Hei,
mulla on ollut ihopsori teini-iästä saakka eli lähes 30 v päänahassa ja viimeaikoina myös toisessa korvassa. Voimakkaimmillaan oireet oli 20-30 vuoden välillä. Sen jälkeen pitkiäkin aikoja melko rauhallinen mutta väh. 1-2 vuoden välein ollut jaksoja jolloin oireet meiko hankalana. Olen nyt 48 v. Tämän vuoden kevät-talvella päänahka ärtyin kovasti ja pikku hiljaa rinnalla alkoi esiintyä myös niveloireita polvessa, nilkassa ja olkapäissä. Tulehdusarvot lievästi koholla samoin kihtiarvo. Tulehduskipulääkkeitä ja kortisonipikkejä. Epäily nivelpsorista ja seurantalinja oireista ja tulehdusarvoista.
Olisin kiinnostunut itsehoito-ohjeista ja keinoista joilla olette saaneet hillittyä oireita. Olen kiinnostunut kaikesta : vitamiinit, ruokavalio, luontaistuotteet, muu elämänhallinta....
Nivelpsorista
4
388
Vastaukset
- psoristi
Hei.
Minulla todettiin psoriasis kasvoissa 1974, ollessani 18 vuotias, olen siis 56-vuotias, jolloin se ilmeni vain pienenä läikkänä poskessa. Siitä se sitten pikkuhiljaa eteni kyynärpäihin ja polviin joissa se pysyikin useita vuosia, ehkä jopa 10-15 vuotta.
Sitten se eteni hiuspohjaan. Sitten pikkuhiljaa käsivarsiin ja jalkoihin, pahiten lähinnä sääriin. Myöskin ns. pakaravako-psori on tullut tutuksi.
Nyt viime vuosina olen huomannut sormissani jonkilaista jäykkyyttä ja olen ajtellut että se saattaisi olla nivel-psoria. En kuitenkaan ole vielä käynyt lääkärissä koska olen muutenkin huono siellä käymään.
Kasvoihin sain aikoinaan CELESTODERM nimistä voidetta, jossa on kortisonia ja jota käytän nykyäänkin . Olen samalla voiteella ihan nyt viime aikoina antanut tehoiskun myöskin käsivarsilleni ja jaloilleni ja saanut ne suht ok kuntoon.
Kortisonin vuoksi en käytä sitä jokapäivä varsinkaan kasvoihin vaikka ne punoittaakin nuorena aloitetun kortisonin vuoksi( iho ohentunut ja pintaverisuonet näkyvät).
Hiuspohjaan olen käytänyt aika-ajoin BETNOVATE nimistä liuosta,josta olen saanut hyviä kokemuksia. Sillä saa viikon kuurilla n. kuukauden (ainakin) hilseettömän päänahan.
Mutta sitten huomasin, että kun joskus puolivuotta sitten ostin AXE-suihkushampoota, niin sillä ainakin minulla pysyy päänahka kurissa todella hyvin. Viimeksi ostin AXE-shampoota hilseileville päänahoille ja mielestäni toimii vieläkin paremmin. Ei hilseile eikä kutise. Eikö olekin ihmeellistä? Tämä toimii ainakin minulla, kenties myös sinulla.
Kerroit tuossa vielä noista olkapäistä. Itselläni on myöskin molemmissa olkapäissä jokin ongelma, mutta en tiedä liittyykö se tähän samaan. Kävin vuonna 2004 lääkärissä valittamassa siitä, että en pysty edes palloa heittämään kun sattuu niin paljon etenkin oikeaan olkaan. Se käski menemään salille nostamaan puntteja.???!!!!
Tänä päivänäkin vielä, etenkin kun olen joutunut viimeisen puolivuotta huolehtimaan työpaikan muuttolaatikoiden siirtämisestä, niin oikeaa olkapäätä ei saa kunnolla nostettua ylös.
Ja jos nukun taas vasemmalla olkapäällä, niin käsi puutuu ja herään siihen.
Tosihan on se, että olen itse ollut aina sellainen tarkka ihminen varsinkin työelämässä, eli stressihän se kait aikoinaan tän aloitti mutta en ole kokeillut niinkään mitään näitä mainitseviasi hoitokeinoja, mutta uskoisin kuitenkin että terveet elämäntavat voivat vaikuttaa asiaan.
Mutta pystyykö kukaan elämään oikeasti niin terveesti?
Olin 70-luvulla töissä eräässä firmassa, jossa yks kaveri oli nykytietämyksen mukaan kait jonkinlainen Homeopati, koska sillä oli jonkinlainen Amerikkalainen dieettiohjelma psoriaasin hoitoon. Siinä oli monta sivua asiaa, mutta mikä jäi mieleen siitä, oli se että punaista lihaa ei saisi syödä ollenkaan ja vain tietynlaista kalaa sai syödä, viineistä vain punaviiniä sai juoda jne..
Eli siinä muistini oli mukaan todella rankka lista mitä sai ja mitä ei saanut nauttia. Silloin nuorena poikana tulin siihen tulokseen
, että se olisi ollut liian rankkaa elää niillä neuvoin.
Mutta näillä olen mennyt vuosikymmenet, Celestoderm iholle ja Betnovate päänahkaan. Viimemainittua en ole tarvinnut pitkään aikaan, johtuen ehkäpä tuosta shampoosta.
Kokeilepa näitä konsteja. terveisin Markku- Katariina
Kiitos Markku kokemuksista ja vinkeistä.
Noi olkapääkivut ja oireet mullakin tulkittiin ja hoidettiin kiertäjäkalvosimen oireyhtymäksi ja jännetulehduksisksi. Ja mahdollisisesti niitä onkin. Enkä sillä oikein ookkaan merkitystä , hoitolinjaus on sama. Ton polvinivelen tulehtuminen antoi kuintekin aiheen syytä epäillä nivelpsoria. Samoin kun jalkojen ajoittainen jäykkyys aamuisin ja pitempään paikoillaan ollessa.
Se mikä tässä nyt mietityttää on se että viimeisen 7 kk aikana noita s-lomapäivä on tullut ja muutenkin on joutunut töitä miettimään eli mitä pystyy tekemään. Päänahassa olevan psorin vuoksi en ole joutunut elämään juurkaan rajoitamaan. Joskus jonkin menon perunut sen vuoksi päänahkaa on kihelmöinyt ja hilse rapissut olkapäille. - psoristi
Katariina kirjoitti:
Kiitos Markku kokemuksista ja vinkeistä.
Noi olkapääkivut ja oireet mullakin tulkittiin ja hoidettiin kiertäjäkalvosimen oireyhtymäksi ja jännetulehduksisksi. Ja mahdollisisesti niitä onkin. Enkä sillä oikein ookkaan merkitystä , hoitolinjaus on sama. Ton polvinivelen tulehtuminen antoi kuintekin aiheen syytä epäillä nivelpsoria. Samoin kun jalkojen ajoittainen jäykkyys aamuisin ja pitempään paikoillaan ollessa.
Se mikä tässä nyt mietityttää on se että viimeisen 7 kk aikana noita s-lomapäivä on tullut ja muutenkin on joutunut töitä miettimään eli mitä pystyy tekemään. Päänahassa olevan psorin vuoksi en ole joutunut elämään juurkaan rajoitamaan. Joskus jonkin menon perunut sen vuoksi päänahkaa on kihelmöinyt ja hilse rapissut olkapäille.HEI. Nyt kun mainitsit tuo jalkojen jäykkyyden aamuisin, niin mulla on ihan sama juttu. Eli joutuu "könkkäämään" muutaman minuutin ennenkuin ne tavallaan avautuvat normaalisti astumaan.
Ja vielä sen verran tuosta päänahan psorista, että vaikka se tuntuukin hieman oudolta, että joku shampoo voisi auttaa,niin ainakin mulla se tehoaa ja vähentää hilseilyä mittavasti. En tiedä mikä ainesosa siinä sitten on.
Minäkin olen vuosien mittaan kokeillut kaikenmaailman rasvat ja itsekin niitä yhdistellyt jotta saisin apua lähinnä säärien kutinaan. Niitä olen pahimmillaan joutunut raapimaan terävällä veitsellä ihon rikki ennenkuin kutina helpottaa.
T. Markku - Ruokalusikasta apua
psoristi kirjoitti:
HEI. Nyt kun mainitsit tuo jalkojen jäykkyyden aamuisin, niin mulla on ihan sama juttu. Eli joutuu "könkkäämään" muutaman minuutin ennenkuin ne tavallaan avautuvat normaalisti astumaan.
Ja vielä sen verran tuosta päänahan psorista, että vaikka se tuntuukin hieman oudolta, että joku shampoo voisi auttaa,niin ainakin mulla se tehoaa ja vähentää hilseilyä mittavasti. En tiedä mikä ainesosa siinä sitten on.
Minäkin olen vuosien mittaan kokeillut kaikenmaailman rasvat ja itsekin niitä yhdistellyt jotta saisin apua lähinnä säärien kutinaan. Niitä olen pahimmillaan joutunut raapimaan terävällä veitsellä ihon rikki ennenkuin kutina helpottaa.
T. MarkkuÄlä ihmeessä millään veitsillä revi rikki!!! Voit saada vaikka minkälaisen tulehduksen.
Paras selän raaputtamiseen kun siellä on kutiavia psorilänttejä, on ruokalusikan kovera puoli. Se ei vahingoita ihoa ja vartta sen verran että ylettyy pitemmälle raapimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279