Kalat käyttäytyy oudosti...

huolestunu

Meillä on ollut nyt reilun kuukauden ajan 300 litranen akvaario. Akvaariossa oli valmiina hiekka kalat ja lähes kaikki tarvikkeet, kun ostimme sen. Entinen omistaja ei tiennyt ollenkaan kalojen lajeja, ja otettuani niistä selvää jouduin viemään osan eläinkauppaan, kun eivät sopineet yhteen. Ostin samalla uusia kaloja joiden pitäisi viihtyä yhdessä. Tällä hetkellä meillä on keltabarbeja, tiikeribarbeja ja platyja.
Tyhjensin koko akvaarion puhdistusta ja uutta hiekkaa varten kolme päivää sitten. Käytin noita bakteeri "tiivisteitä" (bio digest) sekä säädin veden kovuuden aquadurilla. Kaikki arvot ovat samat kuin ennen, mutta kalat rupesivat käyttäytymään oudosti. Ne ovat siitä lähtien uineet ainoastaan pohjaa pitkin, ja pysytelleet pääosin yhdessä nurkassa platyja lukuunottamatta. Ruoankin ne syövät vasta sen upottua pohjaan, vaikka ennen nousivat heti pintaan, kun vähänkin lähestyi akvaa. Vaihdoin hiekan vaihdon yhteydessä myös lampun uuteen luonnonvaloon. Voiko olla kyse jostain vakavasta?

11

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunu

      Hiekka on ostettu faunattarista ja kehuivat siellä ettei tarvitse pestä ennen käyttöä.

    • Määä.

      Kerrotko noita vesi arvoja niin vois paremmin vastailla . Tärkeimmät ainakin nitriitti, nitraatti, gH, PH ja veden lämpö. Oletko kypsyttänyt altaan miten onko allas kypsä?

    • Jaska5

      Veikkaan että kaikki on taas laitettu kerralla akvaarioon. Niin vesi, hiekka, kasvit kuin kalatkin. Allas ei ole ollut kypsä kun kalat on laitettu altaaseen odottamaan nitriittipiikkiä mistä ne nyt kärsivät. Voihan olla että allas on kypsytetty oikein ja kalat on laitettu akvaarioon vasta kun allas on kypsä eli noin 1-4 viikon jälkeen siitä kun vesi ja hiekka ja suodattimet on laitetta altaaseen ja aloitettu kypsytys. Kerro miten aloitit tuon altaan kanssa niin voimme auttaa ja keroa mikä meni kenties väärin. Vesiarvojen lisäksi voit kertoa millainen suodatus altaassa on. Ilman tietoa ei voi auttaa.

      • Maijalla

        Miksi kysyä täällä apua jos ei meinaa kuitenkaan asiaa täällä selvittää. Voishan kysyjä jotain edes vastailla.


    • huolestunu

      Allas on ostettu niin että se on jo valmiiksi ollut käynnissä. Tyhjensin toki altaan kokonaan puhdistusta varten, mutta sen jälkeen kypsytin sen bakteeri ampuleilla jotka saavat vesi arvot oikeiksi tunnissa. Lisäksi käytin veden pehmentäjää ja säädin ph arvon kohdalleen. Sain kysymykseeni vastauksen jo muualta. Ainut virhe jonka olen tehnyt on, että vaihdoin kerralla tumman hiekan vaaleaan, joka voi kuulema säikäyttää kalat, kun valon heijastus on uudenlainen. Kaikki tänne kirjoittavat eivät ole pikkulapsia jotka ovat ostaneet muutaman kalan pieneen altaaseen tietämättä miten niitä hoidetaan. Vesi-arvotkin tarkastin juuri äsken ja ovat mitä parhaimmat. Toivoisin ettette olisi niin hyökkääviä heti kun joku on ostanut ensimmäisen akvaarionsa.

      • huolestunu

        p.s. nyt kalat voivat hyvin eikä mitään ongelmia ole ollut. Säikkyisyys kesti vain muutamia päiviä.


    • Määä.

      Allasta ei kypsytetä millään konstilla tunnissa. Semmoisia taika ambulleja ei ole olemassakaan. Ihan oikeasti mittaa vesiarvot säännöllisesti vaikka et tuloksia meille kerrokkaan niin ainakin tiedät itse mitä altaassasi tapahtuu.

    • Määä.

      Oletko varma että Platysi ovat pehmeän veden kantaa kun olet vettä pehmentänyt veden pehmentäjällä. Platyt kun ovat yleensä kovanveden kaloja.

    • huolestunu

      Ostin kalat akvaarioliikkeestä, jossa minulle neuvottiin tämä kaikki mitä olen tehnyt. Platyt ostin sieltä samalla. Vesiarvoja olen mittaillut siinä alussa pari kertaa päivässä ja sen jälkeen aina ennen veden vaihtoa (kerran viikossa). Vesi arvot ovat olleet koko ajan hyvät, jopa silloin kun olin antannut tunnin kypsyä näillä: http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Bio-Digest-6. Nitriittiä on ollut tasan nollassa siitä lähtien kun aloitin altaan. Testinä olen käyttänyt http://www.akvaarioon.fi/JBL-EasyTest-6-in-1, joka näyttää kaikki arvot, ja taulukosta voi katsoa helposti ovatko ne kunnossa. Platyjen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ne eivät siitä hiekastakaan säikähtänyt. Niin ja veden puhdistin kasvit koristeet sun muut ovat olleet koko ajan samat, ennen veden vaihtoa ja sen jälkeen.

    • Platy3

      Jos ne platyt on kovanveden kantaa ei ne heti pehmeään veteen reakoikkaan. Pitemmällä ajalla kalat kuihtuvat pois jos ovat kovanveden kaloja ja joutuvat elämään pehmeässä vedessä. Se ettei nitriittiä ole ollut missään vaiheessa viittaa siihen ettei akvaario ole kypsynyt. Jossain vaiheessa sitä nitriittiä pitäisi muodostua joka sitten muuttuu nitraatiksi kun allas on kypsä. Ihan ensiksi suosittelen hankkiutumaan eroon liuskatesteistä ja ostamaan tippatestit tilalle. Sillä ei ole mitään merkitystä jos allas on ollut valmiiksi käynnissä jos menet ja putsaat koko akvaarion ja suodattimen. Hiekan vaihto hävittää ne viimeisetkin hyvät bakteerit. Älä ikinä usko mitä kauppias sanoo. Etsi tieto muualta.

      Outoa on että kysyt apua etkä kerro mitään kun kysytään. Millainen suodatus altaassa on. Vesiarvojakaan et kerro vaan ilmoittat vaan niiden olevan kunnossa ja arvot ovat samat kuin aikaisemmin.

    • Näin se on

      Älkääs kuulko dissatko lapsia, oon 12 ja ihan hyvin hoidan 250 litrasta akvaani. Sairauksia ei ole esiintynyt ja kalojakaan ei oo kuollu yhtään. Lapsetkin osaa :)
      Ja kukaan meiän perhees ei tiä kaloista mtn, luulee että monnit on lihansyöjiä, joten oon joutunu hoitaan tän akvan kokonaan yksin. Että näin :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe