Joku fysiikkaa hyvin osaava tai muuten vain tietävä, voisiko kertoa, että miten suunnilleen tietää, että mitkä arvot/kaavat tulee osata ulkoa pääsykokeessa?
Toki kokeen mukana on kaavakokoelma, mutta hieman yllätyksenä tuli, että äänen intensiteetin "nollaraja", siis 10^-12 W/m¨2, pitäisi muistaa ulkoa. Aloin miettiä, että onko näitä muitakin "itsestäänselviä" perusarvoja/kaavoja, jotka tulee osata ulkoa.
Asiallisia vastauksia, kiitos.
Mitä tulee fysiikasta muistaa ulkoa
5
1700
Vastaukset
- Typerää ideaa
Kun harjoittelee ahkerasti, niin luultavasti myös tietyt vakiot jäävät muistiin.
Tuo kaavakokoelma on ollut vuosikausia suurinpiirtein sama.... ja sitten erään vuoden pääsykokeessa oli lasku, jonka kaava oli poistettu sen vuoden kaavakokoelmasta ja kaava pitikin johtaa peruskaavoista.... heh, heh oli taas pääsykokeen laatijoilla mukavat keinot karsia lääkikseen haluavia.
Kun jokin kaava on ollut vuosikausia kaavakokoelmassa, niin myös sen johtaminen olisi syytä opetella, sillä kaavakokoelmasta saatetaan poistaa juuri ne pääsykokeessa tarvittavat kaavat.
Eli vakiot on syytä opetella, sillä niitäkin voidaan poistaa. Myös tarvittavat kaavat tulisi opetella hyvin tai opeteltava niiden johtaminen peruskaavoista, jos haluaa lääkikseen.- tulevalaakari3
Osaatko muuten sanoa, että kuinka pitkältä kaavoja tulisi osata johtaa ulkoa. Esimerkiksi kun laskee paljon jotkut kaavat jäävät vain mieleen. Toisin sanoen mitkä kaavat ovat peruskaavoja ja mitkä eivät? Ainakin F=ma on sellainen peruskaava, jonka esille otosta ei tulisi voida ihmetellä.
- tulevalaakari3
Kiitos vastauksesta. Sitä toimii sen mukaan miten vaaditaan.
- Typerää ideaa
En ole ihan varma, mutta muistaakseni se aiemmin mainitsemani poistettu kaava, joka piti johtaa peruskaavoista oli
Lamda = 12,26 * 10^10 * neliöjuuri ( U (1 0,978 * 10^-6 * U))
Eli luultavasti kaavakokoelmaa ei ole tarkoitettu lainkaan "avuksi" vaan lähinnä lisämateriaaliksi, jonka käyttäminen kuluttaa laskuihin tarvittavaa aikaa.- tulevalaakari3
Joo, olen itsekin päätellyt samaa, että parempi vain muistaa kaavat ulkoa, niin ei tule ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 438168
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 724696
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon373420Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483136Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella482858Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262825- 392659
- 412106
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731817