740 tomaatti GLE -87, B200(E?)eipä käy vieläkään... HELP!

Volvoisti

Jeps, eli kyselläämpä vielä tältäkin foorumilta neuvoja. Bensapumppu on fixattu (laipan maadoitusongelma) ja nyt saadaan bensaa konehuoneeseen, tuoksahtaakin huumaavasti pitkän startin jälkeen. Ekan kerran yrittäessä lupas pari kertaa, sitten kuoli. Starttaa hyvin mutta mitään ei tapahdu.

Aiemmin katsottu kipinä, tulee kaikille tulpille. Mitattu puolan arvot, ensiöpuoli 1.1 ohm ja toisiopuoli 7 kohm, olisiko aikansa elänyt tuo puola? Voisiko olla että antaa kipinää mutta liian heikosti?? Sytytysyksikkö, voiko sen mitata/testata? Anturi virranjakajassa katsomatta, on niin hankalassa paikassa mutta sormilla koittaessa liikku ihan vähän.

Eka kurkkaus konepellin alle (hiljattain ostettu auto) paljasti johdotusten olevan huonolla hapella, paikka paikoin eristeet hapertuneet pois, nämä korjattu. Lämpöanturin littimet oli vääntyneet sivuun, ne on oikaistu ja laitettu liitin takaisin kiinni. Kylmäkäynnistyssuuttimeen on vedettu suora johto akun -navalta???
Suuttimet valskaa pikkuisen, o-renkaat on aikansa elänyt mutta pitäisikö silti edes luvata käyntiin?

Kullanarvoisia neuvoja kipeästi odotellessa!

60

3320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen
      • kierotko silmät?

        Ei sesaatana purasen pässi kirjoittaa älytöntä sökellystä tuolla muuallakin ettei taho saada selvää.


      • uuttaoppimaan
        kierotko silmät? kirjoitti:

        Ei sesaatana purasen pässi kirjoittaa älytöntä sökellystä tuolla muuallakin ettei taho saada selvää.

        Volvopurasella on hyvin paha lukihäiriö.Se on kyllä korjattavissa, menee äidinkielen oppitunneille.


    • Volvoisti

      Joo, näitä täytyy käydä läpi ja lukea vielä kerran nuo linkit. Melko lailla on tullut jo niitä kahlattua mutta suurin osa menee eri uudemmille vuosimalleille eikä siksi osu ihan kohdalleen. Kommenttia tuosta puolan antamista mittausarvoista?

    • volvo_puranen

      Tuossa noi minun 850 puolan arvot jos noita sinun vertaa ihan kunnossa on
      Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus

      -Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
      muut moottorit 8.9 kilo-ohmia Ja kun virta-avain 2 asennossa ja puolan miinun johto on pois niin siinä puolassa on se akunjännite vain kuinka

    • Volvoisti_edelleen

      Jep, puolan jännitteet on ok. tänään vaihdoin kokeeksi uuden syttypäätteen sinne ilmanputsarin viereen ja MELKEIN sain käymään! Lupaili tosi hyvin mutta ei kuitenkaan jaksanut vielä nousta pystyyn. Tosi kylmä kone ja seissyt pitkän aikaa joten huomenna narun päähän vähän lämpeämään. Tosin hiukan ihmetytti kun hörähtelyn jälkeen kuoli taas paikalleen eikä enää edes luvannut, starttas vaan. Voiko olla jokin juttu mikä esim. rikkoo noita syttybokseja, ei kai?? Tulpat ainakin kastu ekalla kerralla, avasin yhden,mutta odottelu ei tilannetta korjannut.

    • volvo_puranen

      Kuten kerroit aitossa että johdot ovat tosi huonnossa kunnossa niin helposti on jossain oikosulku ja muuta ei tarvitaa että jokin boxi ei tykkää siitä.Tuota onhan sinulla ajoituslamppu jolla voit sekata tuleeko kipinää tulpille ja onko voimakas ja säännöllisen se valonvälähdys.Eli onko tuo tulpat sytytyssjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörijä jo vaihdettu.Kun aina pitää korjauksessa mennä säännölisesti ettei ole sellaista hyppimistä laitetaan kipinä puoli kuntoon.Bensapuoli kuntoon tarkistetaan se kylmäkäynnistyssuutin ja ne suuttimet ettei falskaa misstän ja ne toimii kunnolla eli noista löytyy juttua netissä

    • Volvoisti_edelleen

      Juu, tänään on johtojen uudelleentsekkaus edessä, samalla koitan kaivaa strobon jostain autotallin uumenista. Uutta osaa on joo ja bensapuoli on tosiaan tsekattu ja ok. Nyt siis kipinäpuolen perusteellinen tarkistus.

    • Volvoisti_edelleen

      No niin, hiukan uutta infoa ja todennäköisesti syytäkin. Eli sain hiukan starttausapua kun olin käynyt johdot vielä kerran läpi ja uusinut niistä muutaman kokonaan. Kävi ilmi että kipinä on voimakas mutta aivan väärässä paikassa. Eli sininen salama näkyy puolan liittimen 15 ja puolanjohdon juuren välillä. Siispä huomenna hakemaan ne uudet johdot (tähän asti käytin löytämiäni vanhoja joiden PITI olla ok...) Kysymys, onko rikkonut tuon uuden sytkäboksin ja/tai puolan??

    • Volvoisti_edelleen

      Jep, nyt on sytkäosat vaihdettu, kipuna tulee ja bensa haisee mutta EI KÄYNNISTY! Starttaa kyllä mukavasti, mutta siihen se sitten jääkin. Mitä olen unohtanut??? Aiemmin siis hiukan lupaili mutta nyt ei tee sitäkään. Yksi asia on mitä olen miettinyt, useasta lähteestä tarkistettuna sytytysjärjestys on 1-3-4-2 mutta mikä on johtojärjestys jakajalla, kuskin puolelta repsikalle vai päinvastoin? JA 1 sylinterihän on keulanpuoleinen, eikö?

    • homomobiilit

      kyllä sylinteri kuuluiu sinne takaosalle ! johtojakajalla järjestys on 1-2-3-4. se voi olla ku se ei käynnisty ni otat sen tomaatin pois sieltä missä se nyt ikinä onkaan.

    • volvo_puranen

      Tuota kuten tiedät se järjestys on 1-3-.4.-.2 ja se ykköspytty on merkattu siihen virranjajankanteen.Ykkös pytty on se joka on siitä keulassa eli lyhin piuha..Virranjakaja pyörii myötäpäivään eli 1, sitten 3 pytyn johto .4 nelonen ja viimeksi 2 pytty
      http://www.volvolandia.com/korjaamo/sytytys240.htm

    • volvo_puranen
    • Volvoisti_edelleen

      Kyllä, jakaja on tuulilasin puoleisessa päässä joten 1 pytty on siis puskurinpuoleinen, siellä etupäässä? Virranjakajassa ei kyllä ollut mitään merkintöjä, yritin sieltä kovasti katsoa. Onko siis oikea johtojärjestys alla?

      sylinterit
      4 3 2 1 / S
      / Y
      Jakaja / Y
      *---------------------------* / L
      *----------------* / Ä
      *---------* / R
      *----------------------* / I

      • Volvoisti_edelleen

        Eipä näkynyt kaavio oikein, yritin siis kysyä missä järjestyksessä nimenomaan jakajassa on johdot?


    • volvo_puranen

      Tuota noita alkuperäsiä osia kanntaa käyttää jolloin se 1 sylinteri oli helppo havaita siitä kannesta .Muttaa tässä tietoisku jonka on Motonetin sivuilta kirjoittanut eräs vinkin antaja
      Lainaus"Annetaan nyt vähän vinkkiä . Sytytysjärjestys on erittäin todennäköisesti 1342. Järjestys 1243 on harvinaisempi, englannin ford käytti sitä ( anglia, cortina ) jostain syystä. Nyt pitää vielä selvittää virranjaottimen pyörimissuunta. Jos jaotin on nokka-akselin päässä ( kuten siinä accordissa jonka pellin alle viimeksi kurkistin ) suunta on jaottimen kannen puolelta katsoen vastapäivään. Keskimmäinen johdin on autoissa yleensä puolata tuleva. Nyt tarvitset enää ykkössylinterin johdon paikan jaottimen kannessa. Ykkösylinteri on yleensä siinä päässä moottoria missä remmit pyörii itsensä ympäri ( harvoja poikkeuksia on ). Joskus ykkönen on merkitty jaottimen kanteen numerolla, joskus kannen alle jaottimen runkoon viivalla, joskus ei merkitty ollenkaan, jolloin joudut opiskelemaan autotekniikkaa sen selvillesaamiseksi . Jaottimen kansia voi autoissa olla paria eri muotoilua: johdot rivissä tai johdot kehässä ja yksi keskellä. Kehämalli on helpompi koska siitä asia näkyy suoraan. Rivimallissa joutuu esim vastusmittarilla selvittämään mikä vie mihinkin kohtaan siellä jaottimen sisällä kehässä oleviin nastoihin.
      "

    • Volvoisti_edelleen

      Juu eli tässä muillekin tiedonjanoisille järjestys: etupäästä katsottuna oikealta (kuskin puolelta) vasemmalle: 2-1-3-4. Siitä sitten piuhat oikeisiin sylintereihin. Nyt on jokaikinen johto uusittu kokonaan liittyen ruiskuun konehuoneen puolella ja piuhat saatu oikeaan järjestykseen. Eli tässä vielä listaa mitä on matkan varrella tullut uutta:

      Bensapumppu
      Suodatin
      Syttypääte
      Virranjakajan kansi
      Pyörijä
      Tulpat
      Tulpanjohdot

      Lisäksi tankin laippa korjattu ja johdotettu uudelleen.

      Nyt odotellaan että kone hiukan lämpiää narun jatkona ja sitten koittamaan onnea....

    • Volvoisti_edelleen

      Palataampa lähtöruutuun... Hyvin starttaa muttei hörähdä. Otin 1 sylinterin suuttimen irto, starttasin ja lopputuloksena täysin kuiva suutin. Bensapumppu kuskin penkin alla pitää ääntä mutta vasta kun lopettaa starttaamisen. Tämä pumppu on edellisen omistajan toimesta vaihdettu, sen verran kurkattu että jotain siellä on tosiaan tehty. Mutta kuuluuko tosiaan surista vasta kun avain palautuu start-asennosta? Mondeossa ainakin surisee kun laittaa virrat päälle. Kokeilin avata suodattimen liitosta, bensaa kyllä tuli sormille joten kyllä se jotain nostaa konehuoneeseen. Johtoja uusiessa kävin läpi paineensäätimen, siellä oli jotain prikkavirityksia jousen alla mutta päästi kuitenkin puhaltamalla ilmaa läpi joten tuskin bensa ainakaan siihen tökkää. Vai kuinka nopeasti se bi-metalli taipuu ja mahdollisesti sulkee tuon aukon?

    • Volvoisti_edelleen

      Vielä hiukan tarkennusta, kävin strobolla katsomassa kun sen nyt löysin, sytkäpuoli on ok. Samoin bensapumpun toiminta, irrotin banjon suodattimelta ja startatessa solisi kuin puro keväällä Lapissa. Joten vika on välillä bensansuodatin-suutin. Itse suodatin oli uusi ja hiljattain vaihdettu. Viikonloppuna pitäisi saada peli tien päälle joten mitäs tehdään??

    • Volvoisti_edelleen

      Nyt on bensanpaineet mitattu, 8 barin paineella puskee joten se puoli on ok. Otin koko ilmasysteemin määräjakajineen irti ja avasin sen mitä avattavissa oli, ei mitään ihmeellistä. Kun tuossa puhaltelin ja putsailin, huomasin että kun lautanen on kiinni eli "sytytysasennossa", määräjakaja päästää läpi ainoastaan tuonne kylmäkäynnistyssuuttimelle. Muuten toimii kuin unelma, päästää läpi nätisti kun puhaltelee männän eri asennoissa. On näemmä availtu ennenkin kun muutama kiinnitysruuvikin puuttui. :)

      Jos käynnistäessä ainoa bensa tulee siis kyläkäynnistyssuuttimelle, eihän se voi toimia? Hmm, valaiskaapa vähän...

    • volvo_puranen

      Oletko sekannut se ruiskun relee kunnon eikö tuolla linkeissä siitäkin mainittu,Jos suutyimet ei sa virtaa eihän ne toimi.Tarkista se linja nyt

    • volvo_puranen
    • volvo_puranen

      Tuota automaatisa se PNP kytkin on kunnossa laatikko tietää mikä vaihde silmässä.Heiluteltu siirtivipua että siellä kakki ok kun monesti noissa automaateissa on tuota vikaa kun se vaihde ei ole Pasennossa jolloin kone ei käynnistyy

    • Volvoisti_edelleen

      No niin,käytin ilma-bensahässäkän irti ja putsasin ne pienet suodattimet mitkä löytyi suutinlinjojen lähdöistä, jos alkoi bensaa tulemaan! Nyt koko vika on paikallistettu siihen samaiseen kokoonpanoon, ei starttaa jollei sitä lautasta nosta itse imuilmaa simuloiden. Silloin kyllä hörähtää heti käyntiin ja ottaa kierroksia hyvin.
      Mutta kun päästää lautasen takaisin lepoasentoon, kone kuolee siihen paikkaan. Lautanen on ihan oikealla tasolla. Eli missä vika? Imuvuotoja olen etsinyt mutta en ainakaan mitään isompaa löydä. Imusarjaan laitoin itse uuden tiivisteen tiivistepahvista kun ei valmista ollut kaupassa saatavilla. Voiko esim. bensanpaine olla niin kova että laittaa siellä männässä vastaan ettei imu jaksa sitä lautasta nostaa?

      Nyt pitäisi jo asiaan löytää pikkuhiljaa ratkaisu, alkaa tuota tupakkia mennä luvattoman paljon....

      Systeemihän on täysin mekaaninen joten mitään sähköä suuttimille ei tule. K-jetronic.

    • volvo_puranen

      Kuules se bensapeinee pitäsi ollaa siinä lämmin kone siinä 3.4-3,7 bar luokkaa .Eli missä kunnossa on se bensapainesäädin oikein on.
      tuossa juttua siitä ruiskusysteemistä ja jos jokin osa ei rokkaa niin varmaakin silloin viallinen jos kaikki muuten siellä on kunnossa.
      http://www.ffp-motorsport.com/index.php?mid=2&pid=87

    • Volvoisti_edelleen

      Aika tutuksi on tässä viime päivinä tuo jetti tullut... :)
      Itse veikkaan että ohjauspaine on liian kova ja mäntä ei anna kunnolla periksi käynnistettäessä. Ohjauspaineensäädinhän on ollut pari kertaa auki ja tuli mieleen josko olis jumittanut siten että antaa koko ajan kuuman koneen paineet määränjakajaan. Tällöinhän lautanen ei jaksa nousta kunnolla?
      Katsotaan tänään ja samalla vielä kerran imuvuototestaus....

    • Volvoisti_edelleen
    • Volvoisti_edelleen

      Jatketaampa vielä vähän, nyt kun kaara toimii muuten niin tuli huomattua että mittaristo ei toimi... Tai toimii miten sattuu, kaikki valot palaa välillä, välillä ei mikään ja sen sellaista. KAtkenneita juotoksia olen korjaillut ja testannut, purkanut kokonaan atomeiksi ja käynyt läpi mutta silti vaan pelleilee.

      Mahtaisko olla Volvomiehillä mittaristoa myytävänä?

    • volvo_puranen

      Kumpi mittaristo on teilla VDO vai Japanin pojan Yazaki.
      http://koti.welho.com/samkarka/ohje/
      Tuossa ohje mittariston korjailuun ja kun tiedät merkin niin kyllä noita Volvoja laitetaan purkuu jos vaikkaa toimivan löydät Kun nämä Volvo foorumit on hyvä etsintä paikkoja ja kun olet toimminnan mies mukavaa antaa vähän viinkkejä jos vaikkaa Volvo tulisi kuntoon.Kovan hommat teit kun se edelllinen omistajaa kaikki hommat oli tehnyt väärin.Helpompaa ainaa alkupertäsista autoa korjata jossa vai on vikanaa ettei lähde käyntiin-Moro

    • Volvoisti_edelleen

      On se vielä palattava vikamerkeissä... >:( Noh, mittaristo on kohta uusittu, pari päivää pitää vielä odotella. Sitä ennen asensin ylimääräisen lämpömittarin varmistamaan menoa. Mutta:

      Tyhjäkäynti on surkea, kylmänä ok mutta kun lämpenee niin putoaa, kuitenkin siedettäväksi. Ongelma ilmenee kun kaasuttaa ja päästää kaasun niin meinaa sammahtaa ja välillä tekeekin niin. Voisiko olla lautasen asento väärä, osia kun on irroiteltu ja kasailtu? Mikrokytkin imusarjan kupeessa lienee ok, kun vapauttaa niin kerrokset nousee.
      Toinen on melko kova huohotus, huomasin eilen lenkin jälkeen että öljytikku on noussut ja puhalsi höyryjä sieltä. Tosin huohotinletku on pikapatentti ja ainakin puolet alkuperäistä kapeampi joten voipi olla ahdas. ??? Katsotaan tänään tuo motikka imusarjan alta ja keksitään isompaa letkua.

      Mutta tuo tyhjäkäynti, automaatissa sen merkitys oikein korostuu?????

    • Volvoisti_edelleen

      EDIT: lisätään nyt vielä sekin että tällä hetkellä on siis pikapatenttina laitettu huohotinta varten putki sieltä lohkosta määrämittarin alapuolella olevaan reikään mutta siinä EI OLE haaroitusta muualle ja imusarjan päällä oleva paikka on tulpattu. VOisiko aiheuttaa sen että ei huohota tyhjäkäynnillä oikein ja kaikki taas vaikuttaa kaikkeen.... Mikäli siis tuo T-haara siellä pitää olla ja mennä sinne imusarjan päälle??

    • Volvoisti_edelleen

      Ja taas mennään.... ryhdyin sitä tyhjäkäyntiä selvittämään, totesin että se solenoidiventtiili siinä imusarjassa ei toimi. Putsasin ja puunasin,sain sen toimimaan.

      Mutta nyt ei käy senkään vertaa! Pitkään saa startata ja sitten alkaa pikkuhiljaa pöristä mutta yhtään ei passaa koskea kaasuun, tukehtuu heti!

      Hetken päästä nostaa kiekkoja mutta seilaa niin pirusti ja lopuksi sammuu.
      Mikä helvata nyt sitten on?!?!?!

      • volvo_puranen

        Kyllä vikoja yhdessä autossa on riittävästi.Tuosta tyhjäkäynnistä käy se kone ryyppy päällä jooloin ei kestä kaasua yhtään vai ilman ryyppyä ainostaan sitten toimiii kun kone on lämmin..Luinka ne seokset on onko ne kunnossa niistä pääsee kokerilemaan jos vain saat auton toimimaan ja ajat pakokaasu analyysiin ja jos vaikkaa silloin se säädetään sopivaksi .Sovitaanko niin tee toi homma.Kipinä puoli kunnossa ja kun bensapuoli antaa oikean seoksen eiköhän se siitä ala pyörimään.Toivotaan?


    • volvo_puranen

      Unohtui sanoa tarkista lataus ja akun kunto,.Laita tännee laturi kierroksia yli 2000 ja kaikki varyaa lulutavat laiteen pois päältä mitä mittari näyttää onko 14.6 v vai vähemmän.Akku yli yön kylmä kone ei käy huono 11.8v hyvä 12.7v

    • Volvoisti_edelleen

      Ei vaan toimi ei! Ihme homma kun auto oli jo ajossa tänään, toimi muuten ihan hyvin paitsi se tyhjäkäynti puuttui ja sammuili välillä kun piti pysähtyä/jarruttaa.
      Kaikki alko kun sen solenoidin käytti irti, mihinkään muuhun ei edes koskettu!

      Seosta on säädetty molempiin suuntiin, sama ongelma kummassakin suunnassa, starttaa ja yrittää luvata koko ajan mutta ei jaksa nousta tulille.
      Tarkoitus olikin käydä jossain mittaamassa seokset mutta eihän sitä nyt saa edes käyntiin....

      Joulu on kohta ja aika surkeaksi menee jos ei ole autoa alla kun pitäisi kaikki hommat hoitaa....
      Kait se on huomenna otettava ilmamäärähässäkkä vielä auki, ainakin lautanen näytti olevan 3-4 mm kohollaan normireunasta , voisikohan sillä olla vaikutusta asiaan?
      Virranjakajaa kun aiemmin kääntelin, se oli ihan tappiin käännetty ja enempää ei mene. toiseen suuntaan sain vaan kierrokset laskemaan. Jos se halli olis menny niin lupaisko se edes? Vois poissulkea senkin mahdollisuuden.

      Nyt on oikeasti sormi suussa eikä joulun takia korjaamo tule kysymykseenkään!

      Akku on nyt yön latauksessa.

    • volvo_puranen

      Kuules jos hall on mennyt niin ei varmakaan kipinää tulisi ja kirrolukumittarissa ei mitään eloa.Joten mittaa se kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa ja se tyhjäkäynnin säätömoottorin toimintaa joka pitää sen tyhjäkäynnin vakaana onhan teillä sellainen siellä pellin alla vai ei.Toivotaan että kone sen verranpelaisi että pääsitit niitä soeksia säätämään kun noi säädöt korvakuullolla helposti ei oiken natsaa.Kerro

    • Volvoisti_edelleen

      Juu ei. Kävin läpi auxit, lisähuikkasuuttimet, katoin että sähköt tulee sun muuta. Säädin seokset perusmuotoon saamilla ohjeilla, mutta mikään ei tehoa. Kokeilin tietysti myös aiemmilla seosasetuksilla, tuloksetta.

      Starttaus on omituista, koitan selittää oiretta. Jos ajatellaan starttausta 4 vaiheisena, put(1)put(2)put(3)put(4) niin aina sanotaanko 4:n kohdalla tulee se lupaus. Startatessa lupaus kiihtyy nopeutuu tiettyyn pisteeseen asti muttei kuitenkaan jaksa käynnistyä.

      Niin paljon on aikaa ja vaivaa käytetty että heikompaa hirvittää mutta jollei kohta löydy ratkaisua, menee kottero myyntiin. Sinänsä harmi, tykkäsin ajaa kun töissä sillä tosiaan kävin.

      Kävi tuossa ohimennen mielessä että sytkäpuolen osista puola on ainoa joka jäi aiemmin budjettipulan vuoksi vaihtamatta, voisiko se aiheuttaa tuollaista ongelmaa?

    • volvo_puranen

      Tuota kannattaa sekata se puola ei se varmaakan kallis ole ja onko ne sytytyspuolen kamat kunnossa eli ajoituslamppu välähtää hyvin ja tasaisesti ja joka tulpaan tulee se kipinä sekkaa se..Kun 3 juttua tarvitaan auto käy kipinä ja ajoitus ok konee saa bensaa ja ilmaa saa niin 1 osaa bensaa ja ilmaa 14.7 jolloin sellainen sekoitus että kone käy hyvin.Katso viellä hyvällä lampullaa että kaikki piuhat ja johdot on kunnossa ja kunnollaa kiinni.Joskus pienestä kiinni ettei kone käynnisty.

      • volvo_puranen

        Ja tulpanjohdot varmasti on oiken laitettu?


    • Volvoisti_edelleen

      Kaikki on vaihdettu aiemmin ja strobolla tsekattu. Puolaa ei siis vaihdettu, sen vain mittasin. Tosiaan suoraan ajon jälkeen alkoi temppuilemaan eli on kuitenkin ollut käynnissä ja tien päällä. Huomenna uusi puola ja sitten katsotaan tilanne.

    • Volvoisti_vieläkin

      Eip auttant uusi puola ei. Nyt on ollu mykkänä pihassa koko joulun! :(

    • volvo_puranen

      Kuules nyt on helppo sekata kun vika päällä.
      Kipinä ja ajoitus ok.
      Kone saa bensaa ja bensapaineet ja suuttimet ok.
      Kone saa ilmaa kunnolla ja se kylmäkäynnistysuutin on kunnossa varmasti ettei kone tukehdu bensaa tai se ei saa sitää huikkaa yhtää..Jos kone pyöri hyvin ennen sippaamista ei ole suuri vika autossa?

    • Volvoisti_vieläkin

      Joo, kovasti yritän.
      Kipinä on ok. Ajoitustarkistus on ongelma kun en saa käyntiin. Virranjakaja on tosin aivan ääriasennossa mutta sillä toimi aiemminkin.

      Bensaa tulee, määrämittari säädetty siten että tulee irtiotetusta bensalinjasta ja sitten käännetty sen verran kiinni että bensantulo lakkaa.
      Suutin tsekattu ja testattu.

      Aivan kun käynnistäessä imu ei nostaisi lautasta tarpeeksi mutta havaittavia imuvuotoja ei ole.

      Tänään vielä imuvuototsekkaus uudelleen.

    • jo vain...

      käytä testerissä....audissa oli boxi mennyt viksietotilaan ja testeri näytti viallista ilmamäärämittaria....

    • Volvoisti_vihdoinkin

      Käuppareissu suoritettu ja onnistuneesti Volvolla. :D. Vaikea sanoa mikä näistä siihen lopulta tehosi mutta seuraavat toimenpiteet on suoritettu viimeisimpänä:

      imusarjan putsaus ja osien voitelu
      suuttimien putsaus (siten kun kotikonstein onnistuu lisäksi yön yli liotus wd40:ssä)
      lisäilmaluistin ja tyhjäkäyntisolenoidin putsaus ja voitelu
      puolan vaihto
      ilmamäärämittarin putsaus ja osien voitelu.

      Nyt on varmaan seokset miten sattuu mutta pääasia että käy ja kukkuu! Sitten kun saan sen jonnekin mittarin luokse niin tulee katsottua nuo seokset.

      Lisäksi tässä tehtaan ohje k-jetin perussäätöön esim. rempan jälkeen:
      Paineet järjestelmän pumppua käyttämällä tai starttaamalla.
      Määräjakajan päältä yksi bensalähtö irti ja lepoasennossa seosruuvia myötäpäivään kunnes bensa lähtee tulemaan. Sitten 1/2 kierrosta takaisinpäin ja letku kiinni. Kone käyntiin ja hienosäätö korbakuulolta tai mittarilla.

    • volvo_puranen

      Monesti noi perusasiat kuntoon ja kone alkaa toimimaan.Tyovoitto teille ja kun seokset saa laitettu kuntoon mittarilla niin ajamisen vaiva jää vain.

    • Volvoisti_vihdoinkin

      Näimpä se asia on. Tulihan nuo katsottua jo melkein ensimmäisenäkin mutta eipä näemmä haitannut uudelleentarkistus. Uskon että se perusongelma oli siellä määräjakajan puolella, siellä oli melkoisesti hommaa että kaikki sai toimimaan kuten kuuluu.
      Enää jää huoleksi mittariston metsästys, edellisen yli-insinöörin jäljiltä on muutama komponentti kolvattu oikein päin ja mittarivalot sekä nopeusmittari on saatu toimimaan. Loput jäänee haaveeksi tämän mittariston osalta, sen verran on näemmä kärähdellyt aikoinaan...

    • Volvoisti_vihdoinkin

      Olipa hauska kotimatka! Töihin pääsin aamulla hyvin mutta tulin sitten ihan tyhjäkäynnillä takaisin kun volle ei suostunut yhteispeliin kaasun kanssa ollenkaan! Aina kun yritti kaasuttaa niin veto loppui siihen paikkaan. Kotipihaan kun pääsin niin kaasun painaminen pohjaan ei tehnyt mitään, ei edes muuttanut tyhjäkäyntiä!

      Matkalla auttoi aina hetkeksi kun ruuvasi seosta rikkaammalle mutta aina vain hetkeksi. 500 metrin välein seosta rikkaammalle niin tyhjäkäynti nousi sen verran että pääsi taas eteenpäin.
      Taitaa mennä uusi vuosi tätä ihmetellessä... ???

    • jari muurimäki

      joko saanut volvon käyntiin
      Koitahan ottaa akunkenkä irti pidä puolen päivän muu huolto
      sitten kenkä kiinni ja koitahan sitten tarttailla uudelleen
      760 ainakin tehonnut, nollaa katsos jotain

      • Tuskin auttaa

        K-jetronikissa ei ole sähköaivoja, mitä voi akun irrottamalla nollata...


    • Volvoisti_vihdoinkin

      No niin, pientä updatea tilanteeseen... Eli homma on saatu osittain hanskaan, kone kiertää nyt melko hyvin mutta käy alakierroksilla jonnin verran epätasaisesti. En saanut kuumaksi asti ajettua, kylmänä piti sahailla aika lailla kun starttaili, varsinkin kun pääsi sammuilemaan välillä. Siitä pääsemmekin varsinaiseen onkelmaan eli missähän se tyhjäkäynti oikein nyt luuraa?!?!?
      Putkia ja letkuja on käyty läpi mutta ei oikein tunnu siellä ongelma olevan.

      Mittaristosta sen verran että uusi jasaki on paikoillaan mutta lämpömittari nousee samantien puoleenväliin kun laittaa virrat päälle, riippumatta siitä onko muut johdot (mm. anturi) edes kiinni. Bensamittari toimi väärinpäin, sen ratkaisin ruuvailemalla tankin anturista vastukset päinvastoin. ;D

      Kiekkamittari toimii mutta alueella 0-1000, johdot on katsottu moneen kertaan.
      Tuo bensamittarin väärinpäin toiminta sai miettimään, onkohan siinä kuitenkin allut alnperin VDO:n mittari, liittimet kuitenkin käyvät suoraan keskenään?
      Ja vaikka auto on papereiden mukaan -87, johtosarjat mittarin takana ovat yksi yhteen -89 ja ylöspäin Haynesin kaavioiden mukaan! Outoa...

    • volvo_puranen

      Kuules kyllä kai ne mittarit tunnistaa mikä siekkä alkujaan oli .Vai kuinka katso se vanha ja eikös tuossa linkjissä ollut kuinka tunnistaa VDO mittarin,Ne seokset kuntoon ja mitä se pakokkasumittauslappu kertoo.Missä mennään.Jos auton kunnossa niin eiköhän se pitäsi pyöriä kunnolla.

    • Volvoisti_edelleenki

      Joo, ongelma ei olekaan siinä vaan sinne oli tämä edellinen ingenjööri survaissut jostain romikselta haetun jasakin mittarin (romismerkinnät oli vielä nähtävillä) eikä se toiminut oikein.
      Eli jos siis sitä ennen on ollut tuo VDO kiinni alkuperäisenä, sitä tässä haeskelin.

      Nyt petti vielä bensapumpun rele enkä siis saa sitä edes käymään...
      Kyllä tässä on miestä koeteltu tämän yksilön kanssa melkoisesti...
      Ja tuo johtosarja mietityttää edelleen, onko niitäkin menty jossain vaiheessa vaihtelemaan.

      • volvo_puranen

        Rele vaan vaihtoon ja yritä saadaa se auto ns,aluperäskuntoon.Kun tuntuu edellinen omistaja on tehnyt noita virityksiä joissa ei ole päätä eikä häntää.Muistakaa lukijat tämä juttu kun asentelette noita osia sinnee.Kytkennät sähkö niin kuin pitääkin ja muutkin asiat pidetään kunnossa.


    • volvo_puranen

      Kuinka on Volvon laita,saitko sen käymään kunnolla?

      • pärnäsenkorjaamolle

        Vitosen suutari tekee kympin vahingon.


    • Volvoisti_edelleen

      Näyttääpi olevan sellainen menopeli että käy välillä moitteettomasti ja välillä katoaa voima ja tyhjäkäynti.... Nyt on joutunut raukka seisomaan hangen alla jo muutaman viikon kun ei ole enää paikkaa missä laittaa eikä oikein viitsi riskeerata työmatkoja pakkasaamuina. Myyntiin joudutaan laittamaan vaikka ei oikein mieli tekisi, ehkäpä seuraava omistaja hoksaa mikä on vaivannut ja saa itselleen oikein mukavan menopelin. Harmittaa vaan kun kyseessä on 99 % todennäköisyydellä melko pieni vika mutta kun ei enää ehdi/pysty niin minkäs teet.

      • baanalletaas

        Onnittelen nyt teet viisaan teon,meet nettiautoon viissatasella saat katsastettun ja eiku baanalle.


    • jo vain

      auttaisiko moottorin sisäpesu. eipä ole tietoa onko volvoissa olut moista ongelmaa että jokin hydraulinen nostaja jumittas ?. erääsä foortissa oli ja autossa tyhjäkäyntongelmaa ja tehot katosivat aina välillä ja poksutteli kolmella pytyllä..mutta ihmeellinen on autojen maailma ja viat.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      229
      2021
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      77
      1770
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1130
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe