Elämänhallinta huonoa

Alina.

Hei! Minulla on nyt menossa rv 34 5. Tuntuu, etten oikein saa elämästä kunnon otetta...välillä yritän ja yritän, mutta tuntuu että lopulta usein on masennus/epätoivottomuus tullut seurakseni.

Olen muuttanut viime kesänä uudelle paikkakunnalla ja olen kovin yksinäinen välillä. Oikeastaan ainut kunnon ystäväni on aviomieheni ja myös äitini pitää yhteyttä välillä.

Tällähetkellä olen flunssassa, viisaudenhammas on alkanut hankaamaan poskea, jalassani on kipuja, koira on välillä todella hankala.. taidan olla tälläinen valittaja välillä, mutta harmittaa paljon kun ongelmia kerääntyy.

Kotona on kerääntynyt tekemättömiä kotitöitä ja tuntuu, että puolisolleni kasaantuu liikaa töitä, kun yrittää omien töidensä lisäksi autella kotitöissäkin. Tietää että olen välillä masentunut, ja haluaa tukea minua esim.laittamalla ruokaa, juttelemalla jne.

Haluaisin itse pystyä olemaan sellainen touhukas odottaja, joka jaksaisi pitää itsestään, kodista, koirasta huolta..ja olemaan vielä hyvä puoliso kumppanillekin.

Vuorokausirytmini on myös kovin sekaisin, raskausaikana olen alkanut kärsiä unirytmin muutoksista..saatan esim. nukkua noin 2 h yöllä ja sitten vaikka 5 tuntia päivällä..en tiedä miten saisin rytmiä kuntoon, koska jos en nuku yhtään päivällä, taidan olla todella väsynyt.

Lisäksi minua houkan pelottaa vauvan saaminen. Haluaisin todella olla hyvä äiti vauvalleni, mutta mistä saan voimia jaksaa. Miten voisin saada elämääni paremmin hallintaan?

3

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lepää vaan

      Jos mieli on kokoajan maassa, kehottaisin puhumaan neuvolassa siitä. Itsellä oli koko raskausajan enemmän tai vähemmän paha ja apaattinen mieli ja sama meno jatkui synnytyksenkin jälkeen. Välillä oli parempaa, välillä huonompaa. Rima vaan oli tosi korkeella ja syyllisyys siitä, etten ole tarpeeksi hyvä. Sitten ennen vauvan yksvuotissynttäreitä puhkesi paha paniikkihäiriö ja oli pakko järjestää apua. Nyt kun katselee taaksepäin, ymmärrän, että olisi pitänyt jo raskausaikana uskaltaa sanoa, että voi huonosti.

      Koita olla itsellesi armollinen. Ei sinun tarvitse olla "pirteä ja touhukas" emäntä, kun olet rv 34!!!

      Raskaudet ovat todella erilaisia. Olin itse tosi kipeä viimeiset kuukaudet, mutta yksi kaverini opiskelee vielä viimeisillänsä ja on kokoajan voinut tosi hyvin ... siksi ei kannata vertailla itseä toisiin, eikä asettaa itsellensä tavoitteita. Paras tavoite olisi nyt se, että saat nukuttua ja levättyä. Koita tehdä olosi mahdollisimman mukavaksi. Jos et nuku yöllä, nuku päivällä. Oikeesti. Tarvitset kaikki voimasi pian.

      Kun vauva on syntynyt, sinun päivärytmit ja rutiinit menevät kertaheitolla romukoppaan. Vauvalla ei ole alkuun unirytmiä ja koko päivä kulkee vauvan ehdoilla. Onko sillä siis väliä, ovatko nämä viimeiset viikot tässä nyt kuinka touhukkaita ja strukturoituja?

      Ei se tee hyvää äitiä, että arki on "hallinnassa" ja että on touhukas. Parempi se on, että olet vaan rauhassa läsnä vauvallesi. Vauva tahtoo syliä, tissiä (tai tuttipulloa) ja puhtaat vaipat ensimmäiset kuukautensa. Synnytätkin talvella, joten tuonne pakkasiinkaan ei voi ihan heti mennä kävelylle. Luovu siis "hallinnasta" hetkeksi, tai hallinnan ideaalista. Vähitellen arkirytmi löytyy uudelleen, kun vauvan unirytmi tasaantuu.

      Tässä, kun vauva on nyt vuoden, arki on hyvin hallinnassa. Syömiset ja nukkumiset rytmittävät olemista ja elämistä.

    • Alina.

      Kiitos vastauksestasi, se lohdutti minua!

      Olen varmaan kärsinyt jonkunlaisesta riittämättömyyden tunteesta. Yritän jatkossa olla "hallitsematta" asioita liikaa, mutta olen päättänyt yrittää koettaa pitää hiukan jonkunlaista rytmiä elämässä, vaikka siten että yritän huolehtia siitä että söisin suunnilleen tiettyinä aikoina, esim. aamupala noin klo 8.00, lounas 12.00, välipala 15.00 jne. Että olisi jonkunlainen pohja elämällä. Tuo oman syömisen rytmittäminen ehkä onnistuu sitten vauvankin kanssa (lasta toki hoidetaan lapsentahtisesti!).

      Toivon kovasti, että tämä flunssa ei enää kestäisi pitkään ja saisin tuon viisaudenhammas ongelman jotenkin ratkaistua.

      Mukavaa talvenjatkoa!

    • ole armollinen itsel

      Itselläni puhjennut kilpirauhasen vajaatoiminta ilmoitti olemassaolostaan sillä, että tunsin itseni väsyneeksi, onnettomaksi, kaikki asiat vaivasivat ja ahdistivat ymym. Kysy neuvolasta laittaisiko sinut verikokeisiin terveyskeskukseen, se selviää yhdellä kokeella, samalla voisi ottaa hemoglobiinin (ellei sitä seurata jo). Ja puhu asiasta, kaikille jotka vain jaksavat kuunnella :) Ja kirjoita päiväkirjaa, joka päivä vaikka viisi lausetta. Se auttaa jäsentämään ajatuksia ja huolia (moni huolenaihe näyttää vähemmän pelottalta, kun sen on kirjoittanut paperille pinkillä tussilla ;) Ja voit jälkeenpäin lukea henkisestä valmistautumisestasi lastasi varten :).

      Tsemppiä oikein kovasti! Ympäristön paineet ja odotukset eivät ole niin suuria kuin mitä äiti itsellensä päänsä sisällä asettaa. Been there, done that ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe