Köyhän eläkeläisen valinta?

Jurrin Ykä

Jokainen päätelköön miksi tämä valinta?
Valokuvausharrasteeni alkoi 1964 ammattikouluaikoina kämppäkaverini innoittamana....1970...1975 kuvasin osin jopa työkseni. Jos juuri nyt olisin hommaamassa itselleni sopivaan settiä kuvausharrasteisiini se olisi tässä:

Nikon D600
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600/23
http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/nikon/spiegelreflex-camera/nikon-d600-body/h257_1010_277534/

Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical - Full Format
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/532-samyang14f28eosff
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/samyang/vast-brandpunt/samyang-14mm-f-2-8-ed-as-if-umc-nikon-ae/h3934_16044_154634/

Nikkor AF-S 85mm f/1.8G
http://www.photozone.de/nikon_ff/717-nikkorafs8518ff?start=2
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/nikkor/vast-brandpunt/nikkor-af-s-85mm-f-1-8g/h126_490_234714/

.

34

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti minäkin

      Kuulostaa järkevältä. Miksi listastasi puuttuu valovoimainen normaali?

    • Jurrin Ykä

      "Miksi listastasi puuttuu valovoimainen normaali?"

      Jos ottaisin väliin lasin se olisi tämä: Samyang 35mm f/1.4 ED AS UMC
      http://www.ephotozine.com/article/samyang-35mm-f-1-4-ed-as-umc-lens-review-19625

      Mielestäni tuo 35mm/F1.4 on monipuolisempi lasi kun 50/F1.4. Valovoimainen 35mm obiska on mainio sisäkuvauslasi, koska sen kuvakulma on suurempi kun 50-millisen ja valovoima riittää kuitenkin sisäkuvaukseen ilman salamaa. Samoin jos tuon 14mm laajiksen tynnyrivääristymä häiritsee, 35mm on vielä laajakulma (FF-kennolla) siinä on pienemmät vääristymät (säröt)

      Jos taas otetaan kuvia ihmisistä 85mm/F1.8 on hintaluokassaan verraton lasi. Siinä on kaunis bokeh, hyvä piirto ja se sietää hyvin vastavaloa (Chromatic Aberrations)

      Tuo Samyang 14mm f/2.8 juuri se jota tarvitsen ja se palvelee tarkoituksia pikku puutteineen. Ideaali obiska olisi Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED http://www.photozone.de/nikon_ff/447-nikkor_afs_1424_28_ff

      .

    • Canonisti minäkin

      Tuo on hyvin perinteinen yleiskuvaussetti kinokoolle: 35 mm 75 mm. Sillä pärjää lähes aina. Itselläni oli FD:ssä aikoinaan 20 mm 50 mm 135 mm. Mutta jos tarvitset laajakulmaa, niin väli 14 mm - 50 mm jää liian suureksi.

      Kuitenkin jos kolmevitonen tulee tuohon väliin, niin Samyangilta on lyhyempiin laajakantti, joka ainakin cropissa toimii oikein hyvin. Onko 8 mm - 35 mm väli liian iso?

      Itse olen seuraavaan croppirunkoon ajatellut yhdistelmää (Fujin omia) 14 mm 35 mm 60 mm macro. Telepää jää vähän lyhyeksi ja siihen tullee vielä joku noin satamillinen.

    • Liikaa painoa

      Tuolle setille (D600, Samyang 14 mm plus Nikkor 85/1.8 G) tulee painoa yhteensä 1,66 kg. En viitsisi moista taakkaa kuljettaa mukanani vaan tässä olisi mun suosikki. NEX 6 plus Sonyn 16-50/3.5-5.6 yhteensä vain n 400 g. Tuota järjestelmää matkoilla jo viitsii raahata. Olylta ja Panaltakin löytyy yhtä keveitä settejä.

      • Canonisti minäkin

        Ei riitä laatu, jos samalla setillä on tarkoitus sekä matkakuvata että yleiskuvata. Rungosta puuttuu optinen etsin, säädöt ovat /C:stä eli kukaan kuvaaja ei tuollaista osta. Lisäksi Sony on tunnettu siitä, että objektiiveja on hankala löytää. Toki perus Voigtländerit ja Samyang'it sopivat.

        Olyn Pen:ssä joutuu jokaiselle objektiiville ostamaan lisäksi optisen etsimen erikseen, joten siitä tulee pitkä penni lisää. Lisäksi erillisten etsiminen kanssa puljaaminen on vähän hankalaa.

        Käytännössä halutessaan kevyttä kameraa tällä hetkellä on kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa: Leica ja Fuji. Leica M niille, jotka haluavat hyvän kameran hinnasta välittämättä ja edullista vaihtoehtoa hakeville taas Fujin X Pro1. Tuollaista vaihtoehtoa ostavan tulee kuitenkin ymmärtää rajoitukset verrattuna aloittajan harkitsemaan täyskennoiseen peilikameraan.


      • Liikaa painoa
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Ei riitä laatu, jos samalla setillä on tarkoitus sekä matkakuvata että yleiskuvata. Rungosta puuttuu optinen etsin, säädöt ovat /C:stä eli kukaan kuvaaja ei tuollaista osta. Lisäksi Sony on tunnettu siitä, että objektiiveja on hankala löytää. Toki perus Voigtländerit ja Samyang'it sopivat.

        Olyn Pen:ssä joutuu jokaiselle objektiiville ostamaan lisäksi optisen etsimen erikseen, joten siitä tulee pitkä penni lisää. Lisäksi erillisten etsiminen kanssa puljaaminen on vähän hankalaa.

        Käytännössä halutessaan kevyttä kameraa tällä hetkellä on kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa: Leica ja Fuji. Leica M niille, jotka haluavat hyvän kameran hinnasta välittämättä ja edullista vaihtoehtoa hakeville taas Fujin X Pro1. Tuollaista vaihtoehtoa ostavan tulee kuitenkin ymmärtää rajoitukset verrattuna aloittajan harkitsemaan täyskennoiseen peilikameraan.

        Sonyn NEX 6 esitteestä:
        NEX-6:ssa on suuri 16,1 megapikselin APS-C-kenno sekä OLED-etsimen ja perinteisten säädinten kaltaisia DSLR-ominaisuuksia.

        Kyllä siinä on etsin ihan selvällä suomenkielellä ilmaistuna (katso vaikka esitteen kuvaa kamerasta). Kyllä tuohon NEXiin saa kiinni ihan riittävän hyvin noita objektiiveja ( Sigmaltakin on nuo uudet 19 ja 30 mm NEX kiinnityksellä), adapterillakin saa kiinni noita vanhoja putkia helposti. Leica ja Fuji ovat mun mielestä ylihintaisia verrattuna Sonyn hintatasoon. Kyllä se NEXIN laatu riittää ihan mihin vain, saahan siihen kiinni noita Leicankin objektiiveja jos tarve vaatii.


      • Canonisti minäkin
        Liikaa painoa kirjoitti:

        Sonyn NEX 6 esitteestä:
        NEX-6:ssa on suuri 16,1 megapikselin APS-C-kenno sekä OLED-etsimen ja perinteisten säädinten kaltaisia DSLR-ominaisuuksia.

        Kyllä siinä on etsin ihan selvällä suomenkielellä ilmaistuna (katso vaikka esitteen kuvaa kamerasta). Kyllä tuohon NEXiin saa kiinni ihan riittävän hyvin noita objektiiveja ( Sigmaltakin on nuo uudet 19 ja 30 mm NEX kiinnityksellä), adapterillakin saa kiinni noita vanhoja putkia helposti. Leica ja Fuji ovat mun mielestä ylihintaisia verrattuna Sonyn hintatasoon. Kyllä se NEXIN laatu riittää ihan mihin vain, saahan siihen kiinni noita Leicankin objektiiveja jos tarve vaatii.

        /C:stä! Tuo Sonyn mainosteksti on kuvaajan näkökulmasta naurettavan ja itkettävän rajamailta. Ergonomisesti tuo Sony on surkea. Säädöt ovat valikoissa. Ehkä toimiva matkasetti parilla primella, mutta mistä nuo primet?


    • tämä valinta?

      ”Jokainen päätelköön miksi tämä valinta? ”

      Pistitpä pahan kyssärin. En ole jokainen, mutta tässä minun päättelyni:
      Kämppäkaverisi on syytön, kaikki johtuu 1964 amiksesta. Mitään ei oe enää tehtävissä, joten koeta sinnitelä.

      Nikkorin 85 miilliselle Samyang 85 f/1,4 on hyvä vaihtoehto.

      Jos osaat tarkentaa niin Samyang 14 35 85 on oiva (maisema, reportaasi, potretti) setti.

      Toisaalta jos 50 millinen on tarpeen niin Zeiss T 50mm f/2 on ylivoimaisesti paras. Se pystyy D600:n kennon tasolle.

    • Jurrin Ykä

      Juu kyllä se ammapari oli paha, olisin ihan hyvin voinut jäädä sinne kylille vaikka peräkamarin pojaksi. Esalle ja hänen Yassica 6x6 kameralleen kiitos kuvausinnostuksesta, joten ostin neuvostoliittolaisen Lubitel 2 kameran, filmikehityspurkin, litkut ja altaat.....näillä mentiin.

      "Nikkorin 85 iilliselle Samyang 85 f/1,4 on hyvä vaihtoehto"
      Kun tuo Nikkor AF-S 85mm f/1.8G on edullinen ja hyvä se minulle riittää. Tuolla 85 millisellä on vielä AF puolesta hyötyä, laajiksella pärjää hyvin käsitarkennuksella. Tiedän toki Zeissin obiskat pärjäisin ilman niitä.

      Minulla on tuolla työkalupakissa Olympus E-450 kahdella lasilla työkäytössä. Sattumoisin olen työtätekevä eläkeläinen ja joudun työni vuoksi purkamaan keskuksia ja viestintälaitteita. Kuvaan ne Olympuksella ennen purkua, jotta osaan ne kasata tai jos tulee jotain ongelmia.

      Laitteiden paino ei ole kovin suuri ongelma. Minulla oli akanaan kaksi NikonF runkoa lasit sekä Braunin iso ammattisalama lyijyakuilla, joten nyssäkät painoivat liki 10 kiloa.

      .

      • Canonisti minäkin

        Jep. Kuvauskaluston massa on suhteellinen käsite. :) Katselin itsekkin 5D:tä yhtenä vaihtoehtona pitkään, eikä se ole vieläkään pois suljettu, jos rahaa on joskus: 5D 20 mm 50 mm 100 mm macro 300 mm. Hyvä ja kohtuuhintainen perussetti, jos taas joskus harrastus kääntyy takaisin luontokuvaukseen.

        Kun liikkuu polkupyörällä ja kuvauskalusto on saatava tankolaukkuun tai kaupunki lomalla kameran ollessa kädessä, tuo 5D on iso (paransikin sanoja, joka kuvaa kaupunkilomilla usein 500C:llä). Tiedän menettäväni aika paljon kuvan laadussa, mutta toisaalta kuvanlaatu verrattuna 6x6 diaan on joka tapauksessa huonompi.


      • Eksonyymi

        ”Tuolla 85 millisellä on vielä AF puolesta hyötyä, laajiksella pärjää hyvin käsitarkennuksella.”

        Mulla tuo menee just päinvastoin. Laajiksella tarkennus ei ole juuri koskaan tarpeen mulla etäisyysasetuksen voisi vaikka teipata kiinteäksi 3,5 metriin.
        85 millisellä on syväträvyys usein niin pieni, että automaatin arpoma tarkennus ei riitä. Siksi käsitarkennus on tarpeen aina kun haluan hallita syväterävyyttä taustan sumeutta (bokeh).

        Vieläkö soittelet pirunkeuhkoa?


      • siihen suuntaan
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Jep. Kuvauskaluston massa on suhteellinen käsite. :) Katselin itsekkin 5D:tä yhtenä vaihtoehtona pitkään, eikä se ole vieläkään pois suljettu, jos rahaa on joskus: 5D 20 mm 50 mm 100 mm macro 300 mm. Hyvä ja kohtuuhintainen perussetti, jos taas joskus harrastus kääntyy takaisin luontokuvaukseen.

        Kun liikkuu polkupyörällä ja kuvauskalusto on saatava tankolaukkuun tai kaupunki lomalla kameran ollessa kädessä, tuo 5D on iso (paransikin sanoja, joka kuvaa kaupunkilomilla usein 500C:llä). Tiedän menettäväni aika paljon kuvan laadussa, mutta toisaalta kuvanlaatu verrattuna 6x6 diaan on joka tapauksessa huonompi.

        "Hyvä ja kohtuuhintainen perussetti."
        Olisihan tuokin tietty mukava. Lopulta kuitenkin kuvaamaan lähtiessä jättää kolme noista objektiiveista kotiin/autoon jne., mutta kyllähän noita kertyy vaikka vaan varalle.
        Viimeinen reissu opetti aika paljon, kun kantelin 3 ylimääräistä objektiivia mukanani vain varmuuden vuoksi. Jes, koko päivän ja turhaan. Tästä samaisesta syystä olen itsekkin joutunut hiemen tinkimään kennon koossa, jotta mukana olisi edes kamera.
        Vastaavasti myös nuo objektiivit menee nykyään reissuissa niin, että mukaan lähtee useimmiten vain yksi, joka omalla kohdalla on osunut mieluummin siihen valovoimaiseen kiinteään, kuin mihinkään "ns" reissuzuumiin jo vain painonkin takia. Reissusuumeja en omista, mutta olen kokeillut, enkä nähnyt näissä oikein järkeä niiden valitettavan suuren painon takia. (Joka siis roikkuisi kaukalla koko päivän). Oma yleislasi on sigman 30:n, mutta olen harkinnut vaihtoehdoksi nikonin omaa 35:sta vieläkin mukavamman painon takia.

        Sisältö viestissä tais mennä jonnekkin tajunnanvirran puolelle. Ymmärtää saa tai olla eri mieltäkin ja ihan vapaasti.


      • Canonisti minäkin
        siihen suuntaan kirjoitti:

        "Hyvä ja kohtuuhintainen perussetti."
        Olisihan tuokin tietty mukava. Lopulta kuitenkin kuvaamaan lähtiessä jättää kolme noista objektiiveista kotiin/autoon jne., mutta kyllähän noita kertyy vaikka vaan varalle.
        Viimeinen reissu opetti aika paljon, kun kantelin 3 ylimääräistä objektiivia mukanani vain varmuuden vuoksi. Jes, koko päivän ja turhaan. Tästä samaisesta syystä olen itsekkin joutunut hiemen tinkimään kennon koossa, jotta mukana olisi edes kamera.
        Vastaavasti myös nuo objektiivit menee nykyään reissuissa niin, että mukaan lähtee useimmiten vain yksi, joka omalla kohdalla on osunut mieluummin siihen valovoimaiseen kiinteään, kuin mihinkään "ns" reissuzuumiin jo vain painonkin takia. Reissusuumeja en omista, mutta olen kokeillut, enkä nähnyt näissä oikein järkeä niiden valitettavan suuren painon takia. (Joka siis roikkuisi kaukalla koko päivän). Oma yleislasi on sigman 30:n, mutta olen harkinnut vaihtoehdoksi nikonin omaa 35:sta vieläkin mukavamman painon takia.

        Sisältö viestissä tais mennä jonnekkin tajunnanvirran puolelle. Ymmärtää saa tai olla eri mieltäkin ja ihan vapaasti.

        "...Lopulta kuitenkin kuvaamaan lähtiessä jättää kolme noista objektiiveista kotiin/autoon jne..."

        Aikanaan paljonkin luontoa yrittäneenä kuvata, voin kertoa, ettei tuosta ole paljoa kotiin jätettävää. Aika usealla on tuossa vielä kaksi runkoa, sekä täys- että croppikenno.


    • SemiProTäysKenno

      Jos on pakko hankkia täyskennoinen nii miks ei kertarykäsyllä rungoksi D800 koska
      kerran se vaan kirpasee eikä kaduta jälkikäteen ollenkaan yhtään? Hinnanero on kummiskin tuossa sarjassa suhteellisen marginaali? Eikä edes alle yhestä tuhat lappusesta kannata alkaa pihtailla rungoissa kun objektiiveiltakin vaaditaan melko paljon noissa cameroissa jotta tulis hyödynnettyä koko kennonlaatu.

      Jos tarkemmin alkaa mietiskellä nää "halpis täyskennoiset" on kompromisseina suunnattu heille joilla ei oikeesti ookkaan varaa..sellaseen täydelliseen kameraan.

    • 2. köyhäeläkeukko

      Canon 5D Mark II, käytetty 2 v, kuvattu 3.400 laukausta
      Canon 17-40 4,0 L USM, käytettynä ostettu, ikä, ei tietoa mutta ok
      Canon 24-105 4,0 L IS USM, käytetty takuu jäljellä
      Canon 70-200 4,0 L IS USM, käytetty 2 v, kuitti
      Yhteensä n. 3100 €,

      Myyty kroppi ja 1600 €pari lasia, sain niistä 1700 €. Mielestäni kannatti.

      • Eksonyymi

        Hassua, että harrastusvälineiden ostaminen voi jollakin olla kannattavaa.
        Mullakin opposi valokuvausvälineisiin n. samanverran. Mielestäni ei kannattanut, tuli pelkkää tappiota – mutta ihan kivaa on;)


      • 2. köyhäeläkeukko
        Eksonyymi kirjoitti:

        Hassua, että harrastusvälineiden ostaminen voi jollakin olla kannattavaa.
        Mullakin opposi valokuvausvälineisiin n. samanverran. Mielestäni ei kannattanut, tuli pelkkää tappiota – mutta ihan kivaa on;)

        Juu, kivaahan se kuvaaminen ja kuvankäsittely on.

        Brenkkuun, vinkkuun, olueen sun muuhun hörpökeeseen moni pistää parissa kuukaudessa enemän rahaa.

        On nuo lapsetkin ja vaimo tullut kalliiks, mutta sitäkään en kadu.


    • Jurrin Ykä

      "Jos on pakko hankkia täyskennoinen nii miks ei kertarykäsyllä rungoksi D800 koska
      kerran se vaan kirpasee eikä kaduta jälkikäteen ollenkaan yhtään?"

      Eihän se ero ole kun vajaa 700€, joten se ei ole mikään kynnyskysymys. Juttuni kamera- ja lasikattaus oli kuvitteellinen, eli millä rahalla saisi varsin hyvä perussetin tarpeisiini. Jos investoin kameraan, saan sen menemään työkaluna verovähennyksiin, siinä kun jonkun muunkin työvälineen.

      Nikon D800 € - 2.369,00
      http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/nikon/spiegelreflex-camera/nikon-d800-body/h257_1010_242204/

      Nikon D600 - € 1.699,00
      http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/nikon/spiegelreflex-camera/nikon-d600-body/h257_1010_277534/

    • ghhndddb

      Köyhän eläkeläisen valinta?

      Tosiköyhällä eläkeläisellä ei ole varaa edes tuollaisiin. Ei edes ixuksiin, jos ei saa oheislaitteita lahjaksi.

    • tämä_valinta?

      ”Jokainen päätelköön miksi tämä valinta? ”

      No siksi kun:
      – köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaa
      – köyhän ei kannata ostaa mitään halpaa

    • Jurrin Ykä

      Kamera on kuvausväline, itse kuvan tekee kuvaaja. Periaatteessa kuvan saa vaikka kännykällä tai 5 kympin pokkarilla, tietyin rajoituksin. Nikonin FF rungoissa on hyvä dynamiikka joka on maisema ja miljöökuvauksissa tärkeä suure. Arvostan myös hyvää etsintä, jossa on 100% kuvala-ala ja mahdollisuus käyttää käsitarkennukseen sopivampaa tähyslasia. Nämä kriteerit täyttää myös moni paremman luokan APS-C kennoinen runko.

      • on hyvä dynamiikka

        ”Nikonin FF rungoissa on hyvä dynamiikka joka on maisema ja miljöökuvauksissa tärkeä suure.”

        Näkyykö dynamiikka hinnassa ja kuvassa?
        D800 hinta n. 2,4 k€ 14,4 Ev
        D600 hinta n.1,7 k€ 14,2 Ev
        D4 5,7 hinta n.k€ 13,1 Ev
        K5 hinta n. 0,8 k€ 14,1 Ev


    • vähemmän köyhä

      Hintta/laatutietoisen, ei ihan niin köyhän leikkikalut:

      – Pentax K5 IIs (dynamiikka/hinta)
      – KatzEye OptiBrite tähyslasi (tarkennus)
      – Samyang 14, 24 T/S, 35 ja 85 mm (hinta/laatu)
      – Slik 700 Pro Vanquard GH-100 (kestävyys&kätevyys)
      – Metz 44 AF I (hinta/laatu)
      – SpyderCube harmaakortti (näppärä, tarkat vertailuarvot)
      – 2x SanDisk WiFi (kuvansiirto)
      – Lightroom 4.3 RC

    • Fotofaari

      Kuvausharrastukseni on alkanut 1960-luvun alkuvuosina. Pimiöhommiakin harrastin alusta pitäen; oman suurennuskoneen ostin 1972 eli 40 vuotta sitten. 1980-luvulla kuvasin filmijärkkärikalustolla lähinnä diajuttuja, minkä jälkeen kuvaaminen jäi unohduksiin noin vuosikymmenen ajaksi.

      Keväällä 2000 siirryin digikauteen kompaktikalustolla.

      Syksyllä 2011 oli aika hankkia ensimmäinen digijärkkäri. Valituksi tuli Nikon D3100.

      Viime kesästä lähtien olen kuvannut kolmella Nikkor-lasilla:

      • 10–24 mm f/3.5–4.5
      • 35 mm f/1.8
      • 18–200 mm f/3.5–5.6 VR

      "Kuumat kytkennät" tarjoava loittorengassarjakin on tullut hankituksi.

      Kohtalaisen tukeva Manfrotto 144-jalusta minulla on filmikauden peruina. Mukaan reissuille pääsee kuitenkin yleensä vain 350-grammainen Slik-monopod.

      Salamana Nissin Di 866 Mk II.

      Eilen pääsi sitten käymään niin ennustettavasti, että en voinut vastustaa Rajalan D7000-runkotarjousta hintaan 699 €. Jokohan mokoman saisi tänään otetuksi käyttöön?

      En ole vielä päättänyt, luovunko D3100:sta vai pidänkö sen edelleen kakkosrunkona.

      Tämän kaluston varassa olisi tarkoitus jäädä eläkkeelle pikapuoliin. Eiköhän näillä pärjäillä sen verran, että voi pitää suun säkkiä myöten! FF-jutut jätän mielisuosiolla varakkaammille tai höyrähtäneemmille.

      • FF-jutut

        Sanovat, että FF-jutuista tulee ihan ammattimainen olo ja kaikki kuvat näyttää rumilta.
        Voiko se tulle siitä, että FF-jutun ostaja luulee, että FF-kenno tekee kuvan sisällön hyväksi.


      • ei se koosta ole...
        FF-jutut kirjoitti:

        Sanovat, että FF-jutuista tulee ihan ammattimainen olo ja kaikki kuvat näyttää rumilta.
        Voiko se tulle siitä, että FF-jutun ostaja luulee, että FF-kenno tekee kuvan sisällön hyväksi.

        Hyviä kuvia saa Olympuksen järjestelmilläkin, vaikka kennon koko on vielä pienempi kuin Canonin ja Nikonin cropeissa saatikka FF:ssä.

        Itselläni on Canon 7D. Canonin 1.6 croppi-kennon koossa tai itse kamerassa ei ole mitään valittamista.


    • -ratskauttelija-

      En ole aikaisemmin Samyangin lasien kanssa ollut tekemisissä. Nyt kuitenkin ostin f6,3 500 mm peilitelen. Hinta 230,- mukaanlukien runkokohtainen adapteri. Hintahan on sikahalpa. Mekaniikka tuntuu ihan kelvolliselta. Merkkilasista olisi pitänyt maksaa kymppitonni, no siinä olisi ollut autotarkennus, vapinaesto ja valtavasti näyttävää kateutta.
      Nyt parin päivän kokeilujen jälkeen pidän ostostani mainiona. Lasissahan ei ole krapulavaimenninta eikä automaattitarkennusta mutta eipä niitä ollut ennenkään ja hyviä kuvia saatiin. Tuolla polttovälillä ei muutenkaan kuvata kuin sattumanvaraisesti (ainakaan minä) jolloin on aikaa tarkentaa käsin, tai jos ei ole niin kuva epäonnistuu. Ostamani purkki on täyskokokennoisen nenällä.
      Aika halpa hupihökötys.
      Kuvista päätellen kuussa ollut ketään tai ne oli nukkumassa. Kuun alla.

      • Fotofaari

        >Merkkilasista olisi pitänyt maksaa kymppitonni.

        Minulle Samyang on merkkilasia – enkä vertaa sitä tässä suinkaan Riedeliin, Iiittalaan tai vastaaviin.

        500-millisestä (peilisellaisestakaan) ei 230 € todellakaan ole kamalan paljon, varsinkaan jos kyseessä on Samyang!


      • lasilinssi
        Fotofaari kirjoitti:

        >Merkkilasista olisi pitänyt maksaa kymppitonni.

        Minulle Samyang on merkkilasia – enkä vertaa sitä tässä suinkaan Riedeliin, Iiittalaan tai vastaaviin.

        500-millisestä (peilisellaisestakaan) ei 230 € todellakaan ole kamalan paljon, varsinkaan jos kyseessä on Samyang!

        Tuollaisten Samijangien "merkkilasien" kanssa valokuvaaminen on nykyaikaisten kamerarunkojen kera enemmän leikkimistä kuin valokuvaamista.


      • leikkimistä?
        lasilinssi kirjoitti:

        Tuollaisten Samijangien "merkkilasien" kanssa valokuvaaminen on nykyaikaisten kamerarunkojen kera enemmän leikkimistä kuin valokuvaamista.

        Tämä onkin tärkeä pointti.
        Ei harrastelu saa olla mitään leikkimistä. Sen pitää olla kuolemanvakavaa ähellystä otsa rypystä.


      • Fotofaari
        lasilinssi kirjoitti:

        Tuollaisten Samijangien "merkkilasien" kanssa valokuvaaminen on nykyaikaisten kamerarunkojen kera enemmän leikkimistä kuin valokuvaamista.

        Eikö nykyaikaisella kamerarungolla kuvaava harrastelija ole enää oikeutettu tarkentamaan manuaalisesti?

        Olihan se muutama vuosikymmen sitten jotain, kun Canonin mikroprosessoriohjattu AE-1 vei minultakin aukon valitsemisen ilon edistyksellisessä automaattisuudessaan. Nyt ei sitten saa enää edes tarkentaa itse!

        Itselläni ei ole vielä yhtään Samyang-linssiä, mutta pidän silmäni auki sellaistenkin varalta. Piirtokyky ei liene markkinoiden kehnoimmasta eivätkä hinnat korkeimmasta päästä.


      • manuaalisti
        Fotofaari kirjoitti:

        Eikö nykyaikaisella kamerarungolla kuvaava harrastelija ole enää oikeutettu tarkentamaan manuaalisesti?

        Olihan se muutama vuosikymmen sitten jotain, kun Canonin mikroprosessoriohjattu AE-1 vei minultakin aukon valitsemisen ilon edistyksellisessä automaattisuudessaan. Nyt ei sitten saa enää edes tarkentaa itse!

        Itselläni ei ole vielä yhtään Samyang-linssiä, mutta pidän silmäni auki sellaistenkin varalta. Piirtokyky ei liene markkinoiden kehnoimmasta eivätkä hinnat korkeimmasta päästä.

        Meitä on niin monenlaisia (näppäilijöitä, puuhastelijoita, leikkiviä, opiskelevia jne).
        Toiset haluavat mahdollisimman helposti paljon kuvia (heti kaikki mulle nyt), joillakin on ihan toisenlaiset tavoitteet. Minusta kukaan ei ole harrastuksessa toista parempi.

        Haluan hallita syväterävyyttä ja siksi pidän ”aukon valitsemisen ilon” aina itselläni. Samasta syystä en käytä koskaan automaattitarkennusta järjestelmäkamerassa ja siinä on aina prisma/leikkokuva tähyslasi.

        Pokkarissa taas käytän automaattitarkennusta paitsi lähikuvissa jotka tarkennan kameraa siirtämällä kuten järkkärilläkin (makro).

        dxo on löytänyt yhden joka pärjää piirtokyvyssä Samyangille, Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
        http://www.dxomark.com/index.php/Lenses/Camera-Lens-Ratings.

        Minusta piirtokyvyltään ylvoimaisesti paras objektiivi on manuaalitarkeenteinen Zeiss T 50mm f/2.


    • Alumiinisalkku

      Sanoisimpa näin että, jotta kaikki mikä mahtuu reissumiehen (kamera) reppuun ja minkä jaksaa
      kantaa ei ole liikaa.
      Koska kunnon taistelu välineet eivät paina liikaa siellä missä niitä ei tarvita..
      Kamera kassiin tai naisten käsikassiinkin mahtuu uskomaton määrä tavaraa kun oikein pakataan..
      Povitasku ja etutaskukamerat ovat käteviä mukana silloin kun ei tarvitse muita kameroita..
      Mutta joskus kannattaa jättää tilaa vähän kannettavalle ja omille eväillekkin.. jopa
      juomapullollekkin on paikkansa eräissä kamerarepuissa mutta kannattaa varoa
      ettei kastele kuvausvälineitään .

      • 12:24

        Juomapullo kuuluu kunnon valokuvaajan matkaan tietysti, sen verran laukussa on tilaa aina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

      Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      503
      5459
    2. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      115
      4593
    3. Voiko nainen olettaa

      Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      407
      2197
    4. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      29
      2052
    5. Minun on vaikea ymmärtää

      Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      40
      1370
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      158
      1112
    7. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      56
      1028
    8. Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies

      Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N
      Suomalaiset julkkikset
      9
      991
    9. Teennäinen ihminen?

      Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen
      Sinkut
      132
      938
    10. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      70
      935
    Aihe