Hassua ehkä kysyä, mutta mitä opiskellaan Lääketieteellisen tiedekunnan Bioteknologian koulutusohjelmassa?
Tutkinto ei siis johda lääkärin pätevyyteen vaan tutkijaksi?
Lääkis/bioteknologia??
5
996
Vastaukset
- JBA
Varmaan kyse lienee jokseenkin samantyyppisestä ohjelmasta kuin Turun yliopiston terveyden biotieteiden (terbio) koulutusohjelma. Terbio johtaa filosofian maisterin tutkintoon, eli lääkäriksi siis ei saa pätevyyttä. Terbiot lukevat lääkäreitä paljon enemmän solubiologiaa, biokemiaa ja farmakologiaa, ja ainakin Turussa pääpaino tuntuu olevan tuotekehittelytehtäviin valmistavassa koulutuksessa, eli terbiot tietävät lääke- ja elintarvikekehityksestä paljon. Nyt koulutusohjelman vakiinnuttua ja muutamien terbiojen kanssa työskenneltyäni, alan uskoa, että se jopa oikeasti saattaa antaa valmiuksia johonkin. Alkuunhan lääkäripiireissä oltiin terbiojen suhteen aika skeptisiä. Lääkekehityksestä tietävät varmasti enemmän kuin monet lääkärit.
- 123456
aika asenteellinen ja arrogantti muita kuin lääkäreitä kohtaan. Jos sinulle tulee yllätyksenä se, että muutkin kuin lääkärit osaavat vastaanottaa tietoa ja osaavat ammattinsa, niin voisit mennä kyllä johonkin terapiaan.
- Green
123456 kirjoitti:
aika asenteellinen ja arrogantti muita kuin lääkäreitä kohtaan. Jos sinulle tulee yllätyksenä se, että muutkin kuin lääkärit osaavat vastaanottaa tietoa ja osaavat ammattinsa, niin voisit mennä kyllä johonkin terapiaan.
tässä kaikki halveksuta ainakin vähän muita lähes samaa alaa harjoittavia henkilöitä. Eipä tunnu kovin hohdokkaalta tuo terveyskeskuslääkärin toimikaan. Päteä saa resurssipulan takia hyvin harvoin. Eipä jää siinä paljonkaan sijaa muiden arvostelemiselle.
- JBA
123456 kirjoitti:
aika asenteellinen ja arrogantti muita kuin lääkäreitä kohtaan. Jos sinulle tulee yllätyksenä se, että muutkin kuin lääkärit osaavat vastaanottaa tietoa ja osaavat ammattinsa, niin voisit mennä kyllä johonkin terapiaan.
Skeptisyys kyllä johtuu ihan muista syistä. Terbioja kohtaan olivat skeptisiä alussa niin biokemistit kuin lääkäritkin, koska kyseessä oli uusi koulutusohjelma joka tähtää vähän kummankin vanhan alan välimaastoon, joten ymmärrettävästi kehitystä seurattiin erilaisin odotuksin. Nyt koulutusohjelman vakiinnuttua se näyttää löytäneen paikkansa ja odotusten tilalle on tullut tietoa. Kyse siis ei todellakaan ole mistään filosofian maistereiden halveksunnasta, vaikka tällainen hitlerkorttiajattelu tietysti eräille tuntuukin olevan mieluisaa...
Terbiojen mottokin taitaa olla "Biokemistejä emme ole ja lääkäreiksi emme tahdo. Olkaamme siis terveyden biotieteilijöitä". Minusta kuvaa ihan hyvin koulutusohjelman tehtävää. - ___________________________
JBA kirjoitti:
Skeptisyys kyllä johtuu ihan muista syistä. Terbioja kohtaan olivat skeptisiä alussa niin biokemistit kuin lääkäritkin, koska kyseessä oli uusi koulutusohjelma joka tähtää vähän kummankin vanhan alan välimaastoon, joten ymmärrettävästi kehitystä seurattiin erilaisin odotuksin. Nyt koulutusohjelman vakiinnuttua se näyttää löytäneen paikkansa ja odotusten tilalle on tullut tietoa. Kyse siis ei todellakaan ole mistään filosofian maistereiden halveksunnasta, vaikka tällainen hitlerkorttiajattelu tietysti eräille tuntuukin olevan mieluisaa...
Terbiojen mottokin taitaa olla "Biokemistejä emme ole ja lääkäreiksi emme tahdo. Olkaamme siis terveyden biotieteilijöitä". Minusta kuvaa ihan hyvin koulutusohjelman tehtävää.hits and you is out.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 68577
- 104574
- 54537
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.48503- 47437