Nielemisen pelosta

Mies 32v.

Minulle on hiljattain kehittynyt nielemispelko.
Kolme viikkoa takaperin meinasin tukehtua makkaran palaan.
Tämä ei heti aiheuttanut pelkoa, vaan kammo muodostui jälkeen päin.
Viime viikolla oli mennä taas väärään kurkkuun, jonka jälkeen syöminen onkin ollut pelottavaa. Olen huomannut, että mitä enemmän pelkään nielaisua, sitä vaikeammaksi nieleminen tulee ja sitä suuremmalla syyllä ruoka uhkaa mennä väärään kurkkuun. Jos minun kohdalla pelkkä nielemisen pelko aiheuttaa nielemisen vaikeutta, miten pelosta voi päästä eroon?
Haluaisin kuulla erityisesti niitä, jotka ovat painineet saman ongelman kanssa, tai joiden jokin läheinen on ollut samassa tilanteessa ja selvinnyt siitä.
Maanantaina aion joka tapauksessa soittaa lääkäriin ja tutkituttaa kurkun.

Onko mitään rauhoittavia lääkkeitä esim, jotka voivat vähentää jännitystä. Etenkin toisten seurassa syöminen on mulla mahdotonta. Jopa juominen saattaa olla tuskaisen vaikeeta, jos yksikään on näkemässä. Aiemmin en ole pelännyt sosiaalisia tilanteita ja tämän hetkinen tilanne uhkaa mun sosiaalista elämää. Haluaisin mitä pikimmiten tästä pelosta eroon.

4

1991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ymmärät

      Ymmärrän tunteesi, minulla on sama ongelma ja se on inhottavaa.. En pysty edes syömään kunnolla ja tuntuu ettämtukehtuisin.

      • MIes 32.

        Sunnuntaina nielemispelko kävi tuskallisen kovaksi. Aloin olemaan jo kovin nälissään ja kuumeenki oli nostanut. Ajattelin, että enää en voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Soitin päivystysnumeroon, jossa kehoitettiin hakeutuu Auroran Sairaalan päivystykseen.
        Sieltä sain hyvän vinkin jota harjoittelemalla pääsin pelosta.
        Siellä sanottiin: Nyt olet ruvennut liikaa keskittyy nielemiseen.
        Nieleminen toimii pitkälti autonomisesti, eli sitä ei tarvi miettiä.
        Hän kehoitti kiinnittää huomion johonkin muuhun. Alkuun tuntui, että helpompi sanottu, kuin tehty. Lääkäri sanoi, että jos oireeni pahenee, voin aina uudelleen hakeutua päivystykseen.
        Päätin kuitenkin ryhtyä tuumasta toimeen varovaisin askelin.
        Olin hirveen varovainen. En uskaltanut päästää ruokaa lähelle kurkkua.
        Sitten hätänäinen nielaisu ja ruokaa jäi kurkkuun. Jugurttia ja juomaa sen sijaan uskalsin kokeilla niellä jo vähän vapautuneemmin.
        Hirvitti mahan puolesta, kun noissa velleissä ei tahtonut olla kuituakaan.
        Ei edes siinä kaurajuomassa, jota hain kaupasta.

        Keskiviikkoa pelkäsin ihan hirveenä. Silloin oli talon yhteinen juhlatilaisuus, jossa meille tarjoiltiin maittava jouluruoka höysteineen, jota kaikki odottivat. Ite elin pelonsekaisissa tunteissa. Jouduin syömään muiden nähden. Päätin sitten, että otan pääosin laatikkoruokia, olinhan uskaltanut jo jugurttiakin niellä. Kaurapuuro sen sijaan jäi kurkkuun. Syöminen oli piinaa, mutta hoitui lopulta.

        Ja sitten keskiviikkona OIVALSIN, miksi ruoka jäi niin helposti kurkkuuni.
        Pelon vuoksi jauhoin ruoan hätäisesti. En sulatellut sitä. En myöskään päästänyt sitä tarpeeks taakse kieltä (kielen takaosassakin aistii makuja).
        En nauttinut mausta, mietin vain, miten ruoan saa siirrettyä mahaan.
        Puolen kielen mitalta sitten imasin puolisulamattoman ruoan suoraan kurkkuun. No sehän jäi kurkkuun, joka muutti ääneni. Kun uskalsin vapautuneesti antaa ruoan mennä kurkkuun ja nauttia jokaisesta ruoan aromista jokaisella kielen osalla, niin syöminen rupesi taas sujumaan.
        Enää sydän ei tykytä. Puren ruoan rauhallisesti, annan sen sulaa ja samalla nautin ruoan mausta. Kaikki muu tapahtuukin sitten automaattisesti.
        Kyllä olo oli helpottunut, kun tämän oivalsin!!!!!

        Nyt menee näkkäri, ruisleipä, peruna, salaatti, kalakeitto, kuin hedelmätkin.
        Lämpöily loppui ja samalla kurkun kuivaminen. Nimittäin stressi ja ylimääräinen nieleminen kuivattaa suuta, joka myöksin vaikeuttaa nielemistä.
        Enkä enää niele pakonomaisesti kurkkua ihan kuivaksi.

        T


    • Mies 32v.

      Milloin sinulle on tullut tämä ongelma? Oletko hakenut apua?
      Millaisissa tilanteissa syöminen ja nieleminen on vaikeinta?
      Entä oletko työelämässä?

      Ite olen työelämässä ja syönyt työpaikalla valmistettua ruokaa.
      Viikon on ollut sellaista, etten kykene tekemään syömistä toisen nähden.
      Eilen syömisestä ei tahtonut tulla enää oikein mitään, joten jouduin luovuttamaan.
      Perjantaina keskipäivällä yritin varata lääkäriaikaa, mutta pyysivät soittamaan huomenna maanantaina kasilta uudestaan. Eli aikana, jolloin olen jo ajelemassa kohti työpaikkaani :(

    • suskiiiiiii

      Olin tukehtua ruokailun jälkeen, joko omaan sylkeeni tai ruokaan, en tarkalleen muista. Mutta kammo siitä jäi ja olen kärsinyt syömisvaikeuksista usean vuoden ajan. Se kammo on yhdistynyt sosiaalisiin pelkoihin, enkä pysty enää syömään vapautuneesti ulkona. Olen useita kertoja käynyt kahvilla ynm. Mutta en nauti siitä ja se herättää aina pelkoa. Fobioita on muitakin, pakko-oireinen häiriö kai kyseessä. Mitään hoitoa en tällä hetkellä saa. Mutta vuosia sitten olen syönyt lääkkeitä ja käynyt terapiassa. Pysyvää apua niistä ei ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      95
      1769
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1342
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1216
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1104
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      903
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      391
      842
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      43
      827
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      134
      793
    Aihe