Vuokralla asuja, kuinka varovaisesti elät?

lsjclskdjfsljf

Olen tietoinen siitä, mikä kaikki lasketaan huoneiston normaaliksi kulumiseksi, miten nämä kaikki määritellään ja mitä velvollisuuksia vuokralaisella on ja ei ole. Olen elänyt ihan normaalisti tämän ajan kun olen tässä nyt vuokralla ollut, tietenkin varoen ettei lattiat mene paskaksi ja näin, mutta välillä rupean pelkäämään, että aiheutan tällä normaalilla elämiselläni jotain kamalaa tuhoa tälle asunnolle (tietämättäni?) ja joudunkin korvaamaan suuret summat korjaustöistä. Ja kun tietämättömyyden piikkiin ei voi laittaa sitten lopputarkastuksessa...
Eikä minulla ole varaa nyt heti kaikkiin tarpeellisiin, esim. suihkuverhoon. Vaikka se vuokralaisen vastuu-lista on kilometrin mittainen, niin ei kai kukaan voi vaatia vuokralaista elämään jatkuvasti varpaillaan, ettei VAAN mitään käy...

70

2763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No enpä hirveen varpaillani elä. Normaalista elämisen jäljistä et joudu korvaamaan. Itse olen joutunut yhden lattianmuovimaton laitattamaan uusiksi kun koira oli pentuiässään pitänyt sitä leluna. Kustannukset alle 100e

    • kohtuus kulutuksessa

      Itse elän aivan normaalisti.Seiniin on tullut naulan jälkiä kun ole kova sisustamaan ja aika ajoin vaihdan huonekalujen järjestystä ja sen mukaan taulujen paikkoja.
      Normaali kulumisen sinä maksat vuokrassa,joten ei tule mitään lisäkustannuksia jos ei riko mitään asuntoon kuuluvaa ,niin ettei seuraava voi asua korjaamatta.Myös riippuu kuin kauan asut ,siitähän johtuu asunnon kuluminenkin .Itse pidän ainakin tärkeänä että asunto pidetään siistinä,eikä anneta vuosien liat pinttyä lattioihin,kaapin oviin ja seiniin.Onhan se itsellekin mukavampi asua puhtaassa asunnossa.
      Monta kertaa ihmiset eivät välitä miten kohtelevat asuntoa jos ovat vuokralla toisen asunnossa vaikka luulisi olevan just päinvastoin,että toisen omaisuutta on kunnioitettava.

    • K k

      En riskeeraa mitään vuokra-asunnossani, sillä tiedän, että jos saisin häädön, joutuisin kadulle asumaan.

      Siispä olen ihanteellinen vuokralainen. Moni varmaan miettii, että asuuko tässä huoneistossa edes kukaan, heh heh.

      • ihannevuokralainen

        Niin minäkin yritän olla. Asun ja varon paikkoja yhtä paljon kuin jos asunto olisi omani. Myös lapsi on opetettu siihen, että paikkoja ei tahallaan rikota, jos vahinko sattuu, niin sille ei voi mitään, mutta asunnosta pidetään huolta. Silti on pieni pelko siitä, että pikku kolhut tulkitaan valtaviksi. Maksut on hoidettu ajallaan, ettei tulis vuokranantajalle syytä irtisanoa. Vältän myös naapureiden häirintää, koska he ovat olleet minulle hyviä naapureita.


      • Kylmät kädet
        ihannevuokralainen kirjoitti:

        Niin minäkin yritän olla. Asun ja varon paikkoja yhtä paljon kuin jos asunto olisi omani. Myös lapsi on opetettu siihen, että paikkoja ei tahallaan rikota, jos vahinko sattuu, niin sille ei voi mitään, mutta asunnosta pidetään huolta. Silti on pieni pelko siitä, että pikku kolhut tulkitaan valtaviksi. Maksut on hoidettu ajallaan, ettei tulis vuokranantajalle syytä irtisanoa. Vältän myös naapureiden häirintää, koska he ovat olleet minulle hyviä naapureita.

        Kolhuja ei kannata pelätä, sillä ne tarkastetaan vain asukasvaihdon yhteydessä.


      • stadi vaan :)
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Kolhuja ei kannata pelätä, sillä ne tarkastetaan vain asukasvaihdon yhteydessä.

        joo ei kantsi. siin vaiheessa voi häipyy livohkaan niinku mä oon saanu tuhat häätöä ja luottotiedot menny.

        vuokrat bydes mut sehän on vaan huuhaata ja velkaa :)


      • K k
        stadi vaan :) kirjoitti:

        joo ei kantsi. siin vaiheessa voi häipyy livohkaan niinku mä oon saanu tuhat häätöä ja luottotiedot menny.

        vuokrat bydes mut sehän on vaan huuhaata ja velkaa :)

        Nuiwis? Miksi haastoit mut oikeuteen?


      • sirpa*leena
        ihannevuokralainen kirjoitti:

        Niin minäkin yritän olla. Asun ja varon paikkoja yhtä paljon kuin jos asunto olisi omani. Myös lapsi on opetettu siihen, että paikkoja ei tahallaan rikota, jos vahinko sattuu, niin sille ei voi mitään, mutta asunnosta pidetään huolta. Silti on pieni pelko siitä, että pikku kolhut tulkitaan valtaviksi. Maksut on hoidettu ajallaan, ettei tulis vuokranantajalle syytä irtisanoa. Vältän myös naapureiden häirintää, koska he ovat olleet minulle hyviä naapureita.

        >>>Asun ja varon paikkoja yhtä paljon kuin jos asunto olisi omani


    • Asun ja elän normal

      Omistus tai vuokra ihan sama.
      Yhtä paljon näitä saitteja häiritään molemmilta tahoilta.
      Joten ei voi sanoa että kummassakaan muodossa on ihanneasukkeja.
      Millainen mahtaa olla läävä mistä ne näitä saitteja pommittaa?????

    • jrweifjoiwjioefjio

      Paskaks kaikki mikä ei ole omaa.Se on mun motto.Siitä voit varmaan päätellä miten asun vuokra kämpässä.

      • K k

        Eli jätkä hakee asuntoa veneen alta? Mistä päin?


      • cvediofjmeriofmjo
        K k kirjoitti:

        Eli jätkä hakee asuntoa veneen alta? Mistä päin?

        En ole vielä kertaakaan häätöä saanut.


      • Kylmät kädet
        cvediofjmeriofmjo kirjoitti:

        En ole vielä kertaakaan häätöä saanut.

        Tulet saamaan tuolla asenteella.. ja tulet sitä myöskin katumaan tulevaisuudessa.


    • Oppia ikä kaikki

      Periaatteessa rahastaminen vioista on helpompaa kun siitä kieltäytyminen sitten ku se muutuu mahdolliseksi jopa velkarahapalkkatuella eräille "älykääpijöiksi koulutetuille"

    • Kylmät kädet
      • Kylmät kädet

        Voit lohduttautua sillan alla sillä, että meillä muilla (ex-naapureillasi) nousi vuokra taas 50 euroa per KK.


      • Asutko
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Voit lohduttautua sillan alla sillä, että meillä muilla (ex-naapureillasi) nousi vuokra taas 50 euroa per KK.

        Asuntolassa vai onko teillä kaikilla sama neliömäärä asunnoissanne, koska kaikkien vuokra nousi mainitsemasi 50 euroa/kk
        Etkö ole tietoinen jyvitetystä vuokrankorotuksesta, joka lasketaan neliöiden mukaan?


      • K k
        Asutko kirjoitti:

        Asuntolassa vai onko teillä kaikilla sama neliömäärä asunnoissanne, koska kaikkien vuokra nousi mainitsemasi 50 euroa/kk
        Etkö ole tietoinen jyvitetystä vuokrankorotuksesta, joka lasketaan neliöiden mukaan?

        Ei saivarrella siellä! >:(


    • 16+17

      Jos vuokra-asunnosssasi onkin joku erittäin erilainen tai erilaista huolenpitoa vaativa lattiamateriaali,eikä asiasta ole mainittu vuokrasopimuksessa ERIKSEEN olet voiton puolella.
      Eikös ensin täytetä joku perkeleen ilmoitus asunnon kunnosta naarmuineen tj muutapaskaa kun sinne muutetaan? Minulta yritettiin joskus kyniä edellisen asukkaan pojan kännijämät sisäovista mutta näyttöä ei löytynyt joten vuokrafirma joutui maksamaan vahinkonsa itselleen haha!! oikein papereissa näkyi, että niitä otti pattiin (ottivat kiini seuraavissa vuokrankorotuksissa kaililta asukkailta).

      Onko suihkuverholle paikka valmiina? Jos on ja lykkäät siihen sihkuverhon niin et ole syypää mihinkään ellei sittten alimittaisen suihkuverhon myyjäliike. En tiedä lakia minkä mukaan sinun pitäisi alittaa joku korkeus ettei roiskeet mene seinille.

      • Ei mee läpi.

        Mikä laki pakottaa laittamaan suihkuverhon, on paikka taikka ei?
        Vaikka katossa roikkuisi parrut, ei niihin ole pakko asentaa mitään.


      • sknsjkn

        Ohoh, täällähän käy keskustelu vilkkaana :D Lattiamatskuna on siis laminaatti (


      • Suihkukaapillinen.
        sknsjkn kirjoitti:

        Ohoh, täällähän käy keskustelu vilkkaana :D Lattiamatskuna on siis laminaatti (

        Suihkuverhon tilalle voi hommata tavallisen lattiakuivaimen.(Lasta)
        Sillä vedet lattiakaivoon.

        Tottakai suihkuverhokin on asiallinen ja lieventää veden vaaka roiskuntaa kauemmaksi.


      • jcsdojfsoi
        Suihkukaapillinen. kirjoitti:

        Suihkuverhon tilalle voi hommata tavallisen lattiakuivaimen.(Lasta)
        Sillä vedet lattiakaivoon.

        Tottakai suihkuverhokin on asiallinen ja lieventää veden vaaka roiskuntaa kauemmaksi.

        Niin, aion toki hommata sen lastan ja suihkuverhonkin heti kun on rahaa :) onhan se kivemman näköistäkin kun on joku nätin näköinen verho kylppäriä kaunistamassa :D

        Mutta se lista oli kyllä mielenkiintoinen... Esimerkiksi kylppärin lavuaarin halkeamat eivät ole normaalia kulumista. Entä jos oikeasti tiputtaa vahingossa jonkun tavaran? No, se on sitten "tahallinen" teko ja korvauksia joutuu makselemaan.


      • ...........
        jcsdojfsoi kirjoitti:

        Niin, aion toki hommata sen lastan ja suihkuverhonkin heti kun on rahaa :) onhan se kivemman näköistäkin kun on joku nätin näköinen verho kylppäriä kaunistamassa :D

        Mutta se lista oli kyllä mielenkiintoinen... Esimerkiksi kylppärin lavuaarin halkeamat eivät ole normaalia kulumista. Entä jos oikeasti tiputtaa vahingossa jonkun tavaran? No, se on sitten "tahallinen" teko ja korvauksia joutuu makselemaan.

        Eihän se normaali kuluminen tarkoita sitä, että kaikki siitä poikkeava on tahallista. Jos vahingossa rikot jotain, niin samalla tavalla se pitää korvata kuin tahallaan rikottu. Vahinkoja sattuu kaikille. Jos asut omassa asunnossasi ja pudotat siellä jotain lavuaariin, niin itse sen silloinkin maksat, riippumatta siitä onko se tahallista vai vahinko.

        Eli vuokra kattaa normaalin kulumisen. Sellaisen, mitä tapahtuu koko ajan, jos huoneistossa normaalisti asutaan. Lattia kuluu, tapetit likaantuvat jne. Vahingot eivät koskaan ole normaalia kulumista.

        Minäkin asun vuokra-asunnossa aivan kuten omassanikin. Normaalin elämisen jäljet näkyvät ja saavat näkyä, ylimääräisiä vahinkoja vältetään ja jos niitä tulee, niin ne korjataankin itse.


    • En uskalla

      edes asua vuokra-asunnossani, etten joutuisi korvaamaan mitään vahinkoja

      • Kylmät kädet

        Asut käytännössä muijasi luona, joka tienaa ja itse olet työtön?

        Tajuatko, että kaltaisesi ihmiset aiheuttavat asuntopulan?


      • Kylmät kädet

        Sille kämpällesi, johon saat asumistukea ja sossu maksaa loput, olisi monta ottajaa.

        Hengailet vaan siellä muijasi luona, joka käy töissä.


      • Kylmät kädet
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Sille kämpällesi, johon saat asumistukea ja sossu maksaa loput, olisi monta ottajaa.

        Hengailet vaan siellä muijasi luona, joka käy töissä.

        Et VIRALLISESTI muuta muijasi tykö, sillä muuten sossu katsoisi, että muijasi joutuu elättämään sinut ja tukesi lakkaisi.

        Joten asuntosi seisoo vuodesta toiseen tyhjillään, johon maksetaan turhaan kelan ja sossun etuuksia.

        Näin se vain menee.


      • eikö tämä
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Et VIRALLISESTI muuta muijasi tykö, sillä muuten sossu katsoisi, että muijasi joutuu elättämään sinut ja tukesi lakkaisi.

        Joten asuntosi seisoo vuodesta toiseen tyhjillään, johon maksetaan turhaan kelan ja sossun etuuksia.

        Näin se vain menee.

        olekkaan huuhaapalsta, koska noin tulistuit :)
        vai osuiko sossun etuudet omaan nilkkaan?
        oletko itse:
        1-työssäkäyvä
        X-työtön
        2-työkyvyttömyyseläkkeellä


      • Kylmät kädet
        eikö tämä kirjoitti:

        olekkaan huuhaapalsta, koska noin tulistuit :)
        vai osuiko sossun etuudet omaan nilkkaan?
        oletko itse:
        1-työssäkäyvä
        X-työtön
        2-työkyvyttömyyseläkkeellä

        Reaktiostasi päätellen minä taisin osua sinun nilkkaasi.


      • en saanut
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Reaktiostasi päätellen minä taisin osua sinun nilkkaasi.

        vastausta kysymykseeni, onko tämä huuhaapalsta vai huumorintajuttomien temmellyskenttä
        reaktioni johtui pelkästään siintä, ettet näköjään eroita huuhaakirjoitusta totuudesta, eikä sattunut kuin toiseen nilkkaan, koska toinen jalkani on puujalka


      • henrik ijäs
        eikö tämä kirjoitti:

        olekkaan huuhaapalsta, koska noin tulistuit :)
        vai osuiko sossun etuudet omaan nilkkaan?
        oletko itse:
        1-työssäkäyvä
        X-työtön
        2-työkyvyttömyyseläkkeellä

        työkyvyttömyyseläkkeellä olen koska en töit pysty tekee kuulen ääniä.


      • henriksoni9791
        henrik ijäs kirjoitti:

        työkyvyttömyyseläkkeellä olen koska en töit pysty tekee kuulen ääniä.

        hhyvä hessu
        ihmisiä kuulet
        ja suomea


    • Kylmät kädet

      Mulla eräs seinänaapuri harrastaa moista, mutta tähän tulisi puuttua.

      • Vaahtokassi

        Miten?

        Jos muija ei vaadi mieheltään naimisiin menoa tai muutenvain ryhdistäytymistä, niin MITEN siihen voi puuttua?


      • Kylmät kädet
        Vaahtokassi kirjoitti:

        Miten?

        Jos muija ei vaadi mieheltään naimisiin menoa tai muutenvain ryhdistäytymistä, niin MITEN siihen voi puuttua?

        KELA ja sossu kustantaa tyhjää asuntoa, koska abdilla ei olisi mitään järkeä muuttaa työssä käyvänsä muijansa luo virallisesti, sillä muuten abdin perusosakin lakkaisi.

        Get it?


      • Vaahtokassi
        Kylmät kädet kirjoitti:

        KELA ja sossu kustantaa tyhjää asuntoa, koska abdilla ei olisi mitään järkeä muuttaa työssä käyvänsä muijansa luo virallisesti, sillä muuten abdin perusosakin lakkaisi.

        Get it?

        Juu, mutta miten siihen voi puuttua?


      • Kylmät kädet
        Vaahtokassi kirjoitti:

        Juu, mutta miten siihen voi puuttua?

        Kyllä se voi aina baarihoitojansa käydä siellä hoitelemassa, no hiki.

        Allah antaa anteeksi, kun tarpeeksi pyllistelee.


      • Vaahtokassi
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Kyllä se voi aina baarihoitojansa käydä siellä hoitelemassa, no hiki.

        Allah antaa anteeksi, kun tarpeeksi pyllistelee.

        Rasistista propagandaa!


    • on se siinä

      mainoksessa.
      se kameran rakastama on virka"henkilö" geneettisesti mies...........
      sen kanssa tehnyt hyvin kauan sitten lapsikuvauksia seksuaalisella vivahteella
      poika meikattu tytöksi joka pyllyilee. n. 1970
      tämä kameran rakastama syyllistynyt törkeisiin rikoksiin vuosikymmenien uransa aikana.

      • kyseessä

        ei ole laulaja.


    • viron poijjaaat

      Miksi virolaiset pitää kovaa meteliä asunnoissa, tossa naapurissa vaihtuu puolenvuoden välein uusi asukas mutta huonekalut pysyy sisällä ja ovessa suomalainen sukunimi, onko tuo edes laillista hommaa?

      • Mikäs tossa ny laitonta olisi? Määrääkö laki että huonekalut täytyy viedä pois kun asukas vaihtuu. Ei määrää. Voihan ne vaikka myydä seuraavalle. Jospa tuossa tapauksessa joku firma on vuokrannut asunnon työntekijöilleen ja kalusteet siksi pysyvät vaikka asukkaat vaihtuvat. Ja ovessahan voi lukea vaikka joulupukki tai olla lukematta yhtään mitään.


    • mitä olen asunut tanskassa ja saksassa niin vuokralainen maalaa seinät/katon lähdön hetkellä. tai vaihtoehtoisesti ennen muuttoa. eli kuhan siis maalaa. tanskassa oli kämpässä lisänä parketin hiominen ja lakkaus.
      suomessa moinen ei liene ajankohtaista.. en oo ainakaan kuullu kenenkään niin tehneen. eläminen on elämistä.. ei ketään voi velvottaa astelemaan reinoilla koko vuokrallaoloaikaansa :-)

      • Suomessa,

        Ainakin vuokrayhtiöissä isännöitsijä käy tarkistamassa kämpän poismuuttaneen jäljiltä, siis yleisesti kuten tekee varmasti vuokranantajatkin.

        Vuokrayhtiöissä valittu urakoitsija suorittaa pintakorjauksen, maalaus, lattialistat jne. Tarvittaessa isommankin.

        Lasku lähtee harkinnan mukaan exasukkaalle. Sanoin harkinnan mukaan. Koska jos exasukas on häädetty, siltä tuskin kannattaa perätä mitään korvauksia.

        Voihan ne laittaa perintään mutta yhtä tyhjän kanssa. Vuokranantaja saa sentään takuurahoista pois jotakin.


      • Kylmät kädet

        Saksassa entinen vuokralainen on saattanut viedä jopa vesihanat keittokomerosta ja kylppäristä, joten muuttaessa asuntoon, joudut ostamaan sinne omat.

        Luonnollisesti viet ne mennessäsi, kun muutat pois.


    • HahA@

      Haha iha oikein että kela ja sossu maksaa "asunnostasi"

      Et ole ainoa joka suomen maassa kusettaa.. Siellä ne herrat kusettaa vielä kovempaa ja torkkuuvat töissä :P

      Lopettakaahan jo se saivartelu ite ne herrat säännöt tekee kyllä niitäkin voi kusettaa jos he kusettaa meitä..

      OIKEIN

    • etsilleenhei

      Mä kuuntelen asunnossani musiikkia kaiuttmista enkä mistään kuulokkeista niinkuin joku joka laitta kuviansa kuulokkeet korvilla. Karjahtlelen myös äänekkäästi ja muutenkin höpötän ääneen. Pieren myös kovaäänisesti, et sillee

    • Asunnot on aina jääneet siihen kuntoon kun ne ovat olleet sisään muuttaessani. Asunto kannattaa kuvata kun muuttaa sisään tai sitten tehdä listä puutteista vuokrasopimukseen ettei jälkeen päin joudu korvaamaan sellaista mitä ei ole rikkonut.

      • scnsdafhskaj

        Se olis tosiaan fiksua, kuvata ne viat. Itse en sitä tehnyt mutta tämä on kyllä ollut yllättävän siisti kämppä. Kylppärin seinässä on kaksi pientä kulumaa ja itse asiassa muuta vikaa en ole bongannutkaan. :o Jotain pienen pieniä tahroja seinissä.

        Edellinen vuokralainen olisi kyllä voinut huolehtia loppusiivouksesta vähän paremmin. Keittiön kaapit olivat kamalien rasvatahrojen peitossa, hellan alaosan laatikko oli törkyinen ja tasot yleensäkin olivat ihan likaiset. Keittiön tason alla kuvottavia tahroja joita en vähään aikaan edes huomannut, kun pintapuolisesti kämppä näytti ihan puhtaalta eikä tullut mieleenikään kurkistaa tasojen alle. No tulipa sekin tehtyä ja nyt on edes vähän puhtaampaa. Jaksa kuitenkaan ihan joka päivä hinkata ja jynssätä...


      • kjfmsfjsoim
        scnsdafhskaj kirjoitti:

        Se olis tosiaan fiksua, kuvata ne viat. Itse en sitä tehnyt mutta tämä on kyllä ollut yllättävän siisti kämppä. Kylppärin seinässä on kaksi pientä kulumaa ja itse asiassa muuta vikaa en ole bongannutkaan. :o Jotain pienen pieniä tahroja seinissä.

        Edellinen vuokralainen olisi kyllä voinut huolehtia loppusiivouksesta vähän paremmin. Keittiön kaapit olivat kamalien rasvatahrojen peitossa, hellan alaosan laatikko oli törkyinen ja tasot yleensäkin olivat ihan likaiset. Keittiön tason alla kuvottavia tahroja joita en vähään aikaan edes huomannut, kun pintapuolisesti kämppä näytti ihan puhtaalta eikä tullut mieleenikään kurkistaa tasojen alle. No tulipa sekin tehtyä ja nyt on edes vähän puhtaampaa. Jaksa kuitenkaan ihan joka päivä hinkata ja jynssätä...

        Niin ja tietenkin lattioissa muutamia naarmuja, mutta muuten kyllä tosi siisti kämppä.


    • ...

      Jos mikä hajoaa asunnossa normaalin elämisen takia, esim. keittiön kaapin ovi putoo, patteri hajoo, vesiputki räjähtää nii kaiken maksaa asunnon omistaja, jos siis hajoaa ihan sillä että käytät normaalisti. Riippuen aika paljon tietysti asunnon omistajasta millanen ihminen on. Itelleni sain uudet patterit (taloyhtiö makso) uuden jääkaapin ja lieden (vuokranantaja makso) penniäkään ei mennyt iteltäni koska ne hajos normaalissa elämisessä ja ne kuuluu asuntoon ja mikäänhän ei oo ikuista, eiks nii? mutta jos alat esim. pieksämään pesismailalla kaapit lommolle ja viskot jääkaapin kankaalle ja ajat autolla yli nii sitte joudut ite maksamaan. Asunnossa on kaikki kuluvaa tavaraa jotka tulee joskus tiensä päähän ja sillon on asunnon omistajalla velvollisuus ostaa joko uus tai hommata hyväkuntonen käytetty laite tilalle. Näin on minulla ainakin, en tiedä muista.

      • ...

        ^ jäi mainitsematta että itse elän ihan normaalisti, taloudessa kaksi koiraa eikä ole tarvinnu elää kun kusi sukassa. Koirat haukkuu toisinaan päivällä, kynsillä raapii lattiaa yms. mut vaha korjaa senkin vahingon. En elä yhtään hiljasemmin kun muullonkaan mutta en kuitenkaa elä niinku sika pellossa ja kunnioitan hiljaisuusaikaa tietysti.


      • sdfmcjfeasomjf

        Harmi, minulla on ollut aina tapana riehua pesismailan kanssa ja ajaa autolla jääkaapin yli. ;D Niin ja tämä on saton asunto.


    • pippilångsrtump

      Minä pidän hyvää holt kodistani,vaikka asun vuokralla.Yläkerran norsut kun vielä oppis käveleen sillee hiljasti ja vei s joskus niitä pentujaa ulos,ei tarttis kuunnella tota juoksuu joka hemmetin päivä.

    • normaali

      Outo ettei joku tajua mikä on normaalia elämistä vaan luulee että lattait menee paskaksi tms. Eihän mikään voi mennä sen kummemmin rikki eikä paskaksi jos ei niitä paikkoja tahallaan tuohoa. Normaalia kulumista on muutama naulanreikä seinässä, vanhentunut jääkaappi yms.

      Lattiamatossa ei saa olla reikiä eikä seinässä koloja. Ovissa ei saa olla reikiä. ikkunat ehjiä. lemmikkien ei saa antaa jyrsiä ovenpieliä jne.

      Normaalissa asumisessahan ei mikään juuri kulu mitenkään. Paikat likaantuu ja sottaantuu, mutta nehän siivotaan ja pestään. Tahrat seinistä puhdistetaan. Normaalissa asumisessahan siivotaan noin kerran viikossa tai joka toinen viikko. Ikkunat pestään pari kertaa vuodessa....

      Miten voi edes pitää tuollaista tressiä yllä. Missähän asiassa aloittaja sitten käy varpaillaan...

      • sdfjkfmcskjf

        Ai en tajua? Juurihan aloituksessa mainitsin, että olen varsin tietoinen siitä, mikä lasketaan huoneiston normaaliksi kulumiseksi ja mikä ei. Et ilmeisesti tiennyt, että laminaatt lattiat voivat tosiaan mennä "paskaksi" kastuessaan. En tietenkään tahallaan läträä vedellä laminaattilattialla mutta kenkien mukana tulee vettä sisälle enkä välttämättä huomaa kaikkia vesitippoja lattialla.


      • sdfjkfmcskjf
        sdfjkfmcskjf kirjoitti:

        Ai en tajua? Juurihan aloituksessa mainitsin, että olen varsin tietoinen siitä, mikä lasketaan huoneiston normaaliksi kulumiseksi ja mikä ei. Et ilmeisesti tiennyt, että laminaatt lattiat voivat tosiaan mennä "paskaksi" kastuessaan. En tietenkään tahallaan läträä vedellä laminaattilattialla mutta kenkien mukana tulee vettä sisälle enkä välttämättä huomaa kaikkia vesitippoja lattialla.

        *laminaattilattiat


      • skjndskjns
        sdfjkfmcskjf kirjoitti:

        *laminaattilattiat

        PS. Normaalissa asumisessahan voi myös käydä VAHINKOJA... Saatan esim. VAHUNGOSSA pudottaa lavuaariin tavaraa, jolloin lavuaari saa kolhuja. Mutta sepä ei olekaan normaalia kulumista, eli minä sen korvaan (jos näin käy.)

        ja ehkä eniten stressaan juurikin sitä, että tapahtuu oikeasti inhimillinen vahinko joka tuleekin kalliiksi minulle.


      • kxcmksmjfd
        skjndskjns kirjoitti:

        PS. Normaalissa asumisessahan voi myös käydä VAHINKOJA... Saatan esim. VAHUNGOSSA pudottaa lavuaariin tavaraa, jolloin lavuaari saa kolhuja. Mutta sepä ei olekaan normaalia kulumista, eli minä sen korvaan (jos näin käy.)

        ja ehkä eniten stressaan juurikin sitä, että tapahtuu oikeasti inhimillinen vahinko joka tuleekin kalliiksi minulle.

        VAHINGOSSA*

        on tämä kirjoittaminen välillä hankalaa.


    • Poltitko asuntosi???

      Kerran vuokrasin - vuoralainen jätti vaatteet saunaan ja rt osake syttyi palamaan. Ja kun asiasta menin huomauttamaan, oli vastaus tytöltä: mitä sinä siinä valitat, sunhan asunnon arvo vain nousee tästä. Tapahtui Oulussa.
      Asunto korjattiin ja myytiin heti pois.
      E l i --- mitä sanotte moisesta käytöksestä?
      Oliko asiallista vit:::lla omistajalle jne.
      Nyt voisin ostaa useammankin osakkeen sijoitusasunnoksi, mutta kenet enää tohtii sinne päästää?
      "Jonkin ison viskaalin tyttären - jonkin johtajan sukulaisen jne?"
      Yksiö maksaa ainakin 100 ooo euroa, kaksio 150 000 euroa.
      Ne eivät ole pikkurahoja, jos sinne menevä asukas pitää toisen omaisuutta täysin holtittomasti.
      Jos tuollainen peli on valloillaan, ovat vuokrat varmasti i s o t ja takuusummat myös. Ei pidä sitten valittaa eteti asuntoja ole tai ne ovat yli maksubudjetin.

      "Kukin on oman onnensa seppä" - eli pitää osoittaa käytöksllänsä jos aikoo päästä jonnekin katon alle.

      • henrik ijäs

        savossa saa omakotitalon 30000 eurolla tai alle.


    • Joo.

      Vuokralaisia on monenlaisia. Toiset ei maksa vuokria ja aiheuttaa vahinkoa, toiset maksaa vuokrat ja päälle vielä omalla rahalla tekevät luvan kysyen pieniä parannuksia.

      U 0405 ƕ

    • Jadelein82

      Minä ymmärrän kyllä sinua, joka näitä kysymyksiä mietit.

      Olen itse täysin normaalilla järjellä varustettu 30-vuotias työssäkäyvä äiti ja pohtinut samoja asioita vaikka olen myöskin suurinpiirtein tietoinen siitä, mikä kaikki lasketaan huoneiston normaaliksi kulumiseksi, miten nämä kaikki määritellään ja mitä velvollisuuksia vuokralaisella on ja ei ole.

      Silti joskus mietin, että jos jotain yllättävää ilmenee kuitenkin siinä vaiheessa, kun joskus on poismuutto. Olen asunut muutamissa vuokra-asunnoissa yht. n. 14 vuotta ja vaikka koskaan ei ole ilmennyt poismuuttojen yhteydessä mitään ongelmia, silti ei voi koskaan tietää miten vuokranantajan suhtautuu mihinkin asiaan. Kaupungin/kunnan vuokra-asunnoissa taitaa olla selkeämmät säädökset kuin vuokratessa yksityiseltä? Itse olen aina ollut yksityisellä vuokranantajalla.

      Kotivakuutus on tietenkin aina sellainen asia jota kannattaa ylläpitää, oli se sitten pakollista vuokraushetkellä taikka ei. Minulla on vuosia sitten ollut kaksi tilannetta, jossa olen joutunut kotivakuutukseen turvautumaan (lattia-asioissa) mutta homma hoituu ihan helposti ainakin Tapiolan kanssa.
      Omavastuuosuus oli 74 euroa.

      Nykyisessä vuokrakaksiossa olemme asuneet puolitoista vuotta. Asunnossa lattialistat repsottaa paikoin, yksi laatta on haljennut vessassa, keittiön muovimatto on repeytynyt jääkaapin edestä (pari senttiä liikutuksen yhteydessä) ja eteisen peilin vieressä on ihan hiukan lapseni piirtämää jälkeä. Muuten asunto on tyydyttävässä kunnossa ja siisti. Jännittää tuleeko jotain poismuuton yhteydessä... Mutta luotan kyllä kotivakuutukseen tässäkin...

      • kdciscmwie

        Jee, kiva että joku on samoilla ajatuksilla liikenteessä :D Juu sehän menee sen mukaan, että mitä kauemmin on asunut samassa asunnossa niin sitä enemmän hyväksytään näitä kaikenmaailman kolhuja. Mikä on ihan loogista ja hyvä systeemi minusta (: Mutta tosiaan on stressaavaa, kun ei tiedä miten vuokranantaja suhtautuu mihinkin. Täytynee vaan elää normaalisti ja luottaa siihen, että mahdolliset ongelmat hoituu sitten ihan ongelmitta aikanaan ja että asunto pysyy suhtkoht kasassa kuitenkin... Mutta tässä on kyllä se hyvä puoli, että ei tarvitse stressata edellisten vuokralaisten aiheuttamista tuhoista, koska sellaisia ei ole. Joo ja kotivakuutus on pakko hankkia, vuokrasopimus velvoittaa... Voisinkin tässä samassa udella hyvää, edullista kotivakuutusta...? (: Missä hommat toimii parhaiten ja menee vähiten rahaa? :D Olen nyt alkanut kallistua Nordean suuntaan, se vaikuttaa jotenkin hyvältä... Kokemuksia?


      • hehe
        kdciscmwie kirjoitti:

        Jee, kiva että joku on samoilla ajatuksilla liikenteessä :D Juu sehän menee sen mukaan, että mitä kauemmin on asunut samassa asunnossa niin sitä enemmän hyväksytään näitä kaikenmaailman kolhuja. Mikä on ihan loogista ja hyvä systeemi minusta (: Mutta tosiaan on stressaavaa, kun ei tiedä miten vuokranantaja suhtautuu mihinkin. Täytynee vaan elää normaalisti ja luottaa siihen, että mahdolliset ongelmat hoituu sitten ihan ongelmitta aikanaan ja että asunto pysyy suhtkoht kasassa kuitenkin... Mutta tässä on kyllä se hyvä puoli, että ei tarvitse stressata edellisten vuokralaisten aiheuttamista tuhoista, koska sellaisia ei ole. Joo ja kotivakuutus on pakko hankkia, vuokrasopimus velvoittaa... Voisinkin tässä samassa udella hyvää, edullista kotivakuutusta...? (: Missä hommat toimii parhaiten ja menee vähiten rahaa? :D Olen nyt alkanut kallistua Nordean suuntaan, se vaikuttaa jotenkin hyvältä... Kokemuksia?

        ongelmat hoituu ongelmitta :D olipas looginen.


    • varmaan tottakin

      Myllis on kuulemma kova kerrostalohäirikkö. Kertomansa mukaan hän mm.kaataa parvekkeelta kusta juoppojen niskaan.

    • Vaahtokassi

      Tyyppi ei edes lue viestejänne ja luulee omistavansa koko palstan?

    • henrik ijäs

      naarmuma tulee niille ei voi mitään ja puu kuluu.
      pikkuikkuna vuotaa.

      • henik iäsjh

        elktroniikkalaitteilla ne pystyy puhuu päähän eri henkiloitä
        ympäri maailan ulottuu kenttä


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe