Lääkis/bioteknologia??

hoitsu

Hassua ehkä kysyä, mutta mitä opiskellaan Lääketieteellisen tiedekunnan Bioteknologian koulutusohjelmassa?

Tutkinto ei siis johda lääkärin pätevyyteen vaan tutkijaksi?

5

996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JBA

      Varmaan kyse lienee jokseenkin samantyyppisestä ohjelmasta kuin Turun yliopiston terveyden biotieteiden (terbio) koulutusohjelma. Terbio johtaa filosofian maisterin tutkintoon, eli lääkäriksi siis ei saa pätevyyttä. Terbiot lukevat lääkäreitä paljon enemmän solubiologiaa, biokemiaa ja farmakologiaa, ja ainakin Turussa pääpaino tuntuu olevan tuotekehittelytehtäviin valmistavassa koulutuksessa, eli terbiot tietävät lääke- ja elintarvikekehityksestä paljon. Nyt koulutusohjelman vakiinnuttua ja muutamien terbiojen kanssa työskenneltyäni, alan uskoa, että se jopa oikeasti saattaa antaa valmiuksia johonkin. Alkuunhan lääkäripiireissä oltiin terbiojen suhteen aika skeptisiä. Lääkekehityksestä tietävät varmasti enemmän kuin monet lääkärit.

      • 123456

        aika asenteellinen ja arrogantti muita kuin lääkäreitä kohtaan. Jos sinulle tulee yllätyksenä se, että muutkin kuin lääkärit osaavat vastaanottaa tietoa ja osaavat ammattinsa, niin voisit mennä kyllä johonkin terapiaan.


      • Green
        123456 kirjoitti:

        aika asenteellinen ja arrogantti muita kuin lääkäreitä kohtaan. Jos sinulle tulee yllätyksenä se, että muutkin kuin lääkärit osaavat vastaanottaa tietoa ja osaavat ammattinsa, niin voisit mennä kyllä johonkin terapiaan.

        tässä kaikki halveksuta ainakin vähän muita lähes samaa alaa harjoittavia henkilöitä. Eipä tunnu kovin hohdokkaalta tuo terveyskeskuslääkärin toimikaan. Päteä saa resurssipulan takia hyvin harvoin. Eipä jää siinä paljonkaan sijaa muiden arvostelemiselle.


      • JBA
        123456 kirjoitti:

        aika asenteellinen ja arrogantti muita kuin lääkäreitä kohtaan. Jos sinulle tulee yllätyksenä se, että muutkin kuin lääkärit osaavat vastaanottaa tietoa ja osaavat ammattinsa, niin voisit mennä kyllä johonkin terapiaan.

        Skeptisyys kyllä johtuu ihan muista syistä. Terbioja kohtaan olivat skeptisiä alussa niin biokemistit kuin lääkäritkin, koska kyseessä oli uusi koulutusohjelma joka tähtää vähän kummankin vanhan alan välimaastoon, joten ymmärrettävästi kehitystä seurattiin erilaisin odotuksin. Nyt koulutusohjelman vakiinnuttua se näyttää löytäneen paikkansa ja odotusten tilalle on tullut tietoa. Kyse siis ei todellakaan ole mistään filosofian maistereiden halveksunnasta, vaikka tällainen hitlerkorttiajattelu tietysti eräille tuntuukin olevan mieluisaa...

        Terbiojen mottokin taitaa olla "Biokemistejä emme ole ja lääkäreiksi emme tahdo. Olkaamme siis terveyden biotieteilijöitä". Minusta kuvaa ihan hyvin koulutusohjelman tehtävää.


      • ___________________________
        JBA kirjoitti:

        Skeptisyys kyllä johtuu ihan muista syistä. Terbioja kohtaan olivat skeptisiä alussa niin biokemistit kuin lääkäritkin, koska kyseessä oli uusi koulutusohjelma joka tähtää vähän kummankin vanhan alan välimaastoon, joten ymmärrettävästi kehitystä seurattiin erilaisin odotuksin. Nyt koulutusohjelman vakiinnuttua se näyttää löytäneen paikkansa ja odotusten tilalle on tullut tietoa. Kyse siis ei todellakaan ole mistään filosofian maistereiden halveksunnasta, vaikka tällainen hitlerkorttiajattelu tietysti eräille tuntuukin olevan mieluisaa...

        Terbiojen mottokin taitaa olla "Biokemistejä emme ole ja lääkäreiksi emme tahdo. Olkaamme siis terveyden biotieteilijöitä". Minusta kuvaa ihan hyvin koulutusohjelman tehtävää.

        hits and you is out.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe