Aurajoen alittava tunneli - loistava idea!

ÅboÅ

Arkkitehti Marco Casagrande kyllästyi katselemaan Turun keskustan pirstaleisuutta ja päätti toteuttaa oman suunnitelmansa Turun ydinalueiden yhdistämiseksi.

Hän ehdottaa, että autoliikenne ohjattaisiin kulkemaan Aurajoen ali kahdessa kolmikaistaisessa ja noin kilometrin pituisessa kalliotunnelissa. Näin tunnelin maanpäälliset alueet – Tuomiokirkkosilta ja sen läheiset pätkät Uudenmaan- ja Aninkaistenkatua – voitaisiin rauhoittaa liikenteellä.

Ratkaisu antaisi keskustan sydänalueet Tuomiokirkolta Kauppatorille jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle.

http://ts.fi/uutiset/kotimaa/421393/Autoliikenne alittamaan Aurajoki

24

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomen Surku

      Kenen rahalla hän aikoo toteuttaa satojen miljoonien tunnelit? Tuo on jälleen vain yksi keino jarruttaa keskustan kehittämistä, kun vetovoiman kohentaminen eli autoilun vähentäminen koplataan kalleimpaan mahdolliseen liikennerakentamiseen.

      • Entinen turkulainen

        Keskustan elinehto on sen saavutettavuus henkilöautolla, koska Turku on maakunnallinen keskus. Jos keskustaan ei pääse autolla, se slummiutuu.

        Keskustan toinen, yhtä tärkeä, elinehto on saavutettavuus joukkoliikenteellä. Nyt ei puhuta välttämättömästä pahasta, busseista, vaan oikeasti houkuttelevasta joukkoliikenteestä, ratikasta. Kun nämä edellytykset pystytään takaamaan, se samalla takaa koko seutukunnan tulevaisuuden.


    • abolainen

      Eikä maksaisi kuin muutamia miljardeja...

    • Oikea revissori

      Arkkitehdin kuvasssa oli myös raitiovaunut. Maan päällä kulkeva raitiovaunuhan mielletään perinteisesti herraskaiseksi kulkuneuvoksi - ainakin verrattuna hikiseen bussiin. Yhteensä esitettyjen liikennejärjestelyiden hintalappu nousee käsittämättömäksi.

      Besserwisser-arkkitehti arvelee, ettei Turussa ole tiedetty, että Myllysillan kohdalla kova pohja onkin vain kahdenkymmenen metrin syvdessä!" Kas, kas, kuinkahan syvällä kova pohja todellisuudessa onkin esimerkiksi. Eiköhän Turussa ole aikojen kuluessa isketty paaluja syvemmällekin?

      Turun ongelma ovatkin useiden kymmenien metrien erot kovan pohjan syvyydessä hyvinkin rajatulla aluella. Rakennusteknisesti rajut vaihtelut maaperän kantavuudessa tuovat äärimmäisen kalliksi tulevia ratkaisuja tunnelien kantavuuden varmistamiseksi ja nimenomaan juuri vaihettumisvyöhykkeillä!

      Miljardiluokan panostukset tunneleihin eivät myöskään tuo apua työmatkaliikenteen ruuhkiin, mieluummin päinvastoin: ruuhkat siirtyvät tunneklien ja maanpäällisen liikenteen liittymäkohtiin. Kallista lystiä ruuhkien siirtelemiseksi paikasta toiseen!?

      Miksi muuten ihmiset pitäsi ajaa maan alle kuin myyrät? Miksi muuten liikenne Uudenmaantullinsta Aninkaisten tulliin, siis ydinkeskustan läpi kulkijat, pitäsi sulloa kalliiseen, mutta hitaaseen maanalaisen väylään? Meillähän on jo keskustan ohittavat nopeat ja joustavat väylät?

      Samaan aikaan kaupunki on karsimassa katujen, teiden ja kevyenliikenteen väylien rakentamis- ja kunnossapitorahoista leijonanosan tonttituotannon tarpeisiin. Tässä yksi syy kiireellä tekeillä olevaan organisaatiomuutokseen,jossa liikenne määrätään palvelemaan kaupungin tonttibisnestä!?

      Kokoomuksen johdolla on samaan aikaan laadittuu julkisuudessa jo moneen kertaan ihmetelty järjestelmä, joka edellyttää kaupungin kontolle kolmea viestintäjohtajan korkeaa vakanssia.

      Kyseessä lienee samanhenkinen suunntilema kuin valtiolla (sielläkin kovalla kiireellä valmisteltu) organisaatiomuutos, jossa ministeriöiltä kielletään asioiden julkinen keskustelu, "jotta kansalle ei annettaisi vääränlaista informaatiota!" Valtion kaikkien minsteriöiden tiedotus näet ollaan keskittämässä oikean tiedon lähteille, valtioneuvostoon!

      Olemme tässäkin asiassa lähentymässä - hyväksi koettua - venäläistä käytäntöä? Aloitteen asiassa lienee tehnhyt aikanaan ex-pääministeri Matti Vanhanen, joka ilmoitti kylmän rauhallisesti aina tilaisuuden tullen, ettei keskeneräisistä aisoista voida kertoa kansalaisille!

      Käyköön niin tunnelien suunnittelussa ja kuravelliin kaivamisessa? Juku!

    • Hyödykäs hanke!

      Maanalaisen moottoritieverkon rakentaminen Turun ydinkeskustan alle savivelliin on hyvä uutinen. Se on sekä kestävän kehityksen edellyttämä että satojantuhansia miestyövuosia tarjoava, lähes ikuinen, lähes maanalaisen rakentamiseen verrattava työllistyyshanke.

      Ideaa lienee haettu Turkua aina ratkaisevasti edellä olleesta Tampereesta, jossa on laskettu ydinkeskustan ohittavan Paasikiven-Kekkosen linjan kaivamisen muutaman kilometrin matkalla maan alle, vapauttavan alueita useiden satojentuhansien neliömetrien rahakkaille rakennusoikeuksille?

      Luultavasti hankkeen julkistaminen tavallista voimallisemmin, on tarkoitettu lobbaamaan toriparkkia, mahdollisesti myös raitiotietä? Poissuljettu ei ole myöskään ympäristöterroristien vastustaman kävelysillan kuoppaaminen rakennettavaan tunneliin. Näin päästäisiin jalankulun turvaamiseksi ja helpottamiseksi elintärkeistä, mutta hyviä näköaloja pilaavista silloistakin. Asiaa pitää ainakin alkaa tutkia ennen kevyen liikenteen siltojen rakentamiseen ryhtymistä - eihän tällaista vaihtoehtoa ole tosissaan edes tutkittu uusimmasta sillasta päätettäessä?

      Kaikki tiet vievät toriparkkiin, voitaisiin suunnitelma muutamaksi sanaksi kiteyttää.

    • Tosi on!?

      Raitsikoiden upottaminen savivelliin kannattaa aina!

    • Emme maksa mittä

      Naapurikunnissa ollaan kuulemma innoissaan.

      Tyhmät turkulaiset kaivavat miljardiluokan tunneliverkoston palvelemaan tulleista tulevia naapurikuntalaisia, jotta nämä pääsisivät ilmaiseksi Turun keskustaan hurvittelemaan ja shoppailemaan Stokkalle. Naapurikunnat kiittävät ja kumartavat - mutteivät vahingossakaan osallistu noin mahdottomiin kustannuksiin.

      Naapurikunnat vannovat, etteivät ikinä suostu liittymään näin tyhmiä suunnitelmia toteuttavaan Turkuun! Kalliiksihan se heille tulisi. Sama koskee ratikkaa ja Kauppatorin pysäköintilaitosta! Kummatkin ilmaispalvelut otetaan kyllä kiljuen vastaan. Kaikki saadaan näet ihka ilmaseksi, kunhan vain muistetaan pysyä mahdollisimman kaukana Turun hankkeiden rahoituksesta, s.o. kuntaliitoksista.

      • mikä riittää

        Ai jaa, pitäisikö rahan käytöstä Turussa periä erikseen jokui maksu nykyisten lisäksi?


    • Hyvä sinä ja minä

      Tunneli on ihan hyvä lisä liikenteen selkiyttämiseeen. Ja sieltä tunnelista on hyvä tehdä lisäksi liittymät toriparkkiin.
      Näin koko Turun keskusta alkaa toimia.

    • Pamaus toisens jäkke

      Harmimpi paikka on se, että tunneli joudutaan - jos se kallioon halutaan - on kaivettava reilusti yli 70 metrin syvyyteen. Toriparkkia on suunniteltu torin pinnasta alle kahdenlymmenen metrin syvyyteen. Pieni korkeusero, 50 metrii?

    • hoh hoh hoo

      mitähän sientä arkkitehti ISOTALO on syönyt ennen kuin laatinut suunnitelmansa ? taitaa olla valearkkitehti.

    • Mennään bussilla

      Auto sitä, auto tätä. Mikä vittu siinä on niin tärkeää. Miettikää ny vähäsen. Autolaina 12*200 euroa= 2400 vakuutus verot bensat. Puhumattakaan esim. Louhen parkkimaksuista. Jos haluaa keskustaan niin busseja kulkee yhtenään. Bussikortti, esim. kantajakohtainen kuukausikortti 43 euroa * 12kk = 516 euroa/vuosi.

      Jos julkisia käytetään enemmän, niin EI TARVITA TORIPARKKIA, EI TUNNELIA.

      Yöllä on asia erikseen. 90% Turussa asuvista, ei tarvitse autoa.

      Mikä siinä romuläjässä on niin pyhää, vittu naikaa sitä.

      Mulla oli auto, oli vuodesta 1989. Pärjään nyt ilman.

    • veroilla tuettua

      Luuletko että se 516€ kattaa bussiliikenteen kulut?

      Eikä bussiliikenne ole hyvin kattavaa kuin muutamilla reiteillä.

      • turoilla veettyä

        Jos esim. Varissuon bussit ovat täynnä, niin eiköhän sillon kannata pari vajaata vuoroakin.

        Autoa ei voi puolustella millään.


      • F uck the car
        turoilla veettyä kirjoitti:

        Jos esim. Varissuon bussit ovat täynnä, niin eiköhän sillon kannata pari vajaata vuoroakin.

        Autoa ei voi puolustella millään.

        Turulla on kaikki mahdollisuudet ohittaa Helsinki autottomuudessa. Peltilehmän palvojat eivät sitä vain ymmärrä.


      • palaa maan pinnalle
        turoilla veettyä kirjoitti:

        Jos esim. Varissuon bussit ovat täynnä, niin eiköhän sillon kannata pari vajaata vuoroakin.

        Autoa ei voi puolustella millään.

        Turun busseihin menee 30 miljoonaa ja lipputulot on 15 miljoonaa. 50% sponsoroidaan verotuloista. julkisn käyttäjtä maksavat vain puolet kuluistaan.


    • Site Planning

      Lähtökohtana arkkitehdin visioille on varmasti saada tuomiokirkon läheisyydestä kaupunkia halkova hehtaaribaana pois silmistä, jolloin tuomiokirkko ottaisi olemuksellaan koko maiseman haltuunsa.

      Turkulaiset ajattelevat suurelta osin, että tunneliratkaisu olisi joku juttu. Se olisi kuitenkin vain keino, jolla autoilu keskustaan edelleen osittain toteutuisi, mutta ei niin näkyvästi, kuin tähän asti.

      Kannatan tällaisia provosoivia esiintuloja kaupunkiympäristön suunnittelussa, joka suomalaisille on muuten perin vieras teema. Rakennuksia kyllä osataan suunnitella, mutta rakennuksen ympäristö yms. ovat sitten huonon ja välttävän väliltä.

      • rahalloppusiva

        Turku on suunnitellut jo kohta kolmekymmentä vuotta rakentavansa tunnelin Uudenmaantien ali Tuomiokirkkosillan pieleen. Hanke on kuitenkin katsottu mahdottomaksi kalleutensa takia, kun jouduttaisiin menemään ihan kadun alle! Niinpä jalankulkijat ja pyöräilijät sotkevat kadun yli sulassa sovussa tosiiinsa sekoittuen kuin roomalaislegioonat järjsetäytyneissä aarinkokoisissa neliönmuotoisissa kolonneissaan! Edes suojatien levennystä ei ole saatu aikaan - kun sekin jouduttaisiin maalaamaan kalliilla uudestaan!?


    • Johtajat samaa mielt

      Tunneliasioita johtava istuva kaupunginjohtaja sanoi uutisen Turun ydinkeskustan alle rakennettavasta maantiestöstä oleva mainio, onhan samanlaisia suunnitelmia ollut - jopa toteutettuna - jo kauan ennekin.

      Aina luotettavan museaalisen tiedon mukaan tunneleita on ollutkin rakennettuna jo ammoisista ajoista! Useiden näköhavaintojen ja viemärikaivausten nojalla piirroksin todennettujen dokumenttien mukaan Turun Tuomiokirkosta on ollut maanlainen yhteys Turun linnaan jo keskiajalla! Tähänhän kaupunginjohtajakin lienee viitannut puhuessaan jo kauan sitten tehdyistä tunneleista. Ja kehen ikinä uskoisimme, ellemme omaan kaupunginjohtajaamma!

      Vain viemäritonttu voi tämän jälkeen olla kannattamatta tunneliverkoston pikaista laajentamista jopa sadakin metrin syvyyteen Kauppatorin alle! Lujuuslaskelmien vaatima metriluku syntyy kun lasketaan yhteen kallion pinnan syvyyslukema Torin kohdalla (yli 70 m ) ja tunnelin leveyden vaatima kalliomassa tunnelin päällä yhdessä tunnelin korkeuden kanssa (n. 30m)! Lukema voidaan tarkistaa mm. Raisotunnelin päällä olevan kalliomassan taiten lasketusta kestävyydestä.

    • Tunnel of church

      Turkulaiset hirttäytyvät tähän tunneliin...Tarkoitus on pyyhkiä autot pois silmistä ja pyrkiä arvokkaan kultturiympäristön esteettisen laadun palauttamiseen. Tunneli on vain tekninen ratkaisu tähän.

    • T:reen konsulentti

      Museoviranomainen ja paimiolainen aktiivi varoittaa kaivamasta joen alle, ettei Aurajoen kansallisvesi vahingossakaan pääse purkautumaan tunneliin räjäytyksen aikana mahdollisesti repeytyneistä halkeilemista. Näin kuulemma on käynyt useilla museon omilla kaivausalueilla.

      Museoviranomainen huomauttaa myös muinaismuistoksi luokitellusta ns. Richterin talosta, joka joitakin vuosikymmeniä sitten vierui Multavierun kohdalla jokeen häipyen teille tietymättömille ja josta ei tänä päivänäkään ole varmennettua tietoa ja mikä kaiken kukkuraksi saattaa nousta pohjamudista esiin tunnelin rakentamisen yhteydessä:

      Myös ELY-keskus kavahtaa ajatusta uusiutumattoman kallion louhimiseen kulttuurimaiseman alla. Varoittavana esimerkkinä keskus pitää Talvivaaran louhimoa, jonka vesivahingot lienevät jo kaikkien tiedossa. Varokeinona voitaisiin kuitenkin hyväksyä kallion päälle kumiveneistä upotettavia muoviopaketteja. Vaikka louhos näin saisikin lainvoiman, YLE-keskus jyrkkänä vastustaa hanketta, vaikkei vedenalaiseen kallioon rakentaminen sinällään keskukselle kuulukaan, vakuutetaan lausunnossa maa-aineksenottolakiin viitaten.

    • Turun revisori

      Tämähän on vaan tämän Jummin ja Keijon et Casagranden klaanin toriparkki-intoilijoiden märkä uni, jota TS pönkittää. Jossain muualla Marco Casagranden "visiosta" ei olisi tehty kokosivun juttua itsenäisyyspäivän lehteen.

      Eipä ole näkynyt "visioita" siitä miten keskusta muuten voitaisiin saada mahdollisimman autovapaaksi ja autoriippumattomaksi. Ei sovi Kepparin linjaan.

    • Pellottaa muaki

      Marco kun nyt ei ole Beniton lähisukulainen, vaikka niin näyttäisi! On siis turha yhdistää Beniton suunnittelemaa älytaloa torinkulmassa ja tunnelisuunnitelmaa Kauppatorin alle.

      Tunneliverkosto on Turun maaperäolosuhteissa sadoinkerroin kalliimpi kuin toriparkki ikinä, ja tosiaan - toisin kuin toriparkin rakentaminen - saattaakin vaurioittaa kymmenien ja taas kymmenien kaupunkitalojen puupaalutuksia. Huomatkaa nääs, että torin ympäristön kaikkien tonttien perustukset on jo uusittu, muualla kaupungissa vain satunnaisesti.

      Haluavatko turkulaiset naisautoilijat tosiaankin ajaa kilometrikaupalla tunnelista ja parkkihallista toiseen viidenkymmenen metrin syvyydessä savivellissä? Ei tunnu uskottavalta.

      Vaan jos joku johtavista isokenkäisistä päättäjistä kertakaikkiaan haluaa ikuisen rei'än Turun kukkaroon muistoksi itsestään, niin onhan se - meidät tuntien, enemmän - kuin varmaa, että hanketta ruvetaan kiireellä toteuttamaan.

      • Järkeä maalle!

        Tietullit naapureille! Monissa pohjoismaisissa kaupungeissa on siirrytty tietulleihin. On nimittäin aika törkeää, että keskuskunnan veronmaksajat joutuvat maksamaan naapurikunnissa loisivien ostos- ja huvittelumatkat!

        Oikea menetelmä onkin juuri riittävän korkeat tietullit, joita peritään kaikkien kaupunkiin johtavien pääteiden automaattisilla tulliasemilla. Muut tiet tukitaan sellaisilla betonimuureilla, ettei niitä hevin siirrellä!

        Toinen vaihtoehto on myös käytössä muualla: naapurikuntalaiseyt jättävät henkilöautonsa parkkiin rajoille, missä sitten muuttuvat joukkoliikenteen käyttäjiksi kaupungin keskustaan mennessään!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe