C5 ja huono alku

TNE

Ostin viime viikolla C5:n ja nyt auto takkuilee jo aika mukavasti. Vaihteet eivät mene päälle, vasta kun lämmittämisen jälkeen....1 ja 2 vaihteet toimi. Ja kun vaihteet saa toimimaan, niin auto seilaa paikallaan, kun jarrut ilmeisesti jäässä. Heti sain kyllä huonon startin tähän Citikka uralleni. Onko jollain tietoa, että mitä vois olla vikana vai pitääkö odottaa kevään tuloa ja myydä koko auto pois. Auto on 1.8 vm.2002 aj 110tkm.

44

5136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C5 2001

      Olet valitettavasti ostanut auton, joka on rikki. Ilmeisesti edellinen omistaja ei ole huollattanut autoa ja puhdistuttanut jarruja. Minulla ei saman ikäisen vastaavan auton kanssa esiintynyt jarruongelmia.
      Vaihteiston toimintaan ei lämpötilalla ole kuvaamasi kaltaisia vaikutuksia. Vai kuinka kylmässä olet tänä talvena ajellut?

    • Auto ollut pari päivää vasta minulla. Ja säilytän autoa katoksessa ja auto on lohkolämppärissä kiinni. Pakkasta on 8-14 astetta. Auto lähtee ok käyntiin, mutta vaihteista 1 ja 2 menevät päälle. Kun auto on ollut tyhjäkäynnillä about 15-20min niin rupee muutkin vaihteet löytymään. Ja kun auto on ollut 6h parkissa niin vaihteet ovat taas kadoksissa.

      • C5 2001

        Sinun asemassasi vaatisin kaupan purkua. Autosi on rikki.


    • Täyspimee

      Melkoista mielikuvitussoopaa jälleen. Surkean provoilijan jutut menee entistäkin surkeammiksi.

      Vain otettu lääke auttaa.

    • Täyspimee...uskallan sentään kirjoitella rekisteröidyllä nimimerkillä, jotkut ei näköjään uskalla. Olen turha vanha provoilemaan mitään. Kerron vaan kokemukseni tältä viikonlopulta. Jos vaikka jollakin olis ollut samoja oireita ja millä tavalla ovat saanneet nuo oireet korjattua.
      Autoa on entinen omistaja pitänyt kuin kukkaa kämmenellä. Siisti ja huolletty viimeisen päälle.
      Nyt on kuitenkin käyty 100km ajelemassa ja kuivatettu autoa 3h lämpimässä. Katsotaan onko huomenna samaa vikaa. Pitää ottaa sit myyjä-liikkeeseen yhteyttä, jos oireilua on vielä. Olen kuullut että vaijerissa voisi olla kosteutta, mutta tiedä häntä.
      Kiitos C5 2001 asiallisesta vastauksesta

      • pösö hölmö

        Itselläni oli samanlaisia vaihteisto murheita 206 pösön kanssa. Vika korjaantui öljynvaihdoilla. On muuten ransmanni tarkka öljyistään, pitää olla jus eikä melkein sitä mitä auton valmistaja määrää.


      • C5 driver

        TNE, kannattaa siirtää asiointi citroen-foorumi.com:in puolelle. Nämä Suoli24-palstat ovat täynnä provoja ja muita vastaavia p-kanjauhajia, joilta on turha odottaa järkeviä vastauksia.


      • 8X2CV
        pösö hölmö kirjoitti:

        Itselläni oli samanlaisia vaihteisto murheita 206 pösön kanssa. Vika korjaantui öljynvaihdoilla. On muuten ransmanni tarkka öljyistään, pitää olla jus eikä melkein sitä mitä auton valmistaja määrää.

        Tuon ikäpolven Pösöissä ja Sitikoissa on saksalaisen ZF:n AL4-tyypin laatikko. Ovat aika vikaherkkiä. Siksi PSA-yhtiö on siirtynyt myöhemmin Mitsubishin laatikoiden käyttäjäksi.


      • Anonyymi

        Mielestäni ihan uskottava vika C:ssä. Pakkanen ei tunnetusti ole ranskattaren ystävä.

        Luulen että naapurin vanhassa C5ssa on vastaavia vikoja koska lähtee aamupakkasella kesäisissä safarihousuisssa liikenteeseen, mielummin kuin Citikalla. Auto pääsääntöisesti makaa taloyhtiön parkkisella, yleensä vain viikonloppu aamuisin käynnistelee sitä ja tekee pintapuolista tarkistusta kunhan savupilvi on laskenut. Parkkiksen vanhin vitkutin, saisi jo vaihtaa vähemmän saastuttavaan

        - Ilmastoteko -


      • Anonyymi
        8X2CV kirjoitti:

        Tuon ikäpolven Pösöissä ja Sitikoissa on saksalaisen ZF:n AL4-tyypin laatikko. Ovat aika vikaherkkiä. Siksi PSA-yhtiö on siirtynyt myöhemmin Mitsubishin laatikoiden käyttäjäksi.

        ZF:n AL4-tyypin laatikko.....Ei nyt ollut kyse automaateista !!!


    • Kiitos pöso hölmö vastauksesta. Käväisen huomenna paikallisessa Citikka-liikkeessä kyselemässä, että onko vastaavia tapauksia ollut heillä työn alla. Myyjä-liike lupasi kaupan teon yhteydessä, että takaavat moottorin ja voimansiirron toimivan. Katsotaan miten tulevat vastaan.
      Tuollaisen tekstin löysin ilta-sanomien autot palstalta:

      "Kun autolla piti lähteä aamulla liikkeelle, vaihdelaatikosta ei löytynyt kuin ykkönen ja kakkonen. Keppi ei suostunut liikkumaan muuta kuin niiden väliä. Sitten kun autolla oli jurnuttanut viitisen minuuttia neljääkymppiä muiden tiellä liikkujien kiusana, paikat lämpenivät niin paljon, että keppi suostui solahtamaan muillekin pykälille.

      Citroënin maahantuoja kertoi, että vika johtuu kosteuden pääsemisestä vaihteensiirtovaijeriin. Kun vaijeri jäätyy, se alkaa kanittaa. Näin on havaittu käyvän muutamassa C5:ssä ja Xsara Picassossa, mutta yleinen vika ei kuulemma ole."

      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288336393959.html

    • svgfcxdf

      Sitä saa mitä tilaa; )

      • Anonyymi

        Homo


    • Vaihto auttaa

      Tarkista laatikon öljyt, siellä voi olla alkuperäiset ja eivät sovellu Suomen pakkasiin !

    • aurakuski

      Lopettakaa jo provoilu Citroenista ja muistakin autoista,joita on provojen kohteena silloin tällöin.Minulla on ollut niin saksalainen,japanilainen,italialainen,englantilainen,ruotsalainen,amerikkalainen auto ja pitämällä huolta ja tunnollisesri huoltamalla missään ei ole ollut mitään ihmeellisiä vikoja.
      Puhe rankalaisten heikkoudesta on penskojen kuulopuheella kuulemia p...a puheita.Varsinkin Citroenin neste/kaasujousituksesta.omistuksessani ollut 4 ko.jousituksella varustettua,eikä ainuttakaan vikaa.Asiaa tuntemattomat lopettakaa jo puheet asioista joista ette tiedä.

      • Lähdin autolla aamulla maantielle ja siellä ei sit toiminut 3 ja 4:s vaihde, joten takas kaupunkiin ja huollon pihalle. Kaupunkiajossa kaikki vaihteet palautuivat takas.
        Yrittävät huollossa rasvata vaijerit. Ehkä vaihtavat laatikon öljytkin samalla. Uusien vaijerien vaihto maksaa noin 350 eskoa.
        Juu...siirrän itseni jonnekkin järkevämpään foorumiin.


      • Sit mä heräsin
        TNE kirjoitti:

        Lähdin autolla aamulla maantielle ja siellä ei sit toiminut 3 ja 4:s vaihde, joten takas kaupunkiin ja huollon pihalle. Kaupunkiajossa kaikki vaihteet palautuivat takas.
        Yrittävät huollossa rasvata vaijerit. Ehkä vaihtavat laatikon öljytkin samalla. Uusien vaijerien vaihto maksaa noin 350 eskoa.
        Juu...siirrän itseni jonnekkin järkevämpään foorumiin.

        Vaikea uskoa, että vasta 110 tkm ajetun auton vaijerit olisivat sököt. Vika voi olla vaijerien säädöissä. Säätöjen pitää olla kohdallaan just eikä melkein ja niitä ei noviisin kannata yrittää säätää.

        Jotenkin koko tää juttu haiskahtaa...


      • ex1,8 c5 -05
        Sit mä heräsin kirjoitti:

        Vaikea uskoa, että vasta 110 tkm ajetun auton vaijerit olisivat sököt. Vika voi olla vaijerien säädöissä. Säätöjen pitää olla kohdallaan just eikä melkein ja niitä ei noviisin kannata yrittää säätää.

        Jotenkin koko tää juttu haiskahtaa...

        110tkm on sitikaksi jo paljon ajettu ja sitikkahan ei auto olekaan...1.8 c5 mallista on kokemuksia..em kilometreille lämppärikin hajosi kolme kertaa: joku säätöakseli meni poikki ja niistä vaihteensiirtovaijereiden säädöstä, onkos niitä edes mahdollista säätää? oma muistikuva ettei taida olla, omaanikin vaihdettiin ne vaijerit kun pakki ei tahtonut mennä päälle: toisen vaijerin kuori oli poikki ja vaijeri eli omaa elämäänsä.. ja em 60tkm ajettuna, tsemppiä TNE tulet kyllä huomaamaan että ison virheen teit kun sitikan laitoit ja merkkifoorumilla kyllä sinut lytätään jos menet sinne valittaan ettei sitikka toimi, heille on normaalia että joka toinen päivä pitää joku osa ostaa ja vaihtaa, ja psa tehtaan vaihdelaatikkokin on aika äänekäs vinkuja eikä mikään kestävyys ihme sekää...no total 75W80 oli muistaakseni se öljy minkä maahantuoja kehoitti vaihtamaan jos ei ollut tietoa mitkä öljyt laatikossa on ps: tuolla 1.8 motorilla oli taipumuksia kaasutella omia aikojaan kun pakkasilla kaasuläppä huurtui ja huohotusletkuista ei viitsi edes puhua...


    • En tiedä mikä on, mutta sen tiedän että vaihteet ovat jäässä. Merkkiliikkeessä sanoivat saman tien, että vaijerit ovat vian syynä. Tehkööt mitä lykkäävät siellä, mutta pääasia on se että tulee kuntoon.

    • citr,as

      Ei tule citikka kuntoon,saattaa hyvällä tuurilla vähän aikaa toimia mutta pian taas joku paikka laukeaa.

      • 14+16

        Vikoja ei tutkimusten ja tilastojen mukaan ole keskimääräistä enempää.


    • dhxcf

      Kuka haluaa auton jossa ei ole keskimääräistä enempää vikoja??? Minä kyllä jätän tuhansia maksavat korjaamokäynnit mielelläni väliin ostamalla keskimääräistä luotettavamman auton. Pitää muistaa että yksi korjaamotunti on50-120€ Jos joudut korjauttamaan 10 tuntia enemmän vuodessa niin olet kärsinyt nahoissasi paljon. Plus vara-auton hankinta ja ansion menetykset. Kun menet citikkakaupoille varaudu yllättäviin rahanmenoeriin!!!
      Vain todella autoista tietämätön päätyy citikkaan.

      • mitähän tilastoja?

        MInkähän tilaston mukaan "keskimääräistä luotettavamman"? Maailmalla on lukuisia eri tutkimuslaitosten, vakuutusyhtiöiden ja katsastajien jne tilastoja joka lähtöön ja niiden antamat tulokset ovat hyvin erilaisia. Vai valitsetko niistä itsellesi sopivimman oman automerkkisi mukaan, jotta voit tuntea tehneesi ns. oikean valinnan? Kannattaa huomata että nykyään ei ole viatonta automerkkiä eikä automallia. Kaikissa on omia vikojaan isompia tai pienempi tai lukuisia massiivisia takaisinkutsujaan. Näistä kaikista aiheutuu erilaisia kuluja omistajalle joita ei erikseen millään tavoin korvata edes takuuaikanakaan. Niistä vain ei useinkaan paljon huudella julkisuudessa. Paitsi niistä takaisinkutsuista, jotka yritetään kääntää päälaelleen jopa laadun ja huolellisuuden osoitukseksi - nämä miljoonat suunnittelun ja valmistuksen virheet! Hyvä edes näin, ennen kantapään kautta oppiahan USA:ssa niistä vaiettiin visusti. Miljoonien dollarin sakot opettivat jotain.


      • Anonyymi

        Minulla oli 3 hydraulijousista Sitikkaa, Xantia ja pari C5:sta. Ne olivat kestäviä ja hyväkulkuisia autoja. Olin niihin hyvin tyytuväinen. Nyt on ajossa vaihteeksi baijerilainen, erilainen kuin edelliset, mutta aivan kiva. Huonoimpina pidän autoistani japseja, joissa tekniikka kesti, mutta kori lahosi ympäriltä. Korjaaminen ei yksinkertaisesti kannattanut.


    • i8fg6h

      Kyllä jos auto täytetään kaikilla turhilla hilavitkuttimilla ja sekundaosilla niin ei ole ihme ettei sitikka voi toimia.Tosimies ostaa japaninaisen tai korealaisen kulkupelin ja on muutenkin hetero.

      • Tosimies!

        Juu, tosimies ei arvosta autossa mukavuutta, ajo-ominaisuuksia, lämpimyyttä talvella ym. saati kaiken maailman apulaitteita kuten mäkilähtöavustajaa, automaattista käsijarrua, vakionopussäädintä, parkkitutkia ym.
        Tosimiehille on tärkeintä että auto pärjää tilastoissa! Olkoon tilasto vaikka sitten takaisinkutsutilasto, mutta pääasia että tilastot on kunnossa.


    • hmetyttää vaan, että onko muut automerkin omistajat kateellisia meille Citikka-miehille, kun käyvät tällä palstalla lueskelemassa ja kirjoittelemassa. Toisaalta, olisin minäkin kettuuntunut, jos joutuisin riisi-kupilla vielä ajelemaan. Minulla on myös Primera ja C5:sen jälkeen...huh...mikä kippo. Emäntä saa sillä ajella kaupunki nurkissa.
      Ja jos vikoja katselee, niin näkyyhän niitä kaikissa auto-merkeissä olevan!

    • Jos minä palaan alkuperäiseen aiheeseen eli vahdelaatikko juttuun. Vaihteiston sivuttaissiirto-vaijeri oli ruostunut ja täynnä muhjua. Rasvaaminen ei auta, joten uusi osa lähti tilaukseen.

    • shurtygo

      Pohjan perukoilla pakkasten paukkuessa on vain kahdenlaisia autoja. Niitä jotka toimii ja niitä jotka ei. Merkistä riippumatta.

      Täällä on kysymyksessä elämä ja kuolema. Sen takia siedetään kaiken maailman ankeita japsikippoja sun muita kun on pakko. Mäkilähtöavustimet on kaulahuivipoikia varten.

    • Seppo Sepon Seppo

      Näinhän se menee.Joka auton omistajalla mielestään maailman parhain auto.Toisilla romuja tai vääränmerkkisiä.Luulotauti yleisin kansantautimme johon ei lääkettä keksitty.

    • Jussis03

      Citroenissa on heikko kohta nuo vaihteen siirto vaijerit . Itsellä ei mennyt enää kun 1,3,5 päälle niin pienellä tarkastuksella selvisi että vaijerin kuori oli lähtenyt metallista irti joka on keski konsolissa uudet vaijerit ja vaihteet löytyy kaikki . Citroën c3 vm 2003

    • Baijerisolmussa

      Oikein odotin että koska autotallissa löytyy vanha Toyota pressun alta, jyrähtää laakista käyntiin ja pelastaa päivän. Se olis sopinut NIIN hyvin. Mutta ehkä tää olikin tositarina tällä kertaa. Takuuseen vaan sitten.

      • Neljässävuodeasa

        Jaa mutta tä onkin ollut vuodelta -12, kai se on jo korjattu.


    • Paalausosastonjohtaja

      Kaikki yli 3 vuotta vanhemmat Shitikat ovat paalitavaraa!

    • Anonyymi

      Ranskalaiset ei osaa tehdä muuta kun hajuvesiä ja kortonkeja. Itellä ollut yksi sitikka sekin oli liikaa vääntösauva poikki .

    • Anonyymi

      Omasta ( C4) meni jarrulevyt takaa vaihtoon, kun autolla oli ajettu 30tkm. Oli kuulemma oma vika. Sitten löytyi laturista hihna. Laturin kiinike oli poikki, kun neljästä pultista kaksi puuttui. Ei ollut mun vika, kun oli jäänyt tehtaalla pultit asentamatta.

    • Anonyymi

      Vaihteiston vaijerit täytyy vaihtaa. Citroen on tehnyt huonon ratkaisun kun valitsi vaijerivälitteisen vaihteiston. Sama oli Hondalla aikanaan joissakin Accordin malleissa. Vaijereiden vaihto on helpointa korjaamolla teettynä.

      • Anonyymi

        Huono ja huono.

        Jos ne vaijerit joutuu kerran elinkaaren aikana vaihtamaan niin monta muutakin osaa joutuu vaihtamaan samanlaisella, ellei jopa tiheämmällä aikataululla.


    • Anonyymi

      2001 on ollut ongelmallinen, myöhemmät mallit eivät. Tuonkaan mallin lukuisiin tyyppivikoihin ei kuulunut vaihteistoviat. Saattaa ne vaihteet silti olla rikki 19 v vanhassa autossa.

      • Anonyymi

        BE vaihteisto tuli PSA autoihin joskus 80-luvulla, olisko ollut vuonna 1981 kun 305 malliin tuli 1.6 litrainen XU moottori.

        Tuo sama vaihteisto (lisättynä 5. vaihteella) on käytössä omistamassani 406 mallissa ja sama vaihteisto on tuossa C5:ssäkin.

        Itselläni ei ole ollut koskaan mitään ongelmia BE vaihteiston kanssa, vaikka tällä viimeisimmällä on ajettu jo 400tkm.

        Erikoiseksi tilanteen tekee se, että BE vaihteisto on edelleen käytössä uusissa PSA autoissa. Nyt siinä on toki jo 6 vaihdetta.

        Kestävä laatikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BE vaihteisto tuli PSA autoihin joskus 80-luvulla, olisko ollut vuonna 1981 kun 305 malliin tuli 1.6 litrainen XU moottori.

        Tuo sama vaihteisto (lisättynä 5. vaihteella) on käytössä omistamassani 406 mallissa ja sama vaihteisto on tuossa C5:ssäkin.

        Itselläni ei ole ollut koskaan mitään ongelmia BE vaihteiston kanssa, vaikka tällä viimeisimmällä on ajettu jo 400tkm.

        Erikoiseksi tilanteen tekee se, että BE vaihteisto on edelleen käytössä uusissa PSA autoissa. Nyt siinä on toki jo 6 vaihdetta.

        Kestävä laatikko.

        Äitis on kestävä


    • Anonyymi

      Suosittelen vahvasti ostamaan Audin. Mielellään A4-A6 mallia. Toimii kun junan vessa. Ei vikoja. Ei tyyppivikoja (pari jtn pientä, ei lasketa mukaan). Ei moottorivikoja. 300 000 tonnia ajettu A4 2.0 TFSI autolla ilman huollon huoltoa. No mitä nyt öljyt ja suodattimet vaihdettu 2krt. Nyt harmillisesti ensimmäinen vika havaittu noiden muutaman kilometrin jälkeen. Automaatti temppuilee enkä saa vaihdettua vaihdetta kun en löydä kytkintä 😔 apuja?

      • Anonyymi

        Ei saatana. Käytäppä huollos aika pikasee..


    • Anonyymi

      Ostin viime viikolla C5:n ja nyt auto takkuilee jo aika mukavasti. Vaihteet eivät mene päälle, vasta kun lämmittämisen jälkeen.... Sen ainakin tiedän tuosta vaihteistosta että aiemmin on täytetty väärää oljyä laatikkoon. mene verstaalla ja vie mennessä pari litraa Mobil SHC.tä ja vaihdatte uudet öljyt tilalle niin vaihteistovikaa ei enää ole !!!

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe