Onko alkoholi hyvä kipulääke?

kivunlievitystä

Onko alkoholi kokemustenne mukaan hyvä kipulääke sellaiseen hermokipuun johon eivät normaali särkylääkkeet kuten esim. burana tai panadol auta? Alkoholihan lamaannuttaa keskushermostoa kuten vahvat kipulääkkeet joten periatteessa näin pitäisi teoriassa olla mutta onko käytännössä? Itse olen ollut vuosia ottamatta mutta nyt tuli sellaista hermokipua johon ei nuo normaalit särkylääkkeet auta niin ajattelin että käyn hakemassa alkosta sellaista lääkettä johon ei reseptejä kysellä.

Jos jollain on kokemuksia vastaavasta niin kertokaa auttaako hermokipuihin. Lääkäreiltäkään kun ei näy saavan vahvempia kipulääkkeitä niin olen vähän kusessa (selkä)kipujeni kanssa tällä hetkellä.

10

6098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aaaargghh..

Viinalla kipulääkityksenä ajaudut ojasta allikkoon, ja ryystät sitä kipulääkettä jatkuvasti - lopputuloksena saat hermokivut moninkertaisina, ja alkoholin aiheuttamat vielä pahemmat kivut tapiksi.
      Kokemusta on.
      Mene tohtorille.

• ei alkkis

Miten niin hermokivut tulevat moninkertaisina? On mulla ainakin auttanut särkyihin hyvin eikä ole alkkista vielä tullut vuosienkaan jälkeen. Kaikki mikä lamauttaa keskushermostoa lamaannuttaa kivutkin. Kipuviesti ei mene silloin ääreishermostosta aivoille ja kipu ei tunnu. Kannabis olisi vielä parempi mutta kun on laiton niin sitä ei voi käyttää paitsi jos saa reseptillä laillisesti. Auttaa kuulemma koviin syöpäkipuihinkin silloinkin kun morfiini ei enää tehoa ja sitä määrätäänkin syöpäsairaiden hoitoon erikoisreseptillä.

• hoitajatar

höpöhöpö sanoin nyt näin terveydenhuollon ammattilaisena ja kroonisesta kivusta kärsivänä. Ainut ongelma on jos alkoholi tulee päivittäiseksi, silloinhan puhutaan alkoholismista. Mutta mutta, näin kipulääkkeitä syöneenä ja kun niistä ei ole ollut paua, päätin kokeilla muutamaa olutta ja lonkeroa. Mikä olotila?kipu poissa. ja vaikka tiedänkin sen olevan vain hetkellinen apu, nautin näistä jokaisesta hetkestä, kun voin kuvitella olevani "normaali"ilman kipuja. Ihana hengähtää jatkuvasta kivun tunteesta. Tämä tunne auttaa minua taas hetkellisesti elämään elämää eteenpäin jatkuvasta kivusta kärsien.

• Nuori tietäjä

Riippuu vaivasta.

Mutta kyllähän alkoholi on toimiva kipulääke monessa tapauksessa. Kuten kaikissa lääkkeissä, siinä haittavaikutuksensa.

Tiedän asiasta jonkin verran. Aina puhutaan juopoista maalareista(tosin käytetään moniin muihinkin ammattiryhmiin). Mutta maalarit tosiaan ennen käyttivät alkoholia kipulääkkeenä. Maalit olivat erittäin myrkyllisiä. Esim. valkoisen valmistamiseen käytettiin paljon lyijyä. Itse olen työskennellyt graafisella alalla. PAinovärit vielä myrkyllisempiä. Mieti väriä, milllä etsataan lasia, mitähän sisältänee?

Graafisella alalla tutkitaan nykyisin erittäin tarkoin työntekijöiden myrkkyaltistumat, ne rasittavat erityisesti maksaa, just raskasmetallit. Maksahan ei tule kipeäksi, mutta ääreishermosto menee sekaisin kemikaaleista ja kaikenlaisia kipuja jne. ilmaantuu. Noh, sekä maalarit, että graafisenalan vanhemmat duunarit käyttivät ennen kossua kipulääkkeenä. Niihin kipuihin kun ei lekurilta saanut tehokkaita troppeja. Itse tosin aloin juopottelemaan ihan muista syistä, mutta tunnen uhmisiä, jotka tänäkin päivänä koittavat hoitaa kipujaan alkoholilla.

Suomessa ollut jo vuosia mahdollisuus saada lääkehassista. Se ei ole poltettavaa, suihke, jota laitetaan suuhun. Lekurit nihkeitä kirjoittamaan reseptejä, mutta kyllä pitäisi saada, jos lääkäri ammattitaitoinen, eikä ennakkoluuloinen.

Itse tunnen yhden naisen, joka käytti nimenomaan hassista syövän kipulääkitykseen. Koska leidi ei ole suomalainen, eikä asu suomessa, voin kertoa. Hän kasvattaa itse asunnossaan kasvinsa ja pötsytteli päivittäin, useita kertoja. Sanoi, että kivut muuten liian kovat, eikä viralliset lääkeet auta. Hän oli käytännössä absolutisti viinan suhteen, jotan hän valitsi vaarattomamman vaihtoehdon, tosin laittoman omassakin maassaan. Nykyisin syöpä nujerrettu. Hän pötsyttelee edelleenkin, mutta paljon harvemmin, pelkkää hupikäyttöä. Ei siis tullut narkkariksi, vaikka siitä aina pelotellaan.

Niettä ehdottaisin, puhu tästä lääkehasasta lekurille. Se järkevämpi vaihtoehto, kuin viina, huomattavasti järkevämpi.

• särkyhammas

Auttaa ainakin kovaan hammassärkyyn paremmin kuin max annos ibuprofeiinia. Ei pidä tietenkään juoda liikaa, ettei tule päänsärkyä ja krapulaa.
      Juon brandyä, koska mielestäni maistuu aika pahalle, eikä tule niin helposti liikamäärää. Ikää on jo sen verran, etten pidä alkoholismin vaaraa minään, on
      niin monta baari-iltaa ja krapula-aamua nuoruusvuosilta, että sairaus olisi jo silloin puhjennut, jos olisi geneettinen alttius. Sekakäyttöä pyrin periaatteessa
      välttämään, vaikka nyt sille puolen lipsuukin, kun kipu on omalla asteikollani sietämätöntä. Myös Lyricaa (150-200mg) kannattaa koittaa jos vaan lääkäriltä saa reseptin, (tai kaverilta muutaman) Lääke on tarkoitettu mm. neuropaattisen kivun hoitoon. Tekee toki olon tosi pökkelöksi ja "hitaaksi". Ei kehtaa edes kauppaan lähteä, autolla ajoa ei kannata edes ajatella, samat ongelmat on tietysti myös alkon kanssa.

• reuma

Edelliseen viestiin kommentoisin sen verran, että Lyrican vaikutukset hyvinkin yksilöllisiä. Itse kun hermosärkyyn niitä nyt ensimmäisen kerran syön, niin ei kyllä tunnu olevan vaikutusta kipuun, eikä pökkelöitymiseen. Sama vaikutus, kun riisimuroja söisi.. Ja lääkärin määräyksestä 3x75mg aamulla ja illalla..

• hauka.linkkinä
    • novitut

särkyhammas käyttäjä, ei auta kuule vitun kovaan hammas-särkyyn!!!

• MutVaikeeksMenee

Juu jos oikee kunnolla särkee hammasta ni ei pysty ees juomaan sitä (tai oikee mitää muutakaa) ku jos menee vähänkä siihe kipeesee hampaankoloo ni tuntuu et pää räjähtäis! :/ Tietty jos jonku letkun tunkee kurkkuu ja kaataa suppilolla, ni miksei sit?

• MutToimiihanSekin

Eiköhän tuo auta, mutta: Oliskoha se siltiki viisampaa mennä ennemmi lääkärille sen kipunsa kanssa, ni vois saada vieläki paremmat tropit siihe, ja selviis sit se syykin sille? Ja alkoholissa särkylääkkeenä on se ikävä, lähes 100 % käyttäjistä ilmenevä sivuvaikutus, et seuraava aamuna on sit sen entisen kivun lisäks myös PÄÄ kipee! :D

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5268
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3762
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      50
      3170
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3035
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2393
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      146
      1867
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe