Nuori perinnetutkija huolissaan suomalaisuuden määrittelyssä!

savupirtti

Olen täysin samaa mieltä tämän nuoren tutkijan kanssa siitä, että liian suuri painoarvo annetaan ruotsinkielisten tutkijoitten suomalaisuuden määrittelylle.
Miksi suomenkieliset eivät itse voi määritellä omaa suomalaisuuttaan vaan siihen tarvitaan ulkopuolinen määrittelijä? Vai tarvitaanko?

http://terhitorro.puheenvuoro.uusisuomi.fi/126593-ruotsinkieliset-suomalaisuutta-maarittelemassa

PS. On kuitenkin ilahduttavaa, että yhä useampi suomenkielinen hyvinkoulutettu uskaltaa ottaa tämän asian esille.

12

500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikein.

Pitäkööt surusvekotutkijat näppinsä erossa suomalaisuuden tutkimisesta!

Eivät suomalaistutkijatkaan keskity ruotsalaisuuden tai ns.suomenruotsalaisuuden tutkimiseen.

On aivan selvää, että surututkijoilla on ketunhäntä kainalossa, kun tutkivat suomalaisuutta.

• huusianna

Silloin voi väittää kaikenlaista että Agricola oli ruotsinkielinen, ruotsin kieli kuuluu suomalaiseen identiteettiin, suomalaiset asuivat maakuopissa, suomalaiset ovat metsien pölkkypäitä, suomalaiset eivät ole kehittäneet omaa kulttuuria.. ym. ym...

• HYVÄ TULEE

Lisää mielipiteitä vapautemme puolesta!!!!

• Pois pakkoruotsi!

Jokainen määritelköön oman suomalaisuutensa omien lähteittensä kautta.
        Minun suomalaisuuttani määrittelevät mm. Jaakko Juteinin, Aleksis Kiven, Arto Paasilinnan, Juice Leskisen ja Väinö Linnan tuotanto...muutaman mainitakseni.
        He eivät alistuneet valloittajan saneluun suomalaisuutta määritellessään.

Opin teillä oppineita
        Suomessa on suuria,
        Väinämöisen kanteleita
        täällä tehdään uusia;
        valistus on viritetty,
        järki hyvä herätetty.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakko_Juteini

• Ikään kuin

Ei ole kovin nuori tutkija. Ihan on keski-ikäinen.

• -ahaa-

Kyllä jos vuonna 2009 on 37 vuotias niin voidaan vielä 2012 sanoa, että on nuori tutkija!

• Lemminkäinen

Minun identiteettini määrittelee kaikki se minkä olen oppinut suomeksi. Äidinkieleni suomi on kasvattanut minut siksi mitä tänään olen. Olen helvetin ylpeä siitä että osaan suomea. Jumalten kieltä.

• Anonyymi

Minä osaan useita kieliä ihan omaksi huvikseni, en todellakaan pakosta. Really shame on you jos höpötät jostain pakkoruotsista tai englannista, shame on you om du förstår det inte!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä osaan useita kieliä ihan omaksi huvikseni, en todellakaan pakosta. Really shame on you jos höpötät jostain pakkoruotsista tai englannista, shame on you om du förstår det inte!!

Eipä kieliä pakosta opikkaan, on meillä kuitenkin pakkoruotsi ja sen jäljet tiedetään.

• Pois molemmat

En välitä yhtään ruotsinkielestä enkä suomenruotsalaisuudesta.

• Anonyymi

ei täällä ole vapaita... oltu koskaan.... paitsi ennen ruotsinvaltaa...?

• Anonyymi

mihin katosi tutkija?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      102
      8162
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      95
      7437
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      87
      5597
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      78
      5582
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      117
      4790
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      124
      2561
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      57
      2449
    8. Ei välimatka meitä erottanut

Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      7
      1411
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1394
    10. Kohta taas mesikämmeneen

Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      46
      1240
    Aihe