapaloissaan moksahtaa eteeni. Sama koskee valottomia pyöriä ja jalankulkijoita ilman heijastimia. Tahallisesti rikkovat nämä kulkijat liikennesääntöjä.
        Kerran ajoin pääväylää kaupungissa, vihdeä aalto sinä oli menossa autoille. Vauhtia oli se neljäkymmentä . Jalankulkijat siinä valoissaan kahtapuolen katua odottivat autojen menoa. Näin että joku urheilija, lenkkeillijä tulee kovasti josten valoihin eikä pysähdy. Ajattelin että nyt on todistajia tarpeeksi. Jalkaa en kaasulta nostanut jarrulle, peltikuoret minulla. Siitä, päin punaisia, mennä sutkahti tämä lenkkeilijä. Hyvä ettei tennari kolahtanut autoni keulaan. Tältä juoksijalta teko oli tahallinen. Jos oli kopsahtanut keulaan, minuko pitäisi sitten syyllisyyttä tuntea? En aja varmasti tahallani kenenkään päälle. Jos joku juoksee tahallaan auton alle, ei sille kukaan mahda yhtään mitään.
        Tämmöistä parhaillaan tuolla liikenteessä näkee, täytyy vaan ajatella asiat kuten eräs rekkamies. Oli tullut henkilöauto keulaan. Löytyi itsemurhakirje tältä. Rekka nurin lasti ojassa, jaloistaan kiinni hytissä. Tämän jälkeen on neljä autoa tullut nokkaan vielä vuosien varrella. Kertoi että on aina nostanut jalkoja, ettei itselle tule vammoja. Pyrkii pitämään, ja on pitänytkin, rekan jatkossa aina tiellä. Eikä tunne syyllisyyttä noista tapahtumista, koska ei kertomansa mukaan pysty vaikuttamaan siihen että joku hänen rekkansa keulaan haluaa päivänsä päättää.

        "Delete 4" lle
        Minä olen täysin samaa mieltä kanssasi, kyllä asia on juuri noin.
        On monta kertaa jalkailija, tai valoton / tajuton pyöräilijä ollut vähällä
        jäädä autoni alle.
        Ei niille mitään voi, kun ne tunkevat väkisin alle.
        Hyvä esimerkki on tuossa poliisilaitoksen lähellä oleva liikennemerkki.
        En ole nähnyt yhtenkään pyöräilijän sitä noudattavan.
        Alle vaan, vaikka henki menis


      • Että näin
        antaa mennä vaan kirjoitti:

        "Delete 4" lle
        Minä olen täysin samaa mieltä kanssasi, kyllä asia on juuri noin.
        On monta kertaa jalkailija, tai valoton / tajuton pyöräilijä ollut vähällä
        jäädä autoni alle.
        Ei niille mitään voi, kun ne tunkevat väkisin alle.
        Hyvä esimerkki on tuossa poliisilaitoksen lähellä oleva liikennemerkki.
        En ole nähnyt yhtenkään pyöräilijän sitä noudattavan.
        Alle vaan, vaikka henki menis

        Sen takia autoilla ei pitäisikään ajaa keskustassa, vaan parkkeerata ne jonnekin Citymarketin, entisen Halpa-Hallin tai Kirkkopuiston parkkipaikoille ja siitä lähteä sitten jalan keskustan kauppoihin.


      • rwerwwerr
        Että näin kirjoitti:

        Sen takia autoilla ei pitäisikään ajaa keskustassa, vaan parkkeerata ne jonnekin Citymarketin, entisen Halpa-Hallin tai Kirkkopuiston parkkipaikoille ja siitä lähteä sitten jalan keskustan kauppoihin.

        Tuskin moni jaksaa kävellä 1,5 km Citymarketista keskustaan.
        Osa iisalmelaisista ei jaksa edes Lidlin parkkipaikalta kävellä kauppaan asti, vaan jättävät autonsa etuoven eteen, näin säästyy 5 m kävelemistä.


      • Nyt en ihmettele
        rwerwwerr kirjoitti:

        Tuskin moni jaksaa kävellä 1,5 km Citymarketista keskustaan.
        Osa iisalmelaisista ei jaksa edes Lidlin parkkipaikalta kävellä kauppaan asti, vaan jättävät autonsa etuoven eteen, näin säästyy 5 m kävelemistä.

        Tai mikä K-Supermarket se oikein nykyään onkaan. Ei mikään ihme, että iisalmelaiset eivät saa mistään töitä koska te nykyajan iisalmelaiset olette noin laiskaa porukkaa, ettei meinaa jaksaa kävellä parkkipaikalta kaupan sisälle. Nyt minä en ihmettele yhtään miksi nykyisistä iisalmelaisesti on jokaisessa kaupungissa niin huono ja laiskan ihmisen maine. Ilmankos meidänkin firmaan, ei ole päässyt yhtään iisalmelaista työnhakijaa edes haastatteluihin asti, vaikka työhakemuksia satelee lähes sata viikoittain. Voin sanoa nyt suoraan, ettei teidän ole ihan helppoa päästä töihin Iisalmea suurempiin kaupunkeihin, ellei asenne ja maine ahkerina ihmisinä muutu.


    • Olisiko näin?

      Suurella osalla ihmisistä, varhaisessa tekovaiheessa, on tullut vahinko. Siinä aivan ensimmäisessä tekoprosessissa on pissiä lurahtanut sekaan. Niin autoilijoille kuin jalankulkioillekkin. Siitä sitten johtuu suurin osa ongelmista.

    • Takaisin autokouluun

      Ei todellakaan tarvitse taluttaa, voi pyhä sylvi.

      Pyörä on ajoneuvo, sitä ajetaan. Talutatko sinä autoasi aina kun ajat suojatien yli?

      Pyöräilijä ei aja suojatietä, vaan pyörätien jatketta, joka kulkee suojatien rinnalla. Pokupyöräwiki on hyvä kansantajuinen lähde liikennesääntöjen tarkistamiseen.

      Tai yksinkertaisesti googltaa Pyörätien jatke.

      • vaarilla on jakuaari

        Se on tosiaan noin yksinkertaista, kun ymmärtää luetun tekstin.
        Nyt on näköjään äkkinäiset sotkeneet puurot ja vellit.

        Iisalmessakin myös aikuiset ajavat laittomasti jalkakäytävällä missä ei ole
        pyörätietä ja samalla hurauttavat myös risteävällä kadulla olevan suojatien yli,
        tässä tulee tämä suuri laittomuus, kaksoisvirhe, kuten tennisottelussa.

        Jos keskustassa ei ole merkittyä pyörätietä, pyöräilijän on ajettava kadulla,
        muun liikenteen "seassa", sääntöjä noudattaen.


      • KeskustaPyöräilijä
        vaarilla on jakuaari kirjoitti:

        Se on tosiaan noin yksinkertaista, kun ymmärtää luetun tekstin.
        Nyt on näköjään äkkinäiset sotkeneet puurot ja vellit.

        Iisalmessakin myös aikuiset ajavat laittomasti jalkakäytävällä missä ei ole
        pyörätietä ja samalla hurauttavat myös risteävällä kadulla olevan suojatien yli,
        tässä tulee tämä suuri laittomuus, kaksoisvirhe, kuten tennisottelussa.

        Jos keskustassa ei ole merkittyä pyörätietä, pyöräilijän on ajettava kadulla,
        muun liikenteen "seassa", sääntöjä noudattaen.

        Keskustassa ei taida olla kuin yksi merkki 421, Jalkakäytävä, Osuuspankista ylöspäin?


      • Rensselit pykälään.

        Etpä tunnu tietävän liikennesääntöjä miten pyörällä liikut aan kaupungilla.


    • Kyselijä4

      Sitä kysyisin viisailta että kun pyöräiljä on pysähtynyt suojatien eteen ajoradalla, voiko sen ohittaa pysähtymättä? Vai onko tämä muuttunut silloin jalankulkijaksi joka on luvatta ajoradalla?
      Ei ole helppoa, ei.

      • werwererr

        Polkupyörä on moottoriton ajoneuvo.
        Kannattaa pysähtyä silti, turha alkaa selittämään poliisille, että hän oli taluttamassa polkupyörää.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

        2 a §
        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;

        32 §
        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.


      • vaarilla on jakuaari

        Jos pyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen ajoradalla alle viiden metrin päässä
        suojatien reunasta, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ajoradalla ole vieressä
        vähintään yksi vapaa ajokaista.
        Pyöräilijä on em. tilanteessa ajoneuvon kuljettaja, vaikka istuisi pyörän selässä
        tai seisoisi pyöränsä vieressä, ajoradalla ei olla tuolloin "luvatta".
        Sama tilanne on myös silloin, jos polkupyörä on pysäköity alle viiden metrin
        päähän suojatiestä ajoradan reunaan (pyöräilijä mennyt vaikka tuopille läheiseen
        kuppilaan, silloinkaan tuota ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
        Pyöräilijä on tuossa tilanteessa syylistynyt liikennerikkomukseen, sakon paikka!

        Kyllä jokainen osapuoli saa olla tarkkana liikenteessä, jos meinaa virheittä
        selvitä.

        Kiitokset "ajellaas oikein"-kirjoittajalle hyvistä linkeistä!


    • Ajellaas oikein!

      Tässäpä selvennöstä, etenkin autoilijoille koska niille näyttää olevan liikennesäännöt täysin hukassa Iisalmessa. Myös muiden liikkujien esim. mopoilijoiden, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa tutustua huolella materiaaliin. Kuten sanoin ylivoimaisesti huonoiten liikennesäännöt tunnetaan moottoriajoneuvoja käyttävien keskuudessa. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa tutustua mitä tarkoitetaan/kuinka liikutaan rinnakkaisilla ja yhdistetyillä kevyenliikenteenväylillä.

      http://www.polkupyoraily.net/wiki/Etusivu
      http://www.liikenneturva.fi/vanhat/863/pyorailyesite_suomi.pdf.pdf

    • hys hys hys

      Etsikää Iisallmessa keskustassa, mistä muualta löydätte merityn kevyenliikenteenväylän, kuin Karjalankadulta. Siellä se jatkuu risteävien katujen yli ja vielä oikein merkittynäkin. Täällä ajavat "hyvin kehittyneet" 12vuotiaat jalkakäytävillä. Niitä saakin väistellä henkensä kaupalla. Joku kuri pitäisi tännekin saada.

      • mää sika mehtään

        Ei tarvitse etsiä, niitä löytyy muutenkin, jos ei ole sokea!
        Riista-, Ilvolan- ja Kuutolankadun joka toinen puoli oli ainakin vielä eilen
        merkitty oikeaoppisesti kevyenliikenteen väyläksi, jos ei ole yön aikana
        noita merkkejä poistettu.
        Käyppä aamukävelyllä kirpeässä pakkassäässä, ja tule sitten inttämään
        lisää, niin etsitään sitten yhdessä, niitä nimittäin on muitakin!
        Nuo kadut mm. kuuluvat mielestäni Iisalmen "keskustaan".


      • Nytkö vasta?

        Valita kaupungin päättäjille, kauppiaille, teknisen lautakunnan jäsenille, sekä erityisesti kaikille Iisalmelaisille autoilijoille! Itsepähän olette halunneet keskustan joka on painottunut täysin autoilulla mitä tyhmempien katupätkien mukaisesti. Missään muualla Suomessa ei ole niin tyhmää keskustan liikenneratkaisua kuin Iisalmessa. Ajellaan autoilla 20-50 metrin mittaisilla kadun pätkillä ja kevyenliikenteen väylät jotain 1-2 metrin luokkaa. Sitä saa mitä tilaa, joten ei auta valittaa koska ette ole halunneet kevyenliikenteen painotteista keskustaa, jossa olisi riittävästi tilaa kävelijöille ja pyöräilijöille, joten ei kun väistelemisiin ja törmäilemisiin.


      • rwerrwer
        Nytkö vasta? kirjoitti:

        Valita kaupungin päättäjille, kauppiaille, teknisen lautakunnan jäsenille, sekä erityisesti kaikille Iisalmelaisille autoilijoille! Itsepähän olette halunneet keskustan joka on painottunut täysin autoilulla mitä tyhmempien katupätkien mukaisesti. Missään muualla Suomessa ei ole niin tyhmää keskustan liikenneratkaisua kuin Iisalmessa. Ajellaan autoilla 20-50 metrin mittaisilla kadun pätkillä ja kevyenliikenteen väylät jotain 1-2 metrin luokkaa. Sitä saa mitä tilaa, joten ei auta valittaa koska ette ole halunneet kevyenliikenteen painotteista keskustaa, jossa olisi riittävästi tilaa kävelijöille ja pyöräilijöille, joten ei kun väistelemisiin ja törmäilemisiin.

        http://www.youtube.com/watch?v=XuBdf9jYj7o

        kehittyneemmissä maissa on ollut hyvät pyörätiet keskustassa jo 1970-luvulla.


      • entäs vihta?
        Nytkö vasta? kirjoitti:

        Valita kaupungin päättäjille, kauppiaille, teknisen lautakunnan jäsenille, sekä erityisesti kaikille Iisalmelaisille autoilijoille! Itsepähän olette halunneet keskustan joka on painottunut täysin autoilulla mitä tyhmempien katupätkien mukaisesti. Missään muualla Suomessa ei ole niin tyhmää keskustan liikenneratkaisua kuin Iisalmessa. Ajellaan autoilla 20-50 metrin mittaisilla kadun pätkillä ja kevyenliikenteen väylät jotain 1-2 metrin luokkaa. Sitä saa mitä tilaa, joten ei auta valittaa koska ette ole halunneet kevyenliikenteen painotteista keskustaa, jossa olisi riittävästi tilaa kävelijöille ja pyöräilijöille, joten ei kun väistelemisiin ja törmäilemisiin.

        "Siellä herne ehtii kaverriaan, mutta turhapa on hänen työsä", sano entinen
        sotilas laihasta hernerokasta!
        Samoin on turhaa nyt valitella nykyisille lautakuntien jäsenille ja päättäjille,
        ei tänne pystytä enää kapeille kaduille rakentelemaan erillisiä pyöräteitä.

        Virhe on tapahtunut silloin, kun asemakaava on aikanaan vahvistettu.

        Iisalmi on niin pieni käpykylä, että keskustassakin mahtuu autoilijat, pyöräilijät,
        jalankulkijat ja kaikenlaiset tallaajat liikkumaan sulassa sovussa keskenään.

        Montako 20-50 metrin mittaista kadunpätkää on Iisalmessa, luetteleppa
        edes kymmenkunta aakkosjärjestyksessä?


      • ääääääiiiii
        mää sika mehtään kirjoitti:

        Ei tarvitse etsiä, niitä löytyy muutenkin, jos ei ole sokea!
        Riista-, Ilvolan- ja Kuutolankadun joka toinen puoli oli ainakin vielä eilen
        merkitty oikeaoppisesti kevyenliikenteen väyläksi, jos ei ole yön aikana
        noita merkkejä poistettu.
        Käyppä aamukävelyllä kirpeässä pakkassäässä, ja tule sitten inttämään
        lisää, niin etsitään sitten yhdessä, niitä nimittäin on muitakin!
        Nuo kadut mm. kuuluvat mielestäni Iisalmen "keskustaan".

        Vaikeeta löytee olematonta


      • Iisalmen idiootit
        entäs vihta? kirjoitti:

        "Siellä herne ehtii kaverriaan, mutta turhapa on hänen työsä", sano entinen
        sotilas laihasta hernerokasta!
        Samoin on turhaa nyt valitella nykyisille lautakuntien jäsenille ja päättäjille,
        ei tänne pystytä enää kapeille kaduille rakentelemaan erillisiä pyöräteitä.

        Virhe on tapahtunut silloin, kun asemakaava on aikanaan vahvistettu.

        Iisalmi on niin pieni käpykylä, että keskustassakin mahtuu autoilijat, pyöräilijät,
        jalankulkijat ja kaikenlaiset tallaajat liikkumaan sulassa sovussa keskenään.

        Montako 20-50 metrin mittaista kadunpätkää on Iisalmessa, luetteleppa
        edes kymmenkunta aakkosjärjestyksessä?

        - Riistakadun ja Pohjolankadun välinen Savonkadun pätkä.
        - Louhenkadun pätkät
        - Kauppakatu väliltä Pohjolankatu ja Riistakatu

        Siinä nyt alkujaan mitä tällä sekunnilla tulee mieleen.

        Kyseiset kadunpätkät tulisi kokonaan sulkea autoliikenteeltä, mikäli yhtään on järkeä kaupungin päättäjissä ja kauppiaissa ym.

        Pohjolankatu yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, niin johan pystyy leventemään kevyenliikenteen väyliä, vaikka kuinka paljon. Samoin Riistakadun kevyenliikenteen väylää voi leventää aina Olvikadulle (vai mikä se nykyään onkaan) asti. Mikäli vain tahtoa/halua löytyy, niin minkäänlainen asemakaava ei ole esteenä saada Iisalmen keskustasta nykyaikaista, mutta kun iisalmelaiset ovat tyhmiä kuin saappaat ja haluavat näivettyä keskenään kuolleeksi kyläpahaseksi, niin siitä vaan laakereille makaamaan.

        Jaa, että sopivat liikkumaan sulassa sovussa keskenään, ei päivää etteikö jotain satu tai tule läheltä piti tilanteita. Kaikilla muillakin paikkakunnilla on asemakaavan muutokset onnistuneet, kun vain on ollut halua ja paljon haastavammissa olosuhteissa kuin joku kuollut Iisalmen keskusta.


      • mä ite
        Iisalmen idiootit kirjoitti:

        - Riistakadun ja Pohjolankadun välinen Savonkadun pätkä.
        - Louhenkadun pätkät
        - Kauppakatu väliltä Pohjolankatu ja Riistakatu

        Siinä nyt alkujaan mitä tällä sekunnilla tulee mieleen.

        Kyseiset kadunpätkät tulisi kokonaan sulkea autoliikenteeltä, mikäli yhtään on järkeä kaupungin päättäjissä ja kauppiaissa ym.

        Pohjolankatu yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, niin johan pystyy leventemään kevyenliikenteen väyliä, vaikka kuinka paljon. Samoin Riistakadun kevyenliikenteen väylää voi leventää aina Olvikadulle (vai mikä se nykyään onkaan) asti. Mikäli vain tahtoa/halua löytyy, niin minkäänlainen asemakaava ei ole esteenä saada Iisalmen keskustasta nykyaikaista, mutta kun iisalmelaiset ovat tyhmiä kuin saappaat ja haluavat näivettyä keskenään kuolleeksi kyläpahaseksi, niin siitä vaan laakereille makaamaan.

        Jaa, että sopivat liikkumaan sulassa sovussa keskenään, ei päivää etteikö jotain satu tai tule läheltä piti tilanteita. Kaikilla muillakin paikkakunnilla on asemakaavan muutokset onnistuneet, kun vain on ollut halua ja paljon haastavammissa olosuhteissa kuin joku kuollut Iisalmen keskusta.

        No ei todellakaan pysty leventämään,vaikka kuinka paljon.


      • pomp pomp
        Iisalmen idiootit kirjoitti:

        - Riistakadun ja Pohjolankadun välinen Savonkadun pätkä.
        - Louhenkadun pätkät
        - Kauppakatu väliltä Pohjolankatu ja Riistakatu

        Siinä nyt alkujaan mitä tällä sekunnilla tulee mieleen.

        Kyseiset kadunpätkät tulisi kokonaan sulkea autoliikenteeltä, mikäli yhtään on järkeä kaupungin päättäjissä ja kauppiaissa ym.

        Pohjolankatu yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, niin johan pystyy leventemään kevyenliikenteen väyliä, vaikka kuinka paljon. Samoin Riistakadun kevyenliikenteen väylää voi leventää aina Olvikadulle (vai mikä se nykyään onkaan) asti. Mikäli vain tahtoa/halua löytyy, niin minkäänlainen asemakaava ei ole esteenä saada Iisalmen keskustasta nykyaikaista, mutta kun iisalmelaiset ovat tyhmiä kuin saappaat ja haluavat näivettyä keskenään kuolleeksi kyläpahaseksi, niin siitä vaan laakereille makaamaan.

        Jaa, että sopivat liikkumaan sulassa sovussa keskenään, ei päivää etteikö jotain satu tai tule läheltä piti tilanteita. Kaikilla muillakin paikkakunnilla on asemakaavan muutokset onnistuneet, kun vain on ollut halua ja paljon haastavammissa olosuhteissa kuin joku kuollut Iisalmen keskusta.

        Jaaha ja noiden pätkien pyöräilykö antaa luvan ajaa esim. Pohjolankadun yli suojatietä pitkin?
        Tuommoiset tumpit vain ärsyttävät. Sama on taluttaa pyörä, kuin vähän väliä hyppiä satulalta pois.


      • Keskusta pyöräilijä
        pomp pomp kirjoitti:

        Jaaha ja noiden pätkien pyöräilykö antaa luvan ajaa esim. Pohjolankadun yli suojatietä pitkin?
        Tuommoiset tumpit vain ärsyttävät. Sama on taluttaa pyörä, kuin vähän väliä hyppiä satulalta pois.

        Antaa, kun otat säännöistä selvää.


      • KokoomuslainenMies
        Iisalmen idiootit kirjoitti:

        - Riistakadun ja Pohjolankadun välinen Savonkadun pätkä.
        - Louhenkadun pätkät
        - Kauppakatu väliltä Pohjolankatu ja Riistakatu

        Siinä nyt alkujaan mitä tällä sekunnilla tulee mieleen.

        Kyseiset kadunpätkät tulisi kokonaan sulkea autoliikenteeltä, mikäli yhtään on järkeä kaupungin päättäjissä ja kauppiaissa ym.

        Pohjolankatu yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, niin johan pystyy leventemään kevyenliikenteen väyliä, vaikka kuinka paljon. Samoin Riistakadun kevyenliikenteen väylää voi leventää aina Olvikadulle (vai mikä se nykyään onkaan) asti. Mikäli vain tahtoa/halua löytyy, niin minkäänlainen asemakaava ei ole esteenä saada Iisalmen keskustasta nykyaikaista, mutta kun iisalmelaiset ovat tyhmiä kuin saappaat ja haluavat näivettyä keskenään kuolleeksi kyläpahaseksi, niin siitä vaan laakereille makaamaan.

        Jaa, että sopivat liikkumaan sulassa sovussa keskenään, ei päivää etteikö jotain satu tai tule läheltä piti tilanteita. Kaikilla muillakin paikkakunnilla on asemakaavan muutokset onnistuneet, kun vain on ollut halua ja paljon haastavammissa olosuhteissa kuin joku kuollut Iisalmen keskusta.

        Mitä sitä pers-aukisille leventämään pyörätietä, eiköhän ole järkevämpää ennemmin laittaa kolmas autokaista, kulkekoot pyöräilijät jossain muualla tai muuttakoot vaikka kiuruvedelle


      • huhuhuhuhu
        KokoomuslainenMies kirjoitti:

        Mitä sitä pers-aukisille leventämään pyörätietä, eiköhän ole järkevämpää ennemmin laittaa kolmas autokaista, kulkekoot pyöräilijät jossain muualla tai muuttakoot vaikka kiuruvedelle

        Tulihan se sieltä, nimittäin muuttokäsky.


      • sevent1
        Iisalmen idiootit kirjoitti:

        - Riistakadun ja Pohjolankadun välinen Savonkadun pätkä.
        - Louhenkadun pätkät
        - Kauppakatu väliltä Pohjolankatu ja Riistakatu

        Siinä nyt alkujaan mitä tällä sekunnilla tulee mieleen.

        Kyseiset kadunpätkät tulisi kokonaan sulkea autoliikenteeltä, mikäli yhtään on järkeä kaupungin päättäjissä ja kauppiaissa ym.

        Pohjolankatu yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, niin johan pystyy leventemään kevyenliikenteen väyliä, vaikka kuinka paljon. Samoin Riistakadun kevyenliikenteen väylää voi leventää aina Olvikadulle (vai mikä se nykyään onkaan) asti. Mikäli vain tahtoa/halua löytyy, niin minkäänlainen asemakaava ei ole esteenä saada Iisalmen keskustasta nykyaikaista, mutta kun iisalmelaiset ovat tyhmiä kuin saappaat ja haluavat näivettyä keskenään kuolleeksi kyläpahaseksi, niin siitä vaan laakereille makaamaan.

        Jaa, että sopivat liikkumaan sulassa sovussa keskenään, ei päivää etteikö jotain satu tai tule läheltä piti tilanteita. Kaikilla muillakin paikkakunnilla on asemakaavan muutokset onnistuneet, kun vain on ollut halua ja paljon haastavammissa olosuhteissa kuin joku kuollut Iisalmen keskusta.

        Nythän Sinä oikein vitsin murjasit! Kaupungin läpi vievä valtakatu muutettaisiin
        yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, siitä se ratti syntyisi.

        Missä Iisalmen kokoisessa kaupungissa olet nähnyt noin viisaan ratkaisun?

        Pyöräteistä puheenollen, niitä on täällä liian kanssa, käyttäjiin nähden.
        Karjalan-, Riista-, Ilvolan- ja osittain Poihjolankadulla on merkityt kevyen-
        liikenteen väylät, niitä pääseen sekä pohjoiseen, että etelään ja sitä kautta vaikka
        Intokiinaan.
        Vaikka Koljonvirran tienoilla tapahtuisi pyöräilijöiden joukkoitsemurha,
        sopisivat kaikki sinne pyrkivät osaanottajat painamaan tukka putkella noita
        väyliä pitkin ja "hengessä mukana" olevat jalankulkijat kadun toista puolta.

        Oikea asenne ja toisten kunnioittaminen on paikallaan niin liikenteessä,
        kuin muissakin elämäntilanteissa.


      • VilleVipeltäjä
        sevent1 kirjoitti:

        Nythän Sinä oikein vitsin murjasit! Kaupungin läpi vievä valtakatu muutettaisiin
        yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, siitä se ratti syntyisi.

        Missä Iisalmen kokoisessa kaupungissa olet nähnyt noin viisaan ratkaisun?

        Pyöräteistä puheenollen, niitä on täällä liian kanssa, käyttäjiin nähden.
        Karjalan-, Riista-, Ilvolan- ja osittain Poihjolankadulla on merkityt kevyen-
        liikenteen väylät, niitä pääseen sekä pohjoiseen, että etelään ja sitä kautta vaikka
        Intokiinaan.
        Vaikka Koljonvirran tienoilla tapahtuisi pyöräilijöiden joukkoitsemurha,
        sopisivat kaikki sinne pyrkivät osaanottajat painamaan tukka putkella noita
        väyliä pitkin ja "hengessä mukana" olevat jalankulkijat kadun toista puolta.

        Oikea asenne ja toisten kunnioittaminen on paikallaan niin liikenteessä,
        kuin muissakin elämäntilanteissa.

        >sopisivat kaikki sinne pyrkivät osaanottajat painamaan
        >tukka putkella noita väyliä pitkin

        Eipä täällä ehdi kiihdytellä hirmuisiin nopeuksiin, kun pitää mummoja ja pissiksiä väistellä, ja lisäksi korttelin välein pitää hidastella kivetyksien takia ja väistellä autoilijoita jotka eivät tunne eräitä liikennemerkkejä.


      • kanssaeläjä
        VilleVipeltäjä kirjoitti:

        >sopisivat kaikki sinne pyrkivät osaanottajat painamaan
        >tukka putkella noita väyliä pitkin

        Eipä täällä ehdi kiihdytellä hirmuisiin nopeuksiin, kun pitää mummoja ja pissiksiä väistellä, ja lisäksi korttelin välein pitää hidastella kivetyksien takia ja väistellä autoilijoita jotka eivät tunne eräitä liikennemerkkejä.

        Sehän olis sitten viimenen matka ennen Pietarin eteistä, kyllä sillon vois
        mummuja kunniottaa ja antaa heille tilaa.


      • Faktaa Iisalmesta
        sevent1 kirjoitti:

        Nythän Sinä oikein vitsin murjasit! Kaupungin läpi vievä valtakatu muutettaisiin
        yksikaistaiseksi molempiin suuntiin, siitä se ratti syntyisi.

        Missä Iisalmen kokoisessa kaupungissa olet nähnyt noin viisaan ratkaisun?

        Pyöräteistä puheenollen, niitä on täällä liian kanssa, käyttäjiin nähden.
        Karjalan-, Riista-, Ilvolan- ja osittain Poihjolankadulla on merkityt kevyen-
        liikenteen väylät, niitä pääseen sekä pohjoiseen, että etelään ja sitä kautta vaikka
        Intokiinaan.
        Vaikka Koljonvirran tienoilla tapahtuisi pyöräilijöiden joukkoitsemurha,
        sopisivat kaikki sinne pyrkivät osaanottajat painamaan tukka putkella noita
        väyliä pitkin ja "hengessä mukana" olevat jalankulkijat kadun toista puolta.

        Oikea asenne ja toisten kunnioittaminen on paikallaan niin liikenteessä,
        kuin muissakin elämäntilanteissa.

        Olet varmaan asunut aina Iisalmessa ja näin ollen mökkiytynyt sinne, joten et tiedä mitään nykymaailmasta? Tekisi lähes kaikille Iisalmelaisille hyvää elää jonkin aikaa paikkakunnilla joissa eletään todellisessa nykymaailmassa, eikä missään omassa lumetodellisuudessa.

        Keskustassa olevia kevyenliikenteen painotteisia katuja löytyy todella paljon, huomattavasti suuremmista kaupungeista kuin joku Iisalmi, esimerkiksi Helsinki, Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Pori, jne. Lisäksi, kun menet jonnekin Saksaan, Ranskaan, tms. Euroopan suurimpiin maihin, niin koet melkoisen hämmästyksen, koska kaikissa näissä tehdään jatkuvalla ja nopealla tahdilla suurkaupungeista kevytliikenne painotteisia.

        No, mutta Iisalmi on Iisalmi, joka elää omaa maailmaansa ja se näkyy myös tilastoissa, kun kylä pahanen kuolee pian pois kartalta.


      • MrWatson
        Faktaa Iisalmesta kirjoitti:

        Olet varmaan asunut aina Iisalmessa ja näin ollen mökkiytynyt sinne, joten et tiedä mitään nykymaailmasta? Tekisi lähes kaikille Iisalmelaisille hyvää elää jonkin aikaa paikkakunnilla joissa eletään todellisessa nykymaailmassa, eikä missään omassa lumetodellisuudessa.

        Keskustassa olevia kevyenliikenteen painotteisia katuja löytyy todella paljon, huomattavasti suuremmista kaupungeista kuin joku Iisalmi, esimerkiksi Helsinki, Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Pori, jne. Lisäksi, kun menet jonnekin Saksaan, Ranskaan, tms. Euroopan suurimpiin maihin, niin koet melkoisen hämmästyksen, koska kaikissa näissä tehdään jatkuvalla ja nopealla tahdilla suurkaupungeista kevytliikenne painotteisia.

        No, mutta Iisalmi on Iisalmi, joka elää omaa maailmaansa ja se näkyy myös tilastoissa, kun kylä pahanen kuolee pian pois kartalta.

        Terve Sherlock!
        Enpä minä täällä Suomessa kyköttäisi, jos olisin miljonääri.


      • TIEVUSTELIJAT
        Faktaa Iisalmesta kirjoitti:

        Olet varmaan asunut aina Iisalmessa ja näin ollen mökkiytynyt sinne, joten et tiedä mitään nykymaailmasta? Tekisi lähes kaikille Iisalmelaisille hyvää elää jonkin aikaa paikkakunnilla joissa eletään todellisessa nykymaailmassa, eikä missään omassa lumetodellisuudessa.

        Keskustassa olevia kevyenliikenteen painotteisia katuja löytyy todella paljon, huomattavasti suuremmista kaupungeista kuin joku Iisalmi, esimerkiksi Helsinki, Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Pori, jne. Lisäksi, kun menet jonnekin Saksaan, Ranskaan, tms. Euroopan suurimpiin maihin, niin koet melkoisen hämmästyksen, koska kaikissa näissä tehdään jatkuvalla ja nopealla tahdilla suurkaupungeista kevytliikenne painotteisia.

        No, mutta Iisalmi on Iisalmi, joka elää omaa maailmaansa ja se näkyy myös tilastoissa, kun kylä pahanen kuolee pian pois kartalta.

        ONKO IISALMI MIELESTÄSI SUURKAUPUNKI ?


      • muallikko
        TIEVUSTELIJAT kirjoitti:

        ONKO IISALMI MIELESTÄSI SUURKAUPUNKI ?

        on jos vertaa Kiuruveteen


      • musti4
        Faktaa Iisalmesta kirjoitti:

        Olet varmaan asunut aina Iisalmessa ja näin ollen mökkiytynyt sinne, joten et tiedä mitään nykymaailmasta? Tekisi lähes kaikille Iisalmelaisille hyvää elää jonkin aikaa paikkakunnilla joissa eletään todellisessa nykymaailmassa, eikä missään omassa lumetodellisuudessa.

        Keskustassa olevia kevyenliikenteen painotteisia katuja löytyy todella paljon, huomattavasti suuremmista kaupungeista kuin joku Iisalmi, esimerkiksi Helsinki, Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Pori, jne. Lisäksi, kun menet jonnekin Saksaan, Ranskaan, tms. Euroopan suurimpiin maihin, niin koet melkoisen hämmästyksen, koska kaikissa näissä tehdään jatkuvalla ja nopealla tahdilla suurkaupungeista kevytliikenne painotteisia.

        No, mutta Iisalmi on Iisalmi, joka elää omaa maailmaansa ja se näkyy myös tilastoissa, kun kylä pahanen kuolee pian pois kartalta.

        Huomattavasti suuremmista kaupungeista, kuin Iisalmi, löytyy myös
        huomattavan suuri määrä haistamattomia koiranper...tä!


    • kivvoo kuatoo pyörä

      Pyöräilijän pöölle saa ajaa jos se ajaa suojatiellä. Minä olen jo ajanut monet kumoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe