Runosmäen Aurinkolaakso.

perhe4

Hei!
Olemme muuttamassa Runosmäen Aurinkolaaksoon. Kokemuksia?

22

5969

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turkulainen5

Ei totta vieköön sinne kannata muuttaa!
      Varkaat siellä Runosmäellä relleltää!
      Itse en kävisikään mistään hinnasta Runosmäessä!

• ei skitsoilla

• turkulainen5
        ei skitsoilla kirjoitti:

justjoo, onko sinua kukaties vainottu..??
        http://www.youtube.com/watch?v=R27XIILAbrc

Asuin 2 vuotta sitten siellä ja en pitänyt.
        Lähiömeininki ei ole minun alaani.Lähiöihin ei kannata muuttaa.
        Tummat ja romanit,venäläiset,sekä ruotsalaiset ovat vallanneet osan aluetta.
        En millään viitsisi kulkea aina linja-autolla edes takas...
        Helpompaa on muttaa keskustan tuntumaan...
        Keskustassa voit kulkea kävellen tai pyörällä,joka tulee halvemmaksi,kuin linjuri-kortti
        tai kertaliput.
        Muuten siitä,että uimahalli ja sporttihallit oli lähellä.

• hyvät tavat???
        ei skitsoilla kirjoitti:

justjoo, onko sinua kukaties vainottu..??
        http://www.youtube.com/watch?v=R27XIILAbrc

Itselleen pisteitä jakeleva, menehän tutkituttamaan pääsi!

Runosmäkeen ei muuta kukaan ellei ole ihan pakko.

Tosin runosmäkiset itse, jopa se Runosmäen Lämpö, pitävät itseään äärettömän sivistyneinä ja hyväkäytöksisinä tyyppeinä. Tästä heidän korkeasta sivistyneisyydestään kaikkine käytöstapojen tietämyksineen mallina käy vaikkapa se, että hyvinkin kaukana Runosmäen vaikutuspiiristä (näin olettaen) ilmeisesti kunniakkaan runosmäkiset hilluvt jostain ihme makuukammareistaan... Käsittämätöntä, ketä kiinnostaa runosmäkisten makuukammarit ja mitä ne makuukammarit sitten ovat.

Ilmeisesti Runosmäessä henkisen tason korottajina toimivat lyhyin välimatkoin sijoitetut kaljakuppilat! Ja Runomäen Lämmön emännille: Jospa sen käytöstapojen opettamisen aloittaisitte ihan niistä omista asukkaistanne!

Homeisia luukkuja ja vieläkö siellä keväisin juomavesi maistuu suolle, ja peseytymiseenhän sitä vettä ei voi käyttää lainkaan, suoranaista myrkkyä!

• P:n puhujat ovat

Jokainen luo oman asunympäristön omalla käytöksellään.
      Ainakin minä olen saanut elää aivan rauhassa ja samoin monet tuttunikin.
      Jos haluat kimppaan kaljalaatikoiden kantajien kanssa sekin onnistuu.
      Perusluonteeltaanhan kaikki asuinpaikat ovat samanlaisia.
      Sitten on noita jotka aina julistavat jokaisen asuinalueen asukkaat rosvoiksi ja ryöväreiksi, vaikka eivät välttämättä ole edes käyneet alueella tai edes asu samassa kaupungissa mutta kertovat oman mielipiteensä.
      Runosmäestä on erittäion hyvät bussiyhteydet keskustaan, arkisin 10 minuutin välein, täällä on terveysasema, kolme kauppaa, apteekki, postia ei ole mutta nykyisillä postin jakeluohjauksilla sillä ei ole väliäkään, koska paketit voi ohjastaa vaikka R-kioskiin joka täällä on.
      Ihan mukava paikka asua, olen nyt asunut kolme vuotta.

• Näinonnäreet!

Jos kerran lähiössä haluaa asua - se kun on huomattavasti halvempaa kuin keskikaupungilla tai periferiassa naapurikunnissa, jotka asuinpaikkoina olisivat toinen mahdollisuus - Runosmäki on oiva vaihtoehto, ehken yksi hinta/laatusuhteeltaan Turun parhaista lähiöistä.

• semmonen.

Eiks siellä ole keskivertoa enemmän päihdeongelmaisia - sekä nuoria että vanhoja!

Kai se ongelmalähiöstä kertoo, kun joku nuori siinä liki ittens korkealta hyppäämällä tappoi!

Toki päihdeongelmaisia Turussa riittää muuallakin!

Ai niin, erityisesti pitää muistaa tämä käytöstavoistaan ylpeä huoltomies, joka istui tupakilla rapun ulko-oven edessä suoraan tupakoinnin kieltävän merkin alla! Jäi vissiin silmälasit kotiin ja meuhkata silti kehtas!

• never again

Asuin seitsemän vuotta Aurinkolaaksossa. Takaisin en muuttaisi, en mistään hinnasta.
      Paikka on varmaan OK jos et liiku kuin bussipysäkin ja kaupan tai kaljakuppilan välillä.
      Yöt toukokuusta – lokakuun loppuun kuluvat juoppojen karjumisen säestyksellä, kun yksi porukka lopettaa meuhkaamisen, toinen aloittaa. Lisäksi on nämä kulttuurieroista johtuvat yölliset liikkumiset. Huumekauppaa käydään nurkilla, eli aineissa löytyy. Aurinkolaakson ympäristö on törkyinen. Ns. Oravapuisto on varsinainen kaatopaikka, sieltä löytyy kaikkea telkkarista hetekaan. Roskapussit nakataan parkkipaikkojen viereen vaikka jätehuolto on kunnossa, sinne ne sitten jää ”lepämään” kunnes luonto hajottaa, eli rotat ja linnut.

Jos sattuu vaikka omistamaan koiran ja lähdet sunnuntaiaamun lenkille, ei kannata ainakaan kiertää Lipunkantajankatua. Siellä saattaa parvekkeilta lentää vaikka mitä, omalle kohdelle on osunut telkkari, pöytä tuolit ja laverisänky. Onneksi en jäänyt alle. Autoja naarmutetaan ja varastetaan ja renkaita puhkotaan. Tiedän tapauksen naapuritalosta missä vietiin auton takapyörät yön aikana.
      Virkavalta vierailee ympäristössä usein, kesällä ja joulun tienoilla hälytyksiä on harva se päivä.
      Lapsia on paljon ja lapsista sitä ääntä lähtee, samoin koiria ja päihdeongelmaisia ja heidän keskeisiä yhteenottoja.

Bussiyhteydet on hyvät, samoin ne pakolliset palvelut. Kolme baaria löytyy janoisille, samoin kaupat ja apteekki, myös kirjasto, nuoriso- ja seurakunta tilat. Terveyskeskus on, sinne ei ainakaan minun asuinaikana päässyt akuuttitapauksessa, itse jouduin menemään yksityiselle jopa keuhkokuumeessa kun hoitsu oli puhelimessa diagnosoinut minut terveeksi.
      Ihmisiä löytyy laidasta laitaan, joukossa ihan mukavia jotka ovat asuneet alueella vuosia ja sitten niitä jotka samasta syystä kun minä ovat muuttaneet muualle. Se riippuu jokaisesta itsestä mitä asuinympäristöltään vaatii.

• unohdit tämän

Unohdit mainita Runosmäen hienot ulkoliikuntapaikat. Vahinko vain, että nekin ovat ainakin lumettomana aikana örveltäjien käytössä. Sen verran omituisia hiippareita suurien kassiensa kanssa siellä männynrunkoihin nojailemassa on nähty ja toisaalta nuorisoporukkaa aivan pöllyssä samoilla seudun, että tuli vaan mieleen, että ei ne nojailijat taida paikallisen urheiluseuran huoltojoukkoihin kuulua!

Häiriköitä siellä Runosmäessä riittää.

• Harkitse vielä

Asuimme Aurinkolaaksossa kaksi vuotta. Asuminen oli todellakin vuorotyötä tekevälle suoranaista helvettiä.
      Uudet kauniit talot, viihtyisät asunnot, joissa asukkeina huumehörhöjä piikkeineen ja diilaamisineen.
      Romanimiehet vertailivat lasten hiekkalaatikolla käsiaseitaan aivan avoimesti.
      Joissakin taloissa ei suljeta alaovia koskaan sen takia että laaja suku voi vierailla milloin haluaa, rikkomatta ovilaseja.
      Pienemmät riidat siellä selvitetään heittämällä huonekalut parvekkeen kautta pihalle ja akka perässä. isommat hoidetaan puukolla ratkoen.
      Hissit aamuisin lainehtii oksennusta ja kusta.
      Kun menet bussipysäkille, olet juoppojen sakkien kujanjuoksussa, missä ei aina kauniita asioita näe.
      Yhtään ainutta tavalliselle asujalle itsestään selvää asiaa siellä ei olekaan.
      Joka kerran on päässyt pois Aurinkolaakson slummista, voi pistää liittimet ristiin kiittää luojaansa.

• ripuliripa1

Noh,noh,älkää nyt pelotelko uusia muuttajia noin kauheesti!

Kyllä ne itse sitten ajan myötä huomaavat meiningin ja muuttavat pois!

• Tytt85.

Aurinkolaaksohan on Runosmäessä se pahin alue. Mutta muuten Runosmäessä ei itseni mielestä ole mitään vikaa. Asuttiin puolisen vuotta Aurinkolaaksossa, niissä vaaleammissa taloissa (eivät siis ole kaupungilta vuokralla). Niissä ei niin paljoa "häiriötekijöitä" asu, toisin kuin punertavissa. Tosin näissä vaaleissa on ihan jäätävä vuokrataso.

No, ostettiin sitten asunto tästä Runosmäen keskeltä ihan. Vaikka tuossa vieressä onkin Runostuoppi, niin ei siitäkään ole mitään häiriötä ollut. Hyvin olen itse uskaltanut naisena kulkea kävellen töihin Runosmäen toiselle puolen, oli kello sitten kuusi aamulla, tai yksitoista illalla.

Runosmäellä tosiaankin taitaa vielä olla harteillaan huono maine, vaikka nykyään tämä on paljon mainettaan parempi paikka.

• Pois Turusta.

Oliko se nyt niin, että Turku ja Oulu ovat pahimmat huumepaikat Suomessa. No, onko Turussa sitten Runosmäki se paikka, mihin huumeidenkäyttäjät ovat keskittyneet.

Jos millään voisi valita jonkun muun paikan kuin Turku kun harkitsee asumistaan, niin aivan varmasti jättäisi viksu tyyppi Turun sinne viimisten paikkojen joukkoon!

• Turkulainen5
        Pois Turusta. kirjoitti:

Oliko se nyt niin, että Turku ja Oulu ovat pahimmat huumepaikat Suomessa. No, onko Turussa sitten Runosmäki se paikka, mihin huumeidenkäyttäjät ovat keskittyneet.

Jos millään voisi valita jonkun muun paikan kuin Turku kun harkitsee asumistaan, niin aivan varmasti jättäisi viksu tyyppi Turun sinne viimisten paikkojen joukkoon!

En halua joutua raiskaajien,kerjäläisten tai rikollisten naapuriksi.
        Mielestäni Helsingissäkin käytetään Oulua enemmän huumausaineita.

• runkku1

Ei Runosmäessä mittän pahaa ole, se on se varissuo missä kaikki tapahtuu ja mitä väliä jos joku romani tai venäläinen asuu siellä? Jos ne ahdistelee nii vedä turpaan vaa

• Aurinkolaakso

on saanut lempinimen murhalaakso, eiköhän se kerro tarpeeksi...

• Jogu Waan

"Aurinkolaaksohan on Runosmäessä se pahin alue"

Hmmm. Ihan kyllä luulin, että tämä on kiikussa ja runosmäki alkaa tuolta, noin 100 metrin päästä, kadun toiselta puolelta ?. Katso kartasta ja huomaat: "Kiikku" tässä kohtaa lukee.

"Murhalaakso"

Köh ja joopa joo: Paikka sai aikoinaan, heti huonon maineen ja ton nimen, kun ekaa vuokrataloa alettiin rakentamaan. Siis e-n-n-e-n-k-u-i-n niissä asui edes ketään. Että sinänsä...

Ei ole kyttäjiä / kukaan ei ole valittanut 10 vuoden aikana melusta. Toisin kuin aikoinaan puistokadulla, jossa vessan vetäminen 10:n jälkeen oli talon dikt... kyttäreille liikaa. Tai se, että vuokralla asuvat tai niiden vieraat, peräti kehtasivat käyttää talon hissiä, noustessaan 6:n kerroksen. Ja kolistivat aina liikaa rapuissa, tulessaan alaspäin sieltä ja paiskoivat liikaa ulko-ovea. Jne. Jne.

Rautalangasta: Se että keskustassa näkee huumehörhöjä ja spurguja, ei tairkoita, että se on spurgujen ja huumehörhojen asuinalue.

• ei enää tänne

Runosmäki on kasvanut ja muuttunut sen mukana. Piiparinpolun kävelyraitin valitettavasti kansoittaa keväisin puliukot jotka istuvat siellä,onhan hienot penkit juuri siihen laitettukin, kukaan muu ei viitsi enää niissä sitten istuakaan. Marketista haetaan kaljaa ja sitä tissutellaan sitten iltaan asti. Kirjastoa on kätevä käyttää sitten vessana. Runosmäki on roskaisempi myös kuin ennen aurinkolaaksoa. Silloin joskus 70-80-luvulla kun lapsena asuin Runosmäessä ei siellä ollut kuin n. 10 vuokrataloa. Nyt aurinkolaakson uudet ja kauniit asunnot annetaan kenelle vaan. Alue on sitä myöten muuttunut levottomaksi. Itse muutan välittömästi pois kunha toisen asunnon vaan löydän. Hyvät palvelut periaattessa mutta riittäisi kyllä vain yksi pubi. Toisen ympärillä olevan omistusasunnot kärsivät jo nyt metelistä. En missään nimessä ostaisi omistusasuntoa R-mäestä. Enkä takaisin enää muuta. Vuodet 75-90 ja nyt vajaa 2 v. Riittivät.

• stool

Olihan Alibissakin juttua, että Runosläpi on turvattomin lähiö. Tiedä siitä sitten, kyllähän sellaisessa lähiössä johon on ympätty yli 10 000 asukasta varmasti sattuu ja tapahtuu kaikenlaista.
      Itse en ole asunut, mutta kavereita asuu Runarissa eikä kukaan ainakaan ole ikinä puhunut että olisi sen kummempi paikka kuin muutkaan.

• Runosmäkeläinen

Itse 2012 lipunkantajalle muuttaneena voin sanoa että ihan täyttä skeidaa kaikki kirjoitukset. Ei ole häiriöitä ollut. Vuorotyötä tehneenä hyvin saanut nukuttua eikä ole näkynyt mustalaisia aseineen tai muutenkaan mitään normaalista poikkeavaa elämää. Muutama juoppo/narkkari kyy sillon tällön mutta niitä nyt on joka paikassa. 1huumeneulan olen kerran nähnyt läheisessä metsässä 6vuoden aikana. Palvelut lähellä ja paljon työssäkäyviä ihan tavallisia perheitä.

• Anonyymi

Runosmäki muuttunut paljon. 2010 täällä asuneena oli enempi juoppoi, ongelmia, nistei ja aurinkolaakso kannatti kiertää kaukaa.

Muutettiin takaisin viimevuonna. Täytyy sanoa että rauhallistahan täällä on. Ainut meteli on ihan kantaväestön lasten aiheuttamaa, kun leikkivät pihalla. Mikä toisaalta ihan kiva asia.

Ja niihin puistonpenkkeihin on tullut kolmas käsinoja joka estää niissä loikoilun. Näin alkkikset ei enää nuku penkeillä.
      Perheasuntoi pitäis olla enempi. Tää on hyvä paikka lapsille. Kavereita riittää ja suojasia sisäpihoi. Keskustas oli erimeininki ja levotonta.

• Anonyymi

Tuolla ois kiva asuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe