Mistä lähden hakemaan apua?

Ever_dream90

Olen 22 -vuotias nainen. Olen jo pitkään vahvasti epäillyt että minulla olisi aspergerin piirteitä. Lapsuuteni oli minulle täyttä helvettiä. Kärsin sosiaalisten taitojen puuttumisesta. Olin 6-vuotias kun ensimmäisen kerran puhuin tuntemattomille ihmisille. Siis muille kuin perheenjäsenille. Ala-asteella jouduin heti koulukiusatuksi. Mikä oli sinänsä vähän huvittavaa, niin en silloin pitänyt itseäni millään lailla "uhrina". Ajattelin vain että se oli muiden oppilaiden normaalia käyttäytymistä minua kohtaan. Muutamien vuosien kuluttua aloin vasta ymmärtämään ja kärsin niistä vielä edelleen vaikka aikaa on kulunut. Toisiin ihmisiin luottaminen on todella vaikeaa. Ajattelen aina ensimmäisenä että joku ihminen haluaa minulle jotain pahaa. Kun joku asia sanotaan kierrellen ja kaarrellen. En ymmärrä miksei ihmiset voi puhua asioista suoraan ja niiden oikeilla nimillä! Se on niin väsyttävää olla koko ajan valmiina puolustamaan itseään. Vaikkei siihen aihetta aina edes olisi.
Ammattikoulu vuoteni olivat vähän rauhallisempaa aikaa. Olen siis saanut luettua itselleni ammatin ja tällä hetkellä minulla on vakituinen työ. Helppo tämä matka tähän pisteeseen ei ole ollut mutta omasta mielestäni olen pärjännyt tosi hienosti.
Mutta nyt sitten tämä asia on alkanut vaivaamaan minua todella paljon. Vaikka soisaaliset taitoni ovat iän myötä karttuneet. Työni puolesta olen ihmisten kanssa tekemississä. Työyhteisöni on suuri ja muutamista työkavereista tullut tosi läheisiä. Mutta työelämän ulkopuolella ei juurikaan mitään muuta sosiaalista elämää ole. Hermoni on alkanut olemaan viime aikoina kireällä. Hermostun esim. tietynlaisista äänisä. Jos olen työparina on ollut sellainen ihminen jolla on hyvin nopea puheen tempo ja muutenkin hyvin ns. energinen persoona, olen todella väsynyt loppupäivän. Minulla menee hirveästi energiaa siihen että yritän pysyä jonkun ihmisen ajatuksen kulun perässä. Koen itse olevani hyvin hidas ajattelija ja haluan että asiat tehdään jotenkin järjestelmällisesti. Kadulla en voi kävellä ilman että kuuntelen musiikkia korvanapeista koska esim. mopojen äänet saavat minut hermostumaan. Jos menen kauppaan ja siellä on parkuva vauva niin ensimmäinen ajatus on että haluan ulos täältä.
En tiedä olenko hullu vai mikä minua vaivaa. Tämän asian kanssa on käyty elämää tähän asti läpi mutta nyt tuntuu että voimat alkavat loppua.
En ala tässä kaikkia yksityiskohtia, äänipelkojani, pakkomielteitäni ym. oireita luettelemaan. Tästä tulisi pitkä kirjoitus...
Mutta hyvät ihmiset auttakaa minua miten saan selvyyden tähän elämääni. Haluaisin olla sinut itseni kanssa jos vain löytyisi joku syy miksi olen tälläinen. Yksi vaihtoehto olisi työterveyshuollon psykologi. Saisikohan hän ohjattua minua eteenpäin. Toisaalta tunnen sen olevan liian iso kynnys. Asun aika pienellä paikkakunnalla ja jotenkin tuntuu mahdottomalta saada täältä apua. Mutta sitten ajattelin että naapuri kaupungissa olisi suomen terveystalo jossa on neurologi ja neuropsykologi. Voinko siis vain rohkeasti soittaa sinne ja pyytää päästä tutkimuksiin.
Tämä asia ahdistaa minua joskus tosi paljon. Joskus tulee ajateltua jopa että lopettaisin tämän elämän mutta ne ovat vain ajatuspohjalta. On minulla elämässä hyviäkin hetkiä ja silloin nautin niistä todella.
Tässä minun tilanteeni tällä hetkellä. Antakaa vertaistukea, rohkaisua mitä vaan pieninkin apu on tervetullut.

5

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeistusta

Ei täällä uskalla antaa vertaistukea enää kukaan kun aina joku tulee lyttäämään ne jolla on jo asperger-diagnoosi ollut olemassa vuosia. Samanlaista on meno usealla muullakin as-aiheisella foorumilla ollut jo pidempäänkin.
      Kannattaa hakea tukea joltain sellaiselta foorumilta johon eivät pääse käsiksi aspergereiksi itseään kutsuvat psykopaatit.

Sinäkin todennäköisesti olet joku nk. "emppitoimikunnasta" joka säännöllisin väliajoin käy täällä hakemassa aiheita lopputöidensä loppuun saattamiseksi kun omat ideat ovat loppuneet kesken ja nyt pitäisi saada omiin nimiinsä haalittua mahdollisimman paljon uusia ideoita joita voi sitten jatkossa omina keksintöinään jakaa muille ja näin saada Autismiliiton hyväksyntä ahkeruudelleen asioiden eteen päin viemisessä.

• ever_dream90

unohtui varmaan kertoa että haluan asiallisia vastauksia. En ymmärrä yhtään mitä ajoit nyt takaa mutta olishan se varmaan pitänyt arvata ettei täällä pysty asiallisesti keskustelemaan...

• 16+14
        ever_dream90 kirjoitti:

unohtui varmaan kertoa että haluan asiallisia vastauksia. En ymmärrä yhtään mitä ajoit nyt takaa mutta olishan se varmaan pitänyt arvata ettei täällä pysty asiallisesti keskustelemaan...

Mitä epäasiallista edellisen kirjoittajan viestissä mielestäsi oli? Jos vastaukset eivät miellytä kannattaisiko siis lähteä hakemaan apua jostain muualta kuten edellinenkin kirjoittaja ehdotti esim joltain mielenterveyfoorumilta?

• Itsellä on autisiset piirteet sain diagnoosin pikkulikkana. Oireeni alkoi varhaisemmin ja vahvemmin kuin, asbergerin syndroomassa. Mutta, oireita ei ollut tarpeeksi hyvä tasoisen autsimin diagnoosiin. Tunnen kaksi asbergerin syndroomaa sairastavaa ja olen lukenut aiheesta todella paljon. Toinen näistä oli enoni joka sai diagnoosin lähemmäs 40 vuotiaana.

Mielestäni sulla asbergerin syndroomaan sopivia merkkejä paljonkin ilmassa, mutta en asiasta sillain ihan hirveesti tiedä itse sain neuvollasta lähetteen näihin tutkimuksiin, mutta luulen että paras olisi varata työterveyden psykologille jonka kanssa voisitte yhdessä keskustella aiheesta ja siten päästä jatkotutkimuksiin.

Ja ehdottomasti tuosta pitää mennä keskustelemaan on hyvä saada omalleen käytökselleen selitys eikä vain viikko kaupalla hautoa niitä yksinään.

• Aspergerinfo

Jos et tahdo työterveyshuollon psykologille mennä asiasta juttelemaan kannustaisin varaamaan rohkeasti ajan naapurikaupungin neurologille/neuropsykologille mikäli sinulla on varaa maksaa yksityiselle tutkimuksista.

Toinen vaihtoehto on yrittää hakeutua julkisen terveydenhuollon kautta tutkimuksiin, milloin tosin koko prosessi voi kestää pidempään kuin yksityissektorilla.

Joka tapauksessa asiaa ei kannata jäädä yksin liian kauaksi aikaa pohtimaan kun apua kerran on saatavilla ja varsinkin kun asia näkyy painavan sinua noinkin paljon.

Voimia sinulle, toivotaan että saat tilanteeseesi selvyyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7253
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4400
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3462
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      506
      3165
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      294
      2112
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1763
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1701
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1573
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1485
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe